Kserowanie mapy a prawa autorskie

Data: 2012-01-28 23:59:50
Autor: Gotfryd Smolik news
Kserowanie mapy a prawa autorskie
On Fri, 27 Jan 2012, anu wrote:

Czy dzieło kartograficzne - mapa, atlas - jest objęte prawami
autorskimi? Nie mam oczywiście wątpliwości, co do tego, że jest,

  Grupowicze już Ci popodrzucali jakieś elementy do przemyślenia,
ale nie wiem czemu [1] nikt nie napisał wprost tego co wydaje
się oczywiste: że nieporozumieniem jest utożsamianie autorskich
praw majątkowych z prawami majątkowymi w ogóle.
  Jakbyś chciał powielić czyjś wynalazek, to też byś pytał
o prawa autorskie?
  :)
  No to w przypadku mapy jest prosto: jeśli zebranie jakichś
danych wymaga "wkładu", to te zebrane dane stanowią twór
znany pod określeniem "baza danych".
  I baza danych podlega ochronie - właśnie jako baza, zbiór
danych, których zebranie wymaga poniesienia kosztów, jest
to zupełnie oderwane od praw autorskich (nie wymaga żadnego
wkładu twórczego, czyste rzemiosło) oraz offtopicznie
wspomnianych (przeze mnie wyżej) praw patentowych.

  Mapa doskonale wypełnia definicję bazy danych: zebranie
takich danych wymaga kosztów, każda linia, punkt czy
inny znaczek odwzorowuje informację (o położeniu,
a być może jeszcze jakieś dodatkowe).

  Tak, jeszcze element twórczy: w sumie nie sposób zaprzeczyć,
a nuż ktoś łąki oznaczy na niebiesko a lasy na czerwono.
  Ale w wersji "niebieska rzeka i zielony las" jakoś
"elementu twórczego" nie widzę.
  Co innego okładka do mapy ;)

ale
mam już wątpliwości co do tego, jak szeroko można z tego rodzaju
właściwości intelektualnej korzystać i legalnie te prawa uszczuplać?

  No i tu też mam (wątpliwości) - o ile dla praw autorskich
"cytat" i "użytek osobisty" jakoś dobrze się kojarzą, zaś jest
równie oczywiste że jedna dana (z mapy :)) "bazą" nie jest,
to obawiam się że z prawem wydłubywania danych z bazy jest
gorzej niż z dozwolonym użytkiem "autorskim".

  Przepis brzmi tak:
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20011281402&type=3
+++
Art. 7.
1. Producent bazy danych udostępnionej publicznie w jakikolwiek
  sposób nie może zabronić użytkownikowi korzystajšcemu zgodnie
  z prawem z takiej bazy danych, pobierania lub wtórnego wykorzystania
  w jakimkolwiek celu nieistotnej, co do jakoœci lub iloœci, częœci
  jej zawartoœci.
[...]
3. Korzystanie z baz danych, o którym mowa w ust. 1, nie może
  naruszać normalnego korzystania z baz danych lub godzić w słuszne
  interesy producenta baz danych. -- -

[...]
stronę. Będę organizował rajd turystyczny (non-profit). Jedną z opcji
jest rozdanie uczestnikom - i to sporej ilości osób bo 70-80 - na
każdy dzień ksero mapy. Dokładnie miałby to być fragment atlasu
samochodowego. Czy z liczącego około 200 kart wydawnictwa mogę
skopiować kilka-kilkanaście stron i rozdać je w spokoju ducha

  Na mój gust nie spełnia to kryterium "nieistotności".

[1] A raczej podejrzewam - nie wiem czy świadomie czy nieświadomie,
  ale w przypadku pojawiania się wzmianek o sporach w mediach
  również dziwnie "zawsze" artykuły zahaczają o PA właśnie,
  tak jakby inne prawa majątkowe nie istniały; niewukluczone,
  że "redaktorzy polowi" ;) są sprowadzani celowo do uproszczeń,
  zaś grupowicze... może nie chcą się wychylić z tej lini ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-29 01:45:05
Autor: Robert Tomasik
Kserowanie mapy a prawa autorskie

Mapa nei podlega pod ochronę baz danych, tylko pod ustawę prawo geodezyjne i kartograficzne, jeśli już. Jest to lex specjalis. Wałkowane w wypadku darmwych map GPS robionychy w sieci.

Data: 2012-01-30 09:20:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 29 Jan 2012, Robert Tomasik wrote:

Mapa nei podlega pod ochronę baz danych, tylko pod ustawę prawo geodezyjne
i kartograficzne, jeśli już.

  Hm... thx. Mam do nadrobienia :]

Jest to lex specjalis.

pzdr, Gotfryd