Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...

Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...

Data: 2011-06-18 19:59:14
Autor: J.F.
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 17:46:24 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
Kupiłem sobie książkę Etzolda "Sam naprawiam Opel Vectra III i Signum" i po prostu jakaś masakra.
Książkę można streścić jednym zdaniem: "jedź do ASO".

Ano, takie czasy.

Jak złożyć zacisk hamulcowy? "Trzeba wymontować zacisk i przekazać do stacji obsługi".

Moze troche przesadzil .. ale w koncu i zaciski beda elektryczne :-)

Jak ustawić rozrząd w V6? "Sprawdzenie ustawienia rozrządu w widlastym silniku benzynowy 6-cylidrowym Z32SE jest skomplikowane, dlatego nie zaleca się samodzielnego wykonywania tej czynności"

A nie jest tak ze "zlikwidowalismy wskazniki, trzeba specjalnego
przyrzadu XXX" ?

W jaki sposób sterowana jest sprężarka klimatyzacji? "Prace przy urządzeniu klimatyzacyjnym powinny być wykonywane tylko w warsztacie specjalistycznym, dlatego w tej książce nie opisano jego naprawy"

No bo sprezarka steruje komputer i absolutnie nikt nie wie w jaki
sposob. Dwoch ludzi ma jakie takie pojecie.

Jaki powinien być kąt wyprzedzenia zapłonu w jakiśtamkolwiek testowych warunkach? "Kąt wyprzedzenia zapłonu jest regulowany elektronicznie przez sterownik silnika. Sprawdzenie sterownika silnika jest możliwe tylko za pomocą specjalistycznych przyrządów diagnostycznych"

Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz.
Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia.

A jak odpowietrzyć pombę ABS? "Układ hamulcowy należy odpowietrzyć w stacji obsługi za pomocą specjalnego urządzenia".

Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a
nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do
zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a
nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut
.... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure
odpowietrzania w programie diagnostycznym".

Za to pełno bardzo istotnych i pouczających instrukcji np. jak sprawdzić ciśnienie w oponie za pomocą ciśnieniomierza, jak wymienić koło na zapasowe, w jaki sposób wymienić pióra wycieraczek (chociaż tu akurat opis też jest zły), jak dolewać płynu hamulcowego (ze szczególnym naciskiem na to, żeby płynu hamulcowego nie przechowywać w butelkach po napojach, bo istnieje ryzyko wypicia szkodliwego płynu) itp. itd.

Bo to wlascicielowi zostalo :-)

J.

Data: 2011-06-18 20:37:56
Autor: Kuba \(aka cita\)
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2dopv6lrfud1lr7ckc3g7qgomgd1ed0vsc4ax.com...

Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz.
Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia.

to, ze sie nie ustawia nie znaczy, ze nie mozna chcieć sprawdzić jaki jest i porównać z tym co powinno być...


A jak odpowietrzyć pombę ABS? "Układ hamulcowy należy odpowietrzyć w
stacji obsługi za pomocą specjalnego urządzenia".

Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a
nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do
zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a
nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut
... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure
odpowietrzania w programie diagnostycznym".

jak ktoś już pisze taką ksiązke to nie ma znaczenia czy trzeba przy odpowietrzaniu stać na jednej ręce z koranem w drugiej i nogami zataczać kręgi ...
Skoro to ksiązka sam naprawiam to powinno być napisane co i jak.



--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2011-06-19 07:37:35
Autor: J.F.
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 20:37:56 +0200,  Kuba (aka cita) wrote:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz.
Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia.

to, ze sie nie ustawia nie znaczy, ze nie mozna chcieć sprawdzić jaki jest i porównać z tym co powinno być...

Skoro czujnik jest fabryczny, a komputer nie zglasza bledu "rom
checksum error" - tzn ze jest tyle co powinno byc :-)

A jak odpowietrzyć pombę ABS? "Układ hamulcowy należy odpowietrzyć w
stacji obsługi za pomocą specjalnego urządzenia".

Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a
nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do
zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a
nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut
... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure
odpowietrzania w programie diagnostycznym".

jak ktoś już pisze taką ksiązke to nie ma znaczenia czy trzeba przy odpowietrzaniu stać na jednej ręce z koranem w drugiej i nogami zataczać kręgi ...
Skoro to ksiązka sam naprawiam to powinno być napisane co i jak.

No to przeciez jest - podlaczyc do odpowiedniego urzadzenia i
odpowietrzac. Urzadzenie dostepne na kazdej ASO :-)

J.

Data: 2011-06-19 11:40:50
Autor: venioo
Ksi�şka "sam naprawiam" Etzolda...
W dniu 2011-06-19 07:37, J.F. pisze:
No to przeciez jest - podlaczyc do odpowiedniego urzadzenia i
odpowietrzac. Urzadzenie dostepne na kazdej ASO :-)


Tylko wtedy tytul powinien brzmiec "Sam jade do ASO"

Swoja droga ksiazki Etzolda swietnie sprawialy sie w starych teutonskich klocach. Vectre/Calibre na srubki mozna bylo rozkrecic i spowrotem zlozyc. Mondeo MkI/MkII tez ksiazka dawala rade.
Ale tak jak przedpiscy pisali - inne czasy, inne samochody. Dlatego do dzisiaj jakos nie spieszno mi przesiadac sie na jakies nowosci :)


--
venioo
GG:198909
Sprzedam Alfa Romeo 156 1.6ts 120KM '00

Data: 2011-06-18 21:11:14
Autor: Tomasz Pyra
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
W dniu 2011-06-18 19:59, J.F. pisze:

Jak ustawić rozrząd w V6? "Sprawdzenie ustawienia rozrządu w widlastym
silniku benzynowy 6-cylidrowym Z32SE jest skomplikowane, dlatego nie
zaleca się samodzielnego wykonywania tej czynności"

A nie jest tak ze "zlikwidowalismy wskazniki, trzeba specjalnego
przyrzadu XXX" ?

Różnie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokować koła wałków.
Można samemu coś tam wyrzeźbić, ale gdyby ktoś napisał co, to pewnie udałoby się już pierwsze podejście. Zdając się na własną wynalazczość zazwyczaj udaje się dopiero któreś kolejne


W jaki sposób sterowana jest sprężarka klimatyzacji? "Prace przy
urządzeniu klimatyzacyjnym powinny być wykonywane tylko w warsztacie
specjalistycznym, dlatego w tej książce nie opisano jego naprawy"

No bo sprezarka steruje komputer i absolutnie nikt nie wie w jaki
sposob. Dwoch ludzi ma jakie takie pojecie.

Tzn. ja i kto? :)
Bo jak potrzebowałem tej wiedzy, to dałem radę ją zdobyć "na macanego".
Ale na początku bardzo brakowało mi choćby opisania zasady działania sterowania sprężarką.


Jaki powinien być kąt wyprzedzenia zapłonu w jakiśtamkolwiek testowych
warunkach? "Kąt wyprzedzenia zapłonu jest regulowany elektronicznie
przez sterownik silnika. Sprawdzenie sterownika silnika jest możliwe
tylko za pomocą specjalistycznych przyrządów diagnostycznych"

Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz.
Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia.

Ale takie punkty referencyjne się przydają - zwłaszcza jak rozbierzesz, złożysz i coś nie działa.


A jak odpowietrzyć pombę ABS? "Układ hamulcowy należy odpowietrzyć w
stacji obsługi za pomocą specjalnego urządzenia".

Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a
nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do
zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a
nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut
... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure
odpowietrzania w programie diagnostycznym".

Można w kilku słowach opisać o co chodzi.
Bo być może chodzi tylko o to że odpowietrzyć trzeba to nadciśnieniowo
Może trzeba przy tym popuszczać też przewody przy pompie.
A może trzeba przestawić pompę elektrycznie lub elektronicznie w jakiś magiczny tryb odpowietrzania.

Data: 2011-06-18 19:37:21
Autor: Robert Rędziak
KsiĹĄĹźka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Różnie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokować koła wałków.
Można samemu coś tam wyrzeźbić, ale gdyby ktoś napisał co, to pewnie udałoby się już pierwsze podejście. Zdając się na własną wynalazczość zazwyczaj udaje się dopiero któreś kolejne

 Przy czym większość zamiast wystrugać sobie przyrząd, będzie i
 tak kombinować ze śrubokrętami, kluczami, etc. A że się np.
 kółko ze spieków ukruszy, to drobiazg.

Ale takie punkty referencyjne się przydają - zwłaszcza jak rozbierzesz, złożysz i coś nie działa.

 Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach? A jeśli czujnik
 jest montowany tylko w jednej, ustalonej pozycji, a cała korekta
 ma miejsce po stronie elektroniki?

Można w kilku słowach opisać o co chodzi.

 A jak ktoś nie zrozumie i popsuje, to będzie mógł się porzucać w
 kierunku autora/wydawcy?

A może trzeba przestawić pompę elektrycznie lub elektronicznie w jakiś magiczny tryb odpowietrzania.

 Wypowiadając magiczne zaklęcie przez lewe ramię.




--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Data: 2011-06-18 21:55:17
Autor: Tomasz Pyra
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
W dniu 2011-06-18 21:37, Robert Rędziak pisze:
On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam>  wrote:

Różnie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokować koła wałków.
Można samemu coś tam wyrzeźbić, ale gdyby ktoś napisał co, to pewnie
udałoby się już pierwsze podejście. Zdając się na własną wynalazczość
zazwyczaj udaje się dopiero któreś kolejne

  Przy czym większość zamiast wystrugać sobie przyrząd, będzie i
  tak kombinować ze śrubokrętami, kluczami, etc. A że się np.
  kółko ze spieków ukruszy, to drobiazg.

No ale to jest właśnie ta cenna wiedza.
Bo ja tam wiem że patenciarskie blokady rozrządu najlepiej robić z drewna.
Gdyby było o tym w książce to pewnie niejednemu by się udało.
A tak to w książce się dowie tylko że trzeba mieć zagadkową blokadę "XRF-31337", wciśnie jakiś łom i popsuje.


Ale takie punkty referencyjne się przydają - zwłaszcza jak rozbierzesz,
złożysz i coś nie działa.

  Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach?

Wystarczy podać na wolnych obrotach, nawet z jakimś +-.


A jeśli czujnik
  jest montowany tylko w jednej, ustalonej pozycji, a cała korekta
  ma miejsce po stronie elektroniki?

No zazwyczaj tak właśnie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji że silnik jednak nie chodzi, to trzeba obskoczyć podstawowe parametry pracy silnika żeby stwierdzić co jest nie tak.
A do tego trzeba mieć jakieś wartości referencyjne.

Można w kilku słowach opisać o co chodzi.

  A jak ktoś nie zrozumie i popsuje, to będzie mógł się porzucać w
  kierunku autora/wydawcy?

To by się nie udało chyba nawet w USA ;)

Data: 2011-06-19 02:22:28
Autor: Robert Rędziak
KsiĹĄĹźka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 21:55:17 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

  Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach?

Wystarczy podać na wolnych obrotach, nawet z jakimś +-.

 W jakiej temperaturze otoczenia/na dolocie? Przy jakim
 ciśnieniu atmosferycznym? Itp, etc...

No zazwyczaj tak właśnie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji że silnik jednak nie chodzi, to trzeba obskoczyć podstawowe parametry pracy silnika żeby stwierdzić co jest nie tak.

 Czyli mierzysz przy prędkości obrotowej rozruchu, gdzie kąt
 wyprzedzenia zapłonu może i prawdopodobnie będzie inny niż na
 wolnych obrotach.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Data: 2011-06-19 07:54:58
Autor: J.F.
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 21:55:17 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2011-06-18 21:37, Robert Rędziak pisze:
  Przy czym większość zamiast wystrugać sobie przyrząd, będzie i
  tak kombinować ze śrubokrętami, kluczami, etc. A że się np.
  kółko ze spieków ukruszy, to drobiazg.

No ale to jest właśnie ta cenna wiedza.
Bo ja tam wiem że patenciarskie blokady rozrządu najlepiej robić z drewna.
Gdyby było o tym w książce to pewnie niejednemu by się udało.
A tak to w książce się dowie tylko że trzeba mieć zagadkową blokadę "XRF-31337", wciśnie jakiś łom i popsuje.

No ale co - chcialbys rysunkow konstrukcyjnych tej blokady zeby sobie
samemu wystrugac ?
Ale takie punkty referencyjne się przydają - zwłaszcza jak rozbierzesz,
złożysz i coś nie działa.
Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach?
Wystarczy podać na wolnych obrotach, nawet z jakimś +-.

A nie prosciej zalozyc ze oryginalny czujnik, montowany w jeden
mozliwy sposob daje odpowiedni punkt referencyjny ?
No zazwyczaj tak właśnie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji że silnik jednak nie chodzi, to trzeba obskoczyć podstawowe parametry pracy silnika żeby stwierdzić co jest nie tak.
A do tego trzeba mieć jakieś wartości referencyjne.

Do tego wystarczy zwykly stroboskop. Silnik jakos chodzil bedzie nawet
na sporo przestawionym zaplonie.
Albo miernik energii iskry. Masz ? J.

Data: 2011-06-19 07:47:48
Autor: J.F.
Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...
On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
W dniu 2011-06-18 19:59, J.F. pisze:
Jak ustawić rozrząd w V6? "Sprawdzenie ustawienia rozrządu w widlastym
silniku benzynowy 6-cylidrowym Z32SE jest skomplikowane, dlatego nie
zaleca się samodzielnego wykonywania tej czynności"
A nie jest tak ze "zlikwidowalismy wskazniki, trzeba specjalnego
przyrzadu XXX" ?
Różnie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokować koła wałków.
Można samemu coś tam wyrzeźbić, ale gdyby ktoś napisał co, to pewnie udałoby się już pierwsze podejście. Zdając się na własną wynalazczość zazwyczaj udaje się dopiero któreś kolejne

A oczywiscie dysponujesz w domu frezarka zeby cos rzezbic. I w celu zaoszczedzenia paru zl, bedziesz dwa dni przyrzad rzezbil.

W jaki sposób sterowana jest sprężarka klimatyzacji? "Prace przy
urządzeniu klimatyzacyjnym powinny być wykonywane tylko w warsztacie
specjalistycznym, dlatego w tej książce nie opisano jego naprawy"

No bo sprezarka steruje komputer i absolutnie nikt nie wie w jaki
sposob. Dwoch ludzi ma jakie takie pojecie.

Tzn. ja i kto? :)

Ten kto pisal zalozenia i programista ktory to programowal

Bo jak potrzebowałem tej wiedzy, to dałem radę ją zdobyć "na macanego".

No ba, mozna dziecko posadzic i zdekoduje program z komutera
sterujacego, i bedzie wiedzial lepiej od programisty :)

Ale na początku bardzo brakowało mi choćby opisania zasady działania sterowania sprężarką.

Bo sie juz nie publikuje. Komputer robi to dobrze, uwzgledniajac wiele
czynnikow. Dawniej tez nie miales np rozrysowanych krzywek na walkach.

Jaki powinien być kąt wyprzedzenia zapłonu w jakiśtamkolwiek testowych
warunkach? "Kąt wyprzedzenia zapłonu jest regulowany elektronicznie
przez sterownik silnika. Sprawdzenie sterownika silnika jest możliwe
tylko za pomocą specjalistycznych przyrządów diagnostycznych"
Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz.
Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia.
Ale takie punkty referencyjne się przydają - zwłaszcza jak rozbierzesz, złożysz i coś nie działa.

A nie napisali "w celu rozebrania silnika udaj sie do autoryzowanego
serwisu" ? :-)
I mozliwe ze nawet oni tego specjalistycznego sprzetu nie maja.

Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a
nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do
zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a
nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut
... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure
odpowietrzania w programie diagnostycznym".

Można w kilku słowach opisać o co chodzi.
Bo być może chodzi tylko o to że odpowietrzyć trzeba to nadciśnieniowo
Może trzeba przy tym popuszczać też przewody przy pompie.
A może trzeba przestawić pompę elektrycznie lub elektronicznie w jakiś magiczny tryb odpowietrzania.

No i co - dysponujesz odpowiednim komputerem zeby przestawic ? pompka
zeby odpowiednie cisnienie zrobic ? Udaj sie do stacji obslugi, i nie
pytaj jak wymienic zaciski, bo nie odpowietrzysz potem  :-)

J.

Ksišżka "sam naprawiam" Etzolda...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona