Data: 2009-11-03 18:12:27 | |
Autor: saturn5 | |
Koszt utrzymania samolotu | |
Znam orientacyjne ceny z USA dla 172 uzywanej okolo 200 godzin rocznie, musisz
to przetlumaczyc na warunki polskie, byc moze robocizna w Polsce bedzie tansza ale same czesci pewnie beda nawet drozsze: Rocznie: - $3500 na nieprzewidziane naprawy (opony, akumulatory, hamulce, inne ..) - $1800 na przeglad roczny (nie ma przegladow 50/100 h na samolot nie w uzytku komercyjnym) plus 4 zmiany oleju, inspekcja po 250 h i 1100 h. - $2500 na silnik/smiglo (rezerwa na przebudowe) - to sie zawsze wlicza w koszty. Jako pojedynczy pilot chcesz naprawde latac 300 godzin rocznie? Powiem ci ze to olbrzymi nalot- sredni wlasciciel samolotu nie uzywa samolotu wiecej niz 150 godzin/rok. -- |
|
Data: 2009-11-04 09:45:49 | |
Autor: Michał Grzelak | |
Koszt utrzymania samolotu | |
saturn5 pisze:
(..) byc moze robocizna w Polsce bedzie tansza Pffff. Bu ha ha! A teraz na poważnie. Dawno cię Saturnie w kraju nie było. Koszty robocizny na pewno nie będą w Polsce niższe. Oprócz pensji mechanika (ta faktycznie będzie niższa niż w USA) musisz doliczyć całe mnóstwo kosztów fiskalnych, które windują cenę usługi. Tyle tytułem dygresji. Mam nadzieję, że o trolling nikt mnie tu nie oskarży ;-) Pozdrawiam M..M |
|
Data: 2009-11-04 11:58:08 | |
Autor: Zulus | |
Koszt utrzymania samolotu | |
Śliczne dzięki za odpowiedzi.
Nie, nie zamierzam sam wylatać 300h/rocznie, na razie latam na pożyczanym sprzęcie 50h/rok, więc pewnie na swoim wyrobię najwyżej 3x tyle. Ale trzymanie samolotu wyłącznie na własny użytek nie jest najrozsądniejsze, chyba, że ma się sporo $$$, zamierzam dzielić go z kimś. Ciekawi mnie to, co pisze Michał - czy jak przyję ceny w USA + 20% to będę pesymistą, czy optymistą? MJZ Użytkownik "Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hcrevs$enk$1news.dialog.net.pl... saturn5 pisze: |
|
Data: 2009-11-04 12:21:39 | |
Autor: Michał Grzelak | |
Koszt utrzymania samolotu | |
Zulus pisze:
Ciekawi mnie to, co pisze Michał - czy jak przyję ceny w USA + 20% to będę pesymistą, czy optymistą? Obawiam się, że optymistą. Do kosztów części z USA dorzuć transport VAT i cło, to już robi około 30%. Już po sezonie i nie mam kontaktu z szefem technicznym w klubie, bo chętnie spytałbym ile kosztuje roczne utrzymanie aeroklubowej Cessny 152. Z innej beczki. Firma wypożyczająca taką cessnę życzy sobie 280 zł za "suchą" godzinę (w to wchodzi CAMO, ubezpieczenie, resurs). Dorzuć do tego paliwo 35 litrów (po 8 zł z akcyzą lub 4,5 zł bez akcyzy, jak masz na to jakąś formalną podkładkę), koszty hangarowania - około 500-700 zł na miesiąc i koszty incydentalnych napraw. To powinno mniej więcej dać Ci jakiś obraz. Z trzeciej strony. Jeśli nie zależy Ci na konkretnym samolocie, to spytaj w Aero AT http://www.at-3.com/pl/company Pamiętam, ze kiedyś chętnie dzielili się wiedzą na temat kosztów obsługi ich samolotu ze szczegółowym wskazaniem konkretnych składników. Pozdrawiam M..M |
|