Data: 2009-11-06 02:00:57 | |
Autor: heja | |
Koszt utrzymania samolotu | |
- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro - Ubezpieczenie - 3 % wartości samolotu/rok OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc i przeznaczenia. AC można wynegocjować około 1,5% wartości (np. dla członków AOPA) Dochodzą do tego przeglądy - tu nie znam ani kosztów (większość firm podaje 50h 400-800 zł robocizna (w zależności od tego, czy tylko standardowe prace, czy coś jeszcze) + około 300 zł olej i filtr (+ ewentualne inne części), setek jeszcze nie robiłem ;) Dolicz jeszcze koszty części o ograniczonej żywotności (np. kit do iskrownika 1000 zł, do zrobienia raz na 500h). Trzeba wziąć pod uwagę przy kupnie, bo może być tak, że właśnie kilka rzeczy ma niedługo "wyjść". Ile pi razy drzwi trzeba wydać na dodatkowe (poza przeglądami) naprawy Wolna amerykanka - a jeżeli już mówimy o Amerykanach, to szacują na około 10% kosztów paliwa (tylko że u nas to się chyba nie przekłada) Czy zapomiałem o jakiś innych kosztach stałych (mam świadomość, że dojdzie rata kredytu lub leasingu ;) A na poważnie - przegląd do ARC (zazwyczaj raz w roku). -- Michał |
|
Data: 2009-11-06 15:28:44 | |
Autor: Zulus | |
Koszt utrzymania samolotu | |
Ślicznie dziękuję, Michale, za informację :)
- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiącDla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro Że jak? U zachodnich sąsiadów za tę samą usługę biorą 1/10 tego, co u nas??? W czym tkwi haczyk - tylko w nienormalności naszego kraju? OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc iprzeznaczenia. A jakiś szacuneczek dla C172, użytek prywatny? Z góry dzięki, Zulus |
|
Data: 2009-11-06 14:05:21 | |
Autor: heja | |
Koszt utrzymania samolotu | |
>> - Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc Nie wiem, być może niektórzy właściciele firm obsługowych uznali, że Part M/G wprowadzono po to, żeby poprawić ich sytuację majątkową.... No i pewnie wynika to z > OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc i Powinieneś się zmieścić z OC w 2000 zł rocznie, a jak nie, to zmień brokera ;) -- Michał |
|
Data: 2009-11-06 14:15:34 | |
Autor: heja | |
Koszt utrzymania samolotu | |
> Że jak? U zachodnich sąsiadów za tę samą usługę biorą 1/10 tego, co u nas???.... tego, że w Polsce wielu właścicieli samolotów nie wie, że można, albo nie chce szukać dalej. Temat niemal do gazety, Michale ;) -- Michał |
|
Data: 2009-11-06 18:37:24 | |
Autor: saturn5 | |
Koszt utrzymania samolotu | |
OC nie zalezy od wartosci samolotu, a od masy, Nonsens 1. Jak najbardziej zalezy od wartosci samolotu, nazywa sie to zreszta "haull value". Kupisz dwa identyczne samolotyrozniace sie tylko wiekiem - jeden mocno uzywany, drugi nowy i za ubezpiecznie tego nowego zaplacisz proprocjonalnie wiecej. Wolna amerykanka - a jezeli juz mowimy o Amerykanach, to szacuja na Nonsens 2. Mowi sie ze naprawy/przglady zblizone sa do kosztow benzyny, 10% to kompletnie liczba wyssana z palca. -- |
|
Data: 2009-11-06 14:12:15 | |
Autor: heja | |
Koszt utrzymania samolotu | |
> OC nie zalezy od wartosci samolotu, a od masy, Saturn, odpisuję dla ciebie, bo pozostali może są lepiej zorientowani.. OC to "legal liability to third parties" i jest w Europie liczone na podstawie MTOW i przeznaczenia samolotu oraz "legal liability to persons on board" i jest liczone od liczby miejsc dla pasażerów. Natomiast AC jest liczone od "hull value". EOT. > Wolna amerykanka - a jezeli juz mowimy o Amerykanach, to szacuja na Tutaj się rzeczywiście pomyliłem, miało być 50%: "As a rule of thumbs for initiall setting rates, the hourly cost for routine engine (spark plugs and accessories) and airframe (batteries, instruments, tires, and brakes) maintennance can be roughly estimated as one half the hourly cost of fuel and oil (calculated above)" -- Michał |
|
Data: 2009-11-06 22:31:35 | |
Autor: saturn5 | |
Koszt utrzymania samolotu | |
OC to "legal liability to third parties" i jest w Europie liczone na Mea culpa. Nie zauwazylem twojego komentarza z OC/AC. Przepraszam najmocniej. -- |
|
Data: 2009-11-06 19:00:55 | |
Autor: saturn5 | |
Koszt utrzymania samolotu | |
przepraszam za szerego bledow ortograficznych, oczywiscie tez mialo byc 'hull
value'. Tutaj (z punktu widzenia USA) jest dobrze wytlumaczony efekt wartosci samolotu na polise ubezpieczeniowa: http://www.eaa.org/insurance/articles/2006-08-24_insurance.asp -- |
|
Data: 2009-11-23 01:04:51 | |
Autor: Superholowanie | |
Koszt utrzymania samolotu | |
- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro Witam Mam pytanie może laickie ale czy samoloty typu "specjal" muszą mieć tzw CAMO - czyli stałą obsługe zdatności do lotów? Pzdr |