Krótkie dojazdy do pracy - jak dbać o silnik?

Data: 2010-08-21 21:16:05
Autor: Tomasz Pyra
Krótkie dojazdy do pracy - jak dbać o silnik?
syntax error pisze:
Słchajcie,
Obecnie mam do pracy 5.5km (przebieg dzienny 11.2km) - droga bez korków. Silnik to Hondowskie VTi 1.6 160bhp umieszczone w 1000 KG Civicu.

Ja mam najlepszy pomysł ;)
Ja Ci dam moją Corollę, a Ty mi dasz tego Civica ;)
Jakoś się tam rozliczymy.
Bo szukam co prawda jakiejś rajdówki 2.0, ale Civica 1.6 VTi w dobrym stanie to bym nawet rozważył. O ile to oryginalny model z VTi, a nie swap.

Corolla by robiła to do czego najlepiej się nadaje, czyli jeździła 11km dziennie do pracy, a Civic też to do czego najlepiej się nadaje, czyli jeździł w rajdach.

Latem już po 2-3 minutach (2KM) silnik był już nagrzany, zaś co będzie jak zrobi się dużo chłodniej?

Będzie się nagrzewał dłużej. Warto jeszcze zadbać o termostat - jak będzie zimno to sprawdź czy chłodnica nie robi się ciepła nim silnik uzyska swoją temperaturę. Jeśli chłodnica się podgrzewa wcześniej to trzeba wymienić termostat.
Jak chcesz szybciej nagrzać silnik, to włącz później ogrzewanie.

Pomyślałem, że więcej czasu będę spędzał na III biegu i w okolicach 2500 RPM (przy 50 KM/h) lub 3500 RPM przy II przełożeniu i takiej samej prędkości... Bardziej zależy mi na dbaniu o silnik aniżeli na niskim spalaniu.

Jeżeli chodzi o ten silnik, to warto go co jakiś czas pociągnąć do redline, po inaczej wysiadają AFAIK uszczelniacze zaworowe i silnik zaczyna palić olej i dymić.
Dzieje się to jeżeli silnik wożony jest cały czas na dolnym wałku (poniżej 5500rpm), a bardzo rzadkie przekraczanie tych obrotów powoduje że nagar z trzonków zaworowych wpychany jest w uszczelniacze.

Natomiast co do specjalnego dbania o silnik z powodu niskich przebiegów, to nie ma żadnych takich zabiegów.
Bardziej byś zużył silnik gdybyś miał do tej pracy 20km (bo zauważ że przejeżdżałbyś pierwsze 5.5 w dokłądnie ten sam sposób co teraz, a dodatkowo jeszcze miałbyś 14.5km przez które Twój samochód już omijają).

Data: 2010-08-21 21:45:20
Autor: syntax error
Krótkie dojazdy do pracy - jak dbać o silnik?
Ja mam najlepszy pomysł ;)
Ja Ci dam moją Corollę, a Ty mi dasz tego Civica ;)

Haha... :D

Jakoś się tam rozliczymy.

:D

Bo szukam co prawda jakiejś rajdówki 2.0, ale Civica 1.6 VTi w dobrym stanie to bym nawet rozważył. O ile to oryginalny model z VTi, a nie swap.

Oryginał. Zapłaciłem za to auto jak za zboże...

Corolla by robiła to do czego najlepiej się nadaje, czyli jeździła 11km dziennie do pracy, a Civic też to do czego najlepiej się nadaje, czyli jeździł w rajdach.

Spokojnie, naprawdę wiem jak zająć się taką Hondą... ;-) Choć powiem szczerze, do odcinki to jeszcze nie doszedłem, ale do 8k RPM jak najbardziej. Najczęściej jednak przyspieszanie u mnie to 3000-4000 RPM.

[...]

A to jest dobre spostrzeżenie. Ciekaw jestem, gdzie w tym aucie jest czujnik temperatury (termostat).

Jak chcesz szybciej nagrzać silnik, to włącz później ogrzewanie.

Latem nie używa się ogrzewania, a klimatyzacji/zimnego nawiewu bez ciepłego powietrza.

Jeżeli chodzi o ten silnik, to warto go co jakiś czas pociągnąć do redline, po inaczej wysiadają AFAIK uszczelniacze zaworowe i silnik zaczyna palić olej i dymić.

Ciekawe jest to co piszesz. Czyli co, generalnie warto od czasu do czasu pościgać się z kimś na światłach co by zbliżyć się do mocy maksymalnej?

Dzieje się to jeżeli silnik wożony jest cały czas na dolnym wałku (poniżej 5500rpm), a bardzo rzadkie przekraczanie tych obrotów powoduje że nagar z trzonków zaworowych wpychany jest w uszczelniacze.

Właściwie to wielu ludzi odradzało mi kupno tej Hondy z uwagi na specyficzną eksploatację. Teraz powoli rozumiem, co mieli Ci ludzie na myśli. Szukałem też E46 323Ci, ale nie udało się znalźć niczego sensownego do pewnej kwoty. Hondę znalazłem na niemieckich blachach i od razu kupiłem.
Wcześniej miałem 140bhp Colta 1.8 GTi.

Natomiast co do specjalnego dbania o silnik z powodu niskich przebiegów, to nie ma żadnych takich zabiegów.

W Colcie pod wlewem oleju zbierało się takie swego rodzaju 'masełko'. Dlatego też pytam, bo szczerze powiedziawszy dopiero co (od 6 miesięcy) zaczynam przygodę z Hondą.

Bardziej byś zużył silnik gdybyś miał do tej pracy 20km (bo zauważ że przejeżdżałbyś pierwsze 5.5 w dokłądnie ten sam sposób co teraz, a dodatkowo jeszcze miałbyś 14.5km przez które Twój samochód już omijają).

Jasne, rozumiem.

--
Got VTi?

Data: 2010-08-22 00:44:38
Autor: Robert Rędziak
Krótkie dojazdy do pracy - jak dbać o silnik?
On Sat, 21 Aug 2010 21:45:20 +0200, syntax error
<where@no.one.has.gone.before.com> wrote:

A to jest dobre spostrzeżenie. Ciekaw jestem, gdzie w tym aucie jest czujnik temperatury (termostat).

 Czujnik temperatury to jedno, termostat to drugie. Termostat
 znajdziesz przy wężu odprowadzającym wodę do chłodnicy.

Ciekawe jest to co piszesz. Czyli co, generalnie warto od czasu do czasu pościgać się z kimś na światłach co by zbliżyć się do mocy maksymalnej?

 Tak.

[...]

 Dlatego skrócenie czasu nagrzewania nie jest głupim pomysłem. A
 grzałka naprawdę nie kosztuje dużo.

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Krótkie dojazdy do pracy - jak dbać o silnik?