Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ksztalt i ilosc lopat smigla

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Data: 2010-12-03 12:00:19
Autor: PL(N)umber_One
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Witam
Zasadnicz róznica - skutkująca odmiennym kształtem łopat wentylatora i śmigła, polega na różnych warukagh pracy. Wentylator nie wykonuje ruchu postępowego, śmigło w samolocie tak, bo porusza się wraz z całym samolotem.
Smigło o kształcie wentylatora (np. takiego od komputera), użyte do napędu samolotu, dawało by spory ciąg w miejscu, lecz w miarę rozpędzania się samolotu, ciąg gwałtownie by malał. Jeden z głównych problemów przy konstrukcji, czy doborze śmigła, to zapewniene optymalnych warunków pracy przy różnych prędkościach postępowych samolotu. Następny, to dostosowanie śmigła do prędkości obrotowej silnika. Silniki spalinowe wytwarzają dużą moc, w określonych przedziałach prędkości obrotowej, jest to także ograniczenie dla konstruktorów napędów i śmigieł.

Dobra strona, co prawda dla modelarzy, nie mniej autorstwa znanego aerodynamika, spory rozdział poświęcony teorii smigła - zakładka "Propellers":
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm

PP


--


Data: 2010-12-03 13:15:10
Autor: /dev/SU45
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Smigło o kształcie wentylatora (np. takiego od komputera), użyte do napędu
samolotu, dawało by spory ciąg w miejscu, lecz w miarę rozpędzania się
samolotu, ciąg gwałtownie by malał.

Acz śmigła wentylatorowe też są znane:

http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan

Data: 2010-12-19 16:19:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"/dev/SU45" idan0f$6pv$1@inews.gazeta.pl

Acz śmigła wentylatorowe też są znane:

http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan

W tym poście tego wątku są Ci znane, ale w innym już nie są. :)


"/dev/SU45" ie8vrb$qjt$1@inews.gazeta.pl

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła?

Mówiąc wulgarnie ;) -- w dupie na przykład, czyli z tyłu silnika. :)

Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany

Odrzutowym -- odrzutowe gazy spalinowe napędzają śmigła. :)

jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona