Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ksztalt i ilosc lopat smigla

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Data: 2010-12-06 04:28:57
Autor: Wuj
Ksztalt i ilosc lopat smigla
On 3 Gru, 10:00, "Huaskar" <huas...@interia.eu> wrote:
Witam!

Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale
dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej
powierzchni?

Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat,
powierzchnia i specyficzny ksztalt. A przeciez metoda prob i bledow ksztalty
te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim
ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu?

pozdrawiam

H.

To jest dziecinnie proste.
Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo czy wirnik
wentylatora ma sluzyc.
Do wentylacji potrzebna jest mala predkosc przeplywu medium,
ograniczaja nas wymiary, moc, niskie obroty silnika no i nie moze to
halasowac.
Gdyby sie zastosowalo w komputerze smiglo wzorowane na tych z
samolotow, to musialo by sie krecic z szybkoscia na oko okolo 20
tysiecy obrotow na minute. Efekt bylby taki, ze halas bylby potworny,
od smigla, przeplywu w koputerze i drgan wszystkich elrmentow
wiotkich, blach, przewodow itd.A o sprawnosci przy takich wymiarach
mozna zapomniec. Jesli ktos bylby uparty i wytrzymal to wszysko to
pozostaje problem trwalosci silnika. Wystarczy obroty pomnozyc przez
czas uzytkowania komputera. Co pare tygodni wymiana wentylatora.
Urwanie wirnika przy takich obrotach to byla by mala masakra wewnatrz
komputera.
W samolocie gdyby zastosowac smiglo o malej srednicy, duzej ilosci
szekoich lopatek i malej predkosci obrotowej trzeba by go bylo
otunelowac aby uzyskac  chociarz minimalna sprawnosc. Potrzebny bylby
reduktor itd. Wszystko i tak na nic, bo nikt by do takiego samolotu
nie wsiadl. Awaria zespolu napedowego oznaczala by natychmiastowa
utrate kontroli na samolotem. Opor aerodynamiczny smigla uniemozliwial
by dalszy lot. Stery wysokosci i kierunku przestaly by rownierz
dzialac. Znalazly by sie w cieniu aerodynamicznym za smiglem. Nie sa
to rozwazania tylko teoretyczne. Problemy tego typu stwarzały
np.ostatnie wersje Spitfire z wielolopatowymi smiglami. Jak wysiadl
silnik trzeba bylo blyskawicznie przestawic smiglo do ustawienia w
choragiewke a jak nie to sie wysiadalo w locie. Smigla wielolopatowe w
poznych wersjach Spitfire stosowano z tego powodu, ze moc zespolu
napedowego istotnie wzrosla a podwozia nie dalo sie wiecej wydluzyc. I
mam tu na mysli wersje ze smiglem pieciolopatowym.
To tyle teorii. Ludzie nigdy nie robia niczego bez powodu. Mam na
mysli projektowanie, oczywiscie

Pozdrawiam,
Wuj

Data: 2010-12-19 16:11:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"Wuj" b6d0a3f8-9f48-443c-83b4-48667a139b76@g26g2000vba.googlegroups.com...

: Roznice wynikaja z przeznaczenia do czego smiglo
: czy wirnik wentylatora ma sluzyc.

Obie te rzeczy służą temu samemu celowi -- puszczania powietrza za siebie.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona