Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

Data: 2013-08-16 09:22:26
Autor: ZS
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?
W czasach akumulatorków kadmowo-niklowych wszyscy mówili żeby rozładowywać telefony do końca, aż się wył±czy. PóĽniej w polimerowych już można było doładowywać i niby nie zmniejszały pojemno¶ci. A jak to jest w najnowszych? Rozładowywać aż się telefon wył±czy czy nie?
Mam wkrętarkę ion i rozładowywać j± do końca czy raczej jak słaba to doładowywać?

Miałem kiedy¶ paluszki cd-ni i chyba z 7 lat wytrzymały rozładowuj±c do końca. Teraz kupuj±c nowe to pentagramy np. z 20 cykli wytrzymały w mp3. Sanyo się trzymaj± ale zobaczymy jak długo:)

Data: 2013-08-16 09:44:04
Autor: neoniusz
W dniu 16.08.2013 09:22, ZS pisze:
[...]

Nie wiem co wy macie z tymi bateriami, doladowywaniem i w ogole. Zawsze ladowalem jak mi sie podobalo, nic nie formowalem (czy jak niektorzy mawiaja formatowalem) i zarowno w telefonie jak i laptopie bateria trzyma dobrze. Dla przykladu tutaj: http://imageshack.us/a/img821/668/f7j2.jpg moj 3-letni komputer, praktycznie codziennie rozladowywany do 0, bo dlugo trzyma bateria i glownie ciagle na baterii pracuje. Po 3 latach i 977 cyklach bateria ma 81% piertownej pojemnosci. A czuje, ze jakbym ja skalibrowal to okazaloby sie, ze jest wiecej, bo czas pracy na baterii wiele sie nie zmniejszyl od nowosci.

Data: 2013-08-16 11:18:37
Autor: J.F.
Dnia Fri, 16 Aug 2013 09:44:04 +0200, neoniusz napisał(a):
W dniu 16.08.2013 09:22, ZS pisze:
W czasach akumulatorków kadmowo-niklowych wszyscy mówili żeby
rozładowywać telefony do końca, aż się wył±czy.

Efekt pamieci lotnicy zauwazyli juz wczesniej, to zalecalo sie do
konca. Ale to dotyczy NiCd, podobno w mniejszym stopniu NiMH, a do
Li-ion ma sie nijak.

[...]

Niektorzy twierdza ze li-ion szkodzi i pelne rozladowanie i pelne
ladowanie. Zaleca sie przechowywac w 40% naladowane.
Z tego wniosek ze telefon ladowac czesciej, a wkretarke niekoniecznie.

Nie wiem co wy macie z tymi bateriami, doladowywaniem i w ogole. Zawsze

Rozne mamy doswiadczenia. I nie wiem - baterie byly do d*, urzadzenie zla ladowaly, tryb pracy
zly ...

[...]

Widac tym razem Apple trafilo w dostawce baterii.

Przypominam ze raz nie trafilo, co ich kosztowalo pare milionow, bo
jak sie celuje w bogatego klienta, to trzeba sie liczyc ze go stac na
adwokata :-)

J.

Data: 2013-08-16 09:55:27
Autor: sqlwiel
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?
Dostaniesz wiele odpowiedzi popartych rozmaitymi teoriami i grupa z pewno¶ci± "ożyje" :)

NiCd to już raczej zamierzchła przeszło¶ć. Zapomnij.
NiMH - o tyle lepsze, że bez efektu pamięci i dlatego można je spokojnie doładowywać po niepełnym rozładowaniu. Nadal stosowane jako "paluszki" do kupienia osobno oraz montowane do wkrętarek, szczoteczek do zębów itp. Przy ładowaniu pr±dem rzędu 1/20C nie grozi im przeładowanie i można je "zapomnieć" wyj±ć z taniej ładowarki przez parę dni.
Oba najpierw naładować "nominał X 1.2 - 1.4", potem dobrze jest raz (góra dwa) pozwolić im się rozładować prawie do końca. Przebiegunowanie, czyli rozładowanie do takiego stanu, że pozostałe ogniwa w szeregu wymuszaj± przepływ pr±du przez słabsze ogniwo, na którym napięcie już odwróciło się w drug± stronę - działa na to ogniwo niszcz±co.

LiIo i LiPo wymagaj± specjalistycznej, dedykowanej ładowarki. Ładuje się każde ogniwo osobno, tzn w osobnym, kontrolowanym obwodzie.
Też stosuję zasadę "naładować do pełna i raz (góra dwa) rozładować". Potem staram się nigdy nie rozładowywać więcej, niż to konieczne, czyli kiedy tylko się da - podpinam zasilacz. Tak traktowany aku w klaptoku już 5 lat trzyma na poziomie 70% pierwotnej pojemno¶ci.

LiPo 18650 czy 18350 staj± się już tak tanie, jak parę lat temu "paluszki" NiMH.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-16 10:33:04
Autor: ZS
W dniu 2013-08-16 09:55, sqlwiel pisze:
[...]

Ja rozumiem że tak ładujesz jest ok ale bardziej interesuje mnie zagadnienie czysto teoretyczne na poziomie fizyki czy co¶ daje rozładowywanie do końca czy może przeciwnie, pogarsza to jako¶ć baterii. Co do laptopów to w większo¶ci  wszyscy znajomi maj± stale podł±czone do pr±du i każdy narzeka że po 2 latach to trzyma 5-10 minut i to nie ważne czy dell samsung, acer, asus czy toshiba. Wiec raczej co¶ daje to rozładowywanie do 0 jak w przypadku neoniusza. Więc id±c tym tropem lepiej komórki rozładowywać. Ja rozładowuję baterię w komórkach do końca (oczywi¶cie jeżeli się akurat da, czyli wieczór, mam 15% wł±czam film, wifi) i ładuję do rana. Teraz mam 3000mAh i wolałbym żeby tak jak teraz komórka tydzień wytrzymywała także za rok a nie połowę.

Data: 2013-08-16 18:06:01
Autor: Krzysztof 45
W dniu 2013-08-16 10:33, ZS pisze:
Co do laptopów to w większo¶ci  wszyscy znajomi maj± stale podł±czone do
pr±du i każdy narzeka że po 2 latach to trzyma 5-10 minut

To jest fakt. Ja tez tak zaorałem baterie i to w krótszym okresie.

W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie baterii, wyjęcie jej z laptopa i schowanie do szafy.
--
Krzysiek

Data: 2013-08-16 23:50:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

"Krzysztof 45" kulild$4oh$1@news.vectranet.pl

W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie
baterii, wyjęcie jej z laptopa i schowanie do szafy.

W razie padu zasilania lub wyskoczenia wtyczki -- jak znalazł. :)

Data: 2013-08-17 10:43:45
Autor: JoteR
"Krzysztof 45" napisał:

W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest
non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie baterii, wyjęcie
jej z laptopa i schowanie do szafy.

.... a w zamian podł±czenie laptopa do UPS-a ;->
Z całym szacunkiem, ale to jaki¶ idiotyzm jest. Już abstrahuj±c od tego, że taka bateria często jest istotn± czę¶ci± obudowy, zapewniaj±c± stabilizację i odpowiedni obieg powietrza oraz przy okazji niedrogim UPS-em, znakomicie zintegrowanym z reszt± systemu, to w dodatku posiada własn± logikę wspomagan± systemem operacyjnym i dedykowanym oprogramowaniem, zapewniaj±cym jej optymalne warunki zarówno pracy, jak i spoczynku wg parametrów producenta, a nie wg w±tpliwej warto¶ci
internetowych "m±dro¶ci". A je¶li kto¶ uważa, że jest m±drzejszy od producenta, to zawsze może ręcznie pobawić się ptaszkami ;->
http://zapodaj.net/2bd30907d47c3.jpg.html
http://zapodaj.net/d48480521c55c.jpg.html

JoteR

Data: 2013-08-17 11:01:54
Autor: Maciej Bebenek
"JoteR" <usenet@interia.eu> wrote:
"Krzysztof 45" napisał:

W sklepie rozgarnięty sprzedawca informuje że jeżeli laptop zasilany jest
non stop sieci elektrycznej, to zaleca się naładowanie baterii, wyjęcie
jej z laptopa i schowanie do szafy.

... a w zamian podłączenie laptopa do UPS-a ;->
Z całym szacunkiem, ale to jakiś idiotyzm jest. Już abstrahując od tego,
że taka bateria często jest istotną częścią obudowy, zapewniającą
stabilizacjÄ™ i odpowiedni obieg powietrza oraz przy okazji niedrogim
UPS-em, znakomicie zintegrowanym z resztÄ… systemu, to w dodatku posiada
własną logikę wspomaganą systemem operacyjnym i dedykowanym
oprogramowaniem, zapewniajÄ…cym jej optymalne warunki zarĂłwno pracy, jak i
spoczynku wg parametrów producenta, a nie wg wątpliwej wartości

Teoria teoriÄ…, a ĹĽycie ĹĽyciem. Jak siÄ™ ma pod opiekÄ… kilkaset laptopĂłw, w
większości jednego producenta, widać więcej.
I generalnie widać, że przy ośmiogodzinnym katowaniu baterii zasilaniem,
ich pojemność maleje. Co prawda, to były obserwacje sprzed 5 czy 8 lat, ale
teorie były te same ;-) Może układy zasilania się zmieniły, chociaż nie
sÄ…dzÄ™.
Kolega zrobił kiedyś eksperyment: w dwóch biurach wprowadził różne reguły -
w jednym użyszkodnicy mieli cały czas trzymać baterie w środku, w drugim
odwrotnie. W pierwszym baterie musiał wymieniać po 1,5 roku, w drugim po
2,5. Co prawda, najpierw dostał opierdol od szefostwa, że się bawi, ale
później oszczędność rzędu miliona złotych na 3 lata podziałała na
wyobraĹşniÄ™ :-)

Data: 2013-08-17 11:53:06
Autor: JoteR
"Maciej Bebenek" napisał:

I generalnie widać, że przy ośmiogodzinnym katowaniu baterii zasilaniem,

Przecież wewnętrzny mechanizm w laptopie (czymkolwiek on jest) odcina ładowanie po osiągnięciu przez baterię stanu naładowania, co widać, słychać i czuć.

ich pojemność maleje. Co prawda, to były obserwacje sprzed 5 czy 8 lat,

Znaczy - pięć czy osiem lat temu baterie w laptopie były permanentnie ładowane aż do stanu ugotowania? Pozwolę sobie nie uwierzyć.

Kolega zrobił kiedyś eksperyment: w dwóch biurach wprowadził różne reguły -
w jednym użyszkodnicy mieli cały czas trzymać baterie w środku, w drugim
odwrotnie.

Czyli te drugie miały pracować jako stacjonarne? I jeszcze zapewne podpięte do UPS-ów? Z całym szacunkiem - po kiego frędzla tym ludziom laptopy?

[...]

Na moją też. Przy średniej cenie baterii rzędu 200 zł - ile tych laptopów w firmie było? 5 tysięcy? I w takiej firmie admin branzluje się bateryjkami? Samochody firmowe też trzymali na parkingu tylko, bo to koszty wymiany oleju, klocków, opon i takich tam? No litości...
Średni czas życia laptopa to jakieś 5 lat. Później jest to zużyty technicznie, moralnie i księgowo zamortyzowany złom. Koszt wymiany w tym czasie baterii, stanowiącej 5 góra 10 % wartości takiego laptopa jest wart całego tego zachodu? IMHO nie.

BTW: chyba zaczynam pszemolić... ;->

JoteR

Data: 2013-08-17 12:16:11
Autor: Maciej Bebenek
"Maciej Bebenek" napisał:

[...]

pisałem coś o teorii i praktyce, prawda? ;-)

[...]

Wszystkie pracowały głównie jako stacjonarne. Po co? Bo tak. Pomysł
kierownictwa - pracownik dostaje skĂłrÄ™, furÄ™, komĂłrÄ™ i laptopa :-P

[...]

bateryjkami? Samochody firmowe teĹĽ trzymali na parkingu tylko, bo to
koszty wymiany oleju, klocków, opon i takich tam? No litości...

Za 200 zł to pan se może kupić... Teraz ceny znacząco spadły, wtedy markowa
bateria do markowego laptopa to jakieś 600-1000 zł. A laptopów było
kilkaset.

[...]

5 lat - zgadza się. 10% wartości? Nie zgadza się

BTW: chyba zaczynam pszemolić... ;->

Czy ja wiem? ;-) Dyskutujesz mając za argument swoje własne bardzo silne
przekonanie ;-) Ja też, mówiąc szczerze, byłem sceptycznie nastawiony do
tej tezy, ale nie wychodziłem z założenia, że jeśli fakty twierdzą inaczej,
tym gorzej dla faktĂłw ;-)

Data: 2013-08-17 12:45:12
Autor: John Kołalsky
Które baterie trzeba rozłado wywać do końca a k tóre do połow y?

UĹĽytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl>

[...]

To raczej chodzi o to, że po to jest ten UPS by go używać, czyli by się zużył jak się normalnie zużywa a nie leżał w szafie, czyli nie było z niego pożytku i też się zużył tylko później.

Data: 2013-08-17 12:50:37
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-08-17 12:45, John Kołalsky pisze:

To raczej chodzi o to, że po to jest ten UPS by go używać, czyli by się
zużył jak się normalnie zużywa a nie leżał w szafie, czyli nie było z
niego pożytku i też się zużył tylko później.

No to właśnie popatrzcie jak działa UPS. (Wiem, że to trochę inne baterie - w UPSie na ogół ołowiowe, żelowe.) Cały czas doładowywany, a sporadycznie, od wielkiego dzwona - rozładowywany, najczęściej do stanu aż go elektronika odetnie. Po czym wymieniany przez personel.

--

DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-17 13:26:20
Autor: J.F.
Które baterie trzeba rozłado wywać do końca a k tóre do połow y?
Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:50:37 +0200, sqlwiel napisał(a):
No to wła¶nie popatrzcie jak działa UPS. (Wiem, że to trochę inne baterie - w UPSie na ogół ołowiowe, żelowe.) Cały czas doładowywany, a sporadycznie, od wielkiego dzwona - rozładowywany,

No wlasnie - calkiem inne baterie.
Olowiowe nie lubia rozladowywania, zas bycie naladowanymi im nie
szkodzi. Zelowym szkodzi zas przeladowanie (babelki gazu tak latwo
zelu nie opuszcza).

J.

Data: 2013-08-17 13:46:38
Autor: J.F.
Które baterie trzeba rozłado wywać do końca a k tóre do połow y?
Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:16:11 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):
Kolega zrobił kiedy¶ eksperyment: w dwóch biurach wprowadził różne > reguły -
w jednym użyszkodnicy mieli cały czas trzymać baterie w ¶rodku, w drugim
[...]

kierownictwa - pracownik dostaje skórę, furę, komórę i laptopa :-P

Kiedys - kosztowna fanaberia. Dzis - chyba tansze te laptopy od
stacjonarnych.

W pierwszym baterie musiał wymieniać po 1,5 roku, w drugim po 2,5.
Co prawda, najpierw dostał opierdol od szefostwa, że się bawi,
ale póĽniej oszczędno¶ć rzędu miliona złotych na 3 lata podziałała na
wyobraĽnię :-)
Na moj± też. Przy ¶redniej cenie baterii rzędu 200 zł - ile tych laptopów
w firmie było? 5 tysięcy? I w takiej firmie admin branzluje się
bateryjkami? Samochody firmowe też trzymali na parkingu tylko, bo to
koszty wymiany oleju, klocków, opon i takich tam? No lito¶ci...
Za 200 zł to pan se może kupić... Teraz ceny znacz±co spadły, wtedy markowa
bateria do markowego laptopa to jakie¶ 600-1000 zł. A laptopów było
kilkaset.

A to chyba musialy byc bardzo markowe.
Tym niemniej - z wlasnej ciekawosci mozna takie rzeczy zrobic, skoro
sie ma okazje.

Najgorsze - tych li-ion jest zdaje sie sporo odmian, kilku
producentow, sporo patentow, i doswiadczenia z jednych niekoniecznie
musza zadzialac w drugich.

¦redni czas życia laptopa to jakie¶ 5 lat. PóĽniej jest to zużyty
technicznie, moralnie i księgowo zamortyzowany złom. Koszt wymiany w tym
czasie baterii, stanowi±cej 5 góra 10 % warto¶ci takiego laptopa jest
wart całego tego zachodu? IMHO nie.

5 lat - zgadza się. 10% warto¶ci? Nie zgadza się

Szczegolnie jak ktos dalej pomysli, ze jak ma kupic droga baterie do starego laptopa, to moze lepiej nowego laptopa.
Co sie wydaje nieglupie, ale koszta rosna jeszcze bardziej :-)

J.

Data: 2013-08-17 18:39:19
Autor: JoteR
"Maciej Bebenek" napisał:

Przecież wewnętrzny mechanizm w laptopie (czymkolwiek on jest) odcina
ładowanie po osiągnięciu przez baterię stanu naładowania, co widać, słychać i czuć.

pisałem coś o teorii i praktyce, prawda? ;-)

No właśnie praktyka potwierdza, że tak się dzieje. Przynajmniej wg dostępnych wskaźników, które wymienił uparcie wyłażący z KF-a kol. Eneuel. Co jest z tym OE?

Za 200 zł to pan se może kupić...

.... baterię do mojego Della. Z wysyłką ;-)
Gdybym nadal pracował jako informisiek, przy tej ilości (Akarm, nie czepiaj się, laptopy firmowe raczej nie są policzalne) dostałbym jeszcze znaczący rabat.

Teraz ceny znacząco spadły, wtedy markowa
bateria do markowego laptopa to jakieś 600-1000 zł.

Możliwe, nie pamiętam, widocznie za moich czasów problem padających baterii w laptopach firmowych był marginalny ;-)

5 lat - zgadza się. 10% wartości? Nie zgadza się

Zależy, jak liczyć - od wartości "księgowej", czy początkowej ;-). Ja kilka lat temu musiałem z różnych przyczyn przesiąść się na laptopa. Kupiłem sprzęt z dość niskiej półki, bo z powodzeniem wystarcza mi wydajność "biurowa" klasy i3, za niecałe 2 tys. Z założeniem, że (jak się nic nie rozpierdzieli) po jakichś 2-3 latach będę musiał wymienić baterię (koszt 150-200 zł w zalezności od źródła), a za 4 najdalej 5 lat kupię nowego. Czyli z góry założyłem, że to będzie właśnie jakieś 10 %. Co wcale nie jest jakąś wygórowaną ceną. IMHO, oczywiście
BTW: dla jasności - klasowo obcy mi jest neoliberalny dogmatyzm, zgodnie z którym dana rzecz jest warta tyle, ile *ktoś* zgodzi się za nią zapłacić. Dla mnie mój sprawny laptop jest wart dokładnie tyle, ile *ja* bym musiał zapłacić za tej klasy nowy sprzęt, gdybym go nie miał. Czyli nadal jakieś 2 tysiące ;->

[...]

Jakich faktĂłw? ;->
Że bateria zamiast tkwić w laptopie, ma leżeć w szafce, a jeszcze lepiej - w lodówce?
To rzeczywiście fakt - irracjonalny ;->

JoteR

Data: 2013-08-17 15:53:45
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a k tóre do połowy?

"JoteR" 520f4808$0$1455$65785112@news.neostrada.pl

Przecież wewnętrzny mechanizm w laptopie (czymkolwiek
on jest) odcina ładowanie po osi±gnięciu przez baterię
stanu naładowania, co widać, słychać i czuć.

Ćwierć wieku temu mechanizm odł±czania zasilania (lub
schodzenia na zasilanie podtrzymujace) wprowadzano masowo.

 Słychać -- inaczej brzęcz± przetwornice.
 Widać -- LEDki, ikony, cyferki...
 Czuć? -- mniejsz± temperaturę zasilaczy?...

ich pojemno¶ć maleje. Co prawda, to były obserwacje sprzed 5 czy 8 lat,

Znaczy - pięć czy osiem lat temu baterie w laptopie były
permanentnie ładowane aż do stanu ugotowania? Pozwolę
sobie nie uwierzyć.

I ja nie uwierzę. Akumulatory w laptopach i telefonach komórkowych,
samochodowe, NiCd i NiMH -- wszystkie te akumulatory s± od
dziesięcioleci ładowane tak, aby nie ulegały przeładowaniu.

¦redni czas życia laptopa to jakie¶ 5 lat. PóĽniej jest to
zużyty technicznie, moralnie i księgowo zamortyzowany złom.

Mój laptop ma ponad 5 lat, kupiony był po wielu przecenach jako
nie¶wieży i nadal jest dobry -- choć akumulator jest zużyty niemal
zupełnie. Nawet nie my¶lę o kupnie następnego. :) Mam też niemal
trzyletniego netbooka -- mało RAMek jak na W7Starter i mało
rdzenioherców, za to akumulator jest w doskonałym stanie.
Akumulator ten został wymieniony dwa lata temu w ramach
naprawy gwarancyjnej.

Do przegl±dania WWW, do obróbki zdjęć w PS, do ogl±dania
filmów -- notebook sprzed ponad 5 lat jest dobry. 2 rdzenie,
2 GHz, 2 GiB oRAMkowania, 1/2 TB HDD (gdy kupowałem, było
2 razy mniej) nagrywarka DVD i matryca wielko¶ci chyba 15.4"...

Ma RJ45, WiFi a/b/g oraz modem telefoniczny -- przydatny w Polsce
kilkana¶cie (i wiecej) lat temu.

Ma 4 gniazdka USB2 i wyj¶cie VGA na monitor. Można jednocze¶nie
ogl±dać na nim TV (na monitorze zewnętrznym) i cos robić jak na
zwykłym laptopie, widz±c owoce swej pracy na monitorze laptopoa.

Ma też slot Express -- teraz tu jest USB3 i eSATA, ale jedno
i drugie ma warto¶ć problematyczn±.

Koszt wymiany w tym czasie baterii, stanowi±cej 5 góra 10 % warto¶ci
takiego laptopa jest wart całego tego zachodu? IMHO nie.

Data: 2013-08-17 12:10:46
Autor: neoniusz
W dniu 17.08.2013 11:01, Maciej Bebenek pisze:
[...]

To co sie dzialo z tymi wyjetymi z laptopow bateriami po 2 latach, ze je trzeba bylo wymieniac, skoro i tak caly czas laptopy byly uzywane tylko na zasilaczu? Jakos tu logiki brakuje.

Data: 2013-08-17 12:17:30
Autor: Maciej Bebenek
neoniusz <neon@joemonster.org> wrote:
[...]

laptopa siÄ™ bierze do klienta, na spotkania w firmie, do domu... Ot, takie
wymysły :-P

Data: 2013-08-17 12:19:17
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-08-17 12:10, neoniusz pisze:
[...]

Skoro wyjęte - to samorozładowanie do <2.4V na ogniwo i zejście śmiertelne.
Choć Maciej nie pisał o wyjęciu, jakkolwiek przytoczona historia trąci mi "urban legend".
Będę uparcie uważał, że należy podłączać zasilacz kiedy-tylko-jest-okazja. Napominając, aby nie przenosić klaptoka z wetkniętymi kablami.
Bateria w klaptoku oczywiście ma być. Klaptok mimo wszystko jest sprzętem przenośnym i jeśli mam ochotę przenieść się z fotela do łóżka czy odwrotnie, to wtedy bateria jest "jak znalazł", choćby miała trzymać 3 minuty.

--

DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-17 13:39:43
Autor: J.F.
Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:19:17 +0200, sqlwiel napisał(a):
[...]

Skoro wyjęte - to samorozładowanie do <2.4V na ogniwo i zej¶cie ¶miertelne.

Wcale nie, z tego jeszcze daje sie wyjsc, tylko zewnetrznym
zasilaczem, bo telefon nie potrafi.
Choć Maciej nie pisał o wyjęciu, jakkolwiek przytoczona historia tr±ci mi "urban legend".

Czemu ? Li-ion maja male samorozladowanie i zachowuja ladunek dlugo.
Kiedys mi sprzedano na allegro fabrycznie nowa, ale 4-ro letnia
baterie ... no i pojemnosci to ona juz miala polowe.

Będę uparcie uważał, że należy podł±czać zasilacz kiedy-tylko-jest-okazja.

Ale aby ograniczyc prace na bateriach, czy aby byly zawsze naladowane? No coz, uczeni w pismie twierdza ze baterie li-ion nalezy przechowywac
naladowane do 40% i najlepiej w lodowce. Wniosek - bycie badziej
naladowanym im szkodzi.
Inni dodaja ze najbardziej im szkodzi ladowanie do 4.2V, przy
ograniczeniu do 4.1V znacznie zyskuja na zywotnosci (ale traca na
pojemnosci).
Wiele laptopow ma juz funkcje ograniczenia ladowania przy wlaczonym
zasilaczu. Po uwierzeniu w powyzsze nie mialbym nic przeciwko temu aby
laptop normalnie trzymal baterie naladowana tylko do np 80%.

Napominaj±c, aby nie przenosić klaptoka z wetkniętymi kablami.

Ktorymi kablami ? J.

Data: 2013-08-17 15:37:08
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-08-17 13:39, J.F. pisze:

Napominaj±c, aby nie przenosić klaptoka z wetkniętymi kablami.

Ktorymi kablami ?

Zasilaj±cym, słuchawkowym/gło¶nikowym i ethernetowym na przykład. Szarpnięcie za takie kable (po uprzednim ich przydeptaniu lub zahaczeniu o kant dupy (ups: stołu)) kończy się wyrwaniem gniazda z płyty i do¶ć kosztown± napraw±.

Dodatkowo napominam, aby nie przenosić klaptoka z otwart± klap±, ani nie podnosić go jedn± ręk±. Też tłumaczyć?

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-18 00:14:53
Autor: Maciej Bebenek
sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> wrote:
W dniu 2013-08-17 13:39, J.F. pisze:

Napominając, aby nie przenosić klaptoka z wetkniętymi kablami.

Ktorymi kablami ?

Zasilającym, słuchawkowym/głośnikowym i ethernetowym na przykład.
Szarpnięcie za takie kable (po uprzednim ich przydeptaniu lub zahaczeniu
o kant dupy (ups: stołu)) kończy się wyrwaniem gniazda z płyty i dość kosztowną naprawą.

Dodatkowo napominam, aby nie przenosić klaptoka z otwartą klapą, ani nie
podnosić go jedną ręką. Też tłumaczyć?

Dodatkowo dopisałbym wszelkiej maści pendrivy, a - z czasów minionych -
karty PCMCIA ;-)

Data: 2013-08-17 12:05:14
Autor: Waldek Godel
Które baterie trzeba rozładowywać d o końca a k tóre do połowy?
Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:30:26 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

laptopa się bierze do klienta, na spotkania w firmie, do domu... Ot, takie
wymysły :-P

Kiedy¶, dosyć dawno temu już (z 10 lat) były badania które pokazały, że
jaka¶ lwia czę¶ć klaptopów (nie pamiętam teraz, ale 70-80%) NIGDY nie była
używana bez dostępu do zasilania. NIGDY.
Wtedy powstały laptopy bez baterii i układu zasilania, ale szybko zniknęły,
nikt tego nie chciał kupować. Żeby nie było - one miały/mogły mieć
zewnętrnz± baterię, jeżeli jakim¶ cudem potrzeba by było tego używać bez
pr±du. Owszem, teraz czasy się trochę zmieniły, ale nie do końca. Ci naprawdę
mobilni maj± ultrabooki z 10-godzinn± bateri± i tablety.
Reszta zapewne mie¶ci się w powyższych statystykach.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rz±d może zrobić dla ciebie.

Data: 2013-08-17 13:22:20
Autor: J.F.
Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:05:14 +0100, Waldek Godel napisał(a):
[...]
nikt tego nie chciał kupować. Owszem, teraz czasy się trochę zmieniły, ale nie do końca. Ci naprawdę
mobilni maj± ultrabooki z 10-godzinn± bateri± i tablety.

Tablet to inna spiewka - na tym sie nie da pracowac :-)

Reszta zapewne mie¶ci się w powyższych statystykach.

Ja sie prawie mieszcze - czasem czlowiek jedzie w teren, tzn do firmy
klienta, i laptopa musi miec, ale za gniazdkiem sie zawsze ogladam.
Bo wiem ze to sie szybko skonczy. Bez pradu to pracuje raz na kwartal. Ale do jednak wygoda gdy komputer ma wlasne podtrzymanie na pare
minut.

No i kiedys tafilem juz na takie baterie, co po 18 miesiacach padly
wszystkie. Panasonica ogniwa uzywaly.

J.

Data: 2013-08-17 13:43:46
Autor: neoniusz
W dniu 17.08.2013 13:22, J.F. pisze:
Owszem, teraz czasy się trochę zmieniły, ale nie do końca. Ci naprawdę
mobilni maj± ultrabooki z 10-godzinn± bateri± i tablety.

Tablet to inna spiewka - na tym sie nie da pracowac :-)

To ze ty nie umiesz to nie znaczy, ze sie nie da ;) Bo niby czym sie rozni tablet z klawiatura i pelnym systemem od laptopa? Same plusy - duzo wiecej zastosowan i wieksza mobilnosc (chociazby nowe HP envy x2, split x2, lenovo miix albo lynx i wieeeele wiele innych).

Data: 2013-08-17 13:12:55
Autor: Waldek Godel
Dnia Sat, 17 Aug 2013 13:43:46 +0200, neoniusz napisał(a):

[...]

Akurat nie o takim tablecie my¶lałem. W ogóle nie my¶lałem o tablecie z
Windows bo to pomyłka.
Miałem na mysli normalny tablet typu Android/Ipad z doł±czon± bezprzewodow±
klawiatur± i kilkoma akcesoriami.
Możliwo¶ć pracy na tym zależy również od specyfiki pracy, ale ja na ten
przykład od roku przestałem nosić laptopa w ogóle, zabieram go tylko na
dłuższe wyjazdy samochodem, gdzie mogę miec i laptopa i tablet.

Owszem, wymaga to przemy¶lenia sobie ¶rodowiska pracy. Ja na ten przykład,
wszystkie czynno¶ci, które przerastaj± tablet, robię po VPN na laptopie,
który sobie spokojnie spoczywa na biurku. Dzieki WOL i RDP moge go sobie
zdalnie wł±czyć, zrobić co potrzebuję i wył±czyć.
Maleńki routerek wielko¶ci paczki papierosów załatwia problem dostępu do
sieci w miejscach gdzie nie ma bezprzewodówki albo nie znam hasła (a s±
gniazdka ethernet).
Jedynym nierozwi±zanym problemem jest poł±czenie z konsol± do sprzętu
Cisco/Juniper etc, bo tego się z tabletu nie da zrobić. Ale takie rzeczy
robi się może raz w roku, zazwyczaj jest jeszcze inny sprzęt dostępny

Data: 2013-08-18 11:28:07
Autor: J.F.
Dnia Sat, 17 Aug 2013 13:12:55 +0100, Waldek Godel napisał(a):
[...]

I nie masz problemu z klawiatura, ktora wyskakuje kiedy chce, i gdzie
chce na ekranie, czy nosisz sprzetowa ?
Jedynym nierozwi±zanym problemem jest poł±czenie z konsol± do sprzętu
Cisco/Juniper etc, bo tego się z tabletu nie da zrobić.

A w czym problem - telneta na tablecie nie ma, czy one maja jakiegos
ambitnego activeX ? J.

Data: 2013-08-18 10:57:54
Autor: Waldek Godel
Dnia Sun, 18 Aug 2013 11:28:07 +0200, J.F. napisał(a):

I nie masz problemu z klawiatura, ktora wyskakuje kiedy chce, i gdzie
chce na ekranie, czy nosisz sprzetowa ?

Nosze sprzętow±, przy okazji osłania ekran.

[...]

Brak portu szeregowego/USB z obsług± przej¶ciówki na RS oraz softu który
umiałby się tak poł±czyć.
Ale jak powiedziałem - takie rzeczy robi się tak rzadko, że szkoda nawet
wspominać. Kabelek jest potrzebny tylko po wyjęciu skrzynki z kartonu do
pierwszej konfiguracji i ustawienia haseł. Potem można już zdalnie
telnetem/SSH

Data: 2013-08-18 12:29:05
Autor: J.F.
Dnia Sun, 18 Aug 2013 10:57:54 +0100, Waldek Godel napisał(a):
Dnia Sun, 18 Aug 2013 11:28:07 +0200, J.F. napisał(a):
I nie masz problemu z klawiatura, ktora wyskakuje kiedy chce, i gdzie
chce na ekranie, czy nosisz sprzetowa ?

Nosze sprzętow±, przy okazji osłania ekran.

Taa ... Surface tez mi sie podoba :-)

[...]

A zobacz
http://androidforums.com/android-lounge/482959-rs-232-terminal-emulator-android.html
https://play.google.com/store/apps/details?id=slickdevlabs.apps.usbtoserialterm

[...]

Jeszcze sa takie zabawki
http://www.usconverters.com/index.php?main_page=product_info&products_id=404

J.

Data: 2013-08-18 11:37:08
Autor: Waldek Godel
Dnia Sun, 18 Aug 2013 12:29:05 +0200, J.F. napisał(a):

Taa ... Surface tez mi sie podoba :-)

Logitech :-)

Jeszcze sa takie zabawki
http://www.usconverters.com/index.php?main_page=product_info&products_id=404

Za połowę ceny tabletu? Serio?

Data: 2013-08-18 13:02:53
Autor: J.F.
Dnia Sun, 18 Aug 2013 11:37:08 +0100, Waldek Godel napisał(a):
Dnia Sun, 18 Aug 2013 12:29:05 +0200, J.F. napisał(a):
Jeszcze sa takie zabawki
http://www.usconverters.com/index.php?main_page=product_info&products_id=404

Za połowę ceny tabletu? Serio?

Trzeba bylo kupic jak tablety byly drogie, wtedy bylby tanszy :-P

J.

Data: 2013-08-17 15:12:15
Autor: Pszemol
"Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> wrote in message news:520f3c02$0$1229$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Ktoś tu już pisał obok, że litowo-jonowym szkodzi głębokie wyładowanie
ale też trzymanie pod dużym napięciem (czytaj: w 100% naładowanie).
Bateria która ciągle jest w 100% naładowana będzie statystycznie dłużej
pod wpływem dużego napięcia niż taka używana do napędzania laptopa
w trybie ładowania i rozładowywania.

Data: 2013-08-17 15:34:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a k tóre do połowy?

"Maciej Bebenek" 520f3c02$0$1229$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Firma zaoszczędziłaby więcej, gdyby całe laptopy trafiły do ,,szuflady''. ;)
Mniejsze zużycie zawiasów, klawiatur, energii elektrycznej...
Mniejsze zabrudzenie matryc...

Data: 2013-08-18 20:28:05
Autor: Waldek Godel
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a k tóre do połowy?
Dnia Sat, 17 Aug 2013 11:01:54 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

Teoria teori±, a życie życiem. Jak się ma pod opiek± kilkaset laptopów, w
większo¶ci jednego producenta, widać więcej.
I generalnie widać, że przy o¶miogodzinnym katowaniu baterii zasilaniem,
ich pojemno¶ć maleje. Co prawda, to były obserwacje sprzed 5 czy 8 lat, ale
teorie były te same ;-) Może układy zasilania się zmieniły, chociaż nie
s±dzę.
[...]

Porz±dne laptopy maj± banalnie prosty układ, który nie ładuje baterii w ogóle, jeżeli pojemno¶ć nie spadnie poniżej pewnego progu, OIDP to 93%.
Te kilka procent to niewiele jeżeli chodzi o czas używania a znakomicie rozwi±zuje problem ci±głej pracy na zasilaniu.

Data: 2013-08-18 21:46:18
Autor: Artur Ma¶l±g
W dniu 2013-08-18 21:28, Waldek Godel pisze:
[...]

Tak się rozwi±zuje te układy od lat :>

Data: 2013-08-18 21:52:34
Autor: Mario
"Krzysztof 45" napisał:

[...]

I kierownictwu nie przeszkadzaĹ‚o, ĹĽe te kilkaset laptopĂłw pracuje przez kilka lat bez  ochrony przed skutkami wyĹ‚Ä…czenia zasilania?

MD

Data: 2013-08-18 23:25:36
Autor: Liwiusz
"Krzysztof 45" napisał:

[...]

I kierownictwu nie przeszkadzało, że te kilkaset laptopów pracuje przez
kilka lat bez  ochrony przed skutkami wyĹ‚Ä…czenia zasilania?

Pieprzyć kierownictwo. Ważne, że pan informatyk sobie badania porobił ;)

--
Liwiusz

Data: 2013-08-17 12:42:07
Autor: John Kołalsky
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

Użytkownik "JoteR" <usenet@interia.eu>

..
internetowych "m±dro¶ci". A je¶li kto¶ uważa, że jest m±drzejszy od producenta, to zawsze może ręcznie pobawić się ptaszkami ;->
http://zapodaj.net/2bd30907d47c3.jpg.html
http://zapodaj.net/d48480521c55c.jpg.html

Reklamy Ci się wy¶wietlaj±

Data: 2013-08-17 18:41:00
Autor: JoteR
"John Kołalsky" napisał:

http://zapodaj.net/2bd30907d47c3.jpg.html
http://zapodaj.net/d48480521c55c.jpg.html

Reklamy Ci się wy¶wietlaj±

Mnie? To tobie się wy¶wietlaj±. Ja te pliki mam na swoim dysku ;->

JoteR

Data: 2013-08-17 19:39:48
Autor: John Kołalsky
[...]

Chodzi mi o to, że tak Ci się opublikowały że wy¶wietlaj± się. Jakby¶ publikował porz±dnie to by się nie wy¶wietlały.

Data: 2013-08-17 21:19:42
Autor: JoteR
"John Kołalsky" napisał:

[...]

Wybacz, nie mam własnego serwera, za¶ pliki publikuję na tyle rzadko, że nie mam rozeznania w aktualnym rankingu hostingów. Je¶li czujesz niepowstrzyman± potrzebę obejrzenia tych dwóch zrzutów z Dell Battery Meter, to wskaż miejsce, w którym mógłbym je "porz±dnie" opublikować. Zapewniam cię jednak, że to nic fascynuj±cego, chyba każdy laptop tego typu narzędzie, większo¶ć pewnie nawet bardziej rozbudowane (Lenovo, Samsung).

JoteR

Data: 2013-08-18 09:15:34
Autor: John Kołalsky
[...]

Mógłby¶ je np wysłać na serwer NNTP :-)

Zapewniam cię jednak, że to nic fascynuj±cego, chyba każdy laptop tego typu narzędzie, większo¶ć pewnie nawet bardziej rozbudowane (Lenovo, Samsung).

Tak wiem. Jak włożyłem zamiennik baterii bo oryginalnej producent już nie oferuje to mi się wy¶wietla taki dupny komunikat w tym cudownym oprogramowaniu, że mam nieoryginalne baterie i że tak być nie powinno i w ogóle. Generalnie niespecjalnie odczuwam potrzebę przestawiania czegokolwiek. Baterię wymieniałem raz a wentylator dwa razy. Kosztuj± mniej więcej tyle samo (wentylatory i bateria) z tym, że by wymienić wentylator trzeba rozkręcić pół laptopa co by pewnie kosztowało z 200 w serwisie. Z pod¶wietleniem matrycy dziej± się jakie¶ jaja. My¶lałem o kupieniu czego¶ nowego, ale ... Surface (też tablet z Windows) nie ma modemu GSM (dostrzegam tutaj nić porozumienia z czytelnikami tej grupy) oraz za mały dysk ma (skoro teraz mam 256 to chyba nie zdołam zej¶ć do 128) a jego wymiana na większy ryzykowna jest bo Surface jednorazowym sprzętem jest, więc ... czekam.

Data: 2013-08-18 11:10:31
Autor: JoteR
"John Kołalsky" napisał:

Jak włożyłem zamiennik baterii bo oryginalnej producent już nie oferuje

Znaczy - czas wymienić sprzęt, bo ten już się zestarzał moralnie ;->

 Baterię wymieniałem raz a wentylator dwa razy. Kosztuj± mniej więcej tyle samo (wentylatory i bateria) z tym, że by wymienić wentylator trzeba rozkręcić pół laptopa co by pewnie kosztowało z 200 w serwisie.

Mój wentylator jeszcze żyje, ale s±dz±c po temperaturach, należałoby wyczy¶cić radiator i wymienić pastę. Wg serwisówki trzeba w tym celu rozebrać niemal całego laptopa (z wyj±tkiem matrycy). Odbieraj±c parę dni temu jak±¶ duperelę z Komputronika, nagabn±łem ich o cenę takiej usługi. Krzyknęli 100 zł. Przy tej cenie nawet mi się nie opłaca sięgać po wkrętak.

JoteR

Data: 2013-08-18 10:53:39
Autor: Waldek Godel
Dnia Sun, 18 Aug 2013 11:10:31 +0200, JoteR napisał(a):

[...]

Po czym dmuchn± sprężonym powietrzem i usługa zrealizowana. Pół biedy jak z
kompresora, gorzej jak z puszki.

Data: 2013-08-18 12:17:56
Autor: JoteR
"Waldek Godel" napisał:

[...]

Ale pasty raczej nie wymieni±, dmuchaj±c z puszki. Chyba, że tylko stwierdz±, że wymienili ;->

JoteR

Data: 2013-08-18 11:38:57
Autor: Waldek Godel
Dnia Sun, 18 Aug 2013 12:17:56 +0200, JoteR napisał(a):

Ale pasty raczej nie wymieni±, dmuchaj±c z puszki. Chyba, że tylko stwierdz±, że wymienili ;->

Pasta nie ruszona z miejsca to specjalnie chłodzenia nie pogorszy - jeżeli
była nałożona prawidłowo. Problemy z chłodzeniem powoduje kurz zatykaj±cy
radiator.

Data: 2013-08-18 11:55:54
Autor: J.F.
[...]

Skoro to takie tanie, to moze samemu dasz rade w pol godziny wyczyscic
:-)

J.

Data: 2013-08-18 12:11:32
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-08-18 11:55, J.F. pisze:
[...]

Moje do¶wiadczenia: nie wentylator (chyba, że wyraĽnie rzęż± (tak się to pisze?) łożyska), a radiator na wylocie, zaklejony kurzem. U siebie przecierałem go piórko-po-piórku, bez demontażu czegokolwiek, cienk± bambusow± słomk± z nawinięt± odrobin± wilgotnej waty. Trwało 10 minut i wyraĽnie pomogło. Na dłużej.
Wcze¶niej robiłem to do¶ć silnym odkurzaczem. Też pomogło, ale słabo. Przy okazji (do po¶miania się:) przeci±gn±łem tym odkurzaczem po klawiaturze. Na szczę¶cie klawisze odzyskałem. :)

Chyba trochę się NTG robi... :)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-18 12:31:16
Autor: JoteR
[OT] Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

Użytkownik "J.F." napisał:

[...]

Pół godziny to mi zajmie ¶ci±ganie i drukowanie dalszej czę¶ci serwisówki - tam jest co¶ koło 10 etapów, żeby się dostać choćby z wierzchu do radiatora, o jego ¶ci±gnięciu celem wymiany pasty i zwi±zanym z tym stresem już nie wspomnę. Wychodzę z założenia, że lepiej dać zarobić komu¶, kto się na tym zna (a przynajmniej tak twierdzi), za¶ samemu w tym czasie zaj±ć się czym¶, na czym ja się znam, a co pozwoli mi zarobić na tak± usługę.
Być może Waldek ma rację, że za 100 zł to co najwyżej dmuchn± z puszki, ale tak do 2 stów to jestem w stanie to zlecić. Powyżej tej kwoty zacznę sam ostrzyć wkrętaki ;->
Ale to temat bardziej na pl.comp.pecet.

JoteR

Data: 2013-08-18 02:34:34
Autor: the_foe
W dniu 2013-08-16 18:06, Krzysztof 45 pisze:
[...]

Li ion?
40% i lodówka.
NAwet po 5 latach bedzie jak nieuzywana.

--
@foe_pl

Data: 2013-08-18 09:17:17
Autor: John Kołalsky
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl>

[...]

My¶lałem o kupieniu lodówki dedykowanej temu celowi i postawieniu na biurku by mieć te ogniwa blisko siebie i nie tęsknić za nimi tak bardzo...

Data: 2013-08-18 10:27:14
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-08-18 09:17, John Kołalsky pisze:

[...]

Gdyby producentom zależało, to tak by skonstruowali układ ładowania, a baterię uzupełnili drobnym Peltierem. Ładowanie do 100% byłoby na specjalne, wyraĽnie wyartykułowane życzenie.
Niestety, w interesie producenta leży, aby po paru latach użytkownik zobaczył jak daleko sprzęt poleci z balkonu i kupił nowy.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-08-18 11:28:59
Autor: John Kołalsky
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com>

[...]

Gdyby babcia miała w±sy to by była dziadkiem. A na razie jest tak, że przeciętny użytkownik kupuje nowy laptop a nie odtwarza stary jak np ja.

Data: 2013-08-18 11:44:57
Autor: J.F.
Dnia Sun, 18 Aug 2013 10:27:14 +0200, sqlwiel napisał(a):
[...]

Zalezy. Bo jak przesadza z tym interesem, to uzytkownik juz od nich
nic wiecej nie kupi.
A tu sie sprzet starzeje "moralnie" - uzytkownik i tak sobie kupi
nowy, a zadowolony ze starego wybierze sprawdzonego producenta.

Poza tym widzisz "Akumulator Dell o wydluzonej zywotnosci".

Tylko tak jakos nie potrafie sie doszukac co to znaczy:
-wydluza okres przydatnosci baterii,
-wydluza czas pracy na baterii, byc moze zmiejszajac zywotnosc :-)

J.

Data: 2013-08-18 02:40:15
Autor: the_foe
Które baterie trzeba rozładowywać d o końca a które do połowy?
W dniu 2013-08-16 10:33, ZS pisze:
Ja rozumiem ĹĽe tak Ĺ‚adujesz jest ok ale bardziej interesuje mnie
zagadnienie czysto teoretyczne na poziomie fizyki czy coĹ› daje
rozładowywanie do końca czy może przeciwnie, pogarsza to jakość baterii.
Co do laptopĂłw to w wiÄ™kszoĹ›ci  wszyscy znajomi majÄ… stale podĹ‚Ä…czone do
prÄ…du i kaĹĽdy narzeka ĹĽe po 2 latach to trzyma 5-10 minut i to nie waĹĽne
czy dell samsung, acer, asus czy toshiba. Wiec raczej coĹ› daje to
rozładowywanie do 0 jak w przypadku neoniusza. Więc idąc tym tropem
lepiej komórki rozładowywać. Ja rozładowuję baterię w komórkach do końca
(oczywiście jeżeli się akurat da, czyli wieczór, mam 15% włączam film,
wifi) i ładuję do rana. Teraz mam 3000mAh i wolałbym żeby tak jak teraz
komórka tydzień wytrzymywała także za rok a nie połowę.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Let’s look at real-life situations and examine what stresses lithium-ion batteries encounter. Most packs last three to five years. Environmental conditions, and not cycling alone, are a key ingredient to longevity, and the worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. This is the case when running a laptop off the power grid. Under these conditions, a battery will typically last for about two years, whether cycled or not. The pack does not die suddenly but will give lower runtimes with aging.

“Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use?” many ask. Under normal circumstances this should not be necessary because once the lithium-ion battery is full the charger discontinues charge and only engages when the battery voltage drops. Most users do not remove the AC power and I like to believe that this practice is safe.

--
@foe_pl

Data: 2013-08-24 13:46:54
Autor: m4rkiz
"ZS" <as@wp.pl> wrote in message news:kuko3t$no4$1news.dialog.net.pl...
[...]

nie bede sie podpieral zrodlami bo nie chce mi sie ich szukac wiec jezeli
sie myle i ktos chce mnie poprawic to jestem jak najbardziej za

z tego co zapamietalem z jakiegos chyba wiarygodnego zrodla - dla ogniw
LiIo i LiPO doladowywanie w zakresie 20-80% nie jest problemem, dziala
jak normalny cykl pracy (np. 6 doladowan z 50% do 100% ma taki sam efekt
jak 3 pelne cykle)

po rozladowaniu do zera (nie trzeba z punktu widzenia ogniwa, moze byc
porzadane z punktu widzenia kontrolera) naladowac od razu - od 0% zaczyna
sie glebokie rozladowanie ktore im wybitnie szkodzi, spadek ponizej 1,5V
niszczy ogniwo

teoretycznie trzymanie ciagle podlaczonego nie jest problemem, ale
przeladowane ogniwo moze sobie wybuchnac - tutaj tez sa odpowiednie
zabezpieczenia, wiec najprawdopodobniej nic sie nie stanie, ale...

w sumie wszystko rozbija sie o to jak skonstruowana i oprogramowana
jest elektronika ladujaca i zabezpieczenia ogniw, wiec sam fakt ze
posiada sie ogniwa danego typu niekoniecznie musi dawac odpowiedz jak
o nie dbac, przy czym ladowanie po osiagnieciu 20% i konczenie ladowania
zaraz po osiagnieciu 100% jest prawdopodobnie najbezpieczniejsza opcja

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

Data: 2013-08-16 19:47:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

"ZS" kukjve$lvo$1@news.dialog.net.pl

IMO obecnie należy po prostu używać i nie martwić
się. Nie przegrzewać, nie mrozić, nie rzucać...

Można co jaki¶ czas rozładować do końca i naładować.

Data: 2013-08-17 02:57:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

"ZS" kukjve$lvo$1@news.dialog.net.pl

W czasach

  http://pclab.pl/art48537-6.html

Ale nic z tego nie wynika poza tym, że te
akumulatory maj± automagię sterownicz±. :)

Data: 2013-08-18 20:10:32
Autor: Marek
[...]

Moje do¶wiadczenie w bateriami NiMH jest zwi±zane głównie z prac± w sprzęcie fotograficznym. Zależy mi na tym aby akumulatory trzymały jak najdłużej gdy s± nieużywane, ja najdłużej gdy pracuj± w sprzęcie i pozwalały się ładować w różnych stanach rozładowania nie trac±c wła¶ciwo¶ci. Miałem pentagramy dawno temu - wyrzuciłem je, beznadziejne. W tej chwili skupiam się na NiMH "nowej generacji" (np. Sony Eneloop albo Varta Ready4use). Po niecałych 2 latach eksploatacji nie wykazuj± drastycznych ubytków na pojemno¶ci jak to z innymi bywało. Faktem jest, że ładuję je w dobrej ładowarce Powerex MH-C9000. Nie trzymam się zatem żadnych zasad, ładuję do¶ć brutalnie pr±dem 1A bo nie mam czasu na sentymenty. Okresowo przeprowadzam diagnostykę ogniw. Więc nie wiem jak jest z tymi wszystkimi teoriami. Dla NiMH nie sprawdzaj± się.

Marek

Data: 2013-08-18 20:52:40
Autor: Czarek
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

W dniu 2013-08-18 20:10, Marek napisał/a:
np. Sony Eneloop

Sanyo

--
Czarek

Data: 2013-08-19 17:50:26
Autor: Marek
W dniu 2013-08-18 20:52, Czarek pisze:

W dniu 2013-08-18 20:10, Marek napisał/a:
np. Sony Eneloop

Sanyo

Ups, przepraszam za pomyłkę ;-)  Tak, chodzi o Sanyo oczywi¶cie. S± ¶wietne.

Marek

Data: 2013-08-19 19:51:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?

"Marek" kur2n2$21c$1@node1.news.atman.pl

[...]

Po kilku (od czterech do siedmiu) latach używania nie notuję żadnego
widocznego ubytku pojemno¶ci na/w SE. Ale ja ładuje te Sanyo Eneloop
nie pr±dem 1 A, lecz znacznie niższym. Zwykle (dla AA) 800 mA.

Mam też inne akumulatory i te inne szybciej trac± pojemno¶ć.
Czasami próbuję ładować pr±dem 50 mA, ale niewiele to daje -- trup
(nierzadko po 20 latach używania) jest trupem. :) Wszelkie od¶wieżania
t± ładowark± (t±, czy inn±) nie maj± sensu. IMO trzeba ładować
zwyczajnie i albo wyrzucać, albo uznawać za dobre. Maj±c dużo
wolnego czasu można pobawić się, ale tylko w tym celu, aby
nabrać pewno¶ci co do tego, że złego akumulatorka nie uratuje nic.

Czasami rozładowuję akumulatorki przed naładowaniem, ale tylko po to,
aby zobaczyć, który akumulatorek z zestawu padł najszybciej i o ile
szybciej od innych. I akurat SE rozładowuj± się tak, że ładowarka
już niczego z nich nie wyci±gnie poza kilkoma mAh przy pr±dzie
100 mA rozłdowywania.

Które baterie trzeba rozładowywać do końca a które do połowy?