Kto winien?

Data: 2015-08-09 14:58:18
Autor: Liwiusz
Kto winien?

https://youtu.be/caoIsxQoqfU?t=5m

od 5:00

spojler - gość jedzie za tirem, nagle tir zjeżdża momentalnie na pas pod
prąd, a na dotychczasowym pasie, po którym jechał tir ujawnia się
stojący samochód - gość wali w niego.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-09 15:47:21
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 14:58, Liwiusz wrote:

[...]

Dobre pytanie - choć trochę mało danych o okolicznościach - skąd tamten się wziął - stał tak sobie wcześniej? Trójkąt był? Miał światła włączone - coś tam widać, ale czy to nie odblaski, bo awaryjnych chyba nie? Zdaje się, że tylnego zderzaka nie ma, więc może się dopiero tam teleportował z pasa naprzeciwko po jakimś piruecie i to on jest sprawcą, albo wręcz głownego zawodnika wcale na filmie nie ma.

A tak jak widać, to bym obstawiał winę stojącego, choć mam głebokie przekonanie, że to decydujące znaczenia miałoby coś, czego na filmie nie ma;)

BTW - sam mało co się tak nie władowałem - mokro, pada więc pomyslałem sobie, że posnuję się prawym pasem za tirem zamiast szarżować. I tak sobie jadę aż tu tir zrobił jedno migniecie lewym kierunkiem odbił i... moim oczom ukazała się stojąca karetka na bombach. Dobrze, że koleś na lewym miał chyba lepszy widok i więcej wyobraźni ode mnie, bo zrobił mi miejsce (w sumie jakbym miał kogoś na lewym, to też bym na lewy uciekał, bo zrobiłem to zupełnie odruchowo)... Wina byłaby zapewne moja, ale od zawodowych też można by się trochę wiecej wyobraźni spodziewać:(

Shrek.

Data: 2015-08-09 16:00:20
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-09 o 15:47, Shrek pisze:
A tak jak widać, to bym obstawiał winę stojącego, choć mam głebokie
przekonanie, że to decydujące znaczenia miałoby coś, czego na filmie nie
ma;)

On tam chyba stał całkiem legalnie, bo to był pas także do skrętu w lewo.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-09 16:17:49
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 16:00, Liwiusz wrote:
[...]

Faktycznie - no to sam już nie wiem. W takim razie obstawiałbym winę tirmana, choć to już pewnie zależy od tego kto ma lepszego prawnika.

Shrek.

Data: 2015-08-09 16:28:26
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-09 16:17, Shrek wrote:
On 2015-08-09 16:00, Liwiusz wrote:
[...]

A czym według ciebie tirman miał zawinić?

--
mk4

Data: 2015-08-09 17:45:29
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 16:28, mk4 wrote:

Faktycznie - no to sam już nie wiem. W takim razie obstawiałbym winę
tirmana, choć to już pewnie zależy od tego kto ma lepszego prawnika.

A czym według ciebie tirman miał zawinić?

Brakiem przewidywalności, niedozwolonym manewrem? Stworzeniem zagrożeniea?

Shrek.

Data: 2015-08-09 16:54:25
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On 2015-08-09 16:28, mk4 wrote:

> A czym wedug ciebie tirman mia zawini?

Brakiem przewidywalnoci, niedozwolonym manewrem? Stworzeniem zagroeniea?

Nie bardzo tak to widze. Jesli zauwazysz w ostatnim momencie przeszkode i ja ominiesz, nie bedziesz winny ze ten z tylu (jadacy za blisko) na nia wpadnie. Kierowca ciezarowki moze byc winny zaspania/wjechania na inny pas, ale to juz tylko problem osobowki ze wpadla na stojacy samochod. To nie tirowiec kazal mu jechac na swoim zderzaku. Pozdrawiam,
Iguan   --
Iguan007   https://picasaweb.google.com/iguan007

Data: 2015-08-10 12:23:16
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 01:54, Iguan_007 wrote:

[...]

No to z innej beczki - ostatnio widziaem co takiego - trzy pasy lewym moto (nie za szybko, bo mokro i oglnie wszyscy raczej za szybko nie jad) ze rodkowego autobus - kierunek zmieni pas do poowy i wrci jak zobaczy co zmajstrowa, moto przy hamowaniu gleba, ale autobusu nie dotkn (zatrzyma si na swoim pasie na wysokoci kabiny autobusu). Czyja wina?

A - Kierowcy autobusu, bo _zacz_ zmienia pas bez upewnienia si .

B - Motocyklisty, bo gdyby si nie slizgn, to jednak by si na swoim pasie zmieci (autobus zmieni pas do poowy wic jakie 1,5 metra zostao) i skoczyoby si na tradycyjnej "kurwie"?

C - wsplwina - kierownik autobusu wymusi bo zastosowa zasad nie widz, eby co tam byo to jad, a kierownik moto jakby jecha wolniej, mia wiksze umitnoci (lub ABS) to by nie lea.

D - nie byo kolizji nie ma sprawy.

Shrek.

Data: 2015-08-10 03:49:32
Autor: Marcin Kiciski
Kto winien?
W dniu poniedzialek, 10 sierpnia 2015 12:23:17 UTC+2 uzytkownik Shrek napisal:
> Czyja wina?
>  Pewnie tak.
 A pamietacie taki przypadek, jak gosc zostal uznany za winnego, chociaz
 tylko wlaczyl kierunkowskaz i nawet nie zaczal zmieniac pasa?

Pozdrawiam
MK

Data: 2015-08-10 12:54:32
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 12:49, Marcin Kiciński wrote:

> [...]

  A pamietacie taki przypadek, jak gosc zostal uznany za winnego, chociaz
  tylko wlaczyl kierunkowskaz i nawet nie zaczal zmieniac pasa?

Nie;)

Shrek.

Data: 2015-08-09 18:39:55
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-09 17:45, Shrek wrote:
On 2015-08-09 16:28, mk4 wrote:

[...]

No nie wiem - jak ktoś komuś wjeżdża w "dupę" to właściwie zawsze (za wyjątkiem umyślnego działania - jak np. celowe i gwałtowne hamowanie - na co trzeba mieć jeszcze świadków) winny ten z tylu.

Nie chce tu roztrząsać zanadto ale w ogólności ten co jest z przodu nie odpowiada za to co się dzieje z tylu.

Natomiast filmik jest o tyle ciekawy bo obala taki popularny mit, ze jadąc blisko za ciazarowka jesteśmy chronieni - przynajmniej od tego co przed nami.

To dobry przykład bo pokazuje jak szybko może pojawić się przeszkoda.

--
mk4

Data: 2015-08-09 18:00:48
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik mk4 mk4@dev.null ...

Natomiast filmik jest o tyle ciekawy bo obala taki popularny mit, ze jadc blisko za ciazarowka jestemy chronieni - przynajmniej od tego co przed nami.

To dobry przykad bo pokazuje jak szybko moe pojawi si przeszkoda.

Bo wtedy trzeba wykonywac dokanie takie same manewry jak tirman - on w lewo - ty tez w lewo :))))

Data: 2015-08-09 19:15:50
Autor: Liwiusz
Kto winien?
On 2015-08-09 17:45, Shrek wrote:
On 2015-08-09 16:28, mk4 wrote:

[...]

Winny z uwagi na fakt, że ten z tyłu powinien zachować odpowiedni odstęp
wobec samochodu poprzedzającego - no ale przecież tutaj nie uderzył w
samochód poprzedzający.

Nie chce tu roztrząsać zanadto ale w ogólności ten co jest z przodu nie
odpowiada za to co się dzieje z tylu.

Zasadniczo tutaj winy tego, w którego uderzono rzeczywiście nie ma.

[...]

Ale czy z tego należy wyciągać wniosek, że trzeba jechać za ciężarówką w
takiej odległości, jakby zza niej w ciągu pół sekundy miała się pojawić
ściana na odległości 2m?

--
Liwiusz

Data: 2015-08-09 19:17:26
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 18:39, mk4 wrote:

[...]

Ale tutaj nie mamy klasycznego wjazdu w dupę. Chyba nie masz wątpliwości, że skoro tam stał koleś z włączonym migaczem, to wypadek spowodował swoim zachowaniem kierownik tira?

Nie chce tu roztrząsać zanadto ale w ogólności ten co jest z przodu nie
odpowiada za to co się dzieje z tylu.

Nie do końca - zdaje się, ze była sprawa babki co się zatrzymała na lewym pasie we mgle na esce.

To dobry przykład bo pokazuje jak szybko może pojawić się przeszkoda.

Doskonały. Inna sprawa, że w praktyce ciężko coś takiego zakładać. Podobnie jak jazda po autostradzie w nocy - nieststy ciężko jechać tak, żeby zatrzymać się w zasięgu świateł mijania...

Shrek.

Data: 2015-08-09 19:52:07
Autor: dddddddd
Kto winien?
W dniu 2015-08-09 o 19:17, Shrek pisze:

Ale tutaj nie mamy klasycznego wjazdu w dupę. Chyba nie masz
wątpliwości, że skoro tam stał koleś z włączonym migaczem, to wypadek
spowodował swoim zachowaniem kierownik tira?

ja mam wątpliwości, IMO autor filmiku nie zachował bezpiecznej odległości i spowodował wypadek.

Łukasz

Data: 2015-08-09 19:59:18
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 19:52, dddddddd wrote:

[...]

Jak napisałem wcześniej sprawa pewnie do sądu. A tam ten kto ma lepszych prawników. Ale IMHO wypadek spowodował kierowca tira. Masz obowiązek jechać tak, żeby nie powodować zagrożenia - jest na to paragraf. Taki manewr z pewnością zagrożenie spowodował i był on rzeczywistą przyczyną wypadku. Jak już pisano wczesniej winny jest na ogół tej całujący w dupę, ale nie zawsze (np celowe działanie, albo właśnie takie spektakularne popisy głupoty jak na filmie, czy zatrzymywanie się na autostradzie).

Shrek

Data: 2015-08-09 21:15:36
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Sun, 9 Aug 2015 18:39:55 +0200, mk4 napisa(a):

Natomiast filmik jest o tyle ciekawy bo obala taki popularny mit, ze jadc blisko za ciazarowka jestemy chronieni - przynajmniej od tego co przed nami.

No albo wrcz dowd na suszno mitu.
Tyle e jak ju kto si chce chroni za ciarwk, to musi robi to
konsekwentnie i powtarza jej manewry.
Tyle e to z kolei moe by zgubne w wypadku wyprzedzania jak ciarwka
si nagle schowa a osobwka za ni nie bdzie mie gdzie.

To dobry przykad bo pokazuje jak szybko moe pojawi si przeszkoda.

Warto widzie gdzie si jedzie :)

Data: 2015-08-10 14:24:05
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Sun, 09 Aug 2015 15:47:21 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-09 14:58, Liwiusz wrote:
https://youtu.be/caoIsxQoqfU?t=5m
od 5:00
spojler - go jedzie za tirem, nagle tir zjeda momentalnie na pas pod
prd, a na dotychczasowym pasie, po ktrym jecha tir ujawnia si
stojcy samochd - go wali w niego.

Dobre pytanie - cho troch mao danych o okolicznociach - skd tamten si wzi - sta tak sobie wczeniej? Trjkt by? Mia wiata wczone - co tam wida, ale czy to nie odblaski, bo awaryjnych chyba nie?

Skrzyzowanie. Pas do skretu w lewo lub prosto.
Nalezy sie spodziewac czekajacych pojazdow. Poza tym biegly by ocenil, ze brak swiatel nie mial wplywu na przebieg
zdarzenia - przez tira i tak nie byloby ich widac, nie ma co zrzucac
wlasnej glupoty na innych. Ale tirmanowi pogratulowac ...

J.

Data: 2015-08-09 18:00:49
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Liwiusz lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl ...

[...]

Przykry zbieg okolicznosci wielu spraw.
Oglnie to kazdy po trochu...

Stojcy bo nie wystawi trjkta wiele metrw wczesniej (ale kto wie - moze wystawi...) Tirowiec bo zauwazy autko w ostatniej chwili i nie da zadnych znakw temu z tyu Ten z tyu bo zamiast zaczac hamowac tak jak tirowiec podejrzewajac ze cos sie dzieje - polecia dalej.

Kazdy mogl sie zachowa si troche lepiej, acznie z przejezdzajacymi wczesniej, ktorzy mogli poinformowac o sprawie na CB i odpowiednio wczesniej zhamowac ruch i wtedy pewnie sprawy by nie byo.
No chyba, ze on sie zatrzyma w tym miejscu 5 sekund wczesniej...

Ale prawnie...? Nie mam pojecia...

Data: 2015-08-09 21:00:29
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 20:00, Budzik wrote:

Przykry zbieg okolicznosci wielu spraw.
Oglnie to kazdy po trochu...

Stojcy bo nie wystawi trjkta wiele metrw wczesniej (ale kto wie - moze
wystawi...)

Liwiusz ju napisa - on sta tam legalnie - to pas do skrtu w lewo i jazdy na wprost.

Shrek.

Data: 2015-08-09 20:00:47
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Ok. Zaoyem, ze on tam sta bo mia jakas awarie i dlatego sta bez swiate i dlatego tirowiec go nie zauwazy.
Ale z filmu rzeczywicie trudno to odczytac.

Data: 2015-08-09 22:57:13
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-09 22:00, Budzik wrote:

Ok. Zaoyem, ze on tam sta bo mia jakas awarie i dlatego sta bez
swiate i dlatego tirowiec go nie zauwazy.

Ja na pocztku te;)

Shrek.

Data: 2015-08-10 01:14:22
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-09 o 22:00, Budzik pisze:
Użytkownik Shrek 1@wp.pl ...

Przykry zbieg okolicznosci wielu spraw.
Ogólnie to kazdy po trochu...

Stojący bo nie wystawił trójkąta wiele metrów wczesniej (ale kto wie
- moze wystawił...)

Liwiusz już napisał - on stał tam legalnie - to pas do skrętu w lewo i
jazdy na wprost.

Ok. Założyłem, ze on tam stał bo miał jakas awarie i dlatego stał bez swiateł i dlatego tirowiec go nie zauwazył.
Ale z filmu rzeczywiście trudno to odczytac.

Akurat widać bardzo dobrze i nawet ma włączony lewy migacz.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-09 21:12:38
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Sun, 9 Aug 2015 14:58:18 +0200, Liwiusz napisa(a):

[...]

Wyglda na pen win filmujcego - zarwno pod wzgldem prawnym jak i
"mentalnym".

Kierujcy ma obowizek jecha tak eby nie wjecha w tych przed nim, nawet
jak pojazd przed nim si zatrzyma - co tu nastpio.
Kierowca ciarwki prawdopodobnie przysn/zagapi si, ale przynajmniej
potrafi si z tego wybroni. Filmujcy nie mia tyle refleksu.
A mentalnie - jak ju kto jedzie w trybie "wyczam mzg, jad za tirem",
to po prostu naley robi to konsekwentnie i jak tir zaczyna robi jaki
manewr, to lepiej go w ciemno powtrzy, bo zapewne mia jaki powd.

Data: 2015-08-09 20:00:47
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Tomasz Pyra hellfire@spam.spam.spam ...

Kierujcy ma obowizek jecha tak eby nie wjecha w tych przed nim,
nawet jak pojazd przed nim si zatrzyma - co tu nastpio.

Hmm, zatrzyma si w miejscu... A gdzie droga hamowania?
Z drugiej strony jazda tirowca jest dla ciebie normalna?

Data: 2015-08-10 01:15:32
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Sun, 9 Aug 2015 20:00:47 +0000 (UTC), Budzik napisa(a):

[...]

W ustawie sformuowane jest to w takie sposb: "odstp niezbdny do
uniknicia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania[...]".

Czyli hamowanie LUB zatrzymanie. I wchodzi w to rwnie zatrzymanie
natychmiastowe w zderzeniu z przeszkod.

Z drugiej strony jazda tirowca jest dla ciebie normalna?

e przekroczy podwjn ciga? ;)

A tak powanie oczywicie nie jest normalna.
Kierowca ciarwki popeni gruby bd i w ostatniej chwili unikn
zderzenia. Ale on swj bd naprawi i swojego zderzenia unikn.

Natomiast wypadek spowodowa wycznie filmujcy, ktry jecha nie majc
widocznoci w odlegoci swojego hamowania.
Wydaje si e wida kolejne jego bdy - mg zacz awaryjne hamowanie
widzc e ciarwka ostro hamuje, a skoro ciarwka daa rad wymin
przeszkod to on w osobwce (tak zakadam po wysokoci kamery) te powinien
da rad.

Data: 2015-08-10 01:21:55
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 01:15, Tomasz Pyra pisze:

Czyli hamowanie LUB zatrzymanie. I wchodzi w to również zatrzymanie
natychmiastowe w zderzeniu z przeszkodą.

Mogę prosić jakiś dowód na powyższe, typu orzeczenie sadu itp?

widząc że ciężarówka ostro hamuje, a skoro ciężarówka dała radę wyminąć
przeszkodę to on w osobówce (tak zakładam po wysokości kamery) też powinien
dać radę.

Skąd ta implikacja? Czemu nie zakłada faktu, że osobowiec miał mniej
czasu na reakcję?

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 02:20:29
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 01:21:55 +0200, Liwiusz napisa(a):

W dniu 2015-08-10 o 01:15, Tomasz Pyra pisze:

Czyli hamowanie LUB zatrzymanie. I wchodzi w to rwnie zatrzymanie
natychmiastowe w zderzeniu z przeszkod.

Mog prosi jaki dowd na powysze, typu orzeczenie sadu itp?

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym :-)

Dowody w kadej sytuacji zostan ocenione przez sd niezalenie - w Polsce
prawo precedensu nie obowizuje, wic wyroki bd rne (i znam rne).

Ale tak - znam spraw przed sdem gdzie winnymi karambolu zostali uznani
rwnie jego tylni uczestniczy, w tym go ktremu poprzedzajcy samochd
si zatrzyma prawie w miejscu.
Ale z kolei jak si pani we mgle na S8 zatrzymaa, to chyba ona zostaa
sprawc rwnie kolejnych najecha (chocia te pewny nie jestem - to byy
chyba wnioski dopiero policji).

Kolejny argument jest taki, e skoro ustawodawca napisa "hamowania lub
zatrzymania", a nie tylko "hamowania" to co mia na myli.
Pewnie wanie to, e bez wnikania czy utrata prdkoci nastpia za pomoc
hamulcw, czy moe drzewa albo innego pojazdu.

Rwnie elementarny pomylunek za kierownic nakazywaby jecha tak, eby
nie dooy swojego udziau do ewentualnego karambolu, a niestety jazda na
zderzaku bez widocznoci daleko do przodu tak si koczy jak na filmie.
Jako regularny uytkownik ekspreswki ogldam od czasu do czasu takie
numery (rwnie ze zmian pasa).

widzc e ciarwka ostro hamuje, a skoro ciarwka daa rad wymin
przeszkod to on w osobwce (tak zakadam po wysokoci kamery) te powinien
da rad.

Skd ta implikacja? Czemu nie zakada faktu, e osobowiec mia mniej
czasu na reakcj?

Czasu to tam jest sporo - od kiedy zapalaj si stopy w ciarwce ju
mona byo dziaa.
Kierowca ten sygna przegapi, reagowa powoli, nie prbowa nawet omin
samochodu - pewnie nie potrafi, bo wikszo kierowcw nawet sobie nie
wyobraa jak nagy manewr mona z powodzeniem wykona.
Tu plus dla kierowcy ciarwki, e on potrafi.

Natomiast nie ma obowizku jazdy tak, eby prbujcy jecha z tyu te da
rad.
W omawianej sytuacji - czy gdyby tam by jeszcze jeden pas po lewej, na
ktry ciarwka mogaby uciec "legalniej", to by cokolwiek zmienio? Raczej niewiele - ciarwka zmienia pas (owszem, bez kierunku), ale nie
moe to prowadzi do wniosku e kierowca ciarwki jest sprawc zderzenia
pojazdy ktry jecha za nim.

Podobnie na zwykym zakrcie - jak jeden kierowca szybko wejdzie w zakrt
ktry zasania jadcemu za nimo, a ten za nim nie da rady i wypadnie, to
winny jest ten co wypad, a nie ten co mu go zasoni.

Data: 2015-08-10 09:30:08
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 02:20, Tomasz Pyra pisze:

Mogę prosić jakiś dowód na powyższe, typu orzeczenie sadu itp?

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym :-)

Zbyt ogólnie, to mi nie daje satysfakcji.

Kolejny argument jest taki, że skoro ustawodawca napisał "hamowania lub
zatrzymania", a nie tylko "hamowania" to coś miał na myśli.

Pewnie miał na myśli to, że jak wjedziesz w już stojący samochód (czyli
nie hamujący już), to też jesteś winien.

Pewnie właśnie to, że bez wnikania czy utrata prędkości nastąpiła za pomocą
hamulców, czy może drzewa albo innego pojazdu.

Nie jest to takie oczywiste, jak choćby widzisz w tym przypadku. Jaka
jest zatem bezpieczna odległość od następnik? Nie słyszałem o głosach,
że taka, aby się zatrzymać gdyby następnik zmienił się w nieruchomy pojazd.

[...]

Czasu to tam jest sporo - od kiedy zapalają się stopy w ciężarówce już
można było działać.

Dajesz po heblach jak tylko widzisz stopy u następnika, nawet jak nie
widać, że faktycznie hamuje?

Kierowca ten sygnał przegapił, reagował powoli, nie próbował nawet ominąć
samochodu - pewnie nie potrafił, bo większość kierowców nawet sobie nie
wyobraża jak nagły manewr można z powodzeniem wykonać.
Tu plus dla kierowcy ciężarówki, że on potrafił.

O tak, zajebiście dobry tirman ;)

Natomiast nie ma obowiązku jazdy tak, żeby próbujący jechać z tyłu też dał
radę.
W omawianej sytuacji - czy gdyby tam był jeszcze jeden pas po lewej, na
który ciężarówka mogłaby uciec "legalniej", to by cokolwiek zmieniło?

Byłoby jeszcze trudniej do oceny ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 01:05:57
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 5:30:15 PM UTC+10, Liwiusz wrote:

Nie jest to takie oczywiste, jak choby widzisz w tym przypadku. Jaka
jest zatem bezpieczna odlego od nastpnik? Nie syszaem o gosach,
e taka, aby si zatrzyma gdyby nastpnik zmieni si w nieruchomy pojazd.

Jedziesz nieco za szybko na autostradzie we mgle. Kilka metrow za Toba inny samochod. Nagle "wyrasta" Ci przed maska stojacy pojazd. Jestes dobrym kierowca, zmieniasz szybko pas (odslaniajac stojacy pojazd) i unikasz zderzenia. Ten za Toba wpada na stojacy pojazd. Naprawde uwazasz, ze jestes winnym tego wypadku? Dlaczego? Pozdrawiam,

Data: 2015-08-10 10:12:33
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 10:05, Iguan_007 pisze:
[...]

Patrz na początek Twojej wypowiedzi ("jedziesz za szybko we mgle").

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 01:16:06
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 6:12:41 PM UTC+10, Liwiusz wrote:
> [...]

Patrz na pocztek Twojej wypowiedzi ("jedziesz za szybko we mgle").

-- Liwiusz

I jestem winny tylko jazdy za szybko. Jadacy za mna nie musial jechac tyle co ja, nie musial jechac metr za mna i nie musial wpadac na stojacy pojazd. Nie mam w tym wypadku zadnego udzialu.

Data: 2015-08-10 10:24:35
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 10:16, Iguan_007 wrote:

I jestem winny tylko jazdy za szybko. Jadacy za mna nie musial jechac tyle co ja, nie musial jechac metr za mna i nie musial wpadac na stojacy pojazd. Nie mam w tym wypadku zadnego udzialu.

Tu jednak troch mia. Ten samochd nie wzi si tam _prawdopodobnie_ znikd. Jak jedziesz na autostradzie i dasz bez powodu po hamulcach, to niekoniecznie caujcy zostanie uznany winnym - pod warunkiem, e beda wiadkowie lub kamera. Tu kamera bya i taki manewr nie jest usprawiedliwiony o ile na osobwka nie wia si tam znikd lub sama nie wycia numeru pod tytuem "o kurwa miaem skrci i dym z opon".

Data: 2015-08-10 01:37:21
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 6:24:36 PM UTC+10, Shrek wrote:
On 2015-08-10 10:16, Iguan_007 wrote:

> [...]

Tu jednak troch mia. Ten samochd nie wzi si tam _prawdopodobnie_ znikd. Jak jedziesz na autostradzie i dasz bez powodu po hamulcach,

Ale on nie dal po hamulcach. On zjechal z pasa, odslaniajac co bylo przed nim. To jadacy z tylu wpadl w stojacy samochod bo jechal za szybko i za blisko. Dokladnie taka sama sytuacja jak w przypadku z autostrada i mgla. Jak cos sie przed Toba pojawi to mozesz to smialo ominac, bez martwienia sie co zrobi ten siedzacy Ci na zderzaku. Ty mu drogi nie zajezdzasz (wrecz przeciwnie). Mozesz byc winnym za szybkiej jazdy we mgle, ale nie mozesz byc winnym ze samochod za Toba wjechal w stojacy pojazd. Nie Ty decydowales jak szybko i blisko ma jechac.

Data: 2015-08-10 10:39:37
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 10:37, Iguan_007 pisze:
Jak cos sie przed Toba pojawi to mozesz to smialo ominac

Tyle że opisujesz zupełnie inny przypadek. Tu nic "nie zaskoczyło"
tirmana, aby miało uzasadnienie wykonanie akurat takiego manewru
obronnego, tylko po prostu zaspał, czy w inny sposób nie zauważył.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 01:53:52
Autor: WS
Kto winien?
W dniu poniedziaek, 10 sierpnia 2015 10:39:44 UTC+2 uytkownik Liwiusz napisa:

Tyle e opisujesz zupenie inny przypadek. Tu nic "nie zaskoczyo"
tirmana, aby miao uzasadnienie wykonanie akurat takiego manewru
obronnego, tylko po prostu zaspa, czy w inny sposb nie zauway..

co nie zmienia sytuacji, ze winny jest ten z tylu ..

BTW niedaleko mnie (Krakow, szkrz. Kapelanka x Slomiana ) tego typu wypadki byly standardem... Kapelanka 2x 2 pasy, skret w lewo, stoi samochod czekajac az sie zrobi miejsce wsrod jadacych z przeciwka, za nim jedzie dosc szybko ~50km/h cos wiekszego, wlacza prawy kierunkwskaz i ladnie wpasowuje sie w "dziure" na prawym w ostatniej chwili, kolejny jadacy za nim juz jest bez szans... Trudno bylo winic tego zmieniajacego pas (bo i za co?)

Po kilkudziesieciu wypadkach tego typu poawil sie zakaz skretu w lewo, obecnie sa swiatla i wydzielony pas. Sam po kilku awaryjnych hamowaniach za mna przestalem tam skrecac ;)

WS

Data: 2015-08-10 02:16:56
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 6:39:44 PM UTC+10, Liwiusz wrote:
> [...]

tirmana, aby miao uzasadnienie wykonanie akurat takiego manewru
obronnego, tylko po prostu zaspa, czy w inny sposb nie zauway..

Dokladnie tak samo go zaskoczylo jak kogos jadacego za szybko we mgle - pojawil mu sie nagle samochod przed maska i musial go ominac. Czy to przez mgle, zaspanie czy mocne hamowanie skrecajacego. Nie znaczy, ze odpowiada za kogos z tylu kto jechal za nim za blisko/za szybko. Pozdrawiam,

Data: 2015-08-10 11:56:12
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 11:16, Iguan_007 wrote:
[...]

Z tym, e nie nagle.

Shrek.

Data: 2015-08-10 15:39:18
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 10:39:37 +0200, Liwiusz napisa(a):
[...]

Co tam sie z przodu dzialo, to my akurat nie wiemy, wszystko moglo
byc.

Tak czy inaczej - tirman w miare bezpiecznie przeszkode ominal, a co za nim, to problem tego z tylu ..

J.

Data: 2015-08-10 15:51:02
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 15:39, J.F. pisze:
Dnia Mon, 10 Aug 2015 10:39:37 +0200, Liwiusz napisał(a):
[...]

Nie określiłbym tego jako "w miarę bezpiecznie" ;)

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 15:58:54
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 15:51:02 +0200, Liwiusz napisa(a):
[...]

Nie okrelibym tego jako "w miar bezpiecznie" ;)

Wypadku nie bylo. Owszem, mogl byc, potencjalnie bardzo niebezpieczne,
ale nie bylo. Widoku tez nie mamy, wiec trudno powiedziec to tam tirman widzial.

J.

Data: 2015-08-10 16:00:51
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 15:58, J.F. pisze:
Dnia Mon, 10 Aug 2015 15:51:02 +0200, Liwiusz napisał(a):
[...]

To, że wypadku nie było, nie oznacza że było bezpiecznie.

Spytaj się kogoś, czy:

- dojeżdżanie tirem 80km/h 10 metrów pod inny stojący samochód
- a następnie wyprzedzanie go "na pałę" pod prąd

jest bezpieczne.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 07:24:26
Autor: Marcin Kiciski
Kto winien?
W dniu poniedzialek, 10 sierpnia 2015 16:00:59 UTC+2 uzytkownik Liwiusz napisal:
> - a nastepnie wyprzedzanie go "na pale" pod prad
>  Ale skad wiesz, czy ten przed tirem nie zahamowal gwaltownie bez powodu?
 Tir tez najpierw hamuje, a dopiero potem zjezdza na lewo.

 Pozdrawiam
 MK

Data: 2015-08-10 16:32:05
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 16:24, Marcin Kiciński pisze:
> [...]
 >  > jest bezpieczne.
 >  Ale skad wiesz, czy ten przed tirem nie zahamowal gwaltownie bez powodu?

Lewy migacz sugeruje, że hamowanie miało powód.

 Tir tez najpierw hamuje, a dopiero potem zjezdza na lewo.

Hamuje lekko. Tak że siedzący mu na ogonie nic nie czuje oprócz tego, że
widzi światła stopu.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-11 18:14:06
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 16:32, Liwiusz wrote:
> [...]

  Tir tez najpierw hamuje, a dopiero potem zjezdza na lewo.

Hamuje lekko. Tak że siedzący mu na ogonie nic nie czuje oprócz tego, że

No to juz bylo ryzyko tego z tylu. Skoro jechal blisko to moze jak widzi swiatla stop powinien maksymalnie dawac po heblach? A skoro tak nie chce to powinien jechac nieco dalej wlasnie po to aby dac sobie czas na reakcje. Nie sadzisz?

No a ostatecznie twoja teoria, ze nic "nie czuje" zostala sfalsyfikowana przez rzeczywistosc w dosc nietuzinkowy sposob.

PS. Oczywiscie zawsze mozna sie zastanawiac nad wszystkim o probowac wmowic ze biale jest czarne - cos jak legenda o goracym kubku i macdonaldzie w USA. Ale to juz nic wiecej jak oznaka idiokracji.

--
mk4

Data: 2015-08-10 16:55:37
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 16:00:51 +0200, Liwiusz napisa(a):
[...]

To, e wypadku nie byo, nie oznacza e byo bezpiecznie.

Spytaj si kogo, czy:
- dojedanie tirem 80km/h 10 metrw pod inny stojcy samochd
- a nastpnie wyprzedzanie go "na pa" pod prd
jest bezpieczne.

Manewr w takim stylu oczywiscie bezpieczny nie jest, bo to i pod prad,
i ktos moze w lewo skrecac. Ale:
-sytuacji nie widzimy, moze stal bez swiatel, moze mu inny tir droge
zajechal,
-tirman widocznosc ma lepsza,
-do wypadku nie doszlo,

-w te 10m niezbyt wierze, bo to nie jest odleglosc na szybkie manewry
ciezarowka.

Ale my tu przeciez nie dystkutujemy o kierowcy tira, tylko o tym z
tylu. Jakby tirman w prawo zjechal, to tez mialbys pretensje ?
 Za blisko, za szybko. I nie ma co zwalac.

J.

Data: 2015-08-11 18:10:11
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 15:51, Liwiusz wrote:
[...]

No wyglada, ze nawet go nie drasnął ;)

--
mk4

Data: 2015-08-10 10:50:09
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 10:16, Iguan_007 wrote:

[...]

Ale wszystko wskazuje na to, e nic si nie "pojawio", wic analogia saba. TIRman przysn i nie zaway, czym spowodowa zagroenie i w efekcie wypadek.

Shrek.

Data: 2015-08-10 02:25:27
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 6:50:09 PM UTC+10, Shrek wrote:

> [...]

Ale wszystko wskazuje na to, e nic si nie "pojawio", wic analogia saba. TIRman przysn i nie zaway, czym spowodowa zagroenie i w efekcie wypadek.

Nie on spowodowal wypadek. Pojawil mu sie nagle samochod przed maska i go ominal. To analogiczna sytuacja z (za szybka) jazda po autostradzie we mgle. Jesli sie zagapisz ale ominiesz stojacy samochod to nie odpowiadasz za kogos z tylu kto jechal za blisko/tez za szybko i nie wyhamowal. To czy musiales zmienic pas przez zaspanie czy szybka jazde we mgle jest bez znaczenia. Ty nikomu drogi nie zajechales, ten z tylu nie mial obowiazku jechac z taka sama predkoscia i tak blisko.

Data: 2015-08-10 11:28:42
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 11:25, Iguan_007 pisze:
[...]

Ale wszystko wskazuje na to, że nic się nie "pojawiło", więc analogia słaba. TIRman przysnął i nie zaważył, czym spowodował zagrożenie i w efekcie wypadek.

Nie on spowodowal wypadek. Pojawil mu sie nagle samochod przed maska i go ominal.

Nieprawdą jest jakoby pojawił się nagle.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 02:38:07
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 7:28:50 PM UTC+10, Liwiusz wrote:
> [...]

Dla niego jednak bylo nagle - widzimy to na filmie. Tak jak dla kogos jadacego za szybko we mgle. Ale to ten z tylu wpadl w stojacy samochod. Ponowie pytanie - czy jesli jedziesz za we mgle i w ostatnim momencie ominiesz stojacy samochod (zagapiles sie) to jestes winny, ze ten za Toba nie wyhamowal? Na jakiej podstawie?

Data: 2015-08-10 11:49:04
Autor: Liwiusz
Kto winien?
W dniu 2015-08-10 o 11:38, Iguan_007 pisze:
Dla niego jednak bylo nagle

I właśnie na tym polega jego błąd.
We mgle tak samo - nie można jechać tak, aby coś się pojawiało "nagle".
No i nie obowiązuje tutaj zasada ograniczonego zaufania - jak tirman
jedzie 80, to można ufać, ze nie ma stojącego samochodu 15m przed sobą.

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 03:04:28
Autor: Iguan_007
Kto winien?
On Monday, August 10, 2015 at 7:49:11 PM UTC+10, Liwiusz wrote:
W dniu 2015-08-10 o 11:38, Iguan_007 pisze:
> Dla niego jednak bylo nagle

I wanie na tym polega jego bd.
We mgle tak samo - nie mona jecha tak, aby co si pojawiao "nagle".

Troche bardziej nagle to sie pojawilo temu co sie w stojacy samochod wpakowal. Mam prawo ominac stojacy samochod bez ponoszenia odpowiedzialnosci za kogos kto po postanowil mi siedziec na zderzaku. Gosc jechal za szybko, za blisko i nie wyhamowal. To jego wina.
No i nie obowizuje tutaj zasada ograniczonego zaufania - jak tirman
jedzie 80, to mona ufa, ze nie ma stojcego samochodu 15m przed sob.

Nie ma prawa bezmyslnego siedzenia komukolwiek na zderzaku jak ten jedzie 80. A juz zwlaszcze ciezarowce spoza ktorej nic nie widac. Koncze bo robi sie niemilo.

Data: 2015-08-11 18:29:11
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 11:49, Liwiusz wrote:
[...]

Nie, no chyba żartujesz. Zwłaszcza w kontekście tego, ze masz przykład, ze nie można.

Nie wiem skad to sie bierze. Masz zasady, ktore trzeba stosowac do siebie (to sa wrecz obowiazki narzucane przez przepisy). Ktos sie do tego nie stosuje po czym zaczyna tworzyc na swoje potrzeby zupelnie nowe twierdzenia (jak np. ta tutaj, ze "jak tirman jedzie 80, to można ufać, ze nie ma stojącego samochodu 15m przed sobą) (a po to przepisy sa zazwyczaj jasne, zeby tego nie robic) i za ich pomoca zaczyna sie "wybielac" podczas gdy mial jakies obowiazki, ktorych nie dopelnil.

--
mk4

Data: 2015-08-10 11:57:44
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 11:38, Iguan_007 wrote:

Ponowie pytanie - czy jesli jedziesz za we mgle i w ostatnim momencie ominiesz stojacy samochod (zagapiles sie) to jestes winny, ze ten za Toba nie wyhamowal? Na jakiej podstawie?

We mgle, czy "bo si zagapies". Bo jak dla mnie i sdu moe to by znaczca rnica.

Shrek.

Data: 2015-08-10 11:59:44
Autor: Liwiusz
Kto winien?
On 2015-08-10 11:38, Iguan_007 wrote:

Ponowie pytanie - czy jesli jedziesz za we mgle i w ostatnim momencie
ominiesz stojacy samochod (zagapiles sie) to jestes winny, ze ten za
Toba nie wyhamowal? Na jakiej podstawie?

We mgle, czy "bo się zagapiłes". Bo jak dla mnie i sądu może to być
znacząca różnica.

Różnica jest o tyle zasadnicza, że we mgle jadąc za tirmanem (i wiedząc,
że jest mgła), powinienem jechać 20km/h. Ale nie w przypadku normalnej
przejrzystości powietrza.
Więc tworzenie z tego analogii to typowe usenetowe pieprzenie teoretyka
(już czyta przepisy, jeszcze nie rozumie).

--
Liwiusz

Data: 2015-08-10 12:42:19
Autor: Myjk
Kto winien?
Mon, 10 Aug 2015 11:59:44 +0200, Liwiusz
Różnica jest o tyle zasadnicza, że we mgle jadąc za tirmanem (i wiedząc,
że jest mgła), powinienem jechać 20km/h.

Rzecz w tym, że nie ma różnicy. Czy ja w tej sytuacji:

https://youtu.be/refRtnUDX7Q?t=1m9s

mam mieć pretensję do "uniaka" bo widział wcześniej i uciekł na sąsiedni
pas zostawiając mnie na strzał? Otóż nie. Gdybym przyrżnął, to byłaby wina
moja, albo tego co się zatrzymał w niedozwolonym miejscu (na szczęście
mając kamerę z łatwością udowodniłbym, że nie miał awarii, a miał fanaberię
wysadzić panienkę na przystanku).

W wątkowym przypadku pojazd mógł tam stać, bo skręcał w lewo. "Tirman" się
uratował, ten z tyłu był za blisko i po ptakach. Gdyby był dalej, to by
zrobił taki manewr jak "tirolot", ale niestety był za blisko żeby
zareagować.

Ale nie w przypadku normalnej przejrzystości powietrza.

Normalna "przejrzystość" to nie była, bo była NOC.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-10 12:47:51
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 12:42, Myjk wrote:

Czy ja w tej sytuacji:

https://youtu.be/refRtnUDX7Q?t=1m9s

Gratulacje. Dla ciebie, że się udało.

Ale nie w przypadku normalnej przejrzystości powietrza.

Normalna "przejrzystość" to nie była, bo była NOC.

Akurat światła i kierunki w nocy widać lepiej.

Shrek.

Data: 2015-08-10 13:08:06
Autor: Myjk
Kto winien?
Mon, 10 Aug 2015 12:47:51 +0200, Shrek
Czy ja w tej sytuacji:
https://youtu.be/refRtnUDX7Q?t=1m9s
Gratulacje. Dla ciebie, że się udało.

Ale to tylko dlatego, że był zachowany odpowiedni odstęp w stosunku do
prędkości. Gdyby autor w wątkowym nagraniu miał zachowany odstęp, a nie
jechał na zderzaku* (z kompletnym brakiem widoczności), zderzenia by
uniknął -- albo hamując, albo omijając tak samo jak "tirolot".

Więc nie rozumiem o czym ta dyskusja.
Ale nie w przypadku normalnej przejrzystości powietrza.
Normalna "przejrzystość" to nie była, bo była NOC.
Akurat światła i kierunki w nocy widać lepiej.

Ale zdecydowanie trudniej określić odległość i czy auto jeszcze jedzie, czy
już stoi. Zwłaszcza, że droga kompletnie nieoświetlona.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-11 18:31:03
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 12:42, Myjk wrote:
[...]

Co i tak nie zmienia twojej winy w takim wypadku. Ale to chyba wiesz.

--
mk4

Data: 2015-08-12 09:41:05
Autor: Myjk
Kto winien?
Tue, 11 Aug 2015 18:31:03 +0200, mk4
Co i tak nie zmienia twojej winy w takim wypadku. Ale to chyba wiesz.

Wiem, że na miejscu by się nie skończyło.

Tam był postawiony nie bez powodu B-36 -- obejrzyj film w całości.
Koleś się zatrzymuje na zakazie, i jeszcze za wzniesieniem.

Ja jestem wyjątkowo pokorny i potrafię się przyznać do błędu, ale za takich idiotów odpowiadać nie zamierzam. Co innego gdyby miał awarię, a co innego gdy zatrzymuje się, wiedząc że ma
za sobą sznurek pojazdów, by wypuścić laskę na pociąg. Pomijam już, że mógł
się zatrzymać parę metrów wcześniej na zamkniętym jeszcze zjeździe i zrobić
to bezpiecznie.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 10:57:43
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 09:41, Myjk wrote:

[...]

No dobra - tirman zagapia się, przelatuje przez podwójną ciągłą bez kierunków, na skrzyżowaniu i jest bez winy - winny tylko koleś za nim. Ale jak ty byś wdupił w analogicznej sytuacji, to już "winni są inni"?

Shrek.

Data: 2015-08-12 11:45:09
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 10:57:43 +0200, Shrek
No dobra - tirman zagapia się, przelatuje przez podwójną ciągłą bez kierunków, na skrzyżowaniu i jest bez winy

Akurat "tirman", którego się usilnie czepiacie, jest kompletnie bez winy w
odniesieniu do wypadku powstałego za nim. Nie miał ŻADNEGO w tym udziału,
tak samo jak "u mnie" nie miał ŻADNEGO udziału "punciak". Jedyni do których
się można czepiać, to biorący udział w wypadku.

- winny tylko koleś za nim. Ale jak ty byś wdupił w analogicznej sytuacji, to już "winni są inni"?

To nie jest analogiczna sytuacja. Tam uderzany pojazd miał PEŁNE PRAWO stać
w tym miejscu, bo pas służył do skrętu w lewo (i był wyraźnie oznaczony --
aż straszno, że ktoś oglądający film mógł tego nie zauważyć w "pierwszym
momencie"). W mojej sytuacji człowiek zatrzymał się w miejscu *niedozwolonym* i tym
samym stworzył zagrożenie dla innych -- bo zakaz zatrzymywania nie był tam
postawiony dla zabawy. I jak mówię, pół biedy gdyby miał awarię -- wtedy w
razie strzału wziąłbym swoją winę na klatę. Ale nie jak sobie prywatę
odpieprza na publicznej drodze, mając innych w dupie. O nie, aż taki naiwny
to nie jestem.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 14:00:30
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 11:45, Myjk wrote:

[...]

Jasne, że nie - poza tym że się zgapił i w efekcie tego wykonywał nieco szalone manewry.

W mojej sytuacji człowiek zatrzymał się w miejscu *niedozwolonym* i tym
samym stworzył zagrożenie dla innych -- bo zakaz zatrzymywania nie był tam
postawiony dla zabawy.

A myślisz, że ta podwójna była dla zabawy? Czy gdyby skosił skręcającego po drugiej stroni podwójnej to też byś krzyczał, że tir niewinny bo jechał z pierwszeństwem (co prawda pod prąd i znikąd, ale jednak) a skręcający nie ustąpił?

[...]

A co za różnica - miał awarię, czy odpierdla prywatę? Bezpieczna odległość i fizyka nie zmienia się od tego. Mi więc jak to? Już nie takie oczywiste jak _ty_ wdupisz?

Shrek

Data: 2015-08-12 15:20:15
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 14:00:30 +0200, Shrek
Jasne, że nie - poza tym że się zgapił i w efekcie tego wykonywał nieco szalone manewry.

Które, jakimś cudem, nie miały na nikogo bezpośredniego wpływu. Poza tym,
prawdopodobnie ten "szalony manewr" uratował życie ludziom w omijanym
samochodzie.

Pominę już, że nie wiesz w jakich okolicznościach to auto się tam
zatrzymało, a już wieszasz tirolota zakładając że "zaspał" (cokolwiek to
znaczy). Żeby nie było, tirolotów nie lubię i wyjątkowo ostrożnie koło nich
jeżdżę.

[...]

Nie była dla zabawy. Ale złamanie jej przez tirolota nie miało związku z
wypadkiem. Jeszcze rozumiem gdyby był dzień, większa odległość pomiędzy
nagrywającym a tirolotem, a mimo tego nie udałoby się uniknąć zderzenia.
Możnaby próbować rozpatrywać czy i na ile zawinił tirolot (a może auto
skręcające). Ale tak...

Czy gdyby skosił skręcającego po drugiej stroni podwójnej to też byś krzyczał, że tir niewinny bo  jechał z pierwszeństwem (co prawda pod prąd i znikąd, ale jednak) a skręcający nie ustąpił?

Ale nie skosił. Skosił za to ten, co nie zachował bezpiecznego odstępu. W
nocy, jadąc za tirem zasłaniającym całkowicie widoczność, po pasie który
umożliwiał skręt w lewo.

[...]

Znaczna różnica dla oceny winy. Działanie z premedytacją jest inaczej
traktowane przez prawo niż przypadek -- i ja bym z tego prawa do oceny
winy, skorzystał*. O ile w ogóle bym przyrżnął, bo bezpieczną odległość
miałem jak widać, pomimo braku widoczności i przesłanek, że coś może tam
stać.

*) Ostatnio na szczęście sądy uwzględniają takie okoliczności -- nawet ten
co ma pierwszeństwo może być winnym spowodowania kolizji, co już nie raz,
słusznie, miało miejsce (vide oszołom w Mercedesie na Puławskiej).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 15:29:20
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 15:20:15 +0200, Myjk napisa(a):
Wed, 12 Aug 2015 14:00:30 +0200, Shrek
Jasne, e nie - poza tym e si zgapi i w efekcie tego wykonywa nieco szalone manewry.

Ktre, jakim cudem, nie miay na nikogo bezporedniego wpywu. Poza tym,
prawdopodobnie ten "szalony manewr" uratowa ycie ludziom w omijanym
samochodzie.

Uratowac uratowal, ale prawdopodobnie to uratowal jedynie od skutkow
wczesniejszej nieuwagi - zakladam ze ten samochod tam stal i mozna
bylo spokojnie wyhamowac ...

J.

Data: 2015-08-12 16:13:15
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 15:29:20 +0200, J.F.
Uratowac uratowal, ale prawdopodobnie to uratowal jedynie od skutkow
wczesniejszej nieuwagi - zakladam ze ten samochod tam stal i mozna
bylo spokojnie wyhamowac ...

Równie dobrze ten samochód mógł zbyt późno włączyć kierunek, albo nie mieć
(widocznych) świateł stopu (w końcu to jakaś Łada Niva), co nie dało szans
tirolotowi i musiał się tak ratować.

Nic jednak nie usprawiedliwia tego za tirolotem. Może by usprawiedliwiało
gdyby miał większą odległość. Ale nie miał. Zauważ, że miał miejsce na
ucieczkę po prawej, ale nie miał czasu na reakcję.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 16:18:02
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 16:13:15 +0200, Myjk napisa(a):
Wed, 12 Aug 2015 15:29:20 +0200, J.F.
Uratowac uratowal, ale prawdopodobnie to uratowal jedynie od skutkow
wczesniejszej nieuwagi - zakladam ze ten samochod tam stal i mozna
bylo spokojnie wyhamowac ...

Rwnie dobrze ten samochd mg zbyt pno wczy kierunek, albo nie mie
(widocznych) wiate stopu (w kocu to jaka ada Niva), co nie dao szans
tirolotowi i musia si tak ratowa.

Nie wiemy co tam bylo, wiec sam bronilem tirmana.
Ale wersja ze "zaspal" i sie potem ratowal jest prawdopodobna.

No coz, on sie uratowal dobrze, nie mozna mu tu nic zarzucic, jesli
chodzi o skutki. Udalo mu sie.

J.

Data: 2015-08-12 16:13:03
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 15:20, Myjk wrote:
[...]

Miały wpływ. Taki, że jadący za nim wdupił w auto. Chyba że twierdzisz, że gdyby tirolota tam nie było, albo hamował normalnie to też by wdupił. To że nikogo bezpośrenio nie dotnkął, nie znaczy, że swojego udziału i winy w tym nie miał. Ba jest mnóstwo przypadków, gdzie ten winny wychodzi bez draśniecia a inni leżą na drzewach i innych elementach krajobrazu. Często nawet wylatują trochę "na wyrost" - znaczy gdyby mieli mocniejsze nerwy i lepsze umiejętności to też by wyszli bez szwanku. Ale nie zmienia to winy.

Co do twojego argumentu, że nie wiadomo co się działo z przodu to wyraźnie napisałem że zakładając, że ta osóbówka nie pojawiła się tam znikąd.

[...]

Czyli już jednak nie jest tak, że zawsze winny ten z tyłu?

Co do zasady się z tobą zgadzam. Nie powinno się slepo patrzeć w kodeks, tylko ustalić kto _faktycznie_ spowodował wypadek. Nie rozumiem tylko dlaczego pomijasz ten czynnik w przypadku z filmu. Ja po zastanowieniu się faktycznie skłaniam się do tego, że nagrywający jest _również_ winny.

Shrek.

Data: 2015-08-12 14:16:14
Autor: masti
Kto winien?
Shrek wrote:

On 2015-08-12 15:20, Myjk wrote:
[...]

Miay wpyw. Taki, e jadcy za nim wdupi w auto. Chyba e twierdzisz, e gdyby tirolota tam nie byo, albo hamowa normalnie to te by wdupi.

czyli potwierdzasz, e zapieprza na lepo. A to nie jest dobry pomys
co wida na filmie

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lk gruntu! -Chyba wysokoci? -Wiem co mwi. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2015-08-12 16:38:56
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 16:16, masti wrote:

[...]

Potwierdzam. Potwierdzam rwnie, e przy standardowym "bezpiecznym" odstpie te by wjecha.

Shrek.

Data: 2015-08-12 18:07:32
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 16:13:03 +0200, Shrek
[...]

Wdupił, ponieważ nie pozostawił sobie szans reakcję i na ew. uniknięcie
kolizji. Nie mylić z możliwością całkowitego wyhamowania, bo zadaniem
kierowcy jest po prostu uniknięcie zderzenia a nie zwyczajne wyhamowanie.

Chyba że twierdzisz, że gdyby tirolota tam nie było, albo hamował normalnie to też by wdupił. To że nikogo bezpośrenio nie dotnkął, nie znaczy, że swojego udziału i winy w tym nie miał.

Nie miał udziału, podobnie jak udziału nie miał w moim przypadku "uniak".
Dlatego podałem przykład. Sam tylko fakt że Uno "legalnie" ominęło pajaca z
Octavii (bo miał miejsce na lewym pasie w swoim kierunku, a nie pod prąd
przez podwójną), nic tu nie zmienia. Ja też mogłem ominąć, ale miejsca nie
miałem. Dlatego za to miałem większy (niż normalnie :P ) odstęp.

[...]

Oczywiście, jeśli ktoś wypada z drogi, bo próbuje uniknąć kolizji, to winny
będzie zapewne ten, który zmusił do wywołania takiej sytuacji. Ale to też
powinno być przedmiotem rozważania za każdym razem, a nie globalnie jak się
tu domagasz... I to znowu kompletnie inna sytuacja.

Ja w tej sytuacji widze błąd tirolota, z którego się jednak uratował. Gdyby
uderzający miał większą odległość i dał sobie szansę na reakcję, to też by
miał sporą szansę na uniknięcie kolizji. Po prostu na ślepo się nie jeździ
i koniec.
Co do twojego argumentu, że nie wiadomo co się działo z przodu to wyraźnie napisałem że zakładając, że ta osóbówka nie pojawiła się tam znikąd.

Staram się oceniać tylko to co widzę, a widzę brak bezpiecznej odległości
aby w razie sytuacji takiej jak zaszła, uniknąć kolizji (czy to omijając po
prawej, czy po lewej).
[...]

Możesz wskazać gdzie napisałem, że ZAWSZE jest winny ten z tyłu? Akurat
daleko zawsze byłem od takiego stwierdzania (podobnie że winny jest zawsze
ten, co pierwszeństwo "wymusił").

[...]

Nie pomijam. Uwzględniam, analizuję i stwierdzam, że nie miał znaczącego
wpływu. Problem który doprowadził do KOLIZJI to była niezachowana odległość
przez auto z tyłu w momencie gdy był na pasie do skrętu i mógł się
spodziewać zwalniającego lub stojącego legalnie pojazdu (ja dla odmiany nie
miałem takiego ułatwienia). Odległość nie żeby wyhamować, ale żeby w ogóle
jakkolwiek ZAREAGOWAĆ (z prawej było miejsce na legalne uniknięcie kolizji,
z lewej też, mniej legalnie). A tu nic, zero reakcji praktycznie bo nie
było na to CZASU.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 18:32:28
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 14:00, Shrek wrote:

[...]

W przypadku tak gwaltownego manewru zostawilbym to dla sadu. Ale w innym przypadku winny bo nie ustapil.

A parafrazujac jakas łajza jechala, ktora spojrzala tylko w lewo i sie wytoczyla na jezdnie (bo nie zna i nie rozumie przepisow).

--
mk4

Data: 2015-08-12 18:28:07
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 09:41, Myjk wrote:
[...]

Ale to nie ma znaczenia jaki znak stal. Po prostu niektore przepisy sa priorytetowe wzgledem innych i tyle. To mi sie tez nie podoba ze sie zaczyna tworzyc jakies dziwaczne teorie i zwiazki przyczynowo-skutkowe a pozniej za ich pomoca usiłuje dowodzic sobie wygodnych wersji wydarzeń.

On nie powinien tam stac za co mozna mu dac mandat. Ale ty masz jechac tak, zeby w nikogo nie wjechac. Koniec kropka.
A rozpoczynasz analizy czy on powinien czy nie powinien, czy mogl czy nie mogl. Skoro tam stal to widac mogl.

Czy tak trudno niektorym przyjac do realizacji wlasne obowiazki i sie z nich wywiazywac?

A w twoim przypadku ewentualny dzwon byłby tylko wina dzwoniącego. Dlaczego - bo wyłączył myślenie i nie uwazal. Zwlaszcza nie przewidzial w sumie dosc prostej do przewidzenia mozliwosci lub byl zbyt blisko, lub .... i tu wstaw cala litanie. A za wlasne braki chcialby obarczyc wina kogos innego bo .... no bo sie stalo i co zlego to nie ja.

To jest tak jak zle zaparkowane auto, ktore zaslania widocznosc. No stoi bardzo zle i zaslania. Ale przepis wyraznie mowi co masz zrobic. Stac do usranej smierci albo zapewnic sobie mozliwosc bezpiecznego wyjazdu (np. pomaga ci inna osoba). No a ty mys chcia sie wpakowac a potem mowic, ze on tam nie moze stac i to nie twoja wina bo on zaslonil...

--
mk4

Data: 2015-08-12 21:46:11
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 18:28:07 +0200, mk4
Ale to nie ma znaczenia jaki znak stal.

Ma znaczenie, inaczej by tam nie stał.

[...]

Mandat to mu można dać teraz, jak nic się nie stało.

Ale ty masz jechac tak, zeby w nikogo nie wjechac. Koniec kropka.

To przecież nie wjechałem. Jak wjadę, to analizuję jakie ja popełniłem błędy, a jakie osoba w którą
wjechałem. Problem w tym, że inni tego mogą nie zrobić i po prostu założyć
z góry swoją niewinność, bo "winny jest *zawsze* ten z tyłu".

A rozpoczynasz analizy czy on powinien czy nie powinien, czy mogl czy nie mogl. Skoro tam stal to widac mogl.

Oczywiście rozpoczynam i jasne jest jak słońce, że nie mógł się zatrzymać w
celu w którym akurat się zatrzymał.

Czy tak trudno niektorym przyjac do realizacji wlasne obowiazki i sie z nich wywiazywac?

Nie wiem, najlepiej zapytaj tego żula z Octavii.
A w twoim przypadku ewentualny dzwon byłby tylko wina dzwoniącego.

Parę razy już sędziowie pokazali, że nie myślą tak prostolinijnie jak byś
tego chciał. I dobrze, bo tak właśnie powinno być intepretowane prawo
(także drogowe).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 22:02:53
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 21:46, Myjk wrote:
Ale ty masz jechac tak, zeby w nikogo nie wjechac. Koniec kropka.

To przecież nie wjechałem.

No i dobrze.

[...]

No to mandat mu si enalezy a tobie wina spowodowania kolizji bo nie wolno ci zakladac, ze tam nic nie bedzie to po pierwsze a po drugie skoro sie poruszasz to spoczywaja na tobie pewne obowiazki, ktorych nie dopelniles.

Sposob ktory proponujesz prowadzi do wielu absurdow. Np. mozna twierdzic, ze gdyby akurat jechal 1 km/h to co? Juz twoja wina? Wolno mu? Wolno! A 2 km/h?

Albo jechal 10km/h i na milimetr najechal na linie ciagla na ktora nie mozna najezdzac. Ty bys chcial tlumaczyc, ze jestes niewinny bo jemu nie wolno bylo najechac nawet na milimetr.

Takich absurdow mozna mnozyc i mnozyc.

Dlatego to tak nie dziala. Masz swoje obowiazki jak sie poruszasz i jak ich nie dopelniasz jestes winny. Zwlaszcza jak z twojego ruchu wynika bum.

Parę razy już sędziowie pokazali, że nie myślą tak prostolinijnie jak byś
tego chciał. I dobrze, bo tak właśnie powinno być intepretowane prawo
(także drogowe).

To ze czasem pada wyrok pod publike albo sedzia ma czasem zacmienie to sie niestety zdarza. Ale przytlaczajaca wiekszosc na szczescie jeszcze dziala tak jak bym tego chcial.

--
mk4

Data: 2015-08-12 22:28:56
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 22:02:53 +0200, mk4
[...]
No to mandat mu si enalezy

Mandat mu się należy z urzędu. Dodatkowe rozpatrzenie czy przypadkiem mu
się nie pozajączkowała droga publiczna z prywatnym podwórkiem i czy aby
napewno zna przepisy, oraz dlaczego się do nich nie stosuje.

a tobie wina spowodowania kolizji bo nie wolno ci zakladac, ze tam nic nie bedzie to po pierwsze a po drugie skoro sie poruszasz to spoczywaja na tobie pewne obowiazki, ktorych nie dopelniles.

Wiem jakie na mnie spoczywają obowiązki i wiem jakie spoczywają na innych.
Sposob ktory proponujesz prowadzi do wielu absurdow. Np. mozna twierdzic, ze gdyby akurat jechal 1 km/h to co? Juz twoja wina? Wolno mu? Wolno! A 2 km/h?

Wiadomo, że nie jechał.
[...]

To sobie mnóż, skoro lubisz takie zabawy. Ja mam fakty udokumentowane,
zakaz zatrzymywania w tym miejscu i nagranie jak zatrzymuje się aby
wysadzić panienkę. I stoi. Reszta, bo nie tylko ja, się gimnastykuje.
Koniec i kropka.

Dlatego to tak nie dziala. Masz swoje obowiazki jak sie poruszasz i jak ich nie dopelniasz jestes winny. Zwlaszcza jak z twojego ruchu wynika bum.

Nie zawsze tak jest i weź to w końcu przyswój -- bo się kiedyś zdziwisz.

[...]

Dla ciebie to jest zaćma, a dla mnie światełko w tunelu. W końcu sędziowie
się zaczynają przykładać do swojej pracy gdy stare postkomunistyczne trepy
przyzwyczajone do dłubania w nosie, rozwiązywania spraw najmniejszym oporem
i brania za nic kasy, powoli wymierają.

PS EOT --
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 23:49:33
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 22:28, Myjk wrote:
[...]

Ale moze sobie tam stac z 1000 powodow. A skoro dla ciebie jak mial awarie i stal a ty w niego walisz to wina twoja a to samo gdy wysadzal pasazera to wina jego to wybacz - ale jestes po prostu glupi.

[...]

Po co chelpisz sie glupota? No nie wiem jak durnym trzeba byc, zeby uzasadniac swoje bledy/zaniedbania czym co zrobil/nie zrobil ktos inny.

Prawie jak to, ze gdy wszyscy kradna to ty tez - no bo przeciez skoro oni moga to ty tez. Ta sama praktyke starasz sie przeniesc na grunt przepisow. A zasada jest prosta - patrz na siebie a nie na innych. I jak tak bedziesz patrzyl to do rozsrzygniecia twoich urojonych problemow nie bedzi epotrzebny zaden sad. A sedziowie beda sie mogli zajac prawdziwymi sprawami a nie urojeniami jakiegos kierowcy, ktory za wszelka cene chce sie wykrecic z tego co zmalowal.

--
mk4

Data: 2015-08-11 18:20:53
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 10:16, Iguan_007 wrote:

[...]

A to ten co powoduje zagrozenie jest winny? Winny jest ten co nie dotrzymujac swoich swietych obowiazkow spowoduje wypadek/kolizje. Reszta to zwykla proba rozmydlania sprawy.

Przepisy zawsze takie byly (a teraz jacys idioci probuja to pozmieniac za wszelka cene), ze kazdy ma pilnowac swojego nosa. I jak bedzie pilnowal swojego nosa dobrze to ze swojej winy nie spowoduje wypadku.

Jest pare zasad - np. jedz tak aby moc sie zatrzymac w zasiegu swojej widocznosci. Taka prosta zasada a niektorzy do dzis nie potrafia jej pojac.

Ja za to nie moge pojac czego oni w tym nie moga pojac?

--
mk4

Data: 2015-08-11 20:26:31
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 18:20, mk4 wrote:

[...]

Dla policji tak (co te nie zawsze). Dla sdw ju rnie - choby sprawa ciganta z Puawskiej (cho IMHO niesusznie) czy synnego dzwona policjantw pod Zambrowem (ktry notabene mia spore szanse powtrzy nasz Tirman - jakby skasowa skrecajcego ju po drugiej stronie podwjnej cigej to by twierdzi, e wina skrcajcego, a Tirman winny jedynie przejechaniu podwjnej, wyprzedzaniu na skrzyowaniu, a poza tym to nie ma si czego czepia?).

Albo wyprzedzajcy na trzeciego - jedzie ci taki na czoowk, ale w ostatniej chwili wraca - kto z naprzeciwka jednak spierdoli w pole - czyja wina? W kocu go nie dotkn, schowa si na styk, nie jego wina e z naprzeciwka jecha panikarz?

Shrek.

Data: 2015-08-11 18:07:12
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 10:12, Liwiusz wrote:
[...]

Ogolnie to co probujesz lansowac wpisuje sie w zidiocenie XXI wieku. Wszystkiemu winni sa inni (a najlepiej panstwo czyli wszyscy) - tylko nie duren, ktory nie mysli/nie chce mu sie robic/etc.

Tu sytuacja jest rownie prosta jak przy wymuszeniu, gdy ktos nieco za szybko jedzie droga z pierwszenstwem i dochodzi do zdarzenia. Sa te same gusla - a ze on "myslal" ze zdazy, "zakładal" ze cos tam itd. itp.

A fakty sa takie, ze nic nie myslal i nie zrobil tego co mial zrobic. Mial miec pewnosc, ze nie wymusi a ostatecznie nie majac tej pewnosci wykonal manewr i wymusil. Ale wynika tylko i wylacznie z braku myslenia i nonszalancji pomieszanej z pospiechem czy czym tam jeszcze.

Takze i tu - o "nie myslal", ze tak duzy samochód moze tak szybko zmienic pas albo "myslal", ze on tylko zwalnia jak zapalily sie swiatla stop. lub tez, nie wyobrazal sobie, ze cos takiego jest w ogole mozliwe. Itd.

Ogolnie to zył w swiecie swoich urojen co zostalo dosc twardo zweryfikowane przez rzeczywistosc.

I zachodze tylko w glowe skad w ogole pomysl aby szukac usprawiedliwienia dla takiego pacana. A pomysl przychodzi mi tylko jeden - ktos sie zlapal na tym, ze sam tak jezdzi :>

--
mk4

Data: 2015-08-10 10:41:08
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 10:05, Iguan_007 wrote:
[...]

Nawet nie trzeba za szybki i we mgle. Wystarczy w nocy - swiata mijania to obowizkowo 40 metrw. Droga hamowania ze 140 czterokrotnie wicej... Musaiby jecha na autostradzie koo 60, eby zatrzyma si przed nieowiatlon przeszkod (i to pod warunkiem, e by si jej spodziewa, a na autostradzie hiszpaskiej inkwizycji nie spodziewa si nikt).

W tym wypadku "bezpieczny odstp" to byby koo 100 metrw.

Jeszcze sabiej wyglda to z motocykla, bo raz e jednak sabiej hamujesz, dwa, e samochodem moesz jelonka trafi czy inny mie na jezdni i wyj bez wikszych obrae, z moto ju sabiej.

Shrek.

Data: 2015-08-10 15:36:32
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 10:41:08 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-10 10:05, Iguan_007 wrote:
[...]

Niemcy przy 140 wymagaja odstepu 70m. Minimum, to w praktyce jedzie
sie wiecej.
Kierowca przed nami jadac 140 tez sie nagle nie teleportuje na pas
obok, troche mu to zajmie - i sie robi 100m na hamowanie ....

J.

Data: 2015-08-10 21:01:21
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 10:05, Iguan_007 wrote:
[...]

Czyli poowy drogi hamowania. I od prawie dwukrotnie wicej ni ustawowy zasig wiate mijania. Wychodzi na to, e jednak nie zakada si pojawienia przeszkody znikd

Minimum, to w praktyce jedzie
sie wiecej.
Kierowca przed nami jadac 140 tez sie nagle nie teleportuje na pas
obok, troche mu to zajmie - i sie robi 100m na hamowanie ....

To dalej przywalisz rwnie efektownie, jak ten na filmie. Zreszt jak widzisz, e kto przed tob zmienia pas, to od razu te walisz za nim nie patrzc w lusterka? Co wicej jak jedzisz pierwszy, to jadc 140 na wiatach mijania zanim zaczniesz hamowa, bdzie po zawodach.

Shrek.

Data: 2015-08-10 21:42:23
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 21:01:21 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-10 15:36, J.F. wrote:
[...]

No, samego hamowania to moze calej. Calkowitej, wliczajac sekunde reakcji kierowcy, to faktycznie sporo
zabraknie.
Ale to jest odstep minimalny, nie ma zakazu jechac dalej, sa kary za
jazde blizej :-)

I od prawie dwukrotnie wicej ni ustawowy zasig wiate mijania. Wychodzi na to, e jednak nie zakada si pojawienia przeszkody znikd

140 to mozna jezdzic po autostradzie. Tam Niemcy nie wymagaja
dostosowania do swiatel :-)

Kierowca przed nami jadac 140 tez sie nagle nie teleportuje na pas
obok, troche mu to zajmie - i sie robi 100m na hamowanie ....

To dalej przywalisz rwnie efektownie, jak ten na filmie.

No, 100m to juz jest szansa na zatrzymanie.

Zreszt jak widzisz, e kto przed tob zmienia pas, to od razu te walisz za nim nie patrzc w lusterka?

I na zmiane pasa tez jest miejsce.

J.

Data: 2015-08-10 22:40:05
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 21:42, J.F. wrote:

Niemcy przy 140 wymagaja odstepu 70m.

Czyli poowy drogi hamowania.

No, samego hamowania to moze calej.
Calkowitej, wliczajac sekunde reakcji kierowcy, to faktycznie sporo
zabraknie.

Mnie na oko wychodzi, e w podobnej sytuacji pocaujesz dup powyej 100km/h. Wic zupenie sabo.

Ale to jest odstep minimalny, nie ma zakazu jechac dalej, sa kary za
jazde blizej :-)

Ale skd si to zalecenie wzio - wida zakadaj, e takie sytuacje si "nie zdarzaj", albo przynajmniej nie powinny zdarza.

[...]

Ale z tego wynika, e stosujc zasad jed tak, eby zahamowa w razie pojawienia si przeszkody znikd, w nocy naleaoby nie nie przekracza 60 na autostradzie;)

[...]

Nie ma - jadc 140 zaczynasz hamowa po sekundzie (i to raczej jak si spodziewasz) - musisz ogarn co si dzieje, nacisn peda i samochd musi zacz reagowa - 1 sekunda - w tym momencie ze 100 zostaje 60. Opnienie to jakie 7,5m/s^2 - walisz koo 90 km/h, czyli jak na filmie.

http://www.prawko-kwartnik.info/kalku/zatrzymanie.html

Mona si pobawi - wychodzi, e jakby mia super bryk, na zajebistym asfalcie i czas reakcji na poziomie 0,2 sekundy oraz reakcji ukadu hamulcowego drugie 0,2 sekundy, to moe. Tylko jakby by Hokiem w Nissanie GTR na rajdzie by nie jecha 140:P

Zreszt jak
widzisz, e kto przed tob zmienia pas, to od razu te walisz za nim
nie patrzc w lusterka?

I na zmiane pasa tez jest miejsce.

NIe chodzi o to nawet czy jest miejsce - chodzi o to, czy jak kto zmienia pas przed tob, to ty automatycznie jedziesz za nim? Bo ja nie. Wic skoro tak zwykle nie robisz, to nie ma co zakada, e z jakiego powodu tak uczynisz

Shrek.

Data: 2015-08-11 11:17:18
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 22:40:05 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-10 21:42, J.F. wrote:
[...]

Jak reakcja zajmie sekunde, to jakos tak. A w tej sytuacji mozliwe ...

[...]

raczej im chodzi o wielokrotne  karambole - jednym to sie pewne tak
bardzo nie przejmuja, a tu kazdy nastepny ma wieksze szanse.

[...]

Ale autostrady nie sluza do jazdy 60 :-)

[...]

Troszke lepsze czasy, walisz 80, poduszki odpalaja i przezywasz :-)

J.

Data: 2015-08-11 12:30:26
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 11:17, J.F. wrote:

Mnie na oko wychodzi, e w podobnej sytuacji pocaujesz dup powyej
100km/h. Wic zupenie sabo.

Jak reakcja zajmie sekunde, to jakos tak. A w tej sytuacji mozliwe ...

Reakcja to jedno (ale nikt nie spodziewa si takich jaj na autostradzie, wiec raczej szczyt refleksu to nie bdzie), reakcja ukadu hamulcowego do dwa. Razem jedna sekunda wydaje si by optymistyczna.

raczej im chodzi o wielokrotne  karambole - jednym to sie pewne tak
bardzo nie przejmuja, a tu kazdy nastepny ma wieksze szanse.

Tu miae jeden i gosy, e trzeba byo jecha ze 100 metrowym odstpem - rka w gr kto tak jezdzi.

Ale z tego wynika, e stosujc zasad jed tak, eby zahamowa w razie
pojawienia si przeszkody znikd, w nocy naleaoby nie nie przekracza
60 na autostradzie;)

Ale autostrady nie sluza do jazdy 60 :-)

No wanie... A jednak niektrzy postuluj "bezpieczny odstp" zawsze - z tego wynika, e na nieoswietlonej drodze Vmax = 60;)

Czyli pewnie tak jak ci na filmie.

Shrek.

Data: 2015-08-11 13:09:49
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Tue, 11 Aug 2015 12:30:26 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-11 11:17, J.F. wrote:
[...]

Powiem tak - po miescie czesto sie jezdzi blisko, i IMO - mozna
zahamowac szybciej. Ale tez czlowiek bardziej skoncentrowany.

[...]

Sporo osob. Przyjrzyj sie na autostradzie.

[...]

Niemcy to ponoc maja w kodeks wpisane ... z "nie obowiazuje na
autostradach" :-)
I to jest rozsadne ... choc nasze prawde mowiac rozsadniejsze - drogi
nie sluza do omijania pijakow, dziur i nieoswietlonych kombajnow.

[...]

Jakos tak. Ale oni, jakby stosowny odstep trzymali, to by nie walili 80 :-)

J.

Data: 2015-08-11 14:22:03
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 13:09, J.F. wrote:

[...]

Dokadnie - da si szybcie, ale trzeba si spodziewa. Na autostradzie raczej cizko czay czas podziewa si hamowania awaryjnego. Wic sekunda to naprawd bardzo optymistycznie.

[...]

Autostrada autostrad - krajwka jak na filmie krajwk.

[...]

Ale co z tego e w kodeksie nie obowizuje jak fizyka nieubagana - jak jechae 70 i wjedziesz komu w dup to kto winny?

Jakos tak.
Ale oni, jakby stosowny odstep trzymali, to by nie walili 80 :-)

Dla 90 to ten odstp to 100 metrw. Skoro niemcy na autostradzie wymagaj 70 dla 140 km/h, to raczej ciko si spodziwewa, e na zwykej krajwce ze tirem bd jechali 100m. A nawet jeli to nie dugo, bo zaraz bedzie tam z 5 samochodw;)

Shrek.

Data: 2015-08-11 16:25:54
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Zasada jest dosc prosta - powinno sie utrzymac odlegosc rwn poowie predkosci wyraonej w metrach.
A jak ludzie jezdza? Rnie - czesto widuje takich co maja sie za magikw bo trzymaja sie 3 metry od zderzaka poprzednika jadac ponad 120. Podziwiam.

Data: 2015-08-11 20:29:29
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 18:25, Budzik wrote:
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Ju ci napisaem - to dwa razy za mao eby zatrzyma si przed przeszkod "znikd" (przy maych prdkociach troch mniej ni dwa razy przy wikszych troch wicej). Zreszt jak ju trzyma si zasad to lepie dwie sekundy policzy - no bo kto na oko odrni 35 od 45 metrw?

Shrek

Data: 2015-08-11 22:00:47
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

On 2015-08-11 18:25, Budzik wrote:
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Ale wiesz ze jest jeszcze pare innych spraw do uwzglednienia.
Np. to, ze ta zasada dotyczy dobrej widocznosci.
Np. to, ze obserwujemy co sie dzieje rwnez przed samochodem za ktorym jedziemy, wiec jak jedziemy za tirem, to trzeba uwzglednic to ze nie widzimy, co przed nim sie dzieje.

Zreszt jak ju trzyma si zasad to lepie dwie sekundy policzy - no bo kto na oko odrni 35 od 45 metrw?

Przeciez tego nei robi sie na oko, tylko na supkach.
I to jest minimalna odlegosc a nie dokadna.

Data: 2015-08-12 06:16:31
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 00:00, Budzik wrote:

[...]

By zapodany filmik jak wida co si dzieje przed _cieniasem_... Jak chcesz mie bezpieczn odlego na okolicznoci jak w wtku to wychodzi tyle metrw co km/h na liczniku.

Zreszt jak ju trzyma si zasad to
lepie dwie sekundy policzy - no bo kto na oko odrni 35 od 45 metrw?

Przeciez tego nei robi sie na oko, tylko na supkach.
I to jest minimalna odlegosc a nie dokadna.

I naprawd w czasie jazdy odliczasz trzy czwarte bd 0,9 odlegoci miedzy supkami?

Shrek.

Data: 2015-08-12 15:00:52
Autor: Budzik
Kto winien?
[...]

Jak najbardziej moze tak byc.

[...]

A co to za problem? Oczywicie w przyblizeniu.
Jak masz 0,9 to zostawiasz conajmniej jeden supek i juz.

Data: 2015-08-12 17:20:21
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 17:00, Budzik wrote:

I naprawd w czasie jazdy odliczasz trzy czwarte bd 0,9 odlegoci
miedzy supkami?

A co to za problem? Oczywicie w przyblizeniu.
Jak masz 0,9 to zostawiasz conajmniej jeden supek i juz.

A jak wychodzi 0,6?

Mi tam prosciej odliczy dwie sekundy. I wikszy margines zostaje.

Shrek.

Data: 2015-08-12 17:00:50
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

W sumie tez mozna :)))))))

Data: 2015-08-11 18:39:01
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-10 10:05, Iguan_007 wrote:
[...]

Czyli jednak musisz lansowac myslenie durnia dla ktorego przepisy musza gwarantowac bezwzgledne bezpieczenstwo. To jest po prostu idiotyczne ale idiokracja sie niestety posuwa.
Przepisy okreslaja jakies minimum, ktore wcale nie musi niczego gwarantowac.
Gwarancje daje ci ten przepis ktorego zdajesz sie nie widziec a ktory mowi twardo, ze masz jechac tak, zeby zatrzymac sie przed przeszkoda. Czyli jesli czujesz, ze owe 70m to moze byc za malo to zwiekszasz odstep. A jesli tego nie zrobiles to bierz konsekwencje na klate.

Tak wiec ostatecznie gwarantem swojego bezpieczenstwa jestes ty sam.

Ja naprawde nie moge zrozumiec ruchow, ktore za wszelka cene chca zdjac z czlowieka jakakolwiek odpowiedzialnosc za cokolwiek (zwlaszcza na siebie). Najlepiej jabky tylko zarl, sral, rozmnazal sie i placil podatki. Leming idealny.

--
mk4

Data: 2015-08-11 20:34:23
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 18:39, mk4 wrote:

[...]

Nie ja si na te przepisy powoywaem jako argument. Jak wida twrcy tych przepisw przyjli, e takie sytuacje jak powyej si jednak zdarza nie powinny. I pewnie przyjli to na podstawie innych przepisw - Niemcy tak maj;)

[...]

To nie jest kwestia czucia, tylko fizyki - te 70m to dwa razy za mao. A przepisy po co s - chyba nie po to, eby sugerowa niebezpieczn odlego?

[...]

Prosz ci, to nie tak. Ale skoro romawiamy w winie w myl _przepisw_, to czemu dziwi ci powoywanie si na _przepisy_?

Shrek.

Data: 2015-08-11 22:45:59
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-11 20:34, Shrek wrote:
On 2015-08-11 18:39, mk4 wrote:

[...]

Nie powinnny nie wynika ze nie beda. A tego  probujesz sie niejawnie domagac i na tym chcesz budowac niewinosc jak najbardziej winnego kierowcy. Bo to prawda, ze nie powinny bo zazwyczaj nie powinny. I wg mnie tylko tyle.

[...]

Ooo a to skad? W praktyce 33-40m a ze 140 2x tyle bo 2x taka energia. Co zreszta potwierdza np. taki sobie kalkulator:

http://www.prawko-kwartnik.info/kalku/zatrzymanie.html

Dajesz 9, 140, 500, 100, 0, 0, 0 i wychodzi 84m co wyglada dosc realnie. Zatem gdzie to 2x wiecej?
Wyglada to na tak dobrana warto, e w wiekszoci przypadkow pozwala unikn przykrych konsekwencji. Dodatkowo zdaje sie uwzgledniac fakt, ze zatrzymanie w miejscu badz sytuacja jak na filmie to przypadki unikatowe w sensie prawdopodobienstwa. I z tego wprost wynika, ze nie zawsze. Jak beda zle warunki to moze nie wystarczac, jak kierownik bedzie hamowal na pol gwizdka a nie porzdnie to tez nie zatrzyma sie na 85 metrach, itd.
Ja mysle, ze to wszystko wiesz tylko chcesz sobie przypalic.

[...]

Miales przepis, ktory mowi, ze masz jechac tak aby sie zatrzymac. To lejesz na niego i probujesz zastapic jakas rekomendacja o 70 metrach.
No to jak mamy rozmawiac?

A tak swoja droga wpadla mi jakas ksiazka - mocno stara, zolty papier i tam bylo zalecane, ze odstep w metrach powinien byc rowny predkosci w km/h.

--
mk4

Data: 2015-08-12 06:25:53
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-11 22:45, mk4 wrote:

[...]

What???? E=(m*V^2)/2 - kwadrat!

[...]

przy dziewitce z przodu i (zwaszcza) dwch zerach na kocu.

Wyglada to na tak dobrana warto, e w wiekszoci przypadkow pozwala
unikn przykrych konsekwencji.

W wikszoci tak.

Dodatkowo zdaje sie uwzgledniac fakt, ze
zatrzymanie w miejscu badz sytuacja jak na filmie to przypadki unikatowe
w sensie prawdopodobienstwa.

Zapewne.

[...]

Oczywicie, e wiem. Tylko dziwi mnie wiete oburzenie, e niby trzeba jecha tak, eby si zatrzyma od zera na dystansie dzielcym od poprzednika, ale w praktyce nikt tego nie robi, niemcy (ktrzy s o kilka duych krokw przed nami jeli chodzi o bezpieczestwo) rekomenduj poow tego, a ty nacigasz rzeczywisto e niby ze 140 zatrzymasz si na 70 metrach, eby wmwi (sobie?), e niby si stosujesz.

A tak swoja droga wpadla mi jakas ksiazka - mocno stara, zolty papier i
tam bylo zalecane, ze odstep w metrach powinien byc rowny predkosci w km/h.

I wtedy masz szans (jak si nie zagapisz).

Data: 2015-08-12 10:43:40
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 06:25:53 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-11 22:45, mk4 wrote:
[...]

Energia przy 140km/h 2x wieksza niz przy 100km/h.

Jesli wspolczesne auto ze 100 hamuje na 35-40m, to ze 140 na tych
70-80 powinno.

Do tego niestety dochodzi czas reakcji kierowcy - sekunda przy 140 to
prawie 39m, zostaje 30m na hamowanie, i ze 140 pozostaje ponad 100 ...

[...]

Niemcy wymagaja co najmniej polowe tego.
To troche inna sytuacja - u nas musisz utrzymac bezpieczny odstep, ale
jechac na zderzaku i dopoki wypadku nie ma, to byl bezpieczny.
W Niemczech mandat dostaniesz, punkty, a nawet PJ ci na miesiac
odbiora za zbyt bliska jazde ... o ile zlapia. Z rzadka lapia.

A tak swoja droga wpadla mi jakas ksiazka - mocno stara, zolty papier i
tam bylo zalecane, ze odstep w metrach powinien byc rowny predkosci w km/h.
I wtedy masz szans (jak si nie zagapisz).

Z tym, ze zolta ksiazka to mogla byc z czasow Syrenki i Warszawy, a
one hamulce mialy kiepskie :-)

J.

Data: 2015-08-12 10:53:06
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 10:43, J.F. wrote:

[...]

No wasnie o tym pisz -w zakresie prskoci od 100 - 150 to droga hamowania (od momentu ukazania si przeszkody) to z zgrubsza w metrach to co wskazuje prskosciomierz. Nie poowa tego.

[...]

Ale nie wydaje ci si, e to dziwne, e wymagaj poow bezpiecznego odstpu? Moe wanie dlatego, e wymaganie dostosowania odstpu do przeszkd pojawiajcych si "znikd" jak na filmie to jednak paranoid mode?

[...]

Wic skoro wszdzie zalecaj odst rwny poowie drogi hamowania, to widocznie co jest na rzeczy.

Shrek.

Data: 2015-08-12 11:52:47
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 10:53:06 +0200, Shrek
Ale nie wydaje ci się, że to dziwne, że wymagają połowę bezpiecznego odstępu? Może właśnie dlatego, że wymaganie dostosowania odstępu do przeszkód pojawiających się "znikąd" jak na filmie to jednak paranoid mode?

Czemu nie chcesz zrozumieć, że gdyby uderzający pojazd miał większą
odległość, to miał szansę na reakcję? Choćby nawet tak karkołomną jak
tirolot, a jesli nie, to zjazd na prawy pas (osobówka pewnie by się gdzieś
wcisnęła), albo na zmniejszenie prędkości i mniejsze szkody.

Przecież wiadome jest, że bez sensu jest jeździć z kosmicznymi odstępami,
bo raz na 20 lat może zdarzyć się taka sytuacja. Ale w tym wypadku było
skrajne przegięcie. Noc, kompletny brak widoczności zza tirolotu, zbyt mały
odstęp. Kumulacja. --
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 14:13:25
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 11:52, Myjk wrote:

[...]

Ale dalej nie jest to "odległość żeby zahamować" jak tu nbiektórzy postulują. Po prostu większośc (nawet twórcy niemieckich przepisów i praktycznie wszyscy "twórcy" motoryzacji) uznała, że nie ma podstaw, żeby zakładać "zatrzymanie pojazdu w miejscu", bo to tak jak z bezpieczną prędkością - tylko zero.

[...]

Dobra - zgadzam się, że przegiął z siedzeniem na zderzaku. Tylko po prostu nie zgadzam się z oburzeniem - "powinien jechać, tak żeby się zawsze móc zatrzymać", gdyż jest to swego rodzaju paranoid mode. To oznacza maksymalną prędkość w nocy na światłach mijania 60km/h i odstępy dwa razy większe niż zalecają Niemcy (którzy nas pod względem bezpieczeństwa znacznie wyprzedzają). A tu kilku drze się w nibogłosy świętym oburzeniem, że powinien jechać z odstępem umożliwiającym zatrzymanie się a tir to tylko bez kierunku na podwójnej, na skrzyżowaniu i trochę gwałtownie pasy zmienił, a po za tym to bez zarzutu jechał. Co więcej jeden twierdzi, że sam takie odstępy zachowuje (tyle, że trochę nagina rzeczywistość hamując ze 140 na 70m), żeby oszukać, no właśnie kogo? Nas, fizykę, siebie?.

Po prostu nie lubię hipokryzji. I ty też się niestety nieco w to wpisujesz - zawsze wina walącego, chyba, że akurat ty byś wdupił, bo facet laskę wysadzał na przystanku. A co za różnica, czy on miał awarię i trójkąta nie zdążył rozstawić, czy mu laska laskę robiła? Wdupiłbyś to byś wdupił - zawsze twoja wina, bo walisz z tyłu. Albo jednak to co inni odwijają na drodze też ma znaczenie - ale wtedy bądź konsekwentny.

Shrek

Data: 2015-08-12 15:01:56
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 14:13:25 +0200, Shrek napisa(a):
Dobra - zgadzam si, e przegi z siedzeniem na zderzaku. Tylko po prostu nie zgadzam si z oburzeniem - "powinien jecha, tak eby si zawsze mc zatrzyma", gdy jest to swego rodzaju paranoid mode. To oznacza maksymaln prdko w nocy na wiatach mijania 60km/h i odstpy dwa razy wiksze ni zalecaj Niemcy (ktrzy nas pod wzgldem bezpieczestwa znacznie wyprzedzaj). A tu kilku drze si w nibogosy witym oburzeniem, e powinien jecha z odstpem umoliwiajcym zatrzymanie si a tir to tylko bez kierunku na podwjnej, na skrzyowaniu i troch gwatownie pasy zmieni, a po za tym to bez zarzutu jecha.

Twoje stanowisko rozumiem, czesciowo sie z nim zgadzam, ale nie
przesadzajmy, tu nie bylo czolowki tirow i naglego zatrzymania.
Ciezarowka swoja dlugosc ma, w miejscu nie skreca, przy gwaltownych
skretach sie przewraca. A tu jak ktos nie potrafi tak szybko skrecac jak tirman, to niech
dalej jedzie.

Co wicej jeden twierdzi, e sam takie odstpy zachowuje (tyle, e troch nagina rzeczywisto hamujc ze 140 na 70m), eby oszuka, no wanie kogo? Nas, fizyk, siebie?.

Ze 140 jest szansa na 100-110m sie zatrzymac, i to wcale nie jest zbyt
daleki odstep na autostradzie.
Niecale 3s, gdy zaleca sie minimum 2 ...

Po prostu nie lubi hipokryzji. I ty te si niestety nieco w to wpisujesz - zawsze wina walcego, chyba, e akurat ty by wdupi, bo facet lask wysadza na przystanku. A co za rnica, czy on mia awari i trjkta nie zdy rozstawi, czy mu laska lask robia?

Przystanek ... nalezy sie spodziewac zatrzymanego autobusu, busika,
choc osobowkom nie wiedzec czemu nie wolno.

A zakaz zatrzymywania tam byl ? Moze wolno za przystankiem lub przed
:-)

J.

Data: 2015-08-12 16:00:11
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 15:01, J.F. wrote:

Ze 140 jest szansa na 100-110m sie zatrzymac, i to wcale nie jest zbyt
daleki odstep na autostradzie.
Niecale 3s, gdy zaleca sie minimum 2 ...

Nie ma szansy - nie gdy jest to z zaskoczenia.

[...]

Pewnie dlatego, e autobus gdzie zatrzyma si musi, no i go wida (oraz jak susznie zauwaye, spodziewa w tym miejscu).

Shrek.

Data: 2015-08-12 16:22:42
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 16:00:11 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-12 15:01, J.F. wrote:
Ze 140 jest szansa na 100-110m sie zatrzymac, i to wcale nie jest zbyt
daleki odstep na autostradzie.
Niecale 3s, gdy zaleca sie minimum 2 ...

Nie ma szansy - nie gdy jest to z zaskoczenia.

39m na zauwazenie i zostaje 70m na hamowanie. Jak zareagujesz w 0.8s,
to nawet 78m. Powinno sie udac, a w gdyby nie - to juz tylko lekka
stluczka.

Tam pewnie jeszcze 50 tylko wolno :-)

J.

Data: 2015-08-12 16:52:20
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 16:22, J.F. wrote:

[...]

Chyba rwnie ty podawae.

http://www.prawko-kwartnik.info/kalku/zatrzymanie.html

Wpisz sobie realne wartoci czyli opnienie 7,5 prdko 140, odlego 100 i po p sekundy (a niech bdzie) na reakcj oraz zadziaanie ukadu hamulcowego. Prdko uderzenia - 88. to nie bdzie lekka stuczka. Bdzie z grubsza dokadnie to co na filmie. A przecie jak zauwaye i tak odstp prawi o poow wikszy od zalecanego...

[...]

70 (cho byem przekonany e 80).

BTW - kiedy si zastanawiaem dlaczego z tego pasa

https://www.google.pl/maps/@52.258611,20.9502092,3a,75y,34.08h,67.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTevRgEwCY8rkimtpP6-uxg!2e0!7i13312!8i6656

nie mona prosto na gr albo w lewo na tras, tylko jakie wygibasy z podwjn zmian pasa. Teraz ju chyba wiem;)

Shrek.

Data: 2015-08-12 18:52:05
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 16:52, Shrek wrote:
On 2015-08-12 16:22, J.F. wrote:

[...]

Realnie powinnismy wpisywac 9. Czyli normalny suchy letni dzionek. A dla lepszych hamulcow to i 10-11 nie bedzie za duzo. Jak mamy wpisac cos mniej niz 9 to trzeba wpierw mocno rozwazyc redukcje predkosci.

--
mk4

Data: 2015-08-13 08:40:23
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 18:52, mk4 wrote:

Realnie powinnismy wpisywac 9. Czyli normalny suchy letni dzionek. A dla
lepszych hamulcow to i 10-11 nie bedzie za duzo. Jak mamy wpisac cos
mniej niz 9 to trzeba wpierw mocno rozwazyc redukcje predkosci.

Hmmm. A nie jest tak, e maksymalne opznienie wynosi przyspieszenie ziemskie*wspczynnik przyczepnoci? Przyspieszenie ziemskie jakie jest takie jest, ale nawet w warunkach bojowych nie przekracza 9,81 natomiast wspczynnik przyczepnoci te raczej 1 nie przekracza. I to s idealne warunki. Wic 9,81 (a w zasadzie troch poniej) to maksymalne i to teoretyczne opnienie jakie jeste w stanie wykrzesa z przyczepnoci opon, bez udziau elementw krajobrazu albo jakiej kotwicy;) A ty by chcia 11 - to przeczy zasadom fizyki chyba. W praktyce to to 7,5 ciko osign nawet na dobrym asfalcie, z dobrymi oponami i doskonaymi tarczami i klockami. A jeszcze dochodzi czynnik biakowy. Chyba e co pominem.

Shrek

Data: 2015-08-13 15:48:56
Autor: Tomek Kańka
Kto winien?
Shrek <1@wp.pl> napisał(a)
On 2015-08-12 18:52, mk4 wrote:

Realnie powinnismy wpisywac 9. Czyli normalny suchy letni dzionek. A dla
lepszych hamulcow to i 10-11 nie bedzie za duzo. Jak mamy wpisac cos
mniej niz 9 to trzeba wpierw mocno rozwazyc redukcje predkosci.

Hmmm. A nie jest tak, że maksymalne opóznienie wynosi przyspieszenie ziemskie*współczynnik przyczepności? Przyspieszenie ziemskie jakie jest takie jest, ale nawet w warunkach bojowych nie przekracza 9,81 natomiast współczynnik przyczepności też raczej 1 nie przekracza.

Współczynnik tarcia może być dowolnie duży! Skąd wziąłeś to ograniczenie
do 1? F1 hamują z opóźnieniem 5g.

--
Tomek

Data: 2015-08-14 01:03:38
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Thu, 13 Aug 2015 15:48:56 +0000 (UTC), Tomek Kaka napisa(a):
Shrek <1@wp.pl> napisa(a)
On 2015-08-12 18:52, mk4 wrote:
[...]

Wspczynnik tarcia moe by dowolnie duy! Skd wzie to ograniczenie
do 1?

Tak dowolnie to nie, w praktyce trudno spotkac 1, ale opona na
asfalcie widac potrafi nieco przekroczyc.

F1 hamuj z opnieniem 5g.

Majac docisk aerodynamiczny.

Ciekawsze sa amerykanskie dragstery  - osiaga to 4g srednio przy
rozpedzaniu, na poczatku ponoc nawet 10g, a wtedy przeciez docisku
jeszcze nie ma.

J.

Data: 2015-08-14 02:08:14
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Fri, 14 Aug 2015 01:03:38 +0200, J.F. napisa(a):

On 2015-08-12 18:52, mk4 wrote:
[...]

A jest ;)

Dragster way okoo 1050kg, a cig ze skierowanych w gr rur wydechowych
daje mu dodatkowe 500kg docisku :)

Swoj drog niele - gdyby mu ten wydech skierowa w ty, to przyspieszyby
do 100km/h w jakie 6s i to wszystko nie puszczajc sprzga ;)

Faktycznie ciekawe maszyny.

Data: 2015-08-14 02:46:41
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Fri, 14 Aug 2015 02:08:14 +0200, Tomasz Pyra napisa(a):
[...]

Ciekawe. Kiedys pisali, ze mu od predkosci kola "rosna", co daje
dodatkowy docisk, ale cos mi to przypomina przygody barona Munhausena
w bagnie.

J.

Data: 2015-08-16 21:01:26
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Fri, 14 Aug 2015 02:46:41 +0200, J.F. napisa(a):

[...]

Rosn rosn i w ogle chyba do dziwnie si zachowuj.
Ale docisku od tego to ja te nie widz.

https://www.youtube.com/watch?v=E_u0YR10Vo0

Ale tu te wyglda e jako szczeglnego nacisku na pozbywanie si spalin
pionowo te nie ma.

Data: 2015-08-17 16:59:55
Autor: J.F.
Kto winien?
Uytkownik "Tomasz Pyra"  napisa w wiadomoci grup dyskusyjnych:vgotjq5902d0.1tsb4qgjqtnt6.dlg@40tude.net...
[...]

Maja ponoc bardzo miekkie boki. Ale tez - sily tam dzialajace sa potezne.

Ale docisku od tego to ja te nie widz.
https://www.youtube.com/watch?v=E_u0YR10Vo0

Gdyby na skutek "rosniecia" tylna os sie podnosila, to dodatkowa sila by byla.
Ale tu na filmie, to ona raczej opada.

Hm, ale tak rozpatrzmy kawalek bieznika z w przedniej czesci kola - ma duza predkosc w dol, wiec jak sie zetknie z asfaltem, to wali w niego solidnie i nacisk jest olbrzymi.
Ale sa inne tez inne fragmenty i razem przypomina mi to pewnego barona ....

Ale tu te wyglda e jako szczeglnego nacisku na pozbywanie si spalin
pionowo te nie ma.

Wydech jednak leci w gore, a tyl jakby przysiadal ...

J.

Data: 2015-08-16 20:54:37
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-13 17:48, Tomek Kańka wrote:

[...]

Dlatego napisałem _raczej_. Bo piszemy o cywilnych wózkach, na cywilnej autostradzie.

Shrek.

Data: 2015-08-16 20:57:55
Autor: Tomek Kańka
Kto winien?
Shrek <1@wp.pl> napisał(a)
On 2015-08-13 17:48, Tomek Kańka wrote:

[...]

Uwaga o F1 była niepotrzebna, bo zaciemniła sens mojej wypowiedzi.
Twoje "raczej 1 nie przekracza" odebrałm jako przekonanie, że
*teoretycznie* współczynnik tarcia jest ograniczony z góry wartoscią 1,
a to nieprawda. Choć wydaje się, że rzeczywista wartość wynosi ~1.

--
Tomek

Data: 2015-08-17 06:31:18
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-16 22:57, Tomek Kańka wrote:

[...]

No ja też w sumie niejasno napisałem - jak przeczytałem drugi raz, to faktycznie można tak zrozumieć. Ale we wszystkich wykresach jakie oglądałem dla cywilnych wózków wychodzi max do 1,1 i to na chwilę, dla specyficznych warunków. Normalnie w okolicach 0,9 max.

Shrek.

Data: 2015-08-12 15:59:28
Autor: Myjk
Kto winien?
[...]

Właśnie o tym piszę, dlatego...

[...]

....ja też się nie zgadzam, że powinien jechać tak, aby się zatrzymać*. Powinien mieć czas i miejsce na ew. ucieczkę w sytuacji awaryjnej. Do tego
jest potrzebna WIĘKSZA odległość, oraz elementarny przegląd sytuacji na
drodze. No a jak coś widzieć, skoro jedzie się obok ściany i tuż za ścianą?

Dlatego właśnie w *tej* *sytuacji* winnym jest pojazd walący. Nikt inny.

Po prostu nie lubię hipokryzji. I ty też się niestety nieco w to wpisujesz - zawsze wina walącego,

Nic takiego nie napisałem, że ZAWSZE jest wina walącego. Dyskutuję o
konkretnej sytuacji, widocznej na filmie. To Ty próbujesz rozciągać to na
wszystkie możliwe strony i szuakć analogii tam, gdzie jej nie ma.

chyba, że akurat ty byś wdupił,

To akurat ty mi próbujesz wmawiać. Podałem mój przykład, bo miałem go pod ręką. Jednocześnie miałem w związku
z tą sytuacją pewne doświadczenie nawiązujące do wątkowej sytuacji. Podałem
go po to, żeby pokazać, że winnym nie jest ten co ucieka (u mnie "uniak").
Jednocześnie zaznaczyłem, że w zależności od tego co tam robiła Octavia,
wina byłaby moja albo tego z Octavii. Wiadomo co robiła Octavia (czyt. nie
miała awarii, tylko fanaberię), więc bym walczył o swoje (gdybym w ogóle
walnął).

Masz inny analogiczny przykład, zapodaj, rozważymy. Obiektywnie.

bo facet laskę wysadzał na przystanku. A co za różnica, czy on miał awarię i trójkąta nie zdążył rozstawić, czy mu laska laskę robiła?

Różnica jest taka, że MAM NAGRANIE jak wypuszcza laskę i mi fajans nie
będzie łgał przed sądem że miał awarię i trójkąta nie zdążył rozstawić,
albo mu laska laskę robiła i musiał się na spust zatrzymać żeby szyby nie
zapaskudzić gdyż to by mogło się przyczynić do sytuacji niebezpiecznej!
Wdupiłbyś to byś wdupił - zawsze twoja wina, bo walisz z tyłu. Albo jednak to co inni odwijają na drodze też ma znaczenie - ale wtedy bądź konsekwentny.

Otóż jestem obiektywny bardziej niż Ty. :P

*) W "Drogówce" była parę lat temu pokazana taka sytuacja.

Kierowca A wjechał na przeciwny pas ruchu i walnął w pojazd jadący z
przeciwka B. Za pojazdem B jechał pojazd C, który po hamowaniu awaryjnym
delikatnie (dosłownie) uderzył w pojazd B, który w wyniku wypadku, co
oczywiste, stanął dęba. Ba, nawet w wyniku mniejszej masy czy tam
prędkości, można było wywnioskować na podstawie uszkodzeń, że pojazd B się
COFNĄŁ i to mogło zaważyć o dodatkowej kolizji.

Drogówka wlepiła winę i mandat pojazdowi A (słusznie), a dodatkowo mandat
pojazdowi C za puknięcie w B (wg mnie niesłusznie). Uważam, że winnym
wszelkich zniszczeń był tylko pojazd A, bo odległość C od pojazdu B była
dobra by zahamować w "normalnych" warunkach (czyt. nawet jeśli ten przed
nim by heblował z pełną parą). Ogólnie dążę do tego, że KAŻDA sytuacja jest inna (choćby nawet wyglądała
na podobną) i szukanie analogii za wszelką cenę źle się kończy dla
dyskusji. --
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 16:26:26
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 15:59:28 +0200, Myjk napisa(a):
bo facet lask wysadza na przystanku. A co za rnica, czy on mia awari i trjkta nie zdy rozstawi, czy mu laska lask robia?

Rnica jest taka, e MAM NAGRANIE jak wypuszcza lask i mi fajans nie
bdzie ga przed sdem e mia awari i trjkta nie zdy rozstawi,

Reklamowke laska z szyby zabierala :-)

Ale nawet jak prawde powie, to sad moze uznac ze wina w calosci po
twojej stronie.

J.

Data: 2015-08-12 18:12:58
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 16:26:26 +0200, J.F.
Ale nawet jak prawde powie, to sad moze uznac ze wina w calosci po twojej stronie.

Zdaję sobie z tego sprawę, aczkolwiek gdybym jednak wdupił, to pewnie
dlatego że bym jechał szybciej, albo miał mniejszy odstęp, co też by
zmieniło trochę sytuację. Dlatego rozważanie "co by było gdyby..." jest
jałowe.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 16:37:30
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 15:59, Myjk wrote:

[...]

No ale właśnie wcześniej piszesz, że to bez znaczenia co robią inni - masz jechać tak, żeby nie wdupić. Dajesz analogiczny przykład poparty twoim materiałem filmowym... i okazuje się, że jakbyś jednak wdupił, to jednak winny ten z Octavi...

[...]

To dlaczego fakt stania na przystanku i robienia loda miałby być niebezpieczny i mieć "wpływ" a latanie bez kierunków po podwójnych ciągłych, na skrzyżowaniu w sposób mocno odbiegający od tego co przyjmuje się za bezpieczny już wpływu miałby nie mieć? Na razie pomińmy odstęp bo filmujący wdupił i zakładamy, że też byś wdupił, więc obaj nie zachowaliście.

[...]

Ogólnie się z tobą zgadzam - należy rozpatrzyć każdą sytuację. Z tym, że akurat twoja i z filmu nie różnią się prawie niczym, a wnioski wyciągasz przeciwne. Żeby nie było w twojej sytuacji też uważam, że wina w całości powinna spaść na kierowcę Octawi. Tylko nie rozumiem, dlaczego raz wszelkie okoliczności mają mieć znaczenie, a kiedy indziej liczy się tylko odstęp.

Jakby zachował "standardowy dwusekundowy" to zapewne też zapewne by wdupił. Może słabiej, ale jednak. I nie mów, że z zaskoczenia byś zmienił pas za tirem, albo pojechł na prawo. To była jakaś sekunda od kiedy było widać co się dzieję do dupniecia. Nie dalbyś rady. Może połowa uczestników z klawiatury dałaby radę, bo już nie takie rzeczy tu robili, ale nie - w sekundę to byś może zdążył tradycyjną kurwę rzucić (której na filmie nie ma).

Shrek.

Data: 2015-08-12 21:16:35
Autor: Myjk
Kto winien?
Wed, 12 Aug 2015 16:37:30 +0200, Shrek
[...]

Nigdzie nie napisałem, że bez znaczenia jest co robią inni, tylko że w tej
konkretnej sytuacji tirolot nie przyczynił się do tej kolizji.
[...]

Ponieważ to było piekielnie kiepskie miejsce na zatrzymanie. Latanie bez
kierunku i na podwójnej nie jest właściwe, ale niebezpieczne to może być
dopiero jak będzie niebezpieczne. :> Tutaj tirolot nikogo z naprzeciwka nie
zmusił do uciekania z drogi w krzaki, nikogo z boku też nie zepchnął. Ten
bezpośrednio z tyłu -- ma swoje obowiązki, któych nie spełnił.

Na razie pomińmy odstęp bo filmujący wdupił i zakładamy, że też byś wdupił, więc obaj nie zachowaliście.

Nie wiem po jakiego diabła w ogóle rozważamy czy ja bym uderzył. Sam
napisałem warunkowo, że gdybym wdupił, to byłaby wina MOJA, *albo* tego z
Octavii. Ja bym przedstawił moje argumenty do sytuacji, bez ściemnainia i
oszukiwania, pokazując nagranie -- resztę by już ocenił sąd.
[...]

To u Ciebie są różne wnioski. :P Tam zarzucasz udział i przyczynienie się
do kolizji tirmanowi, a u mnie *NIE* zarzucasz nic "uniakowi". Choć jak się
przyjrzeć na filmie, to on widział zamieszanie dużo wcześniej, a reakcji
kompletnie brak -- dopiero w ostatnim momencie hamuje i ucieka na lewo. Ja
też Uno nic nie zarzucam, bo nie mam mu nic do zarzucenia (nawet gdybym
ostatecznie uderzył) -- tak samo nie zarzucam też winy tirmanowi. Ergo,
moje wnioski są bardziej spójne do tej pory. :P

Natomiast sytuacje różnią się mocno w przypadku pojazdów biorących udział w
kolizji (przy założeniu, że także bym uderzył), dlatego różne są wnioski
końcowe.
Żeby nie było w twojej sytuacji też uważam, że wina w całości powinna spaść na kierowcę Octawi. Tylko nie rozumiem, dlaczego raz wszelkie okoliczności mają mieć znaczenie, a kiedy indziej liczy się tylko odstęp.

Nie kiedy indziej, tylko w konkretnej sytuacji.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2015-08-12 18:15:16
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 11:52, Myjk wrote:
[...]

A dlaczego ty nie chcesz przyjac, ze podejmujac ryzyko (czyli jazda z niewystarczajacym odstepem plus luzacka reakcja na hamowanie poprzednika i ogolna apatia) to wlasnie od czasu do czasu skutkuje tym, ze kumulacja czynnikow doprowadzi do skrajnej sytuacji a ta do wypadku/kolizji.

Jestes z tych co to by chceli absolutnego bezpieczenstwa? No to chyba tutaj sie nie rozumiemy. Ja wlasnie zakladam, ze wypadki sa i beda - albo, ze jest wrecz wskazane zeby iles ich bylo. Inaczej nasza rzeczywistosc bedzie wybrakowana. Jestem tez zdecydowanym przeciwnikiem wprowadzania przepisow, ktorych teoretycznym celem jest podniesienie "bezpieczenstwa" jak najblizej 100% kosztem wszystkiego innego (komfotu, przyjemnosci, wygody, wstaw co tam chcesz).

Postawa przesuwania na sile suwaka w strone bezpieczenstwa strasznie mi smierdzi degrengolada, ludzka glupota a w koncu panstwem opiekunczo-policyjnym. W ten sposob rownamy w dol. Ale w imie czego?

--
mk4

Data: 2015-08-12 13:22:30
Autor: J.F.
Kto winien?
Dnia Wed, 12 Aug 2015 10:53:06 +0200, Shrek napisa(a):
On 2015-08-12 10:43, J.F. wrote:
[...]

Owszem, szczegolnie na autostradzie. Moze sie boja zakorkowania tych autostrad, moze przepis nie tylko na
autostrady (o ile pamietam to na wszystkie drogi, ale powyzej 80km/h),
moze chodzi tylko o karambole ...

J.

Data: 2015-08-12 15:00:51
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Bo ten przed toba tez musi wyhamowa...
A jak staje w miejscu to mamy troche inna sytuacje.

Data: 2015-08-12 17:21:38
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 17:00, Budzik wrote:
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Ale wasnie o takim "staje w miejscu" rozmawiamy. I okazuje si, e nawet ci bezpieczni Niemcy w swoich rekomendacjach takiej sytuacji nie przewiduj.

Shrek.

Data: 2015-08-12 17:00:51
Autor: Budzik
Kto winien?
Uytkownik Shrek 1@wp.pl ...

[...]

Zgadzam si, ze jechanie tak, aby stanc zawsze w miejscu jak ten poprzedni stanie w miesjcu na scianie to praktycznie niemozliwa sprawa.
Dlatego tak wazne jest obserwowanie tego co dzieje sie z przodu.

W opisywanej sytuacji rzeczywicie mogo delikwenta uratowac tylko jedno - kopiowanie manewrw tirowca...

Data: 2015-08-12 18:04:40
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-11 22:45, mk4 wrote:

[...]

Tja, ze wzorw jeszcze trzeba umie korzysta...

[...]

No i niech sobie bd - co ci to przeszkadza?

[...]

Ale czemu toczysz spor sam ze soba? Ja tylko mowie, ze te 70 metrow niczego nie ma gwarantowac. To jest tylko po to aby podnie prg bezpieczestwa (w zakresie najechania) a ale do 100% tylko jako nie raczysz tego zauwaa. A wrcz starasz si przekona, ze z tego przepisu niejako ma wynika, ze jak si co zdarzy to trzeba szuka problemu gdzie indziej (jesli to 70 metrow bylo i predkosc dopuszczalna ). Ale to tak nie dziala. 70 metrow ma byc a i tak cos sie stac moze. Bo np. chyba mi nie powiesz, ze przy oblodzonej jezdni uznasz, ze to 70m wystarczy bo ...... tak mowi przepis.

A o tym jak sam jezdze nie wspominalem juz wcale wiec skad te rewelacje. Ale zebys nie snul domyslow - czesto nie ma tych 70 metrow. Gdybym mial je trzymac to musialbym sie wlec chyba 100 po tej autostradzie. Ale w przypadku najechania (o ile nie bylo zajechania) to raczej nie doszukiwalbym sie winy nigdzie indziej poza soba.

--
mk4

Data: 2015-08-12 18:56:21
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-12 18:04, mk4 wrote:

bezpieczestwa (w zakresie najechania) a ale do 100% tylko jako nie

mialo byc:

--
mk4

Data: 2015-08-13 08:43:48
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-12 18:04, mk4 wrote:

[...]

Co pominem?

[...]

To e prbujesz oszuka fizyk.

Shrek.

Data: 2015-08-13 19:39:31
Autor: mk4
Kto winien?
On 2015-08-13 08:43, Shrek wrote:
On 2015-08-12 18:04, mk4 wrote:

[...]

No chyba to ze 100^2 to 10000 a 140^2 to 19600 wiec przy 140 mamy dwa razy wieksza energie niz przy 100. Co zreszta napisalem juz wczesniej.

--
mk4

Data: 2015-08-16 20:57:27
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-13 19:39, mk4 wrote:

[...]

Spoko - wydawao mi si, e rozmawialimy 70 vs 140. Jeli nie, to przepraszam. Tak czy inaczej ze 140 jakby si nie spina na 70 metrach si nie zatrzymasz (uwzgldniajc czas reakcji). Znaczy zatrzymasz si - przypierdalajc okoo 110 w cian;) Ale tak samo zatrzymasz si i na 1 metrze:P

Shrek.

Data: 2015-08-10 01:14:31
Autor: Iguan_007
Kto winien?
[...]

Ale to nie poprzednik sie nie zamienil w nieruchomy pojazd. On calkiem "zniknal" z pasa. To trzymajacy sie za blisko samochod osobowy wpadl na stojacy pojazd. Ciezarowka mu w tym nie pomagala bo jej tam nie bylo. Zaraz dojdziemy do absurdu, ze ciezarowka powinna staranowac stojacy pojazd bo jadacy z tylu byl zmuszony do jechania tyle co samo ciezarowka kilka metrow za nia.

Data: 2015-08-11 02:19:18
Autor: Tomasz Pyra
Kto winien?
Dnia Mon, 10 Aug 2015 09:30:08 +0200, Liwiusz napisa(a):

Kolejny argument jest taki, e skoro ustawodawca napisa "hamowania lub
zatrzymania", a nie tylko "hamowania" to co mia na myli.

Pewnie mia na myli to, e jak wjedziesz w ju stojcy samochd (czyli
nie hamujcy ju), to te jeste winien.

No to chyba zupenie jak filmujcy? ;)

Tak wiem... ustawodawca uy liczby pojedynczej "pojazd" - swoj droga
dziwne to.

[...]

No kto nie zachowa takiej odlegoci na autostradzie ten bdzie kolejnym w
karambolu.
Jeszcze co innego za osobwk przed ktr co tam jednak zawsze wida, a co
innego ciarwka zastawiajca cakowicie widoczno.

Skd ta implikacja? Czemu nie zakada faktu, e osobowiec mia mniej
czasu na reakcj?

Czasu to tam jest sporo - od kiedy zapalaj si stopy w ciarwce ju
mona byo dziaa.

Dajesz po heblach jak tylko widzisz stopy u nastpnika, nawet jak nie
wida, e faktycznie hamuje?

Bywa i tak, oglnie to tak ju mam e wol na wyrost zacz awaryjne
hamowanie i najwyej szybko odpuci ni si potem zdziwi.

Zwaszcza na autostradzie si to sprawdza.
Rwnie kierowcy za mn widzc reakcj na wyrost maj wiksze szanse na
szybsz swoj reakcj ni wszyscy mielibymy usypia na wzajem swoj
czujno za sabymi reakcjami.

[...]

O tak, zajebicie dobry tirman ;)

No zajebiciej to pewnie byo wyhamowa spokojnie ;)

[...]

Byoby jeszcze trudniej do oceny ;)

No raczej tu jest trudno bo widzimy bd tego tirmana od ktrego wszystko
si zaczo i to sugeruje jak jego win czy przyczyn wypadku w nim.

Natomiast bardzo podobne wypadki nie raz widziaem na rnych filmach, a
podobne potencjalnie grone sytuacje nie raz na drodze kiedy kierowca
zblia si do przeszkody, widzi j, ale nie zwalnia bo ma wyliczone e
zaraz zmieni pas, wic nie musi zwalnia, albo i nawet przyspiesza eby
atwiej zmieni pas.
A niczego niewiadomy kierowca jadc z nim i nie trzymajc odlegoci nagle
staje oko w oko z przeszkod.

Data: 2015-08-10 02:00:56
Autor: Budzik
Kto winien?
[...]

Wchodzi?
Nijak mi to z tego przepisu nie wynika.

[...]

Powodujc tym samym zagrozenie dla innego pojazdu ktore skonczyo si zderzeniem.

Natomiast wypadek spowodowa wycznie filmujcy, ktry jecha nie
majc widocznoci w odlegoci swojego hamowania.

Nie moge siezgodzic z tym wylcznie.

Wydaje si e wida kolejne jego bdy - mg zacz awaryjne
hamowanie widzc e ciarwka ostro hamuje, a skoro ciarwka daa
rad wymin przeszkod to on w osobwce (tak zakadam po wysokoci
kamery) te powinien da rad.

Czasu mia o wiele mniej na reakcje.
Oczywicie zgadzam si, ze zostawi zbyt may odstep.

Data: 2015-08-11 13:52:06
Autor: yabba
Kto winien?
Uytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa w wiadomoci news:1y15uby11ol6x.xgkhzdlbjee6.dlg40tude.net...
[...]

Kilkanacie lat temu czytaem o systuacji, e jadcy z tyu moe nie zakada, e poprzednik zatrzyma si w miejscu. Wypadek by taki, e z boku wyjechao co duego, pierwszy samochd w niego uderzy i zatrzyma si prawie na miejscu, a ten z tyu nie mia szans si zatrzyma i spotgowa zniszczenia. Wyrok by taki, e jedynym winnym wypadku by wymuszajcy pierwszestwo. Wykadnia bya wasnie taka, e w normalnej jedzie przyjmuje si, e kady pojazd hamuje, a nie zatrzymuje si w miejscu. Odlego pomidzy pojazdami moe by taka, e uwzgldnia drog hamowania poprzednika.

[...]

Tu faktycznie by za may odstp i wedug mnie winny jest ten z kamer.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-08-10 12:20:28
Autor: JaTy
Kto winien?
W dniu 2015-08-09 o 14:58, Liwiusz pisze:
... a na dotychczasowym pasie, po którym jechał tir ujawnia się
stojący samochód - gość wali w niego.

czytając ten cały wątek dochodzę do wniosku, że już trzeba przestać się dziwić
skąd ta "masakra" na naszych drogach - przyjmując, że zabierający głos są
grupą reprezentatywną kierowców w Polsce to stwierdzić muszę, że co najmniej
90% "niby kierowców" powinno zrzec się uprawnień do prowadzenia czegokolwiek
na drogach i to nie tylko publicznych - dotyczyć powinno to szczególnie tych
"mądrych" którzy przed podjęciem jakiejkolwiek czynności w czasie prowadzenia
pojazdu poddają analizie, paragraf po paragrafie z wszystkich możliwych przepisów
i następnie dochodzą do wniosku, że nic nie zrobią bo i tak winnym będzie ten inny -
ale wtedy już nie biorą udziału w "Ziemskich" dywagacjach.
Dodam tylko że kierowcą jestem od 1964 roku i niech mi nikt nie udowadnia
że jestem "kapelusznikiem" niejeżdżącym, niedowidzącym, o spowolnionej reakcji
czy chorym na cukrzycę.

Data: 2015-08-10 12:30:56
Autor: Shrek
Kto winien?
On 2015-08-10 12:20, JaTy wrote:

skąd ta "masakra" na naszych drogach - przyjmując, że zabierający głos są
grupą reprezentatywną kierowców w Polsce

Błędne założenie - jak ktoś kiedyś napisał, to jednak uczestnicy grupy są swego rodzaju elitą.

Shrek.

Data: 2015-08-11 00:44:26
Autor: re
Kto winien?

Użytkownik "Shrek"

[...]

-- -
Nie uczestnicy tylko ... użytkownicy. Tu chodzi o grupy tematyczne artykułów a nie ludzi.

Kto winien?