Kredyt hipoteczny - naliczanie odsetek od prowizji za udzielenie kredytu

Data: 2010-01-12 20:58:37
Autor: abmer
Kredyt hipoteczny - naliczanie odsetek od prowizji za udzielenie kredytu
Biorę kredyt hipoteczny na zakup mieszkania.
Mieszkanie jest w budowie więc kredyt wypłacany jest w transzach - jestem w okresie karencji, spłacając tylko same raty odsetkowe.
Za udzielenie kredytu bank pobiera prowizję, która ma zostać potrącona z ostatniej transzy i teraz .....
W dniu uruchomienia kredytu, czyli wypłaty pierwszej transzy moje zadłużenie wobec banku wynosi:
zadłużenie = wartość I transzy + prowizja za udzielenie kredytu.
Odsetki kapitałowe, które będę musiał spłacać liczone są od aktualnej kwoty zadłużenia, na którą składa się wartość transz + prowizja za udzielenie kredytu.
Czyli nie dosyć, że bank pobira opłatę za udzielenie kredytu to dodatkowo nalicza sobie jeszcze od tej prowizji odsetki, a więc tak naprawdę prowizja będzie dużo większa!!!

W kwestii formalnej w umowie kredytowej jest tylko mowa o wysokości prowizji a nie ma informacji o terminie i sposobie jej płatności. Informację, że prowizja będzie potrącona z ostatniej transzy przekazano ustnie. Niestety popełniłem błąd, że nie przypilnowałem aby ta kwestia została dokładnie ustalona w umowie kredytowej.

Czy to jest normalna praktyka banków, że ustalając prowizję od udzieleniu kredytu naliczają sobie od tej kwoty odsetki?

Wg mnie jest to trochę nie uczciwe.

Data: 2010-01-12 21:10:35
Autor: george

"abmer" <abmer@wytnijtocotutaj.wp.pl> wrote in message news:hiik9j$tgj$1news.onet.pl...
[...]

a co masz w umowie ?
nie wiem ile masz tej prowizji ale to raczej raty odsetkowe / zadłużenie od pierwszej transzy bedą wieksze niż przypuszczałeś a prowizja formalnie bedzie taka sama... haczyk tkwi w słowie "formalnie" ...

george

Data: 2010-01-12 22:03:15
Autor: abmer

"george" <george___@vp.pl> wrote in message news:hiil4j$i3r$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

Prowzja to ok. 8 tys. zł.
W umowie tak jak napisałem niestety jest tylko mowa o kwocie prowizji.
Zgodnie z harmonogramem moje aktualne zadłużenie to wartość I transzy + wartość prowizji i dokładnie od tej sumy naliczono mi ratę odsetkową. Czyli moja rata nie będzie równa odsetkom naliczonym od wartości przelanej I transzy ale od sumy I transzy i prowizji. :-(

Data: 2010-01-12 22:17:38
Autor: george

"abmer" <abmer@wytnijtocotutaj.wp.pl> wrote in message news:hiio2p$9p8$1news.onet.pl...

[...]

Z tego co wiem to takie postępowanie banku należy do "reguły"...
prowizja jest kasowana z góry.... niestety.
Pocieszające jest tylko to że odsetki od tego 8K nie są tak porażające jak te od całości kredytu...
Trzeba sie chyba pogodzić ze stratą 500pln / rok skoro nie ma sie na co powołać w umowie.
Pewnie znajdziesz to gdzies w "regulaminie"...:(

george

Data: 2010-01-12 22:38:25
Autor: abmer

"george" <george___@vp.pl> wrote in message news:hiipif$9bd$1nemesis.news.neostrada.pl...
Z tego co wiem to takie postępowanie banku należy do "reguły"...
prowizja jest kasowana z góry.... niestety.
Pocieszające jest tylko to że odsetki od tego 8K nie są tak porażające jak te od całości kredytu...

To fakt :-)
Oczywiście można na to spojrzeć z drugiej strony, tzn zamiast płacić im prowizję gotówką "z góry" to włączam ją na okres karencji do kredytu z oprocentowaniem takim jak kredyt, więc całkiem niezłym.
Ale z drugiej strony powinno to być jasno określone w umowie co, kiedy i ile - mój błąd, że nie dopilnowałem.

Trzeba sie chyba pogodzić ze stratą 500pln / rok skoro nie ma sie na co powołać w umowie.
Pewnie znajdziesz to gdzies w "regulaminie"...:(

Otóż to... w umowie brakuje konkretów a w regulaminie jest tylko mowa, że prowizja jest pobierana przy uruchomieniu kredytu, więc ..... robią co chcą byle by wydrzeć od Klienta jak najwięcej. Tylko po co informują, że kwota prowizji zostanie potrącona z ostatniej transzy?

Na moim przykładzie stwierdzam, że udzielając kredytów w niektórych sytuacjach banki "robią" Klientów jak chcą i podejrzewam, że czerpią z tego niezłą kasę, zwłaszcza gdy Klient nie jest dociekliwy i nie sprawdza dokładnie co i jak naliczają.

Data: 2010-01-12 23:16:21
Autor: Feromon

Użytkownik "abmer" <abmer@wytnijtocotutaj.wp.pl> napisał w wiadomości news:hiiq4o$ged$1news.onet.pl...

[...]

Na moim przykładzie:
Karta Millenium. Mogę pobrać środki "na spłatę zadłużenia w innym banku" oprocentowane 9,9%
i jednocześnie korzystać z karty i okresu bezodsetkowego lub 20%. Opłata 1% płatna JUŻ.
Sęk w tym, że biorąc np. 20000 na spłatę i korzystaniu na codzień z karty
blokujemy sobie możliwość bezodsetkową do czasu spłaty WCZEŚNIEJSZEJ OPERACJI.
Czyli każdy zakup np za 2000 w skali miesiąca "leży" na 20% do czasu spłacenia tamtych 20000,
czyli u mnie jakieś 2 lata. Czyli taki mały haczyczek..... Ale to musiałem wycisnąć z doradcy, bo sam o tym nie wspomniał...
Zatem: wziąć 20000 i karta do niszczarki.... by nie kusiła...

Feromon

Data: 2010-01-13 12:18:22
Autor: MrMrooz
abmer <abmer@wytnijtocotutaj.wp.pl> napisał(a): ...
[...]
No przecież masz napisane w regulaminie że przy uruchomieniu. To raz. A dwa - to chyba drobne nieporozumienie, obawiam się, że z Twojej strony. Co znaczy wg. Ciebie potrącona z ostatniej transzy? Bo mi się wydaje, że wypłacą Ci z ostatniej transzy kwotę tejże minus prowizja.

Jak pamietam ze swojego kredytu, to była opcja - kwotę prozizji (nie płacona przeze mnie) doliczyć do kwoty kredytu (czyli biorę faktycznie wnioskowany kredyt + prowizja) lub potrącić z kwoty kredytu (biorę wnioskowany kredyt - prowizja).

Pozdrawiam
Michał M

Data: 2010-01-13 23:12:24
Autor: abmer

"MrMrooz " <mrmrooz@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote in message news:hikdme$cl5$1inews.gazeta.pl...

No przecież masz napisane w regulaminie że przy uruchomieniu. To raz.

Zgadza się tylko, że jak zapytałem przy podpisywaniu umowy kiedy mam zapłacić prowizję to otrzymałem zupełnie inną odpowiedź - no ale regulamin jest regulaminem.

[...]

Dokładnie rozumiem tak jak Ty - do dewelopera pójdzie transza pominiejszona o wartość prowizji.

Suma sumarum - kombinują jak mogą.

Pozdrawiam

Kredyt hipoteczny - naliczanie odsetek od prowizji za udzielenie kredytu