Data: 2010-12-13 13:09:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Huaskar" idabj3$k26$1@news.task.gda.pl Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej powierzchni? Są i czterołopatowe (stoją na przykład na zdjęciach smoleńskiego lotniska) i są takie, które mają jeszcze więcej łopatek. Zwłaszcza dwuprzepływowe silniki odrzutowe potrafią mieć po dwa rzędy wielołopatkowych wirników ciągnących samolot umiejscowionych na zewnątrz silnika i całą masę (inne silniki, ale też dwuprzepływowe -- ciągnące samolot tymi wiatrakami, nie tylko zasilające powietrzem silnik) wielołopatkowych wewnątrz silnika. Jakaś gazetka lotnicza (nie pamiętam nazwy -- czytam w Empikach, nie w domu, bo nie mam pieniędzy na czasopisma) pokazuje też brytyjski samolot z czasów II wojny światowej z czterema łopatkami. (w necie widzę je tylko z trzema łopatkami) Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat, powierzchnia i specyficzny ksztalt. Obawiam się, że tych komputerowych nikt nie budował świadomie. :) Oby jakieś były. Co więcej -- ,,duża liczba łopat'' w komputerze to czasami też tylko pięć. :) (duże wiatraki takie potrafią być) Samolotowe mają łopatki bardzo ciekawe kształty -- i dostosowane do zależności szybkości powietrza (związanej ze zmianą szybkości powietrza od szybkości obrotowej -- im bliżej osi tym szybkość łopaty mniejsza a szybkość powietrza względem łopaty wszędzie ma być taka sama w danej chwili), i ze zmniejszeniem oporu łopaty tnącej powietrze, i zmniejszającym zawirowania po zejściu powietrza z łopaty, i z nie tylko... Ponadto samolotowe zmieniają kąty natarcia. Lotnicze muszą dawać solidny ciąg, wiatraki komputerowe mogą dmuchać byle jak -- chodzi zapewne o wytrzymałość łopat. Gdy będzie dużo (wytrzymałych, a więc solidnych, grubych) śmigło będzie ciężkie. Kolejny problem to same zawirowania powietrza, ale raczej nie o to chodzi, bo wentylatorowe silniki mają masę łopatek, tyle że te łopatki są podtrzymywane i przy osi, i na krańcach, więc nie muszą być masywne. A przeciez metoda prob i bledow ksztalty te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu? Pewnie tak, ale ciężar byłby spory, a to jest masa ,,podwójna'' -- pęd i moment pędu. -=- Ale to tylko moje przypuszczenia -- nie znam odpowiedzi, a jedynie ją zgaduję. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-13 17:28:05 | |
Autor: KiloSierra | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
-=- darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace ciekawe.... masz takie parcie na szklo zeby codziennie wierszówke z pierdołami tłuc ? bo jak rozumiem nie placa ci za to skoro cie na gazete nie stac... |
|
Data: 2010-12-13 19:54:25 | |
Autor: JP | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
W dniu 2010-12-13 17:28, KiloSierra pisze:
darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na Nie znasz się i tyle. Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę. -- jp |
|
Data: 2010-12-19 16:06:14 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"JP" ie5q51$nn7$1@node1.news.atman.pl Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę. A co w niej zajebistego? Akurat spudłowałeś z tą sygnaturką. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-14 10:23:40 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"KiloSierra" 4d064948$0$22814$65785112@news.neostrada.pl darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace ciekawe.... (; Płacą mi za dobre opinie na grupie. Gdy nie ma takich opinii -- nie płacą. Złe opinie nie wpływają na wysokość płacenia. Ale brak pochlebnych opinii skutkuje brakiem płacenia, z tym że sam sobie też mogę wystawiać dobre opinie, za które mi płacą. ;) -=- Do rozumniejszych... Prawdopodobnie zwiększenie liczby łopat daje zyski. A mniemam tak dlatego, że w skrajnym przypadku (liczba 0) nie ma ciągu wcale, a straty paliwa są. Ale nie tylko dlatego tak uważam. Kiedyś, gdy samoloty miały po dwie czy trzy łopaty ciągnące, nie dbano zbyt mocno o paliwo i ekonomię, jeśli nie liczyć czasów wojny, z tym że Amerykanom paliwa nie brakowało przez cały czas trwania wojny. Teraz zaś, gdy oszczędza się nawet na skutkach ubocznych machania łopatami, buduje się wirniki z masą łopatek. Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek (obracających się przeciwbieżne) a właśnie te silniki są uważane za najskuteczniejsze/najekonomiczniejsze. Jeśli ktoś oszczędza na budowie samego silnika, zapewne i oszczędzać będzie na budowie samego wirnika. Więcej ciężkich łopat, to więcej kilogramów do pokonania i więcej surowca przy produkcji. Kilogramy w locie są kosztowne -- w czasie wojny lotnicy musieli się załatwiać przed startem, aby ważyć mniej. Nawet statki kosmiczne lubiły maksymalnie małe obciążenia. Wiem, bo znam historię walki o zainstalowanie licznika Geigera-Müllera na pokładzie jednej z wypraw. Lżejszy samolot może zabrać więcej paliwa, więc może dalej dolecieć. :) Mikrooszczędności nie są tam ważne. :) -=- Dlaczego współczesne pierdoloty (chyba tak się je określa na tej grupie -- > Falcon w cenie samochodu kompaktowego) mają po dwie czy trzy łopatki? Pewnie dlatego, że nie są budowane przez wiodących producentów, ale przez ,,podrabiaczy'' i naśladowców. Obecne kompozyty być może są wystarczająco mocne do budowania cienkich łopatek, ale takie wirniki wymagałyby długotrwałych badań, a te są zbyt kosztowne w zestawieni z mikrozyskami. Drewniane łopaty musiały być duże a stalowe są ciężkie; co z różnej maści duraluminiowymi i kompozytowymi, z włókien szklanych i węglowych? -- trudno zgadnąć, ale zapewne potrzebne są tu solidne (a więc kosztowne) badania, samolot traci na wyglądzie (marketing) a zyskuje niedużo -- i tak pierdoloty palą mało. :) -=- Tam, gdzie wyciska się z silnika maksymalne zyski, łopatek jest dużo. Helikoptery (zdecydowanie nieekonomiczne) mają często tylko dwie łopaty w wirniku. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-14 10:29:34 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek To bardzo interesująca koncepcja Eunucha! Rozbawiło to mnie. Owe dwa rzędy łopatek by dość skutecznie znosiły swój ciąg i silnik by żarł paliwo i wytwarzał hałas i koszty. Genialne! Może taki silnik podstępnie zamontowano w Tu154? |
|
Data: 2010-12-14 23:23:56 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik /dev/SU45 napisał:
Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj... Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że działa ale kojarzy że dwa przeciwbieżne śmigła na jednej osi. A ty oczywiście musisz być ten mądry i wiesz że to nie może działać! Może. Dwa śmigła na jednej osi, obracające się w przeciwnych kierunkach ale z łopatami tak ustawionymi że dają ciąg w jedną stronę. Typowe rozwiązanie pędnika bezkrętowego - w sumie sprawniejszego od pojedynczego śmigła bo pojedyncze sporo energii silnika w kręt strumienia zaśmigłowego przekształca - a kręt samolotu do przodu nie popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych. -- Darek |
|
Data: 2010-12-15 00:50:02 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj... Sam przybij piąteczkę z Euneuelenuem bo poziom podobny! Forma frywolna a z treścią to już gorzej. Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że Guru powiada: "Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek (obracających się przeciwbieżne)" a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba? |
|
Data: 2010-12-15 15:06:47 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
/dev/SU45 wrote:
a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła, dokładając coś do ciągu, kosztem zmniejszenia prędkości i ochłodzenia gazów wylotowych. Generalnie podnosi to sprawność. |
|
Data: 2010-12-16 11:06:28 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
/dev/SU45 wrote: W silniku turbowentylatorowym kompensacja krętu realizowana jest przez kierownice - czy to na wlocie czy na wylocie powietrza. Tak a nie przez układ wirników przeciwbieżnych bo wirniki przeciwbieżne są bardziej skomplikowana konstrukcją - droższą, zawodniejszą... Ale z fizycznego punktu widzenia jak najbardziej mają sens - i jak pisałem szczególnie śruby okrętowe bywają tak robione. -- Darek |
|
Data: 2010-12-19 16:05:16 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Delfino Delphis" ieai1o$9mk$1@news.onet.pl a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła, Są takie silniki odrzutowe, które nie dają ciągu odrzutem, ale śmigłami napędzanymi odrzutem. I te śmigła znajdują się na zewnątrz silnika, tak jak w wypadku silnika tłokowego. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 16:03:36 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"/dev/SU45" ie8vrb$qjt$1@inews.gazeta.pl a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba? Ośmieszasz się. :) A kilka postów niżej atakujesz mnie jak idiota lub Rydzyk. :) (bądź jak jego berety moherowe) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-15 00:51:03 | |
Autor: grzech | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady. |
|
Data: 2010-12-19 16:01:30 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"grzech" ie8vt3$vdh$1@news.onet.pl popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady. I An-22 choćby. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 15:58:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
""Dariusz K. Ładziak"" 4d07ee83$0$27039$65785112@news.neostrada.pl : popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej : w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych. W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego zwykle służy śmigło ogonowe. Samolot An-22 bodajże ma przeciwbieżne śmigła -- i takie rozwiązanie na pewno ma na celu właśnie zbieranie resztek energii traconej na wirowanie powietrza. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 16:17:05 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:
Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca. Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do sterowania. -- Darek |
|
Data: 2010-12-19 16:38:15 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
""Dariusz K. Ładziak"" 4D0E21F1.9030308@neostrada.pl : popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego : Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji : krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca. : Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem : polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na : resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do : sterowania. Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę'' (zupełnie płasko, bez ciągu -- prostopadła do łopat będzie równoległą do osi wirnika) a zobaczysz, że nie masz racji. Wirnik ma swoją masę, więc ma i swój moment pędu nawet w próżni. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-19 17:39:34 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" iel8ui$so4$1@inews.gazeta.pl : Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę'' W kosmosie jest mało powietrza, ale rakieta kosmiczna jest napędzana spalinami silnika rakietowego. Spaliny nie odbijają się od powietrza, bo tego powietrza jest za mało, ale rakieta jest napędzana, to znaczy silnik daje ciąg. Tu ma zastosowanie zasada zachowania pędu, zaś w helikopterze -- zasada zachowania momentu pędu. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|