Kredyt hipoteczny: wysokość raty nie zależy od op rocentowania

Data: 2010-02-03 23:22:20
Autor: Thiefunny
Kredyt hipoteczny: wysokość raty nie zależy od op rocentowania
Witam

Znalazłem dzisiaj w Internecie taką informację dotyczącą kredytów
hipotecznych z dopłatami Rodzina na Swoim:
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Nie-brakuje-chetnych-na-kredyt-z-doplata-2081466.html
..
Szczerze mówiąc, bardzo zbiła mnie z tropu.

Czy ktoś może się orientuje, dlaczego rata kredytu w przedstawianej
tabelce ma się nijak do marży?
Np. Mazowiecki Bank Regionalny ma marżę 2%, czyli oprocentowanie około
6,2 %, rata wychodzi 1228 a Bank Pekao ma marżę 2,4, czyli
oprocentowanie 6,6 % i rata wychodzi 1020 zł, czyli niższa niż w MBR.
Czy nie powinno być tak, że wyższe oprocentowanie = wyższa rata? :O
Coś mi tu nie gra, albo czegoś nie kumam.

Uprzejmie proszę o podpowiedź - czy ktoś wie, dlaczego wysokość raty
nie zależy od oprocentowania?

Pozdrawiam,
Thiefunny

Data: 2010-02-04 09:25:05
Autor: RobertS
Kredyt hipoteczny: wysokość raty nie zależy od oprocentowania

Uprzejmie proszę o podpowiedź - czy ktoś wie, dlaczego wysokość raty
nie zależy od oprocentowania?

oprocentowanie to nie wszystko, ratę mogą zwiększać np. dodatkowe, obowiązkowe ubezpiueczenia...

RobertS

Data: 2010-02-04 09:27:10
Autor: martin14
[...]

Witam,
1. Każdy bank na swój sposób zmienia stawki bazowe (w żadnym WIBOR nie jest taki
jak na rynku obecnie)
2. W związku z tym, że dopłata RnS jest każdego miesiąca coraz niższa, niektóre
banki w RnS robią inny harmonogram spłat - tak by miesięczna rata była
rzeczywiście taka sama. I stąd wypadają różnice.
3. Banki doliczyły obowiązkowe ubezpieczenia

pozdrawiam,
MK

Data: 2010-02-04 09:42:54
Autor: Kamil Jońca
martin14@poczta.onet.pl writes:

[...]

Możesz jaśniej?

KJ

"Uchodzic za idiote w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza"
[Georges Courteline]

Data: 2010-02-04 10:15:44
Autor: dwr
Kamil Jońca pisze:
[...]

Banki liczą po swojemy wskaźniki oparte na Wibor/Libor albo z innego dnia średnie biorą.
Np. jeden liczy średnią z 3 m-cy z 25 dnia m-ca a inny z 5
DO tego wskaźnik brany do oprocentowania zmieni się jeśli średni wyliczony Wibor/Libor zmieni się o więcej niż jakaś wartosć (np. 0,1), dzięki czemu nie ma potrzeby przeliczania harmonogramu codziennie a np. po 1-2 czy 3 m-cach.
Nie wpominając o różnicach w Wibor3m i 6m.

Data: 2010-02-04 11:44:57
Autor: dwr
Kamil Jońca pisze:
dwr <dwr@TEGO_NIE_MA_I_USUN_TO_g_a_z_e_t_a.pl> writes:

Kamil Jońca pisze:
[...]

[...]

To jest jasne. Ale to trochę inne stwierdzenie, niż  "w żadnym WIBOR nie
jest taki jak na rynku".
WIBOR jest jeden[1]
KJ
[1] dla czepialskich, wiem o 1M, 3M itp

Nie do końca ;)
"Przedpiśca" miał zapewne na myśli Wibor czy też wskaźnik oparty na Wiborze, który w każdym banku może być inny - ze względu na sposób jego liczenia.
Masz rację, że codziennie podawany WiborXX jest taki sam ale już Wibor obliczany jako średnia tych wartości będzie różny dla różnych okresów. I to powoduje różnice. Inna sprawa, że obecnie nie powinny one być duże.

Podobnie jest z Liborem. Ja sam w 2 umowach kredytowych mam różne te wskaźniki bo zmienili sposób ich liczenia dla drugiej umowy.

Data: 2010-02-04 12:12:26
Autor: martin14
Kredyt hipoteczny: wysokośćratyniezależy od oprocentowania
Oczywiście, że WIBOR jest jeden - na rynku. Mi chodziło o to, że banki inaczej
liczą stawki bazowe. Bo jeden np, zmienia jeśli zmiana wynosi co najmniej 0,1, a
inny zawsze co trzy miesiące, a jeszcze inny bierze średnią taką lub owaką. IMHO
na różnice w racie składają się wszystkie te czynniki, o których pisałem wcześniej.

Data: 2010-02-05 00:05:33
Autor: dwr
Kamil Jońca pisze:
[...]

Ale to nie jest "wibor", tylko "średnia z różnych wartości". I tylko o to
mi chodziło, żeby nie mylić pojęć.

Bo później czytam takie kwiatki jak na bankierze:
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Wibor-3M-a-6M-czy-to-ma-znaczenie-przy-oprocentowaniu-kredytu-2082933.html

"Okres 3M lub 6M oznacza częstotliwość aktualizacji stopy procentowej."

KJ

Racja należy trzymać się nazewnictwa bo łatwo pokręcić.
Mnie także chodziło o średnie wartości brane do wyliczania bankowego wskaźnika branego do liczenia %.

Data: 2010-02-04 22:56:53
Autor: Thiefunny
Kredyt hipoteczny: wysokość ratyniezależy od oprocentowania
Hej,

Dzięki wszystkim za info.

Pozdrawiam,
Thiefunny

Kredyt hipoteczny: wysokość raty nie zależy od op rocentowania