Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?

Data: 2009-09-10 12:14:02
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Zastanawiam sie nad kupnem ktoregos z LCD
w okolicach 1000 pln na PVA czy IPS:

- Dell 2209WA   - e-IPS 6 ms (gtg?), od niecalego roku na rynku
- Samsung F2380 - c-PVA 8 ms (GTG), od miesiaca na rynku
- NEC EA231WMi  - IPS 14ms (gtg?), mial byc od sierpnia, ale jeszcze go nie widzialem :(

Ktorych z nich warto kupic
biorac za glowne kryterium jakosc obrazu?
(dobre katy, kontrast, barwy + male czasy reakcji, lagi)

Nie interesuja mnie dodatkowe DVI, HDMI, HDCP,
zintegrowany hub USB czy wbudowane glosniki,
no ale zeby wyglad nie razil -
- ponoc Samsung jebitnie swieci niebieska dioda
i fajnie byloby ta funkcje wylaczyc (jak w niektorych LG).

W sklepie mam dostepne tylko dwa pierwsze,
ale bez mozliwosci wczesniejszego obejrzenia :(.

PS
Znacie jakies monitory w okolicach 1k zl
na matrycy PVA lub IPS i ew. podswietlaniem LED?

Data: 2009-09-10 13:11:31
Autor: Latet
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Znacie jakies monitory w okolicach 1k zl
na matrycy PVA lub IPS i ew. podswietlaniem LED?

A czemu Ci zalezy na LED? Możesz to uzasadnić? W laptopach ma to sens (energooszczędności), ale w stacjonarnym monitorze - po co? Pytam, bo nie wiem.

latet

Data: 2009-09-10 13:24:44
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
[...]

tamte 3 wymienione wyzej maja lampy,
ale ponoc sprawuja sie ok,
ale wyczytalem, ze na macierzy LED
uzyskuje sie jeszcze lepszy efekt (kontrast dynamiczny),
no i przy okazji sa oszczedniejsze / mniej grzeja.
(ponoc wady to mniejsza odpornosc na wilgoc i cena)

a z tych wymienionych przeze mnie:
ktory najbardziej nadaje sie do filmow i grania? :)
i czy warto czekac na pojawienie sie nec'a?

Data: 2009-09-10 13:29:11
Autor: PC
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Zawsze warto poczekać aż nowa technologia się upowszechni. Najpierw usuwają błedy wieku dziecięcego a potem dodają fjuczery aby zachęcić do kupna. Podświetlenie led będzie miało sens jak diody będą lokalnie wpływać na jasność obrazu. Póki co żaden ekran nie obsługuje dynamicznej zmiany jasności poszczególnych diod.

PC

Data: 2009-09-10 14:08:26
Autor: de Fresz
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
On 2009-09-10 13:29:11 +0200, "PC" <p_c_h@poczta.onet.pl> said:

[...]

Jeden obsługuje, ale nie chcesz pytać o cenę ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-11 00:52:22
Autor: Animka
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
de Fresz pisze:
On 2009-09-10 13:29:11 +0200, "PC" <p_c_h@poczta.onet.pl> said:

[...]

Philips obsługuje. Ja całkiem LED wyłączyłam w monitorze, bo w każdym ustawieniu z LED świeciło jak żarówa jarzeniowa prosto z oczy.

--
animka

Data: 2009-09-11 11:18:53
Autor: kamil
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?

de Fresz pisze:
On 2009-09-10 13:29:11 +0200, "PC" <p_c_h@poczta.onet.pl> said:

[...]

Na pewno mowisz o tym samy, co przedpiscy?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-09-11 12:35:07
Autor: Andrzej Libiszewski
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Dnia Fri, 11 Sep 2009 11:18:53 +0100, kamil napisał(a):

[...]

Bierz poprawkę na to, że to Animka. Dla niej podświetlenie LED to pewnie
światełko sygnalizujące włączenie monitora :)

--
|Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro
4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F,  Asus Xonar DX

Data: 2009-09-11 21:15:09
Autor: Animka
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
kamil pisze:

Na pewno mowisz o tym samy, co przedpiscy?

Chyba nie, sorry.

--
animka

Data: 2009-09-11 12:49:47
Autor: de Fresz
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
On 2009-09-10 14:08:26 +0200, de Fresz <defresz@nospam.o2.pl> said:

[...]

Autopoprawka - są 2 takie monitory. Ten tańszy kosztuje drobne 7,5k zł brutto, drugi jest kilka (!) razy droższy.

de Fresz

Data: 2009-09-11 12:57:39
Autor: PC
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Jeden obsługuje, ale nie chcesz pytać o cenę ;-)

Autopoprawka - są 2 takie monitory. Ten tańszy kosztuje drobne 7,5k zł brutto, drugi jest kilka (!) razy droższy.

I ten fakt dowodzi, że warto chwilę poczekać bo to będzie tanieć z godziny na godzinę. A przy okazji nowi uczą się na błędach poprzedników. Ja np. mam ultra cienki TV ze świetlówkami. Wygląda jak led, ma parametry porównywalne jak nie lepsze od obecnych ledów a oprócz tego wszystkie bajery świata i nie był zabójczo drogi.

PC

Data: 2009-09-11 15:22:15
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
[...]

a co masz? :)

Data: 2009-09-11 20:09:13
Autor: PC
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
LG 42LH7000 i polecam.

PC

Data: 2009-09-11 23:07:52
Autor: Tomasz Finke
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
PC pisze:

a oprócz tego wszystkie bajery świata

E tam, nie ma Ethernetu, jutjuba, obsługi NTFS, tylko jedno USB... ;-)

T.

Data: 2009-09-12 08:00:27
Autor: PC
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Robi się OT ale odpowiem. Ma linuxa więc moze mieć wszystko.

PC

Data: 2009-09-12 13:15:32
Autor: Tomasz Finke
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
PC pisze:
Robi się OT ale odpowiem. Ma linuxa więc moze mieć wszystko.

Brakujących gniazd i przycisków na pilocie nie dopiszesz sobie.
Ale to faktycznie OT.

T.

Data: 2009-09-13 17:37:55
Autor: PC
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Ma pcimcię

PC

Data: 2009-09-10 14:14:02
Autor: de Fresz
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
On 2009-09-10 13:24:44 +0200, "Q" <no@spam.pl> said:

[...]

Powinny też dawać bardziej równomierne podświetlenie. Ale póki co są montowane albo w dość tanich monitorach, albo w tych z cenami z kosmosu. Czyli raczej jeszcze nie czas na szukanie czegoś z tym rozwiązaniem.

a z tych wymienionych przeze mnie:
ktory najbardziej nadaje sie do filmow i grania? :)

Teoretycznie ten S-IPS, bo coś nie do końca wierzę w lepsze czasy reakcji na PVA. Ale tak naprawdę - który bądź, na *VA też da się grać, chyba że ktoś jest naprawdę przeczulony, ale dla hardkorowych graczy wciąż najlepsze są TN. Jak nie możesz się zdecydować ot tak, to sprawdź która firma daje lepszą gwarancję, który monitor ma lepszą podstawkę (więcej regulacji), albo wreszcie rzuć moentą ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-10 14:17:01
Autor: kamil
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?

On 2009-09-10 13:24:44 +0200, "Q" <no@spam.pl> said:

[...]

Ja obstawial bym 2209WA ze wzgledu na jakosc obrazu, *VA moze i ma nieco lepsze czernie do IPS, ale reszta to bajka. Jesli monitor ma sluzyc do jakiejkolwiek zabawy grafika, chocby przyzwoitym przygotowaniu zdjec do labu, trzeba do ceny dodac przyzwoity kalibrator.

Poza tym nie wiem jak konkurencja, ale Dell daje 3-letnia gwarancje 0 martwych pixeli.

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-09-11 15:47:45
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Teoretycznie ten S-IPS, bo coś nie do końca wierzę w lepsze czasy reakcji na PVA.

- Samsung F2380 - c-PVA 8 ms (GTG)
Samsung jako jedyny przyznal, ze mierzy GTG a pozostali?
swoja droga ciekawe jakie ten Samsung ma czas matrycy
wg norm iso: 2x wiekszy niz gtg (16ms)?

niby IPS szybszy od PVA, wiec co oznaczaja te "dziwne" czasy?
- Dell 2209WA   - e-IPS 6 ms
- NEC EA231WMi  - IPS 14ms

tez gray-black-gray?
a moze white-black-white?

Az nie chce mi sie uwierzyc ze NEC ma 14 ms,
tylko czego? gtg?

Data: 2009-09-11 16:16:10
Autor: de Fresz
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
On 2009-09-11 15:47:45 +0200, "Q" <no@spam.pl> said:

[...]

Ja tam w te czasy podawane przez producenta wogóle nie wierzę, bo marketoidy  zrobia wszystko, aby ich sprzęt w cyferkach prezentował się jak najlepiej. Tymbardziej zestawianie ich (tych cyferek) ze sobą jest bez sensu, bo nikt Ci nie odpowie dokładnie na pytanie jak to było mierzone. Jak już, to poszukaj jakichś niezależnych testów (może na prade.de coś będzie).
A tak z doświadczenia to Ci powiem, że dla zwykłego człowieka, nieprzeczulonego na punkcie czasów reakcji, to na każdym współczesnym monitorze da się pograć i pooglądać filmy.

de Fresz

Data: 2009-09-11 16:40:37
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
A tak z doświadczenia to Ci powiem, że dla zwykłego człowieka, nieprzeczulonego na punkcie czasów reakcji, to na każdym współczesnym monitorze da się pograć i pooglądać filmy.

cos w tym jest :)

wyczytalem na wiki (tylko czy to prawda? :)
ze ips'y maja bardzo male input lagi
(czy wrecz w ogole ich nie maja),
wiec pewnie wezme dell'a albo poczekam na nec'a.

Data: 2009-09-12 21:06:52
Autor: Marcin Kocur
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Osoba de Fresz napisała na pl.comp.pecet:

Jak już, to poszukaj jakichś niezależnych testów (może na
prade.de coś będzie).

http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-sm-f2080-f2380.html

Tu jest bardzo dobra recka. The overall picture does not change much in the Fastest mode, though.
The gray-to-gray transitions generally fit within 10 milliseconds, but
there is an 80-millisecond catastrophe again with dark grays. The
response time average is 16.3 milliseconds (GtG). The RTC error level
is low, the average error being a mere 0.25.

Marcin Kocur

Data: 2009-09-14 11:34:36
Autor: Q
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
[...]

rozumiem, ze ten Dell czy nawet
nie bedacy jeszcze w Polsce Nec
ma lepsze czasy?

Wole poswiecic lepszy kontrast C-PVA
na rzecz szybszych czasow IPS :).

Data: 2009-09-14 12:53:44
Autor: Marcin Kocur
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Osoba Q napisała na pl.comp.pecet:

[...]

A tego nie wiem, ale S-IPS ma generalnie lepsze czasy od *VA. Skombinuj
reckę Della i porównaj ;]

Tu masz o panelach:
http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

Ja bym wolał lepszy kontrast Samsunga. Ale na razie poczekam z wymianą
CRT aż pojawią się PVA z LED czy coś jeszcze lepszego. Fajnie świeci,
po co wymieniać :]

Marcin Kocur

Data: 2009-09-11 22:15:38
Autor: BartekK
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Latet pisze:
A czemu Ci zalezy na LED? Możesz to uzasadnić? W laptopach ma to sens (energooszczędności), ale w stacjonarnym monitorze - po co? Pytam, bo nie wiem.
Ledy mają parę plusów, nie koniecznie muszą być energooszczędne (mają podobną sprawność do świetlówek, ale większy zakres liniowej regulacji jasność/pobór prądu). Np taki że to przeważnie nie są białe ledy, tylko zespoły RGB, których sterowanie proporcjami jasności umożliwia zmianę temperatury bieli w obrazie bez zmieniania sterowania pixelami (matrycą lcd). Poza tym zapalają się i gasną natychmiast, i nie szkodzi im to wcale. I natychmiast mają swoje parametry, nie rozgrzewają się, i nie tracą tych parametrów z czasem (warning: białe ledy tracą, trzeba szukać monitorów z ledami rgb). Można ustawić wygaszanie ekranu na 1minute, i przy każdym ruchu myszką monitor będzie się budził w 0.2sekundy a nie 15s rozgrzewał...

Data: 2009-09-12 07:52:05
Autor: Leszek K.
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Dnia Fri, 11 Sep 2009 22:15:38 +0200, BartekK napisał(a):

... Np taki że to przeważnie nie są białe ledy, tylko zespoły RGB...
Nie ma czegoś takiego jak białe LED-y. To zawsze są zespoły trzech diód.
Inna sprawa, że te diody mogą być zintegrowane w jednej strukturze bez
możliwości regulacji poszczególnych kolorów.  --

Data: 2009-09-12 09:34:54
Autor: BartekK
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Leszek K. pisze:
Dnia Fri, 11 Sep 2009 22:15:38 +0200, BartekK napisał(a):
... Np taki że to przeważnie nie są białe ledy, tylko zespoły RGB...
Nie ma czegoś takiego jak białe LED-y. To zawsze są zespoły trzech diód.
Mylisz się kolego, doucz się lub użyj google/wiki.

Data: 2009-09-12 13:00:11
Autor: Gotfryd Smolik news
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
On Sat, 12 Sep 2009, Leszek K. wrote:

[...]

  Zawszeć to można się na grupie czegoś nowego dowiedzieć...
(hint: złośliwy jestem :D i wnoszę o łagodny wymiar kary)

Inna sprawa, że te diody mogą być zintegrowane w jednej strukturze bez
możliwości regulacji poszczególnych kolorów.

  Nie, weź sobie BIAŁEGO LEDa (nie RGB), może być któryś:
http://allegro.pl/search.php?string=cree+biala&category=67201
....i obejrzyj pod lupką albo mikroskopem.
  Niekoniecznie ze znamionowym prądem :> (żeby nie było - światłość
to ma taką, że pomysł aby obejrzeć jw. ze znamionowym prądem
jest niebezpieczny dla oka! - do oglądania pewnie starczą
mikroampery).

  O, tu mają opis:
http://www.lediko.com/Sposoby_otrzymywania_bialych_emiterow_LED/59/

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-09-12 16:21:05
Autor: BQB
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Gotfryd Smolik news pisze:

[...]

Kolego, aby dioda - niekoniecznie LED, ale każda dioda potrzebuje minimalnego napięcia i prądu do zadziałania, jak będzie zbyt niski prąd, to nie "wystartuje", więc bez przesady z tymi mikro amperami.

 O, tu mają opis:
http://www.lediko.com/Sposoby_otrzymywania_bialych_emiterow_LED/59/

Emiter natomiast to specyficzna dioda LED i nieco się różni.

Data: 2009-09-13 00:42:05
Autor: BartekK
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
BQB pisze:
Kolego, aby dioda - niekoniecznie LED, ale każda dioda potrzebuje minimalnego napięcia i prądu do zadziałania, jak będzie zbyt niski prąd, to nie "wystartuje", więc bez przesady z tymi mikro amperami.
Zdefiniuj "wystartuje".
Dioda (każda) przewodzi prądy od pikoamperów albo wręcz pojedynczych elektronów (wewnątrz - dziur). Dioda świecąca ma prawie liniową charakterystykę prąd/jasność (od zera, bo po przekroczeniu wartości granicznych spada jasność ze względu na wzrost temperatury struktury). Możesz sobie takiego leda potraktować prądem ze źródła prądowego, ustawić 10uA i gwarantuje ci że efekt świecenia będzie widoczny (przy odpowiednio ciemnym pomieszczeniu).
To że dioda ma napięcie przewodzenia, poniżej którego niewiele się dzieje, to inna sprawa, ale nie mieszajmy pojęć.

http://www.lediko.com/Sposoby_otrzymywania_bialych_emiterow_LED/59/
Emiter natomiast to specyficzna dioda LED i nieco się różni.
Od? "Czy ten ptaszek ma jedną nóżkę bardziej"?

Data: 2009-09-12 01:51:15
Autor: vDon
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Latet wrote:

A czemu Ci zalezy na LED? Możesz to uzasadnić? W laptopach ma to sens (energooszczędności), ale w stacjonarnym monitorze - po co? Pytam, bo nie wiem.

Być może pytającemu zależy na wyrazistych, bardziej intensywnych kolorach, nawet przy ustawionej niższej jasności. Pod względem wielkości zakresu wyświetlanych kolorów (gamut barwny) tradycyjne monitory "świetlówkowe" nie mają raczej specjalnych szans w starciu z produktami opartymi na LED. I to niezależnie od typu matrycy. Takie przynajmniej odniosłem wrażenie profilując swego czasu niedrogi monitorek TN+LED, dokładnego modelu niestety nie przytoczę.

Data: 2009-09-12 09:01:36
Autor: Latet
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
[...]

Ja się tylko raz zetknąłem z laptopem HP który miał TN+LED. I naprawdę nie widziałem żadnej, ale to żadnej różniby pomiędzy nieco starszym modelem z TN+świetłówka.

latet

Data: 2009-09-12 12:38:49
Autor: vDon
Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?
Latet wrote:

Ja się tylko raz zetknąłem z laptopem HP który miał TN+LED. I naprawdę nie widziałem żadnej, ale to żadnej różniby pomiędzy nieco starszym modelem z TN+świetłówka.

To bardzo ciekawe, bo w moim przypadku różnica była widoczna gołym okiem. Stojący obok tej TN-ki świetlówkowy monitorek *VA sprawiał wrażenie jakby wyblakłego, "przydymionego". Oba były skalibrowane na ten sam poziom jasności, dość niski (< 100 cd/m2). Dokładne pomiary potwierdziły zresztą wcześniejsze spostrzeżenia. Gamut barwny TN+LED był naprawdę potężny, przynajmniej o 1/3 większy od najlepszych monitorów (bynajmniej nie TN) z tradycyjnym podświetleniem jakiego miałem okazję profilować. Mógłbym oczywiście założyć że był to wyjątkowy przypadek, odstępstwo od reguły. Jednak wszystkie recenzje z jakimi dotychczas się zetknąłem potwierdzają akurat tę cechę matryc na LED.

Ktort z nowych LCD na PVA / IPS ?