Data: 2010-12-06 04:28:57 | |
Autor: Wuj | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
On 3 Gru, 10:00, "Huaskar" <huas...@interia.eu> wrote:
Witam! To jest dziecinnie proste. Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo czy wirnik wentylatora ma sluzyc. Do wentylacji potrzebna jest mala predkosc przeplywu medium, ograniczaja nas wymiary, moc, niskie obroty silnika no i nie moze to halasowac. Gdyby sie zastosowalo w komputerze smiglo wzorowane na tych z samolotow, to musialo by sie krecic z szybkoscia na oko okolo 20 tysiecy obrotow na minute. Efekt bylby taki, ze halas bylby potworny, od smigla, przeplywu w koputerze i drgan wszystkich elrmentow wiotkich, blach, przewodow itd.A o sprawnosci przy takich wymiarach mozna zapomniec. Jesli ktos bylby uparty i wytrzymal to wszysko to pozostaje problem trwalosci silnika. Wystarczy obroty pomnozyc przez czas uzytkowania komputera. Co pare tygodni wymiana wentylatora. Urwanie wirnika przy takich obrotach to byla by mala masakra wewnatrz komputera. W samolocie gdyby zastosowac smiglo o malej srednicy, duzej ilosci szekoich lopatek i malej predkosci obrotowej trzeba by go bylo otunelowac aby uzyskac chociarz minimalna sprawnosc. Potrzebny bylby reduktor itd. Wszystko i tak na nic, bo nikt by do takiego samolotu nie wsiadl. Awaria zespolu napedowego oznaczala by natychmiastowa utrate kontroli na samolotem. Opor aerodynamiczny smigla uniemozliwial by dalszy lot. Stery wysokosci i kierunku przestaly by rownierz dzialac. Znalazly by sie w cieniu aerodynamicznym za smiglem. Nie sa to rozwazania tylko teoretyczne. Problemy tego typu stwarzały np.ostatnie wersje Spitfire z wielolopatowymi smiglami. Jak wysiadl silnik trzeba bylo blyskawicznie przestawic smiglo do ustawienia w choragiewke a jak nie to sie wysiadalo w locie. Smigla wielolopatowe w poznych wersjach Spitfire stosowano z tego powodu, ze moc zespolu napedowego istotnie wzrosla a podwozia nie dalo sie wiecej wydluzyc. I mam tu na mysli wersje ze smiglem pieciolopatowym. To tyle teorii. Ludzie nigdy nie robia niczego bez powodu. Mam na mysli projektowanie, oczywiscie Pozdrawiam, Wuj |
|
Data: 2010-12-19 16:11:45 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Wuj" b6d0a3f8-9f48-443c-83b4-48667a139b76@g26g2000vba.googlegroups.com... : Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo : czy wirnik wentylatora ma sluzyc. Obie te rzeczy służą temu samemu celowi -- puszczania powietrza za siebie. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|