Data: 2011-12-21 10:38:12 | |
Autor: Hinek | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Użytkownik " Gil" <gilboamountains@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał
A wiesz czym odpalało się Ursusa C45 ?? Może wiesz... Ale jak odpalało się jednoosiowy ci±gnik "Dzik" pewnie nikt nie wie :] Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-12-21 10:46:31 | |
Autor: Berni_bn | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
A wiesz czym odpalało się Ursusa C45 ?? Może wiesz... Ale jak odpalało się jednoosiowy ci±gnik "Dzik" pewnie nikt nie wie :] Pozdr Wie, wie. Taka dĽwignia z boku była i pizdut do góry i rechotał.:) |
|
Data: 2011-12-21 11:38:47 | |
Autor: w_wi | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 10:38, Hinek pisze:
Użytkownik " Gil" <gilboamountains@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał Kierownic± |
|
Data: 2011-12-21 11:51:55 | |
Autor: Berni_bn | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Kierownic± Dzik 2 miał z boku wajchę. |
|
Data: 2011-12-21 18:31:15 | |
Autor: MadMan | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Dnia Wed, 21 Dec 2011 10:38:12 +0100, Hinek napisał(a):
Ale jak odpalało się jednoosiowy ci±gnik "Dzik" pewnie Ja wiem, bo mam. Z tym że przerobiony na mały 2-osiowy traktorek. Strasznie kapry¶ny przy odpalaniu, z reguły ¶wiecę trzeba czy¶cić... -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2011-12-21 19:16:37 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 10:38, Hinek pisze:
Użytkownik " Gil" <gilboamountains@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisałC45 odpalało się kierownic± :P A czym dzika nie mam najmniejszego pojęcia. Pozdrawiam ! |
|
Data: 2011-12-22 11:24:40 | |
Autor: Andrzej KaĹşmierczak | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Dokładnie - Ursus C45 uruchamiało (i nadal uruchamia)się kierownicą po zagrzaniu gruszy żarowej do koloru wiśniowego palnikiem benzynowym mam taki egzemplarz odrestaurowany (i kolejne na warsztacie w trakcie restauracji) ,czas uruchomienia od stanu zimnego ok 16-18 min latem , zimą znacznie dłużej ze względu na opory zimnego silnika (mimo zalewania gorącą wodą) co do korby - uruchamiałem tak zaporożca , ale to była piekielna męczarnia - w zimie przy słabym akumulatorze i gęstym oleju w zasadzie niewielu się udawała ta sztuczka - prędzej na zaciąg pozdrawiam Andrzej |
|
Data: 2011-12-22 16:38:20 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-22 11:24, Andrzej KaĹşmierczak pisze:
O Ty masz C45 ;) kiedyś muszę Cię odwiedzić, powspominamy stare czasy i z miłą chęcią bym posłuchał / uruchomił takiego potwora :) Wesołych świąt !! Pozdrawiam ! |
|
Data: 2011-12-23 14:11:12 | |
Autor: Andrzej KaĹşmierczak | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Zapraszam , teraz zimuje w garażu , ale wiosną - możemy rozpocząć sezon "bombajowo" :-)) Pozdrawiam Światecznie Andrzej W dniu 2011-12-22 11:24, Andrzej Kaźmierczak pisze: |
|
Data: 2011-12-21 19:25:57 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 10:38, Hinek pisze:
Użytkownik " Gil" <gilboamountains@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisałJuż podejrzałem na youtube ;) co¶ ala kopniak ino ręcznie ci±gane do góry ;P Pozdrawiam ! |
|
Data: 2011-12-21 19:44:27 | |
Autor: Hinek | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Użytkownik "Cezary Daniluk" <czarek@nospamcedaniluk.com> napisał
No tak...na YT jest wszystko :)Już podejrzałem na youtube ;) co¶ ala kopniak ino ręcznie ci±gane do góry ;P Co do C45 czy jak kto woli LanzBuldoga, to warto wiedzieć że nie mial on wcale takiego zwykłego diesla. Pomijaj±c to, że był to silnik jednocylindrowy - był to semidiesel, czyli silnik ¶rednioprężny z t.zw. grusz± żarow±. Przed rozruchem kierownic± :) je¶li silnik ostygł, trzeba było tę gruszę podgrzewać dłuższy czas lutlamp±...Potem zamontowano na stałe palnik, ale rozruch tego traktora był naprawdę malowniczy. Pozdr -- Hinek |
|
Data: 2011-12-21 20:17:15 | |
Autor: Artur Ma¶l±g | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 19:44, Hinek pisze:
Użytkownik "Cezary Daniluk" <czarek@nospamcedaniluk.com> napisał To w ogóle nie był diesel. To był tzw. silnik ¶rednioprężny. Potrafił pracować w zasadzie na wszystkim - mazut, nafta, ON, benzyna lekka itd. Stopień sprężania ~4,5. |
|
Data: 2011-12-21 20:47:16 | |
Autor: Hinek | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Użytkownik "Artur Ma¶l±g" <futrzak@polbox.com> napisał
Zauważ, że napisałem: "był to semidiesel, czyli silnik ¶rednioprężny z t.zw. grusz± żarow±" Nie jest to silnik z zapłonem samoczynnym i nie pracuje w/g obiegu Diesla. Najdłużej silniki te uchowały się na morzu, stosowano je na małych jednostkach, produkcji ich ostatecznie zaniechano w latach 50-tych. Dwa silniki tego typu miał np. nasz słynny żaglowiec Lwów..ale to już inna bajka i nie te miejsce aby o tym pisać. -- Hinek |
|
Data: 2011-12-21 20:57:49 | |
Autor: Cezary Daniluk | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 19:44, Hinek pisze:
Co do C45 czy jak kto woli LanzBuldoga, to warto wiedzieć że nie Też można obejrzeć to na YT ;) Malownicza to była praca - perkotania takiego wielkiego jednocylindrowca nie da się porównać do niczego innego :) Pozdrawiam ! |
|
Data: 2011-12-21 22:18:07 | |
Autor: Lukasz | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
W dniu 2011-12-21 20:57, Cezary Daniluk pisze:
no to jeszcze co do jednocylindrowego diesla to jeszcze Traktorek TZ-4K-14 czeskiej produkcji - do dzi¶ ojciec ma taki w garażu, tyle że stuningował go o ¶wiecę żarow± - wcze¶niej kręcił korb± aż nie zacz±ł dym lecieć z rury, wtedy on za korbę, ja za rozrusznik i start :) Po zastosowaniu ¶wiecy żarowej (opcjonalna w tym modelu) wystarcza sam rozrusznik Zdjęcie sprzętu choćby tutaj: http://c.wrzuta.pl/wi18840/3401287a00113dc347ba928c/tz4k14 Btw. bardzo fajny sprzęt, zgina się w literę L przy pełnym skręcie, napęd na 1,2 lub 4 koła, typowo górska zabawka :) tylko w naszym modelu albo kto¶ na 3 biegu wrzucił tryby z dwójki, albo ten typ tak ma i przeskok jest ogromny (np. II bieg do 8km/h, 3 bieg do 9km/h, 4 bieg od 6 do20?km/h więc ciężko wogóle się rozpędzić żeby zmienić z 3 na 4 A no i zestaw małego ogrodnika: pług jednoskibowy (przy pełnym zanurzeniu czasem traktor nie miał siły go uci±gn±ć - zakopywał się), brony szer. ok 2m, kultywator, kosiarki, przyczepka z kiprem! no i hydraulika podnosiła tYlny uchwyt ale opuszczany był sił± grawitacji więc jak nic nie było podczepione to trzeba na niego stan±ć :) -- Pozdrawiam Lukasz |
|
Data: 2011-12-21 21:56:08 | |
Autor: Wmak | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Hinek <hinek.nic@tlen.pl> napisał(a):
Potem zamontowano na stałe palnik, ale rozruch tegoPamiętam z dzieciństwa uruchamianie pompy zasilaj±cej w wodę wieżę ci¶nień na stacji kolejowej w Ł±cku, gdy nie było tam jeszcze elektryczno¶ci. Operator wykręcał z silnika ¶rubę z wystaj±c± do wnętrza cylindra tulej± z otworem. Wpychał w otwór kilka cm bawełnianego sznurka, podpalał sznurek zapalniczk± i tak± żarz±ca "¶wiecę" szybko wkręcał w głowicę i natychmiast szarpał z wajchę. Silnik odpalał czasem dopiero przy kolejnej próbie, wtedy operator w biegu zakładał pas transmisyjny ł±cz±cy silnik z pomp±. Wtedy była to spora atrakcja dla dzieciarni, jako¶ nigdy póĽniej nie spotkałem takiego wynalazku, nawet na obrazku. -- |
|
Data: 2011-12-21 23:34:01 | |
Autor: Hinek | |
Kto odpalał auto na korbę? | |
Na PKP używano kiedy¶ do napędu pomp wodnych na stacjach,
spalinowych silników gazowych. Podobne były one bardziej do maszyn parowych niż silników spalinowych i rozruch ich był taki jak opisujesz. Takie urz±dzenie działało najdłużej, bo chyba do lat 70-tych, na stacji w Kartuzach (Pomorskie). Obecnie można ten silnik zobaczyć w skansenie kolejowym w Ko¶cierzynie. Być może widziałe¶ wła¶nie co¶ takiego. -- Hinek |
|