Kredyt hipoteczny

Data: 2021-04-15 23:12:06
Autor: Bolko
Kredyt hipoteczny
Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym?
Na razie zauważyłem że kiedyś była prowizja a teraz ubezpieczenia.
Jak bym wcześniej spłacił to  ubezpieczenia mi nie zwrócą.
No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?
Wielkość raty?
Jak się w tym wszystkim połapać?

Data: 2021-04-16 02:39:21
Autor: Dawid Rutkowski
Kredyt hipoteczny
piątek, 16 kwietnia 2021 o 08:12:07 UTC+2 Bolko napisał(a):
[...]

Jak nie musisz to nie bierz teraz - przy tak niskim WIBORze banki narzucają spore marże - rzadko poniżej 2% - a rata i tak wydaje się mała. Jak WIBOR pójdzie do góry to będzie kłopot.
Druga sprawa to napompowane ceny mieszkań.

Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.
Ale z cenami mieszkań - mogą jeszcze bardziej urosnąć, a na spadek może trzeba będzie czekać i 5 lat.

W necie jest mnóstwo porównań kredytów, ja widziałem niezłe u jednego gościa na blogu, ale nie analizowałem na tyle głęboko, by stwierdzić, że to nie jest "sponsorowane", więc nie będę reklamował.
Ogólnie koszt kredytu jest dobrze odzwierciedlany przez wysokość raty - oczywiście przy tej samej sumy wypłaty i tym samym okresie kredytowania.
Ale jeszcze trzeba popatrzeć na koszty pozaratalne - rzeczoznawcy itp.

Co do ubezpieczenia i zwrotu przy wcześniejszej spłacie to się jeszcze upewnij, KH nie jest w pełni "konsumencki", choć zbliża się do niego - a w konsumenckiem, OIDP, przy wcześniejszej spłacie jest proporcjonalny zwrot i prowizji i ew. ubezpieczenia.

I jeszcze coś, co może mocno na początku po kieszeni uderzyć - trzeba sprawdzić, o ile jest podniesiona marża do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki do księgi wieczystej - teraz potrafi to trwać i rok (podobno są jakieś metody proszenia o przyśpieszenie czy tzw. "dyżury hipoteczne" - ale to się albo uda albo nie) - a np. w citi kosztuje to dodatkowo 1,3% - i płaci się to praktycznie od całej sumy kredytu, więc np. od nieśmiertelnej (choć już dawno zdechła) sumy 300k  jest to dodatkowe np. 4k kosztu - jeśli "normalnie" przyjmiemy 3 miesiące, a obecnie rok i 3 miesiące.

Data: 2021-04-16 12:44:13
Autor: Bolko
Kredyt hipoteczny

Jak nie musisz to nie bierz teraz - przy tak niskim WIBORze banki narzucają spore marże - rzadko poniżej 2% - a rata i tak wydaje się mała. Jak WIBOR pójdzie do góry to będzie kłopot.
W mojej dzielnicy w Krakowie kupowałem mieszkanie 10 lat temu. 4kzl za metr.
Teraz Budimex buduje duże osiedle.
I etap sprzedany 8.5kzl
II etap ja jeszcze chce się załapać  9.5kzł
III etap będzie w sierpniu i napewno będzie powyżej 10kzł

Druga sprawa to napompowane ceny mieszkań. Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.
No i to mnie cholernie martwi. Ale jak walnie to może jakieś refinansowanie albo coś  Ale jeszcze trzeba popatrzeć na koszty poza ratalne - rzeczoznawcy itp.

[...]
No w PKO BP na start muszę wydać 20+ kzł na ubezpiecznieL:(. Pan mówił że w innych bankach to płaci się prowizje. A u nich ubezpiecznie. I dzieki temu jak umrzemy oboje z żoną to bank zapłaci za nas całą hipoteke.

Data: 2021-04-17 23:34:09
Autor: ToMasz
Kredyt hipoteczny (OT)
W dniu 16.04.2021 o 21:44, Bolko pisze:

[...]

ło matko! Z Bytomiu za 2 tyś kupisz mieszkanie do remontu, za 4 tyś to panie prawie apartament:

https://tiny.pl/r88dm

Ale jak mieszkanie _musi_  być w zajebistym miejscu, to trzeba dużo na nie pracować. Pytanie czy potem wystarczy czasu na życie :)

ToMasz

Data: 2021-04-16 13:44:11
Autor: J.F
Kredyt hipoteczny
On Fri, 16 Apr 2021 02:39:21 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Pytanie czy one sa napompowane, czy to ostatnia szansa na mieszkanie
:-)

Niby w 2009 juz tak bylo, ale teraz presja na drukowanie nowego
pieniadza jest olbrzymia ...

J.

Data: 2021-04-17 19:51:25
Autor: Wojciech Bancer
Kredyt hipoteczny
On 2021-04-16, Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> wrote:

[...]

Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.

No nie wiem. Jak wrośnie, to nagle złotówkowicze zaczną się domagać
darmowych mieszkań, bo o ryzyku wzrostu stopy "nikt nie powiedział" ;)

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-04-19 20:39:24
Autor: WAM
Kredyt hipoteczny
<drutkow1@wp.pl> wrote:

trzeba sprawdzić, o ile jest podniesiona marża do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki do księgi wieczystej - teraz potrafi to trwać i rok

W Szczecinie wpis trwa 1-2 miesiące (sprawdzane na 2 przypadkach, oba
w tym roku). WAM
--
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

Data: 2021-05-10 09:48:05
Autor: J.F.
Kredyt hipoteczny
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:7ed14476-5272-41a0-a842-d1a5c7a995e4n@googlegroups.com...
[...]

A propos - slysze wlasnie, ze juz 5 bankow oferuje kredyt hipoteczny o stalym oprocentowaniu.

Co prawda stale to ono ma byc chyba tylko przez 5 lat, a pewnie bank jeszcze podniesie te odsetki, zeby nie byc stratnym w razie wpadki ...

Wiec ... strata wydaje sie pewna, a zysk ... watpliwy.
Ale moze warto spytac, moze np marza bedzie niska, czy wrecz zerowa, no bo jak ja tu liczyc ?

J.

Data: 2021-05-10 11:05:01
Autor: Pete
Kredyt hipoteczny
Hello, J.F..
On 10.05.2021 09:48 you wrote:

> A propos - slysze wlasnie, ze juz 5 bankow oferuje kredyt hipoteczny > o stalym oprocentowaniu. Co prawda stale to ono ma byc chyba tylko > przez 5 lat, a pewnie bank jeszcze podniesie te odsetki, zeby nie > byc stratnym w razie wpadki ... Wiec ... strata wydaje sie pewna, a > zysk ... watpliwy. Ale moze warto spytac, moze np marza bedzie > niska, czy wrecz zerowa, no bo jak ja tu liczyc ?

Nikt się na to nie zdecyduje, bo władza przyzwyczaiła elektorat, że w razie "w" uratuje umoczonych w WIBOR.

--
Pete

Data: 2021-05-10 15:03:53
Autor: Wojciech Bancer
Kredyt hipoteczny
On 2021-05-10, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

To się w Hiszpanii opłaca, nie u nas niestety.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2021-04-16 12:49:59
Autor: Pete
Kredyt hipoteczny
Hello, Bolko.
On 16.04.2021 08:12 you wrote:

> Na co zwr=C3=B3ci=C4=87 uwag=C4=99 przy kredycie hipotecznym? Na > razie zauwa=C5=BCy=C5=82em =C5=BCe kiedy=C5=9B by=C5=82a prowizja a > tera= z ubezpieczenia. Jak bym wcze=C5=9Bniej sp=C5=82aci=C5=82 to  > ubezpieczenia mi nie zwr=C3=B3= c=C4=85. No i na co patrze=C4=87 na > ca=C5=82kowity koszt kredytu? Wielko=C5=9B=C4=87 raty? Jak si=C4=99 > w tym wszystkim po=C5=82apa=C4=87?

RRSO, marża, obowiązkowe ubezpieczenia, prowizja, haracz za brak zabezpieczenia, cross-selling.

--
Pete

Data: 2021-04-16 13:56:09
Autor: Piotr Gałka
Kredyt hipoteczny
W dniu 2021-04-16 o 08:12, Bolko pisze:
[...]

Jak brałem KH (10 lat temu) to przeszedłem się (cały dzień) po ulicy 'bankowej'. Byłem w kilkunastu bankach i od każdego wziąłem ofertę na taki sam kredyt.
Potem zebrałem informacje w arkuszu kalkulacyjnym i posortowałem.
Mam zwyczaj zaznaczania sobie (przy porównywaniu układów scalonych) 'zalet' przez zielone tło, 'wad' przez żółte tło i niedopuszczalnych wad przez czerwone tło.

Wyszło mi, że mniej więcej połowa banków miała wyższą prowizję a mniejszą marżę a druga odwrotnie. No i mieli też różną politykę co do możliwości wcześniejszej spłaty.

Wyprowadziłem sobie wtedy wzór do wyliczania stałej raty, a potem odkryłem, że w OpenOffice ta funkcja jest gotowa.
W każdym razie zebrane dane pozwalały mi wyliczyć w tym arkuszu koszt kredytu dla każdego banku nie tylko dla tych danych dla jakich mi wydrukowali symulacje ale też dla innych, które rozważałem (wydruki miałem dla kredytu na 5 lat, a potem wziąłem na 10 lat). Oczywiście wyliczenia mogłem zrobić zarówno dla kredytu z ratą stałą jak i z ratą malejącą, a zebrane symulacje pozwalały mi zweryfikować, że moje obliczenia są zgodne z tym jak bank liczy.

Potem wybrałem się na targi mieszkaniowe i tam wystawiały się też banki (nie z tego powodu tam poszedłem - to był w sumie przypadek) z jakimiś promocjami targowymi. Czyli jak podczas targów wypełnisz kwit ze swoimi danymi i w ciągu miesiąca zawrzesz umowę na KH to masz jakiś bonus.

Dzięki swojej liście mogłem łatwiej porównać promocje targowe różnych banków.
Trafiłem na bank, z grupy tych z dużą prowizją (chyba 3.5%) i niską marżą którego oferta na targi była: "Prowizja = 0".

W listopadzie kończę spłacać KH z prowizją 0 i marżą 0,99%.
Do czasu wpisu hipoteki marża była 1,99%. Ten dodatkowy 1% się chyba nazywał ubezpieczeniem.

Wziąłem kredyt z malejącą ratą:
- mniejsze koszty w zamian za szybszą spłatę,
- mniejsza zdolność kredytowa wychodzi bo rata na początku większa.

Te 10 lat, które minęły to chyba duże zmiany w temacie KH - wszystko może być inaczej. Teraz zapewne już żaden bank nie będzie wciskał KH we frankach :)

Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić zanim WIBOR wystrzeli.
P.G.

Data: 2021-04-16 16:46:43
Autor: J.F
Kredyt hipoteczny
On Fri, 16 Apr 2021 13:56:09 +0200, Piotr Gałka wrote:
Te 10 lat, które minęły to chyba duże zmiany w temacie KH - wszystko może być inaczej. Teraz zapewne już żaden bank nie będzie wciskał KH we frankach :)

Za to byc moze sie dowiemy "ryzyko wiborowe", "produkt spekulacyjny"

Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić zanim WIBOR wystrzeli.

Lub popatrzec jak wyglada czesciowa splata przed terminem.

J.

Data: 2021-04-18 21:16:39
Autor: Zdzichu500
Kredyt hipoteczny
W dniu 16.04.2021 o 13:56, Piotr Gałka pisze:
[...]

Ale po co chodzić? To samo jest w Internecie (a brałem 11 lat temu). A jak bardzo chcesz chodzić to u doradcy dostaniesz ofertę z tych banków z którymi on współpracuje. Nie będą to wszystkie ale pewnie i tak więcej niż na 1 ulicy "bankowej". Chyba, że bierzesz naprawdę duży kredyt i możesz ustalić parametry z kimś decyzyjnym. Ale to chyba jakieś większe na inwestycje a nie na 1 mieszkanie.

Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić zanim WIBOR wystrzeli.

Po co brać raty malejące? Nie prościej wziąć taki gdzie możesz w każdej chwili nadpłacić i po prostu ewentualnie nadpłacać jak masz wolną gotówkę z którą nie masz "co zrobić"? Rata malejąca wygląda fajnie ale na początku stanowi większy procent dochodów niż przy racie równej co w razie jakichś  problemów finansowych może tylko je pogłębić.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Data: 2021-04-19 12:17:50
Autor: Piotr Gałka
Kredyt hipoteczny
W dniu 2021-04-18 o 21:16, Zdzichu500 pisze:

Ale po co chodzić? To samo jest w Internecie (a brałem 11 lat temu).

Zaczynając mój spacer nie wiedziałem co to prowizja, marża, ubezpieczenie, WIBOR i jak to się wszystko ma do KH. Po rozmowie w kilkunastu bankach komplet informacji mi się zebrał.
Nie wiem, czy bez tej wiedzy wyciągnąłbym prawidłowe informacje z Internetu. Ale całkiem możliwe, że tak - a czy zajęło by mi mniej czasu...
Po spacerze miałem wydruki symulacji kredytu chyba z 12 banków.

A jak bardzo chcesz chodzić to u doradcy dostaniesz ofertę z tych banków z którymi on współpracuje.

Ja wtedy nie wiedziałem, że doradcy są na prowizjach od banków.
Myślałem, że oferty doradców są droższe o jakieś ich marże.
Nadal pozostaje ryzyko, że doradca będzie Cię przekonywał do kredytu z banku z którego dostaje największą prowizję, a nie do tego najkorzystniejszego dla Ciebie.

Nie będą to wszystkie ale pewnie i tak więcej niż na 1 ulicy "bankowej".

Chyba jednak mniej.

[...]

Ja mam z ratą malejącą i po jakimś czasie (chyba 3 lata) z możliwością bezkosztowego nadpłacania. Ale jak spłata odbywa się w formie automatycznego pobrania z konta to nadpłacanie wymaga jakichś działań - coś tam trzeba zlecić, a rata malejąca nie wymaga.

Po tych 3 latach WIBOR był już tak niski, że przy mojej marży 0,99% uznałem, że nie ma żadnego sensu nadpłacanie, nawet jakbym miał nadmiar kasy.
P.G.

Data: 2021-04-19 14:40:26
Autor: Alf/red/
Kredyt hipoteczny
W dniu 19.04.2021 o 12:17, Piotr Gałka pisze:
po jakimś czasie (chyba 3 lata) z możliwością bezkosztowego nadpłacania

Teraz chyba wszystkie KH tak mają - przepis jest.

nadpłacanie wymaga jakichś działań - coś tam trzeba zlecić

Ojtam, kilka klików (w ST wejść w kredyt - kliknąć spłata - podać kwotę - zatwierdzić - odebrać papierowe wyliczenie planu spłat).
Niemniej co do zasady to prawda, że raty malejące dają nieco mniejszy* koszt ogólny. Ale dużo większe raty na początek. A to właśnie na początku potrzeba pieniędzy na remonty itp.
Wciąż twierdzę, że raty stałe + nadpłacanie to lepsze rozwiązanie. Albo bez nadpłacania, przy dzisiejszych wiborach :)

* w kalkulator na stronie banku wrzuciłem: 300 tys na 20 lat -> koszt całkowity 81 tys dla rat stałych / 76 tys (z hakiem) dla malejących, pierwsza rata 1527 / 1765, zdolność 419 tys w obu przypadkach.
Czyli niecałe 5000 zł (powiedzmy 1,6%) zysku rozłożone na 20 lat (40 zł miesięcznie) za ratę 240 zł (ponad 15%) większą, początkowo oczywiście.

--
Alf/red/

Data: 2021-04-19 14:54:11
Autor: Michal Jankowski
Kredyt hipoteczny
W dniu 19.04.2021 o 14:40, Alf/red/ pisze:

* w kalkulator na stronie banku wrzuciłem: 300 tys na 20 lat -> koszt całkowity 81 tys dla rat stałych / 76 tys (z hakiem) dla malejących, pierwsza rata 1527 / 1765, zdolność 419 tys w obu przypadkach.

Dlaczego zdolność kredytowa nie przekłada się na pierwszą ratę, czy tam odwrotnie, pierwsza rata na  zdolność kredytową?

Te banki zawsze tak policzą, żebym nie zrozumiał.

   MJ

Data: 2021-04-19 15:45:05
Autor: J.F.
Kredyt hipoteczny
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:607d7d76$0$541$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

a) moze im sie nie chcialo liczyc zdolnosci w obu przypadkach, policzyli tylko jeden,

b) a moze to i prawidlowo - jak beda problemy, to i tak sie trzeba dogac indywidualnie, albo klient sam wpadnie na to, ze trzeba zacisnac pasa na rok czy dwa, a potem bedzie lepiej ...

J.

Data: 2021-04-19 15:48:18
Autor: J.F.
Kredyt hipoteczny
Użytkownik "Alf/red/"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s5jtnp$18pj$1@gioia.aioe.org...
Niemniej co do zasady to prawda, że raty malejące dają nieco mniejszy* koszt ogólny. Ale dużo większe raty na początek. A to właśnie na początku potrzeba pieniędzy na remonty itp.

No wlasnie - warto by to podzielic np przez inflacje ...

Wciąż twierdzę, że raty stałe + nadpłacanie to lepsze rozwiązanie. Albo bez nadpłacania, przy dzisiejszych wiborach :)

Wibory dzialaja w dwie strony - gdzie odkladac na czarna godzine ?
Na gieldzie, w walute ?

[...]

A jak za rok wibor wzrosnie ?

J.

Data: 2021-04-19 18:01:37
Autor: Piotr Gałka
Kredyt hipoteczny
W dniu 2021-04-19 o 14:40, Alf/red/ pisze:

[...]

Kalkulator zapewne policzył z obecnym WIBORem rzędu 0,25%. Jak brałem kredyt WIBOR był 20 razy większy (rzędu 5%).
Przy takim WIBORze różnica między ratami stałymi a malejącymi wyjdzie większa. To samo będzie jak WIBOR wzrośnie.
P.G.

Data: 2021-04-19 22:36:43
Autor: Alf/red/
Kredyt hipoteczny
W dniu 19.04.2021 o 18:01, Piotr Gałka pisze:
Przy takim WIBORze różnica między ratami stałymi a malejącymi wyjdzie większa.

Tak - i zmieni to i ratę pojedynczą (na korzyść stałych), i ich sumę (na korzyść malejących). Na oko - podobna zależność.

--
Alf/red/

Data: 2021-04-16 14:11:58
Autor: Robert_DF
Kredyt hipoteczny
W dniu 16.04.2021 o 08:12, Bolko pisze:
[...]

albo bez prowizji i bez ubezpieczeń

daj znać jaka kwota, jaka wartość zabezpieczenia to przygotuję ofertę

rata ma mniejsze znaczenia, raczej CKK i koszty początkowe, niewykorzystaną składkę można odzyskać, cześć prowizji też (ale to już trudniejsze)

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140/

Data: 2021-04-17 21:59:41
Autor: Alf/red/
Kredyt hipoteczny
W dniu 16.04.2021 o 14:11, Robert_DF pisze:
daj znać jaka kwota, jaka wartość zabezpieczenia to przygotuję ofertę

O, to jest najrozsądniejsza opcja. Doradca.
Funkcje w arkuszu nie wyliczą ile czasu będziesz czekał na decyzję (się mówi o dwóch miesiącach - developer poczeka, ale prywatny niekoniecznie) albo czy nie dostaniesz lepszych warunków w banku X bo już masz tam konto/kk, itd.

Inni doradcy, z własnego doświadczenia (nie żebym negował Roberta, tylko tak żeby mieć wybór):
* blog marciniwuc.com i miesięczne rankingi kredytów - tam są (oprócz doradcy) krótkie omówienia co się dzieje, tam jest kurs bo chyba pytający nic/niewiele wie
* www.doradza.pl

--
Alf/red/

Data: 2021-04-16 17:28:34
Autor: MarcinF
Kredyt hipoteczny
[...]

Jak zależy Ci na czasie to popytaj znajomych o doradcę kredytowego
który wszystko Ci wytłumaczy i zajmie się składaniem wniosków
w kilku wybranych bankach, ta byś finalnie miał do wyboru
przynajmniej 2-3 umowy do podpisania.

Data: 2021-04-16 17:41:47
Autor: MarcinF
Kredyt hipoteczny
W dniu 2021-04-16 o 17:28, MarcinF pisze:
[...]

A jak chcesz to wszystko zrozumieć i być pewnym że wybierasz
rozwiązanie najlepsze dla Ciebie to zostaje Ci stworzenie
własnej kalkulacji, zapoznaj się z funkcjami PPMT i IPMT
arkuszy kalkulacyjnych. Ale to niestety wymaga pracy której
nikt nie zrobi za Ciebie.

Data: 2021-04-16 12:45:40
Autor: Bolko
Kredyt hipoteczny

własnej kalkulacji, zapoznaj się z funkcjami PPMT i IPMT
Dzieki wielkie

Data: 2021-04-16 18:59:49
Autor: Budzik
Kredyt hipoteczny
Użytkownik Bolko suryga@gmail.com ...

[...]

Na terminy (w bankach teraz oblezenie i po pierwsze długo czeka sie na decyzje po drugie niektore kredyty odwalaja bo wola zajac sie pewniejszymi tematami)

Po drugie na to w jakiej branzy pracujesz / pracujecie.
Widziałem ostatnio sytuacje ze bank odrzucał wniosek bo jeden z małzonków pracował w branzy dotknietej pandemia (co z tego ze i tak miał przychody, ze pandemia ma sie zaraz skonczyc a kredyt na 20lat)

--
Pozdrawia... Budzik
Dlaczego chłopaki z Warszawy wolą dziewczyny z Poznania niż ze stolicy?

Data: 2021-04-18 21:21:06
Autor: Zdzichu500
Kredyt hipoteczny
Witam

[...]

Jak jesteś zielony w kredytach to proponuję poświęcić z jeden weekend na poczytanie o nich na portalach typu bankier czy money. Z wyszukiwaniem skrótów typu WIBOR i zapoznaniem się z ich historią. Jako ćwiczenie proponuję znaleźć maksymalną wartość WIBORu z ostatnich np. 10 lat i policzyć ile by wtedy wyniosła rata kredytu o który się starasz. Tak, żeby nie było rozczarowania, że stopy procentowe pójdą niewiele do góry a część odsetkowoa kredytu wzrośnie dwukrotnie.

Pozdrawiam,
Zdzichu

Kredyt hipoteczny