Krym - referendum

Data: 2014-04-14 21:21:35
Autor: jotemon
Krym - referendum
 Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być spełnione żeby referendum było legalne?

jotemon

Data: 2014-04-14 21:58:24
Autor: WOJO
Krym - referendum
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być spełnione żeby referendum było legalne?

Muszą przed lokalem wyborczym czekać z karabinami "zielone ludziki".
Wtedy jest ważne...dla nich.
WOJO

Data: 2014-04-15 00:11:22
Autor: Bartolomeo
Krym - referendum
W dniu 2014-04-14 21:21, jotemon pisze:
  jakie warunki muszą być
spełnione żeby referendum było legalne?

Tylko jeden - wynik ma być po myśli strony a jeszcze lepiej żeby referendum nie musiało być.
Jeżeli nie jest po myśli strony to strona jego legalności nie uzna.
Albo uzna tylko formalnie i powtórzy coby "nasza" racja była. (vide Irlandia vs. EU).

Tak w ogóle w prawie międzynarodowym instytucją odwoławczą jest sam Bóg a a on jak wiadomo nie jest rychliwy, choć działa szybciej niż nasze sądy.

Data: 2014-04-15 21:07:24
Autor: RadoslawF
Krym - referendum
Dnia 2014-04-14 21:21, Użytkownik jotemon napisał:
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że
nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być
spełnione żeby referendum było legalne?

Od kiedy o legalności referendum decyduje prawo międzynarodowe
a nie lokalne ?

Pozdrawiam

Data: 2014-04-15 22:29:40
Autor: jotemon
Krym - referendum

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:lik019$1b1$2node2.news.atman.pl...
[...]

To zależy jakie referendum. Nie potrafię podać właściwego przykładu, ale w tym przypadku powoływano się na prawo międzynarodowe.

jotemon

Data: 2014-04-16 12:44:22
Autor: RadoslawF
Krym - referendum
Dnia 2014-04-15 22:29, Użytkownik jotemon napisał:

[...]

Bo każdy powołuje się na takie które mu odpowiada.
Jeśli zabiłem w Polsce to nie mogę sobie wybrać łagodnego
prawa z innego kraju lub prawa międzynarodowego.
Powinni mnie osądzić i skazać zgodnie z prawem Polskim.

Pozdrawiam

Data: 2014-04-16 02:32:46
Autor: Smok Eustachy
Krym - referendum
W dniu 14.04.2014 21:21, jotemon pisze:
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że
nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być
spełnione żeby referendum było legalne?

  Musisz mieć atom i czołgi.

Data: 2014-04-16 10:32:56
Autor: Maciek
Krym - referendum
[...]
To zależy od wielkości obszaru na jakim organizowane jest referendum. Po
prostu na kilometr kwadratowy powierzchni tego obszaru potrzebujesz
określoną liczbę ludzi wyposażonych w zakupione na bazarach broń i
umundurowanie.

Maciek

Data: 2014-04-16 20:29:44
Autor: Zbynek Ltd.
Krym - referendum
Maciek napisał(a) :
[...]

Ale nie powinno przywozić się tych ludzi ponad miarę, bo frekwencja wyborcza wyjdzie, jak w Sewastopolu, 123%. Łącznie z nieposiadającymi prawa wyborczego noworodkami. No chyba że narodowości rosyjskiej, bo te je już posiadają.

    Zbyszek
PGP key: 0x36A0E600

Data: 2014-04-17 02:21:16
Autor: Maciek
Krym - referendum
W dniu 2014-04-16 20:29, Zbynek Ltd. pisze:
[...]
Podstawa to nie dopuszczać debili do liczenia głosów. Maksimum 98% -
przecież mamy demokrację i pluralizm! No i tu wracamy do problemu
odpowiedniej liczby ludzi zaopatrzonych na bazarach.

Maciek

Data: 2014-04-19 02:42:48
Autor: Alojzy Bomba
Krym - referendum
On 14/04/14 21:21, jotemon wrote:
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że
nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być
spełnione żeby referendum było legalne?

Nikt, kto łamie prawo międzynarodowe tego nigdy nie przyznał wyraźnie,
zawsze powołując się na to że dana sytuacja to wyjątek (jak np. obrona
konieczna w stosunku do zakazu zabijania).

Referendum to odprysk szerszego problemu jakim jest legalność secesji.
Organizacja referendów to tylko słowa z punktu widzenia prawa międzynarodowego, samo w sobie stanowi co najwyżej złamanie prawa ukraińskiego. Dla prawa międzynarodowego ważne jest to czy mamy do czynienia z secesją czy nie. MTS w 2011 r. w opinii w sprawie Kosowa stwierdził, że sama deklaracja niepodległości nie podlega ocenie
legalności wedle prawa międzynarodowego -- ale już sama niepodległość,
stworzenie państwa: tak.

Secesja jest dozwolona w prawie międzynarodowym, ale pod warunkiem
że nie jest wynikiem ingerencji zewnętrznej (są jeszcze inne zakazy, ale w tym przypadku nie mają znaczenia). Zobacz identyczny
w zasadzie kazus Cypru Północnego. No ale tam ingerencji zewnętrznej
dopuściła się Turcja i Rada Bezpieczeństwa jednoznacznie określiła
tę secesję jako nielegalną i wiążąco wezwała członków ONZ do
nieuznawania Cypru Północnego za państwo.
Ta sama secesja dokonana bez ingerencji zewnętrznej byłaby legalna
wedle prawa międzynarodowego jako wyraz prawa narodów do samostanowienia.

W przypadku Krymu rzecz w tym, że Rada Bezpieczeństwa nie wydała
i nie wyda takiej decyzji bo Rosji przysługuje tzw. prawo veta
jako stałemu członkowi Rady. To oznacza, że bezprawność secesji
i następnie przyłączenia Krymu do Rosji każde państwo musi ocenić
samodzielnie. Jest to decyzja zdecentralizowana, każdy musi podjąć
ją sam i raczej nie będzie jednomyślności. To już zresztą widać.
Ci, który będą stali na stanowisku, że secesja/przyłączenie Krymu
jest nielegalne dysponują oprócz sankcji wobec Rosji (z których
nie chcą korzystać) z tzw. polityki nieuznawania tej secesji/przyłączenia. To jest jednak trudniejsze niż nieuznawanie państwa. Tak więc np. należy traktować tych ludzi tam zamieszkałych
jako zamieszkałych na Ukrainie. Np. można wymagać, że jak będą chcieli
wjechać do UE to muszą posługiwać się paszportem ukraińskim, itd.
Chodzi o to by nie wiązać skutków prawnych z secesją/przyłączeniem
Krymu. Jest to postępowanie kontrfaktyczne i dość trudne do realizacji
z logistycznego punktu widzenia.

W dłuższej perspektywie czasu ta sytuacja ulegnie "naprawie", w tym
sensie, że nie będzie można już podważać legalności przyłączenia
Krymu do Rosji. Rzecz w tym, że prawo międzynarodowe nie wskazuje terminu :)
Trzeba sobie wbić do głowy, że o ile wiele państw opiera się
na zasadzie praworządności to samo państwo jest FAKTEM. Nie wiem
na co liczyły władze Ukrainy bawiąc się w pacyfistów.

Data: 2014-04-20 12:22:23
Autor: Marek Wisniewski
Krym - referendum
W dniu sobota, 19 kwietnia 2014 02:42:48 UTC+2 użytkownik Alojzy Bomba napisał:
> [...]

na zasadzie praworządności to samo państwo jest FAKTEM. Nie wiem

na co liczyły władze Ukrainy bawiąc się w pacyfistów.

Ojciec Michnika zostal skazany za nawolywanie do dezintegracji terytorialnej panstwa.

A co robia teraz ci z RAŚ ?

Data: 2014-04-20 23:05:28
Autor: Alojzy Bomba
Krym - referendum

[...]

Ani ojciec Michnika ani RAŚ nie stworzyli nowego stanu faktycznego. To jest sprawa prawa wewnętrznego jak ocenia takie postępowanie. W grę wchodzi tu jednak międzynarodowa ochrona praw człowieka.

Data: 2014-04-27 13:21:41
Autor: Marek Wisniewski
Krym - referendum
W dniu niedziela, 20 kwietnia 2014 23:05:28 UTC+2 użytkownik Alojzy Bomba napisał:

> [...]

Ani ojciec Michnika ani RAŚ nie stworzyli nowego stanu faktycznego. To jest sprawa prawa wewnętrznego jak ocenia takie postępowanie. W grę wchodzi tu jednak międzynarodowa ochrona praw człowieka.

Prawo przedwojenne skazalo ojca Michnika za spiskowanie w celu doprowadzenia do dezintegracji terytorialnej kraju.
I to bylo dobre prawo.
Dzisiaj, niejeden kuc poszedlby siedziec z tego paragrafu.

Data: 2014-04-28 00:17:06
Autor: Alojzy Bomba
Krym - referendum
On 27/04/14 22:21, Marek Wisniewski wrote:

[...]

Ale przecież mamy art. 127 k.k.

Data: 2014-04-22 13:31:36
Autor: Uncle Pete
Krym - referendum
On 2014-04-14 21:21, jotemon wrote:
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że
nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być
spełnione żeby referendum było legalne?

Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że z punktu widzenia ukraińskiego prawa referendum było nielegalne. Według ukraińskiej konstytucji, referendum zmieniające terytorium państwa ma być ogólnokrajowe i może być zorganizowane tylko z inicjatywy parlamentu, prezydenta lub po zebraniu co najmniej 2 mln podpisów.

Piotr

Data: 2014-04-22 14:04:17
Autor: Alojzy Bomba
Krym - referendum
On 22/04/14 13:31, Uncle Pete wrote:
On 2014-04-14 21:21, jotemon wrote:
[...]

Ale to nie ma znaczenia. Secesje są zazwyczaj nielegalne wedle
prawa państwa, od którego się odrywają.

Data: 2014-04-26 13:05:17
Autor: leming.show
Krym - referendum
W dniu poniedziałek, 14 kwietnia 2014 21:21:35 UTC+2 użytkownik jotemon napisał:
Jedna strona twierdzi, że referendum na Krymie było legalne, a druga, że nielegalne. Co stanowi prawo międzynarodowe, jakie warunki muszą być spełnione żeby referendum było legalne?

Prawo nie obowiazuje w sytuacjach ekstremalnych.

Krym - referendum