Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich szlak ...

Data: 2010-04-08 11:01:46
Autor: Adam Kostorz
Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich szlak ...

W ostatnim miesiącu przyszło mi do głowy wypłacić z karty pieniądze w postaci przelewu. Ze względu na to, że potrzebowałem je na chwilę, 3 dni później grzecznie zrobiłem spłatę karty na przelaną wcześniej kwotę plus prowizje za wypłatę z karty.
Wchodzę wczoraj na pekao24 a tam naliczone odsetki 5x tyle ile się spodziewałem - szlag mnie trafił. Okazało się, że bank nalicza odsetki od dnia przelewu do dnia końca okresu rozliczeniowego - minimalnie. Nawet jeśli spłacisz kartę tego samego dnia jak robiłeś z niego przelew. Najlepsze jest to, że taka praktyka nie jest zapisana w regulaminie, gdzie wyraźnie pisze, że odsetki są naliczane od dnia obciążenia karty do dnia całkowitej/częściowej spłaty.

Poszła reklamacja. Nie polecam tego banku.

Adam

Data: 2010-04-08 02:05:55
Autor: kjonca
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
On 8 Kwi, 11:01, Adam Kostorz <a...@niemaadresuemail.pl> wrote:
W ostatnim miesicu przyszo mi do gowy wypaci z karty pienidze w
postaci przelewu. Ze wzgldu na to, e potrzebowaem je na chwil, 3 dni
pniej grzecznie zrobiem spat karty na przelan wczeniej kwot plus
prowizje za wypat z karty.
A wczeniej nie miae na niej adnych transakcji?
Bo wikszo bankw w takiej sytuacji wymaga, eby pokry wszystkie
wczeiejsze transakcje (+ ta wypata).
KJ

Data: 2010-04-08 11:10:24
Autor: Adam Kostorz
W dniu 2010-04-08 11:05, kjonca pisze:

A wczeniej nie miae na niej adnych transakcji?
Bo wikszo bankw w takiej sytuacji wymaga, eby pokry wszystkie
wczeiejsze transakcje (+ ta wypata).

W momencie przelewu karta bya spacona w caoci.

Adam

Data: 2010-04-08 11:10:53
Autor: MarekZ
Użytkownik "Adam Kostorz" <adam@niemaadresuemail.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpk61s$42a$1@news.onet.pl...

[...]

Niekoniecznie to co napisałeś jest prawdą, byłoby to bowiem wybitnie spektakularnym zachowaniem banku i na grupie byłoby już o tym raczej słychać.

Jeśli na karcie były niespłacone transakcje z poprzedniego okresu rozliczeniowego oraz ewentualnie inne prowizje lub opłaty z bieżącego okresu rozliczeniowego, wpłata została zaliczona jako spłata tych transakcji.

Data: 2010-04-08 09:26:27
Autor: xbartx
Dnia Thu, 08 Apr 2010 11:10:53 +0200, MarekZ napisał(a):

[...]

Z tego co napisał autor to nie było żadnych transakcji, więc może też być tak, że nie spłacił dokładnie co do grosza zadłużenia, więc policzyli za całość. Dobrze mówię?

--
xbartx

Data: 2010-04-08 11:38:27
Autor: MarekZ
Użytkownik "xbartx" <bart@hashzero.net> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpk7g3$iti$3@inews.gazeta.pl...

Z tego co napisał autor to nie było żadnych transakcji, więc może też być
tak, że nie spłacił dokładnie co do grosza zadłużenia, więc policzyli za
całość. Dobrze mówię?

Ewentualne transakcje bezgotówkowe wykonane po przelewie nie miałyby wpływu na naliczone odsetki w bieżącym okresie rozliczeniowym, bo nadal biegłby ich grace period. Autor stwierdza, że w dniu wykonywania przelewu zadłużenie na karcie nie występowało. Gdyby nie spłacił co do grosza tej transakcji gotówkowej, różnica w odsetkach także byłaby groszowa (jakaś niewielka kwota byłaby oprocentowana dłużej). Tymczasem autor stwierdza, że różnica jest 5-krotna.

Trudno stwierdzić co autor faktycznie widzi w pekao24 - może to jakieś oszacowanie? Bo nie napisał czy został wygenerowany wyciąg.

Data: 2010-04-08 11:40:22
Autor: Adam Kostorz
W dniu 2010-04-08 11:10, MarekZ pisze:
[...]

Historia jest niewiarygodna - wiem, dlatego pozwolę sobie wkleić wyciąg z karty:

d.księgowania d. tran. Opis Kwota
05/04/2010 05/04/2010 ODSETKI -23,01 PLN

18/03/2010 18/03/2010 WPŁATA Spłata zadłużenia z tytułu operacji wyko 2.010,00 PLN

16/03/2010 15/03/2010 PROWIZJA OPŁATA OD PRZELEWU Z RACHUNKU KARTY -10,00 PLN

16/03/2010 15/03/2010 WYPŁATA -:Wewnetrzny -2.000,00 PLN

08/03/2010 08/03/2010 Spłata zadłużenia karty (karta ma 0,00 po tej operacji)

Odsetki powinny wynieść około 1,2zł dziennie, czyli około 3,6zł, a bank policzył odsetki pomiędzy 15,16/03/2010 a 05/04/2010.

Adam

Data: 2010-04-08 10:23:42
Autor: xbartx
Dnia Thu, 08 Apr 2010 11:40:22 +0200, Adam Kostorz napisał(a):

[...]

Ciekawe czy jakbyś spłacił 2104 pln (dla pewności z lekką górką) to wszystko by było ok. Było nie było reklamuj, bo nic innego nie pozostaje, na takie "sprytne praktyki" banku. Swoją drogą to w końcu Pekao SA, więc mnie to tam wcale nie dziwi, niestety.

--
xbartx

Data: 2010-04-08 12:28:45
Autor: MarekZ
Użytkownik "xbartx" <bart@hashzero.net> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpkare$dr$1@inews.gazeta.pl...

[...]

Po prostu czystej wody złodziejstwo ze strony banku, nie? Przecież wiadomo, że to nie żadna "pomyłka" tylko zaimplementowany algorytm naciągania. A to nie jest byle bank, tylko jeden z największych i do tego spółka publiczna. Dno.

Data: 2010-04-08 12:25:21
Autor: xbartx
Dnia Thu, 08 Apr 2010 12:28:45 +0200, MarekZ napisał(a):

[...]

No w sumie to masz rację. Może warto aby poszkodowany zgłosił to jeszcze gdzieś indziej. Ciekawe ile takie "pomyłki" zarabiają dla banku rocznie?

--
xbartx

Data: 2010-04-08 20:22:11
Autor: MarekZ
Użytkownik "xbartx" <bart@hashzero.net> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpkhvh$dr$4@inews.gazeta.pl...

No w sumie to masz rację. Może warto aby poszkodowany zgłosił to jeszcze
gdzieś indziej. Ciekawe ile takie "pomyłki" zarabiają dla banku rocznie?

IMO nienajgorszy potencjalnie temat np. dla Gazety Bankowej lub innych pro-skokowych pisemek (o ile takie istnieją).

Mail wysłany do KNF też by nie zaszkodził (wbrew powszechnemu przekonaniu oni czytają maile).

Data: 2010-04-08 19:47:54
Autor: mx
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Odsetki powinny wynie okoo 1,2z dziennie, czyli okoo 3,6z, a bank
policzy odsetki pomidzy 15,16/03/2010 a 05/04/2010.

Ciekawe czy jakby spaci 2104 pln (dla pewnoci z lekk grk) to
wszystko by byo ok. Byo nie byo reklamuj, bo nic innego nie pozostaje,
na takie "sprytne praktyki" banku. Swoj drog to w kocu Pekao SA, wic
mnie to tam wcale nie dziwi, niestety.

Widz w tym palec opatrznoci tzn. ap "eksperta rzdowego" J.K. Bieleckiego.

Pzdr.

Data: 2010-04-08 11:47:40
Autor: MarekZ
Użytkownik "Adam Kostorz" <adam@niemaadresuemail.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpk8a8$bbm$1@news.onet.pl...

Odsetki powinny wynieść około 1,2zł dziennie, czyli około 3,6zł, a bank policzył odsetki pomiędzy 15,16/03/2010 a 05/04/2010.

Jeśli to Pekao, to zakładam, że oprocentowanie KK to 20%.

Dziennie odsetki od 2000 zł powinny wynosić 1,0959 zł (prowizja nie jest oprocentowana). Rzeczywiście kwota 23,01 zł odpowiada odsetkom za 21 dni. Rany boskie, co za bank. :-(

Data: 2010-04-08 11:56:15
Autor: A
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...

Uytkownik "MarekZ" <brak@adresu.w.pl> napisa w wiadomoci news:hpk8ep$m6n$1srv.cyf-kr.edu.pl...
Uytkownik "Adam Kostorz" <adam@niemaadresuemail.pl> napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:hpk8a8$bbm$1@news.onet.pl...

Odsetki powinny wynie okoo 1,2z dziennie, czyli okoo 3,6z, a bank policzy odsetki pomidzy 15,16/03/2010 a 05/04/2010.

Jeli to Pekao, to zakadam, e oprocentowanie KK to 20%.

Dziennie odsetki od 2000 z powinny wynosi 1,0959 z (prowizja nie jest oprocentowana). Rzeczywicie kwota 23,01 z odpowiada odsetkom za 21 dni. Rany boskie, co za bank. :-(

Wpacon kwot zaksigowano na opate prowizji, odsetki od dnia wypaty i na spate caej kwoty gwnej zabrako - policzono odsetki od caoci.

Data: 2010-04-08 12:02:11
Autor: MarekZ
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Uytkownik "A" <dd@nikto.pl> napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:hpk98s$ecv$1@news.onet.pl...

[...]

Policzono najwyraniej tak jak sugerowa autor otwierajcy wtek. Mechanizm, ktry Ty sugerujesz (poza tym, e jest nieprawidowy, bo odsetki "zaczynaj istnie" dopiero po zamkniciu okresu rozliczeniowego) spowodowaby rnic w odsetkach o okoo 3 grosze, w stosunku do prawidowej kwoty czyli 3,29 z.

Data: 2010-04-08 12:04:49
Autor: Adam Kostorz
Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich sz lak...
W dniu 2010-04-08 11:56, A pisze:

Wpłaconą kwotę zaksięgowano na opłate prowizji, odsetki od dnia wypłaty i na
spłate całej kwoty głównej zabrakło - policzono odsetki od całości.

Nawet gdyby przyjąć taki to rozumowania, że 2010zł nie wystarczyło na pokrycie całości zadłużenia + odsetki, to powinna nastąpić spłata częściowa - tj. odsetki powinny być naliczone od tej pozostałej kwoty, a nie od całości. Zresztą regulamin kart jest tutaj jasny (par 12, pkt 4, ust.2):

"4. Od wykorzystanej kwoty limitu kredytowego Bank pobiera następujące należności:
2)dla operacji gotówkowych/przelewów w ciężar limitu kredytowego – prowizje od tej/tych operacji oraz odsetki za każdy
dzień począwszy od dnia obciążenia Banku kwotą tej/tych operacji gotówkowych, a w przypadku przelewu – od dnia
obciążenia limitu kredytowego kwotą przelewu, do dnia poprzedzającego całkowitą spłatę zadłużenia. Jeśli
Posiadacz karty dokona spłaty części zadłużenia do dnia spłaty:
a) odsetki naliczane są od pełnej kwoty tej/tych operacji, od dnia obciążenia Banku/limitu kredytowego kwotą tej/tych
operacji do dnia poprzedzającego częściową wpłatę,
b) odsetki naliczane są od pozostałej kwoty tej/tych operacji, od dnia dokonania częściowej wpłaty do ostatniego dnia danego cyklu rozliczeniowego.
5.Przy obliczaniu kwoty odsetek przyjmuje się rzeczywistą liczbę dni wykorzystania limitu kredytowego w stosunku do 365
dni w roku.
"

Adam

Data: 2010-04-08 12:11:08
Autor: Ranger
Adam Kostorz pisze:
W dniu 2010-04-08 11:56, A pisze:

5.Przy obliczaniu kwoty odsetek przyjmuje się rzeczywistą liczbę dni wykorzystania limitu kredytowego w stosunku do 365
dni w roku.

i to właśnie jest normalne. Sposób w jaki cię naliczyli sugeruje, że barany cichaczem robią to już od dłuższego czasu i nie każdy się doliczy.
Wyobrażasz sobie taki "błąd systemu" zdarzający się niespodziewanie, niezależnie od twórców oprogramowania?
Jest to ewidentne świadome działanie na szkodę klienta i liczenie na niezauważenie tego faktu.
Możliwe, że jesteś jednym z niewielu w tym banku którzy spłacają kartę w całości dlatego się kapnąłeś :))

Data: 2010-04-08 12:06:45
Autor: Ranger
A pisze:

Wpacon kwot zaksigowano na opate prowizji, odsetki od dnia wypaty i na spate caej kwoty gwnej zabrako - policzono odsetki od caoci.

Kolega jeszcze raz si przyjrzy temu co wklei Adam i wtedy zacznie analizowa przyczyny, ok? :)

Wida ju ile wycign a ile wpaci? :)

Data: 2010-04-08 12:02:59
Autor: Ranger
Adam Kostorz pisze:
[...]

Jest to całkowicie niezgodne z logiką i zasadą funkcjonowania odsetek które są naliczane od wykorzystanego kapitału. Okres wykorzystania był 3 dniowy i za tyle powinni ci policzyć.
Złożyłeś reklamację i dobrze. Jeśli odmówią proponuję złożyć skargę do KNF na bezprawne działania banku.
Oczywiście jeśli to możliwe powiedziałbym im mimo wszystko "F... Y.." i poszedł gdzie indziej.

Miałem podobną sytuację w "telefoni" play, gdzie za pakiet internetowy policzyli mi do końca okresu rozliczeniowego ale transfer liczyli po stawkach normalnych (wcześniej złożyłem rezygnację)

Gdzie się nie obejrzysz wszyscy chcą cię dymać, jak robią to po cichu to chodzisz zadowolony, ale takie ruchanie w biały dzień jak Ciebie to już podpada pod gwałt :)

Pozdro

Data: 2010-04-08 18:16:18
Autor: Darek
Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich sz lak...

08/03/2010 08/03/2010 Spłata zadłużenia karty (karta ma 0,00 po tej
operacji)

A czy ta spłata była w terminie?

Darek

Data: 2010-04-08 18:55:34
Autor: Adam Kostorz
W dniu 2010-04-08 18:16, Darek pisze:

08/03/2010 08/03/2010 Spłata zadłużenia karty (karta ma 0,00 po tej
operacji)

A czy ta spłata była w terminie?

Tak. Była to cała kwota z poprzedniego okresu.

Adam

Data: 2010-04-09 09:00:18
Autor: Adam Kostorz
Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich sz lak...
W dniu 2010-04-08 22:00, Darek pisze:

Z Twojej historii operacji wynika że cykl rozliczeniowy masz na 5-ego.
Spłata zadłużenia ustawiona jest na około 30-tego. A napisałeś że
poprzednie zadłużenie spłaciłeś 8-mego - dlatego wydawało mi się że
spłaciłeś kartę po terminie. Dzwoniłeś na obsługę kart 42-6838324?
Powinni w ciągu chwili wyjaśnić skąd się wzięła taka kwota.

Tak, oczywiście dzwoniłem. Generalnie konsultanci na tych infoliniach są mało rozgarnięci. Wg. Pani odsetki są od wypłaty tych właśnie 2000PLN. Cykl istotnie miałem zamknięty 5tego i tego dnia zaliczyli odsetki - kilka zł. 8 marca spłaciłem całą wartość zadłużenia, wraz z tymi odsetkami, które naliczyli 5tego. Odsetki od kwoty ok 400PLN pomiędzy 5.03 i 08.03 to ok 0,65zł. Ni jak się to nie zgadza. Oczywiście kwota minimalna, która była płatna do 29.03 była wpłacona dużo wcześniej.

Adam

Data: 2010-04-09 19:25:46
Autor: Darek
W dniu 2010-04-09 09:00, Adam Kostorz pisze:
[...]

No i dalej ciągnę temat spłaty zadłużenia które miało nastąpić 29.03. Piszesz że spłaciłeś kwotę MINIMALNĄ. I że spłaciłeś ją wcześniej. Jeżeli poprzedni cykl rozliczeniowy, którego termin spłaty przypadał w dniu 28.02 nie został spłacony w kwocie CAŁKOWITEJ to odsetki od tamtych transakcji zostały doliczone dnia 05.04 oraz odsetki od tej Twojej transakcji. Wklej historie karty od dnia 01.02 do 08.03
Czy 05.03 też widniało naliczenie odsetek?

Darek

Data: 2010-04-09 12:59:34
Autor: Jacek Osiecki
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Dnia Thu, 8 Apr 2010 11:10:53 +0200, MarekZ napisa(a):
[...]
Niekoniecznie to co napisae jest prawd, byoby to bowiem wybitnie spektakularnym zachowaniem banku i na grupie byoby ju o tym raczej sycha.

A bo to pierwszy raz Pekao S.A. robi numery z KK? :) Ja zlikwidowaem kart
po tym, gdy naliczyli mi odsetki i kar za nieterminow spat - termin
przypada na sobot a spaciem w poniedziaek. Pod tymi odsetkami dumnie
tkwi napis e dniem wymagalnoci jest najbliszy dzie roboczy :)
Jakie 7 miesicy im zajo rozpatrzenie reklamacji, w midzyczasie odnowili
kart - a potem znowu naliczyli za ni opat... teraz czekam na
rozpatrzenie kolejnej reklamacji ;) Ciekawe czy si kiedy skoczy...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-04-09 19:18:25
Autor: Krzysztof Halasa
Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

A bo to pierwszy raz Pekao S.A. robi numery z KK? :) Ja zlikwidowałem kartę
po tym, gdy naliczyli mi odsetki i karę za nieterminową spłatę - termin
przypadał na sobotę a spłaciłem w poniedziałek.

Tzn. nie splaciles w terminie?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-04-09 21:59:14
Autor: Jacek Osiecki
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Dnia Fri, 09 Apr 2010 19:18:25 +0200, Krzysztof Halasa napisa(a):
[...]

Sorry, my bad. Data spaty bya wyznaczona na niedziel, przelew poszed w
poniedziaek - czyli w terminie. :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-04-09 19:24:48
Autor: MarekZ
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Uytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:slrnhru95m.q35.joshua@tau.ceti.pl...

[...]

Rozpatrzyli reklamacj pozytywnie? Sobota nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Zatem by moe jest dniem roboczym(?). Reklamacja powinna by uznana z powodu tego, e napis jest mylcy, ale co do zasady racja moga by po stronie banku.

Naturalnie mamy banki, ktre takich jaj nie robi, przykadowo: BRE, Rajfi, ING, Lukas.

Oraz niesawne wyjtki, ktre robi: Millennium i jak wida Pekao.

Data: 2010-04-09 22:00:18
Autor: Jacek Osiecki
Kredytwka w PEKAO S.A - niech ich szlak...
Dnia Fri, 9 Apr 2010 19:24:48 +0200, MarekZ napisa(a):
[...]

Faktycznie, pomyka - data bya wyznaczona na niedziel, spaciem w
poniedziaek :) To byo prawie dwa lata temu...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-04-15 15:33:23
Autor: MarekZ
Kredytówka w PEKAO S.A - nie ch ich szlak...
Użytkownik "Adam Kostorz" <adam@niemaadresuemail.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpk61s$42a$1@news.onet.pl...

Poszła reklamacja. Nie polecam tego banku.

I jak tam sprawa się rozwija?

Pytam bo przymierzam się do dwóch mini-artykułów o moich reklamacjach w Multibanku w Fakcie oraz w Gazecie Bankowej. Może by tak to połączyć żeby było bardziej atrakcyjne? Przydałaby się jeszcze najlepiej jakaś uboga matka, której zabrakło na chleb dla dzieci z powodu próby wyłudzenia ze strony banku. :)

Kredytówka w PEKAO S.A - niech ich szlak ...