Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?

Data: 2010-10-05 08:59:52
Autor: RadekD
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
Tak mnie zastanawia jedna rzecz. Pracuję na umowę
na czas nieokreślony z której wynik, że zarabiam xxx zł
jednak wypłata, którą dostaję jest wyższa xxxx zł (niestety niedużo).
Co najlepsze wypłatę otrzymuję na konto z konta firmowego
z zaznaczeniem, że to wypłata za dany miesiąc i danymi firmy.

Kto tu właściwie łamie prawo ?
Jakie są konsekwencje tego dla obu stron?
I komu tak właściwe powinno zależeć na wykryciu tego ?

Uprzedzam, że nie jestem zadowolony z takiego obrotu spraw - ale wolałem   mieć umowę w ręce (choćby taką "niepełną") niż pracować na czarno.

Data: 2010-10-05 00:08:46
Autor: gr
On 5 Paź, 08:59, RadekD <radek...@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

A składki o od jakiej kwoty są odprowadzane?
Moze ci dali premię nagrodę itp.
Idź do księgowej i zapytaj.

Data: 2010-10-05 09:23:14
Autor: RadekD
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
A składki o od jakiej kwoty są odprowadzane?
Składki oczywiście od kwoty z umowy - i jednocześnie
najniższej krajowej.

Moze ci dali premię nagrodę itp.
Idź do księgowej i zapytaj.
Nie to nie premia. Miałem wybór albo umowa na najniższą
(i troszeczkę wyższa pensja) albo się zastanowią
czy będą chcieli podpiasć umowę ze mną.

Tak więc to nie żadna premia czy dodatek ale w pełni
świadome działanie pracodawcy mające na celu płacenie mniejszych
składek - niestety nie miałem innego wyjścia i musiałem się zgodzić
na takie rozwiązanie.

Data: 2010-10-05 10:58:36
Autor: Michał Gut
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
a nie podpada to pod poswiadczenie nieprawdy?
wtedy i firma i ty

Data: 2010-10-05 11:14:51
Autor: Mordzia
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?

Użytkownik "RadekD" <radek997@poczta.onet.pl> napisał

Składki oczywiście od kwoty z umowy - i jednocześnie
najniższej krajowej.

Jesteś tego pewien?
Jeśli tak, to masz wyjątkowego idiotę za pracodawcę.

Data: 2010-10-05 11:43:01
Autor: RadekD
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
Jesteś tego pewien?
Jestem tego pewien - mam przecież "paski" od księgowej.

Jeśli tak, to masz wyjątkowego idiotę za pracodawcę.
Tego też jestem pewien.

Zależało mi na pracy więc zgodziłem się na takie warunki.
Zależało mi też na umowie i przelewach wypłaty na konto
tak bym miał zdolność kredytową.

Tak się tylko zastanawiam co by było jakby wyszło to na jaw
(powiedzmy gdy wreszcie się uwolnię od tej firmy).
Wiem, że ja też jestem częściowo winny tylko mając jako alternatywę
pracę "na czarno" lub bezrobocie - wolałem wybrać robienie mnie i ZUS w konia.
Przecież nawet jakbym sam zaproponował, żebym dostawał część
kasy "pod stołem" to pracodawca nie powinien się na to zgodzić.

Data: 2010-10-05 14:24:40
Autor: Johnson
RadekD pisze:

Tak się tylko zastanawiam co by było jakby wyszło to na jaw
(powiedzmy gdy wreszcie się uwolnię od tej firmy).

Jak się uwolnisz od firmy to cię pozwą o tę kwotę z bezpodstawnego wzbogacenia :) Jak widać zauważyłeś ich "błąd" a więc musisz się liczyć z obowiązkiem zwrot świadczenia.

--
@2010 Johnson
Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.

Data: 2010-10-05 14:56:22
Autor: Maddy
W dniu 05-10-2010 14:24, Johnson pisze:
RadekD pisze:

[...]

Swoją drogą - wypłacać "lewe" wynagrodzenia przelewem.
I teraz wystarczy jeden zwolniony pracownik który będzie miał jakiś żal do pracodawcy i gość jest ugotowany.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-10-05 15:04:36
Autor: RadekD
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
Swoją drogą - wypłacać "lewe" wynagrodzenia przelewem.
I teraz wystarczy jeden zwolniony pracownik który będzie miał jakiś żal do pracodawcy i gość jest ugotowany.

OK. Czyli już się prawie rozumiemy ;-)

Ugotowany przez kogo ? I jakie konsekwencje może ponieść pracownik dostający lewe wynagrodzenie.

Nie to, że chcę chamsko podkablować (częściowo też na siebie) ale nie
pogardzę jakimś hakiem na mojego "pana pracodawcę".

Data: 2010-10-05 14:16:46
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
Dnia 05.10.2010 RadekD <radek997@poczta.onet.pl> napisał/a:
Ugotowany przez kogo ? I jakie konsekwencje może ponieść pracownik dostający lewe wynagrodzenie.
jakis czas temu dostalem wezwanie do US w sprawie firmy, u ktorej kilka lat
temu mialem umowy - zlecenia.

Przelewy na konto, to co bylo na umowach/przelewie/pitcie nijak się miało do
siebie wzajemnie. To co bylo w ksiegowosci bylo jeszcze inne (czesc umow -
oczywiscie niepodpisane przezemnie - byla podwojna, to co mialem w przelewach w
papierach u nich nie wystepowalo...)

Prawde mowiac srednio mnie to interesowalo, potem zreszta wycofalem sie z wspolpracy.

Efekt - powiedzialem co wiedzialem, na pytanie czy napewno nic nie dostalem
poza przelewami(przelewy byly nizsze niz umowy) powiedzialem ze nie pamietam...
i tyle.

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

Data: 2010-10-05 15:46:00
Autor: Maddy
W dniu 05-10-2010 15:04, RadekD pisze:
[...]

Tak naprawdę żadne, jeżeli zrobi wielkie oczy i stwierdzi, że myślał że wszystko jest ok, wszak przyznano ma kwotę brutto, a ile wyjdzie na rękę to oblicza pracodawca.

Nie to, że chcę chamsko podkablować (częściowo też na siebie) ale nie
pogardzę jakimś hakiem na mojego "pana pracodawcę".

Fajna firma...

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-10-05 15:54:04
Autor: RadekD
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?
Tak naprawdę żadne, jeżeli zrobi wielkie oczy i stwierdzi, że myślał że wszystko jest ok, wszak przyznano ma kwotę brutto, a ile wyjdzie na rękę to oblicza pracodawca.

Czyli dla mnie OK.

Fajna firma...

Oj fajna. Można by napisać doktorat z psychologi na temat leczenia własnych kompleksów i podwyższania samooceny przez "panów pracodawców"
wyżywających się na pracownikach.
Wpadlibyście na to by przyczepić się pracownika dostającego minimum za
to, że na śniadanie je kiełbasę a nie szynkę z Almy ?

Data: 2010-10-05 12:45:07
Autor: IwonaW

Użytkownik "RadekD" <radek997@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i8eid5$bg6$1news.onet.pl...
[...]

I ty i pracodawca lamiecie prawo. On bo nie odprowadza za ciebie pelnych skladek ZUS, ty bo nie odprowadzasz w pelnej wysokosci podatku dochodowego - pracodawca jest tylko jego platnikiem.
Jezeli chcesz byc w porzadku to w mozesz w rozliczeniu rocznym PIT podac wynagrodzenie w wysokosci faktycznie otrzymanej i zaplacic podatek w prawidlowej wysokosci. A do pracodawcy wystapic o skorygowanie PIT-11 jezeli bedzie na inna kwote niz faktycznie otrzymana bo inaczej sie deklaracje w US "rozjada" ;-)

IW

Data: 2010-10-07 11:39:18
Autor: Ariusz
W dniu 2010-10-05 12:45, IwonaW pisze:
[...]

Miejmy tylko nadzieję,że sądy, a zwłaszcza skarbówka będzie bardziej wyrozumiała dla pracowników. W końcu w większości przypadków to nie pracownik odpowiada za taką sytuację. Na każdym kroku słyszy się o sytuacjach na papierze mam tyle, a zarabiam tyle.
Często nie godząc się na takie warunki nie ma szansy na pracę, a pracownik cicho siedzi bo nie chce stracić roboty.

No i załóżmy, że ktoś podaje takiego pracodawcę do sądu - a co jak zatrudniał on np kilkanaście osób i chcąc płacić pełne składki ZUS i podatek przestaje być rentowny i musi zamknąć działalność. Robotę traci nie tylko kilkanaście osób ale i sam pracodawca oraz tracą klienta firmy współpracujące.

Dopóki najniższa krajowa będzie tak rażąco niska, a przy tym składki ZUS tak rażąco wysokie to będzie taka chora sytuacja.

I wszyscy o tym wiedzą - również i urzędnicy i rządzący ale nikt z tym nie próbuje nic zrobić. Niestety przepisy mamy takie jak mamy.

Niech ktoś spróbuje założyć sobie działalność gospodarczą. Nie dość, że od razu musi płacić haracz do ZUS - to jeszcze podatek. Choć ten drugi jest w miarę OK - zarobiłeś podziel się. A ZUS - zarobiłeś czy nie płać.
i to nie mało (poza 2 pierwszymi latami).

Ariusz

Data: 2010-10-07 04:47:53
Autor: witek
On 10/7/2010 4:39 AM, Ariusz wrote:

[...]

Nie bedzie bardziej wyrozumialy.
Nie wykazales na PIT osiągnietego dochodu i zabulisz go z odsetkami plus kara.
Nieistotne czy dostales pit-11 czy nie i co na nim jest. Ewentualnie nalezy je skorygowac.
Na pit-37 wykazujesz faktycznie otrzymana kase.
wszelkie odchylki ida na twoje konto w razie czego.
jakbys to jeszcze pod stolem dostawal gotowka do reki, to ciezko byloby ci cokolwiek udowodnic.
jak masz wplate na koncie, to jestes samobójcą nie wykazaujac tego w pit-37.

[...]

No i co?

Dopóki najniższa krajowa będzie tak rażąco niska, a przy tym składki ZUS
tak rażąco wysokie to będzie taka chora sytuacja.

alt.pl.wiejska

[...]

j.w.

Data: 2010-10-07 12:49:39
Autor: niusy.pl
Kto tu łamie prawo - wynagrodzenie ?

Użytkownik "Ariusz" <ariuszn@poczta.onet.pl>

..
[...]

Z tym, że nie do końca, bo jak zarabiasz więcej to zusowi płacisz więcej. Lub nie, ale to jest już twój wybór z określoną konsekwencją. Za pracownika płacisz proporcjonalnie do jego wynagrodzenia. Interes jest więc w tym, że pracodawca może nie płacić od tych pod stołem.

Data: 2010-10-05 16:20:59
Autor: Konrad
[...]

http://praca.wp.pl/gid,12725833,kat,1013831,galeriazdjecie.html?T[page]=1

K.