Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?

Data: 2012-06-03 07:05:45
Autor: Tomaszek
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
Rze藕bi臋 troch臋 w starych z艂omach i mam dobra膰 kart臋 grafiki. Mam do wyboru dwie: GeForce 440 MX oraz Radeon 9200 SE. Kt贸ra jest bardziej wydajna w grach? Mo偶e z kt贸r膮艣 s膮 jakie艣 problemy i nie warto instalowa膰?
Je艣li r贸偶nica jest pomijalna, to wybior臋 GeForce, bo si臋 znacznie mniej grzeje, ale je偶eli r贸偶nica b臋dzie du偶a na korzy艣膰 Radeona to dojdzie jaki艣 wiatraczek na radiator ( obydwie maj膮 pasywne ch艂odzenie ) bo karta strasznie si臋 grzeje ( to normalne w tych kartach? )
Co wybra膰?

Data: 2012-06-03 11:38:09
Autor: Michal
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
On 2012.06.03 07:05, Tomaszek wrote:

Rze藕bi臋 troch臋 w starych z艂omach i mam dobra膰 kart臋 grafiki. Mam do
wyboru dwie: GeForce 440 MX oraz Radeon 9200 SE. Kt贸ra jest bardziej
wydajna w grach?

Serio? 呕adna si臋 nie nadaje do tego celu, no chyba 偶e zamierzasz gra膰 w Panzer General II czy inne szachy 2D.
Od lat absolutne minimum do gier to obs艂uga DX9 - poza 偶enuj膮c膮 wydajno艣ci膮 przy 64bit architekturze, te kart to DX7 i 8

Stawia艂bym raczej na R9200SE - w艂膮snie z uwagi na stare, ale jednak obs艂ugiwane PiV sahdery w DX8. GF440MX to tylko DX7 (taka przemalowana GF2). Grami bym si臋 nie przejmowa艂 - obie s膮 tak samo beznadziejne, ale R9200 ma np: lepsz膮 obs艂ug臋 wyj艣cia video i multimonitorowo艣ci - nv podci膮gn臋艂a si臋 dopiero w p贸藕niejszych kartach, ATI mia艂o to od dawien dawna.

Mo偶e z kt贸r膮艣 s膮 jakie艣 problemy i nie warto instalowa膰?

Zale偶y co masz zamiar instalowa膰. Takie czasy 偶e nawet Windows8 RP wydany przedwczoraj by si臋 uruchomi艂 wymaga karty sprz臋towo zgodnej z DX9. Po co przy tak topornym interfejsie jak metro - nie wiem - pytaj MS.

Je艣li r贸偶nica jest pomijalna, to wybior臋 GeForce,

jw - DX8 + wideo na korzy艣膰 Radeona.

[...]

Dziwne - obie s膮 w tym samym procesie 150 nm, maj膮 mniej wi臋cej tak膮 sam膮 ilo艣膰 tranzystor贸w (~raptem 6 mln r贸偶nicy) + podobn膮 wielko艣膰 j膮dra. Referencyjny GF440 to 275 MHz, R9200SE to 200 MHz wi臋c powinien grza膰 si臋 mniej, wi臋c albo jaki艣 Chi艅czyk zrobi艂 OC chipu by skompensowa膰 64-bit magistral臋, albo masz 藕le za艂o偶ony radator/past臋 na tym R9200 SE.Warto sprawdzi膰 i ew. zrobi膰 underclocking tego chipu do prawid艂owych warto艣ci.

Co wybra膰?

IMHO R9200.

--
/MB

Data: 2012-06-03 16:03:26
Autor: Tomaszek
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
W dniu 2012-06-03 11:38, Michal pisze:
[...]

Oczywi艣cie, 偶e nie planuje uruchomi膰 na tym Crysis 2;) Mia艂em napisa膰, 偶e chodzi mi o wydajno艣膰 trybu 3D czy te偶 akceleracji, ale ba艂em si臋, 偶e dostan臋 odpowied藕, 偶e 偶adna z tych kart nie obs艂uguje obrazu anaglifowego;)

[...]

No troch臋 poszuka艂em i faktycznie Radeon wypada lepiej.

[...]

Kr贸tko pisz膮c: kole艣 ma do wymontowania jedn膮 z tych dw贸ch grafik ze starego z艂omu i nie wiedzieli艣my kt贸r膮 wymontowa膰;)

Je艣li r贸偶nica jest pomijalna, to wybior臋 GeForce,

jw - DX8 + wideo na korzy艣膰 Radeona.

Tez mi tak wysz艂o dzi臋ki wydatnej pomocy grupowicza qwerty;)

[...]

Jak si臋 przyjrza艂em zdj臋ciom to wygl膮da na to, 偶e GF b臋dzie si臋 mniej grza艂, bo ma sporo wi臋kszy radiator. A tak na logik臋: jak radiator si臋 grzeje to znaczy, 偶e ciep艂o przyjmuje;) Oczywi艣cie sprawdzi艂em czy ma dobry kontakt z procesorem.

Co wybra膰?

IMHO R9200.

I tak zostanie.

Data: 2012-06-03 19:55:38
Autor: Michal
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
W dniu 2012-06-03 16:03, Tomaszek pisze:

[...]

To sprawd藕 jeszcze czy ta GF4 MX 440 jest 64 bit czy 128 bit, bo wysz艂o sporo nie trzymaj膮cych oficjalnej specyfikacji. Ale bior膮c pod uwag臋 DX8 i tak raczej optowa艂bym za R9200.

ale ba艂em si臋, 偶e dostan臋 odpowied藕, 偶e 偶adna z tych kart nie obs艂uguje
> obrazu anaglifowego;)

To akurat jest ca艂kowicie niezale偶ne od karty graficznej.
Inna sprawa, 偶e tryb 3D w Crisis2 jest o kant d* pot艂uc - sk艂ada si臋 z 3 plan贸w:
1: HUD
2: bro艅
3: ca艂a reszta jako p艂aski trzeci plan 3d.
Po zainwestowaniu niema艂ej ilo艣ci $ w system zdolny do sprz臋towej realizacji wy艣wietlania trybu 3D krew zalewa jak si臋 na co艣 takiego patrzy. Ale to cena konsolowo艣ci Crysis2. I tak dobrze 偶e po pogrzebaniu w plikach konfiguracyjnych da si臋 w艂膮czy膰 tryb 3d na sprz臋cie ATI lub dowolnym innym (gra jest nVidia TWIMTBP).
W takim np: DeusEx HR tryb 3D zarezerwowany jest dla Radeon贸w od 5xxx w g贸r臋 i nie da si臋 tego obej艣c inaczej ni偶 przez sterowniki firm trzecich radykalnie obni偶aj膮ce framerate (ponad dwukrotnie).

[...]

Napisa艂bym inaczej - Radeon wypada mniej 藕le.
Napisz lepiej jaki to ma by膰 OS i jakie przyk艂adowe gry: swojego GF2Ti (ta sama architektura DX7 jak GF4Ti, ale silnik wydajniejszy) wymieni艂em na pocz膮tku 2004 r. na R9550/R9600 z tego powodu, 偶e od tego czasu gry zacz臋艂y obowi膮zkowo wymaga膰 DX9 (FarCry b艂臋dnie wy艣wietla艂 grafik臋 na DX7/8). A to by艂 2004 r. czyli 8 lat temu!
Serio napisz co ma by膰 grane na tym sprz臋cie bo a偶 mi szkoda ludzi kt贸rzy tak si臋 m臋cz膮.
Owszem w 1992 r. sam siedzia艂em niezliczone ilo艣ci godzin przy Dune2
na 80286 12MHz w 320x200 VGA, w 1994 r. zaje藕dzi艂em myszk臋 na Xwingu
w tej samej rozdzielczo艣ci, rok p贸藕niej robi艂o si臋 WOW na cieniowanie
w sofcie gourandem w TIE-Fighterze, ale jak teraz z sentymentu spojrza艂em na screeny z tych gier, to pomimo ca艂ego sentymentu AD 2012 nie chcia艂bym ju偶 traci膰 偶ycia na granie w taki spos贸b (inna sprawa 偶e teraz gier jest du偶o, 艂adne, tylko czasu i ochoty na gry brakuje).

[...]

Koniecznie sprawd藕 jak jest z dost臋pno艣ci膮 sterownik贸w pod OS na kt贸rym ma dzia艂a膰 ten sprz臋t. Support tych grafika za pomoc膮 sterownik贸w zako艅czy艂 si臋 je艣li chodzi o MS Windows oko艂o 2004/5 r. na sterownikach dla WindowsXP. Nowsze nigdy nie zosta艂y wydane. Paradoksalnie je艣li chodzi o obs艂ug臋 takiego starego sprz臋tu du偶o lepiej jest dzi艣 pod wolnymi OSami. To samo dotyczy te偶 np: kart d藕wi臋kowych Creative, skaner贸w itp. Pod windows nabywca jest traktowany jako 藕r贸d艂o zysku - prawie nikt nie bawi si臋 w sentymenty i supportowanie starego sprz臋tu.

[...]

Zgadza si臋.
W tych R9200SE radiatory to by艂y zazwyczaj takie "szpilkowane" ma艂e, kwadratowe, czarne kostki, w pasywnych GF4MX i GFFX za艣 du偶y kawa艂 aluminium z pod艂u偶nymi finami.

Co wybra膰?
IMHO R9200.
I tak zostanie.

Sprawd藕 obie. Kluczowa jest IMHO na dzi艣 dost臋pno艣膰 sterownik贸w pod dany system na kt贸rym karta b臋dzie pracowa艂a.

--
/MB

Data: 2012-06-04 17:14:11
Autor: Tomaszek
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
W dniu 03.06.2012 19:55, Michal pisze:

[...]

Windows XP SP3 + Catalyst 6.11 za艂atwi艂 spraw臋. Zreszt膮 spotka艂a mnie mi艂a niespodzianka: zapu艣ci艂em jednego z nowszych Knopix贸w i od razu z buta dzia艂a艂 Compiz;) Ale ta karta nie b臋dzie dzia艂a艂a pod linuxem, wi臋c tylko tak z ciekawo艣ci.

Zgadza si臋.
W tych R9200SE radiatory to by艂y zazwyczaj takie "szpilkowane" ma艂e,
kwadratowe, czarne kostki, w pasywnych GF4MX i GFFX za艣 du偶y kawa艂
aluminium z pod艂u偶nymi finami.

Dojdzie jaki艣 ma艂y wiatraczek;)

Sprawd藕 obie. Kluczowa jest IMHO na dzi艣 dost臋pno艣膰 sterownik贸w pod dany
system na kt贸rym karta b臋dzie pracowa艂a.

S膮 sterowniki do jednej i do drugiej, ale Radeon wypada lepiej.

Wyci膮艂em reszt臋 Twoich wywod贸w, bo nie chcia艂em si臋 rozpisywa膰. Wiem na jakim 艣wiecie 偶yje;)

Data: 2012-06-05 08:41:23
Autor: Maru
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
W dniu 2012-06-04 17:14, Tomaszek pisze:
[...]

No to ja przewr贸c臋 to do g贸ry nogami. Mia艂em kiedy艣 GF 440MX, ale by艂 jaki艣 skok napi臋cia i karta grafiki polecia艂a. Zastanawia艂em si臋 nad wyborem pomi臋dzy FX5500, a Radeon 9550. Wg test贸w lepiej wypada艂a karta ATI, wi臋c nie zastanawia艂em si臋 d艂ugo.
Po odpaleniu..., sorry, ale mia艂em wra偶enie, 偶e grafika chodzi gorzej ni偶 na MX440, mimo, 偶e GF4 by艂 przecie偶 o wiele s艂abszy. Wiem, wiem, 偶e wielu u偶ytkownik贸w chwali sobie ATI, ale ja wi臋cej ich kart nie kupi臋, jako艣 nie odpowiada mi ich grafika i spos贸b renderingu.
Jako艣 wol臋 karty z OpenGL, mo偶e dlatego, 偶e jeszcze pami臋tam czasy "dopalaczy" 3dfx.

Data: 2012-06-05 09:30:04
Autor: Vituniu
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
Po odpaleniu..., sorry, ale mia艂em wra偶enie, 偶e grafika (R9550)
chodzi gorzej ni偶 na MX440, mimo, 偶e GF4 by艂 przecie偶 o wiele
s艂abszy.

W DX7 miedzy R 9550 a GF 2 GTS nie bylo wielkiej roznicy
W DX8 i wyzej, z oczywistych wzgledow, juz tak.

Jako艣 wol臋 karty z OpenGL, mo偶e dlatego, 偶e jeszcze
pami臋tam czasy "dopalaczy" 3dfx.

- 臋? - zapyta艂 Hrabia inteligentnie.

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-06-03 14:07:06
Autor: qwerty
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
U偶ytkownik "Tomaszek"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:jqerjp$sbg$1@node1.news.atman.pl...
Co wybra膰?

http://www.benchmark.pl/komparator-gpu.html

P.S. Lepsze grafy wywala艂em na z艂om. :P

Data: 2012-06-03 16:04:51
Autor: Tomaszek
Kt贸r膮 kart臋 grafiki wybra膰?
W dniu 2012-06-03 14:07, qwerty pisze:
U偶ytkownik "Tomaszek" napisa艂 w wiadomo艣ci grup
Co wybra膰?

http://www.benchmark.pl/komparator-gpu.html

I wszystko jasne. Pi臋kne dzi臋ki.

P.S. Lepsze grafy wywala艂em na z艂om. :P