Kredyt - inne podejscie - pytanie

Data: 2009-08-28 11:04:03
Autor: Fantom
Kredyt - inne podejscie - pytanie
Witam
Mam pytanko do tych co sie znaja jak "dzialaja" kredyty.
Zakladam, ze chce wziac kredyt hipoteczny na wieeeele lat i tak go splacac.
Pomijajac roznego typu zapisy w umowach (o wczesniejszych splatach, przewalutowaniu itp id).
to czy najkorzystniej jest wybrac taki kredyt PLN, ktory ma po prostu najnizsza marze, nie patrzac na skladowe typu oprocentowanie itp ?
Pytam z zalozeniem, ze za kilka lat wejdziemy do strefy EURO i w sumie wszystkie oprocentowania zejda do tego samego poziomu (pomijajc temat czy to 3,6 msc itp).
Wiec np jak chce cos splacac lat 40, a za 5 lat wejdziemy do strefy EURo to lepiej miec kredyt z wiekszym oprocentowaniem i mniejsza marza w PLN niz z mniejszym oprocentowaniem i wieksza marza w EUR ?

Fantom

Data: 2009-08-28 11:14:03
Autor: Ryba

Użytkownik "Fantom" <szczukot@poczta.onet.pl.skasujto> napisał w wiadomości news:h78755$k4p$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Jesli chcesz wziac kredyt w PLN to na oprocentowanie ma wplyw
WIBOR (3M, 6M) i marza banku.

O ile WIBOR jest taki sam lub podobny w kazdym banku to marze sa rozne.

Tak wiec tylko marza znaczaco wplywa na oprocentowanie kredytu.

Co bedzie po wejsciu do strefy EURO, Bog raczy wiedziec :)

Ryba

Data: 2009-08-28 11:20:56
Autor: Fantom
[...]

No ale ja wlasnie sie zastanwaim czy lepiej wziac w PLN czy w EURo - z zalozeniami jak w glownym watku.

Tak wiec tylko marza znaczaco wplywa na oprocentowanie kredytu.

No sa jeszcze czesto dziwne rozne skladowe dodoatkowe : ubezpieczenie na zycie, na utrate pracy itp.

Co bedzie po wejsciu do strefy EURO, Bog raczy wiedziec :)

Czyli nie jest tak jak myslalem ? Po wejsciu do strefy EURO kredyty automatycznie nie zmienia WIBOR na EURIBOR ?

Fantom

Data: 2009-08-28 02:27:28
Autor: Tomek z Wawy
On 28 Sie, 11:20, "Fantom" <szczu...@poczta.onet.pl.skasujto> wrote:

Czyli nie jest tak jak myslalem ? Po wejsciu do strefy EURO kredyty
automatycznie nie zmienia WIBOR na EURIBOR ?

Tak będzie, jednak pod jednym warunkiem, że to bankowi będzie się to
opłacać, a nie Tobie ;)

Data: 2009-08-28 02:54:07
Autor: BK
On 28 Sie, 11:27, Tomek z Wawy <tomek_z_w...@tlen.pl> wrote:
> [...]

> automatycznie nie zmienia WIBOR na EURIBOR ?

Tak będzie, jednak pod jednym warunkiem, że to bankowi będzie się to

Nie ma innej mozliwosci niezaleznie od tego czy sie bedzie to oplacac
bankom czy klientom. WIBOR przestanie istniec i zastapi go EURIBOR.

Problem moze polegac na tym, ze ta zmiana ebdzie wymagala aneksowania
umowy. W przypadku klientow, ktorzy maja bardzo niska marze na PLN
[np. ponizej 1%] bank moze wykorzystac okazje zeby ta marze podniesc ;)

Data: 2009-08-28 12:07:52
Autor: Fantom
> [...]

umowy. W przypadku klientow, ktorzy maja bardzo niska marze na PLN
[np. ponizej 1%] bank moze wykorzystac okazje zeby ta marze podniesc ;)

Pytanie czy im sie to uda. Mogloby sie to ostro skonczyc w sadach i UOKiKu

Fantom
ps. Czyli jednak mysle dobrze.

Data: 2009-08-28 14:51:16
Autor: Paweł
Fantom wrote:

> [...]

Pytanie czy im sie to uda. Mogloby sie to ostro skonczyc w sadach i UOKiKu

moze sie im udac, bo sie zaslonia istotna zmiana wspolczynnikow
ekonomicznych i czegos tam jeszcze i bedziesz sie musial zgodzic
na nowa marze + euribor albo wypowiedza ci kredyt.

imho lepiej jest brac kredyt we franku, bo po wejsciu do strefy
euro bedziesz mial nadal libor + marza, a poniewaz kurs eur/chf
jest w miare stabilny, to dalsza splata kredytu nie niesie ze
soba duzego ryzyka kursowego.

Data: 2009-08-28 19:49:02
Autor: Ra
Fantom pisze:
[...]

przeciętne mieszkanie w dużym mieście to pewnie jakieś 400-500tys. Rata to pewnie jakieś 2-3tys. Mimo nienajgorszych zarobków ja to bym wogóle nie kupował po obecnych cenach. Różnica między ratą eur a pln to pewnie ok 1tys. Jak bym wolał podjąć ryzyko i odkładać tą różnicę na gorsze czasy, IMHO ryzyko nie jest tak duże. Składowe są bardzo ważne. Obecnie są bardzo niskie stopy na świecie i raty w pln i eur bedą wyższe kwestia czasu. Kolejna rzecz jeżeli zakładasz że pln będzie mocniejszy w momencie wejścia do euro, a w normalnych czasach tak powinno być, to dodatkowo zyskujesz bo będziesz miał mniej eur do spłacenia

oczywiście decyzje i ryzyko musisz podjać sam

Kredyt - inne podejscie - pytanie