Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Koszt utrzymania samolotu

Koszt utrzymania samolotu

Data: 2009-11-03 18:12:27
Autor: saturn5
Koszt utrzymania samolotu
Znam orientacyjne ceny z USA dla 172 uzywanej okolo 200 godzin rocznie, musisz
to przetlumaczyc na warunki polskie, byc moze robocizna w Polsce bedzie tansza
ale same czesci pewnie beda nawet drozsze:

Rocznie:
- $3500 na nieprzewidziane naprawy (opony, akumulatory, hamulce, inne ..)
- $1800 na przeglad roczny (nie ma przegladow 50/100 h na samolot nie w uzytku
komercyjnym) plus 4 zmiany oleju, inspekcja po 250 h i 1100 h. - $2500 na silnik/smiglo (rezerwa na przebudowe) - to sie zawsze wlicza w koszty.

Jako pojedynczy pilot chcesz naprawde latac 300 godzin rocznie? Powiem ci ze
to olbrzymi nalot- sredni wlasciciel samolotu nie uzywa samolotu wiecej niz
150 godzin/rok. --


Data: 2009-11-04 09:45:49
Autor: Michał Grzelak
Koszt utrzymania samolotu
saturn5 pisze:
(..) byc moze robocizna w Polsce bedzie tansza

Pffff. Bu ha ha!

A teraz na poważnie. Dawno cię Saturnie w kraju nie było. Koszty robocizny na pewno nie będą w Polsce niższe. Oprócz pensji mechanika (ta faktycznie będzie niższa niż w USA) musisz doliczyć całe mnóstwo kosztów fiskalnych, które windują cenę usługi.

Tyle tytułem dygresji. Mam nadzieję, że o trolling nikt mnie tu nie oskarży ;-)
Pozdrawiam
M..M

Data: 2009-11-04 11:58:08
Autor: Zulus
Koszt utrzymania samolotu
Śliczne dzięki za odpowiedzi.

Nie, nie zamierzam sam wylatać 300h/rocznie, na razie latam na pożyczanym sprzęcie 50h/rok, więc pewnie na swoim wyrobię najwyżej 3x tyle. Ale trzymanie samolotu wyłącznie na własny użytek nie jest najrozsądniejsze, chyba, że ma się sporo $$$, zamierzam dzielić go z kimś.

Ciekawi mnie to, co pisze Michał - czy jak przyję ceny w USA + 20% to będę pesymistą, czy optymistą?

MJZ


Użytkownik "Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hcrevs$enk$1news.dialog.net.pl...
saturn5 pisze:
(..) byc moze robocizna w Polsce bedzie tansza

Pffff. Bu ha ha!

A teraz na poważnie. Dawno cię Saturnie w kraju nie było. Koszty robocizny na pewno nie będą w Polsce niższe. Oprócz pensji mechanika (ta faktycznie będzie niższa niż w USA) musisz doliczyć całe mnóstwo kosztów fiskalnych, które windują cenę usługi.

Tyle tytułem dygresji. Mam nadzieję, że o trolling nikt mnie tu nie oskarży ;-)
Pozdrawiam
M..M

Data: 2009-11-04 12:21:39
Autor: Michał Grzelak
Koszt utrzymania samolotu
Zulus pisze:

Ciekawi mnie to, co pisze Michał - czy jak przyję ceny w USA + 20% to będę pesymistą, czy optymistą?

Obawiam się, że optymistą. Do kosztów części z USA dorzuć transport VAT i cło, to już robi około 30%.
Już po sezonie i nie mam kontaktu z szefem technicznym w klubie, bo chętnie spytałbym ile kosztuje roczne utrzymanie aeroklubowej Cessny 152.
Z innej beczki. Firma wypożyczająca taką cessnę życzy sobie 280 zł za "suchą" godzinę (w to wchodzi CAMO, ubezpieczenie, resurs). Dorzuć do tego paliwo 35 litrów (po 8 zł z akcyzą lub 4,5 zł bez akcyzy, jak masz na to jakąś formalną podkładkę), koszty hangarowania - około 500-700 zł na miesiąc i koszty incydentalnych napraw. To powinno mniej więcej dać Ci jakiś obraz.
Z trzeciej strony. Jeśli nie zależy Ci na konkretnym samolocie, to spytaj w Aero AT http://www.at-3.com/pl/company
Pamiętam, ze kiedyś chętnie dzielili się wiedzą na temat kosztów obsługi ich samolotu ze szczegółowym wskazaniem konkretnych składników.

Pozdrawiam
M..M

Koszt utrzymania samolotu

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona