Który RAID jest najbezpieczniejszy?

Data: 2009-04-22 07:42:34
Autor: edek
Który RAID jest najbezpieczniejszy?
Witam,

będę kupować serwer IBM. Ma służyć głównie jako archiwum. Mam dylemat,
czy warto i¶ć w większy serwer z RAID 6, czy może RAID 1 wystarczy
jako bezpieczne repozytorium danych?

Ono nie musi byc dostępne 24/7, tj. w przypadku awarii możemy pozwolić
sobie na parę godzin przerwy na odbudowywanie RAID 1, ale może s±
jakie¶ inne przeciwskanzania? Jakie¶ opinie praktyków?

Proszę o opinie, z góry dzięki

m.

Data: 2009-04-22 19:41:17
Autor: jureq
Dnia Wed, 22 Apr 2009 07:42:34 -0700, edek napisał(a):

będę kupować serwer IBM. Ma służyć głównie jako archiwum. Mam dylemat,
czy warto iść w większy serwer z RAID 6, czy może RAID 1 wystarczy jako
bezpieczne repozytorium danych?

Ono nie musi byc dostępne 24/7, tj. w przypadku awarii możemy pozwolić
sobie na parÄ™ godzin przerwy na odbudowywanie RAID 1, ale moĹĽe sÄ… jakieĹ›
inne przeciwskanzania? JakieĹ› opinie praktykĂłw?

1. Sprzętowy. (Co zresztą w firmowych serwerach jest raczej traktowane jako oczywistość)

2. Z baterią podtrzymującą. (Co trzeba czasami dodatkowo zamówić i niekoniecznie występuje dla wszystkich kontrolerów RAID)

3. Prawdopodobieństwo padu RAID 1 jest mniejsze niż RAID 6 (dla > 4 dysków), ale cena wyższa.

Data: 2009-04-23 10:33:18
Autor: Tomasz Chmielewski
KtĂłry RAID jest najbezpieczniejszy?
jureq schrieb:
[...]

Niekoniecznie.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-04-23 09:40:51
Autor: Mark
Dnia Wed, 22 Apr 2009 07:42:34 -0700 (PDT), edek napisał(a):

[...]

Przede wszystkim nie napisales o jaka pojemnosc chodzi - bo moze sie okazac
ze koszt RAID1 bedzie wiekszy niz RAID6 z uwagi na ilosc dyskow.
Moja osobista opinia:
Najbezpieczniejszy - RAID6, choc na ogol najdrozszy. Zalety - az dwa dyski
moga pasc, ma baterie podtrzymujaca, naprawde wysoko wydajny.
Wady - Cena. Cena kontrolera RAID 6, to raz, cena baterii (bo na ogol jest
to opcja - tak sie nacialem wlasnie z HP), cena dyskow - bo "tracisz"
pojemnosc az dwoch z nich

Drugi w rankingu - RAID5.  Dobry kompromis, nizsze koszty kontrolera (mowimy
caly czas o sprzetowych), "traci" sie tylko jeden dysk a jednoczesnie duze
bezpieczenstwo danych.

Ostatni - RAID1. IMO majacy zastosowanie glownie w malych firmach, czyli w
ukladzie dwoch dyskow,. jesli stosujesz wiecej dyskow to moim zdaniem nie ma
sensu pchac sie w RAID1 bo "traci" sie az polowe pojemnosci sumy dyskow

Musisz sobie przeanalizowac dokladnie jak bardzo wazne sa te dane i jakie
koszty mozna poniesc i wtedy zastanowic sie nad wyborem RAIDu. Nie wiem co to za dane, jak sa istotne itp, - ale ja osoboscie, jelsi
mialoby to byc archiwum kilka TB - sklanial bym sie ku 5, a jesli to
super_wazne_dane i mialbym wiekszy budzet - to na 6.

--
Mark

Data: 2009-04-23 01:56:20
Autor: edek
Który RAID jest najbezpieczniejszy?
Hej,

moje pytanie bierze się st±d, że niekoniecznie mam super większy
budżet ale za to super ważne dane.

Koszty serwerów, które maj± kontrolery RAID6 s± spore, np. IBM x3650 z
RAID5/6 to ok 18 tys zł. Sporo jak na 1,5 TB przestrzeni dyskowej ;)
Nie aż tak sporo, jesli chodzi o koszt ¶więtego spokoju.

Tym niemniej budżet mam napięty do granic możliwo¶ci i zastanawiam
się, czy nie da się tego zrobić jako¶ taniej. Typu serwer 1U z 2x750GB
w RAID1 i do tego choćby zwykły backup po SFTP tego na jakim¶ innym
fizycznym kompie, choćby zwykłym PC. Najlepiej fizycznie oddalonym od
serwera.

Dane s± istotne - to archiwum radia. Radio oczywi¶cie może działać bez
archiwum ale to spora strata gdyby to kiedy¶ wsi±kło.

m.

Data: 2009-04-23 09:14:19
Autor: januszek
edek napisał(a):

moje pytanie bierze się st±d, że niekoniecznie mam super większy
budżet ale za to super ważne dane.

Ok, skoro priorytetem jest ochrona danych do do czego potrzebny jest RAID?

j.

Data: 2009-04-23 11:26:36
Autor: Mark
Dnia Thu, 23 Apr 2009 01:56:20 -0700 (PDT), edek napisał(a):

Koszty serwerów, które maj± kontrolery RAID6 s± spore, np. IBM x3650 z
RAID5/6 to ok 18 tys zł. Sporo jak na 1,5 TB przestrzeni dyskowej ;)
Nie aż tak sporo, jesli chodzi o koszt ¶więtego spokoju.

Ano spore - kazdy kontroler RAID6 obsluzy 5, ale nie kazdy RAID5 obsluzy
6-tke.. do tego dodatkowa bateria (lepiej sie upewnic czy jest, w HP juz sie
naciolem ze trzeba bylo dokupic osobno.. a bez niej nie utworzysz 6-tki)

Tym niemniej budżet mam napięty do granic możliwo¶ci i zastanawiam
się, czy nie da się tego zrobić jako¶ taniej.

Oczywiscie ze sie da zrobic taniej. Jesli serwer ma byc tylko i wylacznie
archiwum na ktorym maja byc skladowane dane - to zastanawiales sie moze nad
bardzo prostym rozwiazaniem jakim jest NAS ?
Duuuzo tansze rozwiazanie - serwerek na max 4 HDD, RAID 0/1/5/10.
Ostatnio klientowi zaproponowalismy w tym wlasnie celu cos takiego:
http://support.intel.com/Products/Server/Storage-Systems/SS4200-E/SS4200-E-overview.htm
i sobie chwali. I za te 18 tys. mozesz miec ich kilka w pelni wyposazonych:)
Oczywiscie przy zalozeniu ze serwer sluzy tylko gromadzeniu danych - bo do
innych zastosowan sie nie nadaje.

Typu serwer 1U z 2x750GB
w RAID1 i do tego choćby zwykły backup po SFTP tego na jakim¶ innym
fizycznym kompie, choćby zwykłym PC. Najlepiej fizycznie oddalonym od
serwera.

To zamiast zwyklego PC zdecydowanie polecam Ci NAS. O niebo lepsze
rozwiazanie. I fizycznie oddalone, dostep tylko po sieci zreszta.

--
Mark

Data: 2009-04-24 20:22:41
Autor: Piotr Rezmer
Mark pisze:

To zamiast zwyklego PC zdecydowanie polecam Ci NAS. O niebo lepsze
rozwiazanie. I fizycznie oddalone, dostep tylko po sieci zreszta.

Najlepiej 2 x NASy w różnych lokalizacjach. WAŻNE: nie mog± być obie we Wrocławiu.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2009-04-24 21:29:28
Autor: rrrrrrrrrrr
edek pisze:
[...]

Zasadnicza sprawa jak korzystasz z tych danych
jeżeli to zwykłe pliki które można zwyczajnie kopiować to nie inwestowałbym w jakie¶ wysokie RAIDY  a raczej w drug± maszynę w stosownej odległo¶ci i możliwie jak najczęstsze kopiowanie plików które uległy zmianie. (pytanie czy częstej modyfikacji nie ulega zaki¶ ogromny plik)

Jeżeli Twoje dane to np baza SQLowa czy nawet w plikach mdb czy jakichkolwiek które s± cały czas otwarte przez użytkowników
to takie kopiowanie praktycznie nie ma sensu.
Pozostaje tylko RAID bo on zapewni ci ci±gło¶ć pracy i zabezpieczy przed utrat± danych pomiędzy kolejnymi backupami.
poziom RAIDu tak naprawdę zależy od tego ile jeste¶ skłonny wydać na to pieniędzy. jeżeli przestrzeń dyskowa to jeden dysk 500 GB to dokup drugi i zrób raid1 (mirror) jeżeli tych danych masz kilka terabajtów to bardziej opłacalny będzie Raid 5 (tylko jeden dysk się "marnuje")
Niezależnie od poziomu RAIDa weĽ pod uwagę zniszczenie serwera (zalanie spalenie przepięcie kradzież).
druga kopia danych na jakim¶ innym no¶niku to podstawa niechby to nawet była wypalona jedna płyta DVD dziennie z przyrostem danych
kosztuję złotówkę a w razie draki uratuje ci życie :)

Który RAID jest najbezpieczniejszy?