Kt贸ry silnik b臋dzie w lepszej kondycji?

Data: 2011-09-23 17:17:44
Autor: Przemys艂aw Czaja
Kt贸ry silnik b臋dzie w lepszej kondycji?

U偶ytkownik "maniac"

Wyobra藕my sobie sytuacj臋, w kt贸rej badamy dwa takie same dziesi臋cioletnie auta o takim samym przebiegu - 200 tys. km. Oba posiadaj膮 benzynowe silniki 1.6 16V o mocy maksymalnej 100KM generowanej przy 6000 RPM i maks. momement obrotowy 150 Nm przy 4500 RPM.

Przypadek 1.
Autem je藕dzi艂 kapelusznik - starszy cz艂owiek, kt贸ry nie przekracza艂 3000 RPM i przy tych obrotach zmienia艂 te偶 biegi na wy偶sze. 110 km/h to maksymalna pr臋dko艣膰 uzyskana przez tego cz艂owieka w przeci膮gu 10 lat, wtedy silnik wkr臋ca si臋 na obroty na poziomie 3000 RPM. Auto zu偶ywa 艣rednio 7L paliwa na 100 km w skali 10-ciu lat, za艣 艣rednia pr臋dko艣膰 to 50 km/h w badanej jednostce czasowej.

Przypadek 2.
Auto jest w r臋kach cz艂owieka, kt贸ry wie jak z niego korzysta膰. Biegi zmienia przy przy 4500 RPM, przy wyprzedzaniu auto dostaje czasami w ko艣膰 i dobija cz臋sto do mocy maksymalnej. U偶ytkownik tego samochodu nie 偶a艂uje sobie r贸wnie偶 pr臋dko艣ci - VMax = VMax licznika czyli 220 km/h. Auto w r臋kach tego kierowcy 艣rednio zu偶ywa 9L paliwa na 100 km w skali mierzonych 10-ciu lat, za艣 艣rednia pr臋dko艣膰 wynosi 70 km/h.

Oba auta s膮 serwisowane, co 10 tys. wymieniany jest olej, regularnie wymieniane cz臋艣ci eksploatacyjne. Mo偶e by rzec, 偶e poziom obs艂ugi jest ten sam.

Kt贸re auto wg Was posiada silnik w lepszej kondycji?

Dwa Evo - jednym je藕dzi sobie np. taki go艣膰 jak ja, czyli spokojnie i dostojnie i drugi evo kt贸ry bierze udzia艂 w rajdach - jak Ci si臋 wydaje, kt贸ry silnik b臋dzie w lepszym stanie po 10 latach?

Data: 2011-09-23 15:45:23
Autor: Massai
Przemys艂aw Czaja wrote:

> [...]

spokojnie i dostojnie i drugi evo kt贸ry bierze udzia艂 w rajdach -
jak Ci si臋 wydaje, kt贸ry silnik b臋dzie w lepszym stanie po 10

Niewykluczone 偶e to drugie evo, z rajd贸w - pewnie b臋dzie mia艂o ju偶
trzeci albo i czwarty silnik, jest szansa 偶e b臋dzie akurat nowy  ;-)

--
Pozdro
Massai

Kt贸ry silnik b臋dzie w lepszej kondycji?