Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?

Data: 2011-04-10 00:15:53
Autor: Andrzej Lawa
Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?
W dniu 09.04.2011 22:40, Piotrek (początkujący) pisze:

Matka prowadzi własną firmę, ale co, jeśli dajmy na to, w rozliczeniach z
fiskusem pomyli się
(np. na bardzo dużą kwotę, której nie będzie mogła spłacić)? Co mogłoby to
oznaczać dla mnie?

Mniejszy ewentualny spadek.

JA

Ja chcę się usamodzielnić i uniezależnić od rodziców.
Chcę otworzyć własną firmę i zacząć pracować na własny rachunek.

I nie masz pojęcia o tak podstawowych sprawach z zakresu kodeksu cywilnego? To bardzo niebezpieczne.

Przed założeniem firmy, będę musiał zainwestować w bardzo drogi, jak na moje
możliwości, sprzęt, na którym będę pracował. Przez ten czas będę się uczył
jego praktycznej obsługi. Później założę firmę, abym mógł wykonywać zlecenia.

Z reguły lepiej jest kupować sprzęt "na firmę" - jest więcej możliwości nabycia (np. leasing) i więcej możliwości odliczania od podatków.

[ciach]

Mam do Państwa pytanie: czy na takim człowieku, jak ja, ciąży materialna
odpowiedzialność za takie błędy rodziców, jak:

zaciągnięte w bankach kredyty?
zgubione lub skradzione dokumenty?
(z których złodziej robi użytek np. wykupując abonament płatnej telewizji)
lub inne (jakie?)

A czy są ubezwłasnowolnieni i ty jesteś ich opiekunem?

Pytanie 2.
Generalnie, jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli ktoś (bank, nadawca
płatnej telewizji, fiskus itp.) będzie chciał odzyskać od rodziców pieniądze
teraz

Żadne.

lub po ich śmierci?

Odrzucasz spadek i masz w nosie ich majątek - czy to na plus, czy na minus.

Wariant 2: dziedziczysz z dobrodziejstwem inwentarza i w najgorszym przypadku wychodzisz na zero.

Jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli rodzice okażą się niewypłacalni?

Za ich osobiste zobowiązania nie odpowiadasz.

Jakie znaczenie dla tych konsekwencji będzie miał fakt, że aktualnie z nimi
mieszkam?

Generalnie lokatorzy odpowiadają solidarnie za zobowiązania związane z czynszem.

Pytanie 3.
Matka mnie straszy, że wszystkie pożyczone przez ojca pieniądze będę musiał
spłacać:

I z takim pojęciem o prawie prowadzi firmę???

[ciach]

A co, jeśli pewnego dnia komornik naprawdę zapuka do naszych drzwi?
Rodzice nie posiadają praktycznie niczego, ja miałbym ten swój sprzęt... Co wtedy?

Trzymaj dowody zakupu. Warto też trzymać ten sprzęt w zamykanym na klucz w pomieszczeniu niedostępnym dla reszty lokatorów - odpada argument, że coś było w posiadaniu dłużnika.

Może warto by oficjalnie wynająć wydzielony fragment lokalu "na firmę"? Dodatkowa korzyść: kolejny kosz do odliczenia.

Pytanie 5.
Czy komornik zwróci uwagę na fakt, że zakupu tego sprzętu dokonałem za własne
pieniądze?

Ważne jest kto jest właścicielem oraz posiadaczem rzeczy ruchomych.

Czy wtedy mi go nie zabierze? Z drugiej strony, jak udowodnię mu to, że zakupu
dokonałem za własne pieniądze? Miałbym przecież tylko paragon ze sklepu.

Jest taki dokument zakupu co to się nazywa "faktura". Tam są podane dane nabywcy. Problem rozwiązany.

[ciach]

Pytanie 7.
Generalnie, nie chcę być materialnie odpowiedzialny za błędy swoich rodziców.
Co muszę zrobić, aby nie być?

W razie ich zgonu odrzucić spadek lub przyjąć go z dobrodziejstwem inwentarza.

Data: 2011-04-11 10:22:40
Autor: Kamil
Dnia Sun, 10 Apr 2011 00:15:53 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

lub po ich śmierci?

Odrzucasz spadek i masz w nosie ich majątek

W razie ich zgonu odrzucić spadek lub przyjąć go z dobrodziejstwem inwentarza.

A nie pomyślałeś że może będzie chciał mieć dziecko/dzieci nasz pytający?
Bo jeżeli będzie chciał mieć potomstwo, to Twoja "rada" jest o kant dupy
potłuc.
ABSOLUTNIE nie powinien wtedy robić "odrzucenia spadku"!!!

Data: 2011-04-11 10:37:53
Autor: Andrzej Ława
W dniu 11.04.2011 10:22, Kamil pisze:

[...]

Primo: czytaj wątek od początku do końca (przegapiłeś kwestię dzieci).
Secundo: dzieci wtedy (jako niepełnoletni) z automatu (ustawa)
dziedziczą "z dobrodziejstwem inwentarza".

Data: 2011-04-11 12:19:03
Autor: Kamil
Dnia Mon, 11 Apr 2011 10:37:53 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

[...]

A po co?
Przecież nie odpisuję na CAŁY wątek, tylko do konkretnego fragmentu z
twojego postu. Po co mi czytać posty np. tristana czy animki?

Secundo: dzieci wtedy (jako niepełnoletni) z automatu (ustawa)
dziedziczą "z dobrodziejstwem inwentarza".

A po sądach i rzeczoznawcach będzie biegało roczne dziecko naszego bohatera
:)))))

Data: 2011-04-11 12:21:35
Autor: Andrzej Ława
W dniu 11.04.2011 12:19, Kamil pisze:

Primo: czytaj wątek od początku do końca

A po co?

Po to, żebyś nie czepiał się sprawy, do której już się ktoś odnosił.

[ciach]

Secundo: dzieci wtedy (jako niepełnoletni) z automatu (ustawa)
dziedziczą "z dobrodziejstwem inwentarza".

A po sądach i rzeczoznawcach będzie biegało roczne dziecko naszego bohatera
:)))))

Nie, nasz bohater. A czy będzie biegał w swoim czy dziecka imieniu to
już różnica czysto formalna.

No i zawsze może wnieść do sądu rodzinnego o odrzucenie spadku w imieniu
dziecka.

Data: 2011-04-11 12:24:50
Autor: Kamil
Dnia Mon, 11 Apr 2011 12:21:35 +0200, Andrzej Ława napisał(a):

[...]

No to bez sęsu biegać za dziecko po sądach, skoro to samo bieganie mógł
robić w swoim imieniu :)))

Data: 2011-04-11 12:27:08
Autor: Andrzej Ława
W dniu 11.04.2011 12:24, Kamil pisze:

Nie, nasz bohater. A czy będzie biegał w swoim czy dziecka imieniu to
już różnica czysto formalna.

No to bez sęsu biegać za dziecko po sądach, skoro to samo bieganie mógł
robić w swoim imieniu :)))

Nudzi ci się, trollu?

Czy też autentycznie przyswojenie całości wątku przekracza twoje mizerne
zdolności kognitywne?

Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?