Ktos jeszcze produkuje slajdy?

Data: 2012-07-24 15:53:52
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
Odpowiem troche sam sobie:
Na dzis slajdy (typ 135 i 120) robi Fuji. Koniec, kropka.

Konkretniej:

Kodak: na rynku dostepne sa resztki Kodachrome,
z datami przydatnosci do ~poczatku 2014 roku.
Produkcja zostala zakonczona.

Fuji: w produkcji zostaja Provia 100F, Provia 400X, Velvia 100 i Velvia 50. Ceny wzrosly i w perspektywie kolejnego polrocza pewnie jeszcze podskocza na skutek kompletnego braku konkurencji chocby.

AgfaPhoto (nie mylic z Agfa): Precia CT100 - nieco loteryjnie, ale wiesc gminna niesie, ze po zamknieciu linii produkcyjnych Kodaka jest to przepakowana Provia 100F z odrzutu lub dostepna do niedawna na rynku japonskim Fuji Trebi 100C, co w sumie niemal na jedno wychodzi.

Agfa (Belgia): pod marka Rollei CR200. Dostepne z data przydatnosci 2015 co sugeruje, ze nadal jest w produkcji. Material dosc... hmm... specyficzny.

Foma: Fomapan R100 (B/W). Byl niszowy, jest niszowy, sa szanse, ze nadal bedzie niszowy. ;)

X-pro i inne wynalazki "kreatywne" - znow loteria.
Do 100 zdaje sie pakowane bylo to samo co do Agfy,
tyle, ze chyba juz niedostepny jest. Co znalezc mozna w 200 - nie wiem.

I to w zasadzie wszystko.

Gdybym mial sie zakladac, powiedzialbym, ze za jakis rok Kodak zamknie tez linie produkcyjne chemii do E-6 a w ciagu dwoch lat Fuji zakonczy produkcje Provii.

pozdrawiam
Vituniu.

PS:
tak, wiem ze malo kogo to obchodzi ;)

Data: 2012-07-24 14:24:05
Autor: Krzysztof Gajdemski
Jest Tue, 24 Jul 2012 15:53:52 +0200, Vituniu pisze:
[...]

Chyba  miałeś na myśli Ektachrome/EliteChrome? Kodachrome jest martwy od
dawna.

Gdybym mial sie zakladac, powiedzialbym, ze za jakis rok Kodak zamknie tez linie produkcyjne chemii do E-6 a w ciagu dwoch lat Fuji zakonczy produkcje Provii.

Zostawiając  tylko Velvię? Mało prawdopodobne. Albo całkowicie pogrzebie
E‐6, albo jednak Provia (i może Velvia) pozostanie w produkcji (być może
na innych warunkach).

tak, wiem ze malo kogo to obchodzi ;)

Niekoniecznie.

      k.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

Data: 2012-07-24 16:58:30
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
Chyba  miałeś na myśli Ektachrome/EliteChrome?
Kodachrome jest martwy od dawna.

Aj... Racja oczywiscie. Zawsze tak mam piszac na raty... :/

[...]

Oczywiscie z Velvii zrezygnuja odpowiednio wczesniej ;)

Albo całkowicie pogrzebie E‐6, albo jednak Provia
(i może Velvia) pozostanie w produkcji (być może
na innych warunkach).

W kategorii biznesu rozpatrujac - skoro rynek taniego
slajdu amatorskiego nie istnieje i nie ma konkuirencji
gotowej te nisze zajac, to w zasadzie mozna podniesc
ceny profi tak, zeby to bylo oplacalne. Klient chcacy
robic "na zelatynie" nie bedzie mial wyboru(*). A ci co
nie chca i tak juz dawno odstawili analoga na polke...

(*)Chyba, ze pojawi sie kolejny Project Impossible.

tak, wiem ze malo kogo to obchodzi ;)
Niekoniecznie.

Zawsze znajdzie sie jakis wariat teskniacy do starego... ;)

Hm... Wizja dnia, w ktorym do puszki nie bedzie
juz czego wetknac 'troszke' mnie martwi... :/

pozdrawiam,
Vituniu

PS:
Wlasnie przyszlo potwierdzenie nadania przesylki z
zamowionym EBX'em. To, plus zawartosc lodowki
sprawia, ze przez jakies 2 lata moge spac spokojnie.

Data: 2012-07-24 21:52:00
Autor: Krzysztof Gajdemski
Jest Tue, 24 Jul 2012 16:58:30 +0200, Vituniu pisze:
[...]

To już będzie ostateczny sygnał do zakupu przemysłowej chłodziarki. :)

[...]

Takie  czasy.  Inna  rzecz,  Ĺźe  wcześniej  czy  później Fujifilm będzie
musiało dostosować profil produkcji slajdĂłw do  zmienionej  sytuacji  na
rynku.  Podobnie  jak  to miało miejsce w przypadku Ilforda/Harmana. Nie
zapominajmy teĹź, Ĺźe Fujifilm (podobnie jak Kodak) ma  w  swojej  ofercie
całą  gamę  filmĂłw  kinematograficznych. Nie orientuję się na ile oba te
produkty są z sobą powiązane, ale całkowite zaprzestanie produkcji mate‐
riałów  tradycyjnych  przez  tę  firmę  jest  w  najbliĹźszym czasie mało
prawdopodobne.

[...]

Oj, nie sądzę abym dożył tej chwili. A raczej nie zaliczam się do osób w
podeszłym wieku. :)

Data: 2012-09-26 13:58:55
Autor: Poldek
Krzysztof Gajdemski wrote:

zapominajmy teĹź, Ĺźe Fujifilm (podobnie jak Kodak) ma  w  swojej  ofercie
całą  gamę  filmĂłw  kinematograficznych.

Podobno mają przestać w marcu 2013.
http://www.digitaltrends.com/movies/fujifilm-ends-production-of-movie-film-as-digital-dominates/

Data: 2012-10-04 18:55:03
Autor: syriusz
On Wed, 26 Sep 2012 13:58:55 +0200, Poldek <noczelny@gazeta.pl> wrote:
Podobno mają przestać w marcu 2013.

Eeee tam... Nie ma co dramatyzowac.
Mnie najbardziej cieszy to, ze Fujifilm pisze jasno:

"However, professional and amateur photographic still film will continue to be manufactured."

:-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2012-07-25 22:13:43
Autor: John Smith
W dniu 2012-07-24 16:58, Vituniu pisze:
Zawsze znajdzie sie jakis wariat teskniacy do starego... ;)

Nie wiem na ile u mnie to jest sentyment, a na ile zupełnie inny odbiór zdjęcia.
Przecież na poprawnie naświetloną klatkę można patrzeć całymi minutami, mamiąc się kolorami i szczegółami niedostępnymi na żadnym cywilnym wyświetlaczu.
I widzą to również moi bratankowie, zupełnie nieskażeni sentymentem do tego medium.

Hm... Wizja dnia, w ktorym do puszki nie bedzie
juz czego wetknac 'troszke' mnie martwi... :/

Jest nas za mało.
Slowphoto niemodne. :-)

[...]

Sam wywołasz?
Wołanie w Rossmanie już podrożało, a podejrzewam, że góra za dwa lata nie będzie już tej usługi na rynku. Pełna lodówka nie pomoże, jeśli następne pokolenia się nie zarażą. A nie zarażą, bo czasy już inne.

Niestety, minęło :-(
Ciesz się tym co zdążyłeś naświetlić i pieść się siedzeniem w niszy dla wtajemniczonych. :-)
--
Mirek

Data: 2012-07-25 15:23:47
Autor: dagon0@vp.pl
On 25 Lip, 22:13, John Smith <j.sm...@example.net> wrote:
[...]

Nowe pokolenie na razie docenia b-w i c-41. Na E-6 mają jeszcze za
mało umiejętności.
Ale spokojnie, jeszcze trzy, góra cztery lata :)
Pozdrawiam Marcin

Data: 2012-07-26 21:10:22
Autor: John Smith
W dniu 2012-07-26 00:23, dagon0@vp.pl pisze:
[...]

Lejesz miód do moich uszu ;-)
Wcale nie chcę pozostać sam z Vituniem w tej niszy ;-)
Vituniu - no offense :-)

--
Mirek

Data: 2012-07-27 10:42:04
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
Wcale nie chcę pozostać sam z Vituniem w tej niszy ;-)
Vituniu - no offense :-)

Calkiem zdrowy objaw, IMHO ;P

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-07-26 09:17:05
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
I widzą to również moi bratankowie, zupełnie nieskażeni
sentymentem do tego medium.

Nie chca, staremu dziadydze, przykrosci robic? ;P

Jest nas za mało.
Slowphoto niemodne. :-)

Im mniej, tym bardziej ekskluzywnie. Niejako z definicji wynika... ;P

Sam wywołasz?

E-6?? W recznie machanym koreksie, temperature
sprawdzajac palcem?? Zanim wyszloby cos sensownego
skonczylaby mi sie zawartosc lodowki  :D

Wołanie w Rossmanie już podrożało,

Ano - "dycha" obecnie. Mozliwe ze efekt wzrostu cen chemii.

Przy okazji: serdecznie pozdrawiam laboranta ktory
mimo opisu "nie ciac" oddal ostatniego Ilforda pociachanego
na odcinki po 4 klatki...

a podejrzewam, że góra za dwa lata nie będzie już tej
usługi na rynku.

Tez tak sadze. Jednoczesnie jednak licze na to, ze po
tej smutnej dacie jeszcze przez jakis czas bedzie mozna
komus to do lazienki podrzucic. Z oczywistych wzgledow
za wielokrotnie wieksze pieniadze, ale jednak.

Byc moze ta nisza przetrwa dlugo. Dluzej niz ja. Oby. :)

Pełna lodówka nie pomoże, jeśli następne pokolenia
się nie zarażą. A nie zarażą, bo czasy juĹź  inne.

Wiesz... nie mam wiekszych zludzen. Nastepne pokolenie
zapewne wystawi to wszystko na smietnk, jak tylko
otrzyma odpis aktu mojego zgonu... ;)

Przyznaje bez bicia, ze slajdy robie glownie dla mej
wlasnej przyjemnosci.

A, w ogolnosci, nastepne pokolenie popedzi do swoich
zajec, a my bedziemy obserwowac zmiany coraz bardziej
odstajac...

Niestety, minęło :-(
Ciesz się tym co zdążyłeś naświetlić i pieść się
siedzeniem w niszy dla wtajemniczonych. :-)

O to-to-to! :) Milo jest sie wyrozniac (we, wlasnym
przynajmniej, mniemaniu) :)

pozdrawiam serdecznie,
Vituniu.

Data: 2012-07-26 19:53:02
Autor: JA
On 2012-07-26 07:17:05 +0000, "Vituniu" <vituniu@poczta.fm> said:

[...]

Możesz zacząć od dzisiaj.
Wyślij do mnie. Wywołam Ci każdy materiał od APS IX-240, po 4x5 cala, w każdej występującej przyrodzie konfiguracji chemicznej.
Mało tego, najmniej mnie martwi dostępność chemii. Bez problemu złożę ją sam, jak będzie taka potrzeba. Filmu sam nie obleją emulsją.
Ale dopóki rynek na żelatynę będzie, dopóty ktoś tę żelatynę będzie oblewał na podłoże bezpieczne.

--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2012-07-27 10:47:40
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
Byc moze ta nisza przetrwa dlugo. Dluzej niz ja. Oby. :)

Możesz zacząć od dzisiaj. Wyślij do mnie.

Nie. Dzis nie. :P

Ale w wyniku przeprowadzonej wlasnie w lodowce inwentury
odkrylem zapomniana rolke Fomapanu R, z ktora zglosze sie
po wakacjach :)

Mało tego, najmniej mnie martwi dostępność chemii. Bez
problemu złożę ją sam, jak będzie taka potrzeba.

Ale jestes wysoko ubezpieczony a receptury zabezpieczyles
u notariusza? Wiesz... nie bedziez zyc wiecznie, a ciaglosc
wolania slajdu musi byc zachowana... :P

Ale dopóki rynek na żelatynę będzie, dopóty ktoś tę żelatynę
będzie oblewał na podłoże bezpieczne.

Zupelnie powaznie juz - bardzo na to licze.

pozdrawiam serdecznie,
Vituniu.

Data: 2012-07-27 16:40:37
Autor: JA
On 2012-07-27 08:47:40 +0000, "Vituniu" <vituniu@poczta.fm> said:

[...]

Tylko tyle?

Mało tego, najmniej mnie martwi dostępność chemii. Bez
problemu złożę ją sam, jak będzie taka potrzeba.

Ale jestes wysoko ubezpieczony a receptury zabezpieczyles
u notariusza?
Nie rozumiem. Szczerze. Receptury są dostępne, odczynniki także, więc jaki to problem?

Wiesz... nie bedziez zyc wiecznie, a ciaglosc
wolania slajdu musi byc zachowana... :P
Jak już ja zejdę z tego łez padołu, co co mnie będzie obchodzić ta ciągłość?

Data: 2012-07-27 17:13:36
Autor: Vituniu
[...]

A na co mi wiecej? (w sensie: z jednego miejsca i czasu)

Wiesz... nie bedziez zyc wiecznie, a ciaglosc
wolania slajdu musi byc zachowana... :P

Jak już ja zejdę z tego łez padołu, co co mnie będzie obchodzić ta
ciągłość?

Mnie obejdzie. :P

Czasem zapominam, ze kiedy sie pisze, a nie mowi cos
komus patrzac w oczy z usmiechem, ciezko przekazac,
ze sobie czklowiek jaja robi. Wybacz :)

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-07-26 21:27:05
Autor: John Smith
W dniu 2012-07-26 09:17, Vituniu pisze:
I widzą to również moi bratankowie, zupełnie nieskażeni
sentymentem do tego medium.

Nie chca, staremu dziadydze, przykrosci robic? ;P

Bynajmniej, wcale ich nie rozpieszczam. :-)
Dla nich to raczej było: Ojej! A co to!!! Teraz ja, ja!

[...]

Nie łudzę się, że ktoś moje slajdy będzie oglądał z powodu innego niż żeby się pośmiać. :-)
Miałem na myśli kurczący się rynek na materiały.

Ciesz się tym co zdążyłeś naświetlić i pieść się
siedzeniem w niszy dla wtajemniczonych. :-)

O to-to-to! :) Milo jest sie wyrozniac (we, wlasnym
przynajmniej, mniemaniu) :)

Wolałbym się nie wyróżniać. Większość ludzi podchodzi do slajdów jak do jeża, z uprzedzeniami "bo to niemodne". Nawet ludzie wychowani kiedyś na slajdach wolą setki wyblakłych jotpegów z cyfry niż 36 klatek żelatynowych. Uprzedzenia bywają tak mocne, że wręcz przeszkadzają w odbiorze. Bo teraz trzeba mieć cyfrę. Wolą sobie strzelać serią, w kolano. Wielu pstrykaczom amatorom cyfra wyrządza krzywdę.

pozdrawiam serdecznie,
Vituniu.

I wzajemnie,
Mirek

Data: 2012-07-26 12:58:45
Autor: zbronson
On Thursday, July 26, 2012 3:27:05 PM UTC-4, John Smith wrote:
W dniu 2012-07-26 09:17, Vituniu pisze:
&gt;&gt; I widzą to również moi bratankowie, zupełnie nieskażeni
&gt;&gt; sentymentem do tego medium.
&gt;
&gt; Nie chca, staremu dziadydze, przykrosci robic? ;P

Bynajmniej, wcale ich nie rozpieszczam. :-)
Dla nich to raczej było: Ojej! A co to!!! Teraz ja, ja!

&gt;&gt; Pełna lodówka nie pomoże, jeśli następne pokolenia
&gt;&gt; się nie zarażą. A nie zarażą, bo czasy już  inne.
&gt;
&gt; Wiesz... nie mam wiekszych zludzen. Nastepne pokolenie
&gt; zapewne wystawi to wszystko na smietnk, jak tylko
&gt; otrzyma odpis aktu mojego zgonu... ;)

Nie łudzę się, że ktoś moje slajdy będzie oglądał z powodu innego niż żeby się pośmiać. :-)
Miałem na myśli kurczący się rynek na materiały.

&gt;&gt; Ciesz się tym co zdążyłeś naświetlić i pieść się
&gt;&gt; siedzeniem w niszy dla wtajemniczonych. :-)
&gt;
&gt; O to-to-to! :) Milo jest sie wyrozniac (we, wlasnym
&gt; przynajmniej, mniemaniu) :)

Wolałbym się nie wyróżniać. Większość ludzi podchodzi do slajdów jak do jeża, z uprzedzeniami &quot;bo to niemodne&quot;. Nawet ludzie wychowani kiedyś na slajdach wolą setki wyblakłych jotpegów z cyfry niż 36 klatek żelatynowych. Uprzedzenia bywają tak mocne, że wręcz przeszkadzają w odbiorze. Bo teraz trzeba mieć cyfrę. Wolą sobie strzelać serią, w kolano. Wielu pstrykaczom amatorom cyfra wyrządza krzywdę.

A ty jestes jednym z tych nielicznych, ktorzy wiedza lepiej, co dla innych jest lepsze.
Tfu, na takie jebane komusnistyczne podejscie.

Slon

Data: 2012-07-26 22:41:28
Autor: John Smith
W dniu 2012-07-26 21:58, zbronson@gmail.com pisze:
A ty jestes jednym z tych nielicznych, ktorzy wiedza lepiej, co dla innych jest lepsze.
Tfu, na takie jebane komusnistyczne podejscie.

Ludzie dzielą się na takich, co wiedzą i na takich co psioczą, że to inni wiedzą.
W której grupie jesteś?

--
Mirek

Data: 2012-07-26 14:07:17
Autor: zbronson
On Thursday, July 26, 2012 4:41:28 PM UTC-4, John Smith wrote:
W dniu 2012-07-26 21:58, zbronson@gmail.com pisze:
&gt; A ty jestes jednym z tych nielicznych, ktorzy wiedza lepiej, co dla innych jest lepsze.
&gt; Tfu, na takie jebane komusnistyczne podejscie.

Ludzie dziel� si� na takich, co wiedz� i na takich co psiocz�, �e to inni wiedz�.
W kt�rej grupie jeste�?

Napewno nie jestem w tej grupie co ty, ktory psioczysz na strzelajacych sobie w kolano, bo ci sie wydaje, ze wiesz co lepsze jest dla innych.
Tfu na komunistycznych skorwysynow takiego pokroju.

Data: 2012-07-26 23:46:17
Autor: JA
On 2012-07-26 21:07:17 +0000, zbronson@gmail.com said:

[...]

Ludzie dzielďż˝ siďż˝ na takich, co wiedzďż˝ i na takic
[...]

Masz szczęście, że C. Bronson od 9 lat nie żyje, bo by ci zrobił Parszywą dwunastkę, albo Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, ewentualnie Siedmiu wspaniałych. Za wycieranie sobie pyska jego nazwiskiem.
Ale kto wie, może jest ktoś, jakiś potomek, kto cię w NJ znajdzie.

A tak na marginesie BTW jak mawiają twoi sąsiedzi. Twoja matka musiała być niesła skoro wstydzisz się jej nazwiska.

Data: 2012-07-26 23:57:11
Autor: John Smith
Ktos jeszcze karmi trola?
W dniu 2012-07-26 23:07, zbronson@gmail.com pisze:
[...]

Zbyniu, spokojnie możesz już przyjeżdżać do kraju, komuny już tu nie ma.
Przegonili jak cie nie było. Dajesz, nie bój się.
I nienawiści się pozbędziesz, jak cię swojaki przytulą.
Spokojnie, pasujesz tu. Język sobie przypomnisz, na żywo, nie tak przez szybkę.

--
Mirek

Data: 2012-07-27 00:01:20
Autor: JA
Ktos jeszcze karmi trola?
On 2012-07-26 21:57:11 +0000, John Smith <j.smith@example.net> said:

Zbyniu, spokojnie możesz już przyjeżdżać do kraju, komuny już tu nie ma.
Przegonili jak cie nie było. Dajesz, nie bój się.
A jest czego się bać.
I nienawiści się pozbędziesz, jak cię swojaki przytulą.
Za ormowanie to przytulanie może być mało przyjemne.

Data: 2012-07-27 10:52:39
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
A ty jestes
(...ciach brednie...)

Slon

"Slon" ???

Data: 2012-07-27 11:20:48
Autor: Vituniu
Ktos jeszcze produkuje slajdy?
Wolałbym się nie wyróżniać. Większość ludzi podchodzi do
slajdĂłw jak do jeĹźa, z uprzedzeniami "bo to niemodne".

Hm... z taka argumentacja akurat sie nie spotkalem.
W sensie bycia "niemodnym". Odosze wrecz przeciwne
wrazenie - obnoszenie sie z plesniawka jest "trendi" a
nawet "dzezi" ;)

Za to owszem - kilka razy zapytano mnie dlaczego nie
robie zdjec "normalnym" aparatem. A raz zasugerowano,
ze powinienem wziac a raty cos pozadnego (tu najtansza
wowczas Alfa z kitem) zamiast tego ruskiego rupiecia
(ME-S + 50/1.4). Generalnie - przyznaje, ze mnie to bawi
niemal rownie mocno jak samo robienie zdjec.

Najczesciej jednak spotykam sie z komentarzem, ze
"mnie by sie nie chcialo". I tyle.

Nawet ludzie wychowani kiedyś na slajdach wolą setki
wyblakłych jotpegów z cyfry niż 36 klatek żelatynowych.

Poszli z postepem. W sumie - nie ma sie co na to zzymac.

Uprzedzenia bywają tak mocne, że wręcz przeszkadzają
w odbiorze. Bo teraz trzeba mieć cyfrę. Wolą sobie strzelać
serią, w kolano.

Nie nie nie... to zabrzmialo jak "teraz to, panie, nie robia
juz takich ogorkow jak przed wojna... wtedy to, panie,
mielismy prawdziwe ogorki, tak..."

Wielu pstrykaczom amatorom cyfra wyrządza
krzywdę.

No OK, ale ona wyrzadza krzywde jedynie tym, ktorzy
gdyby cyfry nie bylo, nigdy za robienie zdjec by sie nie wzieli.
Wiec bilans na zero wychodzi. :)

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-07-27 16:51:06
Autor: JA
On 2012-07-27 09:20:48 +0000, "Vituniu" <vituniu@poczta.fm> said:

[...]
Nie zapomnę jak kiedyś wyciągnąłem Mamiyę M7 i zacząłem robić zdjęcia, to koleś zaczął się podśmiewywać, że jak mnie nie stać na aparat, to sobie powinienem na kredyt kupić.
Jak mu powiedziałem, że jeden obiektyw jest więcej warty niż cała jego sony szumofon 717 to mu się głupio mocno zrobiło.

Najczesciej jednak spotykam sie z komentarzem, ze
"mnie by sie nie chcialo". I tyle.
Potwierdzam.
Ale też wielu ludzi po prostu na to nie zwraca żadnej, najmniejszej uwagi. Snoby tak.

[...]

Ale to prawda i nie trzeba przedwojnia. Jak pojadę do rodziców i zjem ogórka na gównie chowanego, to po prostu palce lizać, a tek długi gładkie kutasy co w marketach można kupić nie mają w ogóle smaku.  Jak bym był ślepy to bym nie wiedział co bym jadł.

[...]

Stanowczo nie.
Bilans per saldo jest na niekorzyść dobrych zdjęć. Z pojawieniem się cyfry, a wcześniej automatyki w aparatach nie przybyło dobrych zdjęć, za to przybyło prawie poprawnych technicznie knotów. Więc dobrych zdjęć jest stosunkowo dużo mniej i dużo trudniej na nie trafić.

pozdrawiam,
Vituniu.

Także pozdrawiam
JA

Data: 2012-07-28 00:02:41
Autor: John Smith
W dniu 2012-07-27 11:20, Vituniu pisze:
[...]

Znakomita większość mojego otoczenia (rodzina, koledzy z pracy) idzie w dużą ilość bezmyślnych zdjęć. Taki imperatyw rejestrowania wszystkiego, bez refleksji, bez przykładania się do zawartości kadru. I prezentują mi te swoje zdjęcia na laptopach z najmarniejszymi LCD w tempie 3fps, bez selekcji. Sami nie oglądają chyba wcale.

Na moją propozycję, żeby zrobić slajdowisko z dwóch filmów małoobrazkowych reagują alergicznie, "bo to za dużo roboty". Ale jak podam przeglądarkę (no, minutę mogę poczekać, ale wyciągać rzutnik, ekran...), to chcą więcej.

Wielu pstrykaczom amatorom cyfra wyrządza
krzywdę.

No OK, ale ona wyrzadza krzywde jedynie tym, ktorzy
gdyby cyfry nie bylo, nigdy za robienie zdjec by sie nie wzieli.

Zarówno ojciec, jak i brat kiedyś używali lustrzanek i robili z nich sensowny użytek. Teraz produkują setki plików, do których nie chce się wracać. Po paru latach przytłoczeni ich ilością przypuszczam, że z ulgą przyjęliby jeśli by im zginęły. Albo nawet nie zauważą.

Nie twierdzę, że zdjęcia każdego muszą być dopieszczone technicznie. Chodzi mi głównie o brak refleksji i selekcji podczas focenia. I idącą za tym dewaluację zdjęć w oczach samych autorów.

Pozdrawiam,
Mirek

Ktos jeszcze produkuje slajdy?