Kreacja pieniadza raz jeszcze

Data: 2009-06-24 09:01:20
Autor: mareczek
Kreacja pieniadza raz jeszcze
Ronnie <c@c.pl> napisał(a):
Witam,

Wszyscy znaja mechanizm kreacji pieniadza bankowego (jest nawet taka ladna prezentacja na nbportalu). Mam pytanie: co sie dzieje jak
po 'rozmnozeniu kasy' ten pierwszy depozyt od ktorego sie zaczelo zostaje wyplacony z banku i schowany do kieszeni?
Czy nie implikuje to ze ktos MUSI dostac wezwanie do natychmiastowej splaty kredytu mimo ze grzecznie placi raty?

Pozdrawiam
Teoretycznie tak. Mnożnik działa w obie strony. Jeśli bank udzieliłby kredytów
na maksymalną wysokość, tak tak by to pewnie wyglądało.

Data: 2009-06-24 02:07:07
Autor: BK
On Jun 24, 11:01 am, " mareczek" <s3tonline.SKA...@gazeta.pl> wrote:
Ronnie <c...@c.pl> napisał(a):

> [...]

Teoretycznie tak. Mnożnik działa w obie strony. Jeśli bank udzieliłby kredytów
na maksymalną wysokość, tak tak by to pewnie wyglądało.

Nie plec bzdur. Gorszej glupoty chyba dawno nie widzialem.

Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
takiej sytuacji bank po prostu by pozyczyl kase na rynku lub od NBP.

Data: 2009-06-24 12:02:53
Autor: george

Ronnie <c...@c.pl> napisał(a):

> [...]

Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
takiej sytuacji bank po prostu by pozyczyl kase na rynku lub od NBP.

prosze cie nie ściemniaj !
rozważania są tu czysto teoretyczne. Teoretycznie wiec bank jest niewypłacalny i kropka !
To jak zaregauje NBP i bedzie go ratował albo nie (pożyczy czy nie), nie ma tu znaczenia.
Tak samo nie ma znaczenia jak bank zachowa sie wobec kredytobiorców ( czy bedzie wypowiadał umowy cywilne i narażał sie na sprawy sądowe czy nie).
Wyciąganie wniosków o "wypowiadaniu" umów na podstawie "niewypłacalnosci" banku jest zbyt dalego idące bo tu liczy sie kodeks cywilny a nie sytuacja banku. Stąd tez zachowanie umow nie jest ściśle zdeterminowane niewypłacalnością. Niemniej jednak technicznie bank powinien upaść

george

Data: 2009-06-24 03:58:00
Autor: BK
On Jun 24, 12:02 pm, "george" <george...@vp.pl> wrote:
"BK" <bkapuscin...@gmail.com> wrote in message

> [...]

Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
takiej sytuacji bank po prostu by pozyczyl kase na rynku lub od NBP.

Czy czysto teoretyczne znaczy - oderwane od obowiazujacych przepisow?

POWTARZAM jak soltysk krowie na miedzy - bank nie moze o tak o domagac
sie splaty kredytu bo ZABRANIA mu tego prawo.

Data: 2009-06-24 13:02:31
Autor: george

"BK" <bkapuscinski@gmail.com> wrote in message news:c3a0ce67-16db-4fc1-9374-40dddd370b1ff32g2000vbf.googlegroups.com...
> [...]

POWTARZAM jak soltysk krowie na miedzy - bank nie moze o tak o domagac
sie splaty kredytu bo ZABRANIA mu tego prawo.

Przeciez ja nie o tym. Akurat w tej kwesti sie zgadzamy.
george

Data: 2009-06-24 10:14:25
Autor: jureq
Kreacja pieniadza raz jeszcze
Dnia Wed, 24 Jun 2009 12:02:53 +0200, george napisał(a):

prosze cie nie Âściemniaj !
rozwaÂżania sÂą tu czysto teoretyczne. Teoretycznie wiec bank jest
niewypÂłacalny i kropka !
To jak zaregauje NBP i bedzie go ratowaÂł albo nie (poÂżyczy czy nie), nie
ma tu znaczenia.

To ty nie ściemniaj. Bank (jak i każda inna firma) jest niewypłacalny gdy "trwale zaprzestał regulowania swoich zobowiązań". Tak długo jak tylko może od kogoś pożyczyć środki na spłatę (np od NBP) nie jest niewypłacalny.

Data: 2009-06-24 12:27:53
Autor: george

"jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message news:h1sua1$6r1$1news.onet.pl...
Dnia Wed, 24 Jun 2009 12:02:53 +0200, george napisał(a):

prosze cie nie ?ciemniaj !
rozwa?ania s? tu czysto teoretyczne. Teoretycznie wiec bank jest
niewyp3acalny i kropka !
To jak zaregauje NBP i bedzie go ratowa3 albo nie (po?yczy czy nie), nie
[...]

fakt, tylko kto mu pożyczy w takiej sytuacji ?
Nadzór zorganizuje przejecie i po sprawie, jeśli bank dopusic do takiej sytacji.
W realnym świecie jest jeszcze jeden bezpiecznik (oprócz rezerw obowiązkowych) :
stosunek kredytów do kapitałow własnych.. ale to nie bedziemy juz komplikowac.

george

Data: 2009-06-24 12:32:15
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Wed, 24 Jun 2009 02:07:07 -0700, BK napisał(a):

Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
Problem sie juz moze zaczac, jak zabezpieczenie kredytu hipotecznego zmniejsza swoja wartosc. Jakis  czas temu byla dyskusja pt. czy bank ma prawo zadac dodatkowych zabezpieczen, a jak tak to co gdy klient nie moze ich udzielic?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-06-24 04:21:39
Autor: BK
On Jun 24, 12:32 pm, Jaroslaw Berezowski <prezyd...@gov.pl> wrote:
> [...]

zmniejsza swoja wartosc. Jakis  czas temu byla dyskusja pt. czy bank ma
prawo zadac dodatkowych zabezpieczen, a jak tak to co gdy klient nie moze

Spadek wartosci zabezpieczenia do wartosci kredytu moze byc w
przypadku wielu kredytow powodem wypowiedzenia ale szczerze mowiac nie
chodzi o kredyty hipoteczne. Bo przy hipotekach trzeba pamietac, ze
wachania na rynku sa norma,a  kredyt jest na 40 lat wiec raczej banki
podchodza do tego na spokojnie.

Inna sprawa to obecny "kryzys" ale dla uproszenia rozwazan mozemy to
pominac.

Natomiast takie wypowiedzneia czesto sie zdarzaja przy kredytach
udzielanych w zwiazku z uslugami inwestycyjnymi. Np. gdy ktos bierze
krotkoterminowy kredyt lombardowy pod zastaw akcji, zeby sobie
pobracac gotowka na innych akcjach. Kredyt jest np. na 6, 8 czy 12
miesiecy a gielda zaczyna leciec na leb na szyje, ew. na leb i szyje
leca akcje ktore sa zastawem [bo spolka bliska jest upadlosci].
Wowczas bardzo czesto wzywa sie do uzupelnienia zabezpieczenia, a
pozniej ew. wypowiada kredyt.

Ale jakby nie patzrec sytuacje wypowiedzenia umowy kredytu sa zwiazane
z problemami po strony kredytobiorcy, nie zas banku.

Kreacja pieniadza raz jeszcze