Data: 2010-12-25 12:22:46 | |
Autor: Jacek Kawecki | |
Kto to jest lefebrysta? | |
Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X (Ĺac. Fraternitas Sacerdotalis Sancti Pii X, FSSPX, pot. lefebryĹci lub lefebvryĹci, rzadko piusowcy) â miÄdzynarodowe zgromadzenie zrzeszajÄ
ce tradycjonalistycznych duchownych KoĹcioĹa rzymskokatolickiego. W szerszym znaczeniu obejmuje takĹźe osoby Ĺwieckie popierajÄ
ce cele ruchu. Bractwo zrzesza 509 ksiÄĹźy, posiada 725 kaplic w 63 krajach na wszystkich zamieszkanych kontynentach, prowadzi dwie szkoĹy wyĹźsze, oraz 90 szkóŠi 7 domĂłw starcĂłw[2]. W szeĹciu seminariach duchownych Bractwa (EcĂ´ne w Szwajcarii, Flavigny-sur-Ozerain we Francji, Goulburn w Australii, Winona w USA, La Reja w Argentynie oraz Zaitzkofen w Niemczech) do posĹugi kapĹaĹskiej przygotowuje siÄ ponad 215 mÄĹźczyzn[2][1]. Obecnym przeĹoĹźonym FSSPX jest bp Bernard Fellay.
Historia [edytuj] Bractwo powstaĹo w Ĺonie KoĹcioĹa rzymskokatolickiego z inicjatywy Marcela Lefebvre'a. PowoĹane do Ĺźycia zostaĹo 1 listopada 1970 przez François Charrière â biskupa Lozanny, Genewy i Fryburga, jako stowarzyszenie Ĺźycia apostolskiego na prawie diecezjalnym, czyli jako stowarzyszenie kleryckie, ktĂłrego czĹonkowie ĹźyjÄ wspĂłlnie i wedĹug okreĹlonych reguĹ, ale bez ĹlubĂłw zakonnych[3][4]. Zgodnie z kanonicznym zwyczajem statut Bractwa zostaĹ zatwierdzony na czas okreĹlony (ad experimentum)[5]. Jako Ĺźe pojawiaĹy siÄ czÄste zarzuty wobec Bractwa, co do nieakceptowania przez jego czĹonkĂłw postanowieĹ Soboru WatykaĹskiego II, w paĹşdzierniku 1974 na zlecenie Kongregacji ds. DuchowieĹstwa odbyĹa siÄ wizytacja seminarium w EcĂ´ne prowadzonym przez Bractwo. 21 listopada 1974 Lefebvre wydaĹ oĹwiadczenie, w ktĂłrym podkreĹliĹ swojÄ wiernoĹÄ Katolickiemu Rzymowi, obroĹcy wiary katolickiej, zarzucajÄ c jednoczeĹnie Soborowi WatykaĹskiemu II i reformom soborowym wywodzÄ cy siÄ z herezji neomodernizm i neoprotestantyzm, twierdzÄ c, Ĺźe prowadzÄ one do zrujnowania KoĹcioĹa i dlatego kategorycznie odmawia ich zaakceptowania[6]. 21 stycznia 1975 zebraĹa siÄ Komisja KardynaĹĂłw, ktĂłra po omĂłwieniu raportu WizytatorĂłw Apostolskich postanowiĹa zaprosiÄ abpa Lefebvreâa na rozmowy. Na spotkaniach, do ktĂłrych doszĹo 13 lutego i 3 marca 1975, nie udaĹo siÄ osiÄ gnÄ Ä porozumienia. W konsekwencji Komisja KardynaĹĂłw 6 maja 1975 przekazaĹa przeĹoĹźonemu Bractwa pismo, w ktĂłrym zwrĂłcono miedzy innymi uwagÄ na to, Ĺźe âniedopuszczalne jest(âŚ) poddawanie zarzÄ dzeĹ papieskich swojemu prywatnemu osÄ dowi oraz samodzielne decydowanie o tym, ktĂłre decyzje przyjÄ Ä, a ktĂłre odrzuciÄâ. Na mocy tego dokumentu seminarium w EcĂ´ne i Bractwo utraciĹo podstawÄ prawnÄ . Mimo apelacji decyzja zostaĹa podtrzymana[7]. W czerwcu 1976, pomimo ostrzeĹźeĹ kierowanych przez legatĂłw, a takĹźe przez samego papieĹźa, ktĂłry na konsystorzu wprost upomniaĹ Lefebvra[8], udzieliĹ on ĹwiÄceĹ prezbiteratu klerykom Bractwa, bez zgody miejscowego ordynariusza, co byĹo niezgodne z przepisami Prawa Kanonicznego. W zwiÄ zku z tym 22 lipca 1976 papieĹź PaweĹ VI zawiesiĹ dziaĹanie Bractwa, a Marcela Lefebvre'a ukaraĹ suspensÄ a divinis[9][3]. Po tym akcie jeszcze kilkakrotnie dochodziĹo do wymiany korespondencji pomiÄdzy PawĹem VI i KuriÄ RzymskÄ a arcybiskupem Lefebvrem, jednak nie doprowadziĹy one do pojednania stron[7]. 30 czerwca 1988 Marcel Lefebvre bez zgody papieĹźa konsekrowaĹ czterech biskupĂłw. Dwa dni później Jan PaweĹ II ogĹosiĹ w motu proprio Ecclesia Dei adflicta[10], Ĺźe abp Lefebvre i czterej wyĹwiÄceni przezeĹ biskupi zaciÄ gnÄli na siebie ekskomunikÄ latae sententiae (wiÄ ĹźÄ cÄ mocÄ samego prawa), poniewaĹź udzielenie ĹwiÄceĹ biskupich miaĹo miejsce bez mandatu Stolicy Apostolskiej. FSSPX nie zaakceptowaĹo tej decyzji, uznajÄ c, Ĺźe ekskomunika byĹa od samego poczÄ tku niewaĹźna, gdyĹź zakazany czyn Lefebvre popeĹniĹ sÄ dzÄ c, Ĺźe jest w stanie wyĹźszej koniecznoĹci zwiÄ zanej z kryzysem w KoĹciele, co zgodnie z kodeksem prawa kanonicznego zwalnia go z kary ekskomuniki, nawet gdyby siÄ myliĹ[7]. W 2000 wznowione zostaĹy rozmowy z KuriÄ RzymskÄ na temat uregulowania statusu Bractwa oraz wprowadzenia indultu generalnego dla mszy trydenckiej. Efektem tych rozmĂłw byĹo ogĹoszenie w 2003 przez PontyfikalnÄ KomisjÄ Ecclesia Dei komunikatu stwierdzajÄ cego, iĹź katolicy mogÄ bez grzechu wypeĹniaÄ swĂłj obowiÄ zek niedzielny uczestnictwem w mszach sprawowanych przez ksiÄĹźy FSSPX[11]. Dialog zostaĹ zintensyfikowany za pontyfikatu Benedykta XVI, ktĂłry w sierpniu 2005 przyjÄ Ĺ na audiencji prywatnej bpa Fellaya. Jednak na pierwszym etapie rozmĂłw nie doszĹo do porozumienia, ktĂłre przeĹoĹźony Bractwa uzaleĹźniaĹ od tego, by caĹy KoĹcióŠnawrĂłciĹ siÄ[12]. W lipcu 2007 motu proprio Summorum Pontificum dotyczÄ ce przywrĂłcenia moĹźliwoĹci swobodnego odprawiania Mszy w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, co miÄdzy innymi postulowaĹo FSSPX. WedĹug bpa Fellaya wytworzyĹo to korzystny klimat do dalszych rozmĂłw, pod warunkiem jednak zdjÄcia ekskomuniki[13]. W czerwcu 2008 Stolica Apostolska przedstawiĹa Bractwu ultimatum. Ostateczne ustalenia nie znalazĹy do tej pory potwierdzenia w oficjalnych dokumentach Stolicy Apostolskiej, a jedynie przekazywane sÄ przez sprzeczne depesze prasowe. W nadziei na osiÄ gniÄcie peĹnej komunii z KoĹcioĹem 21 stycznia 2009 Benedykt XVI zdjÄ Ĺ ciÄ ĹźÄ cÄ na biskupach Bractwa ekskomunikÄ[14]. Doktryna [edytuj] PodstawÄ dziaĹania Bractwa jest przekonanie o panujÄ cym kryzysie wewnÄ trz KoĹcioĹa katolickiego, wywoĹanym przez czynniki zewnÄtrzne (masoneriÄ[15] i komunistĂłw[16]) i wewnÄtrzne (modernizm[15]). Apogeum kryzysu zostaĹo osiÄ gniÄte przez reformy Soboru WatykaĹskiego II. W zwiÄ zku z tym Bractwo przypisuje sobie mandat, na podstawie ktĂłrego, dziaĹajÄ c w imiÄ wyĹźszej koniecznoĹci, wypowiada posĹuszeĹstwo papieĹźowi i odrzuca czÄĹÄ postanowieĹ soboru[17], czyniÄ c to w imiÄ wiernoĹci Tradycji, rozumianej jako niezmiennoĹÄ Magisterium KoĹcioĹa, ktĂłrej sobĂłr ten miaĹ zaprzeczyÄ. Róşnice w nauczaniu Soboru WatykaĹskiego II a poprzednimi soborami i postanowieniami papieĹźy, zwĹaszcza tych z XIX wieku, ktĂłre dotyczÄ liturgii[18], ekumenizmu[19] i wolnoĹci religijnej[20] sÄ przez Bractwo nie do zaakceptowania. WedĹug Statusu Bractwa, ktĂłrego kanoniczna waĹźnoĹÄ wygasĹa w 1975, powodem powstania wspolnoty byĹa naglÄ cÄ koniecznoĹÄ formowania gorliwych i wielkodusznych kapĹanĂłw[21], ksztaĹconych w oparciu gĹĂłwnie SumÄ TeologicznÄ Ĺw. Tomasza z Akwinu[22], celem unikniÄcia bĹÄdĂłw wspĂłĹczesnych, szczegĂłlnie liberalizmu i jego nastÄpstw[23]. Opinia na temat suwerennoĹci Stolicy Apostolskiej [edytuj] WedĹug Bractwa Stolica Apostolska zatraciĹa swojÄ autonomicznoĹÄ a urzÄ d papieĹźa zostaĹ ubezwĹasnowolniony[24]. PoczÄ wszy od Rewolucji francuskiej masoneria stopniowo uzaleĹźniaĹa hierarchĂłw Kurii Rzymskiej od siebie, przejmujÄ c wĹadzÄ w Stolicy Apostolskiej[25]. Po rewolucji paĹşdziernikowej podobne cele obrali komuniĹci, ktĂłrzy rĂłwnieĹź oddziaĹywali na kardynaĹĂłw[16]. GĹĂłwny atak na KoĹcióŠprzeprowadzony zostaĹ przez reformy Soboru WatykaĹskiego II[26]. Kwestionowanie Soboru [edytuj] Bractwo zakwestionowaĹo soborowe konstytucje: KonstytucjÄ DogmatycznÄ o KoĹciele (Lumen gentium)[27] oraz KonstytucjÄ o Liturgii ĹwiÄtej (Sacrosanctum concilium)[28], a takĹźe Dekret o ekumenizmie (Unitatis redintegratio)[29][30][31] oraz DeklaracjÄ o wolnoĹci religijnej (Dignitatis humanae)[32][33][34]. Dokumenty te, wedĹug Bractwa stojÄ w sprzecznoĹci z Magisterium KoĹcioĹa prezentowanym na przestrzeni wiekĂłw, w szczegĂłlnoĹci wyraĹźanym w nauczaniu papieĹźy od schyĹku XVIII wieku, aĹź do Piusa XII, jak teĹź w ich walce przeciwko modernizmowi[35]. Fakt zatwierdzenia przez SobĂłr tych dokumentĂłw tĹumaczono m.in. dziaĹalnoĹciÄ kardynaĹĂłw z tzw. frakcji liberalnej (np. Augustin Bea, Achille LiĂŠnart, Julius DĂśpfner, Leon Suenes, Giacomo Lercaro). Mieli oni juĹź od momentu rozpoczÄcia przygotowaĹ do soboru podejmowaÄ zorganizowane dziaĹania, dÄ ĹźÄ ce do marginalizacji kardynaĹĂłw tradycjonalistĂłw oraz obsadzenia kluczowych dla efektĂłw prac Soboru funkcji zwolennikami zmian[36]. Poza tym dokumenty te sÄ przejawem przenikania do KoĹcioĹa nurtĂłw zwiÄ zanych z reformacjÄ i laicyzacjÄ , co zwĹaszcza jest dowodem wpĹywĂłw masonerii na decyzje podejmowane w KoĹciele[37]. NieposĹuszeĹstwo i krytyka papieĹźy [edytuj] ZaĹoĹźyciel Bractwa, abp Lefebvre, przypisujÄ c sobie troskÄ o KoĹciĂłĹ[38], wyraĹźaĹ sprzeciw wobec postanowieĹ Soboru i papieĹźy. OdmĂłwiĹ podpisania dokumentĂłw soborowych, do czego miaĹ prawo. Ostatecznie ĹciÄ gnÄ Ĺ na siebie ekskomunikÄ za pogwaĹcenie prawa dotyczÄ cego udzielonej przez niego sakry. Lefebvre i Bractwo tĹumaczy to zawsze dziaĹaniem w stanie wyĹźszej koniecznoĹci: â Dlatego nie naleĹźy siÄ dziwiÄ, Ĺźe nie udaje siÄ nam porozumieÄ z Rzymem. Nie bÄdzie to moĹźliwe tak dĹugo zanim Rzym nie powrĂłci do wiary (...). â â Marcel Lefebvre[39] Ponadto Bractwo krytykowaĹo papieĹźy: * Jana XXIII â za uleganie manipulacjom[40], * PawĹa VI â za liberalizm[41], * Jana PawĹa II â za laicyzacjÄ[42] i niszczenie KoĹcioĹa[24]. Ekumenizm i dialog miÄdzyreligijny [edytuj] Do podstawowych cech charakteryzujÄ cych doktrynÄ Bractwa naleĹźy caĹkowite odrzucenie jakiegokolwiek dialogu miÄdzyreligijnego i ekumenicznego[43][44]. Wszystkie wyznania i religie, róşne od katolicyzmu, sÄ ze swej natury zĹe[45]. Jak ujmuje to dobitnie Lefebvre: Budda i Luter to sĹudzy diabĹa[46]. Idealnym rozwiÄ zaniem, ktĂłre powinno byÄ celem dziaĹania papieĹźa jest powoĹanie jak najwiÄkszej liczby paĹstw wyznaniowych[47], w ktĂłrych katolicyzm bÄdzie religiÄ dominujÄ cÄ i jedynÄ akceptowalnÄ [48], i w ktorych inne religie pozbawione bÄdÄ swoich praw publicznych[49]. PodstawÄ tej teorii jest przyjÄta przez Bractwo koncepcja wolnoĹci religijnej, wedĹug ktĂłrej wolnoĹÄ religijna rozumiana jest wyĹÄ cznie jako nieskrÄpowane dziaĹanie KoĹcioĹa[50] w strukturach politycznych[51]. Deklaracja Soboru WatykaĹskiego II Dignitatis humanae wyraĹźajÄ ca przeciwny poglÄ d, jest wedĹug czĹonkĂłw Bractwa kolejnym dowodem na ulegĹoĹÄ wspĂłĹczesnego KoĹcioĹa wobec masonerii[52]. Zawarte w soborowej deklaracji twierdzenia o prawie kaĹźdego czĹowieka do wyboru religii z racji swej godnoĹci ludzkiej osoby[53] jest w opozycji do uzyskania jak najwiÄkszego wpĹywu KoĹcioĹa na spoĹeczeĹstwa i cywilizacjÄ[54]. Wzorem i wykĹadniÄ do pojmowania ekumenizmu i wolnoĹci religijnej jest dla czĹonkĂłw Bractwa pochodzÄ ca z 1864 encyklika Piusa IX Quanta cura[55]. Liturgia [edytuj] Bractwo odrzuca zreformowany MszaĹ Rzymski, wprowadzony przez papieĹźa PawĹa VI w roku 1969, uznajÄ c go za waĹźny, ale niegodny. Twierdzi, Ĺźe reforma liturgii sprotestantyzowaĹa obrzÄdy Mszy Ĺw. i usunÄĹa z niej wiele istotnych elementĂłw. Bractwo krytykuje usuniÄcie z nowego mszaĹu modlitw wyraĹźajÄ cych ofiarny charakter Mszy. FSSPX krytykuje rĂłwnieĹź wprowadzenie do liturgii jÄzykĂłw narodowych i usuniÄcie z niej Ĺaciny, gdyĹź twierdzi, Ĺźe wspĂłlny jÄzyk dla caĹego KoĹcioĹa ĹwiadczyĹ o jego jednoĹci i uniwersalnoĹci. Teologowie Bractwa odrzucajÄ rĂłwnieĹź celebracjÄ mszy w stronÄ ludu, przypominajÄ c, Ĺźe kapĹan, dziaĹajÄ cy w liturgii in persona Christi ("w osobie Chrystusa"), staje siÄ przewodnikiem zebranego ludu, prowadzÄ c go do Boga i zarazem uobecniajÄ c Jego tajemnice. Symbolem tego jest zwrĂłcenie kapĹana w stronÄ oĹtarza (a precyzyjniej: w stronÄ krucyfiksu na tabernakulum). Bractwo, doszukujÄ c siÄ wielu uchybieĹ w zreformowanym rycie mszalnym, celebruje wyĹÄ cznie mszÄ w formie nadzwyczajnej (trydenckiej) mszy. WspĂłĹpracuje jednak z tradycjonalistycznymi kapĹanami katolickimi, celebrujÄ cymi ryty inne niĹź rzymski, np. z Bractwem ĹwiÄtego Jozafata z Ukrainy. Status kanoniczny (kalendarium) [edytuj] * 1970 - (1 listopada) PowoĹanie stowarzyszenia Ĺźycia apostolskiego na prawie diecezjalnym. * 1976 - (22 lipca) suspensa Marcela Lefebvra i zawieszenie dziaĹalnoĹci Bractwa. * 1988 o 2 lipca - Jan PaweĹ II wydaĹ motu proprio Ecclesia Dei, w ktĂłrym:[56] + potwierdza ekskomunikÄ biskupĂłw Bractwa (zaĹoĹźyciela oraz czterech konsekrowanych przez niego biskupow). Kara nie obejmuje pozostaĹych duchownych FSSPX ani wiernych[57]. + powoĹuje komisjÄ Ecclesia Dei. o 18 lipca - Powstanie Bractwa KapĹaĹskiego ĹwiÄtego Piotra. * 1999 â OĹwiadczenie komisji Ecclesia Dei: Quote-alpha.png NiewaĹźne sÄ sakramenty pokuty i maĹĹźeĹstwa, wymagajÄ one bowiem stosownej delegacji biskupa miejsca a tych kapĹani FSSPX nie majÄ . JeĹźeli jednak wierny szczerze nie wie o tej przeszkodzie, absolucja kapĹana FSSPX jest waĹźna[58]. * 2003 â OĹwiadczenie komisji Ecclesia Dei[11]: o KapĹani FSSPX sÄ waĹźnie wyĹwiÄceni, ale sÄ suspendowani. o Msze sprawowane przez nich sÄ waĹźne, choÄ czynione wbrew prawu koĹcielnemu, o MoĹźna wypeĹniÄ obowiÄ zek niedzielny na Mszy sprawowanej przez kapĹana FSSPX, o Nie jest grzechem uczestnictwo we Mszy w kaplicy FSSPX, gdy wierny nie czyni tego z chÄci zdystansowania siÄ od papieĹźa, lecz z chÄci uczestnictwa w mszy w rycie trydenckim. o MoĹźna zĹoĹźyÄ skromnÄ ofiarÄ na Mszy. * 2007 o Benedykt XVI w liĹcie do biskupĂłw w sprawie motu proprio Summorum pontificum, wspominajÄ c przyczyny powstania motu proprio Ecclesia Dei, zwrĂłciĹ uwagÄ na aktualny brak jednoĹci pomiÄdzy Bractwem a papieĹźem[59]: Quote-alpha.png W tamtym momencie PapieĹź chciaĹ w taki sposĂłb pomĂłc przede wszystkim Bractwu ĹwiÄtego Piusa X w odnalezieniu peĹnej jednoĹci z NastÄpcÄ Piotra, starajÄ c siÄ uleczyÄ ranÄ, odczuwanÄ coraz boleĹniej. Niestety, do tego pojednania dotÄ d nie doszĹo. * o PapieĹź traktuje sprawÄ Bractwa SPX jako wewnÄ trzkoĹcielnÄ [59]: Quote-alpha.png W ten sposĂłb doszedĹem do pozytywnych racji, ktĂłre skĹoniĹy mnie, aby niniejszym zaktualizowaÄ motu proprio wydane w 1988 roku. Chodzi o osiÄ gniÄcie wewnÄtrznego pojednania w Ĺonie KoĹcioĹa. PatrzÄ c wstecz na rozĹamy, ktĂłre na przestrzeni wiekĂłw raniĹy CiaĹo Chrystusa, ciÄ gle ma siÄ wraĹźenie, Ĺźe w krytycznych momentach rodzenia siÄ podziaĹĂłw odpowiedzialni za KoĹcióŠnie zrobili wystarczajÄ co wiele, aby zachowaÄ lub osiÄ gnÄ Ä pojednanie i jednoĹÄ; odnosi siÄ wraĹźenie, Ĺźe zaniedbania w KoĹciele po czÄĹci winne sÄ temu, Ĺźe te podziaĹy mogĹy siÄ utrwaliÄ. * 2008 o 4 czerwca 2008 komisja Ecclesia Dei przedstawiĹa Bractwu warunki[60] porozumienia ze StolicÄ ApostolskÄ . Warunki te zawieraĹy siÄ w piÄciu punktach i zobowiÄ zywaĹy do: 1. odpowiedzi proporcjonalnej do hojnoĹci PapieĹźa (sprawa dot. papieskiego dekretu Summorum Pontificum) 2. unikania wszelkiej publicznej dziaĹalnoĹci godzÄ cej w szacunek do osoby Ojca ĹwiÄtego i sprzecznej z koĹcielnÄ miĹoĹciÄ 3. unikania podawania siÄ za magisterium wyĹźsze od nauczania Ojca ĹwiÄtego i ukazywania Bractwa jako bÄdÄ cego w opozycji do KoĹcioĹa 4. okazania woli uczciwego dziaĹania w peĹnej koĹcielnej miĹoĹci i w szacunku dla autorytetu Wikariusza Chrystusa 5. Ostatni warunek narzucaĹ Bractwu termin odpowiedzi do koĹca czerwca 2008. PrzeĹoĹźony bractwa, bp. Bernard Fellay odpowiedziaĹ na ultimatum w dniu 26 czerwca 2008. W komunikacie serwisu Radia WatykaĹskiego[61] z tego samego dnia (26 czerwca 2008) zatytuĹowanym Fiasko dialogu z lefebrystami potwierdzono poprzednie przecieki prasowe dotyczÄ ce wystosowania przez komisjÄ Ecclesia Dei do FSSPX listu w formie ultimatum. Radio WatykaĹskie powoĹujÄ c siÄ na inne agencje prasowe powieliĹo informacjÄ, Ĺźe biskup Fellay odrzuciĹ warunki stawiane przez komisjÄ Stolicy Apostolskiej. Tymczasem rzecznik prasowy FSSPX â ks. Alaina Lorans, stwierdziĹ, Ĺźe wymagania postawione przez StolicÄ ApostolskÄ same w sobie nie sÄ problemem[62] i powtĂłrzyĹ oficjalne stanowisko FSSPX, Ĺźe Bractwo ĹwiÄtego Piusa X nie ma ambicji stawiania siÄ na miejscu magisterium wyĹźszego od nauczania Ojca ĹwiÄtego, nie pragnie teĹź przeciwstawiaÄ siÄ KoĹcioĹowi[63]. * 2009 o 21 stycznia 2009 Benedykt XVI uwolniĹ od naĹoĹźonej w 1988 ekskomuniki obecnego przeĹoĹźonego FSSPX Bernarda Fellaya oraz trzech innych biskupĂłw â Alfonsa de Gallarety, Bernarda Tissier de Mallerais oraz Richarda Williamsona[64]. ZdjÄcie ekskomuniki nie jest jednak rĂłwnoznaczne z uwolnieniem od suspensy[65]. o 2 lipca 2009 - PapieĹź wydaĹ motu proprio Ecclesiae Unitatem, w ktorym samodzielnÄ dotÄ d komisjÄ Ecclesia Dei przenosi w struktury Kongregacji Nauki Wiary. Ponadto Benedykt XVI uzaleĹźnia przyznanie statusu kanonicznego od wyjaĹnienia przez Bractwo kwestii doktrynalnych[66][67] oraz przypomina, Ĺźe do czasu uregulowania statusu kanonicznego, kapĹani Bractwa nie sprawujÄ sakramentĂłw zgodnie z prawem. o 26 paĹşdziernika 2009 rozpoczÄĹy siÄ rozmowy doktrynalne Stolicy Apostolskiej i Bractwa[68][69][70]. DziaĹalnoĹÄ w Polsce [edytuj] Kaplica Bractwa w Toruniu W Polsce Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X dziaĹa od poczÄ tku lat 90. XX wieku. PrzeĹoĹźonym Bractwa na terenie Polski jest ks. Karl Stehlin. Bractwo posiada dwa przeoraty w Warszawie i Gdyni; koĹcioĹy w: Warszawie i w Gdyni; kaplice w: Bajerzu, Chorzowie, Iwoniczu-Zdroju, Krakowie, Lublinie, Ĺodzi, Toruniu, Tuchowie, Szczecinie i w Zaczerniu. Do Bractwa naleĹźy rĂłwnieĹź dom rekolekcyjny w Bajerzu. Bractwo opiekuje siÄ dwiema szkoĹami: podstawowÄ im. ĹwiÄtej Rodziny w Warszawie oraz gimnazjum i liceum ogĂłlnoksztaĹcÄ cym im. Ĺw. Tomasza z Akwinu w JĂłzefowie, a takĹźe dwiema organizacjami mĹodzieĹźowymi Christus Rex oraz KrucjatÄ Niepokalanej. Zgromadzenie prowadzi wydawnictwo Te Deum oraz wydaje miesiÄcznik Zawsze wierni. KapĹani Bractwa w Polsce [edytuj] W 2009 pracowaĹo w Polsce siedmiu prezbiterĂłw Bractwa[71]. * Karl Stehlin (ur. 1962) â Niemiec, przeĹoĹźony Bractwa ĹwiÄtego Piusa X na EuropÄ WschodniÄ * Edward WesoĹek (ur. 1945) â Polak, byĹy jezuita, w latach 1979-1996 krajowy duszpasterz CyganĂłw w Polsce; redaktor naczelny miesiÄcznika Zawsze wierni * Jan Jenkins â Amerykanin, przeĹoĹźony przeoratu Bractwa ĹwiÄtego Piusa X w Warszawie * Raivo Kokis (ur. 1976) â Ĺotysz * Marian Kowalski - Polak, prezbiter wyĹwiÄcony w roku 2007 w seminarium Bractwa KapĹaĹskiego Ĺw. Piusa X w Zaiztkofen * Edmund Naujokaitis - Litwin, przeĹoĹźony przeoratu Bractwa ĹwiÄtego Piusa X w Gdyni * Ĺukasz SzydĹowski - Polak, prezbiter wyĹwiÄcony 27 czerwca 2009 w seminarium Bractwa KapĹaĹskiego Ĺw. Piusa X w Zaiztkofen Stanowisko episkopatu polskiego [edytuj] Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski wobec dziaĹalnoĹci Bractwa Ĺw. Piusa X na terenie Polski zostaĹo ogĹoszone 27 listopada 1998 roku. W swoim komunikacie odczytanym w koĹcioĹach Konferencja Episkopatu Polski jednoznacznie okreĹliĹa, Ĺźe uwaĹźa to zgromadzenie kapĹaĹskie za grupÄ schizmatyckÄ [72]. Bractwo wkrĂłtce odpowiedziaĹo na ten komunikat, wydajÄ c swoje oĹwiadczenie w tej sprawie[73]. Podobne stanowisko kilka lat później zajÄ Ĺ rĂłwnieĹź arcybiskup metropolita gdaĹski Tadeusz GocĹowski, ktĂłry w liĹcie pasterskim z 8 stycznia 2008 roku odczytanym w koĹcioĹach archidiecezji gdaĹskiej 13 stycznia 2008 roku przestrzegaĹ wiernych pod sankcjÄ karnÄ przed uczestnictwem w naboĹźeĹstwach i mszach odprawianych przez Bractwo ĹwiÄtego Piusa X[74]. Zobacz teĹź [edytuj] * Bractwo ĹwiÄtego Jana Marii Vianneya * WspĂłlnoty uĹźywajÄ ce mszaĹu przedsoborowego Przypisy 1. â 1,0 1,1 Statystyki Bractwa Ĺw. Piusa X (pol.). [dostÄp 28 stycznia 2009]. 2. â 2,0 2,1 509 ksiÄĹźy lefebrystĂłw na Ĺwiecie (pol.). [dostÄp 2009/08/25]. 3. â 3,0 3,1 Brief History of the priestly Society of St. Pius X (ang.). [dostÄp 28 stycznia 2009]. 4. â PosĹowie. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 5. â DĂCRET D'ĂRECTION DE LA ÂŤFRATERNITĂ SACERDOTALE INTERNATIONALE SAINT PIE XÂť (fr.). 6. â Deklaracja Abpa. Marcelego Lefebvreâa z 21 listopada 1974 r. Cytat: CaĹym sercem i caĹÄ duszÄ naleĹźymy do Rzymu katolickiego, stróşa wiary katolickiej oraz tradycji niezbÄdnych do jej zachowania, do wiecznego Rzymu, nauczyciela mÄ droĹci i prawdy. Odrzucamy natomiast i zawsze odrzucaliĹmy pĂłjĹcie za Rzymem o tendencji neomodernistycznej i neoprotestanckiej, ktĂłra wyraĹşnie zaznaczyĹa siÄ podczas Soboru WatykaĹskiego II, a po soborze we wszystkich z niego wynikajÄ cych reformach. 7. â 7,0 7,1 7,2 ZaĹoĹźenie i rozwĂłj Bractwa KapĹaĹskiego Ĺw. Piusa X (1969â1976). 8. â PaweĹ VI: CONCISTORO SEGRETO DEL SANTO PADRE PAOLO VI PER LA NOMINA DI VENTI CARDINALI (wĹ.). 1976-05-24. [dostÄp 2010-03-26]. 9. â Watykan: niepowodzenie rozmĂłw z lefebrystami (pol.). [dostÄp 28 stycznia 2009]. 10. â Jan PaweĹ II: Ecclesia Dei adflicta (ang.). [dostÄp 28 stycznia 2009]. 11. â 11,0 11,1 Latter by Msgr. Camille Perl Regarding Society of St. Pius X Masses (ang.). web.archive.org. [dostÄp 11 listopada 2010]. 12. â Nie ulegajmy âpokusie oficjalnoĹciâ (pol.). Zawsze Wierni, 2006-12. [dostÄp 2010-03-26]. 13. â Bernard Fellay: Komunikat PrzeĹoĹźonego Generalnego Bractwa Ĺw. Piusa X (pol.). Zawsze Wierni, 2007-07-07. [dostÄp 2010-04-08]. 14. â Watykan: zdjÄcie ekskomuniki z biskupĂłw lefebrystĂłw (pol.). Radio Vaticana, 2009-01-24. [dostÄp 2009-01-25]. 15. â 15,0 15,1 Bernard Fellay: Kryzys w KoĹciele. Przyczyny i Ĺrodki zaradcze. Warszawa: Canon, 1996, ss. 17-25. ISBN 83-86445-09-2. 16. â 16,0 16,1 Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 37-41, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 17. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 30-32, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 18. â Mateusz Gaudron: Czy nowy obrzÄ dek Mszy jest peĹnym wyrazem katolickiej nauki o ofierze Mszy ĹwiÄtej? (pol.). W: Katechizm o kryzysie w KoĹciele [on-line]. Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X. [dostÄp 2010-03-16]. 19. â Mateusz Gaudron: Co rozumie siÄ pod pojÄciem ekumenizmu? (pol.). W: Katechizm o kryzysie w KoĹciele [on-line]. Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X. [dostÄp 2010-03-16]. 20. â Mateusz Gaudron: Czego uczy dekret o wolnoĹci religijnej Vaticanum II? (pol.). W: Katechizm o kryzysie w KoĹciele [on-line]. Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X. [dostÄp 2010-03-16]. 21. â DĂCRET D'ĂRECTION DE LA ÂŤFRATERNITĂ SACERDOTALE INTERNATIONALE SAINT PIE XÂť (fr.). Cytat: ĂŠtant donnĂŠ la nĂŠcessitĂŠ urgente de la formation de prĂŞtres zĂŠlĂŠs et gĂŠnĂŠreux conformĂŠment aux directives du dĂŠcret suscitĂŠ 22. â Statuts De La Fraternite Des Apotres De Jesus Et Marie Ou (Selon Le Titre Public) De La Fraternite Sacerdotale Saint Pie X (fr.). Cytat: Somme thĂŠologique de saint Thomas dâAquin et ses principes philosophiques seront l'objet principal des ĂŠtudes au SĂŠminaire 23. â Statuts De La Fraternite Des Apotres De Jesus Et Marie Ou (Selon Le Titre Public) De La Fraternite Sacerdotale Saint Pie X (fr.). Cytat: ainsi les sĂŠminaristes ĂŠviteront avec soin les erreurs modernes, en particulier le libĂŠralisme et tous ses succĂŠdanĂŠs 24. â 24,0 24,1 Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 94, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 25. â Bernard Fellay: Kryzys w KoĹciele. Przyczyny i Ĺrodki zaradcze. Warszawa: Canon, 1996, ss. 18-22. ISBN 83-86445-09-2. 26. â Bernard Fellay: Kryzys w KoĹciele. Przyczyny i Ĺrodki zaradcze. Warszawa: Canon, 1996, s. 23. ISBN 83-86445-09-2. 27. â KolegialnoĹÄ. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 28. â Reforma liturgiczna. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 29. â KoĹcióŠa Liberalizm. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 30. â Jednostronny Ekumenizm. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 31. â Ekumenizm â dzieĹo diabĹa. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 32. â Rewolucja w KoĹciele. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 33. â WolnoĹÄ religijna. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 34. â Pierwotne Nauczanie. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. Cytat: TwierdzÄ zatem, Ĺźe deklaracja o wolnoĹci religijnej nie jest zgodna z tym, co byĹo poczÄ tkowo nauczane. Wszyscy papieĹźe zawsze gĹosili, iĹź istnieje tylko jedna prawda, Ĺźe KoĹcióŠjest prawdÄ i Ĺźe nie ma Ĺźadnego przyrodzonego prawa wyboru pomiÄdzy prawdÄ a faĹszem. Otóş wspomniana deklaracja wyraĹşnie mĂłwi, iĹź istnieje takie przyrodzone prawo wyboru â nie tylko prawo cywilne lub jakiekolwiek inne prawo legalne, ale prawo przyrodzone â oparte na âgodnoĹci ludzkiej osobyâ. SobĂłr uprawomocnia postÄpowanie wedĹug wĹasnego widzimisiÄ. Lecz KoĹcióŠnigdy nie nauczaĹ czegoĹ podobnego; odwrotnie â zawsze polecaĹ on, aby opowiadaÄ siÄ tylko za prawdÄ . OczywiĹcie, w niektĂłrych sytuacjach moĹźna tolerowaÄ bĹÄ d, lecz nigdy nie ma siÄ prawa go przyjÄ Ä.. 35. â Syllabus w centrum kryzysu KoĹcioĹa. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 36. â Pojawienie siÄ podziaĹu. W: Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 37. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 95-99, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 38. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 56-58, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 39. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 58, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 40. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 19, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 41. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 20,98, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 42. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 92, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 43. â Karl Stehlin: Ekumenizm â wrĂłg miĹoĹci (pol.). [dostÄp 2010-03-26]. 44. â Marcel Lefebvre: Ekumenizm â dzieĹo diabĹa (pol.). [dostÄp 2010-03-26]. 45. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 97, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 46. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 96, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 47. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 62-64, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 48. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 54-55, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 49. â Mateusz Gaudron: Czy wszystkie religie majÄ prawo do swobodnego wykonywania praktyk religijnych? (pol.). W: Katechizm o kryzysie w KoĹciele [on-line]. Bractwo KapĹaĹskie ĹwiÄtego Piusa X. [dostÄp 2010-03-20]. 50. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 62, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 51. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 63, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 52. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 65,88, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 53. â SobĂłr WatykaĹski II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Julian Groblicki, Eugeniusz Florkowski (redaktorzy naukowi). Wyd. 3. PoznaĹ: Pallottinum. 54. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, ss. 65,95, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 55. â Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, s. 118, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 56. â Jan PaweĹ II: Ecclesia Dei (pol.). Fraternitas Sacerdotalis Sancti Petri, 2 lipca 1988. [dostÄp 2010-03-16]. 57. â TradycjonaliĹci chcÄ jednoĹci z Rzymem (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. 58. â PONTIFICIA COMMISSIO "ECCLESIA DEI" (ang.). web.archive.org. [dostÄp 11 listopada 2010]. 59. â 59,0 59,1 Benedykt XVI: List do BiskupĂłw o ÂŤmotu proprioÂť (pol.). Fundacja Opoka. [dostÄp 27 stycznia 2009]. 60. â Conditions qui rĂŠsultentd e I'entretien du 4 juin 2008 entre le Cardinal Dario Castrillon Hoyos et I'Evèque Bernard Fellay. (fr.). 61. â Fiasko dialogu z lefebrystami (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. 62. â Katoliccy tradycjonaliĹci o trudnoĹciach w dialogu z Watykanem (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. 63. â Au sujet de lâultimatum du cardinal CastrillĂłn Hoyos (fr.). web.archive.org. 64. â PapieĹź zdjÄ Ĺ ekskomunikÄ z lefebrystĂłw (pol.). wprost.pl, 2009-01-24. 65. â Kurt Koch: CommuniquĂŠ (fr.). [dostÄp 29 stycznia 2009]. 66. â Ecclesiae Uunitatem (Ĺac.). Vatican.va, 2009-07-02. [dostÄp 11 sierpnia 2009]. Cytat: Sed doctrinae quaestiones, ut liquet, manent atque, usque dum non enodentur, Fraternitas canonicum in Ecclesia statutum non habet et eius ministri nullum ministerium legitime agere possunt. Quandoquidem quaestiones, quae in praesenti cum Fraternitate tractari debent, essentialiter ad doctrinam spectant. 67. â Watykan: za dialog z tradycjonalistami odpowiada Kongregacja Nauki Wiary (pol.). Radio Vaticana, 2009-07-09. [dostÄp 11 sierpnia 2009]. 68. â Watykan: rozmowy z lefebrystami juĹź niebawem 69. â [Zawsze wierni] Dyskusje miÄdzy StolicÄ ApostolskÄ a Bractwem Ĺw. Piusa X 70. â Rozmowy Watykanu z Bractwem Ĺw. Piusa X - ekai.pl 71. â KapĹani Bractwa w Polsce (pol.). [dostÄp 17 sierpnia 2009]. 72. â Komunikat Konferencji Episkopatu Polski z 27 listopada 1998 (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. 73. â Karol Stehlin: Stanowisko Bractwa Ĺw. Piusa X w sprawie komunikatu Konferencji Episkopatu (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. 74. â Tadeusz GocĹowski: Kurenda nr 2/2008 Kuria Metropolitalna Archidiecezji GdaĹskiej (pol.). [dostÄp 27 stycznia 2009]. Bibliografia [edytuj] 1. Codex Iuris canonici auctoritate Joannis Pauli PP. II promulgatus, Kodeks prawa kanonicznego.PrzekĹad polski zatwierdzony przez KonferencjÄ Episkopatu. tekst dwujÄzyczny, Edward Sztafrowski (tumaczenie) i komisja naukowa pod redakcjÄ Kazimierza Dynarskiego. PoznaĹ: Pallottinum, 1984. 2. Bernard Fellay: Kryzys w KoĹciele. Przyczyny i Ĺrodki zaradcze. Warszawa: Canon, 1996. ISBN 83-86445-09-2. 3. ks. Karl Stehlin FSSPX, W obronie Prawdy katolickiej â DzieĹo abpa Lefebvre, Te Deum, Warszawa 2001 ISBN 83-87770-16-7 4. ks. S. Grzechowiak, Ruch arcybiskupa Lefebvreâa â ku rozĹamowi w KoĹciele posoborowym, Gniezno 1998 5. M. Karas, Bractwo Ĺw. Piusa X â katolicki ruch tradycjonalistyczny w dobie posoborowej, âNomos. Kwartalnik Religioznawczyâ, z. 30-31 (2000), s. 79-99 6. M. Karas, Integryzm Bractwa KapĹaĹskiego Ĺw. Piusa X. Historia i doktryna rzymskokatolickiego ruchu tradycjonalistycznego, wydawnictwo âKsiÄgarnia Akademickaâ, KrakĂłw 2008, stron 154 7. Marcel Lefebvre: KoĹcióŠprzesiÄ kniÄty modernizmem. ChorzĂłw: Canon, 1995, seria: Ĺťywa tradycja. ISBN 83-901606-5-X. 8. ks. bp Zygmunt PawĹowicz, Lefebvre i lefebryĹci, GdaĹsk 1998 Linki zewnÄtrzne [edytuj] Portal Katolicyzm Portal: Katolicyzm * Oficjalny serwis internetowy Bractwa KapĹaĹskiego Ĺw. Piusa X w Polsce * Konsekracja biskupĂłw w Bractwie ĹwiÄtego Piusa X w EcĂ´ne w 1988 (video) * ks. Andrzej DaĹczak: Lefebryzm â na czym w istocie polega problem z Bractwem Ĺw. Piusa X?. ArtykuĹ na stronie SNE GdaĹsk * Bractwo walecznie usposobione - MiesiÄcznki List ĹšrĂłdĹo âhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Bractwo_Kap%C5%82a%C5%84skie_%C5%9Awi%C4%99tego_Piusa_Xâ Kategorie: Bractwo ĹwiÄtego Piusa X ⢠Stowarzyszenia Ĺźycia apostolskiego ⢠Bractwa religijne |
|
Data: 2010-12-25 12:47:04 | |
Autor: abc | |
Kto to jest lefebrysta? | |
Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X (łac. Fraternitas Sacerdotalis Sancti To "pot. lefebryści" wprowadza w błąd. Określenie "lefebrysta" sugeruje wyznawcę jakiejś nowej fałszywej religii zwanej "lefebryzmem". Tymczasem abp Lefebvre nie stworzył ani żadnej nowej, fałszywej religii ani żadnego równoległego "Kościoła" czyli sekty. Pozostał katolikiem jakim był zawsze. Abp Lefebvre stworzył Bractwo Kapłańskie św. Piusa X, które jest zgromadzeniem katolickich księży. Ja nie jestem księdzem tylko zwykłym katolikiem i nie należę do Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X. Utworzone przez abp Lefebvre'a Bractwo Kapłańskie św. Piusa X jest zgromadzeniem księży katolickich wiernych Tradycji Kościoła Świętego. Celem Bractwa jest przechowanie, przez okres obecnego kryzysu, nieskażonego w formie i w treści katolicyzmu, jaki do roku 1962 był powszechną normą w Kościele. Gdy obecny kryzys w Kościele zakończy się i Kościół w pełni powróci do swojej własnej Tradycji, Bractwo św. Piusa X nie będzie już potrzebne jako punkt odniesienia. Na razie jest potrzebne. -- Nie da się oddzielić polityki od religii. Nie da się w człowieku oddzielić katolika od obywatela. Rozdział państwa od Kościoła jest sztuczny. |
|
Data: 2010-12-25 12:48:51 | |
Autor: u2 | |
Kto to jest lefebrysta? | |
W dniu 2010-12-25 12:47, abc pisze:
Bractwo KapÂłaĂąskie ÂŚwiĂŞtego Piusa X (Âłac. Fraternitas Sacerdotalis SanctiTo "pot. lefebryÂści" wprowadza w b³¹d. OkreÂślenie "lefebrysta" sugeruje Bo kalecki wÄszy rozĹam w klerze, a jak nie ma go to gotĂłw go wymyĹliÄ :) |
|
Data: 2010-12-26 01:12:04 | |
Autor: Jaksa | |
Kto to jest lefebrysta? | |
Użytkownik "Jacek Kawecki" <"BroDmy RP przed pisem"@...pl> napisał w wiadomości news:if4k63$p5o$3usenet.news.interia.pl... Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X (łac. Fraternitas Sacerdotalis Żywię do nich pewną sympatię, choć w Buddzie nie widzę sługi diabła, ani nawet w Mahomecie, ale z Lutrem bym się już z opinią wstrzymał.. ki diabeł? Jaksa |