Kredyt w z³otówkach, euro czy frankach?

Data: 2009-07-17 01:15:29
Autor: Konrad
Kredyt w z³otówkach, euro czy frankach?
Domyœlam siê, ¿e co osoba to inne zdanie na ten temat, ale poniewa¿ sam jestem w tej sprawie ca³kowicie zielony, to chcia³bym przeczytaæ co s¹dz¹ osoby, które lepiej znaj¹ siê na rzeczy.

Przymierzam siê do wziêcia kredytu na mieszkanie na okres ok. 20-30 lat. Jak wiadomo w miêdzy czasie nast¹pi przejœcie ze z³otówek na euro. W zwi¹zku z tym w jakiej walucie najlepiej wzi¹œæ kredyt: z³otówki, euro czy mo¿e frank szwajcarski? Jakie s¹ wady i zalety ka¿dego z tych trzech wariantów? Rozumiem, ¿e z³otówka jest najmniej ryzykowna? Ale czy na pewno, skoro za kilka lat przejdziemy na euro? A mo¿e frank, o którym ostatnio by³o tak g³oœno?

Z góry dziêkujê za podpowiedzi wraz z argumentacj¹ :)
K.

Data: 2009-07-17 19:10:50
Autor: Wwieslaw
Konrad wrote:
  > Przymierzam siê do wziêcia kredytu na mieszkanie na okres ok. 20-30
lat. Jak wiadomo w miêdzy czasie nast¹pi przejœcie ze z³otówek na
euro.
Ale nie wiadomo czy blizej poczatku czy konca tego okresu (moze w ogole), ani po jakim kursie.

> W zwi¹zku z tym w jakiej walucie najlepiej wzi¹œæ kredyt:
z³otówki, euro czy mo¿e frank szwajcarski?
Moje osobiste preferencje:
EUR->PLN->CHF

Dlaczego EUR:

Bo rata kredytu w relacji do zarobkow  moim zawodzie w strefie EUR jest niska. W razie katastrofalnie kiepskiego kursu zlotowki pojade do strefy EUR i bez problemu zarobie na siebie i ta rate.

Nie ma problemu z dostepnoscia EUR na wypadek splaty w walucie.

Dlaczego PLN:

Bo, szczegolnie w przypadku zakupow spekulacyjnych badz srednioterminowych, pozwala przewidziec kapital pozostaly do splaty, a wysokosc raty jest stabilna.

Dlaczego raczej nie w CHF

Obecnie pozbawiony wiekszosci zalet. Spore spready, stopy procentowe eksktremalnie niskie (nie ma z czego spadac -> moze predzej wzrosnac ;). Wysoki kurs moze byc magnesem, ale gwarancji umacniania sie zlotowki nie ma. Ciezko o dochody w tej walucie. Kurs mocno skorelowany z kursem EUR, wobec czego preferuje EUR (patrz wyzej).

Jakie s¹ wady i zalety
ka¿dego z tych trzech wariantów? Rozumiem, ¿e z³otówka jest najmniej
ryzykowna?
W sensie ryzyka walutowego - tak (brak), w sensie ryzyka stopy procentowej - tu jest IMO gorzej.
> Ale czy na pewno, skoro za kilka lat przejdziemy na euro?
Na pewno?
A mo¿e frank, o którym ostatnio by³o tak g³oœno?
Z góry dziêkujê za podpowiedzi wraz z argumentacj¹ :) K.

Bonus :)

Przy kredycie w walucie (dowolnej) bardzo mocno polecam zdyscyplinowane odkladanie kwoty "oszczednosci na racie", tj. jesli rata w PLN miala byc 2000, a w EUR jest 1500, to 500 zlotych co miesiac konsekwentnie nalezy odkladac. Taka rezerwa kursowa moze byc nieoceniona w przypadku zalamania PLN. Uzupelniajaco mozna z tej rezerwy nabywac walute w okresach kiedy jej kurs jest nizszy od kursu po ktorym wyplacono kredyt. Jezeli nie bedzie potrzeby skorzystac z rezerwy, to bedzie mozliwosc wczesniejszego splacenia kredytu albo sfinansowania podrozy dookola swiata. Nie polecam inwestowania "rezerwy" w agresywne instrumenty, co swego czasu promowaly expandery i olpen fajansy - ta rezerwa ma w wysokim stopniu gwarantowac pokrycie roznic w racie czy tez calych rat w razie braku dochodow. W funduszu akcyjnym mozesz miec dzisiaj rownowartosc 12 rat, a za miesiac tylko 6. Ci, ktorzy mieli splacic "30 letni kredyt po 10 latach" z "inwestycji w fundusze", moga byc aktualnie lekko spieci - nie dosc ze raty wzrosly, to fundusze sa gowno warte. Dlugoterminowo - moze wzrosna, a co jesli szczesliwy nabywca jutro straci robote i bedzie musial siegnac do rezerwy?

Wieslaw

Data: 2009-07-17 19:21:22
Autor: Wwieslaw
Wwieslaw wrote:
Dlaczego PLN:

Bo, szczegolnie w przypadku zakupow spekulacyjnych badz srednioterminowych, pozwala przewidziec kapital pozostaly do splaty,
a wysokosc raty jest stabilna.

Uzupelnienie: w PLN "rodzina na swoim" wyglada bardzo dobrze przez pierwsze 8 lat. Gdybym mial taka mozliwosc to bym bral w pierwszej kolejnosci wlasnie ta oferte, a pozniej refinansowal pod koniec okresu objetego doplatami.

Wieslaw

Kredyt w z³otówkach, euro czy frankach?