Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?

Data: 2010-02-12 11:52:00
Autor: tadek
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
On 12 Lut, 20:48, "#:-) gps" <gpsgps...@poczta.onet.pl> wrote:
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?

Macie jakieś dane statystyczne albocoś?

Jeśli któreś są szybsze, to o ile %?

Nie chcę ogólników w stylu: "słyszałem, że prawa fizyki mówią, że..."
Chcę konkretnych danych wyrażanych liczbowo.

Załóżmy, że mówimy o rowerach z 9-rzędową koronką o tych samych liczbach
zębów, ale za to z przodu o większych tarczach w rowerach 28" (48-36-26)
niż 26" (44-32-22).

#:-)
gps

jeżdżę góralem 26 i trekingiem 28. Na trekingu na tej samej trasie
jadę około 2-3 km szybciej

Data: 2010-02-12 20:52:50
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "tadek"
jeżdżę góralem 26 i trekingiem 28. Na trekingu na tej samej trasie
jadę około 2-3 km szybciej

Ciekawe. Jak można jechać o odległość szybciej?

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-12 12:16:39
Autor: tadek
On 12 Lut, 20:52, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:
> [...]

>jadę około 2-3 km szybciej

Ciekawe. Jak można jechać o odległość szybciej?

\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
.\.K...@epsilon.eu.org.\.\.
\.http://epsilon.eu.org/\.\
.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

kolego Kruk naucz się czytać ze zrozumieniem tekstu

Data: 2010-02-12 21:27:33
Autor: Mariusz Kruk
> [...]
>jadę około 2-3 km szybciej
Ciekawe. Jak można jechać o odległość szybciej?
kolego Kruk naucz się czytać ze zrozumieniem tekstu

Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
A nauki raczej tobie potrzeba. Kilometr to jednostka
długości/odległości.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-02-12 13:37:03
Autor: Michał Wolff
On 12 Lut, 21:27, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:

Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
A nauki raczej tobie potrzeba. Kilometr to jednostka
długości/odległości.

Jaka szkoda, że układ SI nie ma jednostek internetowej czepliwości.
Jeśli kiedyś je wprowadzą - nie będzie żadnego problemu z wyborem
nazwy, jeden Kruk = 100 ceterisom paeribusom  przejdzie jak w
banku :))

To, że każdy doskonale zrozumiał o co chodziło nie ma znaczenia - ale
czepić się zawsze miło?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-12 22:54:31
Autor: Coaster
Michał Wolff wrote:
[...]

A skad niby masz pewnosc, ze kazdy?

--
PoZdR
"If you find yourself standing to accelerate,

Data: 2010-02-12 13:59:20
Autor: Michał Wolff
On 12 Lut, 22:54, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

A skad niby masz pewnosc, ze kazdy?

A skąd masz pewność, że nie żyjesz w Matrixie i cały nasz świat nie
jest tylko iluzją?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-13 09:48:39
Autor: Coaster
Michał Wolff wrote:
On 12 Lut, 22:54, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

A skad niby masz pewnosc, ze kazdy?

A skąd masz pewność, że nie żyjesz w Matrixie i cały nasz świat nie
jest tylko iluzją?

To aluzja, ze TY jestes tylko iluzja? ;-P

Data: 2010-02-13 16:51:23
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michał Wolff"
[...]

Poduczyłbyś się może. Ja wiem, że lubisz się chwalić ignorancją, ale
przynajmniej zapamiętałbyś pisownię.

To, że każdy doskonale zrozumiał o co chodziło nie ma znaczenia - ale
czepić się zawsze miło?

Miastakture rozumiejom nieh sie fpisujom!!!1111jedenjedenjeden

Data: 2010-02-13 08:07:38
Autor: Michał Wolff
On 13 Lut, 16:51, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:

Poduczyłbyś się może. Ja wiem, że lubisz się chwalić ignorancją, ale
przynajmniej zapamiętałbyś pisownię.

Mam dobre serce, lubię dokarmiać zanudzone internetowe stworzonka.

Miastakture rozumiejom nieh sie fpisujom!!!1111jedenjedenjeden

Zmień płytę, w ten sposób się kończy połowa Twoich wypowiedzi.. Troszkę
więcej życia!
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-13 18:05:54
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Pięknie usiłujesz się wywinąć nieuczku.

Miastakture rozumiejom nieh sie fpisujom!!!1111jedenjedenjeden
Zmień płytę, w ten sposób się kończy połowa Twoich wypowiedzi.

Przecież to ty postulujesz zignorowanie formy, skoro wszyscy rozumiejom.
Pokazuję ci do czego to prowadzi.

Troszkę
więcej życia!

Dziękuję, nie narzekam.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-13 09:20:15
Autor: Michał Wolff
On 13 Lut, 18:05, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:

>Mam dobre serce, lubię dokarmiać zanudzone internetowe stworzonka.

Pięknie usiłujesz się wywinąć nieuczku.

Masz rację. Jestem nieukiem, a Ty Nauczycielem. Onanizmu...

Przecież to ty postulujesz zignorowanie formy, skoro wszyscy rozumiejom..
Pokazuję ci do czego to prowadzi.

Czytaj ze zrozumieniem. Ja się nie czepiam do stylu i formy - tylko do
usypiającej monotonności

>Troszkę
>więcej życia!

Dziękuję, nie narzekam.

To widać, słychać i czuć...
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-13 00:08:10
Autor: tadek

Data: 2010-02-13 00:09:54
Autor: tadek
> [...]

>kolego Kruk naucz się czytać ze zrozumieniem tekstu
   Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2010-02-13 00:11:55
Autor: tadek
> [...]

>kolego Kruk naucz się czytać ze zrozumieniem tekstu

Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
A nauki raczej tobie potrzeba. Kilometr to jednostka
długości/odległości.
czepianie się to jedno a poziom kultury Sz.P. Kruka to drugie. No ale mógł napisać "ostrzej"
--
  Kruk@ -\                   |
          }-> epsilon.eu.org |

Data: 2010-02-14 00:01:49
Autor: Wojtek B

Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhnbedl.9ei.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...
> [...]

Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
A nauki raczej tobie potrzeba. Kilometr to jednostka

Chyba długość/czas
nie iskrzyj!!!!!

--
-
Pozdrawiam:

Wojtek " paciak " B.
pacia@polnet.cc

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4864 (20100213) __________

http://www.eset.com

Data: 2010-02-14 14:42:16
Autor: Kojot
W dniu 2010-02-12 21:27, Mariusz Kruk pisze:

Nie jestem twoim kolegą, żałosny anonimku.
A nauki raczej tobie potrzeba. Kilometr to jednostka
długości/odległości.

"Nie rozdziobią nas kruki,
ni wrony, a ni nic."

Data: 2010-02-12 20:56:31
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-02-12 20:52, Użytkownik tadek napisał:

jeżdżę góralem 26 i trekingiem 28. Na trekingu na tej samej trasie
jadę około 2-3 km szybciej

To wynika chyba z różnicy w oponach niż średnicy koła.

Pozdrawiam

Data: 2010-02-12 21:01:07
Autor: arturbac
W dniu 2010-02-12 20:56, RadoslawF pisze:
Dnia 2010-02-12 20:52, Użytkownik tadek napisał:

jeżdżę góralem 26 i trekingiem 28. Na trekingu na tej samej trasie
jadę około 2-3 km szybciej

To wynika chyba z różnicy w oponach niż średnicy koła.

Opory toczenia - kola
Opory powietrza - sylwetka

Przy tych samych oporach toczenia - opona
tej samej sylwetce bedziesz wydatkowac ta sama ilosc energii na ta sama
predkosc.
Mam nadizeje ze nic nie pominalem jesli tak to prosze o korekte.
Jest kwestia predkosci maksymalnej zaleznej dodatkowo od zebatek i
srednicy kola ale to nie ma wplywu na wydatkowanie energi z uwzgi na
roznice srednicy kola.

Data: 2010-02-12 21:31:30
Autor: BoDro
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
arturbac pisze:

Opory toczenia - kola
Opory powietrza - sylwetka

Opory psychiczne - kolor

Wiadomo, że barwy mają znaczny wpływ na psychikę i odczucia cyklisty. Np. czerwony 26" jest szybszy od zielonego 28", bo czerwień działa na rowerzystę pobudzająco, rozgrzewająco, wzmacnia siłę woli, a zieleń uspokaja, przymula i łagodzi.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-02-12 13:04:43
Autor: Rowerex
On 12 Lut, 21:31, BoDro <bo...@lolek.pl> wrote:
arturbac pisze:

> Opory toczenia - kola
> Opory powietrza - sylwetka

Opory psychiczne - kolor

Założywszy wiele założeń, pominąwszy mnóstwo różnic i zrobiwszy wiele
innych -wszy (;-), począwszy od początku i skończywszy na końcu
wyszłoby wreszcie, że _na_przykład_ jedyna różnica to pewne niuanse
związane z nieco innymi oporami toczenia a wynikające z różnych
średnic kół.

Inna sprawa, że koło nazywane popularnie 26" z balonem rzędu 2,40
będzie miało wraz z oponą średnicę niemal identyczną (lub większą) co
koło zwane popularnie 28" (alias 700C) - no ale wtedy niuansami będą
inniejsze niuanse.

Podsumowawszy: każda zmiana założeń może dać zupełnie inne wyniki.
Generalnie 26" są wolniejsze, bo typowo mają pewne cechy
"zwalniające", ale można je "przyspieszyć" niwelując kilka z tych
cech. Natomiast 28" generalnie są szybsze, bo typowo mają cechy
"przyspieszające" w stosunku do 26", ale można je "spowolnić"
dokładając kilka cech "zwalniających" typowo istniejących w 26"...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-02-12 22:34:08
Autor: BoDro
Rowerex pisze:

[...]

np. takie - o których chyba pisano na grupie - że balonowy slick wcale nie ma większych (co może się na pierwszy rzut oka wydawać) oporów tocznych niż typowy, wąski slick...

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2010-02-13 15:43:00
Autor: ...::QRT::...

ba - ma nawet mniejsze opory jesli w oponach jest takie samo cisnienie. http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/?gesamt=22&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=Technik

Data: 2010-02-13 16:42:34
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "...::QRT::..."
nie ma większych (co może się na pierwszy rzut oka wydawać) oporów tocznych niż typowy, wąski slick...
ba - ma nawet mniejsze opory jesli w oponach jest takie samo cisnienie.

Przy czym należy zauważyć, że jest to mocno naciągane założenie,
ponieważ w praktyce balony pompuje się zwykle do dużo niższego ciśnienia
niż np. oponki do szosówki.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2010-02-13 17:44:25
Autor: Tomek Banach
Mariusz Kruk wrote:
[...]

niĹź np. oponki do szosĂłwki.

wlasnie czy widzial ktos balony ktore mozna pompowac do 120psi ?

Tomek

Data: 2010-03-02 11:00:45
Autor: MichałG

Rowerex pisze:

[...]

przy czym sytuacja taka występuje wyłącznie w laboratorium f-my schwalbe..... a każdy normalny opony 28" dobija mocniej...

Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-02-12 22:52:54
Autor: Coaster
arturbac pisze:

[...]

Wiesz, w kwestii predkosci w aucie wielkosc kol, rozmiar opon ma pewne znaczenie ale nie takie, jak silnik tegoz auta. A rowerzysta jest silnikiem ;-)

Data: 2010-02-13 16:44:25
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Coaster"
Wiesz, w kwestii predkosci w aucie wielkosc kol, rozmiar opon ma pewne znaczenie ale nie takie, jak silnik tegoz auta. A rowerzysta jest silnikiem ;-)

Przy czym wynika to z charakterystyki pracy silnika _oraz_ przełożenia
(którego _częścią_ jest koło). Porównywalne wyniki może dać zmiana
rozmiaru kół oraz przełożenia przekładni głównej.

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-13 19:05:31
Autor: Coaster
Mariusz Kruk wrote:
[...]

A tak naprawde, ten jest najszybszy ktory jest pierwszy na mecie, ;-)

Data: 2010-02-13 19:32:13
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Oczywiście. Co przypomina, że nie wiemy czy rozmawiamy o prędkości
średniej, czy maksymalnej prędkości chwilowej, czy jeszcze jakimś innym
zwierzęciu ;-)

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2010-02-13 10:49:14
Autor: Rowerex
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
On 13 Lut, 19:32, Mariusz Kruk <Mariusz.K...@epsilon.eu.org> wrote:

Oczywi cie. Co przypomina, że nie wiemy czy rozmawiamy o prędkości
średniej

Ba, nie wiemy nawet czy chodzi o prędkość. Autor wątku pytał, który
rower jest szybszy, ale nie napisał  czy chodzi o prędkość, czy może o
szybkość zużycia, a może szybkość upadku po swobodnym rozpędzeniu bez
rowerzysty?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-02-13 00:09:36
Autor: arturbac
W dniu 2010-02-12 22:04, Rowerex pisze:
Generalnie 26" są wolniejsze, bo typowo mają pewne cechy
"zwalniające", ale można je "przyspieszyć" niwelując kilka z tych
cech.

Np
W moim 26" w sezonach bez śniegowych mam węższe opony niż typowe opony w
28" ;-)
Dla mnie typowe trekingowe 28" jest wolniejsze niz moje 26"
"czymkolwiek" jest ;-)

Data: 2010-02-13 10:48:17
Autor: Ignac
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
  jedyna różnica to pewne niuanse
  związane z nieco innymi oporami toczenia a wynikające z różnych
  średnic kół.
  > -Rowerex

  ...w mojej ocenie tak własnie jest...bo wyobraźmy sobie przeszkodę
  o jakiejś wysokości "a" w przypadku koła 28 siegą ona niżej od osi
  obrotu koła niż w kole 26 a ta własnie róznica decyduje o większej
  przeszkodzie dla koła 26 co przekłada sie niestety na większe opory
  toczenia dla koła mniejszego,oczywiście przy zachowaniu tych samych   parametrów konstrukcji obu kół poza ich średnicą...koło 28 jest szybsze
  od 26...nie bez kozery są rowery z kołami nawet 29.

  Ignac

Data: 2010-02-13 13:01:36
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
> [...]

   parametrów konstrukcji obu kół poza ich średnicą...koło 28 jest szybsze
   od 26...nie bez kozery są rowery z kołami nawet 29.

A amortyzacja?

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Data: 2010-02-13 15:49:24
Autor: ...::QRT::...
Dnia Sat, 13 Feb 2010 13:01:36 +0100, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

> [...]

   parametrów konstrukcji obu kół poza ich średnicą...koło 28 jest szybsze
   od 26...nie bez kozery są rowery z kołami nawet 29.

niczego nie zmienia bo obydwa typy mogą być przeca amortyzowane.

Data: 2010-02-13 16:05:00
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
> [...]

A amortyzacja?

niczego nie zmienia bo obydwa typy mogą być przeca amortyzowane.

Wskaż więc rower z 28" kołami z widelcem z przodu o skoku > 100mm.
Seryjnie produkowany.

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Data: 2010-02-13 16:02:31
Autor: Ignac
> [...]

>    parametrów konstrukcji obu kół poza ich średnicą...koło 28 jest szybsze
>    od 26...nie bez kozery są rowery z kołami nawet 29.

     Ta amortyzacja potwierdza zasadę że większe koło ma mniejsze opory
     toczenia bo przy uderzeniu w przeszkodę podnosi oś obrotu koła do góry
     czyli jak gdyby na ułamek sekundy (w stosunku do podłoża) zwiekszała
     się średnica koła i dla niej wysokośc przeszkody staje sie mniej istotna.
     Innymi słowy jeżeli amor ugnie sie o powiedzmy 100m to znaczy że      teoretyczny promień koła zwiększył się właśnie o jego skok...bo os obrotu
     poszła do góry względem podłoża...co potwierdza wcześniejszą zasadę.
          Ignac

Data: 2010-02-13 16:08:55
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Wg ciebie, przy pomocy przedniego widelca ze skokiem amortyzatora o 1" (plus dodatki związane z kątem) można dokonać tego w kole 26", co w kole 28" bez amortyzacji?

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Data: 2010-02-13 17:29:35
Autor: Ignac
[...]

  może tak teoretycznie mogło by to wyglądać...ja się tylko staram znaleźć
  uzasadnienie dlaczego łatwiej sie jeździ na kołach większych i np.z amorem.

  Ignac

Data: 2010-02-13 17:39:17
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Bo rzeczywiście opory toczenia (po gładkim) są mniejsze w rowerze z kołami 28". W terenie różnice są właściwie niewyczuwalne. Kiedy nie było amortyzatorów w rowerach, pomagających pokonywać przeszkody w formie nierówności, były większe koła. Koło 26" z 1" skokiem widelca poradzi sobie znacznie lepiej niż koło 28" na sztywnym widelcu przy pokonaniu nierówności skokowej o wysokości 1".

zyga
--
-- force -- nodeps -- all

Data: 2010-02-13 17:54:32
Autor: maksWYTNIJTO
> [...]

Bo rzeczywiście opory toczenia (po gładkim) są mniejsze w rowerze z kołami 28". W terenie różnice są właściwie niewyczuwalne. Kiedy nie było amortyzatorów w rowerach, pomagających pokonywać przeszkody w formie nierówności, były większe koła. Koło 26" z 1" skokiem widelca poradzi sobie znacznie lepiej niż koło 28" na sztywnym widelcu przy pokonaniu nierówności skokowej o wysokości 1".

  ...mozna by pokusić sie o takie uogólnienie że im wiekszy skok amora tym
  teoretyczny promień koła wiekszy a w zwiazku z tym opory toczenia mniejsze.
  Oczywiście ta zasada ma zastosowanie w nierównym terenie czyli takim gdzie
  amor "dobija" bo na "równym" przeszkody są pomijalnie małe.

  Ignac

Data: 2010-02-13 18:56:06
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "maksWYTNIJTO@lama.net.pl"
[...]

Nie do końca. Wyobraź sobie koło, powiedzmy 28" na widelcu o dowolnym skoku
i przeszkodę o wysokości 14". (Tak, tu zhiperbolizowałem na całego, ale
widać mehanizm).

Data: 2010-02-14 00:31:29
Autor: Krees
Które rowery są szybsze - 26
Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał(a):  ale
widać mehanizm).

Ojej, cóż za faux pas... ;)

--   Pozdrawiam,
Krees

Data: 2010-02-14 09:55:36
Autor: Mariusz Kruk
Które rowery są szybsze - 26
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Krees"
ale
widać mehanizm).
Ojej, cóż za faux pas... ;)

Łomatko. Musiało mi się "c" niedokładnie wcisnąć :-)
Przepraszam wszystkich, których to zabolało równie mocno, jak mnie.

--
  Kruk@ -\                   |           }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2010-02-13 15:46:31
Autor: ...::QRT::...
Dnia Sat, 13 Feb 2010 10:48:17 +0100, Ignac napisał(a):

  parametrów konstrukcji obu kół poza ich średnicą...koło 28 jest szybsze
  od 26...nie bez kozery są rowery z kołami nawet 29.

koło 29 to to samo co koło 28. To tylko sposób na odróżnienie trekingów,
czy crossów od MTB rowerach na kołach 28.

Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?