Data: 2009-03-31 00:56:40 | |
Autor: BartekK | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
Bialy pisze:
No ale mniejsza o to, bo wpadl mi troche inny pomysl do glowy. Co jesli by sobie to cudactwo zamontowac w miejsce zarowek od swiatel drogowych?Ale nie piszesz ważnych rzeczy 1) jeśli masz żarówki H4 (zespolone "krótkie+długie" w jednej żarówce) - wtedy się nie da. Odwrotna kombinacja zwana jest bi-xenon tzn krótkie xenon (z połowiczą zasłonką powodującą krótkość), długie albo dodatkowa żarówka tuż obok (paskudztwo, nie centrycznie, świeci jakby chciało i niemogło), albo osuwana elektromagnesem przysłonka (na czas świecenia "długiego") 2) jeśli masz osobne żarówki/reflektory do krótkich/długich (H1/H7)- można by, ale sensu nie ma, z paru powodów - po załączenia zasilania przez krótką chwilę palnik się rozpędza: ~0,5s wogóle nie świeci, potem błysk (i okrutny udar prądowy, który bardzo niszczy palnik zimny), i płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej. Z tego powodu "mignięcie" długimi byłoby niewykonalne, a przynajmniej mocno niszczące. Po drugie - sam fakt częstego wyłączania i włączania bardzo skraca życie palników, podawane często jest np żywotność kilka tyś godzin, ale rzadko podaje się że też np 500 włącz-wyłącz może już zabić palnik... Nawet dając sobie spokój z 'miganiem' długimi (a to błąd bo czasem trzeba sobie szybko i sprawnie oświetlić drogę, sprawdzając bo np coś się wydawało i czy gdzieś się pijak nie zatacza po drodze przed nami albo nie stoi sarna w oddali...), to i tak często na drodze bywają sytuacje gdzie trzeba te długie na chwilę zgasić, i zaraz zapalić. 3) jeśli masz zrobione tak, że gdy włączasz długie to gasną "krótkie" - to wsadzanie xenonów w długie spowoduje ci przy przełączeniu moment ciemności (już krótkie zgasną a xenon jeszcze nie wystartuje). Tak być zdecydowanie nie może. -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2009-03-31 11:09:53 | |
Autor: Bialy | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
BartekK napisal(a):
| Ale nie piszesz ważnych rzeczy <ciach> Ja mam ta druga opcje - oddzielne zarowki do dlugich / mijania, jedne zapalaja sie wiec niezaleznie od dlugich. Faktycznie to co napisales ma sens, bo czasem jest potrzeba migniecia sobie dlugimi i natychmiast ich zgaszenia, a ksenon troche sie rozgrzewa. Fajnie to widac, jak zmienia barwe tuz po starcie ;) No to chyba tyle w temacie, jednak pomysl nie warty realizacji :) Dzieki wszystkim za rozwianie watpliwosci :) -- -) Bialy ( GG: 1092403 -) CBF 500 na wydaniu! -> http://www.tnij.to/cbf4 |
|
Data: 2009-03-31 20:01:49 | |
Autor: red | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
On 2009-03-31 00:56:40 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:
1) jeĹli masz ĹźarĂłwki H4 (zespolone "krĂłtkie+dĹugie" w jednej ĹźarĂłwce) - Da siÄ, dziaĹa to tak (na dole foto ruchome): http://www.allegro.pl/item572188194_zarnik_bi_xenon_h4_zarowka_bi_xenon_od_ss.html WolÄ nawet nie myĹleÄ, jak to precyzyjnie daje ĹwiatĹo :/ |
|
Data: 2009-03-31 20:41:01 | |
Autor: BartekK | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
red pisze:
On 2009-03-31 00:56:40 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:Przeczytaj jeszcze raz pytanie, moją odpowiedz i zauważ to czego nie zauważyłeś. Hint - pytanie było w stronę "czy można mieć krótkie na żarówce a długie na ksenonie", a nie w przeciwną stronę (typowy xenon H4+żaróweczka z boku lub to co pokazujesz z elektromagnesem). I o tym też napisałem, że istnieje, ale to nadal nie rozwiązuje problemu ;) -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2009-03-31 22:52:26 | |
Autor: red | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
On 2009-03-31 20:41:01 +0200, BartekK <sibi@NOSPAMdrut.org> said:
Przeczytaj jeszcze raz pytanie, mojÄ odpowiedz i zauwaĹź to czego nie zauwaĹźyĹeĹ. Faktycznie, teraz skumaĹem :) A temat osobnych jako dĹugie zostaĹÂ juĹź omĂłwiony, wiÄc nie ma co dyskutowaÄ. |
|
Data: 2009-03-31 20:49:15 | |
Autor: Arbiter | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqrj88$abj$1nemesis.news.neostrada.pl... 2) jeśli masz osobne żarówki/reflektory do krótkich/długich (H1/H7)- można by, ale sensu nie ma, z paru powodów - po załączenia zasilania przez krótką chwilę palnik się rozpędza: ~0,5s wogóle nie świeci, potem Palnik rozbłyska moim zdaniem szybciej niż żarówka. To jest jakaś mała część sekundy - moze 0,1 moze 0,2 ale raczej nie 0,5 płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej. to juz zależy jaką masz przetwornicę. W jednej którą mam : http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/11439.przetwornica.xenon po włączeniu jest mega błysk, dopiero za chwile ciemnieje i rozswietla sie dalej przez kilka sekund. Samo włączenie daje przez okolo 0,1s duza sile swiatła. Chinskie ksenony powoli rozpalają żarówkę i rzeczywiscie do długich słabo sie nadaja 3) jeśli masz zrobione tak, że gdy włączasz długie to gasną "krótkie" - to wsadzanie xenonów w długie spowoduje ci przy przełączeniu moment ciemności (już krótkie zgasną a xenon jeszcze nie wystartuje). Tak być xenony nie maja az takiej zwłoki. Opcja o której piszesz(gdy włączasz długie to gasną "krótkie") moze być tylko w H4. A H4 z xenonem z natury do odstrzału |
|
Data: 2009-04-01 00:46:35 | |
Autor: BartekK | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
Arbiter pisze:
Palnik (sam palnik - lampa wyładowcza hqi/hid) - rozświetla się bardzo pomału. Taką ma naturę. W zastosowaniu samochodowym przetwornica _wymusza_ na nim podwyższoną (ponad tą która by wynikała z naturalnego rozgrzewania) jasność w początkowym okresie przez znaczne przeciążanie palnika. Wymuszone to jest też jakimiś tam normami "samochodowymi" które mówią ile minimalnie światła musi dawać zaraz po włączeniu.2) jeśli masz osobne żarówki/reflektory do krótkich/długich (H1/H7)- można by, ale sensu nie ma, z paru powodów - po załączenia zasilania przez krótką chwilę palnik się rozpędza: ~0,5s wogóle nie świeci, potemPalnik rozbłyska moim zdaniem szybciej niż żarówka. To jest jakaś mała część sekundy - moze 0,1 moze 0,2 ale raczej nie 0,5 J.w.płynne rozświetlanie, tak może od 30% jasności nominalnej do docelowej. Chinskie ksenony powoli rozpalają żarówkę i rzeczywiscie do długich słabo sie nadajaA to oznacza że przetwornica jest zrobiona baaardzo prosto (bez żadnej stabilizacji). Palnik jako element jest mocno nieliniowy i wymaga zaawansowanej stabilizacji (prądu, napięcia, mocy, i to w zależności od jego temperatury itp), najprostsze chinskie przetwornice są samowzbudne i nic ich obciążenie nie obchodzi - wtedy faktycznie zimny palnik prawie nie świeci. Plusem tego jest znaczna żywotność palników :) -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2009-04-01 00:55:14 | |
Autor: BartekK | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
BartekK pisze:
Jeszcze przyszło mi do głowy drugie - gdy źródło zasilania nie wyrabia i spada napięcie (startujący xenon to pobór mocy rzędu 10A (120W) przez parę sekund) to też się po chwili ściemnia. W własnoróbce latarce z xenonem (zasilanie aku 5Ah 12v) też taki efekt zaobserwowałem, może u ciebie w rowerze też to ma wpływ a nie sama praca?to juz zależy jaką masz przetwornicę. W jednej którą mam :A to oznacza że przetwornica jest zrobiona baaardzo prosto -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2009-04-01 01:21:32 | |
Autor: Arbiter | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqu749$5kk$1atlantis.news.neostrada.pl... Jeszcze przyszło mi do głowy drugie - gdy źródło zasilania nie wyrabia i spada napięcie (startujący xenon to pobór mocy rzędu 10A (120W) przez parę sekund) to też się po chwili ściemnia. W własnoróbce latarce z xenonem (zasilanie aku 5Ah 12v) też taki efekt zaobserwowałem, może u ciebie w rowerze też to ma wpływ a nie sama praca? Xenon w rowerze to wspomnienie. Ale nie zobserwowałem. Jak spada napiecie ponizej pewnego progu to robi się stroboskop. I w przetwornicy AL i w chinskiej. |
|
Data: 2009-04-01 01:20:25 | |
Autor: Arbiter | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:gqu71g$5be$1nemesis.news.neostrada.pl... Palnik (sam palnik - lampa wyładowcza hqi/hid) - rozświetla się bardzo pomału. Taką ma naturę. W zastosowaniu samochodowym przetwornica jakkolwiek by nie było to jak zapalam HID i H4 to pierwsze swiatło ktore widzę to jest HID. Czyli HID jest szybszy. Fakt ze potrzebuje potem parę sekund aby osiągnac max swiatla stabilizacji). Palnik jako element jest mocno nieliniowy i wymaga zaawansowanej stabilizacji (prądu, napięcia, mocy, i to w zależności od jego temperatury itp), najprostsze chinskie przetwornice są samowzbudne i nic ich obciążenie nie obchodzi - wtedy faktycznie zimny palnik prawie nie świeci. Plusem tego jest znaczna żywotność palników :) moze. Mi sie zdaje ze to kwestia tego ze nie maja osobnego zaplonnika blisko zarowki tylko wszystko jest kompakt - ma to plusy i minusy |
|
Data: 2009-04-01 03:40:21 | |
Autor: J.F. | |
Ksenony z Allegro w innym swietle? | |
On Wed, 01 Apr 2009 00:46:35 +0200, BartekK wrote:
Palnik (sam palnik - lampa wyładowcza hqi/hid) - rozświetla się bardzo pomału. Taką ma naturę. W zastosowaniu samochodowym przetwornica _wymusza_ na nim podwyższoną (ponad tą która by wynikała z naturalnego rozgrzewania) jasność w początkowym okresie przez znaczne przeciążanie palnika. Hm, zalecenia co do projektu sa takie zeby stabilizowac moc. J. |