Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Koszt utrzymania samolotu

Koszt utrzymania samolotu

Data: 2009-11-06 02:00:57
Autor: heja
Koszt utrzymania samolotu
- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc

Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro

- Ubezpieczenie - 3 % wartości samolotu/rok

OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc i
przeznaczenia. AC można wynegocjować około 1,5% wartości (np. dla
członków AOPA)

Dochodzą do tego przeglądy - tu nie znam ani kosztów (większość firm podaje
cenę za roboczogodzinę, a ja nie wiem ile to wyjdzie roboczogodzin), ani
częstotliwości (wiem, że przeglądy robi się co 50 i co 100 godz, ale nie
wiem jakie kiedy).

50h 400-800 zł robocizna (w zależności od tego, czy tylko standardowe
prace, czy coś jeszcze) + około 300 zł olej i filtr (+ ewentualne inne
części), setek jeszcze nie robiłem ;)

Dolicz jeszcze koszty części o ograniczonej żywotności (np. kit do
iskrownika 1000 zł, do zrobienia raz na 500h). Trzeba wziąć pod uwagę
przy kupnie, bo może być tak, że właśnie kilka rzeczy ma niedługo
"wyjść".

Ile pi razy drzwi trzeba wydać na dodatkowe (poza przeglądami) naprawy
bierzące, zakładając "normalne" użytkownie (bez wypadków typu uszkodzenie
podwozia czy inne nieszczęścia)?

Wolna amerykanka - a jeżeli już mówimy o Amerykanach, to szacują na
około 10% kosztów paliwa (tylko że u nas to się chyba nie przekłada)

Czy zapomiałem o jakiś innych kosztach stałych (mam świadomość, że dojdzie
jeszcze sporo jednorazowych opłat).

rata kredytu lub leasingu ;) A na poważnie - przegląd do ARC
(zazwyczaj raz w roku).

--
Michał

Data: 2009-11-06 15:28:44
Autor: Zulus
Koszt utrzymania samolotu
Ślicznie dziękuję, Michale, za informację :)

- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc
Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro

Że jak? U zachodnich sąsiadów za tę samą usługę biorą 1/10 tego, co u nas???
W czym tkwi haczyk - tylko w nienormalności naszego kraju?

 OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc i
przeznaczenia.

A jakiś szacuneczek dla C172, użytek prywatny?

Z góry dzięki,
Zulus

Data: 2009-11-06 14:05:21
Autor: heja
Koszt utrzymania samolotu
>> - Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc
> Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro

Że jak? U zachodnich sąsiadów za tę samą usługę biorą 1/10 tego, co u nas???
W czym tkwi haczyk - tylko w nienormalności naszego kraju?

Nie wiem, być może niektórzy właściciele firm obsługowych uznali, że
Part M/G wprowadzono po to, żeby poprawić ich sytuację majątkową.... No
i pewnie wynika to z

>  OC nie zależy od wartości samolotu, a od masy, liczby miejsc i
przeznaczenia.
A jakiś szacuneczek dla C172, użytek prywatny?

Powinieneś się zmieścić z OC w 2000 zł rocznie, a jak nie, to zmień
brokera ;)

--
Michał

Data: 2009-11-06 14:15:34
Autor: heja
Koszt utrzymania samolotu
> Że jak? U zachodnich sąsiadów za tę samą usługę biorą 1/10 tego, co u nas???
> W czym tkwi haczyk - tylko w nienormalności naszego kraju?

Nie wiem, być może niektórzy właściciele firm obsługowych uznali, że
Part M/G wprowadzono po to, żeby poprawić ich sytuację majątkową... No
i pewnie wynika to z
.... tego, że w Polsce wielu właścicieli samolotów nie wie, że można,
albo nie chce szukać dalej. Temat niemal do gazety, Michale ;)

--
Michał

Data: 2009-11-06 18:37:24
Autor: saturn5
Koszt utrzymania samolotu

OC nie zalezy od wartosci samolotu, a od masy,

Nonsens 1. Jak najbardziej zalezy od wartosci samolotu, nazywa sie to zreszta
"haull value". Kupisz dwa identyczne samolotyrozniace sie tylko wiekiem -
jeden mocno uzywany, drugi nowy i za ubezpiecznie tego nowego zaplacisz
proprocjonalnie wiecej.


Wolna amerykanka - a jezeli juz mowimy o Amerykanach, to szacuja na
okolo 10% kosztow paliwa

Nonsens 2. Mowi sie ze naprawy/przglady zblizone sa do kosztow benzyny, 10% to
kompletnie liczba wyssana z palca.

--


Data: 2009-11-06 14:12:15
Autor: heja
Koszt utrzymania samolotu
> OC nie zalezy od wartosci samolotu, a od masy,

Nonsens 1. Jak najbardziej zalezy od wartosci samolotu, nazywa sie to zreszta
"haull value". Kupisz dwa identyczne samolotyrozniace sie tylko wiekiem -
jeden mocno uzywany, drugi nowy i za ubezpiecznie tego nowego zaplacisz
proprocjonalnie wiecej.

Saturn, odpisuję dla ciebie, bo pozostali może są lepiej zorientowani..
OC to "legal liability to third parties" i jest w Europie liczone na
podstawie MTOW i przeznaczenia samolotu oraz "legal liability to
persons on board" i jest liczone od liczby miejsc dla pasażerów.
Natomiast AC jest liczone od "hull value". EOT.

> Wolna amerykanka - a jezeli juz mowimy o Amerykanach, to szacuja na
> okolo 10% kosztow paliwa

Nonsens 2. Mowi sie ze naprawy/przglady zblizone sa do kosztow benzyny, 10% to
kompletnie liczba wyssana z palca.

Tutaj się rzeczywiście pomyliłem, miało być 50%: "As a rule of thumbs
for initiall setting rates, the hourly cost for routine engine (spark
plugs and accessories) and airframe (batteries, instruments, tires,
and brakes) maintennance can be roughly estimated as one half the
hourly cost of fuel and oil (calculated above)"

--
Michał

Data: 2009-11-06 22:31:35
Autor: saturn5
Koszt utrzymania samolotu

OC to "legal liability to third parties" i jest w Europie liczone na
podstawie MTOW i przeznaczenia samolotu oraz "legal liability to

Mea culpa. Nie zauwazylem twojego komentarza z OC/AC. Przepraszam najmocniej.

--


Data: 2009-11-06 19:00:55
Autor: saturn5
Koszt utrzymania samolotu
przepraszam za szerego bledow ortograficznych, oczywiscie tez mialo byc 'hull
value'.

Tutaj (z punktu widzenia USA) jest dobrze wytlumaczony efekt wartosci samolotu
na polise ubezpieczeniowa:

http://www.eaa.org/insurance/articles/2006-08-24_insurance.asp

--


Data: 2009-11-23 01:04:51
Autor: Superholowanie
Koszt utrzymania samolotu
- Obsługa stałej zdatności do lotów - 500 zł/miesiąc

Dla porównania: Wrocław 300zł, Austria 45 euro, Niemcy 10 euro

Witam

Mam pytanie może laickie ale czy samoloty typu "specjal" muszą mieć tzw CAMO - czyli stałą obsługe zdatności do lotów?

Pzdr

Koszt utrzymania samolotu

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona