Kradzież czy nie?

Data: 2013-04-21 20:32:59
Autor: Andrzej Lawa
Kradzież czy nie?
Cześć,

było niedawno o aspektach kradzieży i teraz tak mnie naszedł jeden
przypadek: Czy jeśli coś od kogoś pożyczam, a nie oddaję zgodnie z
terminem, czy jest to kradzież czy inny rodzaj przestępstwa/wykroczenia?

Żartujesz??

Przykładowo czy biblioteka szkolna może zgłosić kradzież na policji jak
uczeń nie oddał książki w terminie czy też pozostaje ścigać z powództwa
cywilnego ?

ROTFL

A jeśli pożyczysz pieniądze z banku, a potem nie oddasz ich w terminie, to obrabowałeś bank?

Przy czym mówimy o tym, że zwrot nie nastąpił w terminie, a nie że osoba której pożyczyłeś w taki czy inny sposób odmawia zwrotu. W takiej sytuacji w przypadku powierzonej rzeczy ruchomej masz przestępstwo przywłaszczenia (art. 284KK).

Tylko odróżnij "odmawia zwrotu" (albo np. mówi, że nigdy nie miał) od "zgubiłem/ukradli mi/przypadkiem uległo zniszczeniu".

W przypadku pieniędzy (oraz w przypadku zagubienia itepe) masz tylko powództwo o zapłatę - oczywiście przy założeniu, że nie ma jakiegoś sposobu na udowodnienie, że od początku zamiarem było niezwrócenie pieniędzy (a ruchomość nie jest zagubiona, tylko ukryta).

Kradzież czy nie?