Księgowanie: RZiS na podstawie księ gi przychodów i rozchodów

Data: 2009-03-11 10:29:26
Autor: Szymon*
Księgowanie: RZiS na podstawie księ gi przychodów i rozchodów
Hej

Mam pilne pytanie i problem do rozwiązania: jak sporządzić rachunek zysków i strat w wersji porównawczej na podstawie księgi przychodów i rozchodów? Problem pojawia się ze haraczem do ZUS i podatem dochodowym, jeśli dobrze rozumiem, w uproszczonej księgowości ZUS odliczany jest od dochodu i zmniejsza podstawę opodatkowania. W RZiS pozycja składki na ubezpieczenia społeczne jest w kosztach działalności operacyjnej...i nijak tego pogodzić. Jak to zapisać?

Pozdrawiam
Szymon

Data: 2009-03-11 10:56:09
Autor: Szymon*
Księgowanie: RZiS na podstawie ks ięgi przychodów i rozchodów
ps. a może się nie przejmować, tylko po prostu wpisać składki do kosztów działalności operacyjnej RZiS, a część końcową RZiS wziąć po prostu z PIT'u?
S.

Data: 2009-03-11 11:36:48
Autor: Andrew

Użytkownik "Szymon*" <szymoncNOSPAM@wp.pl> napisał w wiadomości news:gp80q5$eco$1mx1.internetia.pl...
[...]

Nie są, a przynajmniej nie powinny. Składki Zus osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jako wydatki osobiste właścicieli nie powinny byc ujmowane w RziS. Nie wykazuje się równiez podatku dochodowego a zysk netto równy jest zyskowi brutto.
Nie za bardzo wiem tylko jak można sporządzic RZiS na podstawie książki przychodów i rozchodów....

Andrew

Data: 2009-03-11 11:55:36
Autor: Szymon*
[...]
I tu jest problem - dostałem za zadanie sporządzenie czegoś takiego do wniosku o grant z funduszy, RZiS jest konieczny, w dodatku trzeba wyliczyć zysk netto. Składki są za pracowników.

Nie za bardzo wiem tylko jak można sporządzic RZiS na podstawie książki przychodów i rozchodów....
I wszyscy księgowi których pytałem odmówili przyjęcia tej sprawy :)
Zupełna abstrakcja!
S.

Data: 2009-03-11 12:17:07
Autor: Andrew

Użytkownik "Szymon*" <szymoncNOSPAM@wp.pl> napisał w wiadomości news:gp85ro$8ui$1mx1.internetia.pl...
[...]

Jeśli składki są za pracowników to w PKPiR są w kolumnie 13 a nie odliczane od dochodu.  razem z usługami obcymi amortyzacją i innymi.

Nie za bardzo wiem tylko jak można sporządzic RZiS na podstawie książki przychodów i rozchodów....
I wszyscy księgowi których pytałem odmówili przyjęcia tej sprawy :)

Bo wypadałoby wszytkie operacje zaksięgować na kontach, zgodnie z ustawą.
Gotowych cyferek z PKPIR do  RZiS wyciągnąć się raczej nie da.

Data: 2009-03-11 12:29:18
Autor: Szymon*
[...]

Znalazłem kolumnę 13 (mam tylko PIT i trochę wydruków, nie mam dostępu do całej księgowości, a księgowa obsługująca firmę nie potrafi tego zrobić) - otóż figurują tam "wynagrodzenia", niemniej w PITcie od obliczonego dochodu odjęte są składki na ZUS i to dopiero stanowi podstawę opodatkowania - czy w takim razie są to składki tylko właściciela?

Bo wypadałoby wszytkie operacje zaksięgować na kontach, zgodnie z ustawą.
Gotowych cyferek z PKPIR do  RZiS wyciągnąć się raczej nie da.
Tak - i nie wiem jakie czary odprawić, żeby RZiS zgodził się z PIT'em. Jutro mija termin.

Dzięki za odpowiedź!
Szymon

Data: 2009-03-11 12:56:23
Autor: Andrew

Użytkownik "Szymon*" <szymoncNOSPAM@wp.pl> napisał w wiadomości news:gp87qt$l4j$1mx1.internetia.pl...
[...]

Dokładnie

[...]

Rachunek zysków nie musi zgadzac się z pitem. PKPiR  jest ewidencją służącą do obliczenie podatku i tylko do tego. Oznacza to ze terminy w jakich księguje się tam operacje są terminami podatkowymi. RZiS rządzi ustawa o rachunkowości a tam obowiązuje bezwzględna zasada memoriału. Oznacza to np. to ze wynagrodzenie księguje się tam w miesiącu którego dotyczą a nie miesiącu zapłaty. To samo dotyczy się składek zus. Inny przykład  - ubezpieczenia. Roczne składki ubezpieczeniowe do PKPiR  księgujesz wtedy gdy są zapłacone. Do RZiS ujmowane są propoporcjonalnie do okresu umowy. ITD....

Księgowanie: RZiS na podstawie księ gi przychodów i rozchodów