Kto układa program autopilota?

Data: 2012-01-16 16:40:59
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
Kto układa program autopilota?
W dniu 2012-01-16 15:28, Marcin N pisze:

Czemu autopilot majÄ…c komplet danych
mówiących mu "zaraz się rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu?

Czy nie jest logiczne, że autopilot powinien po prostu sam wyrównać lot
na ok 50-100m i czekać na dalsze działania pilota?

O jakim komplecie danych mówisz? Jeśli masz na myśli ostrzeżenia TAWS'a - to są one dla załogi, sam system TAWS nie jest zintegrowany z autopilotem.

Data: 2012-01-16 16:49:57
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-16 16:40, Piotr "Charvel" Majka pisze:
[...]

Nie znam siÄ™.
Wyobrażam sobie jednak, że autopilot, który umie wylÄ…dować na ILS powinien mieć jakiÅ› zestaw danych wejÅ›ciowych, na podstawie których decyduje, czy  W OGÓLE ma prawo dopuÅ›cić lÄ…dowanie w automacie. Sam brak tych danych powinien być równoznaczny z wyrównaniem lotu na bezpiecznej wysokoÅ›ci.

Innymi słowy - powinien być trochę idiotoodporny. Ten z TU154 nie był. Stąd moje pytanie: kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

Data: 2012-01-16 17:16:46
Autor: Monster
W dniu 2012-01-16 16:49, Marcin N pisze:

Innymi słowy - powinien być trochę idiotoodporny. Ten z TU154 nie był.
Stąd moje pytanie: kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

O ile dobrze pamiętam to we Francji poległ przez coś takiego jak mówisz nowiutki A320,był tak idiotoodporny że po niskim przelocie zdecydował że ląduje,czy jakoś tak.

  http://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU

--
Tomek

Data: 2012-01-16 17:43:25
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Kto układa program autopilota?
Użytkownik Marcin N napisał:

Nie znam siÄ™.
(...)

kto pisze oprogramowanie dla takich autopilotów?

Ludzie, którzy się znają.

Rafal "RAV" Miszczak        rav@e-rav.pl                  www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783             tel: +48-606-198315

Data: 2012-01-16 20:07:27
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Marcin N <marcin5.
Nie znam sie
Wyobrazam sobie jednak,

No wlasnie, nie znasz sie i jedynie co masz to swoje wyobrazenia ktore nie maja nic wspolnego z rzeczywistoscia.
Wbij sobie do glowy ze zaden program nie jest potrzebny aby wyladowac na ILSie, autopiloty to potrafily zrobic grubo przed tym jak powstal pierwszy komputer.

Data: 2012-01-16 21:14:11
Autor: PH
W dniu 2012-01-16 21:07, saturn5 pisze:
autopiloty to potrafily zrobic grubo przed tym jak powstal pierwszy komputer.
Rozwiñ proszê.

Data: 2012-01-16 20:38:06
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
O co chodzi, o skrocona historie lotnictwa??
Przeczytaj o takich samolotach jak Boeing 707, DC 8/9, kiedy byly wprowadzone do uzytku i w jakie zaawansowane autopiloty byly wyposazone, o komputerach jeszcze wtedy nikomu sie nie snilo. --

Data: 2012-01-19 03:35:49
Autor: Smok Eustachy
W dniu 16.01.2012 21:38, saturn5 pisze:
[...]

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Data: 2012-01-19 06:25:47
Autor: porterhouse
Kto uk³ada program autopilota?

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Tak. Zajmowaly cale pietro budynku i potrzebowaly mala elektrownie aby je zasilac. Jak technika komputerowo-cyfrowa wkracza do samolotow to mamy juz wczesne lata 70-te i ciagle to nie sa komputery tylko proste uklady cyfrowe, mozna powiedziec sa to lotnicze kalkulatory. Komputery zaczynaja sie tak naprawde od Boeinga 767 czyli bardzo pozne lata 70-te.

Data: 2012-01-19 08:50:40
Autor: PH
W dniu 2012-01-19 07:25, porterhouse pisze:

[...]

No w³a¶nie tego siê chcia³em dowiedzieæ od saturn5, jak dzia³a³ zaawansowany autopilot kiedy jeszcze w samolotach nie by³o elektroniki.

Data: 2012-01-19 08:38:57
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?

No w³a¶nie tego siê chcia³em dowiedzieæ od saturn5, jak dzia³a³ zaawansowany autopilot kiedy jeszcze w samolotach nie by³o elektroniki.

A czy ty odrozniasz elektronike od komputerow? Przeciez moze byc elektronika ale bez komputerow, byla to jak najbardziej elektronika, analogowa, oparta na tranzystorach. Dziwie sie ze taki elementarz trzeba tlumaczyc. A pierwszy autopilot lotniczy pochodzi z 1912 - i teraz sobie poglowkoj jak to bylo zrobione!

Data: 2012-01-19 09:59:18
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Kto uk³ada program autopilota?
Pan saturn5 napisa³:

[...]

Warto nadmieniæ, ¿e taka elektronika s³u¿±ca do obliczeñ i zrealizowana
w oparciu o wzmacniacze operacyjne (scalone lub nie), to siê nazywa
"komputer analogowy".

--
Jarek

Data: 2012-01-19 16:51:18
Autor: Smok Eustachy
W dniu 19.01.2012 07:25, porterhouse pisze:

Pierwszy komputer to co¶ lata 1950-te.

Tak. Zajmowaly cale pietro budynku i potrzebowaly mala elektrownie aby je zasilac.

Ale by³y

Data: 2012-01-19 20:17:28
Autor: nazgul
W dniu 2012-01-16 21:38, saturn5 pisze:
[...]

mowa była o programie
czyli algorytmie
a ten nie musi być zapisany tak jak teraz każdy (laik)
sobie wyobraża w postaci kodu wykonywalnego, tylko może być zrealizowany przez hardware (patrz komputer analogowy).
ale to tylko tak w kwestii formalnej mówię.

Data: 2012-01-19 12:01:38
Autor: ArchieIl
Kto uk³ada program autopilota?
On 19 Sty, 20:17, nazgul <x...@wp.pl> wrote:
W dniu 2012-01-16 21:38, saturn5 pisze:> O co chodzi, o skrocona historie lotnictwa??
> Przeczytaj o takich samolotach jak Boeing 707, DC 8/9, kiedy byly wprowadzone do uzytku i w
> jakie zaawansowane autopiloty byly wyposazone, o komputerach jeszcze wtedy nikomu sie nie
> snilo.

mowa by³a o programie
czyli algorytmie
a ten nie musi byæ zapisany tak jak teraz ka¿dy (laik)
sobie wyobra¿a w postaci kodu wykonywalnego, tylko mo¿e byæ zrealizowany
przez hardware (patrz komputer analogowy).
ale to tylko tak w kwestii formalnej mówiê.

:-D

w kwestii formalnej:
broñ palna - sztacheta z p³otu.

Sprawdzi³em. ILS powsta³ i by³ u¿ywany w czasach gdy co najwy¿ej mogli
korzystaæ z prostych elektryczno/elektronicznych automatów analogowych
wspomagaj±cych sterowanie.

tak... staruszkowie celowo wspomagaj± be³kot jêzykowy w jednym zdaniu
wal±c autopilota typu wspomagacz funkcji steruj±cych z oryginalnego
tupolewa i autopilota pozwalaj±cego na w zasadzie pe³ne sterowanie
samolotem z zabawek typu ten ostatnio zgubiony "predator".

Artur Górniak

Data: 2012-01-19 19:36:30
Autor: saturn5
Kto uk³ada program autopilota?
Sperry SP-50 autopilot ktory zasilal Boeingi 707/727 nikt nigdy nie podciagnal pod analogowe komputery, ja tez tak tylko w kwestii formalnej.

Data: 2012-01-26 23:48:31
Autor: nazgul
W dniu 2012-01-19 20:36, saturn5 pisze:
Sperry SP-50 autopilot ktory zasilal Boeingi 707/727 nikt nigdy nie podciagnal pod analogowe
komputery, ja tez tak tylko w kwestii formalnej.

ale zgodzisz się, że zapewne był tam algorytm (reguły sterowania)
realizowane czysto sprzętowo (jakie komparatory, wzmacniacze itp.)

Kto układa program autopilota?