Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?

Data: 2014-01-17 02:03:53
Autor: JDX
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
No to w poniedziałek kupię sobie Marathony Winter 28", tylko mam jeszcze
problem z doborem szerokości. 1.6" będzie dobrze pasowała do mojej ramy
i ma 240 kolców, natomiast 2.0" mieści się "na styk" i ma 208 kolców.
Intuicja podpowiada, że szersza opona powinna być lepsza pod względem
przyczepności i stabilności, ale z drugiej strony ma mniej kolców. Którą
szerokość powinienem wybrać? Najczęściej to będą one jeżdżone w mieście,
po posolonym asfalcie, aczkolwiek kupuję je głównie ze względu na wypady
mniej uczęszczanymi drogami gdzie występuje ubity śnieg i/lub lód
powstały ze śniegu (chociaż i w moim pueblo znajdzie się sporo takich
dróg :-) ).

Data: 2014-01-16 21:55:22
Autor: Tomasz Konik
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
Hejka;-)
Na twardym i równym wąska będzie jak najbardziej w porządku. Szersza guma wykaże przewagi np. na nierównym lodzie (powstałe w zmięku i zamarznięte koleinki po kołach rowerowych na ścieżkach, zwłaszcza te przysypane śniegiem), w zmiękach czy na warstwie ruszonego śniegu na lodzie/ubitym śniegu (to na jezdniach często się spotyka). Szersza guma pozwala na większe manipulacje ciśnieniem, co dodatkowo ułatwia poruszanie się w trudnych warunkach.

Data: 2014-01-16 23:32:59
Autor: rmikke
W dniu piątek, 17 stycznia 2014 06:55:22 UTC+1 użytkownik Tomasz Konik napisał:
[...]

Tylko jak szeroka będzie na styk, to po obniżeniu cisnienia może zacząć szorować o widelec. A skoro jazda ma być jednak głównie po asfalcie,
to ja bym brał wąskie.

Data: 2014-01-17 11:13:07
Autor: coaster
W dniu 2014-01-17 08:32, rmikke pisze:
[...]

Ale szersza bedzie tylko na dole... ;-)

A skoro jazda ma być jednak głównie po asfalcie,
to ja bym brał wąskie.

Jak dla mnie - zawsze wybieram wezsze niz szersze.

--
PoZdR
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is

Data: 2014-01-17 02:39:45
Autor: rmikke
W dniu piątek, 17 stycznia 2014 11:13:07 UTC+1 użytkownik coaster napisał:
W dniu 2014-01-17 08:32, rmikke pisze:

> W dniu pi�tek, 17 stycznia 2014 06:55:22 UTC+1 u�ytkownik Tomasz Konik napisa�:

> Tylko jak szeroka b�dzie na styk, to po obni�eniu cisnienia mo�e zacz��
> szorowaďż˝ o widelec.

Ale szersza bedzie tylko na dole... ;-)

Teoreticznie tak. Ale tak naprawdę to opona troszkę faluje.
I im mniejsze ciśnienie, tym bardziej faluje.

Data: 2014-01-17 12:51:24
Autor: JDX
On 2014-01-17 11:13, coaster wrote:
[...]
A skoro jazda ma być jednak głównie po asfalcie,
to ja bym brał wąskie.

Jak dla mnie - zawsze wybieram wezsze niz szersze.
Na piach również? Tzn. nie mam na myśli jazdy po plaży tylko po
gruntówkach gdzie pod 1-3cm warstwą piachu jest ubita ziemia. Jest to
dla mnie dosyć palący problem i IMO tylko szerokimi gumami da się go
rozwiązać. Zresztą nawet dlatego kiedyś pytałem się tutaj o ramę
trekkingową zdolną pomieścić gumę 60-622.

Tak czy inaczej, przed chwilą zamówiłem Marathony Winter 1,6". Szersze,
czyli pasujące "na styk", mają jeszcze jedną wadę - jest mały odstęp
pomiędzy oponą a błotnikiem oraz rurami tylnego trójkąta przy mufie i
siodle w związku z czym wszystko zapycha się śniegiem. W dodatku część z
tego śniegu ląduje na kasecie i przerzutce, więc jeśli na drugi dzień
wyciągamy rower z nieogrzewanego garażu to muszą się one "rozgrzać" aby
było możliwe przerzucanie biegów (no bo komu chciałoby się je czyścić
poprzedniego dnia :-D ).

Data: 2014-01-17 13:00:27
Autor: 666
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
Tak, to prawda, szerokimi i z właściwym bieżnikiem.

-- -- -

Data: 2014-01-17 12:36:09
Autor: 666
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
Na posolony asfalt to lepsza jest opona zimowa bez kolców.
Kolce są potrzebne na lód.
Ja to mam takie doświadczenie z miasta (mam chyba te szersze Schwalbe, ale musiałbym zejść do piwnicy, nie pamiętam rozmiaru), że pod śniegiem szczególnie świeżo spadłym to niewiele widać i w paru miejscach, gdzie rozjechały się płyty chodnikowe, to na węższych oponach prawie bym się zabił wpadając kołem pomiędzy płyty, szersza nie wpadła (aczkolwiek potraciłem zapewne w tamtym miejscu trochę kolców).

Data: 2014-01-17 12:48:27
Autor: AZ
On 2014-01-17,  666 <j.666@gazeta.pl> wrote:
Na posolony asfalt to lepsza jest opona zimowa bez kolcĂłw.
[...]
No wlasnie ostatnio poszedlem pojezdzic po swiezutkim sniegu. Gumki
Geax Gato 26x2.1 - calkiem fajnie sie jechalo, opony nie zabijaly sie
w ogole sniegiem i byly w miare przewidywalne ale niestety zaliczylem
glebe na krawezniku miedzy sciezka a chodnikiem - za duza predkosc
i za maly kat natarcia na kraweznik ;-) Ale na cienszych sobie tego
jakos nie wyobrazam, na mokry asfalt to pewnie tak ale na snieg?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-17 22:54:42
Autor: live_evil
On 17.01.2014 13:48, AZ wrote:
On 2014-01-17,  666 <j.666@gazeta.pl> wrote:
[...]

Ja jeżdżę cały czas na slickach 26*1,25" (32-559) - opona przecina świeży śnieg i łapie kontakt z podłożem. Na lodzie i oblodzonym ubitym śniegu z kolei jest ruletka ;-)

--
live_evil

Data: 2014-01-18 10:07:35
Autor: 666
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
Co to za ruletka, jak masz 99% prawdopodobieństwa??

Gleby ;-)

-- -- -
Na lodzie i oblodzonym ubitym śniegu z kolei jest ruletka

Data: 2014-01-17 21:21:12
Autor: Marcin Hyła
On 2014-01-17 12:36,  666 wrote:
Na posolony asfalt to lepsza jest opona zimowa bez kolców.
Kolce są potrzebne na lód.

Ja od końca listopada jeżdżę na marathon winter (700x40, te szersze) z przodu, zresztą co roku zmieniam przednie koło na kolcowane żeby potem nie mieć niespodzianki typu akurat po południu spadł śnieg i jeżdżę na nich praktycznie cała zimę. Zero problemu z asfaltem, od czterech lat ani jeden kolec nie ubył. Tyle że pompuję oponę na maxa dopuszczalnego.

Z tyłu (i z przodu w sezonie niezimowym) mam schwalbe maraton (standardowy) i on jest wściekle śliski, więc w sumie nie mam alternatywy :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-01-17 18:58:10
Autor: m4rkiz
"JDX" <jdx@onet.pl> wrote in message news:52d88183$0$2141$65785112news.neostrada.pl...
[...]

na sam asfalt odradzam - kolce sa glosne jak cholera i szybko sie gubia

--
http://db.org.pl/

Data: 2014-01-17 21:26:42
Autor: Marcin Hyła
On 2014-01-17 19:58, m4rkiz wrote:
na sam asfalt odradzam - kolce sa glosne jak cholera i szybko sie gubia

Wyssana z palca bzdura. Od 2004 jeżdżę na zimowych z kolcami praktycznie cały sezon - do zimy 2009/2010 na schwalbe snow stud (przód/tył) i w nich zgubiłem jeden kolec, w tylnej po ostrym hamowaniu na suchym. W 2010/2011 zmieniłem na marathon winter i do teraz zero ubytków kolców, bieżnik w stanie bdb.

Co do hałasu - jest bardzo umiarkowany, czasem słychać (głównie jak rower pochyla się w łuku) ale trudno się zorientować, że to kolce.

Snow Stud ze względu na bardzo "błotnisty" bieżnik ma wyraźnie większe opory toczenia, Marathon Winter jest zaskakująco "szybki".

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-01-17 22:53:43
Autor: m4rkiz
"Marcin Hyła" <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.tu.pl> wrote in message news:52d991fd$0$2148$65785112news.neostrada.pl...
na sam asfalt odradzam - kolce sa glosne jak cholera i szybko sie gubia
Wyssana z palca bzdura.

obserwacja wlasnych opon

Schwalbe Marathon Winter 700 X 35C przod
Schwalbe Marathon Winter 700 X 40C tyl

halas na czystym asfalcie jest uciazliwy a kolcow zgubilem ~20 w
pierwszym tygodniu po stopnieniu sniegu\lodu

po uzupelnieniu i ostrozniejszej jezdzie zgubilem kolejne kilkanascie
w nastepne dwa tygodnie wiec zakladam te kola tylko kiedy widze ze
powinienem

na powyzsze moze miec wplyw to ze delikatnie przekraczam zalecane
cisnienie a opony maja co wozic

--
http://db.org.pl/

Data: 2014-01-21 13:30:51
Autor: Andrzej W.
W dniu 2014-01-17 21:26, Marcin Hyła pisze:
On 2014-01-17 19:58, m4rkiz wrote:
[...]

Nie taka bzdura, żonka jeździ zimą do pracy kilka kilometrów i po poprzednim sezonie musiałem posadzić osiem kolców na 360.
Niewiele ale jednak się sypią.

--
AWa.

Data: 2014-01-21 14:48:15
Autor: Marcin Hyła
On 2014-01-21 13:30, Andrzej W. wrote:

Nie taka bzdura, żonka jeździ zimą do pracy kilka kilometrów i po
poprzednim sezonie musiałem posadzić osiem kolców na 360.
Niewiele ale jednak się sypią.

360 kolców w jednej oponie? To trochę jakiś hardkor/overkill :-) Opis pasuje do Ice Spiker, ale to IMHO nie jest opona na miasto/asfalt tylko na Bukowinę Tatrzańską albo Skandynawię gdzie w zimie się nie czyści dróg tylko pozostawia białe ubite. A jak było z ciśnieniem?

Powtarzam: od 2003/2004 używam schwalbe snow stud a obecnie od czterech lat marathon winter (po 3 miesiące na rok, za to codziennie, asfalt i śnieg, wyjdzie pewnie z 10 km/dziennie) i straciłem łącznie jeden kolec (snow stud). Na oko 90-95% czasu/długości jazdy to asfalt, mokry/suchy. Śnieg i lód to pozostałe 5-10%.

Snow stud ma piekielne opory toczenia, przeszedłem na winter (tylko z przodu) i jest elegancko, tylko raz mi porządnie brakowało kolców z tyłu (totalna lodowica w ub. roku w KRK).

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2014-01-21 15:18:47
Autor: Andrzej W.
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
W dniu 2014-01-21 14:48, Marcin Hyła pisze:
360 kolców w jednej oponie?

Przód Schwalbe Marathon Winter (240) + tył Scwalbe Winter (120), jak nic wychodzi 360. :-)
Przy czym właściwie wszystkie stracone kolce to były te zewnętrzne z Marathon Winter.

--
Pozdrawiam,
Andrzej.

Data: 2014-01-21 15:49:06
Autor: coaster
W dniu 2014-01-21 15:18, Andrzej W. pisze:
[...]

Hmmm, technika jazdy? ;-)

Data: 2014-01-21 07:28:31
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 21 stycznia 2014 15:49:06 UTC+1 użytkownik coaster napisał:

> Przy czym w�a�ciwie wszystkie stracone kolce to by�y te zewn�trzne z

> Marathon Winter.
 Hmmm, technika jazdy? ;-)

Dokładnie,bo trzeba umieć rozróżnić śliskie od nie śliskiego

Data: 2014-01-23 22:56:51
Autor: Wojtek Paszkowski

"Andrzej W." <awa_wp.a_to_wytnij.@wp.pl> wrote in message news:52de81bb$0$2374$65785112news.neostrada.pl...
Przy czym właściwie wszystkie stracone kolce to były te zewnętrzne z Marathon Winter.

może opona byla napompowana na wyższe ciśnienie i zewnętrzne kolce nie zdołały się dobrze osadzić podczas "docierania"?

pozdro

Data: 2014-01-28 16:52:49
Autor: JDX
On 2014-01-17 21:26, Marcin Hyła wrote:
[...]
Co do hałasu - jest bardzo umiarkowany, czasem słychać (głównie jak
rower pochyla się w łuku) ale trudno się zorientować, że to kolce.
Również moim zdaniem ten hałas nie jest uciążliwy. I wystarczy nawet
cienka, przezroczysta warstewka świeżego śniegu na asfalcie/kostce aby
zniknął. Bardziej dotkliwą wadą tych opon są większe opory toczenia -
tak na oko średnia prędkość spadła mi o 2 km/h.

W każdym razie od kilku dni jeżdżę na Marathon-ach 1,6" z przodu i z
tyłu i powiem krótko - rewelacja. Nawet pomimo wspomnianych wyżej
niedogodności. Żałuję tylko, że nie kupiłem ich na poprzednia zimę (a
planowałem to zrobić).

Data: 2014-01-17 23:48:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 17 Jan 2014, JDX wrote:

No to w poniedziałek kupię sobie Marathony Winter 28", tylko mam jeszcze
problem z doborem szerokości. 1.6" będzie dobrze pasowała do mojej ramy
i ma 240 kolców, natomiast 2.0" mieści się "na styk" i ma 208 kolców.

  Moment.
  Jako że ostatnio się interesowałem, to widziałem że są modele
zarówno z 240 jak i 208 kolców, wylosowane z alledrogo dla 2.0":
http://allegro.pl/opona-zimowa-schwalbe-marathon-winter-28x2-00-208k-i3787072683.html
http://allegro.pl/schwalbe-opona-marathon-winter-28x2-0-reflex-cr-i3810343241.html

  Błąd sprzedawcy czy jednak nie?

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-17 23:02:07
Autor: m4rkiz
"Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> wrote in message news:Pine.WNT.4.64.1401172342120.1628quad...
On Fri, 17 Jan 2014, JDX wrote:
[...]

w opisie w aukcji specyfikacja nie zgadza sie z naglowkiem

na stronach schwalbe wersje sa rozne

http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html
Size: ETRTO 50-622 (28 x 2.00 Inch) Spikes: 208

http://www.schwalbe.co.uk/spikes/marathon-winter/
50-622 28 x 2.00 WINTER 240 SPKS

--
http://db.org.pl/

Data: 2014-01-18 00:31:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 17 Jan 2014, m4rkiz wrote:

[...]

  Nie wiem jak rozumieć Twoją uwagę - czy gdzieś widać, że to
różne wersje (article no jest ten sam!), czy przeciwnie, samo
Schwalbe ma khem, burdel.
  Waga w specyfikacjach też się różni.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-18 10:11:31
Autor: 666
Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?
Nie chce mi się teraz zaglądać na stronę Schalbe, ale czy nie było "zawsze" dwóch wersji:
z odblaskiem (po bokach) i ekonomicznej bez odblasku?
BTW polecam odblaski na oponach, genialna sprawa.

-- -- -
 Nie wiem jak rozumieć Twoją uwagę - czy gdzieś widać, że to różne wersje, czy przeciwnie, samo Schwalbe ma khem, burdel.
 Waga w specyfikacjach też się różni.

Data: 2014-01-18 01:33:16
Autor: JDX
On 2014-01-18 00:02, m4rkiz wrote:
[...]
http://www.schwalbe.co.uk/spikes/marathon-winter/
50-622 28 x 2.00 WINTER 240 SPKS
To wygląda jak bezmyślne copy&paste danych opony 1,6" - zwracam uwagę na
różnice wag tych opon, maksymalne obciążenie jak również zalecane
minimalne ciśnienie. Ponadto stopka strony jest mocno przeterminowana -
(C) 2011. :-D Dlatego IMO trzeba brać pod uwagę dane ze schwalbe.com.

Data: 2014-01-18 01:18:32
Autor: JDX
On 2014-01-17 23:48, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]
 Moment.
 Jako że ostatnio się interesowałem, to widziałem że są modele
zarówno z 240 jak i 208 kolców, wylosowane z alledrogo dla 2.0":
Wg danych ze strony Schwalbe dwucalowa opona ma 208 kolców:
[...]

Czyżbyś jeszcze się nie zorientował, że mnóstwo sprzedawców na Allegro
wypisuje różne bzdury tudzież bezmyślnie używa funkcji cut&paste? :-D
Poza tym owo Centrum Rowerowe ma *zaledwie* 98,6% pozytywnych
komentarzy, więc IMO to są jacyś tandeciarze których lepiej unikać (co
też czynię).

Data: 2014-01-18 01:21:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 18 Jan 2014, JDX wrote:

Czyżbyś jeszcze się nie zorientował, że mnóstwo sprzedawców na Allegro
wypisuje różne bzdury tudzież bezmyślnie używa funkcji cut&paste? :-D

  No jak widać po wcześniejszym poście m4rkiza, rzetelnie cutpastują
ze strony producenta ;)

pzdr, Gotfryd

Która opona jest lepsza na ubity śnieg lub lód?