Data: 2010-12-03 10:00:00 | |
Autor: Huaskar | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Witam! Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej powierzchni? Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat, powierzchnia i specyficzny ksztalt. A przeciez metoda prob i bledow ksztalty te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu? pozdrawiam H. |
|
Data: 2010-12-03 10:56:50 | |
Autor: Tomasz Wójtowicz | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-03 10:00, Huaskar pisze:
Przede wszystkim śmigło to nie wentylator. Wentylator działa na zasadzie zagarniania powietrza - jak wachlarz. Śmigło działa na zasadzie wytwarzania siły nośnej prostopadłej do płaszczyzny wirowania. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu śmigła w stosunku do kadłuba uzyskujemy różne statki powietrzne - samolot, śmigłowiec. W samolocie siła nośna skrzydła jest skierowana równolegle do osi kadłuba, dzięki czemu śmigło napędza samolot w ruchu postępowym. W śmigłowcu siła nośna skierowana jest pionowo, dzięki czemu unosi śmigłowiec. |
|
Data: 2010-12-03 12:00:19 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Witam
Zasadnicz róznica - skutkująca odmiennym kształtem łopat wentylatora i śmigła, polega na różnych warukagh pracy. Wentylator nie wykonuje ruchu postępowego, śmigło w samolocie tak, bo porusza się wraz z całym samolotem. Smigło o kształcie wentylatora (np. takiego od komputera), użyte do napędu samolotu, dawało by spory ciąg w miejscu, lecz w miarę rozpędzania się samolotu, ciąg gwałtownie by malał. Jeden z głównych problemów przy konstrukcji, czy doborze śmigła, to zapewniene optymalnych warunków pracy przy różnych prędkościach postępowych samolotu. Następny, to dostosowanie śmigła do prędkości obrotowej silnika. Silniki spalinowe wytwarzają dużą moc, w określonych przedziałach prędkości obrotowej, jest to także ograniczenie dla konstruktorów napędów i śmigieł. Dobra strona, co prawda dla modelarzy, nie mniej autorstwa znanego aerodynamika, spory rozdział poświęcony teorii smigła - zakładka "Propellers": http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm PP -- |
|
Data: 2010-12-03 13:15:10 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Smigło o kształcie wentylatora (np. takiego od komputera), użyte do napędu Acz śmigła wentylatorowe też są znane: http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan |
|
Data: 2010-12-19 16:19:37 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"/dev/SU45" idan0f$6pv$1@inews.gazeta.pl Acz śmigła wentylatorowe też są znane: http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan W tym poście tego wątku są Ci znane, ale w innym już nie są. :) "/dev/SU45" ie8vrb$qjt$1@inews.gazeta.pl a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Mówiąc wulgarnie ;) -- w dupie na przykład, czyli z tyłu silnika. :) Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany Odrzutowym -- odrzutowe gazy spalinowe napędzają śmigła. :) jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-03 13:13:11 | |
Autor: Piotrp_de | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Zadaniem śmigła samolotowego jest przetworzenie mocy silnika na ciąg (czyli prosto powiedziawszy na wytworzenie strumienia powietrza o odpowiednich parametrach). Czyli czym mocniejszy silnik tym większe musi być do niego pasujące śmigło i tym samym większe muszą być łopaty. I tu pierwsze ograniczenie. Końcówki łopat nie mogą się poruszać z prędkością nad- lub chociażby przydźwiękową (gwałtowny spadek sprawności, kawitacyjne uszkodzenia materiału śmigła i hałas) i to nam ogranicza średnicę śmigła i jego obroty (że tylko wspomnę - pomimo zwiększania masy opłaca się przy większych mocach stosować przekładnie redukujące obroty). Gdy nie da sie już zwiększać średnicy śmigła (bo zawadzało by o ziemię) nie pozostaje nam nic innego niż zwiększanie ilości łopat. To jest też tylko kompromis, gdyż najsprawniejsze jest śmigło jednołopatowe (tak, tak - takie też są). Sprawność ta jest tym mniejsza czym więcej łopat zastosowano. Wynika to z tego, że każda łopata musi pracować w turbulencji wytworzonej przez poprzednią łopatę. Powyższy opis zawiera ogromne skróty i uproszczenia ale myślę że jest pomocny w zrozumieniu tematu. Cały problem liczenia sprawności i dobierania śmigieł jest naprawdę skomplikowany i dość trudny. Dochodzi do tego zakres prędkości samolotu (konieczna zmiana skoku), dopasowanie optymalnego profilu łopaty, żeby tylko o tych najistotniejszych sprawach wspomnieć. W wentylatorku komputera są zupełnie inne sprawy ważne - ilość (masa) "dmuchanego" powietrza, niski poziom hałasu i taniość produkcji. Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem a nie zagmatwałem... Pozdrawiam Piotr www.piotrp.de -- |
|
Data: 2010-12-03 16:22:48 | |
Autor: Huaskar | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pytanie zadalem dla tego, ze zdziwila mnie roznica pomiedzy powierznia lopat w obrysie smigla i wentylatora. W pierwszym przypadku wynosi ona kilka-kilkanascie procent, w drugim 50-70. Co teoretycznie wskazywalo na wieksza sprawnosc wentylatorow.
Dziekuje za wyczerpujace odpowiedzi i pozdrawiam wszystkich serdecznie H. |
|
Data: 2010-12-03 17:52:02 | |
Autor: KiloSierra | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Huaskar pisze:
Pytanie zadalem dla tego, ze zdziwila mnie roznica pomiedzy powierznia lopat w obrysie smigla i wentylatora. W pierwszym przypadku wynosi ona kilka-kilkanascie procent, w drugim 50-70. Co teoretycznie wskazywalo na wieksza sprawnosc wentylatorow. slowo klucz przy wiatrakach na proce - marketing |
|
Data: 2010-12-14 10:49:40 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Piotrp_de" 10c9.00000033.4cf8ded7@newsgate.onet.pl W wentylatorku komputera są zupełnie inne sprawy ważne - ilość Właśnie od tej masy zależy ciąg. :) (zasada zachowania pędu) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-03 13:16:13 | |
Autor: =Marcos= | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat, powierzchnia i specyficzny ksztalt. A przeciez metoda prob i bledow ksztalty te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu? Wentylator a śmigło - dwie różne rzeczy. Samoloty pasażerskie powszechnie nazywane "odrzutowymi", to samoloty wentylatorowe (konkretnie: turbowentylatorowe). Na przykład Airbus A320, Boeing 737 itp. Tam właśnie wykorzystuje się wentylatory o dużej ilości łopatek. http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_turbowentylatorowy -- Marcos marek [AT] microstock . pl http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze |
|
Data: 2010-12-14 10:57:21 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"=Marcos=" idamvl$6nq$1@inews.gazeta.pl Boeing 737 itp. Tam właśnie wykorzystuje się wentylatory o dużej ilości łopatek. http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_turbowentylatorowy Powiedziałbym nawet, że tam jest BARDZO duża liczba łopatek. Ale te łopatki są stosunkowo cienkie -- i są podtrzymywane z obu swych końców. Zwykłe śmigło musi mieć grubsze łopatki, bo te łopatki są trzymane tylko przy osi. Na dodatek pierwsze śmigła były drewniane. Na dodatek w pokazanym prze Ciebie silniku powietrze nie ulatuje radialnie, gdyż łopatki pracują w tunelu, więc i kształt łopatek może być inny niż w zwykłych śmigłach. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-04 17:15:58 | |
Autor: J.F. | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
On Fri, 3 Dec 2010 10:00:00 +0100, Huaskar wrote:
Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej powierzchni? Nie bylbym pewien - w koncu to sie za dolara sprzedaje, nie ma tam miejsca na myslenie :-) Odwrotnie - to smigla samolotow sa dopracowane. Na ile sie orientuje to po prostu jedna lopata wplywa negatywnie na druga. Dlatego w zaleznosci od warunkow sa stosowane rozne uklady, i nie mozna wyciagnac prostego wniosku ze "powierzchnia za mala". Spojrz na elektrownie wiatrowe - sa smigla dwulopatowe, sa trojlopatowe, a 4-lopatowych nie widzialem. Widac sie nie oplaca. J. |
|
Data: 2010-12-04 17:07:37 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan J.F napisał:
Spojrz na elektrownie wiatrowe - sa smigla dwulopatowe, sa Te co z nimi walczył niejaki Don Kichot z Manczy, przeważnie były czterołopatowe. -- Jarek |
|
Data: 2010-12-06 11:02:02 | |
Autor: J.F. | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał w
Pan J.F napisał: No, faktycznie. Ciekawe czy to wynikalo z doswiadczenia ze takie najlepsze, wolnoobrotowosci (lozyska ?), tradycji, czy trudnosci wykonawczych 3 lopat ? J. |
|
Data: 2010-12-06 11:48:09 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Ciekawe czy to wynikalo z doswiadczenia ze takie najlepsze, http://guidedtour.windpower.org/en/tour/design/concepts.htm http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=wind-turbine-fan-blades |
|
Data: 2010-12-06 12:38:41 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan J.F. napisał:
Spojrz na elektrownie wiatrowe - sa smigla dwulopatowe, saTe co z nimi walczył niejaki Don Kichot z Manczy, przeważnie W technologii drewna struganego zrobienie nieparzystej liczny łopat jest praktycznie awykonalne. W każdym razie nie warto. Jarek -- Bić w te skrzydła dwa, te skrzydła, co Bezczelnie w niebo sterczą I wciąż się zda, wciąż ci się zda, Że śmieją się szyderczo |
|
Data: 2010-12-06 14:28:54 | |
Autor: J.F. | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał
Pan J.F. napisał: Usiluje sie dopatrzec jak tam piasta wyglada .. i nie widze :-) Nie bylo zadnych konstrukcji z wkladanymi pojedynczymi skrzydlami ? byly i wiecej lopatowe http://en.wikipedia.org/wiki/Windmill "If a four sail windmill suffers a damaged sail, the one opposite can be removed and the mill will work with two sails, generating about 60% of the power that it would with all four sails. A six sail mill can run with two, three, four or six sails. An eight sail mill can run with two, four, six or eight sails, thus allowing a number of options if an accident occurs. A five sail mill can only run with all five sails. If one is damaged then the mill is stopped until it is replaced. A tu widac konstrukcje piasty http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Bierkowice_Muzeum_-_dwa_wiatraki.JPG No chyba ze to juz nowozytne dodatki, aby ladnie wygladalo .. J. |
|
Data: 2010-12-06 14:07:04 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan J.F. napisał:
W technologii drewna struganego zrobienie nieparzystej liczny łopat jest praktycznie awykonalne. W każdym razie nie warto. No to chyba najwyższy czas wybrać się do jakiego skansenu. Wiatrak miał zwykle takiego drąga długiego, którym był jakoby przekłuty. W środku ułożony na łożach, też zwykle drewnianych, czasem jakim żelastwem wzmocnionych alibo wyściełanych materiałem zmniejszającym tarcie, jako to skóra, słonina czy mydła wszelakie. Do onego drąga łatwo jest przysposobić drugi drąg poprzeczny, do którego na obu końcach mocuje się skrzydła. A potem jeszcze następny na krzyż, albo nawet dwa, na kształt płatka śniegu. Drąg ten główny mógł wystawać daleko przed miejsce zaczepienia skrzydeł. Wtedy od jego końca dało się ku każdemu płatu poprowadzić powróz albo tykę leszczynową. Wiązania te dawały odpór napierającemu od przodu wiatrowi, podtrzymując je gdzieś w połowie długości. Wynalazek ten pozwalał również na montowanie każdego skrzydła na osobnym drągu. A tu widac konstrukcje piasty Tu mozna obejrzeć części składowe mechanizmu. http://www.naterki.pl/skansen/wiatrak Jarek -- Wielka jest Twoja menażeria, Lecz proszę, dojrzyj nas o Panie, Gdy nam już po donkiszoteriach, Przyjdzie spierniczeć i skapcanieć. |
|
Data: 2010-12-06 20:25:12 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał w Zmniejszenie liczby łopat skutkuje przy zadanej średnicy śmigła zmniejszeniem mocy na wale przy danej prędkości wiatru. Wolnoobrotowy wiatrak ma stosunkowo małe oddziaływanie między łopatami - w efekcie podwojenie liczby łopat praktycznie podwaja moc na wale. Dwie łopaty byłyby nieopłacalne - taka sama konstrukcja nośna a kamienie młyńskie albo mniejsze albo wolniej kręcone - czyli mniejsza wydajność mielenia. A trzy łopaty wymagają znacznie dokładniejszego trzymania geometrii - w śmigle czterołopatowym wystarczy że przeciwległe łopaty są w jednej linii i ważą podobnie, druga para w stosunku do pierwszej może być w zasadzie pod dowolnym kątem byle aerodynamicznie zbyt nie przeszkadzała. Widać tak im było najwygodniej - zwiększanie ilości łopat w przypadku wolnoobrotowej turbiny wiatrowej daje wzrost mocy prawie liniowy. Amerykańskie turbiny do studni miały tych łopat mnóstwo. Ciekawe jest co innego - że wiatraki miały tak prostą konstrukcję śmigów podczas gdy turbiny wodne potrafiono konstruować w sposób znakomity - widziałem kiedyś zdjęcia trzynastowiecznych drewnianych turbin wodnych z młyna w południowo - wschodnich Niemczech. Klasyczna antykawitacyjna turbina Kaplana wystrugana z drewna - stały skok, stałe przekrycie po promieniu, odgięcie antykawitacyjne - ciekaw jestem czy w tunelu w którym pracowała były umieszczone kierownice? -- Darek |
|
Data: 2010-12-07 11:46:42 | |
Autor: Robek | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-06 20:25, "Dariusz K. Ĺadziak" pisze:
UĹźytkownik J.F. napisaĹ:
MoĹźe praca w wodzie danej turbiny dawaĹa konstruktorom moĹźliwoĹÄ Ĺatwej obserwacji zachowania siÄ przepĹywajÄ cej wody. DotÄ d strugali w drewnie aĹź byĹo idealnie, w przypadku powietrza nic nie widaÄ :) Robek |
|
Data: 2010-12-07 22:44:09 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Robek napisał:
W dniu 2010-12-06 20:25, "Dariusz K. Ładziak" pisze: To jest myśl - ale jak zobaczyłem zdjęcia resztek tych turbin (niekompletne łopaty, tylko kawałek wieńca zewnętrznego, był konieczny bo drewniane łopaty jednak nie mają wystarczającej wytrzymałości żeby tylko od strony piasty je wiązać) - to stwierdziłem że komputer inaczej by tego nie policzył. -- Darek |
|
Data: 2010-12-08 00:00:07 | |
Autor: J.F. | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
On Mon, 06 Dec 2010 20:25:12 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:
Użytkownik J.F. napisał: W wiki podaja ze na 2 lopatach moc spadala do 60% .. czyli na 4 wzrastala 1.67 raza. Rzeklbym nieoplacalne :-) Ale moze tanszy jeden wiatrak 4-ro lopatowy niz 2 wiatraki dwulopatowe, albo tanszy 4-lop od 2-lop 30% wyzszego .. Widać tak im było najwygodniej - zwiększanie ilości łopat w przypadku wolnoobrotowej turbiny wiatrowej daje wzrost mocy prawie liniowy. Amerykańskie turbiny do studni miały tych łopat mnóstwo. No ale jakos tak lata uplynely, aerodynamika zrobila postep i takich turbin sie nie uzywa. Kiepskie sa ? Ciekawe jest co innego - że wiatraki miały tak prostą konstrukcję śmigów Moze nie az tak prosta, bo popatrzylem na pare zdjec .. albo to nowe konstrukcje, albo cos tam z lotniczego profilu bylo. podczas gdy turbiny wodne potrafiono konstruować w sposób znakomity - widziałem kiedyś zdjęcia trzynastowiecznych drewnianych turbin wodnych z młyna w południowo - wschodnich Niemczech. Klasyczna antykawitacyjna turbina Kaplana wystrugana z drewna - stały skok, stałe przekrycie po promieniu, odgięcie antykawitacyjne - ciekaw jestem czy w tunelu w którym pracowała były umieszczone kierownice? No ale czekaj ... jesli sie nie myle to pozniejsze mlyny mialy raczej proste kola wodne. Statki na sruby tez musialy troche poczekac. J. |
|
Data: 2010-12-04 17:29:14 | |
Autor: PeJot | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-04 17:15, J.F. pisze:
Spojrz na elektrownie wiatrowe - sa smigla dwulopatowe, sa JednoĹopatowe teĹź. I to chyba nie z winy ksiÄgowego. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "DopĂłki nie skorzystaĹem z Internetu, nie wiedziaĹem, Ĺźe na Ĺwiecie jest tylu idiotĂłw" StanisĹaw Lem |
|
Data: 2010-12-04 22:37:57 | |
Autor: ag-spam | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
PeJot <PeJot@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-12-04 17:15, J.F. pisze: Tylko, Ĺźe to trochÄ bardziej skomplikowane. * wentylatory majÄ generowaÄ jak najwiÄkszy ruch powietrza, a nie jakikolwiek "ciÄ g". * Ĺopaty w elektrowniach wiatrowych majÄ dawaÄ najlepsze przeĹoĹźenie siĹy wiatru na obrĂłt, a dodatkowo obecnie z reguĹy przy ich projektowaniu obecnie uzglÄdnia siÄ rĂłwnieĹź rozĹoĹźenie w caĹej farmie. StÄ d nie maksymalizuje siÄ uzysku jednostkowego tylko grupowy. * ĹmigĹo czy w samolocie czy w helikopterze ma za cel utworzenie ciÄ gu w konkretnÄ stronÄ i na dodatek o ile dobrze pamiÄtam przy duĹźych jego obrotach powietrze zachowuje siÄ dosyÄ specyficznie. Reszta to juĹź wynik symulacji, eksperymentĂłw, obliczeĹ. PoszukaÄ w sieci filmikĂłw z eksperymentĂłw z przepĹywem przez róşne rodzaje Ĺopat i tyle. No chyba, Ĺźe istniejÄ jakieĹ w miarÄ proste wzory opisujÄ ce, ale o to chyba najlepiej na fizyce spytaÄ. SwojÄ drogÄ ĹmigĹo jednokrotne to wynik prawdopodobnie jakoĹci uĹźywanych obecnie materiaĹĂłw, a nie po prostu wynik "symulacji". To ostatnie to mĂłj wniosek z luĹşnych danych jakie znam, a nie jakieĹ wiarygodne dane. Po prostu wektory dziaĹajÄ ce na mechanizm pÄdny w takim przypadku wymagajÄ odpowiedniej jakoĹci i precyzji jeĹli system ma byÄ bezpieczny. SwojÄ drogÄ pytanie trochÄ przypomina: dlaczego wszyscy do rozwiÄ zywania krzyşówek nie uĹźywajÄ dĹugopisĂłw przecieĹź powszechnie wiadomo, Ĺźe sÄ lepsze od oĹĂłwkĂłw. ;-) Artur GĂłrniak |
|
Data: 2010-12-04 22:37:04 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Dnia Sat, 04 Dec 2010 22:37:57 +0100, ag-spam napisał(a):
nie tak dawno na innej grupie osoba, którą uważam za kompetentną napisała o śrubie napędowej, że najlepsza byłaby jednopłatowa, ale są "drobne" problemy z wyważeniem... i coś w tym jest.... ;-) A różnica do śmigła to w zasadzie gęstość ośrodka.... ;-)Spojrz na elektrownie wiatrowe - sa smigla dwulopatowe, saJednołopatowe też. I to chyba nie z winy księgowego. Swoją drogą pytanie trochę przypomina: dlaczego wszyscy do rozwiązywania zależy gdzie... Amerykanie wydali miliony na skonstruowanie długopisu do pisania w kosmosie, Rosjanie dali kosmonautom ołówki.... ;-) -- pzdr meping ;-) |
|
Data: 2010-12-04 23:00:00 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan Krzysztof Chajęcki napisał:
nie tak dawno na innej grupie osoba, którą uważam za kompetentną Jak byłem w Wenecji, to widziałem jak gościu popylał po kanale gondolą. W rękach trzymał taką śrubę jednopłatową. ale są "drobne" problemy z wyważeniem... i coś w tym jest.... ;-) Jakoś się trzymał na nogach. I jeszcze śpiewał przy tym. A różnica do śmigła to w zasadzie gęstość ośrodka.... ;-) Mam trochę czasopism lotniczych z lat dwudziestych i trzydziestych, kupiłem wraz z domem od przedwojennego lotnika. Można tam przeczytać, że samolot napędzany jest śrubą. -- Jarek |
|
Data: 2010-12-05 01:27:07 | |
Autor: Marcin Kantorek | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-05 00:00, Jarosław Sokołowski pisze:
Jakoś się trzymał na nogach. I jeszcze śpiewał przy tym. Nic trudnego, do opanowania w 5 min. góra. Z wyjątkiem śpiewania :) Mam trochę czasopism lotniczych z lat dwudziestych i trzydziestych, Ówcześnie prawda, dziś niekoniecznie, ale nie o tym. Twój gondolier z Wenecji używał (tadam!) powierzchni nośnej płata swego wiosła do: a) napędu gondoli (zazwyczaj przy tragicznym kącie natarcia płata, lecz ze względu na gęstość ośrodka zupełnie akceptowalną) oraz do b) sterowania gondolą (w ruchu "powrotnym" płata) Wcale podobnie, jak porusza się śmigłowiec. Tylko teraz nie wiem, czy w ew. dyskusji dalszej mam bronić tezy, że wenecka gondola jest napędzana śrubą, czy wprost przeciwnie :) -- Marcin 'Cypis' Kantorek | /|) '-/_\ ~~~~~~ http://www.DINO.merigold.pl ~~~~~~~~'===='~~~~~~~~~ |
|
Data: 2010-12-05 00:49:40 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan Marcin Kantorek napisał:
Jakoś się trzymał na nogach. I jeszcze śpiewał przy tym. Jak ktoś jest Kantorek, to i ze śpiewaniem sobie poradzi. Takim niedużym przynajmniej. Mam trochę czasopism lotniczych z lat dwudziestych i trzydziestych, No tak to nazywali kiedyś, cóż poradzę. Terminologi wtedy lotnictwo nie miało jeszcze własnej, jakoś musieli tego kręciołka nazywać. Dopiero później ktoś wymyślił "śmigło". Twój gondolier z Wenecji używał (tadam!) powierzchni nośnej płata swego wiosła do: Mówią ludzie co się znają, że śmigłowiec nie ma śmigła, tylko wirnik. Tak jest bardziej uczenie. Podobno. Tylko teraz nie wiem, czy w ew. dyskusji dalszej mam bronić tezy, Ja w takich sytuacjach zwykle rzucam monetą. -- Jarek |
|
Data: 2010-12-05 02:38:49 | |
Autor: Marcin Kantorek | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-05 01:49, Jarosław Sokołowski pisze:
Jak ktoś jest Kantorek, to i ze śpiewaniem sobie poradzi. Takim niedużym Ooo, przepraszam! Ja jestem od niedużej wymiany walut! (hint: mebel; ostatecznie: pomieszczenie) No tak to nazywali kiedyś, cóż poradzę. Terminologi wtedy lotnictwo Ale jest to wycinek śruby? Cóż, że strasznie krótki to wycinek... Nieprawdaż? Twój gondolier z Wenecji używał (tadam!) powierzchni nośnej płata swego Czyli bardziej uczenie będzie rzec, że gondolier posługuje się wirnikiem? (tylko ciiii, bo przyjdzie Myszek, i jeszcze udowodni, że tak) :) Tylko teraz nie wiem, czy w ew. dyskusji dalszej mam bronić tezy, Dobra dobra. Już kilka razy rzuciłem monetą i potem nie mogłem jej znaleźć. Kasa w kantorku musi się zgadzać! Nie namówisz mnie... :) -- Marcin 'Cypis' Kantorek | /|) '-/_\ ~~~~~~ http://www.DINO.merigold.pl ~~~~~~~~'===='~~~~~~~~~ |
|
Data: 2010-12-05 12:54:07 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan Marcin Kantorek napisał:
No tak to nazywali kiedyś, cóż poradzę. Terminologi wtedy lotnictwo We wspomnianej literaturze, co mi została po p.Władysławie, są obrazki, na których machiny latające zaopatrzone są w całkiem spore wycinki śrub. Tak coś w okolicach 360°. -- Jarek |
|
Data: 2010-12-14 10:45:09 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Marcin Kantorek" ideqf3$7ug$1@inews.gazeta.pl Ale jest to wycinek śruby? Cóż, że strasznie krótki to wycinek... Nieprawdaż? Dosłownie śruby? Nie jest. Ale tej ze statków -- być może jest. Im dalej od osi, tym inny kąt natarcia. W śrubach (dosłownych) tak nie jest. Śmigło trochę przypomina skręcone skrzydło samolotowe. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-05 12:38:10 | |
Autor: PL(N)umber_One | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Jarosław Sokołowski <jaros@lasek.waw.pl> napisał(a):
No tak to nazywali kiedyś, cóż poradzę. Terminologi wtedy lotnictwoLotnictwo, w owych czasach, nie tylko nie miało terminologi, ale nawet nazwy. Jeszcze na początlu lat dwudziestych, odpowiedni departament w naszym Ministerstwie Spraw Wojskowych, nosił nazwę Departamentu Żeglugi Napowietrznej. Lotników nazywano często aviatorami, a mechaników aparatszoferami. Co do śmigła, to w bardzo starych publikacjach też spotykałem "śrubę". PP -- |
|
Data: 2010-12-05 08:07:31 | |
Autor: Mikolaj Machowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
JarosĹaw SokoĹowski napisaĹ:
Pan Krzysztof ChajÄcki napisaĹ: Gondole sÄ napÄdzane na "pych". m. |
|
Data: 2010-12-05 12:53:35 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Pan Mikolaj Machowski napisał:
nie tak dawno na innej grupie osoba, którą uważam za kompetentną Gondola ma napęd hybrydowy -- na otwartych wodach śrubą jednopłatową, a w ciasnych kanałach metodą pychowo-odścienną (realizowaną przy pomocy tej samej śruby lub trzonka od niej). -- Jarek |
|
Data: 2010-12-06 00:56:04 | |
Autor: Marcin Kantorek | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-05 13:53, Jarosław Sokołowski pisze:
Gondola ma napęd hybrydowy -- na otwartych wodach śrubą jednopłatową, A bywa i tak, że pilot pojazdu nogą się odepchnie, gdyby groziło złamanie śruby (...? wirnika? co w końcu ustaliliśmy?) lub gdy tak jest zwyczajnie wygodniej. -- Marcin 'Cypis' Kantorek | /|) '-/_\ ~~~~~~ http://www.DINO.merigold.pl ~~~~~~~~'===='~~~~~~~~~ |
|
Data: 2010-12-05 00:40:42 | |
Autor: ag-spam | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Krzysztof ChajÄcki <krzysztof.chajecki@gmail.com> wrote:
Dnia Sat, 04 Dec 2010 22:37:57 +0100, ag-spam napisaĹ(a): http://ours.jogger.pl/2010/01/02/rosjanie-olowek-i-dlugopis-nasa/ PowyĹźsza wersja wydaje siÄ byÄ bardziej prawdopodobna. SprawdziĹem rĂłwnieĹź, Ĺźe pisak, a przynajmniej jego dziadek powstaĹ w 1940, a na poczÄ tku lat 50-tych zostaĹ ulepszony i w zasadzie chyba byĹ w miarÄ Ĺatwo dostÄpny na rynku. Pozdrawiam. Artur GĂłrniak |
|
Data: 2010-12-06 01:06:12 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Krzysztof Chajęcki napisał:
Dnia Sat, 04 Dec 2010 22:37:57 +0100, ag-spam napisał(a): Nie tylko. Poza gęstością masz jeszcze nieściśliwość (jeśli śrubę odpowiednio głęboko zanurzysz). O ile można pominąć ściśliwość powietrza w wentylatorze osiowym to w przypadku śmigła (znacznie większe obciążenie przekroju przepływu mocą) już nie. -- Darek |
|
Data: 2010-12-06 18:21:49 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Dnia Mon, 06 Dec 2010 01:06:12 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):
Nie tylko. Poza gęstością masz jeszcze nieściśliwość (jeśli śrubę ZTCW przy prędkościach przepływu poniżej ok. 0.8 macha powietrze jest nieściśliwe... -- pzdr meping |
|
Data: 2010-12-06 04:28:57 | |
Autor: Wuj | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
On 3 Gru, 10:00, "Huaskar" <huas...@interia.eu> wrote:
Witam! To jest dziecinnie proste. Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo czy wirnik wentylatora ma sluzyc. Do wentylacji potrzebna jest mala predkosc przeplywu medium, ograniczaja nas wymiary, moc, niskie obroty silnika no i nie moze to halasowac. Gdyby sie zastosowalo w komputerze smiglo wzorowane na tych z samolotow, to musialo by sie krecic z szybkoscia na oko okolo 20 tysiecy obrotow na minute. Efekt bylby taki, ze halas bylby potworny, od smigla, przeplywu w koputerze i drgan wszystkich elrmentow wiotkich, blach, przewodow itd.A o sprawnosci przy takich wymiarach mozna zapomniec. Jesli ktos bylby uparty i wytrzymal to wszysko to pozostaje problem trwalosci silnika. Wystarczy obroty pomnozyc przez czas uzytkowania komputera. Co pare tygodni wymiana wentylatora. Urwanie wirnika przy takich obrotach to byla by mala masakra wewnatrz komputera. W samolocie gdyby zastosowac smiglo o malej srednicy, duzej ilosci szekoich lopatek i malej predkosci obrotowej trzeba by go bylo otunelowac aby uzyskac chociarz minimalna sprawnosc. Potrzebny bylby reduktor itd. Wszystko i tak na nic, bo nikt by do takiego samolotu nie wsiadl. Awaria zespolu napedowego oznaczala by natychmiastowa utrate kontroli na samolotem. Opor aerodynamiczny smigla uniemozliwial by dalszy lot. Stery wysokosci i kierunku przestaly by rownierz dzialac. Znalazly by sie w cieniu aerodynamicznym za smiglem. Nie sa to rozwazania tylko teoretyczne. Problemy tego typu stwarzały np.ostatnie wersje Spitfire z wielolopatowymi smiglami. Jak wysiadl silnik trzeba bylo blyskawicznie przestawic smiglo do ustawienia w choragiewke a jak nie to sie wysiadalo w locie. Smigla wielolopatowe w poznych wersjach Spitfire stosowano z tego powodu, ze moc zespolu napedowego istotnie wzrosla a podwozia nie dalo sie wiecej wydluzyc. I mam tu na mysli wersje ze smiglem pieciolopatowym. To tyle teorii. Ludzie nigdy nie robia niczego bez powodu. Mam na mysli projektowanie, oczywiscie Pozdrawiam, Wuj |
|
Data: 2010-12-19 16:11:45 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Wuj" b6d0a3f8-9f48-443c-83b4-48667a139b76@g26g2000vba.googlegroups.com... : Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo : czy wirnik wentylatora ma sluzyc. Obie te rzeczy służą temu samemu celowi -- puszczania powietrza za siebie. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-13 13:09:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Huaskar" idabj3$k26$1@news.task.gda.pl Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej powierzchni? Są i czterołopatowe (stoją na przykład na zdjęciach smoleńskiego lotniska) i są takie, które mają jeszcze więcej łopatek. Zwłaszcza dwuprzepływowe silniki odrzutowe potrafią mieć po dwa rzędy wielołopatkowych wirników ciągnących samolot umiejscowionych na zewnątrz silnika i całą masę (inne silniki, ale też dwuprzepływowe -- ciągnące samolot tymi wiatrakami, nie tylko zasilające powietrzem silnik) wielołopatkowych wewnątrz silnika. Jakaś gazetka lotnicza (nie pamiętam nazwy -- czytam w Empikach, nie w domu, bo nie mam pieniędzy na czasopisma) pokazuje też brytyjski samolot z czasów II wojny światowej z czterema łopatkami. (w necie widzę je tylko z trzema łopatkami) Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat, powierzchnia i specyficzny ksztalt. Obawiam się, że tych komputerowych nikt nie budował świadomie. :) Oby jakieś były. Co więcej -- ,,duża liczba łopat'' w komputerze to czasami też tylko pięć. :) (duże wiatraki takie potrafią być) Samolotowe mają łopatki bardzo ciekawe kształty -- i dostosowane do zależności szybkości powietrza (związanej ze zmianą szybkości powietrza od szybkości obrotowej -- im bliżej osi tym szybkość łopaty mniejsza a szybkość powietrza względem łopaty wszędzie ma być taka sama w danej chwili), i ze zmniejszeniem oporu łopaty tnącej powietrze, i zmniejszającym zawirowania po zejściu powietrza z łopaty, i z nie tylko... Ponadto samolotowe zmieniają kąty natarcia. Lotnicze muszą dawać solidny ciąg, wiatraki komputerowe mogą dmuchać byle jak -- chodzi zapewne o wytrzymałość łopat. Gdy będzie dużo (wytrzymałych, a więc solidnych, grubych) śmigło będzie ciężkie. Kolejny problem to same zawirowania powietrza, ale raczej nie o to chodzi, bo wentylatorowe silniki mają masę łopatek, tyle że te łopatki są podtrzymywane i przy osi, i na krańcach, więc nie muszą być masywne. A przeciez metoda prob i bledow ksztalty te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu? Pewnie tak, ale ciężar byłby spory, a to jest masa ,,podwójna'' -- pęd i moment pędu. -=- Ale to tylko moje przypuszczenia -- nie znam odpowiedzi, a jedynie ją zgaduję. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-13 17:28:05 | |
Autor: KiloSierra | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
-=- darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace ciekawe.... masz takie parcie na szklo zeby codziennie wierszówke z pierdołami tłuc ? bo jak rozumiem nie placa ci za to skoro cie na gazete nie stac... |
|
Data: 2010-12-13 19:54:25 | |
Autor: JP | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-13 17:28, KiloSierra pisze:
darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na Nie znasz się i tyle. Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę. -- jp |
|
Data: 2010-12-19 16:06:14 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"JP" ie5q51$nn7$1@node1.news.atman.pl Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę. A co w niej zajebistego? Akurat spudłowałeś z tą sygnaturką. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-14 10:23:40 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"KiloSierra" 4d064948$0$22814$65785112@news.neostrada.pl darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace ciekawe.... (; Płacą mi za dobre opinie na grupie. Gdy nie ma takich opinii -- nie płacą. Złe opinie nie wpływają na wysokość płacenia. Ale brak pochlebnych opinii skutkuje brakiem płacenia, z tym że sam sobie też mogę wystawiać dobre opinie, za które mi płacą. ;) -=- Do rozumniejszych... Prawdopodobnie zwiększenie liczby łopat daje zyski. A mniemam tak dlatego, że w skrajnym przypadku (liczba 0) nie ma ciągu wcale, a straty paliwa są. Ale nie tylko dlatego tak uważam. Kiedyś, gdy samoloty miały po dwie czy trzy łopaty ciągnące, nie dbano zbyt mocno o paliwo i ekonomię, jeśli nie liczyć czasów wojny, z tym że Amerykanom paliwa nie brakowało przez cały czas trwania wojny. Teraz zaś, gdy oszczędza się nawet na skutkach ubocznych machania łopatami, buduje się wirniki z masą łopatek. Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek (obracających się przeciwbieżne) a właśnie te silniki są uważane za najskuteczniejsze/najekonomiczniejsze. Jeśli ktoś oszczędza na budowie samego silnika, zapewne i oszczędzać będzie na budowie samego wirnika. Więcej ciężkich łopat, to więcej kilogramów do pokonania i więcej surowca przy produkcji. Kilogramy w locie są kosztowne -- w czasie wojny lotnicy musieli się załatwiać przed startem, aby ważyć mniej. Nawet statki kosmiczne lubiły maksymalnie małe obciążenia. Wiem, bo znam historię walki o zainstalowanie licznika Geigera-Müllera na pokładzie jednej z wypraw. Lżejszy samolot może zabrać więcej paliwa, więc może dalej dolecieć. :) Mikrooszczędności nie są tam ważne. :) -=- Dlaczego współczesne pierdoloty (chyba tak się je określa na tej grupie -- > Falcon w cenie samochodu kompaktowego) mają po dwie czy trzy łopatki? Pewnie dlatego, że nie są budowane przez wiodących producentów, ale przez ,,podrabiaczy'' i naśladowców. Obecne kompozyty być może są wystarczająco mocne do budowania cienkich łopatek, ale takie wirniki wymagałyby długotrwałych badań, a te są zbyt kosztowne w zestawieni z mikrozyskami. Drewniane łopaty musiały być duże a stalowe są ciężkie; co z różnej maści duraluminiowymi i kompozytowymi, z włókien szklanych i węglowych? -- trudno zgadnąć, ale zapewne potrzebne są tu solidne (a więc kosztowne) badania, samolot traci na wyglądzie (marketing) a zyskuje niedużo -- i tak pierdoloty palą mało. :) -=- Tam, gdzie wyciska się z silnika maksymalne zyski, łopatek jest dużo. Helikoptery (zdecydowanie nieekonomiczne) mają często tylko dwie łopaty w wirniku. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-14 10:29:34 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek To bardzo interesująca koncepcja Eunucha! Rozbawiło to mnie. Owe dwa rzędy łopatek by dość skutecznie znosiły swój ciąg i silnik by żarł paliwo i wytwarzał hałas i koszty. Genialne! Może taki silnik podstępnie zamontowano w Tu154? |
|
Data: 2010-12-14 23:23:56 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik /dev/SU45 napisał:
Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj... Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że działa ale kojarzy że dwa przeciwbieżne śmigła na jednej osi. A ty oczywiście musisz być ten mądry i wiesz że to nie może działać! Może. Dwa śmigła na jednej osi, obracające się w przeciwnych kierunkach ale z łopatami tak ustawionymi że dają ciąg w jedną stronę. Typowe rozwiązanie pędnika bezkrętowego - w sumie sprawniejszego od pojedynczego śmigła bo pojedyncze sporo energii silnika w kręt strumienia zaśmigłowego przekształca - a kręt samolotu do przodu nie popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych. -- Darek |
|
Data: 2010-12-15 00:50:02 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj... Sam przybij piąteczkę z Euneuelenuem bo poziom podobny! Forma frywolna a z treścią to już gorzej. Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że Guru powiada: "Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek (obracających się przeciwbieżne)" a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba? |
|
Data: 2010-12-15 15:06:47 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
/dev/SU45 wrote:
a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła, dokładając coś do ciągu, kosztem zmniejszenia prędkości i ochłodzenia gazów wylotowych. Generalnie podnosi to sprawność. |
|
Data: 2010-12-16 11:06:28 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
/dev/SU45 wrote: W silniku turbowentylatorowym kompensacja krętu realizowana jest przez kierownice - czy to na wlocie czy na wylocie powietrza. Tak a nie przez układ wirników przeciwbieżnych bo wirniki przeciwbieżne są bardziej skomplikowana konstrukcją - droższą, zawodniejszą... Ale z fizycznego punktu widzenia jak najbardziej mają sens - i jak pisałem szczególnie śruby okrętowe bywają tak robione. -- Darek |
|
Data: 2010-12-19 16:05:16 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Delfino Delphis" ieai1o$9mk$1@news.onet.pl a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła, Są takie silniki odrzutowe, które nie dają ciągu odrzutem, ale śmigłami napędzanymi odrzutem. I te śmigła znajdują się na zewnątrz silnika, tak jak w wypadku silnika tłokowego. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 16:03:36 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"/dev/SU45" ie8vrb$qjt$1@inews.gazeta.pl a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba? Ośmieszasz się. :) A kilka postów niżej atakujesz mnie jak idiota lub Rydzyk. :) (bądź jak jego berety moherowe) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-15 00:51:03 | |
Autor: grzech | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady. |
|
Data: 2010-12-19 16:01:30 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"grzech" ie8vt3$vdh$1@news.onet.pl popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady. I An-22 choćby. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 15:58:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
""Dariusz K. Ładziak"" 4d07ee83$0$27039$65785112@news.neostrada.pl : popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej : w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych. W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego zwykle służy śmigło ogonowe. Samolot An-22 bodajże ma przeciwbieżne śmigła -- i takie rozwiązanie na pewno ma na celu właśnie zbieranie resztek energii traconej na wirowanie powietrza. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 16:17:05 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:
Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca. Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do sterowania. -- Darek |
|
Data: 2010-12-19 16:38:15 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
""Dariusz K. Ładziak"" 4D0E21F1.9030308@neostrada.pl : popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego : Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji : krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca. : Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem : polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na : resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do : sterowania. Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę'' (zupełnie płasko, bez ciągu -- prostopadła do łopat będzie równoległą do osi wirnika) a zobaczysz, że nie masz racji. Wirnik ma swoją masę, więc ma i swój moment pędu nawet w próżni. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 17:39:34 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" iel8ui$so4$1@inews.gazeta.pl : Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę'' W kosmosie jest mało powietrza, ale rakieta kosmiczna jest napędzana spalinami silnika rakietowego. Spaliny nie odbijają się od powietrza, bo tego powietrza jest za mało, ale rakieta jest napędzana, to znaczy silnik daje ciąg. Tu ma zastosowanie zasada zachowania pędu, zaś w helikopterze -- zasada zachowania momentu pędu. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-18 17:04:32 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Huaskar" idabj3$k26$1@news.task.gda.pl Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez A do tego wszystkiego, co napisałem, dodam, że śmigło nie tylko daje ciąg równoległy do kierunku lotu, ale i ruch powietrza prostopadły do tegoż kierunku, mieląc powietrze ,,dokoła'' osi wiatraka. Jeśli kolejna łopata wpadnie w wir stworzony przez swą poprzedniczkę -- to raczej źle, chyba że obraca się ona w przeciwną :) stronę -- wówczas może odebrać cześć energii utraconej przez łopatę wprowadzającą powietrze w ruch prostopadły do kierunku lotu samolotu. Ten sam kąt natarcia śmigła, który przerzuca powietrze za samolot, powoduje obracanie się tegoż powietrza wokoło osi śmigła? Niezupełnie :) tak, bo do obracania potrzebna jest stale siła a ruch powstały w wyniku chwilowego działania siły nie może nadać żadnemu ciału linii krzywej. Tak czy siak, powietrze dzięki nacieraniu łopaty nie tylko jest wyrzucane za samolot, ale jest także kierowane w kierunku prostopadłym do lotu i źle dzieje się, jeśli kolejna łopata wpada w wir powstały dzięki pracy swej poprzedniczki. Silniki wentylatorowe dwuprzepływowe o najwyższych stosunkach przepływowości (pchające czy ciągnące niemal samymi łopatami, nie bezpośrednim wydechem spalin -- spaliny wydobywające się z silnika są tam niemal zimne, bo chłodzą się bardzo skutecznie rozprężając na łopatach turbin) mają po dwa komplety łopat obracających się przeciwbieżne -- w przeciwnych kierunkach. Nie tylko znoszony jest dzięki temu efekt żyroskopowy -- znany z jazdy rowerem, ale także odzyskiwana jest część energii związanej z napędzaniem wiatru ;) w poprzek do kierunku lotu. Problem jednak w tym, że dwupłatowce miały dwie łopaty a latały powoli, podczas gdy ostatnie samoloty napędzane silnikami tłokowymi latały już dwa razy szybciej i miały nie jedną łopatę (dwa razy mniej) ale cztery (czyli dwa razy więcej) więc niezupełnie chodzi o powstawanie tegoż wiru za śmigłem -- w kontekście małej liczby łopat. BTW -- ciekawe, kto z was wie, jak duże są efekty żyroskopowe związane z pracą silników turboodrzutowych, w których wszystko obraca się w tym samym kierunku. :) Aby wulgarności stało się zadość, napiszę, że taki samolot potrafi rzucać dupą przy gwałtownej zmianie mocy -- na przykład przy starcie? :) Na przykład w tedy, gdy silniki wchodzą w ten ,,startowy'' tryb. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-18 19:37:42 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
A do tego wszystkiego, co napisałem, dodam, Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) > dzięki nacieraniu łopaty Śnieg spadł i się skojarzyło! |
|
Data: 2010-12-19 16:09:38 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"/dev/SU45" ieiv1m$evl$1@inews.gazeta.pl Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) Gdybyś różnił się od zwierząt, zauważyłbyś ewidentny błąd rzeczowy -- ale zamiast tego, napisałeś głupotę. :) Błąd, choć merytoryczny, nie odmienia sensu ,,wykładu''. (o -- zgrozo) -=- A Ty jesteś palantem, któremu brak rozumu. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-24 17:14:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" iel77m$mh0$6@inews.gazeta.pl Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) Gdybyś różnił się od zwierząt, zauważyłbyś ewidentny Dziś jest wigilia. Wszystkim -- Wesołych Świąt. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|