Kupa przestrodze...

Data: 2017-06-30 15:19:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...
Miałem wykluczyć słowa na q -- więc nie q przestrodze, a kupa... ;)
Post mój dedykuję [to moja sprawa komu] ludziom dobrej woli...

Kupiłem notebook 08 lutego -- przerzucam to i owo z sypiącego
się T7300... Nic nadzwyczajnego...

W trakcie kopiowania złapałam nieczytelne (czytelne tylko do połowy) zdjęcie...
Wrzuciłem dysk z T7300 (nazwę go SM5K) pod HDtune i wielokrotnie znalazłem
czerwony kwadracik w tym samym miejscu, zatem wrzuciłem ów dysk pod inne
testery i stwierdziłem, że zdjęcia już nie odzyskam... [cennego ;) -- była
to fotka wykonana Monsterem z jakiejś gaerii i przedstawiająca jakiś badziew]

SM5K postanowiłem przelecieć programem Seagate, ale wcześniej zapragnąłem
poczynić kopię tegoż dysku na dysku niemal identycznym, któremu nadam imię
SM5T, a który gościł na T7300 przed laty...

Na SM5T było to i owo, więc wrzuciłem do T7300 dysk BW2T, który też
kiedyś gościł na T7300 i na którym pozostały strzępy z minionych dni...

Po sporych manipulacjach udało się odpalenie T7300 z BW2T tak, że miałem
i ~TC, i chodzące Paragony, i (rzecz jasna) niemal cały ;) i niemal
stabilny ;) WXP -- drobne ;) braki mi nie przeszkadzają...

Na BW2T wygospodarowałem miejsce i wrzuciłem tam Paragonem partycje z SM5T,
po czym sprawdziłem poprawność kopiowania bajt po bajcie za pomocą TC...

TC nie był stabilny, więc początkowo zamierzałem w ogóle tej weryfikacji
zaniechać, ale nie zaniechałem... Po jakimś czasie TC stał się nieużyteczny
zbyt mocno, ;) ale zanim do tego doszło, wykazał błąd w skopiowanym pliku.

Błąd powstał pomimo kopiowania z weryfikacją!!!

Co uległo popsuciu? O ironio -- skompresowane obrazki partycji. :)

-=-

 - T7300 sypie się
   - popsute mikrowyłączniki
     (klawisz myszki i włącznik laptopa)
   - matryca jest zalana wodą :)
   - i niekoniecznie chce świecić
   - klawiatura nieco ;) sypie się
   - gniazdo zasilające jest wyrwane
     i kontaktuje z płytą na styk :)
     (brak mi i cierpliwości do rozkręcannia
     dziesiątków wkrętów, i wzroku)
 - połączenia USB wtyczek przewodów
   i gniazd dysków są niezbyt ;) stabilne
 - T7300 pracuje na niezbyt pewnym WXP
   (odgrzebanym ze śmieci, wcześniej uznanym za wadliwy)
 - T7300 ciągnie maraz 3 dyski, z tego 2 po USB,
   z tego tylko jeden z dwóch gniazd naraz przewodem Y

Aby pokopiować i posprawdzać, musiałem sporo poprzesuwać partycjami,
wiele z nich skasować, parę odkasować (jak wyżej napisałem, obecnie
T7300 pracuje na partycji odkasowanej ze śmieci -- bo taka była
w najlepszym stanie a ewentualne poprawne trzeba by wkopiować
z SM5K, co zajęłoby czas) i odtworzyć (w celach weryfikacyjnych)
ze skompresowanych obrazków oraz poszaleć TC... Musiałem nawet
powiększyć (w czasie przesuwania partycji i weryfikowania za
pomocą TC) partycję ze SWAPem oraz powiększyć sam SWAP...
(bez restartu)

Niemal wszystko przebiegało bezproblemowo (jeśli nie liczyć
utraty ~TC -- zastąpiłem go innym) poza kopiowaniem partycji,
choć zleciłem (jak zwykle) kopiowanie z weryfikacją...

-=-

Właśnie tak wygląda (od wielu lat) świat widziany przeze mnie:

 - zapis na HDD nie jest pewny
   (fotka z galerii była kiedyś czytelna)
 - kopiowanie (mimo weryfikacji) dodało błąd
 - operacje na partycjach (kopiowanie, kasowanie,
   przesuwanie, zmiana rozmiarów itp.) są bezpieczne
   (błąd powstał na pliku, ale sama partycja nie jest zepsuta)

Niemal wszystkie operacje z partycjami wykonane zostały pod WXP,
gdy TC (w wielu odsłonach) weryfikował... Tylko jednej operacji
(na partycji) tak nie zdołałem uczynić -- więc przeprowadziłem
ją spod DOSa. :)

-=-

Teraz ciekawostka... Bezbłędny Paragon pokazał aktywną
partycję wewnątrz partycji rozszerzonej -- mam snap. :)

-=-

Chyba na początku 2011 kupiłem dwa SM5. Jeden popsuł się jeszcze
w czasie gwarancji, na drugim błąd znalazłem teraz. Nie winię
producenta -- ani laptop nie był stabilny, ani (IMO) dyski nie
są pewne a Seagate daje fajny soft naprawczy. :)

Piszę q przestrodze -- warto mieć kopie. :)
[lance i dzidy -- także, ale przede wszystkim kopie...]
Ja raczej ;) mam -- nawet owe fatalne zdjęcie prawdopodobnie ma swą kopię. :)

-=-

Teraz czas na:
 - weryfikację (i ewentualną naprawę) uwolnionego SM5T
 - wrzucenie tam zawartości zbłądzonego SM5K
 - naprawę SM5K
 - wrzucenie na SM5K zawartości PT3O
 - i wstawienie SM5K do Kiciusia
 - a SM5T -- do T7300

Zwolnią się dwa dyski -- PT3O (320 GB Toshiby w obudowie Platinum)
i BW2T (250 GB błękitnego WDC, który pierwotnie był w T7300)...

Ogólnie (choć pobłądziły) jestem zadowolony z dwóch dysków
Seagate Momentus o pojemności 500 GB, chodzących na 7200 rpm
i zabezpieczonych przed skutkami upadków. :)

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-06-30 16:10:22
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Kupa przestrodze...
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 30 Jun 2017 15:19:03 +0200  doszła do mnie wiadomość  <oj5j41$uai$1@node1.news.atman.pl>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

[...]

Trzeba było ten dysk za pomocą MHDD przeskanować(ustawiona opcja REMAP
na ON), on potrafi wymusić na dysku reallokację uszkodzonego
sektora(HDTune tego nie zrobi).
Victoria i SpinRite też potrafią zrobić reallokację z odzyskiem
zawartości sektora.
Może dzięki temu to zdjęcie byś odzyskał.
Ale to trzeba robić na SPRAWNYM sprzęcie.
--
Całujmy wszyscy dupę Henryka.
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

Data: 2017-07-01 01:56:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Olaf Frikiov Skiorvensen" 7umclclv3f502mbu8dsfgs8n38qhea3udk@4ax.com

Trzeba było ten dysk za pomocą MHDD przeskanować(ustawiona opcja REMAP
na ON), on potrafi wymusić na dysku reallokację uszkodzonego
sektora(HDTune tego nie zrobi).

Ale jest szybki i jest pod ręką.
Chcę to naprawić softem od Seagate.
Kiedyś tak naprawiłem SM5T.

Victoria i SpinRite też potrafią zrobić reallokację
z odzyskiem zawartości sektora.

Tego padniętego raczej już nic nie ruszy. :)

Może dzięki temu to zdjęcie byś odzyskał.

Ale to zwykły śmieć. :)
Ponadto -- zapewne jest skopiowany w co najmniej dwóch miejscach.

Ale to trzeba robić na SPRAWNYM sprzęcie.

Jest sprawny, ;) nawet więcej -- sprawny_inaczej. ;)
Lekkie trącenie we wtyczkę zasilacza -- brak zasilania. :)
Na szczęście notebook ma akumulator, ale na nieszczęście
 -- energii wystarczy tylko na kilkadziesiąt sekund. :)

Gorzej ze stykami USB -- tu lekkie trącenie da fatalny pad. :)

Teraz kopiuje się SM5K na SM5T. Celowo kopiuję tak,
by w razie awarii stracić kopię -- lubię hazard. ;)
(wiem, że w razie padu nie jest źle a czas na
ubezpieczenie przeciwpadowe jest dla mnie ważny)

500 GB po USB2 zajmie sporo czasu. :)
Szybkość -- około 20 MB/s...
Na oko 7 godzin kopiowania, tyleż weryfikowania
zapisu a do tego sprawdzanie powierzchni...

-=-

Soft od Seagate widzi dysk podpięty obudową od PT3O, ale
nie widzi podpiętego inną obudową -- na oko identyczną. :)

-=-

Może kiedyś wypróbuję programy wymienione przez
Ciebie -- zapewne wtedy, gdy program od Seagate
nie poradzi sobie. Tak czy siak -- dzięki za info.

-=-

T7300 może obdarzę 4 GB RAMek i odpalę jakiś nowsze (niż WXP)
systemy, o ile zdołam jakoś ponaprawiać mechaniczne uszkodzenia.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-01 14:30:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Eneuel Leszek Ciszewski" oj6okb$mbh$2@node2.news.atman.pl

500 GB po USB2 zajmie sporo czasu. :)
Szybkość -- około 20 MB/s...
Na oko 7 godzin kopiowania, tyleż weryfikowania
zapisu a do tego sprawdzanie powierzchni...

Bydle ;) zatrzymało się i poprosiło o ręczną
interwencję -- czas stracony... Zapewne to
zatrzymanie dotyczy tego padniętego sektora.
(błąd dotyczy tego właśnie dysku)

-=-

[...]

BTW... T7300 ma w dwóch miejscach pękniętą obudowę -- chyba
efekt niewłaściwego trzymania lapka w czasie przenoszenia.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-01 14:54:13
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Kupa przestrodze...
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Jul 2017 14:30:01 +0200  doszła do mnie wiadomość  <oj84k9$feu$2@node1.news.atman.pl>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

[...]

A mówiłem, potraktuj go najpierw MHDD czy Viktorią for Windows.
Przeallokuje i po sprawie.
--
chłop z chłopem spać będzie, baba z babą,
wilki latać będą, bociany pływać,

Data: 2017-07-02 01:50:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Olaf Frikiov Skiorvensen" ko6flc9bj3bthakpd2ksvpah9n3q5hf3uo@4ax.com

[...]

Właśnie przed relokacją chcę go skopiować. :)
Na razie kopiuje się wytrwale. ;)
IMO jest już po połowie.

Co jakiś czas zerkam. :)

Poniekąd dobrze stało się, że zatrzymał się,
bo mógł podejść do kopiowania z zimną krwią. ;)
Z doświadczenia wiem, że sypiące się dyski warto
chłodzić w czasie awaryjnego kopiowania.

-- chłop z chłopem spać będzie, baba z babą,
wilki latać będą, bociany pływać,
słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie!

A za kołem podbiegunowym nie wzejdzie. ;)

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-03 00:48:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Eneuel Leszek Ciszewski" oj9chn$opc$1@node1.news.atman.pl

[...]

Padł zupełnie w połowie (124 GB do końca z 285 GB wszystkiego)
kopiowania ostatniej partycji, która zajmuje ponad połowę dysku
i zawiera ważne (czyli zbakapowane w całości) fotki CR2.

Nieukończoną kopię partycji odkasowałem jako partycję i mam
partycję ;) w połowie zapisaną... Niestety obecność tego
śmiecia destabilizuje całość tak mocno, że musiałem to coś
skasować przed obejrzeniem. :) Po skasowaniu wraku -- na
oko jest OK. :) Za jakiś czas podejmę kolejną próbę
kopiowania tej partycji. :) Jeśli nie zdołam skopiować
całej partycji, będę próbował skopiować plik po liku.

Na razie dysk źródłowy testuję w poszukiwaniu kolejnych błędów. :)

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-01 14:44:10
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Kupa przestrodze...
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Jul 2017 01:56:44 +0200  doszła do mnie wiadomość  <oj6okb$mbh$2@node2.news.atman.pl>  od "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>  :

Gorzej ze stykami USB -- tu lekkie trącenie da fatalny pad. :)

Ja jestem zdania, że twórcy standardu wtyczek/gniazd usb powinni już
dawno siedzieć w pierdlu(za zbrodnie przeciwko ludzkości).
W tym pierdlu wszystko powinno być oparte o ich patenty, buzały na
USB, lampy USB, golarki USB, nawet dupy powinni podcierać wiązką kabli
USB pomieszaną z pendrajwami.

Data: 2017-07-02 02:14:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Olaf Frikiov Skiorvensen" 2s5flctfl2k4j4mjhrd391q1kbbctg0riq@4ax.com

[...]

Przed USB szeregowym był RS. :) Skok tedy ogromny!!! USB1 dawał aż 1 MB/s!
Ethernet 10 Mb/s dawał na RG58 100 kB/s -- chyba szybkość dyskietki. :)
RG58 to antena do CBRadia. :) (TV ma 75 ohm, CBR ma 50 ohm)

Ciekawe, jak sprawuje się USB-C -- mam w notebooku, ale tylko w nim.
Nawet przewodu nie mam.

W obu laptopach mam CDRW -- ale nie mam jak włożyć tam HDD. :)
Adaptery IMO są zbyt drogie.

W T7300 mogę mieć eSATA via ExpressCard,
ale tylko jedno i raczej niezbyt szybkie.

-=-

 - dlaczego SCSI nie zawitał pod strzechy?
 - dlaczego nie rozwijają się szybkie łącza 802.11 ac?
 - dlaczego inne są przewody USB2 do dysków a inne do smartfonów?
 - dlaczego obok HDMI jest mikroHDMI i miniHDMI?
 - dlaczego laptopy niekoniecznie mają eSATA?
 - dlaczego eSATA z zasilaniem nie zabił USB?
 - dlaczego HDD wymagają kilku napięć, zamiast jednego, ale rozsądnego?
 - dlaczego CPU mają w sobie GPU, skoro są dedykowane GPU?

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-02 10:57:38
Autor: Adam
Kupa przestrodze...

[...]

Skąd Ty taką prędkość wytrzasnąłeś?
Podziel sobie 10Mb na ramki.

Przypomnij sobie jeszcze stacje bezdyskowe i Win 3.11 instalowany z opcją /n.

RG58 to antena do CBRadia. :) (TV ma 75 ohm, CBR ma 50 ohm)

Mylisz pojęia.

RG58 to medium, takie samo, jak przykładowo kabel kat. 5e.
A kablem można puścić różne sygnały, można też nim zasilić lamkę w akwarium ;)

Ciekawe, jak sprawuje się USB-C -- mam w notebooku, ale tylko w nim.
Nawet przewodu nie mam.

Zwykły USB 3.1 w innym opakowaniu.

W obu laptopach mam CDRW -- ale nie mam jak włożyć tam HDD. :)
Adaptery IMO są zbyt drogie.

Kilkadziesiąt zł. za niezły sprzęt.
Chyba, że nietypowy laptok, wtedy nie dedykowany adapter, tylko uniwersalny. Chyba nawet jeszcze tańszy.

(...)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-02 13:54:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Adam" ojaci3$85p$1@usenet.news.interia.pl

Skąd Ty taką prędkość wytrzasnąłeś?

Z kilkuletniej praktyki.
(przede wszystkim, ale nie tylko: Fizyka,
Ekonomia, Pedagogika -- UWfwB lub UwB)

RG58 to antena do CBRadia. :) (TV ma 75 ohm, CBR ma 50 ohm)

Mylisz pojęia.

Nie mylę, lecz skracam wypowiedź. Przykładowo:

 - miałem w domu telefon
   zamiast
 - miałem w domu abonencką linię telefoniczną

RG58 to medium, takie samo, jak przykładowo kabel kat. 5e.
A kablem można puścić różne sygnały, można też nim zasilić lamkę w akwarium ;)

Może i mylę ;) -- taki sam przewód stosowano do ethernetu
i do tego radia (do CB był tańszy, więc takiego używałem)
jako antenowego. Chodzi o koncentryczność i 50 ohm impedancji falowej.

   https://pl.wikipedia.org/wiki/Kabel_koncentryczny

Telewizyjna antena to 75 ohm.
(i CATV, czyli tak zwana kablówka, i DVB-T, i dawna naziemna
analogowa... -- wiem, bo też praktykowałem, choć mniej)

Ciekawe, jak sprawuje się USB-C -- mam w notebooku, ale tylko w nim.
Nawet przewodu nie mam.

Zwykły USB 3.1 w innym opakowaniu.

Czy jest stabilny? -- chodzi właśnie o obudowę.

W obu laptopach mam CDRW -- ale nie mam jak włożyć tam HDD. :)
Adaptery IMO są zbyt drogie.

Kilkadziesiąt zł. za niezły sprzęt.

Za kilkadziesiąt pln można kupić dysk. :)

Chyba, że nietypowy laptok, wtedy nie dedykowany adapter, tylko uniwersalny. Chyba nawet jeszcze tańszy.

Tam nic nie ma ciekawego -- skąd cena całego dysku?!

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-02 14:13:58
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Eneuel Leszek Ciszewski" ojamu6$9nl$1@node2.news.atman.pl

"Adam" ojaci3$85p$1@usenet.news.interia.pl

Skąd Ty taką prędkość wytrzasnąłeś?

Z kilkuletniej praktyki.

Ale chyba rzeczywiście źle piszę -- 700 kB/s, nie 100 kB/s.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-03 12:24:41
Autor: Adam
Kupa przestrodze...

[...]

Teraz już lepiej.
Swego czasu pracując w dziale IT miałem po kilkadziesiąt komputerów w jednej "nitce". Przy takiej prędkości, jak podałeś, to nie dało by się pracować - zwłaszcza przy naliczaniu wypłat.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-03 13:43:37
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Adam" ojd619$qlc$1@usenet.news.interia.pl

Ale chyba rzeczywiście źle piszę -- 700 kB/s, nie 100 kB/s.

Teraz już lepiej.

**Chyba** RAMdysk na XT dawał tyle, co FDD w kopercie.
To chyba były dyskietki 5,25".

Swego czasu pracując w dziale IT miałem po kilkadziesiąt komputerów w jednej "nitce". Przy takiej prędkości, jak podałeś, to nie dało by się pracować - zwłaszcza przy naliczaniu wypłat.

Acer zanotował zwiechę -- czyzby przegrzał się?
(testowałem wmontowany weń HDD Toshiby)

HDTune wykazał 70 MB/s po USB. :)
Pokazał wykres taki, jakiego można by spodziewać się po SATA, nie USB.

Innych (kolejnych) błędów na źródłowym nie znalazłem,
więc przed chwilą zleciłem kopiowanie ostatniej partycji.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-06 03:12:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Kupa przestrodze...

"Eneuel Leszek Ciszewski" oj5j41$uai$1@node1.news.atman.pl

Teraz czas na:

- weryfikację (i ewentualną naprawę) uwolnionego SM5T

Nie wykazał się Obłędem.

- wrzucenie tam zawartości zbłądzonego SM5K

Wrzuciłem -- rzecz jasna była masa problemów z literowaniem
partycji. (na HDD mam: 4 partycje systemowe, dwie z danymi
oraz jedną ze SWAPem, która jest aktywna)

- naprawę SM5K

Spod Windows -- nie poszło. Wypaliłem CDRW -- poszło
OK spod DOSa. Po naprawie test Seagate przeszedł.

Błędny sektor ma numerek:

   111777825

a wszystkich sektorów jest:

   976773167

na dysku przed naprawą i po naprawie.

HDTune po naprawie nie wykazuje Obłędu.

Reszta przede mną.

- wrzucenie na SM5K zawartości PT3O
- i wstawienie SM5K do Kiciusia
- a SM5T -- do T7300

-=-

111777825/976773167=0,114435806363628

Ale program Seagate lokował ów błąd na 10% dysku.

-=-

I na tym koniec tej historii BD na SM.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.