Kredyt hipoteczny - sp??ata przed czasem

Data: 2011-02-27 15:49:25
Autor: Andriej
Kredyt hipoteczny - sp??ata przed czasem
Dotąd nie miałem do czynienia z kredytami hipotecznymi, stąd moje pytanie. Interesuje mnie kredyt h., w który mógłbym spłacać raty przed czasem nie ponosząc kosztów odsetek za okres "niewykorzystany". W okresach lepszych mogę spłacać nawet kilka rat miesięcznych, za to nie zapewne nie będę mógł wziąć kredytu na zbyt krótki okres z wysoką ratą, bo podstawowy stały dochód nie aż tak wysoki.

1. Czy i które banki umożliwiają takie coś?
2. Jak się to finansowo lub w żargonie nazywa?
3. Jakiś inne pomysł jak się za to zabrać?

dzięki

Data: 2011-02-27 07:29:37
Autor: Tomasz [Bubon]
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
On 27 Lut, 15:49, Andriej <a.nowickiU...@op.pl> wrote:
Dot±d nie mia³em do czynienia z kredytami hipotecznymi, st±d moje
pytanie. Interesuje mnie kredyt h., w który móg³bym sp³acaæ raty przed
czasem nie ponosz±c kosztów odsetek za okres "niewykorzystany". W
okresach lepszych mogê sp³acaæ nawet kilka rat miesiêcznych, za to nie
zapewne nie bêdê móg³ wzi±æ kredytu na zbyt krótki okres z wysok± rat±,
bo podstawowy sta³y dochód nie a¿ tak wysoki.

1. Czy i które banki umo¿liwiaj± takie co¶?
2. Jak siê to finansowo lub w ¿argonie nazywa?
3. Jaki¶ inne pomys³ jak siê za to zabraæ?

dziêki

Wiêkszo¶æ umów (kredyty hipoteczne) umo¿liwia szybsz± sp³atê lub
robienie nadp³at. Czasami banki sobie za to dodatkowo licz±.
Musisz pochodziæ po bankach (lub po¶rednikach kredytowych) ¿eby
dowiedzieæ siê jak to funkcjonuje w konkretnych przypadkach.
Ewentualnie wynegocjuj z bankiem takie zapisy.
U mnie (bz wbk) mogê zrobiæ nadp³atê w wysoko¶ci co najmniej trzech
poprzednich raty. O chêci nadp³aty muszê wcze¶niej powiadomiæ bank i
zaznaczyæ czy chcê, skróciæ czas kredytowania lub zmniejszyæ wysoko¶æ
p³aconych rat.

Znajomy w ma kredyt sprzed paru lat w Millenium i nadp³aca sobie kiedy
chce (tak przynajmniej mówi³).
Tak czy owak nadp³aty nie s± niczym niespotykanym, warto dowiedzieæ
siê jak to dzia³a w praktyce przed wziêciem kredytu.

Data: 2011-02-27 16:33:34
Autor: Andriej
On 27.02.2011 16:29, Tomasz [Bubon] wrote:
[...]

Chodzi mi o realne skrócenie czasu kredytowania i tym samym obni¿enie odsetek. Czy to mia³e¶ na my¶li pisz±c, ¿e jest ta opcja w (prawie) wszystkich bankach?

Nie chodzi tylko o to, ¿ebym móg³ raty sp³aciæ o kilka lat wcze¶niej, bez zmiany ich wysoko¶ci. :)

Data: 2011-02-27 07:39:16
Autor: Tomasz [Bubon]
On 27 Lut, 16:33, Andriej <a.nowickiU...@op.pl> wrote:
On 27.02.2011 16:29, Tomasz [Bubon] wrote:

> Znajomy w ma kredyt sprzed paru lat w Millenium i nadp aca sobie kiedy
> chce (tak przynajmniej m wi ).
> Tak czy owak nadp aty nie s niczym niespotykanym, warto dowiedzie
> si jak to dzia a w praktyce przed wzi ciem kredytu.

Chodzi mi o realne skr cenie czasu kredytowania i tym samym obni enie
odsetek. Czy to mia e na my li pisz c, e jest ta opcja w (prawie)
wszystkich bankach?

Nie chodzi tylko o to, ebym m g raty sp aci o kilka lat wcze niej,
bez zmiany ich wysoko ci. :)

Nie jestem specem od kredytów hipotecznych. Nie wiem jak to wygl±da w
poszczególnych bankach, ale zak³adam, ¿e banki umo¿liwiaj± robienie
nadp³at.
O szczegó³y musisz popytaæ po¶redników kredytowych z forum.gazeta..pl
albo www.forum-kredytowe.pl.

Data: 2011-02-27 18:00:02
Autor: Andriej
On 27.02.2011 16:39, Tomasz [Bubon] wrote:
Nie jestem specem od kredytów hipotecznych. Nie wiem jak to wygl±da w
poszczególnych bankach, ale zak³adam, ¿e banki umo¿liwiaj± robienie
nadp³at.

Ponownie zaznaczê - bo mo¿e rozmawiamy o zupe³nie czym¶ innym:
NIE chodzi o robienie nadp³at tylko o robienie nadp³at z ka¿dorazowym ponownym przeliczeniem zobowi±zania.

Je¶li chodzi o same nadp³aty to nie s±dzê, by znalaz³ siê jakikolwiek bank odmawiaj±cy przyjêcia raty przed terminem. :)

pzdr

Data: 2011-02-27 18:12:42
Autor: Borys Pogore³o
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
Dnia Sun, 27 Feb 2011 18:00:02 +0100, Andriej napisa³(a):

Ponownie zaznaczê - bo mo¿e rozmawiamy o zupe³nie czym¶ innym:
NIE chodzi o robienie nadp³at tylko o robienie nadp³at z ka¿dorazowym ponownym przeliczeniem zobowi±zania.

 A to nie jest to¿same? Zmienia siê sp³acony kapita³, wiêc odsetki lub
okres musz± siê jako¶ dostosowaæ.

Je¶li chodzi o same nadp³aty to nie s±dzê, by znalaz³ siê jakikolwiek bank odmawiaj±cy przyjêcia raty przed terminem. :)

 A czemu by nie? Wiêcej zarobi± na odsetkach :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-27 17:32:20
Autor: Wemif
Borys Pogore³o <borys@pl.edu.leszno> wrote:

Je¶li chodzi o same nadp³aty to nie s±dzê, by znalaz³ siê jakikolwiek bank odmawiaj±cy przyjêcia raty przed terminem. :)

A czemu by nie? Wiêcej zarobi± na odsetkach :)

Mo¿e przyj±æ nadp³atê nie obni¿aj±c odsetek? To mu siê najbardziej
op³aca.

a.

Data: 2011-02-27 21:12:20
Autor: Borys Pogore³o
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
Dnia Sun, 27 Feb 2011 17:32:20 +0000 (UTC), Wemif napisa³(a):

A czemu by nie? Wiêcej zarobi± na odsetkach :)

Mo¿e przyj±æ nadp³atê nie obni¿aj±c odsetek? To mu siê najbardziej
op³aca.

 Ale nadp³acasz czê¶æ kapita³ow±, wiêc si³± rzeczy kwota zad³uzenia siê
zmienia i tym samym odsetki. Ich wysoko¶æ utrzymasz skracaj±c okres
kredytowania.

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-27 21:26:24
Autor: cef
Borys Pogore³o wrote:

[...]

A sk±d takie za³o¿enie?
¯e bank co¶ musi zmieniaæ?
Zale¿y co w umowie jest i nie ka¿da przewiduje
przy wcze¶niejszej sp³acie bezproblemowe przeliczanie
 kapita³u do sp³aty i zmianê odsetek/harmonogramu, albo wi±¿e siê to
ze sporymi op³atami.

Data: 2011-02-27 21:46:26
Autor: Borys Pogore³o
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
Dnia Sun, 27 Feb 2011 21:26:24 +0100, cef napisa³(a):

Zale¿y co w umowie jest i nie ka¿da przewiduje
przy wcze¶niejszej sp³acie bezproblemowe przeliczanie
 kapita³u do sp³aty i zmianê odsetek/harmonogramu, albo wi±¿e siê to
ze sporymi op³atami.

 To jest oczywiste - ale skoro ju¿ rozmawiamy o nadp³acaniu, to za³ó¿my, ¿e
taka mo¿liwo¶æ istnieje. :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-27 22:00:33
Autor: cef
Borys Pogore³o wrote:

[...]

Kredyt mo¿esz sp³aciæ nawet "nazajutrz".
Bank dostaje swoje od razu, a nie w okresie wieloletnim,
praktycznie bez ryzyka, ale pytaj±cemu chyba chodzi³o o co¶ innego.

Data: 2011-02-27 18:34:05
Autor: Andriej
On 27.02.2011 18:12, Borys Pogore³o wrote:
  A to nie jest to¿same? Zmienia siê sp³acony kapita³, wiêc odsetki lub
okres musz± siê jako¶ dostosowaæ.

Nie znam siê, ale je¶li umowa przewiduje sta³y harmonogram i kwoty sp³at to sp³ata przed terminem nie jest podstaw± do obni¿ki odsetek.

Je¶li chodzi o same nadp³aty to nie s±dzê, by znalaz³ siê jakikolwiek
bank odmawiaj±cy przyjêcia raty przed terminem. :)
  A czemu by nie? Wiêcej zarobi± na odsetkach :)

¬le podchodzisz do sprawy. Trzeba maksymalizowaæ odsetki i utrzymywaæ je na mo¿liwie najwy¿szym sta³ym poziomie a zachêcaæ klienta do sp³aty przed jak najbardziej terminem bez mo¿liwo¶ci obni¿enia odsetek. :D

pzdr

Data: 2011-02-27 21:21:52
Autor: Borys Pogore³o
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
Dnia Sun, 27 Feb 2011 18:34:05 +0100, Andriej napisa³(a):

[...]

 Sp³acasz przed terminem = zmniejszasz czê¶æ kapita³ow±. Od niej s± liczone
odsetki do zap³aty. Nie jest tak, ¿e w momencie podpisywania umowy masz np.
600kpln odsetek do sp³acenia. Tak samo wysoko¶æ raty zmienia siê w
zale¿no¶ci od zmian *IBOR-ów, je¶li Twoje oprocentowanie od nich zale¿y.

¬le podchodzisz do sprawy. Trzeba maksymalizowaæ odsetki i utrzymywaæ je na mo¿liwie najwy¿szym sta³ym poziomie a zachêcaæ klienta do sp³aty przed jak najbardziej terminem bez mo¿liwo¶ci obni¿enia odsetek. :D

 Policz sobie sumê odsetek dla skrócenia okresu kredytowania z t± sam± rat±
oraz dla zmniejszenia wysoko¶ci raty przy tym samym okresie, a siê mocno
zdziwisz. :)

--
Borys Pogore³o
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-02-27 20:05:45
Autor: Kenny
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
U¿ytkownik "Andriej" <a.nowickiUSUN@op.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ikdqsd$l4e$1news.onet.pl...
[...]

Odsetki obnizasz nawet bez skrocenia czasu kredytowania - przeciez nadplacasz kapital, wiec zmniejszasz kredytowana kwote, pozostawiajac okres kredytowania bez zmian.

I tu dochodzimy to tego czego oczekujesz. Chcesz nadplacac i jednoczesnie skracac okres kredytowania (przez co pozostawic miesieczna rate na tym samym poziomie). Jest to w zasadzie niewykonalne "na codzien" - skrocenie okresu to kazdorazowe spisanie aneksu do umowy, przeliczenie zdolnosci, udzielenie zgody przez bank na zmiane warunkow....

Stad praktukuje sie powszechnie samo nadplacanie, bez zmiany okresu kredytowania - obinizajac sobie kwote miesiecznej raty.

--
Pozdr.
Kenny

Data: 2011-02-27 20:32:44
Autor: Paweł
 wrote:

Użytkownik "Andriej" <a.nowickiUSUN@op.pl> napisał w wiadomości
On 27.02.2011 16:29, Tomasz [Bubon] wrote:
Znajomy w ma kredyt sprzed paru lat w Millenium i nadpłaca sobie kiedy
chce (tak przynajmniej mówił).
Tak czy owak nadpłaty nie są niczym niespotykanym, warto dowiedzieć
się jak to działa w praktyce przed wzięciem kredytu.

Chodzi mi o realne skrócenie czasu kredytowania i tym samym obniżenie
odsetek. Czy to miałeś na myśli pisząc, że jest ta opcja w (prawie)
wszystkich bankach?

[...]

w millennium poprzez bankowosc internetowa mozna sobie w kilka klikow
dokonac czesciowej wczesniejszej splaty kredytu i wybrac, czy chcesz
mniec dalsze mniejsze raty przez te same 30/35 lat, czy zachowac wysokosc
raty i skrocic lata do splacania. zadnych aneksow nie trzeba, komputer sam
przelicza i gotowe.

Data: 2011-02-27 20:48:19
Autor: Andriej
On 27.02.2011 20:32, Paweł wrote:
[...]

Muchas gracias, amigo.

pzdr

Data: 2011-02-28 09:11:43
Autor: Marx
[...]

a czy bank ten pozwala spłacić np 50% kredytu po roku bez żadnych dodatkowych kosztów?

Problem ten mnie interesuje, bo posiadam mieszkanie, ale sprzedaż mieszkania trwa. Jeśli kupię nowe mieszkanie, to stare jeszcze mam (gdzieś muszę mieszkać) i szukam na nie kupca. Może to trwać nawet rok zanim je sprzedam. A więc biorę kredyt na pełną kwotę nowego mieszkania a po remoncie przeprowadzce i sprzedaży starego chcę dokonać wcześniejszej spłaty. Niestety z tego co widziałem większość banków "karze" takie postępowanie dwukrotnie:
- poprzez wyższe opłaty gdyż wkład własny jest za niski
- poprzez dodatkowe opłaty gdy tak znaczną część kredytu chce się spłacić wcześniej niż np po 5 latach

Oczywiście ideałem byłoby najpierw sprzedać swoje mieszkanie, a potem kupić nowe, ale gdzie się podziać w międzyczasie...

Marx

Data: 2011-02-28 10:29:47
Autor: Paweł
Marx wrote:

[...]

nie wiem jakie teraz umowy kredytowe ma mille, ale w mojej z 2005r
mam zapis, ze bez zadnych prowizji moge splacic za jednym razem nie
wiecej niz 50% pozostalej kwoty. jak sie ktos uprze, to mozna tak
geometrycznie caly kredyt szybko splacic bez prowizji.

Data: 2011-02-28 10:39:04
Autor: Jarek Andrzejewski
Kredyt hipoteczny - sp?ata przed czasem
On Mon, 28 Feb 2011 09:11:43 +0100, Marx <Marx@nospam.com> wrote:

Oczywi¶cie idea³em by³oby najpierw sprzedaæ swoje mieszkanie, a potem kupiæ nowe, ale gdzie siê podziaæ w miêdzyczasie...

wynaj±æ od nabywcy? Je¶li czynsz bêdzie ni¿szy ni¿ ten "haracz" dla
banku, to chyba mo¿na spróbowaæ.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2011-02-28 14:26:01
Autor: Marx
On 28.02.2011 10:39, Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

a jak on siê potem rozmy¶li i nie sprzeda...?
Marx

Data: 2011-02-28 16:44:21
Autor: Jarek Andrzejewski
On Mon, 28 Feb 2011 14:26:01 +0100, Marx <Marx@nospam.com> wrote:

[...]

to¿ napisa³em: wynaj±æ od nabywcy. Czyli: sprzedaæ stare, nie
wyprowadzaæ siê, ale p³aciæ czynsz nabywcy, kupiæ nowe , wyprowadziæ
siê.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2011-03-02 07:50:52
Autor: Marx
On 28.02.2011 16:44, Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

tylko jak swoje komu¶ sprzedam to te¿ bêdzie chcia³ je jak najszybciej, ¿eby siê do niego wprowadziæ :) To b³êdne ko³o...
Marx

Data: 2011-03-02 09:51:30
Autor: Jarek Andrzejewski
On Wed, 02 Mar 2011 07:50:52 +0100, Marx <Marx@nospam.com> wrote:

[...]

Mo¿e tak, a mo¿e nie - wszystko kwestia dogadania.
Pytanie by³o jak obej¶æ te op³aty i prowizje banku, a zaproponowane
rozwi±zanie spe³nia warunki.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2011-02-28 16:30:44
Autor: Bartosz Czerwonka
Kredyt hipoteczny - sp??ata przed czasem
Marx napisa³:

a czy bank ten pozwala sp³aciæ np 50% kredytu po roku bez ¿adnych dodatkowych kosztów?

*Wydaje mi siê*, ¿e mo¿na tê informacjê znale¼æ na ich stronie :>.
Ot, na przyk³ad tu:
http://www.bankmillennium.pl/pl/klienci-indywidualni/kredyty-hipoteczne/kredyt-hipoteczny/

Zak³adka Szczegó³y -> Sp³ata kredytu, gdzie jak byk stoi:
"mo¿liwo¶æ wcze¶niejszej sp³aty kredytu - bez op³at w sytuacji, gdy
wcze¶niejsza sp³ata nastêpuje po okresie 3 lat kredytowania, a tak¿e w
ci±gu pierwszych 3 lat, je¶li ³±czna suma nadp³at nie przekroczy 30%
przyznanej kwoty kredytu."

Jaki¶ rok temu by³o bodaj¿e 2 lata i 20% :).

--
Becer

Data: 2011-02-27 20:03:55
Autor: Ra
W dniu 2011-02-27 16:29, Tomasz [Bubon] pisze:
[...]

te¿ mam kredyt sprzeda paru lat i nie mam takiego bajeru
generalnie jak siê nadp³aci kredyt to musi siê zmieniæ albo okres sp³aty albo kwota raty. I chyba na to trzeba podpisaæ aneks co kosztuje
Chyba ¿e kredyt < 80k to wtedy mo¿e byæ inaczej

Data: 2011-02-28 14:47:23
Autor: Paweł Muszyński
W dniu 27-02-2011 15:49, Andriej pisze:
[...]

Kombinujesz.
Za każdym razem płacisz odsetki za okres od ostatniej raty od kapitału jaki Ci pozostał + jakąś część kapitału.
To jest żelazna zasada.

Teraz jeśli nadpłacisz, to nadpłacasz kapitał - zmniejszasz ilość kasy do zapłaty.
Może to mieć 2 efekty:
- zmniejszenie raty
- skrócenie okresu kredytowania przy tej samej wysokości raty

Różne banki róznie te 2 sytuacje traktują, czasem za obie coś płacisz (pytaj o aneks do umowy kredytowej), czasem za żadną.

W ING na przykład jest (było?) tak, że domyślnie zmniejsza się rata, i to było za free, a jak chciałeś skrócić okres, to trzeba podpisać aneks do umowy - i to kosztuje (nie pamiętam - chyba 50 zł)

--
Paweł Muszyński
Skateshop http://sklep.e-street.pl

Kredyt hipoteczny - sp??ata przed czasem