Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?

Data: 2010-02-15 18:49:50
Autor: Maciej
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?

Macie jakieś dane statystyczne albocoś?

Jeśli któreś są szybsze, to o ile %?

Nie chcę ogólników w stylu: "słyszałem, że prawa fizyki mówią, że..."
Chcę konkretnych danych wyrażanych liczbowo.

Załóżmy, że mówimy o rowerach z 9-rzędową koronką o tych samych liczbach zębów, ale za to z przodu o większych tarczach w rowerach 28" (48-36-26) niż 26" (44-32-22).

#:-)
gps

Wywiad naukowy. Dobrze. Pan naukowiec! Przesiądź się na rower 28" to sobie
zbierzesz dane do analizy. Tylko do miarodajnych pomiarów:
- zjedz i wypij to samo przed jazdą
- sprawdź rowery na tej samej trasie
- wjeżdżaj w te same dziury w jezdni
- nie włączaj dynama
- miej wycentrowane koła
- miej tak samo wyregulowane hamulce
- jedź w tych samych ciuchach
- jedź na takim samym siodełku
- nie oszukuj na światłach/ skrzyżowaniach przejeżdżając na czerwonym bo
zafałszuje Ci wynik Policja wystawiając Ci mandat
- nie skacz po krawężnikach
- nie jedź po chodniku wśród pieszych
- sprawdź rowery przy ty samym wietrze
- deszcz popsuje Ci humor i zmieni wyniki - przejedź się gdy nie będzie padać
- nie daj się zablokować komuś (nie wiem - rolnicy albo jakiś inny strajk)
- załóż tej samej klasy ogumienie,
- dobij na to samo ciśnienie,
- załóż tej samej klasy piasty,
- nasmaruj tak samo łańcuch,
- użyj podobnej klasy łańcuchów - miej te same opory aerodynamiczne (nie oszukuj pozycją aerodynamiczną czy jaką
owiewką), na rowerze z 28" ręce tak samo szeroko rozstawione, nie chowaj się w
cieniu aerodynamicznym za jakimkolwiek pojazdem - siedź w tej samej pozycji,
- siodełko na tej samej wysokości
- to same przełożenie - nasmaruj tak samo łożyska
- używaj tyle samo siły
- oddychaj tak samo
- nie daj się zagadać kierowcom aut
- nie zagap się na ładne dziewczyny
- nie zapomnij założyć i zresetować tego samego licznika (tylko wpisz poprawnie
wymiar kół do każdego roweru)

Czy czegoś Czegoś zapomniałem - Mariusz Kruk?

Ja obstawiam że na 28" pojedziesz szybciej.

Tylko nie obruszaj się że każę Ci sprawdzić na własnej skórze/ kupować rower/
pożyczać rower. Są tacy co nawet jak im podasz dane liczbowe to i tak wątpią,
dywagują, zaprzeczają. Ale już z góry uprzedzam Cię że na 28" jest szybciej.
Gdyby tak nie było to kolarze jeździliby tymi rowerkami:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/n3Z1w56TnAipE2IQWBjbQA?feat=directlink

Data: 2010-02-15 09:53:29
Autor: Rowerex
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
On 15 Lut, 18:49, "Maciej" <zeno...@poczta.onet.pl> wrote:

Ja obstawiam

O! Znakomite podsumowanie dyskusji! :-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-02-15 11:38:32
Autor: tadek
On 15 Lut, 18:53, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:
On 15 Lut, 18:49, "Maciej" <zeno...@poczta.onet.pl> wrote:

>  > O! Znakomite podsumowanie dyskusji! :-)

Pozdr-
-Rowerex

jakiej dyskusji?
To było zwykłe "bicie piany"
Dziwię się Wolffowi że miał tyle cierpliwości.
 ja sobie darowałem "debatę" z tym PANEM

Data: 2010-02-16 20:56:24
Autor: Maciej
Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?
> [...]

Taaaaaa. Obstawiam, obstawiam. Obstawiam że nikt na Tour de France nie pojedzie
na innych kołach jak 28". Założymy się? Porozmawiaj z kolarzami to sobie
uzupełnisz teorię praktyką.

Data: 2010-02-16 17:38:46
Autor: Rowerex
On 16 Lut, 20:56, "Maciej" <zeno...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

na innych kołach jak 28". Założymy się? Porozmawiaj z kolarzami to sobie

Mało tego, nikt nie pojedzie na kołach o maksymalnej dopuszczalnej
przepisami UCI średnicy 70cm (wraz z oponą). Typowa opona 700x23 ma
średnicę ok 68cm, jest więc jeszcze 2cm do wykorzystania, wystarczy
użyć nieco większej obręczy i mamy koło większe o 2,94% i szybsze o
(?)...

Większe koło toczy się lepiej, tak mówi teoria. Tyle, że określenia
"większe" i "lepiej" są pojęciami zbyt ogólnymi. Dyskutujemy na temat
zależności między "większe" i "lepiej/szybciej"...

Pytanie brzmi, czy koło o 11,3% większe jest o 11,3% szybsze? Jeśli
koło z oponą 700x23 ma średnicę 68cm, to czy użycie koła z oponą o
średnicy 70cm, czyli 2,94% większego, przełoży się na wzrost prędkości
o 2,94%. W ogóle na jaki wzrost prędkości się przełoży?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-02-17 09:10:39
Autor: Michał Wolff
On 17 Lut, 02:38, Rowerex <rowe...@op.pl> wrote:

[...]

Wiadomo, że się nie przełoży; różnice są znacznie mniejsze i nie da
się ich wyliczyć, bo za dużo jest zmiennych. Kluczową przewagą kół
622mm są mniejsze opory toczenia, to da się łatwo zmierzyć. Polecam tą
tabelkę porównującą opony mniej standardowe z oponami 622mm (trzy
ostatnie):
http://www.users.globalnet.co.uk/~hadland/rolrec10b.pdf
 Pokazuje to wyraźną przewagę większych kół. Tylko oczywiście gdzieś
jest granica, w pewnym momencie większe koła dadzą za wysoką sylwetkę,
za duże opory i wiele wskazuje na to, że właśnie 622mm jest blisko tej
granicy
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-17 11:51:12
Autor: Jan Cytawa
Maciej napisał:

Taaaaaa. Obstawiam, obstawiam. Obstawiam że nikt na Tour de France nie pojedzie
na innych kołach jak 28". Założymy się? Porozmawiaj z kolarzami to sobie
uzupełnisz teorię praktyką.

Nie pojedzie, bo przede wszystkim UCI nie pozwala :). To tak poza dyskusja merytoryczna.

Jan Cytawa

Data: 2010-02-17 08:44:25
Autor: Michał Wolff
On 17 Lut, 11:51, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

[...]

Jakbyś przeczytał dyskusję - to byś wiedział, że jednak pozwala, nawet
były takie próby, a w MTB obie średnice są na porządku dziennym.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-02-17 13:42:18
Autor: Fabian
Jan Cytawa pisze:
Maciej napisał:

[...]

UCI pozwala na koła o średnicy od 55 do 70 cm razem z oponą.

Fabian.

Data: 2010-02-23 08:43:27
Autor: Jan Cytawa
Fabian napisał:

UCI pozwala na koła o średnicy od 55 do 70 cm razem z oponą.

Wiedzialem, ze cos jest na rzeczy ale jak widac nie do konca. CZyli
mniejsze mozna ale wiekszych nie. Z tym, ze zdaje mi sie, ze oba kola
musza miec te same rozmiary.
Posrednio jest to dowod (empiryczny) nie wprost, ze jednak wieksze jest
szybsze.

Jan Cytawa

Które rowery są szybsze - 26" czy 28"?