Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ksztalt i ilosc lopat smigla

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Data: 2010-12-13 13:09:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"Huaskar" idabj3$k26$1@news.task.gda.pl

Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez cale dziesieciolecia smigla lotnicze mialy tylko 2-3 lopaty i to o tak malej powierzchni?

Są i czterołopatowe (stoją na przykład na zdjęciach smoleńskiego lotniska)
i są takie, które mają jeszcze więcej łopatek. Zwłaszcza dwuprzepływowe
silniki odrzutowe potrafią mieć po dwa rzędy wielołopatkowych wirników
ciągnących samolot umiejscowionych na zewnątrz silnika i całą masę (inne
silniki, ale też dwuprzepływowe -- ciągnące samolot tymi wiatrakami, nie
tylko zasilające powietrzem silnik) wielołopatkowych wewnątrz silnika.

Jakaś gazetka lotnicza (nie pamiętam nazwy -- czytam w Empikach, nie
w domu, bo nie mam pieniędzy na czasopisma) pokazuje też brytyjski
samolot z czasów II wojny światowej z czterema łopatkami. (w necie
widzę je tylko z trzema łopatkami)

Gdy przyjrzymy sie np. wentylatorom do procesorow, uderza duza liczba lopat, powierzchnia i specyficzny ksztalt.

Obawiam się, że tych komputerowych nikt nie budował świadomie. :) Oby jakieś były.
Co więcej -- ,,duża liczba łopat'' w komputerze to czasami też tylko pięć. :)
(duże wiatraki takie potrafią być)

Samolotowe mają łopatki bardzo ciekawe kształty -- i dostosowane do zależności
szybkości powietrza (związanej ze zmianą szybkości powietrza od szybkości
obrotowej -- im bliżej osi tym szybkość łopaty mniejsza a szybkość powietrza
względem łopaty wszędzie ma być taka sama w danej chwili), i ze zmniejszeniem
oporu łopaty tnącej powietrze, i zmniejszającym zawirowania po zejściu powietrza
z łopaty, i z nie tylko... Ponadto samolotowe zmieniają kąty natarcia.

Lotnicze muszą dawać solidny ciąg, wiatraki komputerowe mogą
dmuchać byle jak -- chodzi zapewne o wytrzymałość łopat.
Gdy będzie dużo (wytrzymałych, a więc solidnych, grubych) śmigło będzie ciężkie.

Kolejny problem to same zawirowania powietrza, ale raczej nie o to chodzi, bo
wentylatorowe silniki mają masę łopatek, tyle że te łopatki są podtrzymywane
i przy osi, i na krańcach, więc nie muszą być masywne.

A przeciez metoda prob i bledow ksztalty te daly w koncu optymalny przeplyw powietrza. Czy uzycie smigiel w takim ksztalcie nie zwiekszyloby znacznie sily ciagu?

Pewnie tak, ale ciężar byłby spory, a to jest masa ,,podwójna'' -- pęd i moment pędu.

-=-

Ale to tylko moje przypuszczenia -- nie znam odpowiedzi, a jedynie ją zgaduję.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-13 17:28:05
Autor: KiloSierra
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

-=-

Ale to tylko moje przypuszczenia -- nie znam odpowiedzi, a jedynie ją zgaduję.


darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia
i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace

ciekawe....
masz takie parcie na szklo zeby codziennie wierszówke z pierdołami tłuc ?
bo jak rozumiem nie placa ci za to skoro cie na gazete nie stac...

Data: 2010-12-13 19:54:25
Autor: JP
Ksztalt i ilosc lopat smigla
W dniu 2010-12-13 17:28, KiloSierra pisze:
darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na
ktore nie maja pojecia
i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia...
zastanawiajace

ciekawe....
masz takie parcie na szklo zeby codziennie wierszówke z pierdołami tłuc ?
bo jak rozumiem nie placa ci za to skoro cie na gazete nie stac...

Nie znasz się i tyle.
Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę.

--
jp

Data: 2010-12-19 16:06:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"JP" ie5q51$nn7$1@node1.news.atman.pl

Sygnaturkę ma tak zajebistą, że upoważnia to go do puszczania tych smrodliwych bąków na grupę.

A co w niej zajebistego? Akurat spudłowałeś z tą sygnaturką.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-14 10:23:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"KiloSierra" 4d064948$0$22814$65785112@news.neostrada.pl

darze niesamowita atencja ludzi ktorzy sie wypowiadaja.... na tematy na ktore nie maja pojecia i im wieksza jest ich niewiedza tym wiecej maja do powiedzenia... zastanawiajace

ciekawe....
masz takie parcie na szklo zeby codziennie wierszówke z pierdołami tłuc ?
bo jak rozumiem nie placa ci za to skoro cie na gazete nie stac...

(; Płacą mi za dobre opinie na grupie. Gdy nie ma takich opinii -- nie
płacą. Złe opinie nie wpływają na wysokość płacenia. Ale brak pochlebnych
opinii skutkuje brakiem płacenia, z tym że sam sobie też mogę wystawiać
dobre opinie, za które mi płacą. ;)

-=-

Do rozumniejszych...

Prawdopodobnie zwiększenie liczby łopat daje zyski. A mniemam tak dlatego,
że w skrajnym przypadku (liczba 0) nie ma ciągu wcale, a straty paliwa są.
Ale nie tylko dlatego tak uważam. Kiedyś, gdy samoloty miały po dwie czy
trzy łopaty ciągnące, nie dbano zbyt mocno o paliwo i ekonomię, jeśli nie
liczyć czasów wojny, z tym że Amerykanom paliwa nie brakowało przez cały
czas trwania wojny. Teraz zaś, gdy oszczędza się nawet na skutkach
ubocznych machania łopatami, buduje się wirniki z masą łopatek.

Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek
(obracających się przeciwbieżne) a właśnie te silniki są uważane
za najskuteczniejsze/najekonomiczniejsze. Jeśli ktoś oszczędza
na budowie samego silnika, zapewne i oszczędzać będzie na budowie
samego wirnika.

Więcej ciężkich łopat, to więcej kilogramów do pokonania i więcej
surowca przy produkcji. Kilogramy w locie są kosztowne -- w czasie
wojny lotnicy musieli się załatwiać przed startem, aby ważyć mniej.
Nawet statki kosmiczne lubiły maksymalnie małe obciążenia. Wiem,
bo znam historię walki o zainstalowanie licznika Geigera-Müllera
na pokładzie jednej z wypraw.

Lżejszy samolot może zabrać więcej paliwa, więc może dalej dolecieć. :)
Mikrooszczędności nie są tam ważne. :)

-=-

Dlaczego współczesne pierdoloty (chyba tak się je określa na tej grupie -- > Falcon
w cenie samochodu kompaktowego) mają po dwie czy trzy łopatki? Pewnie dlatego, że
nie są budowane przez wiodących producentów, ale przez ,,podrabiaczy'' i naśladowców.
Obecne kompozyty być może są wystarczająco mocne do budowania cienkich łopatek, ale
takie wirniki wymagałyby długotrwałych badań, a te są zbyt kosztowne w zestawieni
z mikrozyskami. Drewniane łopaty musiały być duże a stalowe są ciężkie; co z różnej
maści duraluminiowymi i kompozytowymi, z włókien szklanych i węglowych? -- trudno
zgadnąć, ale zapewne potrzebne są tu solidne (a więc kosztowne) badania, samolot
traci na wyglądzie (marketing) a zyskuje niedużo -- i tak pierdoloty palą mało. :)

-=-

Tam, gdzie wyciska się z silnika maksymalne zyski, łopatek jest dużo.
Helikoptery (zdecydowanie nieekonomiczne) mają często tylko dwie łopaty w wirniku.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-14 10:29:34
Autor: /dev/SU45
Ksztalt i ilosc lopat smigla

Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek
(obracających się przeciwbieżne) a właśnie te silniki są uważane
za najskuteczniejsze/najekonomiczniejsze.

To bardzo interesująca koncepcja Eunucha! Rozbawiło to mnie. Owe dwa rzędy łopatek by dość skutecznie znosiły swój ciąg i silnik by żarł paliwo i wytwarzał hałas i koszty. Genialne! Może taki silnik podstępnie zamontowano w Tu154?

Data: 2010-12-14 23:23:56
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Użytkownik /dev/SU45 napisał:

Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek
(obracających się przeciwbieżne) a właśnie te silniki są uważane
za najskuteczniejsze/najekonomiczniejsze.

To bardzo interesująca koncepcja Eunucha! Rozbawiło to mnie. Owe dwa
rzędy łopatek by dość skutecznie znosiły swój ciąg i silnik by żarł
paliwo i wytwarzał hałas i koszty. Genialne! Może taki silnik podstępnie
zamontowano w Tu154?

Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj...

Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że działa ale kojarzy że dwa przeciwbieżne śmigła na jednej osi. A ty oczywiście musisz być ten mądry i wiesz że to nie może działać!

Może. Dwa śmigła na jednej osi, obracające się w przeciwnych kierunkach ale z łopatami tak ustawionymi że dają ciąg w jedną stronę. Typowe rozwiązanie pędnika bezkrętowego - w sumie sprawniejszego od pojedynczego śmigła bo pojedyncze sporo energii silnika w kręt strumienia zaśmigłowego przekształca - a kręt samolotu do przodu nie popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

--
Darek

Data: 2010-12-15 00:50:02
Autor: /dev/SU45
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Może chociaż w ramach dyskusji z ignorantem się ie ośmieszaj...

Sam przybij piąteczkę z Euneuelenuem bo poziom podobny! Forma frywolna a z treścią to już gorzej.

Lesio coś tam gdzieś zobaczył, pojęcia nie ma po co i jak to zrobili że
działa ale kojarzy że dwa przeciwbieżne śmigła na jednej osi. A ty
oczywiście musisz być ten mądry i wiesz że to nie może działać!

Guru powiada:

"Wentylatorowe silniki odrzutowe mają czasami dwa rzędy łopatek
(obracających się przeciwbieżne)"

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

Data: 2010-12-15 15:06:47
Autor: Delfino Delphis
Ksztalt i ilosc lopat smigla
/dev/SU45 wrote:

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła?
Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany
jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba
w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach
przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się
bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła, dokładając coś do ciągu, kosztem zmniejszenia prędkości i ochłodzenia gazów wylotowych. Generalnie podnosi to sprawność.

Data: 2010-12-16 11:06:28
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
/dev/SU45 wrote:

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła?
Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany
jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba
w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach
przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się
bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła,
dokładając coś do ciągu, kosztem zmniejszenia prędkości i ochłodzenia gazów
wylotowych. Generalnie podnosi to sprawność.

W silniku turbowentylatorowym kompensacja krętu realizowana jest przez kierownice - czy to na wlocie czy na wylocie powietrza. Tak a nie przez układ wirników przeciwbieżnych bo wirniki przeciwbieżne są bardziej skomplikowana konstrukcją - droższą, zawodniejszą... Ale z fizycznego punktu widzenia jak najbardziej mają sens - i jak pisałem szczególnie śruby okrętowe bywają tak robione.

--
Darek

Data: 2010-12-19 16:05:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"Delfino Delphis" ieai1o$9mk$1@news.onet.pl

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła?
Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany
jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba
w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach
przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się
bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

W silniku turbowentylatorowym ten wentylator istotnie pełni rolę śmigła,
dokładając coś do ciągu, kosztem zmniejszenia prędkości i ochłodzenia gazów
wylotowych. Generalnie podnosi to sprawność.

Są takie silniki odrzutowe, które nie dają ciągu odrzutem,
ale śmigłami napędzanymi odrzutem. I te śmigła znajdują się
na zewnątrz silnika, tak jak w wypadku silnika tłokowego.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-19 16:03:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"/dev/SU45" ie8vrb$qjt$1@inews.gazeta.pl

a więc skoro silnik ODRZUTOWY i rzędy ŁOPATEK to gdzie tu jakieś śmigła? Silnik turbośmigłowy nie jest silnikiem odrzutowym, mimo że zbudowany jest identycznie a bywa że jest to ta sama konstrukcja (jak choćby chyba w Embraerach 145, wzięte z Allisona turbośmigł.) A przy śmigłach przeciwbieżnych wał silnika jest jeden, różnica w kierunku obrotów się bierze z przekładni - nie mylę się chyba?

Ośmieszasz się. :) A kilka postów niżej atakujesz mnie jak idiota lub Rydzyk. :)
(bądź jak jego berety moherowe)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-15 00:51:03
Autor: grzech
Ksztalt i ilosc lopat smigla

popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach
śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady.

Data: 2010-12-19 16:01:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"grzech" ie8vt3$vdh$1@news.onet.pl

popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej w wirnikach
śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

Warto zerknąć na TU-95 i TU-114 jako przykłady.

I An-22 choćby.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-19 15:58:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

""Dariusz K. Ładziak"" 4d07ee83$0$27039$65785112@news.neostrada.pl

: popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej
: w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego
zwykle służy śmigło ogonowe. Samolot An-22 bodajże ma przeciwbieżne
śmigła -- i takie rozwiązanie na pewno ma na celu właśnie zbieranie
resztek energii traconej na wirowanie powietrza.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-19 16:17:05
Autor: Dariusz K. Ładziak
Ksztalt i ilosc lopat smigla
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

""Dariusz K. Ładziak"" 4d07ee83$0$27039$65785112@news.neostrada.pl

: popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej
: w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego
zwykle służy śmigło ogonowe. Samolot An-22 bodajże ma przeciwbieżne
śmigła -- i takie rozwiązanie na pewno ma na celu właśnie zbieranie
resztek energii traconej na wirowanie powietrza.

Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca. Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do sterowania.

--
Darek

Data: 2010-12-19 16:38:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

""Dariusz K. Ładziak"" 4D0E21F1.9030308@neostrada.pl

: popycha... Rzadko stosowane w śmigłach lotniczych, częściej
: w wirnikach śmigłowców, dosyć powszechne w śrubach okrętowych.

W śmigłowcu służy to do czegoś innego -- do tego, do czego
zwykle służy śmigło ogonowe. Samolot An-22 bodajże ma przeciwbieżne
śmigła -- i takie rozwiązanie na pewno ma na celu właśnie zbieranie
resztek energii traconej na wirowanie powietrza.

: Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji
: krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca.
: Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem
: polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na
: resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do
: sterowania.

Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę''
(zupełnie płasko, bez ciągu -- prostopadła do łopat będzie
równoległą do osi wirnika) a zobaczysz, że nie masz racji.
Wirnik ma swoją masę, więc ma i swój moment pędu nawet w próżni.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Data: 2010-12-19 17:39:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ksztalt i ilosc lopat smigla

"Eneuel Leszek Ciszewski" iel8ui$so4$1@inews.gazeta.pl

: Służy w pierwszej kolejności dokładnie temu o czym pisałem - likwidacji
: krętu strumienia zaśmigłowego. Nie ma krętu - nie obraca nam śmigłowca.
: Różnica między tandemowymi śmigami bezkrętowymi a tandemowym wirnikiem
: polega jedynie na tym że śmigło nie ma możliwości planowego wpływania na
: resztkowy kręt - w wirniku śmigłowca tę możliwość wykorzystuje się do
: sterowania.

Postaw śmigła wirnika Sikorskiego w ,,antychorągiewkę''
(zupełnie płasko, bez ciągu -- prostopadła do łopat będzie
równoległą do osi wirnika) a zobaczysz, że nie masz racji.
Wirnik ma swoją masę, więc ma i swój moment pędu nawet w próżni.

W kosmosie jest mało powietrza, ale rakieta kosmiczna
jest napędzana spalinami silnika rakietowego. Spaliny
nie odbijają się od powietrza, bo tego powietrza jest
za mało, ale rakieta jest napędzana, to znaczy silnik
daje ciąg. Tu ma zastosowanie zasada zachowania pędu,
zaś w helikopterze -- zasada zachowania momentu pędu.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Ksztalt i ilosc lopat smigla

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona