Ksi?ga wieczysta - kto mo?e aktualizowa? dane?

Data: 2011-02-21 22:36:08
Autor: Maciek
Ksi?ga wieczysta - kto mo?e aktualizowa? dane?
Bry,

w księdze wieczystej zostało dawno temu wpisanych kilkoro współwłaścicieli nieruchomości (dom + działka na której stoi).
Obecnie jako ten posiadający wiekszość chciałbym ruszyć sprawę uwłaszczenia gruntu ale do tego potrzeba, aby wszystkie dane pozostałych współwłaścicieli były aktualne. Pytanie więc, czy każda z tych osób musi stawić się w sądzie i po zapłaceniu stosownej opłaty dokonać aktualizacji swoich danych, czy też mogę to zrobić np. ja? Nie mam tu na myśli aktualizacji typu 'współwłaściciel zmarł a spadkobierca nie przeprowadził od 10 lat sprawy spadkowej' ale konkretnie: współwłaścicielka wyszła dawno temu za mąż i zmieniła nazwisko a w KW wciąż widnieje jej nazwisko panieńskie. Widnieje, ponieważ nigdy nie interesowała się swoją częścią...

TIA,
M. --
Maciek.

Data: 2011-02-22 11:49:30
Autor: ąćęłńóśźż
Ksi?ga wieczysta - kto mo?e aktualizowa? dane?
Możesz spróbować ruszyć sprawę od strony wydziału geodezji i katastru w gminie.
Po ostatniej nowelizacji ustawy o KW, gminny wydział ewidencji gruntów i budynków (to różnie sie może nazywać, ale zwykle własnie podobnie) może zawiadamiać sąd wieczystoksiegowy z urzędu o zmianach.
Gmina ma bezpośredni dostęp do bazy danych meldunkowych itp. (i wykorzystuje to przy naliczeniach podatku od nieruchomości oraz uzytkowania wieczystego).
Dopytaj się dokładnie w urzedzie, i nie daj zbyć się przez pierwszą lepszą biurewkę.

-- -- -

Data: 2011-02-23 10:02:47
Autor: Maciek
Użytkownik " ąćęłńóśźż" <j666@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ik07sa$8e3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jest to jakiś trop ale:
- to własnie od geodezji i katastru zaczynał będę przygodę z uwłaszczeniem (oni czekają na wyprostowane i aktualne dane),
- w mojej gminie jest jak na wojnie "wszystko jasne, nikt nic nie wie!", nic się tu nie zmieniło od kilkudziesięciu lat,
- dostęp do bazy meldunkowej to mają taki, że gdy zmarł "główny" użytkownik, to na jego adres przysyłano korespondencję na nazwisko kolejnej z listy współwłaścieli osoby, na szczęście jakoś to ogarnąłem,
- gmina nic nie musi, gmina nie informuje w żaden sposób ile pieniędzy trzeba wpłacić za bieżący rok tytułem wieczystego użytk.,
- gmina jest od tego, żeby nic nie robić, bo tą metodą biorą kupę szmalu za nic; nie uwłaszczają, bo do czasu uwłaszczenia pacjent płaci dużo, bardzo dużo rok w rok i dlatego oczekiwanie na klepnięcie papieru wynosi ok. 10 lat. I tu właśnie jedna z biurewek poinformowała niedawno, że tyle się własnie czeka w kolejce i żadna próba przyspieszenia jak dotąd się nie powiodła,

Tak czy siak, dzięki za wskazówkę. Spróbuję mimo wszystko i tej drogi. Kto wie, może coś tam się ruszy po artykule w Polityce z 15 lutego - w końcu wybory tuż tuż.

M.

--
Maciek.

Data: 2011-02-23 09:14:48
Autor: ąćęłńóśźż
Ksi?ga wieczysta - kto mo?e aktualizowa? dane?
No to rusz od strony sądu wieczystoksięgowego.
Składasz wniosek aktualizacyjny za bodajże 60 zł (ból) z ewentualnymi dokumentami w załączeniu (poświadczonymi za zgodność, ból) i tyle.
Sąd sam po jakimś czasie (no sporawym niestety) zawiadomi kataster.

-- -- -