Koszty kontroli skarbowej

Data: 2011-01-04 21:10:56
Autor: Mruk
Koszty kontroli skarbowej
Przychodzi kontrola skarbowa. Prosi m.in. o okazanie wyciągów bankowych za 2006 rok. Przedsiębiorca nie ma wyciągów. Bank ich nie dostarczał (były płatne). Przedsiębiorca ma natomiast wydruki z systemu bankowego (nie w formie wyciągu a poprostu zrzutu ekranu i nie widać do końca czy to bank czy nie) - takie tam tabelki na bazie których pracownik kiedyś wystawiał paragon bądź fakturę.

Aktualnie rok 2006 jest poza systemem internetowym - podobno jest zarchiwizowane.

Na podstawie wpływów na konto przedsiębiorca wystawiał fakturę VAT bądź paragon więc nie ma rozbieżności. Pasuje to też do sprzedazy na allegro.

Urząd upiera się jednak, że chce wyciągi bankowe. Przedsiębiorca zgłasza się do banku po wyciąg. Bank informuje, że wydruk wyciągu za 2006 roku kosztuje 10 złotych od strony. Bank ładnie obliczył, że wyciąg za 2006 rok liczy sobie 3200 stron (tysiące mikro wpłat od klientów z allegro) i koszt wydruku wyniesie 32 tys złotych.

Przedsiębiorca wymięka i mówi Urzędniczce jak wygląda sytuacja. Przedsiębiorca nie chce płacić 32 tys bo urzędnik ma widzimisię.

Urzędniczka US daje przedsiębiorcy do wypełnienia pełnomocnictwo (druk). Na bazie pełnomocnictwa podobno US sam poprosi bank o niezbędne dane.

Pytania:

1. czy trzeba podpisać takie pełnomocnictwo ? (bez sensu, jak daje to pewnie nie trzeba)

2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wystąpi w swoim imieniu czy w imieniu przedsiębiorcy ?

3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania takich kosztów ?

5. jakaś podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w banku ? Nie może sobie US wyjąć to z banku bez kosztów lub płacąc samemu za np. wersję elektroniczną ?

Data: 2011-01-04 23:23:56
Autor: Robert Tomasik
Koszty kontroli skarbowej
Użytkownik "Mruk" <tratatata@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ifvusn$pi1$1node1.news.atman.pl...

[...]

Dane dotryczące operacji bankowych są chronione parwem bankowym. Twoje zwolnienie Banku z tajemnicy upraszcza sparwę proceduralnie. Odmówisz, to i tak te dane wyciągną, tylko bedzie dłużej trwało.

2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wystąpi w swoim imieniu czy w imieniu przedsiębiorcy ?

Przeczytaj ten dokument. To powinnio być oświadczenie, ze zwalniasz bank z obowiazku zachowania tajemnicy bankowej.

3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

Bardzo dobrze postawione pytanie. Po pierwsze wątpię, by bank zarządał takiej opłaty. Jak zarząda, to Urząd przeprowadzi kontrolę krzyżową i będą musieli im te dane udostępnić.

4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania takich kosztów ?

Nie chce mi sie szukać, czy masz obowiazek te wyciągi przechowywać. Ale jeśli nawet masz, to nie sądzę, by grzywna za ich brak przekroczyła 32 tysiące złotych.

5. jakaś podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w banku ? Nie może sobie US wyjąć to z banku bez kosztów lub płacąc samemu za np. wersję elektroniczną ?

Moim zdaniem może. Poza tym nie powiesz mi, że koszt wydruki strony wynosi 10 zł. To cena zaporowa banku, by im nie zawracać głowy.

Data: 2011-01-04 23:59:31
Autor: Alek
Koszty kontroli skarbowej
Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał

[...]

Wyciągi bankowe to dokument źródłowy dla księgowości. Jak go nie ma to na jakiej podstawie prowadzono księgi? W tej sytuacji mogą zakwestionować rzetelność ksiąg a to już grubszy kłopot.

[...]

Zapewne tak majÄ… w TOiP i nie podskoczysz. Uzasadnic to tez nie jest trudno: koszt wydruku 0,10 + koszt wygrzebania danych z archiwum 9,90.

Data: 2011-01-05 07:27:47
Autor: cef
Koszty kontroli skarbowej
Alek wrote:

Wyciągi bankowe to dokument źródłowy dla księgowości. Jak go nie ma to
na jakiej podstawie prowadzono księgi? W tej sytuacji mogą
zakwestionować rzetelność ksiąg a to już grubszy kłopot.

Myślisz, że internetowy handelek był na księgach?

Data: 2011-01-05 08:07:35
Autor: Alek
Koszty kontroli skarbowej
Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał

[...]

Jakąś formę księgowości prowadzić musiał.

Data: 2011-01-05 21:26:36
Autor:
Koszty kontroli skarbowej
Myślisz, że internetowy handelek był na księgach?

Jakąś formę księgowości prowadzić musiał.

Ale ty założyłeś konkretną formę prowadzenia ksiegowości. Co mnie obchodzą wyciągi przy kpir czy ryczałcie? Dla mnie nie są dokumentem źródłowym, nie są do niczego potrzebne.

Data: 2011-01-05 08:14:02
Autor: Mruk
Koszty kontroli skarbowej
W dniu 2011-01-05 07:27, cef pisze:
Alek wrote:

[...]

Myślisz, że robiąc biznes na setki tysięcy tansakcji robi się przekręty ? Może handlując paroma gratami na allegro to się nie zakłada DG

Podstawą był wydruk z systemu bankowego choć nie był to wyciąg.

Data: 2011-01-05 08:42:00
Autor: Alek
Koszty kontroli skarbowej
[...]

Jak się prowadzi poważny biznes to prowadzi sie też poważną księgowość. Zastąpienie wyciągów printscreenami nie jest powazne bo to nie sa dokumenty tylko jakies obrazki.

Podstawą był wydruk z systemu bankowego choć nie był to wyciąg.

Dobrze ĹĽe nie zapiski szminkÄ… na serwetce.

Data: 2011-01-05 11:50:11
Autor: Icek
Koszty kontroli skarbowej
> Myślisz, że robiąc biznes na setki tysięcy tansakcji robi się
> przekręty ? Może handlując paroma gratami na allegro to się nie
> zakłada DG

Jak siÄ™ prowadzi powaĹĽny biznes to prowadzi sie teĹĽ powaĹĽnÄ…
księgowość. Zastąpienie wyciągów printscreenami nie jest powazne bo to
nie sa dokumenty tylko jakies obrazki.

> Podstawą był wydruk z systemu bankowego choć nie był to wyciąg.

Dobrze ĹĽe nie zapiski szminkÄ… na serwetce.

czyli wydruk z systemu bankowego jest zły ? Masz jakieś przepisy na poparcie
tej teorii ?

Przeczytaj sobie co jest napisane pod wydrukami z banku.

Icek

Data: 2011-01-05 14:57:30
Autor: cyklista
Koszty kontroli skarbowej
Użytkownik Icek napisał:

czyli wydruk z systemu bankowego jest zły ? Masz jakie¶ przepisy na poparcie
tej teorii ?

Przeczytaj sobie co jest napisane pod wydrukami z banku.

"Przedsiębiorca ma natomiast wydruki z systemu bankowego (nie w formie wyci±gu a poprostu zrzutu ekranu i nie widać do końca czy to bank czy nie) - takie tam tabelki na bazie których pracownik kiedy¶ wystawiał paragon b±dĽ fakturę.'

więc jak widzisz nie były to wydruki o jakich my¶lisz.

Ja też nie widzę powodu do kwestionowania rzetelno¶ci księgowo¶ci bo kto¶ nie ma wyci±gów z banku. Dostawał wpłatę, wybijał paragon b±dĽ wystawiał fakturę i wysyłał towar. Dokomunety zakupów ma, dokumenty sprzedaży ma i więcej nic mu nie trzeba do prowadzenia rzetelnej księgowo¶ci.

ps.
Chyba że chodzi tutaj o zwolnienie z kasy fiskalnej (ale nie s±dzę bo była mowa o paragonie), wtedy to tylko widzę sens i zaletę posiadania dowodów na istnienie wszystkich wpłat na konto bankowe powi±zanych z konkretnymi sprzedażami. Może kto¶ oszacuje ile US mógłby naliczyć kary i innych opłat w takim przypadku, czyli jakby uznał że należało mieć t± kasę od 5 lat)

ps2. niech sie cieszy że to nie sanepid gdzie za sam fakt kotroli musi im zapłacić zgodnie z rachunkiem jaki wystawi±, pewnie do tego dojdzie jak kasy będzie coraz mniej i przyda się dodatkowy podatek zbierany od kontrolowanych

Data: 2011-01-05 21:31:07
Autor: Robert Tomasik
Koszty kontroli skarbowej
Użytkownik "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ig08ol$v6j$1news.onet.pl...
[...]

A pewnie, ĹĽe masz racjÄ™, ale:

1) Brak wyciągów bankowych w chwili obecnej nie świadczy o tym, że ich nigdy nie było.
2) Jeśli gość księgował z głowy, a nie z wyciągu, to dostarczenie kontroli rzeczonych wyciągów jego sytuacji nie polepszy raczej.
3) Jeśli gość księgował rzetelnie z wyciągów, tylko ich nie ma, to nie są w stanie mu dowieść nierzetelności księgowości, a grzywna za brak wyciągów (jeśli są wymagane) na pewno będzie niższa, niż 32.000 zł

Wniosek: chyba oczywisty, niech sobie UKS sam ich szuka.

Data: 2011-01-06 01:03:17
Autor: PMG
Koszty kontroli skarbowej
  W dniu 2011-01-04 21:10, Mruk pisze:

Z góry zastrzegam, że nie znam się na podatkach, jestem tylko zwykłym przedsiębiorc±.

Urz±d upiera się jednak, że chce wyci±gi bankowe. Przedsiębiorca zgłasza się do banku po wyci±g. Bank informuje, że wydruk wyci±gu za 2006 roku kosztuje 10 złotych od strony. Bank ładnie obliczył, że wyci±g za 2006 rok liczy sobie 3200 stron (tysi±ce mikro wpłat od klientów z allegro) i koszt wydruku wyniesie 32 tys złotych.

Jako przedsiębiorca - podatnik masz obowi±zek prowadzenia ksi±g, różnych ewidencji i rejestrów. Formalnie więc masz jaki¶ rejestr operacji bankowych - wła¶nie te zrzuty. Z praktyki: poprosiłbym urzędniczkę o wskazanie przepisu który okre¶la formę prowadzenia rejestru czy ewidencji operacji na rachunku bankowym. Być może jest taki przepis, tego akurat nie wiem. Jak na razie mam wyci±gi. Jeżeli takiego przepisu nie ma to należy przyj±ć, że to co masz spełnia jej wymagania.

[...]

To się chyba nazywa "upoważnienie". Możesz nie podpisywać.

2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wyst±pi w swoim imieniu czy w imieniu przedsiębiorcy ?

US może sam. Bez Twojego upoważnienia potrwa to tylko dłużej, patrz art 182, 183 op

3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

Generalnie koszty przeprowadzenia dowodu w postępowaniu podatkowym pokrywa Skarb Państwa za wyj±tkiem sytuacji gdy między innymi (Art 267 op):
- ty wnosisz o przeprowadzenie dowodu
- koszty wynikaj± wskutek zatajenia lub nieprzedstawienia dowodu
- złożysz wyja¶nienia niezgodne z prawd±

4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania takich kosztów ?

No, lekko nie jest.

5. jaka¶ podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w banku ? Nie może sobie US wyj±ć to z banku bez kosztów lub płac±c samemu za np. wersję elektroniczn± ?

Je¶li zostaniesz obci±żony kosztami to w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie. Jeżeli mimo wszystko zostaniesz obci±żony i nie będziesz w stanie ui¶cić kosztów to na Twój wniosek, za przeproszeniem organ może umorzyć je w czę¶ci lub w cało¶ci.

Data: 2011-01-06 22:03:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Koszty kontroli skarbowej
On Thu, 6 Jan 2011, PMG wrote:

Z góry zastrzegam, że nie znam się na podatkach, jestem tylko zwykłym przedsiębiorc±.

  W jakiej formie rozliczasz podatek dochodowy?
  Z ciekawo¶ci pytam, czy pełn± księgowo¶ć :)

Jako przedsiębiorca - podatnik masz obowi±zek prowadzenia ksi±g, różnych ewidencji i rejestrów. Formalnie więc masz jaki¶ rejestr operacji bankowych

  Ale to co najwyżej z podanego tu już powodu VAT (kasy rejestruj±cej),
z powodów "pozakasowych", w przypadku rozliczania na KPiR, dokumentacja
bankowa potrzebna jest tylko dla operacji bankowych - nie tych
prowadzonych *za pomoc±* banku, a jedynie tych prowadzonych
*z* bankiem (odsetki, opłaty bankowe,...).

wła¶nie te zrzuty. Z praktyki: poprosiłbym urzędniczkę o wskazanie przepisu który okre¶la formę prowadzenia rejestru czy ewidencji operacji na rachunku bankowym. Być może jest taki przepis, tego akurat nie wiem.

  No to jakby co, poznamy ;)

[...]

....no więc można, tylko pytanie o sens pozostaje :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-06 23:51:52
Autor: PMG
Koszty kontroli skarbowej
 W jakiej formie rozliczasz podatek dochodowy?
 Z ciekawo¶ci pytam, czy pełn± księgowo¶ć :)

Działalno¶ć indywidualna: KPiR a spółki z o.o. to wiadomo: pełna księgowo¶ć. Z ciekawo¶ci zapytam co powoduje Twoj± ciekawo¶ć? :-)

[...]

Kolega zapytał to odpowiedziałem. Może planuje pobyt stały na Seszelach czy innych Malediwach i potrzebuje trochę czasu, zeby się spakować ;-)

Data: 2011-01-07 23:22:40
Autor: Gotfryd Smolik news
Koszty kontroli skarbowej
On Thu, 6 Jan 2011, PMG wrote:

[...]

  Teza o obowi±zku prowadzenia rejestru operacji bankowych!

pzdr, Gotfryd

Koszty kontroli skarbowej