Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   [tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)

[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)

Data: 2010-03-05 13:11:04
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Frankie wrote:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Use Your Force, Luk!
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm

Jak dla mnie, to placebo ;-)

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-03-05 13:15:26
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:
Frankie wrote:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Use Your Force, Luk!
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm Jak dla mnie, to placebo ;-)

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 13:51:14
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:
Frankie wrote:
http://www.ssc.pl/bontrager2010/owijki_bzzzkill.html

Use Your Force, Luk!
http://jaxbicycles.com/product/bontrager-bzzzkill-harmonic-dampers-39601-1.htm Jak dla mnie, to placebo ;-)

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.

Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie nieporzadanych drgan. Harmonic damper/balancer jest od dawna stosowany w silnikach. Takie kolo pasowe osadzone na wale silnika - konstrukcja metalowo-gumowa to wlasnie taki 'balancer'.  Elastyczny material tlumi niepporzadane drgania ukladu. Ale tam sa wieksze masy i sily w porownaniu do wibracji kierownicy roweru i masy zatyczki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_damper
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-03-05 14:06:54
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.

Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie nieporzadanych drgan.

Jedną z metod wytłumienia drgań jest zwyczajne podniesienie masy układu drgającego.

Harmonic damper/balancer jest od dawna stosowany w silnikach. Takie kolo pasowe osadzone na wale silnika - konstrukcja metalowo-gumowa to wlasnie taki 'balancer'.  Elastyczny material tlumi niepporzadane drgania ukladu. Ale tam sa wieksze masy i sily w porownaniu do wibracji kierownicy roweru i masy zatyczki.

To raz, poza tym takie rozwiązania stosować można tam gdzie z grubsza wiadomo z jaką częstotliwością układ drga.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 14:55:12
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:

W zasadzie, gdyby zalać kierownicę betonem, działało by tak samo.

Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie nieporzadanych drgan.

Jedną z metod wytłumienia drgań jest zwyczajne podniesienie masy układu drgającego.

Podniesienie masy nie jest porzadane w 'naszej kierowniczej' sytuacji, gdzie ktos przejmuje sie jej zwiekszeniem o kilka gramow. Przy wytlumianiu drgan generowanych w tarkcie obrotow walu korbowego silnika tlumi sie drgania skecajace wal. IMHO zastosowanie drugiego kola zamachowego jako kola pasowego powoekszyly by znacznie drgania - obie strony walu 'rozbiegaly by sie' jeszcze bardziej. Zastosowanie kola pasowego na gumowym silentbloku niweluje te drgania a masa jest stosunkowo nieduza. Podniesienie masy ukaldu nie jest odpowiednia metoda w tym przypadku tak jak i w przypadku drgan kierownicy roweru.

Harmonic damper/balancer jest od dawna stosowany w silnikach. Takie kolo pasowe osadzone na wale silnika - konstrukcja metalowo-gumowa to wlasnie taki 'balancer'.  Elastyczny material tlumi niepporzadane drgania ukladu. Ale tam sa wieksze masy i sily w porownaniu do wibracji kierownicy roweru i masy zatyczki.

To raz, poza tym takie rozwiązania stosować można tam gdzie z grubsza wiadomo z jaką częstotliwością układ drga.

Oczywiscie, ze material, ksztalt i wymiary takiego 'balancera' nie sa przypadkowe, w przypadku kol pasowych silnikow spalinowych. W przypadku kerownicy roweru, ksztalt zbyt jest uzalezniny od miejsca w ktorym sie go mocuje - pozycji korka kierownicy. Tu mozna jedynie manewrowac dlugoscia ukladu a i to, w niewiekim stopnniu.


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-03-05 16:03:03
Autor: PeJot
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
Coaster pisze:

To raz, poza tym takie rozwiązania stosować można tam gdzie z grubsza wiadomo z jaką częstotliwością układ drga.

Oczywiscie, ze material, ksztalt i wymiary takiego 'balancera' nie sa przypadkowe, w przypadku kol pasowych silnikow spalinowych. W przypadku kerownicy roweru, ksztalt zbyt jest uzalezniny od miejsca w ktorym sie go mocuje - pozycji korka kierownicy. Tu mozna jedynie manewrowac dlugoscia ukladu a i to, w niewiekim stopnniu.

Także, choć mnie chodziło o to że nie da się skonstruować prostego tłumika drgań który dobrze radziłby sobie z szerokim zakresem częstotliwości. Nie bardzo sobie wyobrażam, którą składową drgań miało by to cudo tłumić. Jeśli już to chyba drgania skrętne.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-03-05 16:15:54
Autor: Coaster
[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)
PeJot wrote:
Coaster pisze:

To raz, poza tym takie rozwiązania stosować można tam gdzie z grubsza wiadomo z jaką częstotliwością układ drga.

Oczywiscie, ze material, ksztalt i wymiary takiego 'balancera' nie sa przypadkowe, w przypadku kol pasowych silnikow spalinowych. W przypadku kerownicy roweru, ksztalt zbyt jest uzalezniny od miejsca w ktorym sie go mocuje - pozycji korka kierownicy. Tu mozna jedynie manewrowac dlugoscia ukladu a i to, w niewiekim stopnniu.

Także, choć mnie chodziło o to że nie da się skonstruować prostego tłumika drgań który dobrze radziłby sobie z szerokim zakresem częstotliwości. Nie bardzo sobie wyobrażam, którą składową drgań miało by to cudo tłumić. Jeśli już to chyba drgania skrętne.


Dla mnie osobiscie, takie ustrojstwo w ogole nie jest potrzebne. Nie mam problemow z bolacymi nadgarstkami. Prawie zawsze stosuje chwyt zamkniety ale nie zacisniety. Kierownica ma w nim pewien luz, drga w dloni ale drgania nie przechodza na dlon. No i nie 'klade sie' na kierownicy. U mnie dziala.


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-03-05 15:55:14
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
[ORT] Re: [tech] Kto¶ wie z czym to s iê je? :-)
Dnia 05.03.2010 13:51 u¿ytkownik Coaster napisa³ :
Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie
nieporzadanych drgan.

A nie chodzi czasem o niepo¿±dane drgania?

--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2010-03-05 16:11:08
Autor: Coaster
[ORT] Re: [tech] Kto¶ wie z czym to siê je? :-)
Miko³aj "Miki" Menke wrote:
Dnia 05.03.2010 13:51 u¿ytkownik Coaster napisa³ :
Nic podobnego. Nie chodzi o zwiekszenie masy ale o wytlumienie
nieporzadanych drgan.

A nie chodzi czasem o niepo¿±dane drgania?


Jak najbardziej. Jednak czeste czytanie pretzla powoduje, ze czlowiek glupieje i staje sie nieporzadny....
"porzadane", "w tarkcie", "skecajace", "powoekszyly", "ukaldu", "kerownicy", "niepporzadane"
:-((

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"The average Joe bike guy is head to toe spandex
and rides in race costumes, believing that he's going
faster, or that without it his crotch would be scraped
raw, or that he'd be go slow without the shoes."
Grant Petersen/Rivendell Bicycle Works
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

[tech] KtoÅ› wie z czym to siÄ™ je? :-)

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona