[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)

Data: 2010-03-05 12:57:36
Autor: Frankie
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Data: 2010-03-05 13:11:04
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Frankie wrote:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Use Your Force, Luk!
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm

Jak dla mnie, to placebo ;-)

--
PoZdR
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works

Data: 2010-03-05 13:15:26
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:
Frankie wrote:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Use Your Force, Luk!
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm Jak dla mnie, to placebo ;-)

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 13:51:14
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:
Frankie wrote:
[...]

Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie nieporzadanych drgan. Harmonic damper/balancer jest od dawna stosowany w silnikach. Takie kolo pasowe osadzone na wale silnika - konstrukcja metalowo-gumowa to wlasnie taki 'balancer'.  Elastyczny material tlumi niepporzadane drgania ukladu. Ale tam sa wieksze masy i sily w porownaniu do wibracji kierownicy roweru i masy zatyczki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_damper
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer

Data: 2010-03-05 14:06:54
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.

Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie nieporzadanych drgan.

Jedną z metod wytłumienia drgań jest zwyczajne podniesienie masy układu drgającego.

[...]

To raz, poza tym takie rozwiązania stosować można tam gdzie z grubsza wiadomo z jaką częstotliwością układ drga.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 14:55:12
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:

[...]

Podniesienie masy nie jest porzadane w 'naszej kierowniczej' sytuacji, gdzie ktos przejmuje sie jej zwiekszeniem o kilka gramow. Przy wytlumianiu drgan generowanych w tarkcie obrotow walu korbowego silnika tlumi sie drgania skecajace wal. IMHO zastosowanie drugiego kola zamachowego jako kola pasowego powoekszyly by znacznie drgania - obie strony walu 'rozbiegaly by sie' jeszcze bardziej. Zastosowanie kola pasowego na gumowym silentbloku niweluje te drgania a masa jest stosunkowo nieduza. Podniesienie masy ukaldu nie jest odpowiednia metoda w tym przypadku tak jak i w przypadku drgan kierownicy roweru.

[...]

Oczywiscie, ze material, ksztalt i wymiary takiego 'balancera' nie sa przypadkowe, w przypadku kol pasowych silnikow spalinowych. W przypadku kerownicy roweru, ksztalt zbyt jest uzalezniny od miejsca w ktorym sie go mocuje - pozycji korka kierownicy. Tu mozna jedynie manewrowac dlugoscia ukladu a i to, w niewiekim stopnniu.

Data: 2010-03-05 16:03:03
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:

[...]

Także, choć mnie chodziło o to że nie da się skonstruować prostego tłumika drgań który dobrze radziłby sobie z szerokim zakresem częstotliwości. Nie bardzo sobie wyobrażam, którą składową drgań miało by to cudo tłumić. Jeśli już to chyba drgania skrętne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 16:15:54
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:

[...]

Dla mnie osobiscie, takie ustrojstwo w ogole nie jest potrzebne. Nie mam problemow z bolacymi nadgarstkami. Prawie zawsze stosuje chwyt zamkniety ale nie zacisniety. Kierownica ma w nim pewien luz, drga w dloni ale drgania nie przechodza na dlon. No i nie 'klade sie' na kierownicy. U mnie dziala.

Data: 2010-03-05 15:55:14
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
[ORT] Re: [tech] Kto¶ wie z czym to s iê je? :-)
Dnia 05.03.2010 13:51 u¿ytkownik Coaster napisa³ :
Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie
nieporzadanych drgan.

A nie chodzi czasem o niepo¿±dane drgania?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-05 16:11:08
Autor: Coaster
Miko³aj "Miki" Menke wrote:
Dnia 05.03.2010 13:51 u¿ytkownik Coaster napisa³ :
Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie
nieporzadanych drgan.

A nie chodzi czasem o niepo¿±dane drgania?

Jak najbardziej. Jednak czeste czytanie pretzla powoduje, ze czlowiek glupieje i staje sie nieporzadny....
"porzadane", "w tarkcie", "skecajace", "powoekszyly", "ukaldu", "kerownicy", "niepporzadane"
:-((

Data: 2010-03-06 16:17:49
Autor: arturbac
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
W dniu 2010-03-05 12:57, Frankie pisze:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Widziałem zdaje się na discovery piłeczkę wykonaną z takiego materiału i
dla porównania kauczukową.
Po rzuceniu w podłogę piłka z takiego/podobnego materiału nie odbiła się
ani razu.

Data: 2010-03-06 09:37:24
Autor: pHarry
Kto¶ wie z czym to siê je? :-)
Oczywistym wydaje sie, ze izolacja tego ciezarka wykonana z takiego
materialu bedzie w jakims stopniu pochlaniac energie. Czyli
niewatpliwie bedzie tlumila drgania kierownicy. Dzialac to pewnie
dziala. I chyba nie tak trudno bedzie sie wstrzelic w czestotliwosci
wlasne kierownicy albo w wibracje od szybkiej jazdy niegladkim
asfaltem. Na pewno bardzo niewiele to da przy wiekszych uderzeniach.

Ale czy to bedzie odczuwalne w praktyce? Tu sam nie wiem. Ja podobnie
jak Coaster nie czuje na to potrzeby. Nie jezdze za duzo, ale lubie
dlugie traski - do 400km po nie najlepszych asfaltach i nie mam
problemow z dlonmi. Czesto nawet bez rekawiczek jezdze. Mam stosunkowo
blisko do kierownicy, wiec pewnie w tym sekret. Nawet nie przepadam za
tym gornym, waskim chwytem "w poprzek"

Data: 2010-03-06 18:51:24
Autor: arturbac
KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
W dniu 2010-03-06 18:37, pHarry pisze:
Ale czy to bedzie odczuwalne w praktyce? Tu sam nie wiem.

Moze tak dużych dziur to nie zamortyzuje.
Ale jeżdzac zdezelowanymi ulicami , najgorsze wydają mi się drgania o
dużej częstotliwości od systematycznych równomiernych poprzecznych
karbów na jezdni np uskoki płyt betonowych czy pocięcie jezdni przez
pojazdy gbudowalne gąsienicowe. I myślę że takie drgania bardzo bolesne
przez dłuższy czas to może być skuteczne.

Data: 2010-03-07 08:53:03
Autor: Frankie
KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
W dniu 10-03-06 18:51, arturbac pisze:

[...]

Też myślę, że przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie wibracji.

--
pzdr,
frankie.

Data: 2010-03-07 09:20:41
Autor: Coaster
KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Frankie wrote:
[...]

Ale to, o co w tym chodzi, to nie tajemnica. Z lenistwa nie czytasz linkow? ;-) Tak jest opisany ten produkt: "[...] The Bzzzkill [...] utilize harmonic damper technology to cancel high-frequency vibrations [...] As vibration travels through the handlebars, the elastomer delays oscillation of the weights effectively canceling vibration [...]"".
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm

Pytanie, czy to cos naprawde daje, czy tylko - jak placebo - poprawia samopoczucie.

Data: 2010-03-07 09:48:04
Autor: Frankie
KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
W dniu 10-03-07 09:20, Coaster pisze:

Pytanie, czy to cos naprawde daje, czy tylko - jak placebo - poprawia
samopoczucie.

Ktoś musi kupić i sprawdzić organoleptycznie :-)

Data: 2010-03-07 15:46:21
Autor: Coaster
KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Frankie wrote:
W dniu 10-03-07 09:20, Coaster pisze:

Pytanie, czy to cos naprawde daje, czy tylko - jak placebo - poprawia
samopoczucie.

Ktoś musi kupić i sprawdzić organoleptycznie :-)

Ktos, kto ma problem z wibracjami. ;-)