Kto układa program autopilota?

Data: 2012-01-16 15:28:42
Autor: Marcin N
Kto układa program autopilota?
Autopilot w Smoleńsku został wyłączony dopiero 20m nad ziemią. To chyba jedyna nowość dzisiejszego raportu.

Zainteresowało mnie, kto układa program sterujący autopilotem? Czy to rozsądne, żeby algorytm autopilota dążył do rozbicia samolotu? Co w sytuacji, gdyby załoga zasłabła? Czemu autopilot mając komplet danych mówiących mu "zaraz się rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu?

Czy nie jest logiczne, że autopilot powinien po prostu sam wyrównać lot na ok 50-100m i czekać na dalsze działania pilota?

Data: 2012-01-16 16:22:59
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:jf1c6o$7a8$1news.task.gda.pl...
[...]

Autopilot w tym wypadku nie wiedział, że nie trafi w pas startowy. By na nim wylądować musi obniżyć sie do zera. Teoretycznie twórca programu zakładał, że załoga będzie lądował na lotniskach, a nie w lesie.

Data: 2012-01-16 16:36:43
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-16 16:22, Robert Tomasik pisze:
[...]

NO i właśnie to jest bzdura oprogramowania. Skoro czegoś nie wiedział - to powinien założyć, że jest źle, a nie dobrze.

Skoro autopilot nie ma pewności, że schodzi prawidłowo - powinien sam wyrównać lot i czekać na dalsze pomysły pilota. Tak ja bym napisał program autopilota.

Data: 2012-01-16 16:40:59
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
Kto układa program autopilota?
W dniu 2012-01-16 15:28, Marcin N pisze:

Czemu autopilot majÄ…c komplet danych
mówiących mu "zaraz się rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu?

Czy nie jest logiczne, że autopilot powinien po prostu sam wyrównać lot
na ok 50-100m i czekać na dalsze działania pilota?

O jakim komplecie danych mówisz? Jeśli masz na myśli ostrzeżenia TAWS'a - to są one dla załogi, sam system TAWS nie jest zintegrowany z autopilotem.

Data: 2012-01-16 16:49:57
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-16 16:40, Piotr "Charvel" Majka pisze:
[...]

Nie znam siÄ™.
Wyobrażam sobie jednak, że autopilot, który umie wylÄ…dować na ILS powinien mieć jakiÅ› zestaw danych wejÅ›ciowych, na podstawie których decyduje, czy  W OGÓLE ma prawo dopuÅ›cić lÄ…dowanie w automacie. Sam brak tych danych powinien być równoznaczny z wyrównaniem lotu na bezpiecznej wysokoÅ›ci.

Innymi słowy - powinien być trochę idiotoodporny. Ten z TU154 nie był. Stąd moje pytanie: kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

Data: 2012-01-16 17:16:46
Autor: Monster
W dniu 2012-01-16 16:49, Marcin N pisze:

Innymi słowy - powinien być trochę idiotoodporny. Ten z TU154 nie był.
Stąd moje pytanie: kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

O ile dobrze pamiętam to we Francji poległ przez coś takiego jak mówisz nowiutki A320,był tak idiotoodporny że po niskim przelocie zdecydował że ląduje,czy jakoś tak.

  http://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU

--
Tomek

Data: 2012-01-16 17:43:25
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Kto układa program autopilota?
Użytkownik Marcin N napisał:

Nie znam siÄ™.
(...)

kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

Ludzie, którzy się znają.

Rafal "RAV" Miszczak        rav@e-rav.pl                  www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783             tel: +48-606-198315

Data: 2012-01-16 20:07:27
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Marcin N <marcin5.
Nie znam sie
Wyobrazam sobie jednak,

No wlasnie, nie znasz sie i jedynie co masz to swoje wyobrazenia ktore nie maja nic wspolnego z rzeczywistoscia.
Wbij sobie do glowy ze zaden program nie jest potrzebny aby wyladowac na ILSie, autopiloty to potrafily zrobic grubo przed tym jak powstal pierwszy komputer.

Data: 2012-01-16 21:14:11
Autor: PH
W dniu 2012-01-16 21:07, saturn5 pisze:
autopiloty to potrafily zrobic grubo przed tym jak powstal pierwszy komputer.
Rozwiñ proszê.

Data: 2012-01-16 20:38:06
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
O co chodzi, o skrocona historie lotnictwa??
Przeczytaj o takich samolotach jak Boeing 707, DC 8/9, kiedy byly wprowadzone do uzytku i w jakie zaawansowane autopiloty byly wyposazone, o komputerach jeszcze wtedy nikomu sie nie snilo. --

Data: 2012-01-19 03:35:49
Autor: Smok Eustachy
W dniu 16.01.2012 21:38, saturn5 pisze:
[...]

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Data: 2012-01-19 06:25:47
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Tak. Zajmowaly cale pietro budynku i potrzebowaly mala elektrownie aby je zasilac. Jak technika komputerowo-cyfrowa wkracza do samolotow to mamy juz wczesne lata 70-te i ciagle to nie sa komputery tylko proste uklady cyfrowe, mozna powiedziec sa to lotnicze kalkulatory. Komputery zaczynaja sie tak naprawde od Boeinga 767 czyli bardzo pozne lata 70-te.

Data: 2012-01-19 08:50:40
Autor: PH
W dniu 2012-01-19 07:25, porterhouse pisze:

[...]

No w³a¶nie tego siê chcia³em dowiedzieæ od saturn5, jak dzia³a³ zaawansowany autopilot kiedy jeszcze w samolotach nie by³o elektroniki.

Data: 2012-01-19 08:38:57
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?

No w³a¶nie tego siê chcia³em dowiedzieæ od saturn5, jak dzia³a³ zaawansowany autopilot kiedy jeszcze w samolotach nie by³o elektroniki.

A czy ty odrozniasz elektronike od komputerow? Przeciez moze byc elektronika ale bez komputerow, byla to jak najbardziej elektronika, analogowa, oparta na tranzystorach. Dziwie sie ze taki elementarz trzeba tlumaczyc. A pierwszy autopilot lotniczy pochodzi z 1912 - i teraz sobie poglowkoj jak to bylo zrobione!

Data: 2012-01-19 09:59:18
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Kto uk³ada program autopilota?
Pan saturn5 napisa³:

[...]

Warto nadmieniæ, ¿e taka elektronika s³u¿±ca do obliczeñ i zrealizowana
w oparciu o wzmacniacze operacyjne (scalone lub nie), to siê nazywa
"komputer analogowy".

--
Jarek

Data: 2012-01-19 16:51:18
Autor: Smok Eustachy
W dniu 19.01.2012 07:25, porterhouse pisze:

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Tak. Zajmowaly cale pietro budynku i potrzebowaly mala elektrownie aby je zasilac.

Ale by³y

Data: 2012-01-19 20:17:28
Autor: nazgul
W dniu 2012-01-16 21:38, saturn5 pisze:
[...]

mowa była o programie
czyli algorytmie
a ten nie musi być zapisany tak jak teraz każdy (laik)
sobie wyobraża w postaci kodu wykonywalnego, tylko może być zrealizowany przez hardware (patrz komputer analogowy).
ale to tylko tak w kwestii formalnej mówię.

Data: 2012-01-19 12:01:38
Autor: ArchieIl
Kto uk³ada program autopilota?
On 19 Sty, 20:17, nazgul <x...@wp.pl> wrote:
W dniu 2012-01-16 21:38, saturn5 pisze:> O co chodzi, o skrocona historie lotnictwa??
> Przeczytaj o takich samolotach jak Boeing 707, DC 8/9, kiedy byly wprowadzone do uzytku i w
> jakie zaawansowane autopiloty byly wyposazone, o komputerach jeszcze wtedy nikomu sie nie
> snilo.

mowa by³a o programie
czyli algorytmie
a ten nie musi byæ zapisany tak jak teraz ka¿dy (laik)
sobie wyobra¿a w postaci kodu wykonywalnego, tylko mo¿e byæ zrealizowany
przez hardware (patrz komputer analogowy).
ale to tylko tak w kwestii formalnej mówiê.

:-D

w kwestii formalnej:
broñ palna - sztacheta z p³otu.

Sprawdzi³em. ILS powsta³ i by³ u¿ywany w czasach gdy co najwy¿ej mogli
korzystaæ z prostych elektryczno/elektronicznych automatów analogowych
wspomagaj±cych sterowanie.

tak... staruszkowie celowo wspomagaj± be³kot jêzykowy w jednym zdaniu
wal±c autopilota typu wspomagacz funkcji steruj±cych z oryginalnego
tupolewa i autopilota pozwalaj±cego na w zasadzie pe³ne sterowanie
samolotem z zabawek typu ten ostatnio zgubiony "predator".

Artur Górniak

Data: 2012-01-19 19:36:30
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Sperry SP-50 autopilot ktory zasilal Boeingi 707/727 nikt nigdy nie podciagnal pod analogowe komputery, ja tez tak tylko w kwestii formalnej.

Data: 2012-01-26 23:48:31
Autor: nazgul
W dniu 2012-01-19 20:36, saturn5 pisze:
Sperry SP-50 autopilot ktory zasilal Boeingi 707/727 nikt nigdy nie podciagnal pod analogowe
komputery, ja tez tak tylko w kwestii formalnej.

ale zgodzisz się, że zapewne był tam algorytm (reguły sterowania)
realizowane czysto sprzętowo (jakie komparatory, wzmacniacze itp.)

Data: 2012-01-16 19:30:31
Autor: J.F
Kto układa program autopilota?
Użytkownik "Marcin N"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
Zainteresowało mnie, kto układa program sterujący autopilotem? Czy to

W tym przypadku chyba nikt - pamietaj ze to stary radziecki wyrob, prawdopodobnie jest to elektroniczny analogowy regulator bez zadnego programu.

rozsądne, żeby algorytm autopilota dążył do rozbicia samolotu? Co w sytuacji, gdyby załoga zasłabła? Czemu autopilot mając komplet danych

Jak czytales ten grecki wypadek - nie pomaga.
Jak zaloga zaslabnie, to kiedys sie paliwo skonczy, a dalej juz nawet modlitwa nie pomoze.

mówiących mu "zaraz się rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu?
Czy nie jest logiczne, że autopilot powinien po prostu sam wyrównać lot na ok 50-100m i czekać na dalsze działania pilota?

I trzeba by go wylaczyc przed ladowaniem, bo inaczej by uniemozliwilby ladowanie ? :-)

W tym przypadku to nawet nie tyle jest autopilot, co pomocnik pilota - automat ciagu pilnuje wlasciwej predkosci, automat kata - pilnuje nastawionego kata zejscia.
I maja pomagac do samego konca, odciazajac pilota od tych zadan.

J.

Data: 2012-01-17 09:37:18
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-16 19:30, J.F pisze:
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości
[...]

W "greckim przypadku" zasłabniecie miało poważną przyczynę. Jednak przecież mogą być inne powody.

W ogóle to dziwi mnie, że nowe samoloty nie mają żadnej możliwości sprowadzenia ich zdalnie - z ziemi. Być może byłby to niepotrzebny "ficzer" i praktyka dowodzi, że przydałoby się to wyłącznie w filmach sensacyjnych?

Wracając jednak do autopilota: dlaczego nie ma takiego algorytmu: lecę na autopilocie - nie mogę lądować, bo nie zejdę pod 100m. Chcę lądować - muszę najpierw autopilota wyłączyć. Bez sensu?

Data: 2012-01-17 09:05:27
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?
 ™
musze najpierw autopilota wylaczyc‡. Bez sensu?

Tak, bez sensu bo zaklada ze autopilot byl wogole wlaczony. Pilot potrafi wyladowac bez autopilota I zreszta w podejsciach nieprecyzyjnych jest to czesto praktykowane. Jak marzy ci sie samolot w ktorym autopilot nie moze byc wylaczony to wyeliminowales wogole pilota I stworzyles samolot ktory pilotow nie potrzebuje, cos takiego szybko nie przyjdzie. Miedzy nami mowiac prawidlowe dzialanie pilotow tego Tu-154 wlasnie polegalo na nie uzywaniu autopilota, w podejsciu na NDB nie jest wskazane uzywanie autopilota.

Data: 2012-01-17 10:02:41
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Nie wiem czy widzisz podstawowy blad swoich wymyslow - zaden z twoich pomyslow by nie zapobiegl temu wypadkowi, pilot zawsze moze wylaczyc autopilota I zawsze wyladowac kiedy chce i pogwalcic procedury jesli tego chce. A to ze odpowiednio ustawiony autopilot moze sie zatrzymac na zadanej wysokosci to jasne. Jesli wymyslamy autopilot ktory by byl zabezpieczeniem przed kiepskim pilotem to raczej cos jest nie tak, nie ma wtedy innego sposobu niz kompletnie wyeliminowac pilota z kokpitu. --

Data: 2012-01-17 11:37:29
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-17 11:02, saturn5 pisze:
[...]

My¶lê, ¿e mój algorytm by zapobieg³ temu wypadkowi. Dlaczego? Bo tu nikt nie chcia³ l±dowaæ. Na 100m wcisnêli "uchod", tyle, ¿e samolot nie zareagowa³ a za³oga za pó¼no siê zorientowa³a. Gdyby schodzili "rêcznie" - wykonaliby rêczn± procedurê odej¶cia bez zdawania siê na automaty.

Data: 2012-01-17 18:41:57
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Bo tu nikt nie chcia³ l±dowaæ. Na 100m wcisnêli "uchod", tyle, ¿e samolot nie zareagowa³ a za³oga za pó¼no siê zorientowa³a.

Nonsens, nikt tu nie wcisnal zadnego uchoda, nie ma na to najmniejszego dowodu
ze cokolwiek wcsikali. To bylo dysktutowane zreszta na forum lotnictwo
dlaczego ta teoria o wcisnieciu jest nic nie warta z wielu powodow.

Data: 2012-01-17 19:53:32
Autor: Bogdan Idzikowski
Kto uk³ada program autopilota?

U¿ytkownik "saturn5 " <saturn5@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jf4fdl$qin$1inews.gazeta.pl...
[...]

Wiem. Przez piêæ czy sze¶æ sekund odmawiali modlitwê po podjêciu decyzji o odej¶ciu i dopiero wtedy poci±gnêli za wolant i dodali gazu, ale wtedy byli ju¿ na 20 metrach nad ziemi± i poni¿ej p³yty lotniska. I by³o ju¿ po ptokach. Nie da³o rady.
Czêsto to robi± ró¿ni pobo¿ni ludzie. Widzia³em jednego boksera. Góral ponoæ. Ale po takiej modlitwie, to tak ³oi przeciwników, ¿e a¿ strach.

Data: 2012-01-17 19:34:34
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Wiem. Przez piêæ czy sze¶æ sekund odmawiali modlitwê po podjêciu decyzji

Nie bylo zadnego podjecia decyzji, w kazdym razie nie na tych 100 m. W wielu
podobnych wypadkach lotniczych slowa nie ida w parze z akcja i naprzyklad
"odchodzimy" moglo byc postawione w formie znaku zapytania, niezdecydowania. W
kazdym razie slowa sie tu nie licza tylko czyny. Gdyby rzeczywiscie podjeli
decyzje nie siedzieliby cicho patrzac jak samolot nie reaguje. Nie, oni
probowali jak nisko sie im uda i liczyli ze jeszcze z tego wykrzesaja
ladowanie i dopiero wyraznie zareagowali jak im drzewa zaczely zagladac przez
okna ale wtedy bylo za pozno. Wedlug mnie tez nie bylo wciskania zadnego
uchoda. Oni nawet wogole nie wylaczyli autopilota jakby to zrobil kazdy pilot
desperacko chcacy odejsc, autopilot sie sam wylaczyl wskutek zbyt duzych sila
na wolancie. Innymi slowa totalna amatorszczyzna. --

Data: 2012-01-17 21:33:48
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-17 19:41, saturn5 pisze:
[...]

Poproszê linka. Gdy dobry rok temu przesta³em interesowaæ siê tematem - wci¶niêcie "uchoda" by³o uznawane za pewnik.

Data: 2012-01-17 21:26:30
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Poproszê linka. Gdy dobry rok temu przesta³em interesowaæ siê tematem - wci¶niêcie "uchoda" by³o uznawane za pewnik.

Wez sobie raport komisji Millera i skoncentruj sie na stronach 220-230 choc
nawet wczesniej jest sporo informacji. O samym wcisnieciu mowa na stronach
228-229. Niestety wedlug komisji wcisniecie to nastapilo na wysokosci dopiero
23 m nad plyta lotniska (jakies 66 m nad terenem) ale z uwagi na wznoszacy sie
teren i drzewa nie bylo juz szansy na ucieczke. Wszystko co oni zrobili
ponizej tych magicznych 100 m na ktorych sie powinni byli zatrzymac bylo
szeregiem powaznych bledow - nadmierna szybkosc opadania, uzywanie zlych
wysokosciomierzy, nieznajomosc systemow samolotu, zla wspolpraca czlonkow
zalogi, itp. Wszystko znajdziesz w tym raporcie na tych stronach. Samo wcisniecie nie zostalo zarejestrowane w czarnej skrzynce wiec nie moze
byc zadnym pewnikiem, komisja tylko ma "zdanie" ze to zrobili. --

Data: 2012-01-17 22:58:28
Autor: Bogdan Idzikowski
Kto uk³ada program autopilota?

U¿ytkownik "porterhouse" <porterhouse@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jf4p26$24$1inews.gazeta.pl...

[...]

Jeste¶ w b³êdnym b³êdzie. Na wysoko¶ci 23 m nad p³yt± lotniska, a 66 m nad terenem zarejestrowano ruch sterownicy ale to nie spowodowa³o wy³±czenia autopilota i samolot dalej zni¿a³ siê z tak± sam± szybko¶ci±. Uchod mogli wciskaæ do us...ej ¶mierci. Bez ILS nie dzia³a³.
Na wysoko¶ci 28 m nad ziemi± (2 m nad poziomem lotniska) pilot poci±gn±³ wolant na siebie. Tym samym wy³±czy³ autopilota.
Sekundê pó¼niej (wysoko¶æ nad ziemi± 16 m i 1,1 m nad poziomem lotniska) da³ pe³ny ci±g i mocniej ¶ci±gn±³ wolant na siebie.
Dalej masz racjê.

Data: 2012-01-17 10:21:57
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
[...]

Gdyby taka technologia istniała 9 września 2001, to Mohamed Atta i jego koledzy zrobiliby swoje i żyli dalej długo i szczęśliwie. Nie byłoby ich nawet na zapisie z monitoringu na lotnisku.

WracajÄ…c jednak do autopilota: dlaczego nie ma takiego algorytmu: lecÄ™
na autopilocie - nie mogę lądować, bo nie zejdę pod 100m. Chcę lądować -
muszę najpierw autopilota wyłączyć. Bez sensu?

Jest taki algorytm. Włączasz utrzymywanie zadanej wysokości, ustawiasz 100 m i samolot grzecznie (nie przekraczając zadanej prędkości pionowej) zajmuje zadaną wysokość, po czym ją utrzymuje. Tylko że podejście do lądowania wykonuje się w innym trybie pracy autopilota, gdzie celem jest lądowanie (po ścieżce ILS), a nie wyrównanie nad ziemią.

Data: 2012-01-16 20:19:46
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³(a):
Czy nie jest logiczne, ze autopilot powinien po prostu sam wyrownac lot
na ok 50-100m i czekac na dalsze dzialania pilota?

Nie, nie jest logiczne. Ale zeby to zrozumiec to trzeba by wykladu o lotnictwie, zasadach pracy autopilota i roli pilota w kabinie. Niestety reprezentujesz poziom typowych laikow ktorzy maja fantastyczno-naukowe pojecie o lotnictwie.

Data: 2012-01-17 09:30:09
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-16 21:19, saturn5 pisze:
[...]

I po co ta agresja? Jestem laikiem i nie ukrywam tego. A ty kim jeste¶?

Data: 2012-01-17 10:03:54
Autor: KiloSierra
Marcin N<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl>   napisaÅ‚(a):

[...]

I po co ta agresja? Jestem laikiem i nie ukrywam tego. A ty kim jesteÅ›?

jest pilotem i ma o tym pojecie...
a ostatnio za duzo tu byle debili - bez urazy, nie do ciebie - ze kazdemu
moze zyłka napieta peknąć

Data: 2012-01-17 10:06:42
Autor: Marcin N
Marcin N<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał(a):

[...]

Rozumiem. Z powodu tej ilości debili - sam zrezygnowałem z subskrypcji tej grupy. Wróciłem po półrocznej przerwie i nie jestem w temacie.

W każdym razie chętnie się dowiem, czemu autopilotów nie programuje się wg "mojego pomysłu".

Data: 2012-01-16 21:22:52
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?
Czy to rozs±dne, ¿eby algorytm autopilota d±¿y³ do rozbicia samolotu? Co w sytuacji, gdyby za³oga zas³ab³a? Czemu autopilot maj±c komplet danych mówi±cych mu "zaraz siê rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu?

Nie ma jeszcze autopilota na swiecie ktory by byl w stanie przejac kontrole
nad samolotem po stwierdzeniu ze ma doczynienia z glupawym lub niedoszkolonym
pilotem. Moze ty pierwszy cos takiego zrobisz i zrewolucjonizujesz lotnictwo,
zycze powodzenia. Jak dotad autopilot potrzebuje pilota aby wcisnal
odpowiednie guziki, zeby wybral wlasciwe parametry pracy, itp. Innymi slowy
autopilot robi dokladnie co pilot chce zeby robil. Autopilot moze sie
zatrzymac na zadanej wysokosci ale znowu - pilot musi to ustawic, autopilot
nie ma mozliwosci zgadywac co pilot chce lub co powinien chciec.

Data: 2012-01-17 00:35:19
Autor: J.F.
Kto uk³ada program autopilota?
Dnia Mon, 16 Jan 2012 21:22:52 +0000 (UTC), porterhouse napisa³(a):
Nie ma jeszcze autopilota na swiecie ktory by byl w stanie przejac kontrole
nad samolotem po stwierdzeniu ze ma doczynienia z glupawym lub niedoszkolonym
pilotem.

Nawet w Airbusie ?
[...]

No coz, to moze nie autopilot, ale w Warszawie Airbus skorygowal blad
pilota, z tragicznym skutkiem.

J.

Data: 2012-01-17 02:22:38
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?

No coz, to moze nie autopilot, ale w Warszawie Airbus skorygowal blad
pilota, z tragicznym skutkiem.

Airbus nic tam nie korygowal. Bledu pilota polegajacego na za szybkim
podejsciu trudno korygowac, nie ma jak. Spoilery sie za wczas nie wysunely bo
myslaly ze samolot ciagle jest w powietrzu (nie bylo dostateczengo nacisku na
kola). Alogrytm moze nie byl najlepszy ale o korekcji bledu pilota nie moze
byc mowy.

Data: 2012-01-17 09:31:39
Autor: J.F
Kto uk³ada program autopilota?
U¿ytkownik "saturn5 "  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:jf2m1e$lcv$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Pilot kazal wysunac spojlery (wydaje mi sie ze kazal odwrocic ciag).
A samolot tego nie zrobil, bo uznal ze sie pilot pomylil. Nie wolno hamowac w powietrzu.

Tak nawiasem mowiac to jeden Tu-154 sie tak wlasnie rozwalil - pilot przesmarowal podejscie i uznal ze wyhamuje jeszcze w powietrzu. Tutka porzadny samolot - pan kazal, to wlaczyla odwracacze. Tylko ze wtedy nikt nie zginal. Wiec moze Airbus ma racje.  Tym niemniej - komputery zyja wlasnym zyciem, samoloty z komputerami tez  :-)

J.

Data: 2012-01-17 09:27:20
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Pilot kazal wysunac spojlery (wydaje mi sie ze kazal odwrocic ciag).
A samolot tego nie zrobil, bo uznal ze sie pilot pomylil. Nie wolno hamowac w powietrzu.

To jest kompletna fantazja, oni nie probowali odwracac ciagu w powietrzu,, samolot tez nic nie korygowal, przed pisaniem radze zapoznac sie z podstawowymi faktami, akurat nawet angielska wikipedia ma wszystko streszczone na jednej stronie.

Data: 2012-01-17 15:02:05
Autor: J.F
Kto uk³ada program autopilota?
U¿ytkownik "porterhouse "  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:jf3eto$g2n$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Nie probowali, ale samolot jednak odwracaczy nie wlaczyl.
Rozsadne wytlumaczenie takiego dzialania programu to jest zabezpieczenie przed wlaczeniem odwracaczy w powietrzu

przed pisaniem radze zapoznac sie z podstawowymi faktami, akurat nawet angielska
wikipedia ma wszystko streszczone na jednej stronie.

Moze za bardzo streszczone.
http://www.rvs.uni-bielefeld.de/publications/Incidents/DOCS/ComAndRep/Warsaw/warsaw-report.html

15:33:46 6 157.8 170.0 87.46 1675.0 595.0 Throttles on  idle
15:33:48 0 151.5 170.0 87.46 1849.9 769.9 RLG on ground
15:33:51 0 149.2 164.0 84.37 2108.2 1028.2 NLG on ground
15:33:52 0 147.2 164.0 84.37 2192.5 1112.5 Reverser  levers FULL
15:33:57 0 136.0 154.0 79.22 2605.1 1525.1 LLG on ground
15:33:59 0 133.8 148.0 76.14 2759.5 1679.5 Spoilers fully deployed (50°)
15:34:00 0 124.8 144.0 74.08 2835.7 1755.7 Reversers start  to move
15:34:02 0 118.2 132.0 67.91 2979.7 1899.7 Full reversers   achieved (71%)

Nie wiem czy piloci przestawili dzwignie jak jeszcze byli jednym kolem w powietrzu, czy system tylko nie wykryl obciazenia lewego podwozia - tym niemniej samolot opoznil odwracanie ciagu o cale 8 sekund.

A w zaleceniach
4.2.1 Possibility should be analysed to introduce the emergency use of ground spoilers
and thrust reversers independently of meeting the criteria imposed by aircraft logics.

Takie madre samoloty teraz mamy :-)

W sumie ... czemu komputer nie mialby np sprawdzac MEL przed startem. Tylko gorzej jak przyjdzie zresetowac w locie i odmowi dalszej wspolpracy  :-)

J.

Data: 2012-01-17 15:06:36
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-17 15:02, J.F pisze:

[...]

Twój przyk³ad pokazuje - ¿e skutkiem sytuacji s± zalecenia dot. ewentualnej zmiany algorytmów.

Czy skutkiem wypadku w Smoleñsku tak¿e s± jakie¶ zalecenia dotycz±ce zmian? Nikt nie dostrzeg³, ¿e automatyka przyczyni³a siê do wypadku?

Data: 2012-01-17 15:14:45
Autor: Bogdan Idzikowski
Kto uk³ada program autopilota?

U¿ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:jf3v99$n0q$1news.task.gda.pl...
[...]

Automatyka nie przyczyni³a siê do wypadku. Przyczynili siê ludzie, którzy byli ¼le wyszkoleni lub lekcewa¿yli procedury i nie potrafili wykorzystaæ automatyki prawid³owo.

--
Jaros³aw-Zbawiciel Kaczyñski - "musimy uzyskaæ w³a¶ciw± odpowied¼"

Data: 2012-01-17 15:44:56
Autor: J.F
Kto uk³ada program autopilota?
U¿ytkownik "Marcin N"  napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

Po pierwsze - to stary samolot, zrobiony w technice niekomputerowej, zmiany moga byc kosztowne ... i nieoplacalne, bo stary, zaraz trafi na zlom.

Po drugie - nie wiem w koncu jak ten przycisk uchod dziala, ale tak czy inaczej - w tym przypadku automatyka raczej nie przyczynila sie do wypadku. Co najwyzej bedzie zalecenie zeby producent wyraznie napisal kiedy przycisk uchod nie dziala.

A ogolne zalecenia sa jak zawsze te same: procedura, procedura i jeszcze raz procedura.  A nie dzikie dzialania na niebie.

J.

Data: 2012-01-17 19:35:45
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Nikt nie dostrzeg³, ¿e automatyka przyczyni³a siê do wypadku?

Nikt nie dostrzegl bo to nie automatyka przyczynila sie do tego wypadku. --

Data: 2012-01-17 10:08:06
Autor: KiloSierra
W dniu 12/01/17 09:31, J.F pisze:

[...]

ale masz swiadomosc, ze piloci naszych iłów62ich ladujac na okeciu włączali odwracacze juz nad aleja krakowską....?

Data: 2012-01-16 21:35:30
Autor: /dev/SU45
[...]

A statek się rozbił bo kapitan chciał pokazać kelnerowi wyspę - ponoć. I żaden GPS ani autopilot nic nie pomógł. Ciekawe czy nie mają tam lepszych procedur? W końcu w lotnictwie cywilnym (nie mylić z lotami z Prezydentem Kacz) opracowano znakomite procedury, także uwzględniające problem "seniority"...

Data: 2012-01-16 22:54:45
Autor: PavveL
Kto układa program autopilota?

Autopilot w Smoleńsku został wyłączony dopiero 20m nad ziemią...

Autopilot czy automat ciągu? Który został przełączony na "uchod" na 100m i jak potwierdził eksperyment na drugiej tutce bez problemu samolot "uchodzi" ze 100m w górę.

Data: 2012-01-16 22:06:42
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?
Autopilot czy automat ci±gu? Który zosta³ prze³±czony na "uchod" na 100m

Kompletny nonsens, nie ma zadnego dowodu ze oni przelaczyli na "uchod" na 100 m.

Data: 2012-01-17 19:40:13
Autor: Delfino Delphis
Kto uk³ada program autopilota?
Marcin N wrote:

Czy nie jest logiczne, ¿e autopilot powinien po prostu sam wyrównaæ lot
na ok 50-100m i czekaæ na dalsze dzia³ania pilota?

Jak sobie to wyobra¿asz? W przypadku wodowania na Hudson system EGPWS te¿ krzycza³ PULL-UP, ale gdyby pilot zrobi³ to, zamiast posadziæ samolot na wodzie, za chwile by przeci±gn±³ i zabi³ wszystkich. Nie istnieje system, który jest w stanie przewidzieæ ka¿d± sytuacjê i adekwatnie zareagowaæ. Zawsze gdy co¶ wysiada, to automatyka oddaje pilota¿ w rêce cz³owieka, to ostatnia instancja.

Data: 2012-01-17 21:25:18
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-17 19:40, Delfino Delphis pisze:
Marcin N wrote:

[...]

By³em pewny, ¿e rozmawiam na forum technicznym.

Czego nie zrozumia³e¶ z moich s³ów? Lecê na autopilocie to mam ograniczony zasób dopuszczalnych manewrów. Chcê zrobiæ co¶ nietypowego - to wy³±czam auto i lecê manualnie. Chcê wodowaæ? Ok, ¿aden problem, ale nie autopilocie!

Data: 2012-01-18 17:50:51
Autor: J.F
Kto uk³ada program autopilota?
U¿ytkownik "Marcin N"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

No i tak to wlasnie zadzialalo w Smolensku.
Autopilot bardzo prosty, ma ograniczony zasob manewrow, ustawili w tryb "znizanie do ladowania" - to sie znizal az go wylaczono.
I nikt tu automatyki nie wini.

J.

Data: 2012-01-18 20:33:32
Autor: Delfino Delphis
Marcin N wrote:

[...]

Teraz ja ciebie nie rozumiem, gdyby autopilot mia³ zatrzymaæ opadanie na 100 metrach, to by go nie u¿yli.

Kto układa program autopilota?