Ktory z nizej wym spiworow polecicie?

Data: 2009-11-08 22:46:31
Autor: Pawel
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Czesc,

Zastanawiam sie nad nastepujacymi puchowkami, czy ktos moze ktorys kategorycznie polecic/odradzic?

Alaska 900 - Cumulus
Alpy Standard / Light Plus - Eksplo
800 Climber - Malachowski
Globetrotter 800/900/1000 - Robert's
Blue Kazoo - North Face
Never Summer - Marmot

Zastosowanie caloroczne ze wskazaniem na mozliwosc uzytkowania w temp do -10/15C.

Dzieki za wszelkie porady (rozumiem oczywiscie ze 2 ostatnie to inna polka cenowa niz pozostale).

Pozdr.P.

Data: 2009-11-09 06:29:34
Autor: Doczu
Pawel <pneUSUN_TO@post.pl> napisał(a):
[...]

Wprawdzie nie używałem żadnego z w/wym. ale jestem posiadaczem innych modeli zarówno Cumulusa jak i małacha.
Za Cumulusem przemawia wysoka jakośc puchu 850 lub 860 Cui) oraz tkaniny zewnętrznej (Pertex  quantum).
Niestety Małachowski tu troche ustępuje pola zarówno pod względem jakości puchu jak i tkaniny zewnętrznej, choć ostatnio słyszałem że już nie szyją z Poliestru. Niestety nie mogę tego zweryfikować, ponieważ w pracy mam ograniczony dostęp do internetu.
Znajomi też pozytywnie się wypowiadali o produktach Robertsa.

Dzieki za wszelkie porady (rozumiem oczywiscie ze 2 ostatnie to inna polka cenowa niz pozostale).

Ale jakościowo już niekoniecznie musi to być inna półka. Powiem więcej - nie wiem czy taki Cumulus, czy Robert's to nie jest wyższa półka. Nie ulegałbym więc zbytnio mitowi firm szerzej znanych.
Pozdrawiam.

Data: 2009-11-09 07:35:03
Autor: Przemek

Użytkownik "Pawel" <pneUSUN_TO@post.pl> napisał w wiadomości news:4af73c3cnews.home.net.pl...
[...]

Osobiscie uzywam malacha w ilosci 3 szt, ale inny niz przez Ciebie wymieniony,
takie sobie,
slyszalem jednak opinie pelne zachwytu nt. Roberts'a oraz Yeti

pozdr
przemek

Data: 2009-11-09 08:26:52
Autor: bans
Pawel pisze:

Dzieki za wszelkie porady (rozumiem oczywiscie ze 2 ostatnie to inna polka cenowa niz pozostale).

Czyli je sobie odpuść. Akurat jeśli chodzi o śpiwory puchowe to nie widzę sensu przepłacać za zagraniczną markę, skoro polskie produkty są naprawdę świetne.

Małachowski, Cumulus, Yeti, Eksplo, Roberts, chyba jeszcze GoExtreme, zapomniałem o czymś jeszcze? - więcej nie potrzebujesz, wszelkie parametry znajdziesz w sieci, patrz na ilość puchu (ale to juz wiesz, skoro szukasz 900g), bo z temperaturami to producenci bajerują ile wlezie. Przoduje tu Małachowski, który podaje takie wartości temperatur, które sporo odstają od wszystkich pozostałych :)

--
bans

Data: 2009-11-09 09:49:48
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Sun, 8 Nov 2009 22:46:31 +0100, Pawel napisał(a):

Czesc,

Zastanawiam sie nad nastepujacymi puchowkami, czy ktos moze ktorys kategorycznie polecic/odradzic?

Alpy Standard / Light Plus - Eksplo

Z Eksplo to jednak radziłbym coś innego - np. Pamir który ma więcej komór i
w innej konstrukcji, inny, ponoć lepszy kaptur. I nie jest aż tak bardzo
droższy :)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-11-09 17:52:26
Autor: Pawel
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Witam grupe i dzieki za podpowiedzi. Zdecydowalem sie jednak na Cumulus Mysterious Traveller 700. Niby do -10 tylko, ale wydaje sie byc bardzo cieply. Zobaczymy, dzis bede testowac. Jak narazie sprawuje sie wspaniale, zobaczymy jak bedzie po nocy przy otwartym oknie w malym pokoiku ;)))

Tylko troche mam jakby wrazenie, ze w stopy moze byc zimno - ale to moze moja zmarzlakowatosc.

Pozdro>P.

Data: 2009-11-09 18:46:26
Autor: Sheep
W dniu 9 lis 2009, o godzinie 17:52, Pawel napisał(a):

[...]

Oj, mam dokładnie ten śpiwór i on się moim zdaniem nie nadaje na zimę
wcale. Jest za to idealny na górskie lato :-), a tak poważnie, to jako
3-sezonowy. Na temp. -10/-15 biorę inny, znacznie grubszy i cieplejszy, bo
MT 700 "bardzo ciepłym" bym nie nazwała... (inna sprawa, żem baba, więc
może inaczej temp. odczuwam..?)

--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-09 19:16:06
Autor: Zbynek Ltd.
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Witam

Sheep napisał(a) :
[...]

Nie może. Na pewno. Naukowo dowiedzione. Ok. 7 stopni musisz mieć
cieplejszy śpiwór. Statystycznie. Zgodnie z normą EN-13537. Może
wydać się to dziwne, ale serio :-D

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-09 21:28:21
Autor: Pawel
[...]

No nie strasz mnie, cholera no! Ale wyglada na gruby i to jeszcze jak!!! W temp. ok. 5 stopni jest w nim mocno za goraco...zobaczymy jak przezyje noc ;)

Pozdr.P.

Data: 2009-11-09 21:33:47
Autor: Krzysztof Halasa
"Pawel" <pneUSUN_TO@post.pl> writes:

3-sezonowy. Na temp. -10/-15 biorę inny, znacznie grubszy i cieplejszy, bo
MT 700 "bardzo ciepłym" bym nie nazwała... (inna sprawa, żem baba, więc
moĹźe inaczej temp. odczuwam..?)

No nie strasz mnie, cholera no! Ale wyglada na gruby i to jeszcze
jak!!! W temp. ok. 5 stopni jest w nim mocno za goraco...zobaczymy jak
przezyje noc ;)

+5 st.C. to nie to samo co -10 st.C - ta druga temperatura wymaga
o polowe cieplejszego spiwora (roznica wzgledem temperatury ciala
30 st.C. vs 45 st.C).

Testowanie takich spiworow w domu to pomylka. Na balkonie, lepiej -
tylko trzeba miec tam taka temperature, jaka ma byc docelowo, oraz to
nie moze byc chwilowy test. No i trzeba pamietac, ze w razie "zalamania
pogody" latwiej wrocic z balkonu niz zrobic to samo np. w gorach.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-09 21:56:13
Autor: Pawel
[...]

To jasne, mam taki maly pokoik z duzym oknem, jak otworze na osciez to jest taka sama temp jak na zewnatrz ;)

Mysle tak sobie - ze np. wersje 'ciezsza' - z Cumulusa - Alaska 900 - ma raptem 200 g puchu wiecej oraz troche inaczej zrobione komory...sam nie wiem czy to tak duzo zmieni - a zakres niby do -24.

Ja generalnie nie spie nago, jakies polarowe dlugie spodenki takie obcisle, polarowa koszulka, jakies skarpetki - i powinno do -15/20 chyba starczyc. Dodatkowo mozna sie jakos pookrywac kurtka na przyklad.

A waga - jednak 0,9 kg w porownaniu do 1,4 kg - to wlasnie na przyklad waga dodatkowej puchowej kurtki, ktora mozna sobie spakowac do plecaka na 'w razie czego'...

Tak to sobie kombinuje - albo np. to waga dodatkowego lekkiego spiworka i mozna zalozyc 2.

Chyba ze sam sie tak uzasadniam przed soba, zeby sie pocieszyc z dobrego wyboru ;))

Ale generalnie nie spie duzo zima w namiocie, raczej spiwor bedzie narazie sluzyl w wyzszych gorach ale w lecie/jesienia...powinien dac rade choc troche ;)

Pozdro>P.

Data: 2009-11-10 11:43:49
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Mon, 9 Nov 2009 21:56:13 +0100, Pawel napisał(a):

A waga - jednak 0,9 kg w porownaniu do 1,4 kg - to wlasnie na przyklad waga dodatkowej puchowej kurtki, ktora mozna sobie spakowac do plecaka na 'w razie czego'...
Nie wiem skąd bierzesz te wagi, bo na stronie cumulusa model "700" waży 1,1
kg, a "900" - 1,35 kg, czyli różnica mniej więcej wynosi tyle co te
dodatkowe 200 g puchu + trochę więcej materiału (50 g).

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2009-11-10 10:27:22
Autor: wobo1704
Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl> napisał(a): ...
[...]

Tak. Na balkonie; i to przez kilka dni z rzędu. Niech śpiwór złapie trochę wilgoci. Dopiero wtedy test będzie miarodajny.

Data: 2009-11-10 11:39:28
Autor: Zbynek Ltd.
wobo1704 napisał(a) :
[...]

Miarodajny, ale wyniki będą odbiegać od danych producenta, który na
pewno nie testował wilgotnego. Już z doświadczenia powinno wynikać,
że w takim wypadku należy wybrać cieplejszy śpiwór, jeśli nie chcemy
niespodzianek. Ale założenia wzorcowe zostały spełnione.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 18:10:56
Autor: Sheep
W dniu 9 lis 2009, o godzinie 21:28, Pawel napisał(a):

No nie strasz mnie, cholera no! Ale wyglada na gruby i to jeszcze jak!!! W temp. ok. 5 stopni jest w nim mocno za goraco...zobaczymy jak przezyje noc

Rany, jak to: "wygląda"? To znaczy, że co, tłuszczem ocieka ;-)? Bo  mój MT
wcale nie wygląda... Zresztą, w warunkach mieszkaniowych pewnie każdy puchowy śpiwór wydaje się
ciepły i takie testowanie nie jest wiele warte, nawet jak wyziębisz pokój
na maxa. Zimą podczas wyjazdu człowiek zwykle jest zmęczony, niezbyt czysty
(takoż ubranie), często za słabo nawodniony, a czasem nawet zestresowany, a
to wszystko kolosalnie wpływa na odczuwanie temperatury... --
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-10 12:04:03
Autor: Over

"Sheep" <niestety.nie@ma.adresu> wrote in message news:hd9khh$3np$1news.onet.pl...
[...]

Ja rowniez mam ten spiwor i dokladnie odwrotne zdanie na jego temat. Mialem okazje spac w nim juz przy mocno ujemnych temperaturach m.in. w czasie zalamania pogody na 6200mnpm w okolicach Piedras Blancas na Aconcagua, w high campie przy El Castillo na Chimborazo (ok. 5500mnpm), base campie pod Island Peakiem (ok. 5000mnpm) i bylo w nim milutko i cieplutko (z tym, ze na Ance spalem w cienkim polarze i kalesonach oraz we wkladce z thermolite'u). Jak widac, odczucie ciepla to kwestia bardzo subiektywna ;)

Jest tylko jedna drobna roznica - moj spiworek jest lekko zmodyfikowany - ma dosypane 100g puchu (podobno obniza to temp. komfortowa o ok. 4C) i jest uszyty z pertexu quantum (ale tegoroczne cumulusy sa juz chyba z niego robione "seryjnie").

Mala uwaga - rownie wazna jak spiwor jest bardzo dobra mata! Jedyny raz, gdy zmarzlem w MT700, spalem na dziurawym therm-a-rescie (a temperatura wtedy nie byla wcale bardzo niska - mysle, ze ok. -5).

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 06:12:44
Autor: Filip
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Witam!
On Nov 10, 12:04 pm, "Over" <o...@dummyaddress.com> wrote:
[...]
Napisz nam koniecznie gdzie jeszcze byłeś, bo chyba nie ograniczyłeś
się jedynie do tych pagórków?
pozdrawiam,
Filip

Data: 2009-11-10 15:25:11
Autor: Over

"Filip" <fs72@wp.pl> wrote in message news:bcadd807-8271-4565-b2e0-46e08060e590r5g2000yqb.googlegroups.com...
Napisz nam koniecznie gdzie jeszcze byłeś, bo chyba nie ograniczyłeś
się jedynie do tych pagórków?

Wyczuwam ironie ;)

Nie pisalem tego posta, zeby sie pochwalic tylko po to, zeby pokazac mozliwosci spiwora, ktorego termika zostala podana w watpliwosc. Jesli zabrzmial jak przechwalki (a czytajac go teraz widze, ze mogl tak zabrzmiec :) ), przepraszam.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 12:12:28
Autor: Zbynek Ltd.

Over napisał(a) :
"Sheep" <niestety.nie@ma.adresu> wrote in message
MT 700 "bardzo ciepłym" bym nie nazwała... (inna sprawa, żem baba, więc

Ja rowniez mam ten spiwor i dokladnie odwrotne zdanie na jego temat.

i bylo w nim milutko i cieplutko (z tym, ze na Ance spalem w cienkim polarze i kalesonach oraz we wkladce z thermolite'u). ma dosypane 100g puchu (podobno obniza to temp. komfortowa o ok. 4C)

To sobie teraz policz jak bardzo Twoje warunki spania różnią się od
samego MT700 w wersji bez modyfikacji i krótkich gaci :-) Spałeś w
namiocie? Jakie wartości mają "mocno ujemne temperatury"?

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 13:51:37
Autor: Over
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?

"Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote in message news:hdbhr1$k5l$1inews.gazeta.pl...
Witam

Over napisał(a) :
[...]

Tak, spalem w namiocie.

Co do "mocno ujemnych temperatur" - trudno mi powiedziec jakie byly dokladnie, bo moj zegarek z termometrem wysiadl od zimna. Wg prognoz w dzien na szczycie bylo ok. -25C, wiec w nocy na 6200 moglo byc pewnie -25 - -30C. Mowie oczywiscie o temperaturze faktycznej, nie odczuwalnej.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 13:58:51
Autor: bans
Over pisze:

[...]

Z tego wnioskuję, że jesteś wyjątkowo odporny na zimno i od dziś lepiej nie doradzaj nikomu zakupu śpiwora ;)

--
bans

Data: 2009-11-10 14:08:55
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Tue, 10 Nov 2009 13:58:51 +0100, bans napisał(a):

Over pisze:

[...]

W namiocie mogło być -15'C (piszę to na podstawie doświadczeń, gdy właśnie
na termometrze w namiocie odczytałem powyższą temperaturę, a wg prognoz na
zewnątrz było -27'C).

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-11-10 14:15:45
Autor: bans
Jarek Kardasz pisze:

W namiocie mogło być -15'C (piszę to na podstawie doświadczeń, gdy właśnie
na termometrze w namiocie odczytałem powyższą temperaturę, a wg prognoz na
zewnątrz było -27'C).

Czy użytkownik Jarek Kardasz = użytkownik Over? Bo zgłupiałem.

A jeśli tak, to co kogo obchodzi, ile było poza namiotem, skoro śpi wewnątrz?

--
bans

Data: 2009-11-10 14:27:44
Autor: Over

"bans" <goc@o2.pl> wrote in message news:hdbp4i$5aa$1mx1.internetia.pl...
Jarek Kardasz pisze:

[...]

Nie, Jarek Kardasz != Over  :)

Fakt, w namiocie pewnie bylo sporo cieplej. Jednak chyba kupujac spiwor "do -15C" (czyli taki, jakiego poszukuje autor watku) nie zaklada sie noclegu przy -15C pod chmurka, a co najwyzej zimowy biwak przy -15C? (czyli nocleg w namiocie/jamie snieznej, gdzie zawsze temperatura bedzie troche wyzsza).

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 14:45:51
Autor: bans
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Over pisze:

Nie, Jarek Kardasz != Over  :)

Już się odnalazłem ;)

Fakt, w namiocie pewnie bylo sporo cieplej.

I o to chodzi, więc nie sugeruj, że spałeś w tym śpiworze przy -25 stopniach, podczas gdy naprawdę było dużo cieplej. Nie, nie czepiam się dla zabawy, nie chciałbym, żeby ktoś sie zasugerował, że 800g puchu wystarczy na -25 stopni i potem sie ciężko zdziwił ;)

[...]

Kupować śpiwór do -15 z założeniem, że na pewno będzie cieplej? Karkołomna koncepcja. Podziel się z nią z producentami śpiworów, to temperatury "komfortowej" dojdzie jeszcze temperatura "komfortowa w namiocie", "komfortowa w jamie śnieżnej" i "komfortowa w szopie" czy "pod wiatą" ;)

--
bans

Data: 2009-11-12 10:43:53
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Tue, 10 Nov 2009 14:45:51 +0100, bans napisał(a):

[...]

Kiedyś będąc pod namiotem w pewnych górach zdarzyło się, że przyszedł wyż,
a wraz z nim znaczne ochłodzenie. Temperatura na zewnątrz w nocy spadła do
-27'C. Kolega miał trochę lepszą anilankę (z kapturem) i zbytnio nie
przejmując się mrozem ułoży się do snu. Wcześniej włożył do śpiwora buty,
aby odtajał lód, który zgromadził się w ich wnętrzu. Rano wyciąga te buty,
a w nich dalej jest lód... Niemniej twierdził, że dobrze mu się spało i
jakoś specjalnie zimno mu nie było.
Kolejną noc spędziliśmy w przewiewnym szałasie przy -15'C (bez korzystania
z namiotu) - zmarzliśmy jak mało kiedy.
I tak myślę, że przy tej anilance to 800g puchu to już nie lada luksus -
różni są ludzie, różne mają odczucia zimna.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-11-10 15:50:05
Autor: Krzysztof Halasa
"Over" <over@dummyaddress.com> writes:

Fakt, w namiocie pewnie bylo sporo cieplej.

Swoja droga, to nie jesta takie oczywiste. Normalnie potrzebna jest
przyzwoita wentylacja namiotu, w przeciwnym przypadku bedzie zbieral sie
szron, nawet przy mniejszym cisnieniu (@ 6200 m to jest <50% normalnego)
i przy dowolnej realnej konstrukcji namiotu.

W bezwietrznym miejscu (na takich wysokosciach pisanie o bezwietrznej
pogodzie to lekki oksymoron) nie powinno byc specjalnej roznicy w
temperaturze odczuwalnej w spiworze jesli mamy go w namiocie lub poza
nim, albo np. w namiocie kompletnie otwartym, przynajmniej ja takiej nie
zauwazylem. Oczywiscie jesli nie gotujemy itp.

[...]

Moim zdaniem ta roznica to glownie kwestia wiatru i ew. opadow. Tyle ze
temperature powietrza podajemy zwykle bez poprawek na wiatr.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-10 18:16:38
Autor: Sheep
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 15:50, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Heh, a ja mam namiot (3-osobowe igloo) bez żadnego otworu wentylacyjnego
:-( I wcale go specjalnie nie luftuję zimą - bo zimno :-) No i tam naprawdę
jest duuuużo cieplej niż na zewnątrz, może nie o połowę, ale niewiele mniej
(przy 2 osobach, bez gotowania wewnątrz, a co najwyżej w przedsionku z
uchylonym tropikiem)... Więc nie wiem jak, ale jednak się ta atmosfera mocno potrafi podgrzać :-) --
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-10 18:33:07
Autor: Krzysztof Halasa
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Sheep <niestety.nie@ma.adresu> writes:

Heh, a ja mam namiot (3-osobowe igloo) bez Ĺźadnego otworu wentylacyjnego
[...]

I nie ma w nocy szronu na sciankach namiotu? Bylbym zdziwiony.
Oczywiscie szron wymaga ujemnej temperatury, wiec gdy jest dosc cieplo
i zablokujemy cala wentylacje, to taki efekt mozemy uzyskac (bedzie za
to wilgotno). Ale przy -20 st.C. na zewnatrz to tak juz nie zadziala.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-10 18:50:08
Autor: Sheep
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 18:33, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Nie no, jasne, że szron jest, to chyba przy dużym mrozie nieuknione.
Mi chodziło raczej o tylko o temperaturę, tzn. że się ten namiot jednak
jakoś mocno u mnie podgrzewa, tzn. jest zwykle sporo cieplej niż na
zewnątrz, niezależnie od temp.

--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-10 19:02:51
Autor: Krzysztof Halasa
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Sheep <niestety.nie@ma.adresu> writes:

Nie no, jasne, Ĺźe szron jest, to chyba przy duĹźym mrozie nieuknione.

No wlasnie zapewniajac wentylacje da sie tego w praktyce uniknac :-)
Tzn. w jakichs tam minimalnych ilosciach pewnie sie odlozy, ale nie
bedzie takiego efektu, ze mamy na scianie skorupe, a jak slonce zaswieci
w namiot, to nam sie ta skorupa ew. leje na nos.

Mi chodziło raczej o tylko o temperaturę, tzn. że się ten namiot jednak
jakoś mocno u mnie podgrzewa, tzn. jest zwykle sporo cieplej niż na
zewnątrz, niezależnie od temp.

Zasadniczo nie upatrywalbym w tym zalety, w zwiazku ze szronem.
Chyba ze to jest zaleta ze wzgledu na spiwor... ale tak czy owak mysle
ze roznica temperatur powietrza nie bedzie taka duza.

Oczywiscie temperatury odczuwalne moga sie roznic duzo bardziej, bo
w namiocie nie ma wiatru. Po to on jest, zeby nie wialo i nie padalo.

Nieco inaczej to wyglada podczas gotowania, zwlaszcza na duzym palniku -
wtedy rzeczywiscie temperatura potrafi sie niezle podniesc, i to mimo
(jakiejs tam) wentylacji. Moze to takze kwestia odczuwalnego
promieniowania IR, plomien ma dosc wysoka temperature.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-12 18:49:18
Autor: Sheep
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 19:02, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Aha, u mnie nie ma żadnej skorupy. Jeśli jest oszronienie, to bardzo lekkie
- taka skrząca się poświata. Dlatego namiot, mimo braku jakiegokolwiek
otworu wentylacyjnego (co początkowo wydawało mi się tragedią), uważam za
świetny.
--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-12 18:59:13
Autor: Wojciech Wierba
Sheep pisze:

[...]

No to chyba masz namiot z GoreTex'u (a i to by nie wystarczyło). Innej możliwości nie ma, praw fizyki Pani nie zmienisz :-)
No chyba, że nie sypiasz w namiocie podczas silniejszego (-10C) mrozu.
Albo nie oddychasz podczas snu.
Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-12 19:19:11
Autor: Sheep
W dniu 12 lis 2009, o godzinie 18:59, Wojciech Wierba napisał(a):

Sheep pisze:

[...]

Już precyzuję - chodzi mi oczywiście o oszronienie sypialni, bo to co się
pod tropikiem zbiera (tam jest tego więcej, ale bez przesady) to i tak nie
ma znaczenia - tego sobie na głowę nie strącam :-) A sypiam w nim także
podczas mrozów sporo większych niż -10. Sprawdziłam materiał sypialni -
"Soft Polyester". Jest to ok. 9-letnie iglo Vaude, z tym, że tak jak
pisałam, jest to zasadniczo namiot 3-osobowy, a sypiają w nim zwykle 2,
więc i pary mniej, to może dlatego jest tak dobrze?

--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-12 19:41:05
Autor: Wojciech Wierba

Sheep pisze:

[...]

Sypialnia nie powinna się w ogóle oszraniać :-) ale śladowa szadź przy -15C (na zewnątrz) może się pojawić - chodzi tu o szybkość transportu pary wodnej przez (siatkowy) materiał sypialni. Przy temperaturach ~-30C
(dwa razy miałem taki przypadek) para z oddechu w namiocie już po około 0.5 m spada na śpiwór w formie szadzi, ale ten efekt zależy mocno od ciśnienia atmosferycznego (prężność pary wodnej w danej temperaturze i ciśnieniu).

bo to co się
pod tropikiem zbiera (tam jest tego więcej, ale bez przesady) to i tak nie
ma znaczenia - tego sobie na głowę nie strącam :-)

Ciekawostka, raz miałem igły śnieżne pomiędzy tropikiem a sypialnią (circa 10 cm długości), które, mimo `-20 C na zewnątrz, zaczęły się topić. Po prostu 'namiot' sam sobie stworzył doskonałą warstwę izolacyjną.
Mało kto pamięta o tym, że dysponując folią (NRC) można przy dużym mrozie (awaryjnie) zawinąć się w nią i przysypać śniegiem. Nie pamiętam teraz dokładnie, ale 20 cm śniegu to jak 5 cm styropianu.

Sprawdziłam materiał sypialni -
"Soft Polyester".

Ma swoje lata, uznawany za częściowo oddychający.

Jest to ok. 9-letnie iglo Vaude, z tym, że tak jak
pisałam, jest to zasadniczo namiot 3-osobowy, a sypiają w nim zwykle 2,
więc i pary mniej, to może dlatego jest tak dobrze?

Wieksza powierzchnia tropiku (3 osobowy), mniej pary (bo jedna para) :-)
trochę oddychający materiał, szczęście, fuks, przychylność Ducha Gór
i jest OK.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-12 20:14:13
Autor: Krzysztof Halasa
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Sheep <niestety.nie@ma.adresu> writes:

Jest to ok. 9-letnie iglo Vaude, z tym, Ĺźe tak jak
pisałam, jest to zasadniczo namiot 3-osobowy, a sypiają w nim zwykle 2,
więc i pary mniej, to może dlatego jest tak dobrze?

Mam podobne igloo, Vaude Space Explorer, tez dwie osoby, szron
wystepuje, jesli nie zapewnie sensownej wentylacji. Moze to kwestia
subiektywnej oceny ilosci szronu, oceny wentylacji, a moze uciazliwosci
owej wentylacji?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-12 20:09:22
Autor: Krzysztof Halasa
Wojciech Wierba <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> writes:

No to chyba masz namiot z GoreTex'u (a i to by nie wystarczyło).

Z GTX to nie wiem, ale mamioty Malachowskiego (male 1-powlokowe,
"thermoactive" czy jak sie to tam nazywa) byly pod tym wzgledem gorsze
niz normalne, 2-powlokowe.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-12 10:19:29
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Tue, 10 Nov 2009 15:50:05 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Z tym szronem różnie jest, bo np. w namiocie, z którego korzystam nie ma z
tym problemu, bo wewnętrzna powłoka namiotu jest z takiego sprytnego
materiału uszyta, że para wodna przez nią przechodzi i zamarza na tropiku.
Przy czym szron z tropiku nie jest w stanie przedostać się do wnętrza
namiotu, bo lodowe igiełki są za duże aby przedostać się przez materiał
sypialni.
Kiedyś spałem w innym namiocie i tam szron stanowił już kłopot, bo  zawsze
od środka namiotu (na sypialni) tworzył się szron.
W obu namiotach spałem w podobnych warunkach meteo - w obu nie było dobrej
wentylacji (w obu nie gotowałem w wewnątrz namiotu).

[...]

Poniżej podaję nieco faktów z mego wątku powyjazdowego (z grudnia 2008)
odnośnie temperatur wewnątrz namiotu i na zewnątrz - pomiary odczytane tuż
po przebudzeniu (przed gotowaniem).

Cytat:
"- zrobiłem pomiary temperatury na zewnątrz i wewnątrz namiotu
dwupowłokowego (termometr leżał przy podłodze w okolicy nóg), obsypanego na
dole śniegiem, o godz. 6 rano i wyszło tak:

 -11'C (na zewn.), -4'C (w namiocie), namiot rozbity w dziurawym szałasie
na ziemi bez śniegu, niebo bezchmurne
 -14'C (na zewn.), -6'C (w namiocie), pogoda bezwietrzna, namiot w miejscu
zacisznym, niebo bezchmurne
 -14'C (na zewn.), -8'C (w namiocie), namiot na grani, wiał wiatr, niebo
bezchmurne
 -11'C (na zewn.), -6'C (w namiocie), trochę wiało, na zewnątrz mgła,"

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-11-10 14:23:41
Autor: Over

"bans" <goc@o2.pl> wrote in message news:hdbo4s$q1i$2mx1.internetia.pl...
Over pisze:

[...]

Jak juz mowilem, odczucie ciepla jest zawsze subiektywne.

Jednak poza samym spiworem rownie wazne sa pozostale elementy "zestawu noclegowego" - tzn. mata izolujaca od podloza i ciuchy, ktore zalozy sie na noc. Na zwyklej, cienkiej karimacie pewnie i w Alasce 1300 zmarzloby sie przy -10C.
Za to na dobrej macie i np. w kombinezonie puchowym nawet w spiworze z zaledwie 300g puchu da sie wyspac przy -40 ;) (nota bene taki zestaw - tzn. 300g + kombinezon - jest sugerowany przez Malachowskiego jako zestaw szturmowy i byl uzywany np. przez Ryszarda Pawlowskiego i Piotra Pustelnika na Everescie).

Osobiscie uwazam, ze nie ma sensu nosic wielkiego i ciezkiego spiwora dla komfortu termicznego lepszego o zaledwie kilka stopni, jesli w granicach roznicy wagowej pomiedzy nim a lzejszym spiworem mozna zmiescic dodatkowe cieple ubrania, ktore zawsze mozna na siebie wrzucic gdy jest naprawde zimno. W mit o tym, ze puchowka zawsze jest cieplejsza gdy wchodzi sie do niej w mozliwie najmniejszej ilosci ciuchow nie wierze (bo sprawdzalem ;) ).

Ale tu juz troche odbiegam od tematu. Zeby nie bylo calkiem OT - z w/w powodow uwazam, ze MT 700 (z ewentualnym dociepleniem) jest spiworem bardzo dobrym nawet na dosc ciezkie warunki zimowe, pod warunkiem uzupelnienia go dobra izolacja od podloza i ewentualnie odpowiednio cieplymi ubraniami na noc.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 14:36:39
Autor: bans
Over pisze:

Za to na dobrej macie i np. w kombinezonie puchowym nawet w spiworze z zaledwie 300g puchu da sie wyspac przy -40 ;)

Dobra, ale ty nie miałeś kombinezonu tylko "cienki polar i kalesony" oraz "wkładkę z thermolite'u". Śpiwór miałeś podrasowany 100 gramami puchu, czyli sumie 800 i było ci "milutko i cieplutko" w temperaturze -25 stopni (albo i -30).

Mamy takie możliwości:

1. W namiocie nie było -25 stopni, tylko spoooro cieplej (w takim razie co kogo obchodzi ile było na zewnątrz? Ta informacja tylko wprowadza zamieszanie)
2. Jesteś twardzielem.

tzn. 300g + kombinezon - jest sugerowany przez Malachowskiego jako zestaw szturmowy i byl uzywany np. przez Ryszarda Pawlowskiego i Piotra Pustelnika na Everescie).

Ale to nie ma nic wspólnego z tym, o czym piszemy.

powodow uwazam, ze MT 700 (z ewentualnym dociepleniem) jest spiworem bardzo dobrym nawet na dosc ciezkie warunki zimowe,

Być może, ale... coś mi zbytnio w tych swoich postach uogólniasz. A to "niskie temperatury", a to "dość ciężkie warunki zimowe"... A konkrety trzeba z ciebie wyciągać siłą, a i tak coś kręcisz - jak z tym spaniem w namiocie  i podawaniem temperatury na zewnątrz (i to według prognoz, a nie pomiaru).

--
bans

Data: 2009-11-10 14:48:51
Autor: Over

"bans" <goc@o2.pl> wrote in message news:hdbqbo$89d$1mx1.internetia.pl...
[...]

Rozumiem, ze Ty zawsze zabierasz ze soba w gory podreczny termometr okienny (bo moze ktos spyta sie na grupie, jaka dokladnie byla temperatura), a przy -30C sypiasz tylko pod chmurka, bo inaczej nie wypada? :)

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 15:03:51
Autor: bans
Over pisze:

Rozumiem, ze Ty zawsze zabierasz ze soba w gory podreczny termometr okienny (bo moze ktos spyta sie na grupie, jaka dokladnie byla temperatura),
[ciach]

Napisałeś, że spałeś w tym śpiworze przy -25, nie wspominając od razu, że -25 było na zewnątrz, a ty spałeś w namiocie. Trzeba cię było wypytywać, żebyś sobie w końcu o tym "szczególe" przypomniał. Tyle.

--
bans

Data: 2009-11-10 15:13:01
Autor: Zbynek Ltd.
Over napisał(a) :

Rozumiem, ze Ty zawsze zabierasz ze soba w gory podreczny termometr okienny (bo moze ktos spyta sie na grupie, jaka dokladnie byla temperatura), a przy -30C sypiasz tylko pod chmurka, bo inaczej nie wypada? :)

Termometr jest jednak bardzo wskazany. Elektroniczne mają w
większości zakres tylko do -10. Przy zerowym wietrze odnosiłem
wrażenie, że się oziębiło z -8 do najwyżej -12. Szczęka mi opadła,
jak się okazało, że jest -28. W takim i podobnych wypadkach wskazane
byłoby wykazanie pewnego zaniepokojenia, jeśli posiadane wyposażenie
nie jest przeznaczone na takie temperatury, która może jeszcze
bardziej spaść. W pewnych sytuacjach mędrca szkiełko i oko jest
oznaką zdrowego rozsądku, nie gadżeciarstwa.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 15:43:22
Autor: Over

"Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote in message news:hdbsdi$t5$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nie do konca rozumiem. Jakie wyjscie sugerujesz w sytuacji, w ktorej zapada zmrok, Twoj spiwor ma komfort do, powiedzmy, -20 a po pomiarze okazuje sie, ze temperatura wynosi -30 i spada?
Jakos nie widze uzytecznosci takiej informacji. Dlatego nie uwazam termometru za sprzet niezbedny (tym bardziej, ze zawsze jest to kilkanascie/kilkadziesiat gram wiecej w plecaku). Zakladam oczywiscie, ze nie siedzisz wowczas pod cieplym schroniskiem, do ktorego mozesz sie w kazdej chwili schowac, lecz jestes wysoko w gorach :)

Oczywiscie co innego jesli siedzisz w domu/schronisku i zastanawiasz sie, czy w ogole wychodzic w takich warunkach. Ale nie o takiej sytuacji tu pisalismy.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 16:57:37
Autor: Zbynek Ltd.
Over napisał(a) :
[...]

Wyobrażasz sobie sytuację, gdy postanawiam rozbić się przy -8, ale
potem się trochę oziębiło. Wg odczucia tylko trochę. Jak w moim
powyższym opisie. Mając śpiwór do -10 czy -15 to żaden problem. Ale
okazuje się, że zabraknie mi kolejnych 15 stopni do spokojnego snu.
Jeszcze mam czas zmienić lokalizację, wiedząc jaka jest temperatura.
Mogę zwyczajnie nie mieć wystarczającej rezerwy okryciowej.
Co innego, gdy mam śpiwór do -30 i jestem na to przygotowany.

Jakąś różnicę dostrzegłeś?

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 17:13:58
Autor: Over

"Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote in message news:hdc2hm$nbp$1inews.gazeta.pl...
Over napisał(a) :
[...]

Twoj tok rozumowania zaklada mozliwosc zmiany lokalizacji na cieplejsza.
Niestety, w wyzszych gorach taka mozliwosc raczej nie wchodzi w gre (zmiana lokalizacji na cieplejsza = zejscie nizej? o zmierzchu i przy temperaturze, na ktora nie jest sie przygotowanym to czyste samobojstwo). Dlatego uwazam tam termometr za absolutnie zbedny :)

Oczywiscie w jednej z sytuacji, ktore opisalem (nocleg pod schroniskiem etc.) lub w przypadku, gdy np. myslelismy o noclegu w gorach, ale zrobilo sie zbyt zimno a do cieplutkich kwater na dole mamy 1h drogi, mialbys absolutna racje.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 16:00:34
Autor: Krzysztof Halasa
"Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Takie sa efekty na wiekszych wysokosciach, cisnienie i wilgotnosc.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-10 16:29:32
Autor: Zbynek Ltd.
Krzysztof Halasa napisał(a) :
[...]

Fakt. Dla mnie, mieszkańca Gdyni, Ustrzyki Górne są na sporo
większej wysokości :-D Właśnie tam odnotowałem powyższe przeżycie.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 16:57:58
Autor: Doczu
W dniu 2009-11-10 15:13, Zbynek Ltd. pisze:
Termometr jest jednak bardzo wskazany. Elektroniczne mają w
większości zakres tylko do -10.

eeee - bez przesady. Termometry elektorniczne za ok 20 zł spokojnie znosza sporo niższe temperatury. mają jeszcze ten plus,że posiadają czujnik przewodowy lub bezprzewodowy, i podaja temp. zewnętrzną (czyli tam gdzie umiescimy czujnik) oraz wewnętrzną. Dodatkowo zapamiętują najniższe i najwyższe zanotowane temperatury.
Wielkość takiego termometru oscyluje wokół połowy paczki papierosów, a waga to może ze 100g. Nie jest więc tak źle z takimi termometrami.

--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji

Data: 2009-11-10 16:59:49
Autor: Zbynek Ltd.
Doczu napisał(a) :
[...]

Ejże, nie zajrzałeś do mojego linku sprzed chwil paru? Do -50 są i
ważą sporo mniej niż 100g. Pisząc o -10 miałem na myśli
zegarki/altimetry/itp.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 18:33:14
Autor: Doczu
W dniu 2009-11-10 16:59, Zbynek Ltd. pisze:
Doczu napisał(a) :
[...]

Wybaczże Waść - pisalem z doskoku i na raty więc mi zeszło :-)
Ale przy okazji tej dyskusji przypomnieliście mi że muszę sobie łaśnie dokonac zakupu tegoż.
Właśnie kupiłem http://www.allegro.pl/item806287053.html
Mam taki w domu od chyba 3 lat i cały czas na tej samej baterii działa. jakby sie ktoś zastanawiał to polecam.
--
Pozdrawiam Doczu
Adres do korespondencji

Data: 2009-11-10 15:26:56
Autor: Wojciech Wierba
Over pisze:

Rozumiem, ze Ty zawsze zabierasz ze soba w gory podreczny termometr okienny (bo moze ktos spyta sie na grupie, jaka dokladnie byla temperatura),

Akurat tak się składa, że zimą zawsze biorę termometr elektroniczny
(do -50C).
Ale są, nawet może niezbyt dokładne, termometry w formie breloczka
do zamka. Jeśli nawet dokładność takiego termometru to +-2C to i tak
lepiej niż stwierdzenia "było bardzo zimno".

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-10 16:16:14
Autor: Over

"Wojciech Wierba" <Wojciech.Wierba@ifj.edu.pl> wrote in message news:hdbt7f$q10$1it-news01.desy.de...
Over pisze:

[...]

W termometry elektroniczne do -50C nie wierze. Fakt, moze skala pomiaru jest tak szeroka, ale prawdopodobienstwo, ze baterie wytrzymaja przy takiej temperaturze jest raczej znikome. Pomijam to, ze pewnie wynik jest wyswietlany na LCD, ktory juz przy duzo wyzszej temperaturze stanie sie nieczytelny. Zreszta jak juz chyba wspomnialem, mialem zegarek z termometrem elektronicznym, ktory zwykle zabieram w gory ze wzgledu na wbudowany altimetr. Nie wytrzymal (nie pierwszy raz zreszta - przy niskich temperaturach wystarczy zostawic go na noc poza spiworem, zeby baterie padly).

Pozdr
Over

Data: 2009-11-10 16:34:40
Autor: Zbynek Ltd.
Over napisał(a) :
[...]

Ejże, niewierny Tomaszu
http://www.allegro.pl/item799508461_termometr_50c_70c.html

[...]

Tu już masz 100% rację. Może jakieś LCD na rynku konsumenckim
wytrzymają tyle, ale bateria to już nie bardzo. Oczywiście jak
mówimy o pomiarze ciągłym, nie elektronice za pazuchą, tylko z
czujnikiem na wierzchu.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-11 12:44:08
Autor: Hektor
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Użytkownik "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> napisał

W termometry elektroniczne do -50C nie wierze.

Ejże, niewierny Tomaszu
http://www.allegro.pl/item799508461_termometr_50c_70c.html

A jak zasilany jest ten gadżecik? Tylko gniazado zapalniczki?

Zbigniew Kordan

Data: 2009-11-11 13:00:24
Autor: Zbynek Ltd.
Hektor napisał(a) :
[...]

To był przykład pierwszy z brzegu :-)
Jest setka innych ofert z termometrami domowymi. No dobra, poświęcę
te parę minut i znajdę. Ot choćby:
http://www.allegro.pl/item801020319.html
-50 do +70
czy też
http://www.allegro.pl/item800920433.html

lub jak wolisz, bimetaliczny:
http://www.allegro.pl/item806836507.html
-50 do +50
Trochę większy i pewnie cięższy od tego z linku Wojtka. Ale prawie
za grosze :-)

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-11 13:54:34
Autor: Wojciech Wierba
Zbynek Ltd. pisze:

Trochę większy i pewnie cięższy od tego z linku Wojtka. Ale prawie
za grosze :-)

Cena porównywalna, moj = 7€, Twoj = 7 zł
Taka sama relacja cenowa :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-10 18:12:12
Autor: Wojciech Wierba
Over pisze:

W termometry elektroniczne do -50C nie wierze.

Uwierz, uwierz niewierny Over :-)

[...]
Dlatego termometr w kieszonce śpiwora a kabelek z czujnikiem na zewnątrz.

A już takie gadżety:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=sn_06011
co prawda tylko do -30 C, ale waży tylko 10 g i raczej na pewno nie siądą w nim baterie.
A przynajmniej nie konfabulowałbyś z temperaturami :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-10 21:20:16
Autor: Zbynek Ltd.
Wojciech Wierba napisał(a) :

A już takie gadżety:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=sn_06011
co prawda tylko do -30 C, ale waży tylko 10 g i raczej na pewno nie siądą w nim baterie.

Albo takie:
http://www.allegro.pl/item801005542_termometr_do_chlodni.html
Tylko dosyć duży - fi 65. Ale za to od -50 do +50.
Za to zgubienie nie zaboli bardzo.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 15:07:36
Autor: Zbynek Ltd.
bans napisał(a) :
Over pisze:

[...]

Choć mogła być inwersja i było -15. Na zewnątrz namiotu.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-10 15:02:53
Autor: Pawel
[...]

I to jest dobry glos w watku - bo pytanie w sumie brzmi:
- czy zakladajac jakis limit kg niesionych w plecaku - lepiej miec MT700 + jakies dodatkowe ubranka, ktore jak slusznie zauwazyles mozna wlozyc na siebie rowniez przy innych okazjach - czy lepiej miec ten...zapomnialem - Alpine 900 (czy Alaska) - ktory teoretycznie ma komfort do -24 a nie do -10 jak MT700 (jest za to o jakies 350g ciezszy).

Pozdr.P.

Data: 2009-11-10 15:58:40
Autor: Krzysztof Halasa
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
"Over" <over@dummyaddress.com> writes:

Za to na dobrej macie i np. w kombinezonie puchowym nawet w spiworze z
zaledwie 300g puchu da sie wyspac przy -40 ;)

W krytycznych warunkach, jasne.
Ale to nie jest zestaw dla kazdego, i 300 g puchu to nie dwa razy
wiecej.

Osobiscie uwazam, ze nie ma sensu nosic wielkiego i ciezkiego spiwora
dla komfortu termicznego lepszego o zaledwie kilka stopni,

Tyle ze duza roznica w masie = duza roznica w temperaturach, nie ma
czegos takiego, ze duzo ciezszy spiwor daje jedynie kilka st.C. wiecej.

jesli w
granicach roznicy wagowej pomiedzy nim a lzejszym spiworem mozna
zmiescic dodatkowe cieple ubrania, ktore zawsze mozna na siebie
wrzucic gdy jest naprawde zimno.

Ale to ma sens w sytuacji awaryjnej, albo tylko na jedna noc w okolicach
szczytu itp.

W mit o tym, ze puchowka zawsze jest
cieplejsza gdy wchodzi sie do niej w mozliwie najmniejszej ilosci
ciuchow nie wierze (bo sprawdzalem ;) ).

Tyle ze jak zalozysz te wszystkie ciuchy, to nie bedziesz mogl sie
ruszyc w spiworze. Kilka takich nocy moze wykonczyc kazdego.

Poza tym jasne jest chyba ze lepiej izoluje puch, ktory nie jest
zgnieciony? Gdyby bylo inaczej, mata bylaby zbedna - ona musi izolowac
od podloza, bo tam zgnieciony puch tego dobrze nie robi.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-10 18:24:16
Autor: Sheep
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 14:23, Over napisał(a):

[...]

Ciekawe... Ja z kolei z relacji i korespondencji z ludźmi, którzy byli na
Denali (czyli de facto w bardzo ciężkich warunkach zimowych i rzeczonych
-40) dowiedziałam się, że człowiekowi bywa zimno nawet przy najcieplejszym
śpiworze z możliwych (tj. topowy Yeti czy Robert's) i w polarach lub
puchach jednocześnie, a co dopiero mówić o lajtowaym MT 700...
Biorąc pod uwagę też własne (wprawdzie mniej ekstremalne) doświadczenia, to
sorry, ale nie wierzę, że przy -40, w 300 gramowym śpiworku i puchowych
ciuchach "da się wyspać". No chyba że chodzi o "sen wieczny" :-) A sugestie Małachowskiego, jeśli sa równie przemyślane jak podawane przez
nich temp. komf. śpiworów, to nie powiem gdzie można sobie wsadzić :-) --
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-10 18:52:33
Autor: Krzysztof Halasa
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
Sheep <niestety.nie@ma.adresu> writes:

Ciekawe... Ja z kolei z relacji i korespondencji z ludĹşmi, ktĂłrzy byli na
[...]

No ale to podczas normalnej nocy, w namiocie.

Biorąc pod uwagę też własne (wprawdzie mniej ekstremalne) doświadczenia, to
sorry, ale nie wierzę, że przy -40, w 300 gramowym śpiworku i puchowych
ciuchach "da się wyspać".

Obawiam sie ze chodzilo tu raczej o "da sie przezyc noc", jednoczesnie
"spiac".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-10 19:14:00
Autor: Sheep
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 18:52, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

No w namiocie (jedni zierzyli na termometrze -38 wewnątrz), i co? Chodziło
mi o to, że nazywanie MT 700 b. dobrym śpiworem na ciężkie warunki zimowe
to jest dla mnie trochę żart...

Obawiam sie ze chodzilo tu raczej o "da sie przezyc noc", jednoczesnie
"spiac".

Napisał wyraźnie: "da się WYSPAĆ". Ja tam między wierszami nie czytam,
zwłaszcza jeśli tekstu nie pisze kobieta :-) Anyway, "przeżywanie nocy
śpiąc" to jest dla mnie oksymoron, bo jak tu walczyć z zimnem czy o
przeżycie, smacznie sobie chrapiąc ;-)

--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-11 06:55:17
Autor: Wojciech Wierba
Sheep pisze:

 bo jak tu walczyć z zimnem czy o
przeżycie, smacznie sobie chrapiąc ;-)

W hipotermii tak bywa (nie wiem, czy się chrapie, bo oddech ulega spłyceniu :-) ).
Ale to już prawie 'nocleg' w objęciach kostuchy.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-11-11 10:02:23
Autor: Over

"Sheep" <niestety.nie@ma.adresu> wrote in message news:hdc7ju$n6v$1news.onet.pl...
[...]

Bywa - pewnie tak. Np. przy slabej aklimatyzacji odczucie zimna zawsze bedzie znacznie bardziej intensywne. Nie sadze jednak, zeby bylo to regula.

Taki kombinezon puchowy sam zawiera dosc duza ilosc docieplenia (Malachowski nie podaje dokladnych wartosci, ale np. lzejszy Yeti zawiera do 600g puchu), a ze jest to ubior jednoczesciowy, w zasadzie nie powinien byc duzo zimniejszy od spiwora. Moze faktycznie polaczenize z 300g spiworkiem jest dosc ekstremalne  ;)  Ponoc Pustelnik i Pawlowski uzywali takiej konfiguracij, ale obaj sa zaprawionymi w bojach twardzielami, wiec ich odczucie zimna jest ciut inne niz nasze. Ale juz w polaczeniu z takim np. MT700 powinien dawac wystarczajace wlasciwosci termiczne. Coz, w przyszlym roku planuje przetestowanie takiego zestawu na wspomnianej przez Ciebie gorze, jak tylek mi nie odmarznie i uda mi sie szczesliwie wrocic, podziele sie wrazeniami (moze tym razem wezme termometr, zebyscie sie nie przyyyp... znaczy nie czepiali :) ).

Pozdr
Over

Data: 2009-11-11 10:41:38
Autor: Zbynek Ltd.
Over napisał(a) :
[...]

Spoko, możesz na nas liczyć. Zawsze możemy się prz... no, zwrócić
uwagę :-D Choćby i na to, że śpiwór w śpiworze, czy też kombinezon
puchowy w śpiworze to jest bardzo kiepskie rozwiązanie. Już tłumaczę.

Grzeje nie ilość puchu, ale powietrze uwięzione między nim. Jeśli
zewnętrzna kubatura jednego śpiwora ma 100 litrów (strzelam) to
wepchanie do niego podobnego, zwiększy jego objętość o ... No
właśnie. Pokrycie nie jest z gumy i nie rozciągnie się. W ten sposób
co najwyżej ograniczy się ruchy powietrza, które wymieniałoby się z
zimnym. Nie wiem, jak przedstawi się tu połączenie 2 śpiworów z
komfortem każdego z nich do -10. Czy będzie to -20, czy też -40.
Pająk zrobił takie badanie zgodnie z normą, ale litościwie
przemilczę tę stronę www, bo nie ma danych jednego ze śpiworów.
Sensowne byłoby posiadanie tego zewnętrznego o sporo większych
wymiarach.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-11 11:13:49
Autor: Over

"Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote in message news:hde0sn$780$1inews.gazeta.pl...

[...]

Slusznie prawisz. W spiworze niewatpliwie musi byc sporo miejsca, zeby puch wewnetrznej warstwy mial szanse sie rozprezyc.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-11 22:08:27
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Ekstremalne tylko w sensie "do ekstremalnych zastosowan", zeby nie
dzwigac ciezkiego spiwora.

Ponoc
Pustelnik i Pawlowski uzywali takiej konfiguracij,

Ale, domyslam sie, w nieco innych zastosowaniach niz "normalny",
powtarzajacy sie nocleg w gorach.

ale obaj sa
zaprawionymi w bojach twardzielami, wiec ich odczucie zimna jest ciut
inne niz nasze.

Skad ta implikacja?

Ale juz w polaczeniu z takim np. MT700 powinien dawac
wystarczajace wlasciwosci termiczne.

Na pewno. Tylko jakim kosztem? To sie nie nadaje na normalny nocleg.
Powiedzmy ze moglbys sobie zrobic taka kombinacje w okolicy tamtych
bialych skal, mozna tez brac taki spiwor awaryjnie, ale to bez sensu
np. w bazie itp.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2009-11-12 10:28:34
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Wed, 11 Nov 2009 10:02:23 +0100, Over napisał(a):

[...]
Czyli "zaprawiając się w bojach" z niską temperaturą można poprawić
odczucie zimna (być odpornym na mróz), co pozwoli na zaoszczędzenie
pieniędzy i zmniejszenie wagi śpiwora. Proponuję więc mniej inwestować w
ciepły sprzęt, a więcej przebywać w niskich temperaturach będąc skąpo
ubranym. Kto wie, może dobrze zaprawieni w ten sposób będą mogli i bez
śpiwora przespać się przy -30'C.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-11-10 12:43:07
Autor: Jarek Kardasz
Dnia Tue, 10 Nov 2009 12:04:03 +0100, Over napisał(a):

[...]
Ile wynoszą "mocno ujemne temperatury" (w 'C), bo wymienione powyżej nazwy
i wysokości nic mi o tym nie mówią?

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2009-11-10 14:57:41
Autor: Pawel
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
uszyty z pertexu quantum (ale tegoroczne cumulusy sa juz chyba z niego robione "seryjnie").

Tak, dokladnie. Tegoroczne sa juz z quantuma. To mnie troche pocieszyles ta opinia, chociaz wciaz mocno zastanawiam sie nad ew. wymiana na Alpine 900.....;)

Pozdr.P.

Data: 2009-11-10 18:12:58
Autor: Sheep
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?
W dniu 10 lis 2009, o godzinie 12:04, Over napisał(a):

Ja rowniez mam ten spiwor i dokladnie odwrotne zdanie na jego temat. [ciach]

Hm... ja też sie wybieram na tę "Dużom Góre" co ją wymieniłes i prawdę
mówiąc przez myśl mi nawet nie przeszło, żeby pojechać tam z MT 700 :-)
Żadna z przeczytanych relacji też nie spowodowała, abym to w ogóle zaczęła
rozważać, wprost przeciwnie :-) Czy w Twojej opinii powinnam jednak zmienić zdanie...? BTW, nie wiem po co brać jakąś dodatkową wkładkę "thermocoś" do śpiwora,
skoro można zabrać po prostu cieplejszy śpiwór... :-P

--
Pozdrowienia,
Sheep

Data: 2009-11-10 21:01:00
Autor: Zbynek Ltd.
Sheep napisał(a) :
BTW, nie wiem po co brać jakąś dodatkową wkładkę "thermocoś" do śpiwora,
skoro można zabrać po prostu cieplejszy śpiwór... :-P

Nie wiem po co inni biorą, ja swoją bawełnianą, która o niewiele
tylko podwyższy komfort, używam w celach higienicznych. Eeee... tzn.
by nie pobrudzić za szybko śpiwora, bo z myciem się to różnie bywa w
górach :-)

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-11 09:35:07
Autor: Over

"Sheep" <niestety.nie@ma.adresu> wrote in message news:hdc6un$l7k$1news.onet.pl...
[...]

Widzisz... Ja wybierajac sie na te "duzom gore" nie mialem spiwora cieplejszego niz ow MT700. Poniewaz nasluchalem sie opinii o tym, ze bez 1200g puchu nawet nie ma co sie na nia wybierac, z obawy przed wyziebieniem postanowilem docieplic go thermolite'owa wkladka. Zawsze to tansze rozwiazanie (200pln) niz zakup duzo cieplejszego spiwora (>1000pln). Pomijajac dodatkowa korzysc w postaci aspektu higienicznego.

Wkladki uzylem dopiero w obozie przed atakiem szczytowym, wczesniej nawet nie myslalem o tym, zeby wyjac ja z plecaka - po prostu nie bylo takiej potrzeby.

Pozdr
Over

Data: 2009-11-09 18:47:16
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Mon, 9 Nov 2009 17:52:26 +0100, Pawel napisał(a):

[...]

To chyba jednak błąd - o ile zdarza się że producent zawyża parametry, to w
drugą stronę raczej nigdy... Więc "wydaje się bardzo ciepły" może się
potwierdzić do tych -10, a jeśli faktycznie jesteś zmarzluch to jeszcze
parę stopni wyżej. Osobiście podchodziłbym baardzo ostrożnie do śpiwora na
zimę o wadze 1100 gram. To chyba tylko w Erze... No ale ja to jestem
niewierny Tomasz :)
Pozdrawiam Tomek

Data: 2009-11-09 19:12:47
Autor: Zbynek Ltd.

Tomasz Sójka napisał(a) :
[...]

Mam też MT700. Nie dane mi było przetestować w ujemnych
temperaturach. Wprawdzie na zewnątrz było ok. -3, ale w namiocie
tylko 0 stopni. Przy zerze rozpinałem dół i nie zapinałem do samej
góry, kołnierza nie ściągałem, kaptura nie zakładałem. Tzn.
pozapinałem wszystko ale było to pierwsze użycie śpiwora i po
krótkim czasie musiałem się porozpinać, bo było za gorąco. Spałem w
samej krótkiej bieliźnie. I co też istotne - w bawełnianej wkładce
do śpiwora. Ot, tyle z mojej strony.

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2009-11-09 20:23:23
Autor: dziobak
Ktory z nizej wym spiworow polecicie?

Użytkownik "Pawel"  napisał

Zastanawiam sie nad nastepujacymi puchowkami, czy ktos moze ktorys kategorycznie polecic/odradzic?

Globetrotter 800/900/1000 - Robert's - stanowczo subiektywnie tak

Ale jeszcze cieplejszy tej firmy, rozpiąć się zawsze da radę ale dogrzać gorzej.

pozdrawiam

Pieszy

Ktory z nizej wym spiworow polecicie?