Data: 2010-12-18 17:04:32 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Huaskar" idabj3$k26$1@news.task.gda.pl Panowie, powiedzcie laikom w sposob dla nich zrozumialy dlaczego przez A do tego wszystkiego, co napisałem, dodam, że śmigło nie tylko daje ciąg równoległy do kierunku lotu, ale i ruch powietrza prostopadły do tegoż kierunku, mieląc powietrze ,,dokoła'' osi wiatraka. Jeśli kolejna łopata wpadnie w wir stworzony przez swą poprzedniczkę -- to raczej źle, chyba że obraca się ona w przeciwną :) stronę -- wówczas może odebrać cześć energii utraconej przez łopatę wprowadzającą powietrze w ruch prostopadły do kierunku lotu samolotu. Ten sam kąt natarcia śmigła, który przerzuca powietrze za samolot, powoduje obracanie się tegoż powietrza wokoło osi śmigła? Niezupełnie :) tak, bo do obracania potrzebna jest stale siła a ruch powstały w wyniku chwilowego działania siły nie może nadać żadnemu ciału linii krzywej. Tak czy siak, powietrze dzięki nacieraniu łopaty nie tylko jest wyrzucane za samolot, ale jest także kierowane w kierunku prostopadłym do lotu i źle dzieje się, jeśli kolejna łopata wpada w wir powstały dzięki pracy swej poprzedniczki. Silniki wentylatorowe dwuprzepływowe o najwyższych stosunkach przepływowości (pchające czy ciągnące niemal samymi łopatami, nie bezpośrednim wydechem spalin -- spaliny wydobywające się z silnika są tam niemal zimne, bo chłodzą się bardzo skutecznie rozprężając na łopatach turbin) mają po dwa komplety łopat obracających się przeciwbieżne -- w przeciwnych kierunkach. Nie tylko znoszony jest dzięki temu efekt żyroskopowy -- znany z jazdy rowerem, ale także odzyskiwana jest część energii związanej z napędzaniem wiatru ;) w poprzek do kierunku lotu. Problem jednak w tym, że dwupłatowce miały dwie łopaty a latały powoli, podczas gdy ostatnie samoloty napędzane silnikami tłokowymi latały już dwa razy szybciej i miały nie jedną łopatę (dwa razy mniej) ale cztery (czyli dwa razy więcej) więc niezupełnie chodzi o powstawanie tegoż wiru za śmigłem -- w kontekście małej liczby łopat. BTW -- ciekawe, kto z was wie, jak duże są efekty żyroskopowe związane z pracą silników turboodrzutowych, w których wszystko obraca się w tym samym kierunku. :) Aby wulgarności stało się zadość, napiszę, że taki samolot potrafi rzucać dupą przy gwałtownej zmianie mocy -- na przykład przy starcie? :) Na przykład w tedy, gdy silniki wchodzą w ten ,,startowy'' tryb. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-18 19:37:42 | |
Autor: /dev/SU45 | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
A do tego wszystkiego, co napisałem, dodam, Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) > dzięki nacieraniu łopaty Śnieg spadł i się skojarzyło! |
|
Data: 2010-12-19 16:09:38 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"/dev/SU45" ieiv1m$evl$1@inews.gazeta.pl Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) Gdybyś różnił się od zwierząt, zauważyłbyś ewidentny błąd rzeczowy -- ale zamiast tego, napisałeś głupotę. :) Błąd, choć merytoryczny, nie odmienia sensu ,,wykładu''. (o -- zgrozo) -=- A Ty jesteś palantem, któremu brak rozumu. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2010-12-24 17:14:47 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Ksztalt i ilosc lopat smigla | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" iel77m$mh0$6@inews.gazeta.pl Falstart! Wigilia jeszcze za kilka dni, wtedy będzie czas na pisanie ludzkim głosem :) Gdybyś różnił się od zwierząt, zauważyłbyś ewidentny Dziś jest wigilia. Wszystkim -- Wesołych Świąt. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|