Data: 2012-01-16 21:22:52 | |
Autor: porterhouse | |
Kto układa program autopilota? | |
Czy to rozsądne, żeby algorytm autopilota dążył do rozbicia samolotu? Co w sytuacji, gdyby załoga zasłabła? Czemu autopilot mając komplet danych mówiących mu "zaraz się rozbijemy" - nie reaguje wyrównaniem lotu? Nie ma jeszcze autopilota na swiecie ktory by byl w stanie przejac kontrole nad samolotem po stwierdzeniu ze ma doczynienia z glupawym lub niedoszkolonym pilotem. Moze ty pierwszy cos takiego zrobisz i zrewolucjonizujesz lotnictwo, zycze powodzenia. Jak dotad autopilot potrzebuje pilota aby wcisnal odpowiednie guziki, zeby wybral wlasciwe parametry pracy, itp. Innymi slowy autopilot robi dokladnie co pilot chce zeby robil. Autopilot moze sie zatrzymac na zadanej wysokosci ale znowu - pilot musi to ustawic, autopilot nie ma mozliwosci zgadywac co pilot chce lub co powinien chciec. -- |
|
Data: 2012-01-17 00:35:19 | |
Autor: J.F. | |
Kto układa program autopilota? | |
Dnia Mon, 16 Jan 2012 21:22:52 +0000 (UTC), porterhouse napisał(a):
Nie ma jeszcze autopilota na swiecie ktory by byl w stanie przejac kontrole Nawet w Airbusie ? Moze ty pierwszy cos takiego zrobisz i zrewolucjonizujesz lotnictwo, No coz, to moze nie autopilot, ale w Warszawie Airbus skorygowal blad pilota, z tragicznym skutkiem. J. |
|
Data: 2012-01-17 02:22:38 | |
Autor: saturn5 | |
Kto układa program autopilota? | |
No coz, to moze nie autopilot, ale w Warszawie Airbus skorygowal blad Airbus nic tam nie korygowal. Bledu pilota polegajacego na za szybkim podejsciu trudno korygowac, nie ma jak. Spoilery sie za wczas nie wysunely bo myslaly ze samolot ciagle jest w powietrzu (nie bylo dostateczengo nacisku na kola). Alogrytm moze nie byl najlepszy ale o korekcji bledu pilota nie moze byc mowy. -- |
|
Data: 2012-01-17 09:31:39 | |
Autor: J.F | |
Kto układa program autopilota? | |
Użytkownik "saturn5 " napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jf2m1e$lcv$1@inews.gazeta.pl...
No coz, to moze nie autopilot, ale w Warszawie Airbus skorygowal blad Airbus nic tam nie korygowal. Bledu pilota polegajacego na za szybkim Pilot kazal wysunac spojlery (wydaje mi sie ze kazal odwrocic ciag). A samolot tego nie zrobil, bo uznal ze sie pilot pomylil. Nie wolno hamowac w powietrzu. Tak nawiasem mowiac to jeden Tu-154 sie tak wlasnie rozwalil - pilot przesmarowal podejscie i uznal ze wyhamuje jeszcze w powietrzu. Tutka porzadny samolot - pan kazal, to wlaczyla odwracacze. Tylko ze wtedy nikt nie zginal. Wiec moze Airbus ma racje. Tym niemniej - komputery zyja wlasnym zyciem, samoloty z komputerami tez :-) J. |
|
Data: 2012-01-17 09:27:20 | |
Autor: porterhouse | |
Kto układa program autopilota? | |
Pilot kazal wysunac spojlery (wydaje mi sie ze kazal odwrocic ciag). To jest kompletna fantazja, oni nie probowali odwracac ciagu w powietrzu,, samolot tez nic nie korygowal, przed pisaniem radze zapoznac sie z podstawowymi faktami, akurat nawet angielska wikipedia ma wszystko streszczone na jednej stronie. -- |
|
Data: 2012-01-17 15:02:05 | |
Autor: J.F | |
Kto układa program autopilota? | |
Użytkownik "porterhouse " napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jf3eto$g2n$1@inews.gazeta.pl...
Pilot kazal wysunac spojlery (wydaje mi sie ze kazal odwrocic ciag). To jest kompletna fantazja, oni nie probowali odwracac ciagu w powietrzu, samolot tez nic nie Nie probowali, ale samolot jednak odwracaczy nie wlaczyl. Rozsadne wytlumaczenie takiego dzialania programu to jest zabezpieczenie przed wlaczeniem odwracaczy w powietrzu przed pisaniem radze zapoznac sie z podstawowymi faktami, akurat nawet angielska Moze za bardzo streszczone. http://www.rvs.uni-bielefeld.de/publications/Incidents/DOCS/ComAndRep/Warsaw/warsaw-report.html 15:33:46 6 157.8 170.0 87.46 1675.0 595.0 Throttles on idle 15:33:48 0 151.5 170.0 87.46 1849.9 769.9 RLG on ground 15:33:51 0 149.2 164.0 84.37 2108.2 1028.2 NLG on ground 15:33:52 0 147.2 164.0 84.37 2192.5 1112.5 Reverser levers FULL 15:33:57 0 136.0 154.0 79.22 2605.1 1525.1 LLG on ground 15:33:59 0 133.8 148.0 76.14 2759.5 1679.5 Spoilers fully deployed (50°) 15:34:00 0 124.8 144.0 74.08 2835.7 1755.7 Reversers start to move 15:34:02 0 118.2 132.0 67.91 2979.7 1899.7 Full reversers achieved (71%) Nie wiem czy piloci przestawili dzwignie jak jeszcze byli jednym kolem w powietrzu, czy system tylko nie wykryl obciazenia lewego podwozia - tym niemniej samolot opoznil odwracanie ciagu o cale 8 sekund. A w zaleceniach 4.2.1 Possibility should be analysed to introduce the emergency use of ground spoilers and thrust reversers independently of meeting the criteria imposed by aircraft logics. Takie madre samoloty teraz mamy :-) W sumie ... czemu komputer nie mialby np sprawdzac MEL przed startem. Tylko gorzej jak przyjdzie zresetowac w locie i odmowi dalszej wspolpracy :-) J. |
|
Data: 2012-01-17 15:06:36 | |
Autor: Marcin N | |
Kto układa program autopilota? | |
W dniu 2012-01-17 15:02, J.F pisze:
Nie wiem czy piloci przestawili dzwignie jak jeszcze byli jednym kolem w Twój przykład pokazuje - że skutkiem sytuacji są zalecenia dot. ewentualnej zmiany algorytmów. Czy skutkiem wypadku w Smoleńsku także są jakieś zalecenia dotyczące zmian? Nikt nie dostrzegł, że automatyka przyczyniła się do wypadku? |
|
Data: 2012-01-17 15:14:45 | |
Autor: Bogdan Idzikowski | |
Kto układa program autopilota? | |
Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:jf3v99$n0q$1news.task.gda.pl... W dniu 2012-01-17 15:02, J.F pisze: Automatyka nie przyczyniła się do wypadku. Przyczynili się ludzie, którzy byli źle wyszkoleni lub lekceważyli procedury i nie potrafili wykorzystać automatyki prawidłowo. -- Jarosław-Zbawiciel Kaczyński - "musimy uzyskać właściwą odpowiedź" |
|
Data: 2012-01-17 15:44:56 | |
Autor: J.F | |
Kto układa program autopilota? | |
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości
W dniu 2012-01-17 15:02, J.F pisze: A w zaleceniach Twój przykład pokazuje - że skutkiem sytuacji są zalecenia dot. ewentualnej zmiany algorytmów. Po pierwsze - to stary samolot, zrobiony w technice niekomputerowej, zmiany moga byc kosztowne ... i nieoplacalne, bo stary, zaraz trafi na zlom. Po drugie - nie wiem w koncu jak ten przycisk uchod dziala, ale tak czy inaczej - w tym przypadku automatyka raczej nie przyczynila sie do wypadku. Co najwyzej bedzie zalecenie zeby producent wyraznie napisal kiedy przycisk uchod nie dziala. A ogolne zalecenia sa jak zawsze te same: procedura, procedura i jeszcze raz procedura. A nie dzikie dzialania na niebie. J. |
|
Data: 2012-01-17 19:35:45 | |
Autor: porterhouse | |
Kto układa program autopilota? | |
Nikt nie dostrzegł, że automatyka przyczyniła się do wypadku? Nikt nie dostrzegl bo to nie automatyka przyczynila sie do tego wypadku. -- |
|
Data: 2012-01-17 10:08:06 | |
Autor: KiloSierra | |
Kto ukĹada program autopilota? | |
W dniu 12/01/17 09:31, J.F pisze:
Tak nawiasem mowiac to jeden Tu-154 sie tak wlasnie rozwalil - pilot ale masz swiadomosc, ze piloci naszych iĹĂłw62ich ladujac na okeciu wĹÄ czali odwracacze juz nad aleja krakowskÄ ....? |