Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo.podatki   »   Koszty przed zaĹ‚oĹĽeniem dziaĹ‚alnoĹ›ci gos podarczej

Koszty przed założeniem działalności gos podarczej

Data: 2011-09-02 14:26:17
Autor: Mane
Koszty przed założeniem działalności gos podarczej
Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

Data: 2011-09-02 12:35:08
Autor: jureq
Koszty przed założeniem działalno¶ci gospodarczej
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):

Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP. Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to ostatnio bywa możliwe.

Data: 2011-09-02 14:38:54
Autor: spp
Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
W dniu 2011-09-02 14:35, jureq pisze:

Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

W wypadku kosztĂłw nie ma ĹĽadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed
rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP.

Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to
ostatnio bywa moĹĽliwe.

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/interpretacje-podatkowe-orzecznictwo/97530,Odliczenie-VAT-z-faktur-otrzymanych-przed-rejestracja.html

Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. A zatem, status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy - nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.
--
spp

Data: 2011-09-02 15:31:45
Autor: Gotfryd Smolik news
Koszty przed założeniem działalno¶ci gospodarczej
On Fri, 2 Sep 2011, jureq wrote:

Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):

Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i ¶rodków trwałych przed
założeniem działalno¶ci. Jest to oczywi¶cie możliwe, ale mam pytanie ma
temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
sprzedawcy nie chc± wystawiać faktury z nipem. Jak wygl±da sprawa
wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
a nie zakup. A amortyzować można także ¶rodki nabyte wcze¶niej

  Oczywi¶cie. W przypadku ST.
  Za to pewien problem jest z wyposażeniem - ze względu na sprzeczno¶ć
założenia "nieprowadzenia DG" z warunkiem "nabycia w celu".
  To samo ograniczenie dotyczy WNiP.
  Sprzeczno¶ć ta jest odrębna od problemu VAT, który (korzystnie dla
podatników) rozwi±zał się dzięki dyrektywom UE.
  I, żeby nie było, prawdopodobne jest "przychylne spojrzenie" US
na tak zaliczone koszty, co wynikać może z faktu iż wydatki
które wynikaj± z samej rejestracji DG zalicza się również
w KUP, mimo pozornego naruszenia ww. zasady.
  Pozorno¶ć wynika z faktu, że konieczno¶ć rejestracji wynika
z przepisów, a nie "prowadzenia".

Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT.

....co już spp podważył :)
  W zamian problemu formalnego który "od zawsze" był w ustawie
o PDoOF, a mnie o¶wieciły posty Orki dekadę temu, zasadniczo
się nie zmienił: warunkiem zaliczenia wydatku w koszty
jest (z wyj±tkami, ¶ci¶le wyliczonymi w przepisach, do których
należy wła¶nie poddanie amortyzacji oraz remanent pocz±tkowy)
"nabycie w celu".
  Za¶ "nabywanie w celu" okre¶la znamiona prowadzenia DG
(o czym było w paru flejmach), więc wyjdzie na deser że
podatnik raczył być rozpocz±ć DG przed dat± zgłoszenia,
co narusza inne przepisy :[ (dla porz±dku: w przypadku VAT
obowi±zuj±ca data rejestracji nie dotyczy *czynno¶ci*
zwi±zanych z VAT, lecz konkretnie *sprzedaży*, w przypadku
PDoOF i innych przepisów takiego zawężenia nie ma, więc
podpada wszystko co kwalifikuje się do "zorganizowania").

  Rzecz jasna nie ma przeszkód, aby istotn± większo¶ć
wyposażenia, spełniaj±cego warunek "kompletne i sprawne"
(bez względu na kwotę!) poddać amortyzacji :)
"wkrętak: 7,50zł, amortyzacja jednorazowa" :D

pzdr, Gotfryd

Koszty przed założeniem działalności gos podarczej

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona