Koszty zastępstwa procesowego a vat.

Data: 2018-03-13 03:21:25
Autor: Bolko
Koszty zastępstwa procesowego a vat.
Czy od zastępstwa procesowego zasądzonego przez sąd płaci się vat?

Prawnik mówi że Tak.
Ja mówię że NIE.

https://www.podatki.biz/artykuly/koszty-zastepstwa-procesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

Kto ma racje?

Data: 2018-03-13 11:30:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-13 o 11:21, Bolko pisze:
[...]

Pytanie jest źle zadane. Koszty zastęstwa należą się wygrywającej stronie, a to, ile ona zapłaci swojemu pełnomocnikowi, to już sprawa pomiędzy nią a tym pełnomocnikiem. Może zapłacić mniej (wyjdzie na plus), może zapłacić równowartość (wyjdzie na zero), może zapłacić więcej (wyjdzie na minus).

--
Liwiusz

Data: 2018-03-13 11:31:21
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-13 o 11:30, Liwiusz pisze:
[...]

....a  to, czy ten pełnomocnik płaci VAT, to już zależy jak on sam się rozlicza podatkowo.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-13 05:11:31
Autor: Bolko
Koszty zastępstwa procesowego a vat.
to jak powinno być zadane pytanie?

Bo ja mam wyrok w postępowaniu nakazowym.
Sprawa poszła do komornika i tak utkneła.
Adwokat chce kasę a i ja mam też ochotę go zmienić.
Każdy idzie w swoją stronę.
I dzisiaj dostałem fakturę koszty zasądzone + VAT.

Cytuje:
"
Fiskus uznał więc, że adwokat, powiększając o 23 proc. VAT wartość zasądzonych kosztów zastępstwa procesowego lub ustalonych przez komornika kosztów zastępstwa w postępowaniu egzekucyjnym, postępuje nieprawidłowo.
"

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 marca 2016 r., sygn. IPTPP1/4512-597/15-4/MW, LEX nr 301723

Data: 2018-03-13 13:30:29
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-13 o 13:11, Bolko pisze:
to jak powinno być zadane pytanie?

W ogóle nie powinieneś zadawać pytania, ponieważ nikt tu z nas nie wie, na jaką stawkę się umawiałeś z adwokatem za jego czynności.

[...]

Musisz zobaczyć na jaką sumę się umawiałeś z pełnomocnikiem. Tak jak już wcześniej pisałem, to, ile płacisz pełnomocnikowi, wynika z zawartej z nim umowy, a nie z tego, ile zostanie ci zasądzone (przecież jakbyś sprawę przegrał, to pełnomocnik nie pracowałby za darmo).

Cytuje:
"
[...]

Jeśli umawiałeś się, że zapłacisz mu tyle, ile zasądzą ci w nakazie, to VATu nie doliczasz. Ale mogłeś umówić się inaczej, na przykład tak, że VAT jednak będzie doliczany. Nie wiemy tego.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-13 23:05:45
Autor: J.F.
Dnia Tue, 13 Mar 2018 13:30:29 +0100, Liwiusz napisał(a):
W dniu 2018-03-13 o 13:11, Bolko pisze:
to jak powinno być zadane pytanie?
W ogóle nie powinieneś zadawać pytania, ponieważ nikt tu z nas nie wie, na jaką stawkę się umawiałeś z adwokatem za jego czynności.

Ale te "koszty zastepstwa" zasadzane przez sad to sa netto czy brutto?
:-)

I czy zostaly zrewaloryzowane, jak prawnikow owatowano ?

[...]

"etyka" chyba zabrania, ale ... w cytowanej sprawie https://www.podatki.biz/artykuly/koszty-zastepstwa-procesowego-brutto-czy-netto_14_30965.htm

"W § 3 ust. 6 strony wskazały, iż niezależnie od postanowień zawartych
w ust. 1-3 w razie reprezentowania zleceniodawcy przed Sądem,
Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie zasądzone na rzecz
Zleceniodawcy od strony przeciwnej albo Skarbu Państwa tytułem zwrotu
kosztów zastępstwa procesowego." wynikaloby, ze jak przegra, i sad nic nie zasądzi przegranej sprawie,
to adwokat pracuje ... za ryczalt umowiony w poprzednich punktach ?

Cytuje:
"
[...]

Jesli jednak nie umowiles sie inaczej, to ... na jakiej podstawie "nie
doliczasz" ?

bo tak z drugiej strony - jesli klient jest vatowcem, to VAT naliczony
przez adwokata zaraz sobie odliczy. I faktura w kwocie netto jest jak
najbardziej zasadna. a w kwocie brutto bylaby okradaniem biednego
adwokata :-)
No dobra, nie uzywajmy mocnych slow - nie okradaniem, ale pobraniem
prowizji :-)

P.S. ale wracajac do meritum, czyli Twojej wypowiedzi - to czemu MF
wypowiada sie w kwestii prywatnej umowy, zamiast odpowiedziec "tak jak sie umowiliscie, jednak pismo przesylamy do MS, zeby oni
udzielili odpowiedzi" ? :-)

J.

Data: 2018-03-14 07:58:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-13 o 23:05, J.F. pisze:
[...]

Rżniesz głupa, czy naprawdę czegoś nie rozumiesz?

I czy zostaly zrewaloryzowane, jak prawnikow owatowano ?

W ciągu ostatnich kilku lat były zmieniane kilkukrotnie, raz w górę, raz w dół.

[...]

Nie czytałem umowy. Są w niej jakieś wątpliwości?

[...]

Pytasz się, dlaczego jeśli się umawiałem na X, to nie płacę 1,23X?

bo tak z drugiej strony - jesli klient jest vatowcem, to VAT naliczony
przez adwokata zaraz sobie odliczy.

I co z tego? Jak idziesz do sklepu po bułkę, to na paragon kupujesz za 20gr, a na fakturę za 25gr???

I faktura w kwocie netto jest jak
najbardziej zasadna.

Nie jest, bo nie na taką sumę się strony umawiały.

Nie wiem. A gdzie się wypowiada?

--
Liwiusz

Data: 2018-03-14 17:34:28
Autor: J.F.

Ja rzne glupa, ale czy przepisodawcy tez nie rzna, skoro nie napisali dokladnie :-)

[...]

Cytowany punkt mowi, ze jesli klientowi sad przyzna koszty zastepstwa, to te kwote klient  przekaze adwokatowi.
Calej umowy nie znamy ... ale z tego by wynikalo, ze jak sąd nie przyzna, to adwokat pracuje za darmo.
No dobra, adwokat nie jest glupi, pewnie się jakos zabezpieczyl w umowie :-)

[...]

Tak. Bo skad wiecie, czy umawialiscie sie na netto czy brutto ?

Szczegolnie jak w jednym punkcie umowy bedzie
"Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie zasądzone na rzecz Zleceniodawcy od strony przeciwnej",
a w innych "pobiera wynagrodzenie w kwocie XXX zl netto".

bo tak z drugiej strony - jesli klient jest vatowcem, to VAT naliczony
przez adwokata zaraz sobie odliczy.

I co z tego? Jak idziesz do sklepu po bułkę, to na paragon kupujesz za 20gr, a na fakturę za 25gr???

W sklepie nie, ale jak jestem vatowcem, to w sumie kupuje za netto :-)

I faktura w kwocie netto jest jak najbardziej zasadna.
Nie jest, bo nie na taką sumę się strony umawiały.

No coz, wyraznie tego nie sprecyzowaly.
A sytuacja, gdy strony sie umowily na przekazanie zasądzonych kosztów zastępstwa adwokatowi, po czym sad zasądza 1230zl, klient przekazuje 1230 zl,
adwokat wystawia fakture na 1230 (1000+VAT) zl, po czym klient odlicza sobie 230zl ... to czy przekazal umowiona kwote czy mniej ?
I czy nie mozna mu zarzucic bezpodstawnego wzbogacenia ?

Z drugiej strony, jakby klientem byla nie firma, tylko zwykly Kowalski, to by adwokat nie mial watpliwosci ze dostanie 1230zl.

[...]

Cytowano cala decyzje. IS, ale w imieniu MF.

J.

Data: 2018-03-15 08:49:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-14 o 17:34, J.F. pisze:

[...]

Napisali bardzo dokładnie. Czego nie rozumiesz w tym zapisie? Koszty zastępstwa są wypłacane stronie, a nie jej pełnomocnikowi. To, co strona zrobi z kosztami, komu zapłaci, czy zapłaci, i jakie uiści podatki, nie jest już w gestii przepisów zasądzających koszty.

Nie czytałem umowy. Są w niej jakieś wątpliwości?

Cytowany punkt mowi, ze jesli klientowi sad przyzna koszty zastepstwa, to te kwote klient  przekaze adwokatowi.

Ale to jakaś piramidalna bzdura - kwota, jaką klient przekaże adwokatowi zależy od zawartej z nim umowy, a nie od tego, ile zostało zasądzone.

Calej umowy nie znamy ... ale z tego by wynikalo, ze jak sąd nie przyzna, to adwokat pracuje za darmo.

Można taką umowę technicznie zawrzeć, choć będzie to niezgodne z kodeksem etyki adwokata lub radcy prawnego (jako nieetyczne uznaje się wynagrodzenie oparte wyłącznie o premię za sukces - taka dziwna etyka, co?). Ale to już problem radcy lub adwokata, a nie klienta, bo klienta ich etyka nie obowiązuje.

[...]

Skoro się umawiałem, to chyba wiem. Jak się z kimś umawiam, że dam mu stówę, to dam mu stówę, a nie 123zł.

Szczegolnie jak w jednym punkcie umowy bedzie
"Zleceniobiorcy przysługuje wynagrodzenie zasądzone na rzecz Zleceniodawcy od strony przeciwnej",
a w innych "pobiera wynagrodzenie w kwocie XXX zl netto".

No to mamy jakieś sprzeczne zapisy w umowie. To chyba oczywiste, że trzeba się umawiać (jak i w ogóle artykułować swoje myśli) odpowiednio jasno?

I co z tego? Jak idziesz do sklepu po bułkę, to na paragon kupujesz za 20gr, a na fakturę za 25gr???

W sklepie nie, ale jak jestem vatowcem, to w sumie kupuje za netto :-)

Ale cały czas płacisz za tę bułkę 20gr brutto.

Nie jest, bo nie na taką sumę się strony umawiały.

No coz, wyraznie tego nie sprecyzowaly.

To już problem interpretacyjny samej umowy.

[...]

Przekazał umówioną kwotę.

I czy nie mozna mu zarzucic bezpodstawnego wzbogacenia ?

Niby jak? Adwokat dostał tyle, na ile się umawiał.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-15 10:24:39
Autor: Pete
W dniu 2018-03-15 o 08:49, Liwiusz pisze:
[...]

Spróbuj to zrobić w warsztacie samochodowym.
I przy zapłacie poproś o fakturę VAT.
Zdziwisz się :)

--
Pete

Data: 2018-03-15 13:45:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-15 o 10:24, Pete pisze:
[...]

Ale sytuacja z tym adwokatem jest inna - tak jakbym umówił się z mechanikiem na 100 (w domyśle jestem świadomy, że na czarno, ale ma to poboczne znaczenie), a jak przychodzi co do czego, to wymachuje mi FV i żąda 123.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-15 13:08:15
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p8d8it$1nt$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Ale to jest wlasnie umowa - ile zostało zasądzone, tyle ma byc przekazane.

[...]

Taka dziwna etyka :-)

No ale jesli zrozumialem cytowane punkty - to maja jeszcze umowe na ryczaltową kwote.
Adwokat reprezentuje klienta we wszystkich sprawach, dostaje za to umowiona kwote co miesiac, jesli w ramach reprezentowania trafi sie sprawa w sadzie, i sad zasadzi koszta reprezentacji - beda wyplacone adwokatowi.
Domyslam sie, ze ze jak nie zostana zasadzone (przegra), to pozostanie goly ryczalt ... wiec moze nie narusza to etyki :-)

[...]

Byly czasy, gdy w stosunkach biznesowych nie mowiło sie ze netto, bo to sie rozumialo samo przez sie.

Powolal bys sie lepiej na ustawe o cenach.
Ale tu umowa na dziwne uslugi blizej nieokreslonej wartosci ... czy mozna mowic o cenie ? :-)

[...]

Chodzi ci o netto/brutto, czy o stalosc i zmiennosc kwoty ?

IMO - nie ma sprzecznosci, jesli konkretne kwoty wynagrodzenia sa za miesieczny ryczal, plus np niektore inne, wymienione czynnosci.
A zmienna jest za reprezentacje przed sadem i komornikiem.

Tylko jak wszedzie przy konkretnych kwotach dopisano netto, a przy tej niekonkretnej nic ... to na co sie umawialiscie ?

To chyba oczywiste, że trzeba się umawiać (jak i w ogóle artykułować swoje myśli) odpowiednio jasno?

Zgadzam sie - adwokat jest zobowiazany :-)
Chociaz ... moze on ma dobre powody, zeby bylo niejasno :-)

[...]

Ale ja o kliencie. W rezultacie zostalo mu troche w kieszeni ... a umowil sie, ze przekaze calosc adwokatowi.
Adwokat jednak umowioną kwote dostal ... czyli ktos tu kradnie, a okradzionym jest US :-)

J.

Data: 2018-03-15 13:48:59
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-15 o 13:08, J.F. pisze:

Ale to jest wlasnie umowa - ile zostało zasądzone, tyle ma byc przekazane.

No to w czym problem? Tyle zostanie przekazane, doliczanie dodatkowych kosztów nie wchodzi w grę.

Skoro się umawiałem, to chyba wiem. Jak się z kimś umawiam, że dam mu stówę, to dam mu stówę, a nie 123zł.

Byly czasy, gdy w stosunkach biznesowych nie mowiło sie ze netto, bo to sie rozumialo samo przez sie.

Jak widać, nie dla każdego jest tak.

[...]

Na kwotę dokładnie taką, jak zapisano, czyli bez dodatków.

I czy nie mozna mu zarzucic bezpodstawnego wzbogacenia ?

Niby jak? Adwokat dostał tyle, na ile się umawiał.

Ale ja o kliencie. W rezultacie zostalo mu troche w kieszeni ... a umowil sie, ze przekaze calosc adwokatowi.

Skoro się umówił, że przekaże, to roszczenie adwokat ma z umowy, a nie z uwagi na bezpodstawne wzbogacenie. Ale sam widzisz, że wcale się na netto nie umawiał.

Adwokat jednak umowioną kwote dostal ... czyli ktos tu kradnie, a okradzionym jest US :-)

Jeśli adwokat nie zapłaci podatku, to na pewno tak.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-16 06:28:59
Autor: J.F.
Dnia Thu, 15 Mar 2018 13:48:59 +0100, Liwiusz napisał(a):
W dniu 2018-03-15 o 13:08, J.F. pisze:
Ale to jest wlasnie umowa - ile zostało zasądzone, tyle ma byc przekazane.

No to w czym problem? Tyle zostanie przekazane, doliczanie dodatkowych kosztów nie wchodzi w grę.

Biorac pod uwage, ze klient ma mozliwosc odliczenia VAT, to juz nie
jest takie proste.

[...]

Bo nie jestes vatowcem i myslisz w brutto :-)

Adwokat zaplaci, klienta przeanalizuj.

J.

Data: 2018-03-16 07:32:33
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-16 o 06:28, J.F. pisze:
[...]

To jest bardzo proste. To, jakie podatki klient płaci lub odlicza nijak się ma do tego, że ma zapłacić adwokatowi tyle, ile się umówili.

Adwokat jednak umowioną kwote dostal ... czyli ktos tu kradnie, a
okradzionym jest US :-)

Jeśli adwokat nie zapłaci podatku, to na pewno tak.

Adwokat zaplaci, klienta przeanalizuj.

Klient albo odliczy sobie VAT, albo nie odliczy. W żadnym przypadku US nie jest okradziony.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-16 07:34:14
Autor: Liwiusz
Koszty zastępstwa procesowego a vat.

Tak w ogóle to czy z podatkiem dochodowym też tak kombinujesz? Że jak masz zapłacić 100, to płacisz 123, bo VAT, a nawet 151, bo jeszcze podatek dochodowy? Przecież adwokat też go nalicza, a klient go obniża tym kosztem.

Jak już masz być konsekwentny w swoich błędnych myślach, to bądź :)

--
Liwiusz

Data: 2018-03-16 08:19:54
Autor: J.F.
Dnia Fri, 16 Mar 2018 07:34:14 +0100, Liwiusz napisał(a):
[...]

Ja biore przyklad ze starego, dobrego, Trybunalu.
Zwolnil biednych z PIT, ale czemu nie zwolnil ich z VAT, gruntowego,
ZUS, NFZ i radioabonamentu ? :-)

J.

Data: 2018-03-16 11:38:09
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p8foh7$4kt$2@node2.news.atman.pl...
[...]

Eee - ale klient ma placone z sadu/drugiej strony.

Czyli jak dostanie zasadzone 1230 zl i zaplaci adwokatowi 1230+VAT, to wychodzi na zero - i VAT i CIT/PIT.

Jak zaplaci adwokatowi 1230 czyli 1000+VAT, to zarobi 230zl i CIT/PIT bedzie musial zaplacic :)

Zachodzi za to pytanie, czy dostajac te zasądzone 1230zl nie powinien wystawic faktury VAT :-)
No nie, bo przeplywu towaru nie bylo, a usluge to swiadczyl adwokat :-)

Ale gdyby to nie bylo w sadzie, tylko refakturowalby usluge ... to by musial fakture wystawic :-)

Poza tym zobacz jak sie ubezpieczyciele urzadzili - firmom wyplacaja odszkodowanie w kwocie netto.
Za samochod zaplaciles 123 tys, ukradli - do wyplaty 100 tys.

To moze i koszt zastepstwa powinien miec dwie stawki - dla vatowca i dla niewatowca :-)

J.

Data: 2018-03-16 11:46:23
Autor: ń
Koszty zastępstwa procesowego a vat.
Różnie, może też bezpośrednio pełnomocnik dochodzić zasądzonych mu przez sąd od strony przeciwnej kosztów.

-- -- -
klient ma placone z sadu/drugiej strony.

Data: 2018-03-16 12:25:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-16 o 11:46, ń pisze:
Różnie, może też bezpośrednio pełnomocnik dochodzić zasądzonych mu przez sąd od strony przeciwnej kosztów.

Pełnomocnikowi sąd nigdy nic nie zasądza, nie pieprz głupot, Koniu. Jak pełnomocnik coś dochodzi, to tylko w imieniu klienta, i "bezpośrednie" dochodzenie szybko się może skończyć w razie wypowiedzenia pełnomocnictwa.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-16 12:24:33
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-03-16 o 11:38, J.F. pisze:
[...]

Przecież już wielokrotnie pisałem, że to, ile klient dostaje, nijak się ma do tego, ile ma zapłacić adwokatowi.

Jak w jakiejś sprawie za wieloletni proces dostanie 60zł, to znaczy że za tyle adwokat ma pracować?

Z uporem dzieciaka mieszasz dwa systemy walutowe i dochodzisz do głupot.

Poza tym zobacz jak sie ubezpieczyciele urzadzili - firmom wyplacaja odszkodowanie w kwocie netto.

Bo tak wynika z umowy (autocasco). Ale już za szkody z OC wypłacają w brutto.

Za samochod zaplaciles 123 tys, ukradli - do wyplaty 100 tys.

To moze i koszt zastepstwa powinien miec dwie stawki - dla vatowca i dla niewatowca :-)

Ale nie ma - cbdu.

--
Liwiusz

Data: 2018-03-14 08:47:17
Autor: ń
Koszty zastępstwa procesowego a vat.
Dla niektórych grup zawodowych zostały, przy czym różnie dla różnych grup (generalnie "należy powiększyć o stawkę podatku", ale IMHO ta powiększona kwota powinna się znaleźć w treści orzeczenia).
Dla adwokatów i radców IMHO też, w sprawach z urzędu.

-- -- -
I czy zostaly zrewaloryzowane, jak prawnikow owatowano?

Data: 2018-03-13 13:57:48
Autor: ń
Koszty zastępstwa procesowego a vat.
Generalna zasada, że jeżeli jesteś osobą fizyczną nie-płatnikiem VAT, to umówiona cena jest dla Ciebie ceną brutto (czyli już zawierajacą VAT).
No chyba, że wyraźnie umówiliście się inaczej.

Koszty zastępstwa procesowego a vat.