Ksenony z Allegro w innym swietle?

Data: 2009-03-31 00:56:40
Autor: BartekK
Ksenony z Allegro w innym swietle?
Bialy pisze:
No ale mniejsza o to, bo wpadl mi troche inny pomysl do glowy. Co jesli by sobie to cudactwo zamontowac w miejsce zarowek od swiatel drogowych?
Ale nie piszesz ważnych rzeczy
1) jeśli masz żarówki H4 (zespolone "krótkie+długie" w jednej żarówce) -
wtedy się nie da.
Odwrotna kombinacja zwana jest bi-xenon tzn krótkie xenon (z połowiczą zasłonką powodującą krótkość), długie albo dodatkowa żarówka tuż obok (paskudztwo, nie centrycznie, świeci jakby chciało i niemogło), albo osuwana elektromagnesem przysłonka (na czas świecenia "długiego")

2) jeśli masz osobne żarówki/reflektory do krótkich/długich (H1/H7)- można by, ale sensu nie ma, z paru powodów - po załączenia zasilania przez krótką chwilę palnik się rozpędza: ~0,5s wogóle nie świeci, potem błysk (i okrutny udar prądowy, który bardzo niszczy palnik zimny), i płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej. Z tego powodu "mignięcie" długimi byłoby niewykonalne, a przynajmniej mocno niszczące. Po drugie - sam fakt częstego wyłączania i włączania bardzo skraca życie palników, podawane często jest np żywotność kilka tyś godzin, ale rzadko podaje się że też np 500 włącz-wyłącz może już zabić palnik...
Nawet dając sobie spokój z 'miganiem' długimi (a to błąd bo czasem trzeba sobie szybko i sprawnie oświetlić drogę, sprawdzając bo np coś się wydawało i czy gdzieś się pijak nie zatacza po drodze przed nami albo nie stoi sarna w oddali...), to i tak często na drodze bywają sytuacje gdzie trzeba te długie na chwilę zgasić, i zaraz zapalić.

3) jeśli masz zrobione tak, że gdy włączasz długie to gasną "krótkie" - to wsadzanie xenonów w długie spowoduje ci przy przełączeniu moment ciemności (już krótkie zgasną a xenon jeszcze nie wystartuje). Tak być zdecydowanie nie może.

Data: 2009-03-31 11:09:53
Autor: Bialy
 BartekK napisal(a):

| Ale nie piszesz ważnych rzeczy

<ciach>

Ja mam ta druga opcje - oddzielne zarowki do dlugich / mijania, jedne zapalaja sie wiec niezaleznie od dlugich.
Faktycznie to co napisales ma sens, bo czasem jest potrzeba migniecia sobie dlugimi i natychmiast ich zgaszenia, a ksenon troche sie rozgrzewa. Fajnie to widac, jak zmienia barwe tuz po starcie ;)
No to chyba tyle w temacie, jednak pomysl nie warty realizacji :)

Dzieki wszystkim za rozwianie watpliwosci :)

--
-) Bialy
( GG: 1092403

Data: 2009-03-31 20:01:49
Autor: red
On 2009-03-31 00:56:40 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:

1) jeśli masz żarówki H4 (zespolone "krótkie+długie" w jednej żarówce) -
wtedy się nie da.

Da się, działa to tak (na dole foto ruchome):
http://www.allegro.pl/item572188194_zarnik_bi_xenon_h4_zarowka_bi_xenon_od_ss.html

Wolę nawet nie myśleć, jak to precyzyjnie daje światło :/

Data: 2009-03-31 20:41:01
Autor: BartekK
red pisze:
On 2009-03-31 00:56:40 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:

[...]

Przeczytaj jeszcze raz pytanie, moją odpowiedz i zauważ to czego nie zauważyłeś.
Hint - pytanie było w stronę "czy można mieć krótkie na żarówce a długie na ksenonie", a nie w przeciwną stronę (typowy xenon H4+żaróweczka z boku lub to co pokazujesz z elektromagnesem). I o tym też napisałem, że istnieje, ale to nadal nie rozwiązuje problemu ;)

Data: 2009-03-31 22:52:26
Autor: red
On 2009-03-31 20:41:01 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:

Przeczytaj jeszcze raz pytanie, moją odpowiedz i zauważ to czego nie zauważyłeś.

Faktycznie, teraz skumałem :) A temat osobnych jako długie został już omówiony, więc nie ma co dyskutować.

Data: 2009-03-31 20:49:15
Autor: Arbiter

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqrj88$abj$1nemesis.news.neostrada.pl...

2) jeśli masz osobne żarówki/reflektory do krótkich/długich (H1/H7)- można by, ale sensu nie ma, z paru powodów - po załączenia zasilania przez krótką chwilę palnik się rozpędza: ~0,5s wogóle nie świeci, potem

Palnik rozbłyska moim zdaniem szybciej niż żarówka. To jest jakaś mała część sekundy - moze 0,1 moze 0,2 ale raczej nie 0,5

płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej.

to juz zależy jaką masz przetwornicę. W jednej którą mam :
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/11439.przetwornica.xenon

po włączeniu jest mega błysk, dopiero za chwile ciemnieje i rozswietla sie dalej przez kilka sekund. Samo włączenie daje przez okolo 0,1s duza sile swiatła.
Chinskie ksenony powoli rozpalają żarówkę i rzeczywiscie do długich słabo sie nadaja

3) jeśli masz zrobione tak, że gdy włączasz długie to gasną "krótkie" - to wsadzanie xenonów w długie spowoduje ci przy przełączeniu moment ciemności (już krótkie zgasną a xenon jeszcze nie wystartuje). Tak być

xenony nie maja az takiej zwłoki.
Opcja o której piszesz(gdy włączasz długie to gasną "krótkie") moze być tylko w H4.
A H4 z xenonem z natury do odstrzału

Data: 2009-04-01 00:46:35
Autor: BartekK
Arbiter pisze:
[...]
Palnik (sam palnik - lampa wyładowcza hqi/hid) - rozświetla się bardzo pomału. Taką ma naturę. W zastosowaniu samochodowym przetwornica _wymusza_ na nim podwyższoną (ponad tą która by wynikała z naturalnego rozgrzewania) jasność w początkowym okresie przez znaczne przeciążanie palnika. Wymuszone to jest też jakimiś tam normami "samochodowymi" które mówią ile minimalnie światła musi dawać zaraz po włączeniu.

płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej.

to juz zależy jaką masz przetwornicę. W jednej którą mam :
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/11439.przetwornica.xenon
J.w.

Chinskie ksenony powoli rozpalają żarówkę i rzeczywiscie do długich słabo sie nadaja
A to oznacza że przetwornica jest zrobiona baaardzo prosto (bez żadnej stabilizacji). Palnik jako element jest mocno nieliniowy i wymaga zaawansowanej stabilizacji (prądu, napięcia, mocy, i to w zależności od jego temperatury itp), najprostsze chinskie przetwornice są samowzbudne i nic ich obciążenie nie obchodzi - wtedy faktycznie zimny palnik prawie nie świeci. Plusem tego jest znaczna żywotność palników :)

Data: 2009-04-01 00:55:14
Autor: BartekK
BartekK pisze:
[...]
Jeszcze przyszło mi do głowy drugie - gdy źródło zasilania nie wyrabia i spada napięcie (startujący xenon to pobór mocy rzędu 10A (120W) przez parę sekund) to też się po chwili ściemnia. W własnoróbce latarce z xenonem (zasilanie aku 5Ah 12v) też taki efekt zaobserwowałem, może u ciebie w rowerze też to ma wpływ a nie sama praca?

Data: 2009-04-01 01:21:32
Autor: Arbiter

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqu749$5kk$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Xenon w rowerze to wspomnienie. Ale nie zobserwowałem. Jak spada napiecie ponizej pewnego progu to robi się stroboskop. I w przetwornicy AL i w chinskiej.

Data: 2009-04-01 01:20:25
Autor: Arbiter

Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqu71g$5be$1nemesis.news.neostrada.pl...

Palnik (sam palnik - lampa wyładowcza hqi/hid) - rozświetla się bardzo pomału. Taką ma naturę. W zastosowaniu samochodowym przetwornica

jakkolwiek by nie było to jak zapalam HID i H4 to pierwsze swiatło ktore widzę to jest HID. Czyli HID jest szybszy. Fakt ze potrzebuje potem parę sekund aby osiągnac max swiatla

[...]

moze. Mi sie zdaje ze to kwestia tego ze nie maja osobnego zaplonnika blisko zarowki tylko wszystko jest kompakt - ma to plusy i minusy

Data: 2009-04-01 03:40:21
Autor: J.F.
On Wed, 01 Apr 2009 00:46:35 +0200,  BartekK wrote:
[...]

Hm, zalecenia co do projektu sa takie zeby stabilizowac moc.

J.

Ksenony z Allegro w innym swietle?