Kreci sie a stoi:(

Data: 2011-08-17 08:52:48
Autor: Jacek23
Kreci sie a stoi:(
Co sie dzieje, korba kreci sie, kaseta tez , a kolo tylne stoi:(
Padla piasta?

jacek23@post.pl gg : 207344
http://picasaweb.google.pl/Jacek23333

Data: 2011-08-17 08:54:34
Autor: Wojciech Waga
Kreci sie a stoi:(
W dniu 17.08.2011 08:52, Jacek23 pisze:
Co sie dzieje, korba kreci sie, kaseta tez , a kolo tylne stoi:(
Padla piasta?
Pozdrawiam

Pewnie zapadki w piaście. Mogły się np. przykleić na nadmiarze smaru do
bebenka i się nie podnoszą. Mogła pójść spręzynka co je podnosi.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-17 09:03:47
Autor: mbut
Kreci sie a stoi:(
W dniu 11-08-17 08:54, Wojciech Waga pisze:
[...]

Dokładnie tak jest mój przedmówca napisał i to na 100%

Data: 2011-08-17 09:38:34
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Kreci sie a stoi:(
Dnia 17-08-2011 o 09:03:47 mbut <mbut@wp.pl> napisał(a):

[...]

jesli to piasta z tzw. wolnobiegiem to do wymiany całość + ewentualnie  łańcuch.
jeżeli kaseta+bebenek to można próbować wymienić sam bębenek, ale na ile  się orientuję to koszt podobny do nowej piasty, tyle że trzebaby przepleść  koło.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2011-08-17 09:57:23
Autor: Bukol
Kreci sie a stoi:(
jesli to piasta z tzw. wolnobiegiem to do wymiany całość + ewentualnie
łańcuch.

Po co? Jeśli to wolnobieg i padły zapadki lub sprężynka to osobiście wybrałbym się do serwisu i pytał o zużyty wolnobieg, ale ze sprawnym systemem zapadkowym (pewnie dadzą za darmo) i przełożyłbum zapadki ze sprężynką... myślę, że w większości przypadków powinny pasować, a i pociągną trochę. Kolejne rozwiązanie to kupno nowych zapadek ze sprężynką - groszowa sprawa i mniej roboty :)

--
Administrator - Bukol
www.rowerowepodhale.eu

Data: 2011-08-17 10:36:47
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Kreci sie a stoi:(
Dnia 17-08-2011 o 09:57:23 Bukol <admin@rowerowepodhale.eu> napisał(a):

 zużyty wolnobieg, ale ze sprawnym systemem zapadkowym

cos takiego nie istnieje, przynajmniej ja nie spotkalem sie z wolnobiegiem  w ktorym by zęby sie nie nadawaly do eksploatacji a zapadki byly sprawne.

pewnie dadzą za darmo

to tak, wszak to złom.

sprężynką... myślę, że w większości przypadków powinny pasować, a i  pociągną trochę. Kolejne rozwiązanie to kupno nowych zapadek ze  sprężynką - groszowa sprawa i mniej roboty :)

coś takiego wogole jest osiągalne?
a rozbieranie wolnobiegu != mniej roboty.

Data: 2011-08-17 11:27:44
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Wed, 17 Aug 2011 10:36:47 +0200, Leszek 'QSi' Pasoń napisał(a):

coś takiego wogole jest osiągalne?
a rozbieranie wolnobiegu != mniej roboty.

u shimano na pewno nie. Tam cały bębenek to jedna cześć serwisowa. To z
resztą jest widoczne na ich manualach.

Data: 2011-08-17 13:05:36
Autor: Jacek23
Kreci sie a stoi:(
to piasta XT z 2006 roku

Data: 2011-08-17 13:19:25
Autor: Wojciech Waga
Kreci sie a stoi:(
W dniu 17.08.2011 13:05, Jacek23 pisze:
to piasta XT z 2006 roku

http://www.formicki-bike.pl/produkt.php?kod=2285&&id_pod_kat=108&&id_kat=55

Ale to chyba słaby deal. Może w jakimś sklepie Ci to naprawią taniej,
czasami coś innego się sypie i zostaje trochę części.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-17 13:37:15
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Kreci sie a stoi:(
Dnia 17-08-2011 o 13:19:25 Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):

[...]

w piastach "770" sa niefajne asymetryczne pieski ktore pekaja na nacieciu  (mi ostał sie tylko jeden z czterech). oczywiście same pieski nie  występują jako część.
w piascie 750, bo to taka może być, pieski mogą być (będą) standardowe i  spasują z innej piasty.
w optymistycznym wariancie do srodka bebenka dostala sie woda z brudem i  powstała lepiąca pasta która przykleiła pieski.
tak czy siak w takim wypadku warto to rozebrać. pamiętając że nakrętka  bieżni ma lewy gwint.

Data: 2011-08-17 14:47:20
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Wed, 17 Aug 2011 14:24:49 +0200, Bukol napisał(a):

u shimano na pewno nie. Tam cały bębenek to jedna cześć serwisowa. To z
resztą jest widoczne na ich manualach.

A bębenek nie jest pod kasetę?

zasadniczo tylko i wyłącznie pod kasetę

W przypadku wolnobiegu spotykany jest bębenek? Pytam z ciekawości.

Nie - aczkolwiek zasada działania mechanizmu jest dokładnie taka sama -
różnica jest w miejscu jego umieszczenia - w wypadku wolnobiegów jest to
jakby zintegrowana kaseta + bębenek ktry to mechanizm przykręca sie to do
piasty. Powodem dla którego wolnobieg jest gorszy od kasety jest różnica w wąskim
łożyskowaniu co skutkuje notorycznymi skrzywieniami/złamaniami osi (przy
jezdzie MTB)

Data: 2011-08-17 15:09:37
Autor: Wojciech Waga
Kreci sie a stoi:(
W dniu 17.08.2011 14:47, ...::QRT::... pisze:
[...]

To zależy od piasty.
Shimano opiera się na końcach osi (za co płaci pojawiającymi się luzami
piasta/bębenek. Novatec na 4 łozyskach 6001 (moze dwójki też) opiera się
wąsko z tym, że oś ma 12mm i pewnie dlatego nie pęka.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-17 15:29:08
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Wed, 17 Aug 2011 15:09:37 +0200, Wojciech Waga napisał(a):

[...]

mowa o *wolobiegach* i piastach pod woilnobieg a nie o kasetach. Przy wolnobiegach jedno łożysko jest blisko ramy, drugie wypada mniej
wiecej na środku osi. Cała przestrzeń na szerokości wolnobiegu jest
pozbawiona podparacia.

Data: 2011-08-17 15:35:21
Autor: Wojciech Waga
Kreci sie a stoi:(
W dniu 17.08.2011 15:29, ...::QRT::... pisze:
[...]

No zgadza się. Chciałem tylko powiedzieć że podobnie umieszczone łożyska
mają niektóre z piast Novatec pod kasety. U nich bębenek to osobny byt
na ośce, który ma 2 swoje łożyska i nic oprócz nakrętek na końcach,
które ściskają cały zestaw nie trzyma go z piastą więc jedno łożysko
piasty wypada też przy środku ośki.

pozdr.
w.

Data: 2011-08-17 16:04:21
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Wed, 17 Aug 2011 15:35:21 +0200, Wojciech Waga napisał(a):

[...]

A to nawet nie wiedziałem ze są w ogóle takie konstrukcje. Novateca owszem
mam ale tylko przedniego :)

Data: 2011-08-17 17:19:02
Autor: Bukol
Kreci sie a stoi:(
W dniu 2011-08-17 14:47, ...::QRT::... pisze:
[...]

róşnica jest w miejscu jego umieszczenia - w wypadku wolnobiegów jest to
[...]

dlatego z lekkim zdziwieniem pytałem:) co robi tu bębenek, gdy mowa o wolnobiegu :P ale... chyba nie do końca też poprawnie, bo w teorii bębenek też jest częścią wolnobiegu.

Z ciekawości zaglądnąłem do wiki: "wolnobieg - w rowerze mechanizm zębatkowo-zapadkowy[...] Czasami – nie do końca poprawnie – zespoły zębatek zintegrowane z wolnobiegiem nazywa się w uproszczeniu wolnobiegiem[...]"
Ponadto pan Fred Milson pisze: "Kaseta zakładana na wolnobieg[...]" w przypadku normalnych kaset nakładanych na bębenek. Z kolei na coś co my nazywamy wolnobieg mówi "wielotryb". Reasumując torię: WOLNOBIEG - mechanizm zapadkowy; w uproszczeniu nazywany jest tak również wielotryb zintegrowany z wolnobiegiem (wolnobieg nakręcany). BĘBENEK - jest to część wolnobiegu :D

--
admin@rowerowepodhale.eu
www.rowerowepodhale.eu

Data: 2011-08-18 11:25:07
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Wed, 17 Aug 2011 17:19:02 +0200, Bukol napisał(a):

[...]

zasadniczo się zgadzam tylko w kwestii formalnej chciałbym jednak dodać iż
jest zupełnie odwrotnie to wolnobieg jest cześcią bębenka :D

Data: 2011-08-18 12:38:22
Autor: Krzysztof Naworyta
Kreci sie a stoi:(
Bukol wrote:

(...)

> [...]
| mechanizm zapadkowy; w uproszczeniu nazywany jest tak również
| wielotryb zintegrowany z wolnobiegiem (wolnobieg nakręcany). BĘBENEK

Podobnie u Zinna, gdzie rozróżnia:
- piasta z wolnobiegiem (+kaseta)
- wielotryb nakręcany na piastę

(nie tyle Zinn, co tłumacz...)

I chciałem o tym napisać, ale kontrolnie popatrzyłem na allegro, a tam wszystkie wielotryby okreslane są jako "wolnobieg", więc odpuściłem :)

Oczywiście termin "wielotryb" może być rozumiany jako wielo-tryb, czyli i kaseta i wielotryb nakręcany, tryby są tu i tu i jest ich wiele :) Laik ma prawo nie zrozumieć o czym w danym momencie jest mowa...

--
KN

Data: 2011-08-18 12:56:45
Autor: ...::QRT::...
Kreci sie a stoi:(
Dnia Thu, 18 Aug 2011 12:38:22 +0200, Krzysztof Naworyta napisał(a):

)

Oczywiście termin "wielotryb" może być rozumiany jako wielo-tryb, czyli i kaseta i wielotryb nakręcany, tryby są tu i tu i jest ich wiele :) Laik ma prawo nie zrozumieć o czym w danym momencie jest mowa...

dlatego też czasmi na sam mechanizm wolnobiegu IMO lepiej mówić sprzęgło

Data: 2011-08-18 13:04:54
Autor: Bukol
Kreci sie a stoi:(
dlatego też czasmi na sam mechanizm wolnobiegu IMO lepiej mówić sprzęgło

I wszystko jasne.

--
Administrator - Bukol
www.rowerowepodhale.eu

Data: 2011-08-17 14:56:21
Autor: Bukol
Kreci sie a stoi:(
Ejejej, wcześniej myślałem, ze chodzi o wolnobieg nakręcany. W tym kontekście piszę.

W dniu 2011-08-17 10:36, Leszek 'QSi' Pasoń pisze:

> cos takiego nie istnieje, przynajmniej ja nie spotkalem sie z
> wolnobiegiem w ktorym by zęby sie nie nadawaly do eksploatacji a zapadki
> byly sprawne.

chyba że wymieniłeś zapadki i zajeździłeś koronki - istnieje uwierz.

> coś takiego wogole jest osiągalne?
> a rozbieranie wolnobiegu != mniej roboty.

kupując zapadki (np: http://sporti.pl/product-pol-7678-Zapadka-wolnobiegu-kpl-.html) mamy mniej roboty bo nie trzeba rozbierać innego wolnobiegu aby pobrać narządy. Rozebranie wlnobiegu i wymiana zapadek - nie jest to dożo roboty... w czym problem?
Jeśli koronki sprawne to po co kupować nowy wolnobieg - na bank napęd jest już nieco zużyty.... wówczas trzeba wymienić i łańcuch i prawdopodobnie blaty, a to już są koszty.

--
Administrator - Bukol
www.rowerowepodhale.eu

Data: 2011-08-17 15:50:26
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Kreci sie a stoi:(
Dnia 17-08-2011 o 14:08:17 Bukol <admin@rowerowepodhale.eu> napisał(a):

[...]

ok, fakt, zapadki są dostępne, wypadło mi z pamięci.
o ilosc roboty chodziło mi wymiana wolnobiegu kontra rozbieranie i wymiana  zapadek.

jak dobrze pamiętam "zdechłe" wolnobiegi które rozbierałem (nie bębenki)  miały bardziej zużyte "wience" niż zapsute zapadki, więc ich wymiana też  na niewiele się zdawa.