Ku.stwo w najczystej postaci...

Data: 2015-05-05 19:14:58
Autor: J.F.
Ku.stwo w najczystej postaci...
UĹĽytkownik "TJ_Blues"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci
Linie EagleJet biora kase od "mal8godzinnych" pilotow za przywilej latania
i logowania nalotu. Chca za to jakis 90tys dolarow! Gdzie sa granice sk.stwa?

A musza byc ?
Taksowkarz w NY musi zaplacic cos pol miliona $ za licencje.
Ale to inwestycja, ktora sie zwraca :-)
Lekarz musi zaplacic za studia, itp.

A tak naprawde, to te Zydki z NY sa wozone taksowkami za darmo :-)

Czy malo im, ze piloci w regionalnych i niskobudzetowych liniach zarabaja
mniej niz kierowcy autobusow?

bo to tylko poczekalnia do prawdziwych zarobkow ?

http://www.flightglobal.com/news/articles/rise-in-pay-to-fly-pilot-numbers-raises-eca-concerns-411787/

Z tym, ze o ile rozumiem, to wymaganie jest amerykanskie (i europejskie), aby miec 1500h nalotu przed jakimkolwiek lotem komercyjnym. Na liniach regionalnych tez.

To teraz - ile kosztuje kosztuje godzina lotu Cessny ?
Bo o koszt godziny lotu szkoleniowego na Airbusie to sie boje zapytac ....

Oferta EagleJet wydaje sie wiec bardzo dobra :-)

J.

Data: 2015-05-05 12:26:54
Autor: TJ_Blues
Ku.stwo w najczystej postaci...
On Tuesday, May 5, 2015 at 1:15:15 PM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci
>Linie EagleJet biora kase od "mal8godzinnych" pilotow za przywilej >latania
>i logowania nalotu. Chca za to jakis 90tys dolarow! Gdzie sa granice >sk.stwa?

A musza byc?

W tym wypadku uwazam, ze powinny byc. Jesli ktos PRACUJE to powinien miec
za prace zaplacone. To nie jest tak, ze ww. piloci nie maja licebcji czy dobiero
ucza sie latac.

Taksowkarz w NY musi zaplacic cos pol miliona $ za licencje.

Komu? Miastu czy mafi taksowkowej? Jakis link...?

Ale to inwestycja, ktora sie zwraca :-)
Lekarz musi zaplacic za studia, itp.

Nie przesadzajmy. Pilot zeby siasc za sterami B737 czy A320 musi miec do tego
pelne uprawnienia. Czyli przeszedl juz caly proces szkolenia od PPL, CPL, CFI az po ATP(L). Do tego, zeby w ogole startowac do wiekszych (miedzynarodowych) linii
musi miec co najmniej dyplom college'u. Tak pi-razy-drzwi koszt tych szkol
to jakies 80 do 100 tys dolcow. Czyli koszt bardzo zblizony do kosztow
uzyskania tytulu lekarza czy prawnika. Doliczanie do tego kolejnych 90 tys
jest paranoja. Zwlaszcza, ze nie chodzi o szkolenie / edukacje a zwykle
dojenie mlodego lotnika przez jeb.na korporacje, ktora na nim podowjnie zarabia.

Jesli zas chodzi o pilotow z ATP ale bez dyplomu wyzszej uczelni (szkolenie ok 50
tys $) to do emerytury moga latac w regionalnych za max 60 - 80 tys rocznie.. Prosze wiec zachowaj proporcje.

>Czy malo im, ze piloci w regionalnych i niskobudzetowych liniach >zarabaja
>mniej niz kierowcy autobusow?

bo to tylko poczekalnia do prawdziwych zarobkow ?

Nie zawsze.... Nie kazdy pilot wraz z wiekiem dostanie szlify kapitanskie. W zasadze
tacy co zarabiaja po 200tys rocznie naleza do mniejszosci. Wysokie zarobki pilotow
to mit.

> [...]

Z tym, ze o ile rozumiem, to wymaganie jest amerykanskie (i europejskie), aby miec 1500h nalotu przed jakimkolwiek lotem komercyjnym. Na liniach regionalnych tez.

Nie wiem czemu tak to napisano, bo nie jest to prawda. Znam przypadki pilotw
zaczynajacych latac w regionalnych z ok. 500h zalogowanego nalotu.
Te 1500h dotyczy na bank duzych przewoznikow.

To teraz - ile kosztuje kosztuje godzina lotu Cessny ?
Bo o koszt godziny lotu szkoleniowego na Airbusie to sie boje zapytac

Jaki to ma zwiazek z tematem? Przeciez ci piloci pracuja a nie lataja dla tylko
i wylacznie wlasnej przyjemnosci.

U mnie C152 to $150/h, C172 od 155 do 190 zaleznie od jej wieku i wyposazenia. C182
to juz 380$/h. Oczywiscie samoloty w stanie "mokrym", czyli niejako paliwo jest
wliczone. Cirrus SR20 idzie po 230$/h.

Oferta EagleJet wydaje sie wiec bardzo dobra :-)

Chyba dla EagleJet. Przez pierwsze kilka lat latania zarabia sie od 25 do
35 tys/rok. Czy ty bys sie zgodzil na takie warunki, gdzie na starcie obciazony
jestes dlugiem o wartosci nowego wlasnosciowego mieszkania? I do tego zarabiasz mniej niz rata hipoteczna....

Ja jestem za wolnym rynkiem, ale nie za ku.stwem.

cheers

Data: 2015-05-06 13:18:50
Autor: J.F.
Ku.stwo w najczystej postaci...
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci grup
> [...]

za prace zaplacone. To nie jest tak, ze ww. piloci nie maja licebcji czy dobiero

W zasadzie sie dopiero ucza.
Z drugiej strony pracuja. No coz, mogli sie sami zatrudnic w Asia Airlines.
Chyba ze oni nie przyjmuja chetnych do pracy, bo maja nadmiar wolontariuszy :-)

Taksowkarz w NY musi zaplacic cos pol miliona $ za licencje.
Komu? Miastu czy mafi taksowkowej? Jakis link...?

Na ile rozumiem ... miastu i mafii ... w NY jest praktycznie stala liczba taksowek, ograniczona przez miasto.
Trzeba kupic od "medialion", zeby jezdzic.
Miasto sprzedalo kiedys te medaliony,  ale potem sa wlasnoscia taksiarza lub firmy.
Jak idzie na emeryture, to sprzedaje nowemu, i na te emeryture ma :-)
Niewielkie ilosci miasto sprzedaje w ramach podwyzek ilosci, czy odebran tych medalionow.

Podejrzewam ze problem to nie jest - kupuje sie na kredyt z banku, splaca przez 30 lat, bank chetnie pozycza, bo medalion stanowi swietne zabezpieczenie kredytu.
Pieniadze na koniec odzyskuje, moze nawet z zyskiem, ale odsetki trzeba jednak bankowi placic.

http://www.nyc.gov/html/tlc/html/industry/medallion_auction.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Taxicabs_of_New_York_City

ale stracic tez mozna
http://www.nytimes.com/2014/12/03/upshot/new-york-taxi-medallion-prices-fall-again.html

[...]

Ja tam nie wiem, ale mlody prawnik raczej duzo nie zarabia. Podobnie jak mlody lekarz.
Dopiero po kolejnych latach nauki,pracy i praktyki siega tych 6 cyfr dochodu.

U nas jakos niewiele lepiej -  na aplikacji cos tam sie zarabia, choc niektorzy pisza ze grosze albo i za darmo. A kto wie - niektorzy moze i za aplikacje placa :-)

> [...]
bo to tylko poczekalnia do prawdziwych zarobkow ?

Nie zawsze.... Nie kazdy pilot wraz z wiekiem dostanie szlify kapitanskie.

Wiecznie "drugi" ?

W zasadze tacy co zarabiaja po 200tys rocznie naleza do mniejszosci. Wysokie zarobki pilotow
to mit.

Jakos nie moge znalezc ile sie domagali piloci lufthansy w ostatnich strajkach.
A moze szlo nie o pieniadze, tylko o zniesienie wczesniejszej emerytury ...

> [...]
Nie wiem czemu tak to napisano, bo nie jest to prawda. Znam przypadki pilotw
zaczynajacych latac w regionalnych z ok. 500h zalogowanego nalotu.

Ale ostanio ?

Te 1500h dotyczy na bank duzych przewoznikow.

No coz, napisali jak napisali, jesli przepis odgorny, to zdziwilbym sie aby dotyczyl duzych przewoznikow.
Moze duzych samolotow.

[...]

No ale jesli praca w linii wymaga 1500h nalotu, to kto ma za te godziny zaplacic ?
Linia owszem, moglaby zafundowac odpowiedni trening, ale to troche uciazliwe.
Dwa lata latania bez celu ?

U mnie C152 to $150/h, C172 od 155 do 190 zaleznie od jej wieku i wyposazenia. C182
to juz 380$/h. Oczywiscie samoloty w stanie "mokrym", czyli niejako paliwo jest
wliczone. Cirrus SR20 idzie po 230$/h.

czyli wymagany nalot to 200-300k$.

[...]

Powiem tak - skoro jest taka oferta, to widac sie oplaca :-)

Ja jestem za wolnym rynkiem, ale nie za ku.stwem.
Ale to objaw wolnego rynku :-)

Tylko co sie potem dziwic ze pilot celowo rozbija maszyne wraz z pasazerami :-)

J.

Data: 2015-05-06 21:49:11
Autor: Pawel O'Pajak
Ku.stwo w najczystej postaci...
Powitanko,

czyli wymagany nalot to 200-300k$.

To juz chyba sie bardziej kupic oplaca taki samolocik.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2015-05-06 13:13:13
Autor: TJ_Blues
Ku.stwo w najczystej postaci...
On Wednesday, May 6, 2015 at 3:49:13 PM UTC-4, Pawel O'Pajak wrote:
Powitanko,

> czyli wymagany nalot to 200-300k$.

To juz chyba sie bardziej kupic oplaca taki samolocik.

Hmm, biorac pod uwage, ze nalot na Cessnie nie specjalnie zalicza jako nalot
na multi-engine jet / turboprop, to z zakupem tez bym uwazal. Do ceny za samolot
musisz doliczyc koszty rejestracji, ubezpieczenia, hangarowania, przegladow
technicznych i paliwa.

Mowimy o 1500h nalotu. Cessna 172 bierze jakies 8 galonow na godzine, czyli sam
koszt paliwa po 2$/L wychodzi ok 90 tys dolarow. TBO silnika Lycoming O-360
to 2000h a kosztuje jakies 20tys dolcow. Hangarowanie to kolejne 4 - 6 tys $$.
Ubezpieczenie tez nie jest tanie. Czyli, zeby sie zmiescic w 300 tys, ktore
bys wydal na wynajecie samolotu, to musialbys go kupic za jakies 150tys. Czyli
mowimy o 20 lenim latadelku. Prawde mowiac, to lepiej skorzystac z jakiej szkoly oferujacej dyplom MSc (nasz magister) np. z dodatkowym kierunkiem avionica. Masz wowczas
zagwarantowany nalot 1000h na odpowiednim sprzecie i "awaryjny" zawod,
gdyby sprawy z pilotowaniem sie nie ulozyly po twojej mysli (choroba etc) "Currently the FAA regulations permit exceptions to the 1,500h threshold only for authorised two-year college programmes (1,250h), four-year college programmes (1,000h), and military (750h)."

http://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-the-truth-about-the-us-pilots-shortage-400009/

cheers

Data: 2015-05-07 06:21:33
Autor: J.F.
Dnia Wed, 6 May 2015 13:13:13 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
[...]

A wymagany jest taki nalot, czy wystarczy chocby na szybowcu ?

[...]

Cudow nie ma - wynajmujacy tez te wszystkie koszta ponosi i jeszcze
chce na tym zarobic.

[...]

1000h w ramach studiow ? Kto za to placi i ile takie studia kosztuja :-)

[...]

Brzmi ciekawie, ale jak znam zycie, to nadal beda spore pieniadze.
Po prostu trzeba isc do wojska. Wojsko wyszkoli i jeszcze zold wyplaci
:-)

1000h w ciagu 2 lat ... 2.5-3h codziennie, tzn 5 dni w tygodniu bez
wakacji.

J.

Data: 2015-05-07 19:32:09
Autor: TJ_Blues
On Thursday, May 7, 2015 at 12:21:26 AM UTC-4, J.F. wrote:

A wymagany jest taki nalot, czy wystarczy chocby na szybowcu ?

Szybowiec sie nie kwalifikuje. Balony, sterowce, spadochrony, lotnie,
motolotnie, LSA'y, wiatrakowce, etc rowniez nie zaliczaja sie do kategorii
samolotow (aerodyn z napedem o masie startowej powyzej 1320lb).

https://www.faa.gov/news/press_releases/news_story.cfm?newsId=14838

Ale faktycznie, jakis wyjatkowych obostrzen nie widze. Z tym, ze nie bardzo
widze sens latania za wlasne pieniadze by zalogowac wymagane 1500h. Ale zastanawiam sie jak FAA traktuje przewoznikow typu "bush pilots"? Albo lotnicze taksowki?
Cudow nie ma - wynajmujacy tez te wszystkie koszta ponosi i jeszcze
chce na tym zarobic.

Racja, ale z malym "ale" :-) Przewaznie firmy wynajmujace samoloty sa
wlascicielami, badz wspolwlascicielami lotniska / hangarow. Ty placisz za
wynajem miejsca a oni tylko podatki od nieruchomosci i ewentualne ubezpieczenie.
Podobnie z paliwem; ty palcisz tyle ile stoi na pompie, ale lotnisko kupuje w
hurcie po nizszej cenie. Firma wynajmujaca ma grupowe ubezpieczenie samolotow,
ty placisz indywidualne. W sumie moze sie okazac, ze wyglada to jak z zakupem
samochodu w calosci lub kupowianie czesci i poskladanie czerech kolek we wlasnym garazu. Dla kogos, kto nie zajmuje sie "skladakami" zawodowo
bardziej oplaca sie kupic caly samochod.

> [...]
> gdyby sprawy z pilotowaniem sie nie ulozyly po twojej mysli (choroba etc) 1000h w ramach studiow ? Kto za to placi i ile takie studia kosztuja :-)

Student za to placi. Z tym, ze wiekszosc szkol lotniczych oferuje pomoc
w znalezieniu pracy jako CFI (instruktor). Taka robota nie da duzego zarobku,
ale pozwala na zbudowanie godzin. Jest to mozliwe, poniewaz wiecej osob
chce uzyskac tylko PPL i nie wiaze z lotnictwem planow zawodowych.

> [...]

Brzmi ciekawie, ale jak znam zycie, to nadal beda spore pieniadze.
Po prostu trzeba isc do wojska. Wojsko wyszkoli i jeszcze zold wyplaci

To sa spore pieniadze. Jakies 15 lat temu rozgladalem sie za taka szkola.
Wowczas 1.5 kurs z dyplomem kosztowal 45 tys dolarow. Byly tez kursy dwuletnie
(z dyplomem A&P) oraz pelnowymiarowe studia inzynierskie. Ale cen niestety nie
pamietam.

1000h w ciagu 2 lat ... 2.5-3h codziennie, tzn 5 dni w tygodniu bez
wakacji.

1250h w ciagu 2 lat, 1000h w ciagu 4 lat. Szkoly prywatne raczej nie oferuja wakacji. Albo inaczej, od studenta
zalezy, czy chce wakacje czy tez nie. Szkola dziala prawie 24/7/365. Przy 4 letnich studiach wychodzi 1 latania dziennie, co daje 5h w weekendy.
IMO to jest "robialne".

cheers

Data: 2015-05-08 14:38:58
Autor: J.F.
Ku.stwo w najczystej postaci...
UĹĽytkownik "TJ_Blues"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
[...]

Motoszybowiec z balastem sie nie zalapie ?

https://www.faa.gov/news/press_releases/news_story.cfm?newsId=14838

Ale faktycznie, jakis wyjatkowych obostrzen nie widze. Z tym, ze nie bardzo
widze sens latania za wlasne pieniadze by zalogowac wymagane 1500h.

Ale kto ma widziec sens ? Nic uzytecznego dla linii w tym czasie nie zrobisz.

Poki beda odpowiedni piloci na rynku,  to sie kazda linia bedzie opierac.
Poki da sie zdobyc doswiadczenie w zagranicznej linii, to tez nie ma problemow.

Ale zastanawiam sie jak FAA traktuje przewoznikow typu "bush pilots"? Albo
lotnicze taksowki?

To chyba w przepisach jasno napisane ?

[...]

No, na ubezpieczeniu to mozesz sobie wyrobic znizke, a kto da znizke firmie wynajmujacej samoloty poczatkujacym pilotom do nauki ? :-)

[...]

A to chyba nieudana analogia, bo czesci samochodowe bardzo drogie.

Ale samochod mozna kupic, wypozyczyc, wyleasingowac ...

> [...]

1000h w ramach studiow ?
Kto za to placi i ile takie studia kosztuja :-)

Ale to nadal ze $200k

[...]

Opcja ciekawa ... ale w tym FAA jest "as a pilot". Instruktor w locie sie kwalifikuje ?

No i efekt koncowy ciekawy - instruktor przelatal niewiele wiecej od kursanta :-)

> [...]

(z dyplomem A&P) oraz pelnowymiarowe studia inzynierskie. Ale cen niestety nie

45k$ za studia w USA to moze nie byc bardzo wygorowana cena ... ale na 1000h nalotu nijak nie starczy.
Chyba ze na paralotni ...

1000h w ciagu 2 lat ... 2.5-3h codziennie, tzn 5 dni w tygodniu bez
wakacji.
1250h w ciagu 2 lat, 1000h w ciagu 4 lat.

O ile ja rozumie to jest ulga. 1500h przed pojsciem do pracy, lub 1250h i dwuletnie studia, lub 1000h i czteroletnie studia.
Nijak z tego nie wynika ze w czasie 2-letnich studiow student przelata 1250h czy tam 1000h w ramach zajec.
Zreszta jak pisze - dosc niewyobrazalne by to by bylo - codziennie 3h lotow ?

Przy 4 letnich studiach wychodzi 1 latania dziennie, co daje 5h w weekendy.
IMO to jest "robialne".

A to faktycznie tak.

J.

Data: 2015-05-08 07:02:25
Autor: TJ_Blues
On Friday, May 8, 2015 at 8:39:08 AM UTC-4, J.F. wrote:
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomo¶ci grup

(...)
>motolotnie, LSA'y, wiatrakowce, etc rowniez nie zaliczaja sie do >kategorii
>samolotow (aerodyn z napedem o masie startowej powyzej 1320lb).

Motoszybowiec z balastem sie nie zalapie ?

Kombinuj dalej :-)

> Z tym, ze nie bardzo
>widze sens latania za wlasne pieniadze by zalogowac wymagane 1500h.

Ale kto ma widziec sens ? Nic uzytecznego dla linii w tym czasie nie zrobisz.

Dla linii nic nie zrobi taki pilot. Dla siebie rowniz niewiele. Bo ten
nalot *nie gwarantuje* pracy. W przypadku np. lekarza sprawa jest odwrotna; dyplom MD praktycznie gwarantuje zatrudnienie.
Poki da sie zdobyc doswiadczenie w zagranicznej linii, to tez nie ma problemow.

I dlatego uwazam, ze ten przepis powstal w wynikku ostrego lobbingu. Byc
moze wojakow. W wyniku jego wprowadzenia de facto traca linie lotnicze,
piloci a w konsekwencji IRS (ichni Urzad Skarbowy).

>Ale zastanawiam sie jak FAA traktuje przewoznikow typu "bush pilots"? >Albo
>lotnicze taksowki?

To chyba w przepisach jasno napisane ?

No to mi znajdz odpowiednie przepisy :-) Ja szuka i jasnosci nie mam :-)

> [...]

No, na ubezpieczeniu to mozesz sobie wyrobic znizke, a kto da znizke firmie wynajmujacej samoloty poczatkujacym pilotom do nauki ? :-)

Da sie. Ubezpieczoniwcy opieraja sie na statystykach, czyli jesli dana firma rentujaca samoloty wykazuje sie mniejsza wypadkowoscia,
to dostanie nizsze stawki. Zreszta nie znam przypadku by dalo sie
wynajac samolot od tak, z marszu. Za kazdym razem przed wynajeciem wymagaja od pilota wykonania nawet kilku operacji startu - ladowan
i krotkiego przelotu z przedstawicielem firmy. Niektore firmy maja nawet
dodatkowe obostrzenia dla pilotow z mniej niz 100h. Ergo, nowo wypieczony
pilot moze wynajac samolot tylko w miejscu szkolenia.

> [...]

A to chyba nieudana analogia, bo czesci samochodowe bardzo drogie.

Ale samochod mozna kupic, wypozyczyc, wyleasingowac ...

Zapetliles sie. Przeciez o tym mowimy, ze dla firmy (najczesciej szkoly
latania) koszt utrzymania sprzetu *jest mniejszy* niz koszt ponoszony
przez indywidualnego wlasciciela. Oni nawet maja wlasnych mechanikow.

>Student za to placi.

Ale to nadal ze $200k

Nie doczytales co napisalem dalej...

> [...]

Opcja ciekawa ... ale w tym FAA jest "as a pilot". Instruktor w locie sie kwalifikuje ?

Tak, CFI jest dowodca (PIC), kursant to tylko kursant :-)

No i efekt koncowy ciekawy - instruktor przelatal niewiele wiecej od kursanta :-)

Niestety to jest bolesna rzeczywistosc. Choc nie jest tak zle.
Zeby uzyskac CFI trzeba posiadac CPL. Czyli miec wylatane co najmniej
250h. Na PPL wystarczy 45h. A jesli CFI ma rowniez inne "ratings", jak np. IFR, multi-engine, high performance, etc, to godzin ma czesto wiecej
wylatanych niz przecietny posiadacz PPL po 20 latach.

>To sa spore pieniadze. Jakies 15 lat temu rozgladalem sie za taka >szkola.
>Wowczas 1.5 kurs z dyplomem kosztowal 45 tys dolarow. Byly tez kursy 45k$ za studia w USA to moze nie byc bardzo wygorowana cena ... ale na 1000h nalotu nijak nie starczy.

45k$ na 1.5 roczny kurs to nie jest duzo? To jest 3 a czasem 4 razy wiecej
niz roczne czesne na studiach typu informatyka, psychologia itp. A to jak widzisz jeszcze nie koniec wydatkow.

>1250h w ciagu 2 lat, 1000h w ciagu 4 lat.

O ile ja rozumiem to jest ulga. 1500h przed pojsciem do pracy, lub 1250h i dwuletnie studia, lub 1000h i czteroletnie studia.
Nijak z tego nie wynika ze w czasie 2-letnich studiow student przelata 1250h czy tam 1000h w ramach zajec.

To wynika z przepisow, mowiacych, ze aby uzyskac licencje APT nalezy
wylatac 1500h. Czyli jesli student nie wylata minimum, to szkola nie
dopusci go do egzaminu koncowego.

Zreszta jak pisze - dosc niewyobrazalne by to by bylo - codziennie 3h lotow?

Pewnie wyglada to jak w innych szkolach podobnego typu: 2 dni teorii,
3 dni praktyki.

>Przy 4 letnich studiach wychodzi 1h latania dziennie, co daje 5h w >weekendy.
>IMO to jest "robialne".

A to faktycznie tak.

J.

Data: 2015-05-06 22:03:39
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Pawel O'Pajak napisał:

czyli wymagany nalot to 200-300k$.

To juz chyba sie bardziej kupic oplaca taki samolocik.

Zwłaszcza jak by go kto¶ też chciał sprzedać w stanie "mokrym" -- czyli
w pakiecie z niewielk± rafineryjk± posiadaj±c± korzystnie zakontraktowane
dostawy ropy.

--
Jarek

Data: 2015-05-13 18:59:46
Autor: bma
Ku.stwo w najczystej postaci...
UĹĽytkownik "J.F."  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:5548fa9b$0$2186$65785112@news.neostrada.pl...

Z tym, ze o ile rozumiem, to wymaganie jest amerykanskie (i europejskie), aby miec 1500h nalotu przed jakimkolwiek lotem komercyjnym. Na liniach regionalnych tez.

Nie ma takiego wymogu. Nie trzeba mieć ATPL u nas (w Europie)
żeby latać jako drugi na airlinerach. Wystarczy mieć CPL + IR + ME
+ MCC + ... (tzw. frozen ATPL). ATPL możesz skończyć później już
pracujÄ…c u danego przewoĹşnika kiedy juĹĽ wylatasz te 1500h. ATPL
daje możliwość awansu na kapitana. Kolega zrobił ATPL po 2 latach
pracy w Wizirze, a po ok 5 czy 6 awansował na kapitana.

Ku.stwo w najczystej postaci...