Kulisy zamachu na Folke Bernadotte

Data: 2010-02-21 10:47:15
Autor: mkarwan
Kulisy zamachu na Folke Bernadotte
(...)Do zamordowania Folke Bernadotte doszło 17 września 1948 r., w godzinach popołudniowych (kilka minut po 17.00).
O okolicznościach zabójstwa można było się dowiedzieć od bezpośredniego świadka zdarzenia, szwedzkiego generała Aage Landstroma - szefa korpusu obserwatorów ONZ.
Bernadotte odbył podróż do Jerozolimy aby sprawdzić warunki w nowym budynku, do którego w najbliższym czasie mieli się przenieść wysłannicy ONZ-tu, oraz spotkać się z izraelskim komendantem Jerozolimy drem Bernardem Josephem.
Personel ONZ-tu miał siedzibę na wyspie Rodos, jednak Bernadotte często podróżował pomiędzy Jerozolimą, a stolicami ościennych państw arabskich.
W feralnym dniu w 45 minutowym locie na pokładzie samolotu Dakota przyleciał z Bejrutu do Jerozolimy.
Po wyjściu z samolotu na lotnisku w Katendii generał Landstrom zasugerował zmianę trasy, aby uniknąć podróży przez żydowskie dzielnice, które mogą okazać się niebezpieczne dla podróżujących ze względu na wcześniejsze groźby żydowskich ekstremistów.
Bernadotte mu odpowiedział: "Nie zrobię tego, muszę wziąć na siebie takie samo ryzyko jak moi obserwatorzy, ponadto sadzę, że nikt nie ma prawa odmówić mi pozwolenia przejścia przez linię (oddzielające dzielnice żydowskie od arabskich - przyp. A.K.)".

Podróż odbywała się w trzech samochodach, z których każdy był odpowiednio oznakowany - na skrajnych powiewały niebieskie flagi ONZ-tu i białe parlamentariuszy, a na środkowym wymalowany był czerwony krzyż i podróżował nim lekarz Międzynarodowego Czerwonego Krzyża.
W pierwszym podróżował pułkownik Frank Begley i izraelski oficer łącznikowy Mosze Hillman, który według przekazu Landstroma w czasie przekraczania pierwszego punktu kontrolnego rozmawiał z izraelskim żołnierzami po hebrajsku i dał sygnał żołnierzom, w którym samochodzie podróżuje Bernadotte.

Landstrom pisał:
"w dzielnicy Qatamon zostaliśmy zatrzymani przez samochody terenowe żydowskiej armii, droga została zablokowana, zostaliśmy otoczeni przez ludzi w mundurach izraelskiej armii.
Równocześnie zobaczyłem człowieka wybiegającego z dżipa.
Nie przejąłem się tym za bardzo, gdyż myślałem że jest to kolejny punkt kontrolny.
Jednakże on przełożył pistolet Tommy przez otwarte okno po mojej stronie samochodu i strzelał bezpośrednio w hrabiego Bernadotte i pułkownika Serota.
[.] Po przeanalizowaniu całego zajścia, jestem przekonany, że było to umyślne i dokładnie zaplanowane morderstwo.
Miejsce gdzie samochody zostały zatrzymane zostało szczegółowo wybrane, a ludzie którzy zbliżyli się do samochodów doskonale wiedzieli nie tylko w którym samochodzie był Bernadotte, ale znali dokładna pozycje którą w nim zajmował".

Ulica Palmach, na której dokonano zamachu, została dodatkowo zastawiona metalowymi beczkami, aby uniemożliwić ucieczkę samochodów ONZ-tu.
Hrabia Folke Bernadotte do którego oddano sześć strzałów i pułkownik Andre Serot zginęli na miejscu, mimo to przewieziono ich do szpitala Hadassa na Górze Scopus.
Po trzech dniach od przeprowadzenia mordu do zamachu przyznała się nieznana wcześniej organizacja Front Ojczyźniany (hebr. Hazit HaMoledet, ang. Fatherland Front), za którą faktycznie ukrywali się Bojownicy o Wolność Izraela (Lehi).
W liście wysłanym do francuskiej agencji prasowej w Tel-Awiwie grupa przedstawiała motywację, jakie jej przyświecały przy dokonaniu zamachu.
Fragment listu brzmiał: "naszym zdaniem obserwatorzy Organizacji Narodów Zjednoczonych w Palestynie są członkami obcych sił wojskowych, które nie mają żadnego prawa przebywać na naszym terenie".
Zabójstwo pułkownika Serota było "straszna pomyłką [.] nasi ludzie myśleli, że oficer siedzący obok hrabiego Bernadotte to brytyjski agent i antysemita generał Lundstrom".
więcej w http://histmag.org/?id=2300

Data: 2010-02-21 04:12:55
Autor: Mariusz Merta
towarzysze mk***n i gz
czy nie możecie swoich kłótni
prowadzić na porannej odprawie w kantynie dawnej sb ?
możecie się nawet pozabijać...chyba że nie wydano wam broni słóżbowej
albo jest u rusznikarza...
zawsze możecie użyć młotków :-)))
Mariusz Merta

Data: 2010-02-21 13:16:22
Autor: Grzegorz Z.
towarzysze mk***n i gz
Dnia Sun, 21 Feb 2010 04:12:55 -0800 (PST), Mariusz Merta napisał(a):

[...]

Zaraz zaraz? Jak to było?

"natolińczycy" vs "puławianie" ? ;-)

Data: 2010-02-21 11:09:34
Autor: -heÂŽsk-
Kulisy zamachu na Folke Bernadotte
On Sun, 21 Feb 2010 10:47:15 +0100, "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl>
wrote:

(...)Do zamordowania Folke Bernadotte doszło 17 września 1948 r., w godzinach popołudniowych (kilka minut po 17.00). [...]

 A KOGO OBCHODZA TWOJE FOBIE ?!!
 przestan spamowac psp swoimi bredniami!

--

 HeSk

Data: 2010-02-21 13:01:54
Autor: cytryna
wrote:

> (...)Do zamordowania Folke Bernadotte doszło 17 września 1948 r., w > godzinach popołudniowych (kilka minut po 17.00). [...]

> [...]

Wikipedia też jest be, też wspiera "fobie antyżydowskie". Hesk,  wiadomo, że zamiast szarych zwojów pod fryzura masz GWno, więc ucz się od mądrzejszych.
Wikipedia: Od 1946 r. Bernadotte przewodniczył Szwedzkiemu Czerwonemu Krzyżowi.
W 1948 r. uczestniczył jako mediator w rokowaniach w Palestynie między Izraelem a Palestyńczykami. W swoim pierwszym raporcie z tej misji 16 września 1948 roku, pisał by ONZ "jak najszybciej zapewniła arabskim uchodźcom prawo do powrotu do ich domów na terenie zajętym przez Żydów." Zginął następnego dnia w zamachu terrorystycznym zorganizowanym przez Stern Gang (pod przywództwem przyszłego premiera Izraela Icchaka Szamira)."
Dobre towarzystwo - prawie protoplaści KLD, UW i PO.

Data: 2010-02-21 15:05:09
Autor: bolek

wrote:

Dobre towarzystwo - prawie protoplaści KLD, UW i PO.

No pewnie, sami żydzi.
Z resztą jak cały PiS.

Data: 2010-02-21 14:01:25
Autor: sofu

wrote:

[...]

Wtem wyszedł z budy mały fiut z bakami o ksywie hesk i z trudem wycharczał:
A KOGO OBCHODZA TWOJE FOBIE ?!!
 przestan spamowac psp swoimi bredniami!
Po czym ochoczo zabrał się do spamowania na psp.

sofu

Data: 2010-02-21 11:45:42
Autor: Grzegorz Z.
Kulisy zamachu na Folke Bernadotte
Dnia Sun, 21 Feb 2010 10:47:15 +0100, mkarwan napisał(a):

Znowu te wasze antysemickie obsesje, urwan?

Dalibyście sobie spokój, zajęlibyście się pedofilią kleru kat. na przykład.

Data: 2010-02-21 14:17:49
Autor: mkarwan

http://13k.pl/-/sugestia.php

Data: 2010-02-21 14:20:37
Autor: Grzegorz Z.
Dnia Sun, 21 Feb 2010 14:17:49 +0100, mkarwan napisał(a):

[...]

"The requested URL was not found on this server."

Kulisy zamachu na Folke Bernadotte